Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kiitos!, Laitoin versionhallintaan nimellä Pictures/StateMachine.pptx, niin voi sinne päivitellä.@puu , liitteenä zipattu vuokaavion PowerPoint. Saa modata ja panna jakoon !
ja koeta saatko Mitsurunner softan flashattyä Wemos'iinNo niin kuivat lihat kuivumassa, hiihdetty 30 km ja ajettu moottorikelkalla 300 km sekä wemos kolvattu ja flashatty @iro ohjeiden mukaan.@RauskiH , käytä puoli tuntia ajastasi hyvään tarkoitukseenja koeta saatko Mitsurunner softan flashattyä Wemos'iin
(pelkkä wemos-kortti riittää, ei tarvii vielä laittaa kolvia kuumaksi).
1) Lataa paketti github:sta (Code /download zip)
https://github.com/VeliML/mitsurunner
2) Pura paketti esphome työhakemistooosi
3) Liitä wemos usb-kaaapelilla koneesesi
4) Avaa "komentokehote", siirry MitsuRunner-main hakemistoon ja anna komento "esphome mitsurunner.yaml run"
==> koodin pitäisi kääntyä, flashaytyä wemos'lle ja käynnistyä
==> komentokehote ikunassa näkyy ohjelman logia (esim "No matching network found!")
5) Editoi platform.yaml tiedostoon oman Wifi-verkon tiedot (ja talleta muutokset)
ssid: "xxxxx"
password: "yyyy"
6) anna uudestaan komento "esphome mitsurunner.yaml run"
==> komentokehote logissa pitäisi nyt näkyä "WiFi Connected!" ja yhteyden määrittelyt
Hyvä tietää. Lisäsin GitHub-projektin to do -listalle.
@Velsku osaa vastata paremmin, miksi tuohon päätyi, olisikohan vaan ollut ensimmäinen vastaan tullut vaatimukset täyttävä. Tosiaan ei tuo guru ole varmaan ihan paras mahdollinen, joten hyvät ehdotukset ovat tervetulleita. Itse olen pyöritellyt tyytyväisenä nyt omalla Rasberry Pi:llä, mutta hyvä tuota dataa olisi tuupata myös eteenpäin muiden pällisteltäväksi.Olette kyllä tehnyt melkoisen setupin.
Saako kysyä miksi päädyitte iot guruun ettekä esim thinger.iot alustaan?
Ollaa kaverin kanssa tekemässä harraste purkkia joka hyödyntää sähköyhtiön tuntinetotuksen aurinkosähkössä mahdollisimman tehokkaasti.
Nyt olen testaillut tuota thinger.iot ja vaikuttaa todella näppärältä.
)Jonkun tällaisen voisi laittaa versionhallintaankin ja lisätä tutoriaaliin, niin olisi helppo saada dallasien osoitteet ja tarkistaa rele.Ohessa hw_check.yaml tiedosto, jolla voit katsoa laitteeseen kytkettyjen Dallas-antureiden IDt, Tuo myö naksuttaa relettä joten tuokin kytkentä tulee testattua. Tarkista vastaavatko PIN määrittelyt laitettasi.
(Kun relekorttia irroittelee ja laittaa takaisin kannattaa varmistaa että relekortti menee oikeen päin wemos:in päälle).
(Guru määrittelyt ovat vielä vaiheessa)
IOT guruun päädyin ihan itsekeskeisestä syystä. Eli koska itse käytän kotiautomaatiossani MQTT protokollaa, halusin tämän myös tukevan MQTT:tä, jottei minun tarvitsisi värkkäillä eriä toteutusta, mitä itse käytän. Merkittävästi vähemmän työtä siis minulle. Ja MQTT täyttää kaikki vaatimukset, mitä tälle systeemille voi asettaa.Olette kyllä tehnyt melkoisen setupin.
Saako kysyä miksi päädyitte iot guruun ettekä esim thinger.iot alustaan?
Ollaa kaverin kanssa tekemässä harraste purkkia joka hyödyntää sähköyhtiön tuntinetotuksen aurinkosähkössä mahdollisimman tehokkaasti.
Nyt olen testaillut tuota thinger.iot ja vaikuttaa todella näppärältä.
Jotta suojausvaatimus täyttyy, virta pitää ottaa ulkoyksikön sisältä, esim kytkentäpanelin alta liittimestä missä tuleva sähköpiuha on kytketty pumppuun.Lisäksi tuo pitäisi saada saman virtakytkimen taakse, jolla heitetään virta pois koko pumpusta. Ilman sitä on vaara, että pumppua luullaan virrattomaksi, mutta tätä kautta sinne menee verkkojännite laatikon sisään.
Hyvältä näyttää! Suomessa kuitenkin on ollut tuon verkkojännitteen nimellisarvo 230V jo aika pitkään (yli 25 vuotta), joten laittaisin ehkä sen tuohon.Ohessa lohkotason kuvaus Mitsurunner & ulkoyksikkö kokonaisuudesta.
Tuollaisen liittimen tuohon aikaisempaan kytkentäkaaviooni speksasin. Itselläni olisi hakusessa sellainen myös. Erilaiska Liittimiä on maailma täynnä, eli siihen kyllä tulee löytymään sopiva. Vaatii vain aikaa tutkia. Jos sinulla on aikaa etsiä, niin kerro.Pitkän odotuksen (15 pvää) jälkeen täälläkin on nyt Wemos D1 mini v2 ja Wemos D1 mini pro. Tilasin suorilta 6 kpl lämpötila-antureita. Relettä en tuolloin tilatessa hoksannut ottaa mukaan, se omana tilauksenaan jostain myöhemmin. Pitääpä tutustua ohjelmointiin lähipäivinä.
Tänään vihdoin sain myös virrankulutuksen logituksen (Shelly 1pm) IOTguruun toimimaan. Velskulta bongasin tuon Shellyn ja halapa (20 e) kun oli niin tilasin.
Jos Wemosta tai Shellyä kaipaa niin Berrybase.de vaikuttaa halvalta:
Wemos D1 mini 4,4 €
Wemos D1 mini yhteensopiva rele 1,6 €
Lämpötilanturi DS18B20 1,15 €
Shelly 1PM 16 €
Semmonen tuli mieleen, että olisi huippua jos löytyisi liitin jolla Mitsurunnerin kytkennän voisi tehdä johtoja rikkomatta. Eli Mitsun käyttämä liitin mutta uros+naaras?
Liitteenä ohje jolla "Matti Meikäläinen" saa EspHome ympäristön Windows-koneelleen, lieneekö lainkaan tarpeen sinulle....Pitääpä tutustua ohjelmointiin lähipäivinä.
Tuossa samassa liittimessähän on myös tuo Discharge temperature thermistor / RT62. Voi olla vaikea löytyää, muttei välttämättä mahdotonkaan. Mitään rimpulaviritystähän tuohon ei voi laittaa, koska sen verran tärinää on.Tuollaisen liittimen tuohon aikaisempaan kytkentäkaaviooni speksasin. Itselläni olisi hakusessa sellainen myös. Erilaiska Liittimiä on maailma täynnä, eli siihen kyllä tulee löytymään sopiva. Vaatii vain aikaa tutkia. Jos sinulla on aikaa etsiä, niin kerro.
Liittimiä tarvitaan uros ja naaras. Toinenpää levyyn ja toinen anturiin kiinni. Liittimien väliin sitten johto, jossa releen johdotukset.
Sinulta puuttuu ESP32:ssa olevan USB to serial adapterin ajuri vain windowsista. Eli se ei löydä ajuria ja jumiutuu tuohon kohtaa siksi.@Ton1A , welcome on board! Kiitos sinun ILP-juttujen minä värkkäsin vuosia sitten Arnuido-pohjaisen Mitsulle & Panalle sovitetun sulatushuijauksen johon tuli mukaan myös pumpun toiminnan loggaus ja IR-ohjaus. Myöhemmin liitin sen osaksi kotiautmatiojärjestelmää. Tuo systeemi (ei kaunis mutta toimiva) on pyörinyt ongelmitta jo vuosia (eli olet hieman "syypää" siihen että olen mukan tässä harjoituksessa).
Yksi kysymys liittyen uudempiin ESP32-buildeihin, ESP Easy Flasher (0.04.007) tekee flashayksen mutta juuttuu "adding settings using SERIAL commands" vaiheeseen.
Pitää, tästä on jo taski projektin backlogissa. Tällä hetkellä se taitaa toimia seuraavasti:@Velsku , kiitos vinkistä, kokeilen tuota joskus...
Minulla Mutsurunner on pyörinyt ulkoyksikön päällä yön yli ongelmitta, ei havaintoja häiriöistä,mutta yksi mielenkiintoinen havaino: Dallasin plus karvan liitos irtos ==> Dallasit antoivat lämpötilaa 85C (tuo on speksattu ominasiuus Dallasille häitiötilanteessa). Pitäiskö tuohon arvoon jollakin tavoin reagoida?
Päivitin tilakaavioon "OFF"-tilan
@Toni1A wellcome back. MInä voisin kyllä kanssa hieman "syyllistää" sinun hyviä kirjoituksia että innostuin miettimään pumppuni modauksia.Itse pohdin näitä samoja miltei 10 vuotta sitten Fujitsun kanssa, kun väänsin AWYZ-14 mallista ilma-vesi-lämpöpumpun. Siinä tuo pakkosulatusväli oli 35 minuuttia, joten se ei pystynyt tekemään kovin paljoa töitä kymmenen asteen pakkasessa tai sitä kylmemmässä. Tuo Fujitsu on nyt tosiaan ollut käytössä 10 talven yli, kWh-mittarissa on reippaat 50 000 kWh, eli töitä on tehty.
En ole koskenut sulatushuijauksen softaan sitten vuoden 2014, eli tuolla se on pörissyt reilut 6 vuotta nykyisellä versiolla. Ainoa laiterikko on ollut yksi DS18B20 anturi jonka sisuskalut työntyivät ulos metalliputkesta. Mun yksinkertainen algoritmini menee näin:
Toteutus riveillä 370-403:
- ulkona alle -5:
- jos 'pipe temp' anturin lukema ei ole yli 7 astetta kylmempi kuin ulkoilma -> sulatus estetty, seuraava mittaus minuutin päästä
- muuten sulatus sallittu, seuraava mittaus 15 minuutin päästä
- ulkona yli -5, sulatus sallittu
Värkkäilin sen kanssa yötä myöten ja sain sen piirtämään Guruun käyriä... isommin en ehtinyt toimintaan perehtyä ja jätin sen vain yöksi päälle. Pitää illalla jatkaa harjoituksia@RauskiH , laitoit sitten Mersun koekäyttöön.Tuotekehitysosasto on hieman parantanut vaihteiston toimintaa, lataa tuolta uusi vaihdekaavio niin voit seurata toimitaa kun pääset ajelemaan maastossa.