Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo riippuu ihan siitä, miten sisäilman lämpötilan anturi saa huoneilmaa itseensä. Ihan normaalia, että näyttää pieleen ja että pyynti ei vastaa todellisuutta. Anturi on sisäyksikön yhteydessä ja lukemat vääristyy. Noihin pitää suhtautua ihan vaan lukuina eikä absoluuttisena totuutena, ts. säädä pyynti sen mukaan, että nahka-anturi kertoo sen olevan sopiva.Kyselen suoraan kun on niin kovin pitkä ketju ja en löytänyt asiaan vastausta Nepura ketjusta.
Mulla oli viikon asennettuna väärä pumppu eli Daikin Perfera 30 H. Tässä pumppu piti juuri sen lämpötilan minkä olin asettanut Onectaan. Perfera 30 N:llä lämpötila täytyy asettaa Onectasta 2-3 astetta pienemmälle. Myös Onecta näyttää, että lämpötila sisällä olisi paljon enemmän mitä se oikeasti lämpömittarista näyttää. Jos asetan lämpötilan vaikka 21 C niin lämpötila sisällä tulee olemaan n. 23+ C. Onecta näyttää kuitenkin, että sisällä olisi 25 C. Tarkistin, että pumpussa ei pitäisi olla päällä sitä lämmönsäätelyn ohjausta, joka taisi tuossa mallissa olla. Onko muilla tästä mitään kokemuksia vai pitäisikö ottaa yhteys pumpun asentaneeseen yritykseen?
Alla kuva Onectan asetuksista. Tarveohjaus ei ole käytössä.
katso liitettä 101500
Ärsyttäviä kapistuksia.. Mikä siinä tekniikassa oikein rajottaa sitä, että mikä on se minimiteho millä voi käydä tasaisesti? Tää on varmaan tyhmä kysymys, mutta pistää vaan ihmetyttään että miksi laite X ei voi käydä vaikka tasaisella 100W teholla? Miksi pitää olla minimi 200W esim?Saahan sen katkolle, kun lämmäyttää uunin![]()
Kai siinä on monta asiaa mitkä vaikuttavat. Kompressorin pitää saada paineet nostettua, höyrystimen ja lauhduttimen koko on kuitenkin vakio. Jos koneen kompressori olisi "monipyttyinen" ja pyttyjä voisi lepuuttaa, ja nuo muutkin komponentit saisi skaalautumaan jotenkin dynaamisesti tilavuudeltaan, niin ehkä tuo sitten onnistuisi. Mutta kun kaikki on vakiotilavuuksista ja vain kierroslukua ja paisuntaventtiiliä voi säätää, niin jossain kohtaa se säätövara vaan loppuu kesken. Kovien lämpötehojen pumpuissa se näkyy yleensä pikkutehojen puutoksena.Ärsyttäviä kapistuksia.. Mikä siinä tekniikassa oikein rajottaa sitä, että mikä on se minimiteho millä voi käydä tasaisesti? Tää on varmaan tyhmä kysymys, mutta pistää vaan ihmetyttään että miksi laite X ei voi käydä vaikka tasaisella 100W teholla? Miksi pitää olla minimi 200W esim?
Tosta ottotehokäyrästä näkee hyvin kuinka kulutus muuttuu, kun kone menee katkolle vs tasainen 200W käynti ennen uunin lämmitystä.Ärsyttäviä kapistuksia.. Mikä siinä tekniikassa oikein rajottaa sitä, että mikä on se minimiteho millä voi käydä tasaisesti? Tää on varmaan tyhmä kysymys, mutta pistää vaan ihmetyttään että miksi laite X ei voi käydä vaikka tasaisella 100W teholla? Miksi pitää olla minimi 200W esim?
Joo ei mennä liian syvälle tässä ketjussa Panaan, mutta niissä on varmasti suuria yksilöllisiä eroja tehoryntäämisestä johtuvassa katkoilussa (se on todettu Panaketjussa).Itse olen ihmetellyt tätä kun oma Panan cz25wke käy nätisti monia tunteja ilman katkoa ja lähtee tasasesti puhaltelemaan lämmintä. Ei ryntäile ja toimii täydellisesti. Lämpötilaa, kun alentaa niin laskee kierroksia ja kun ylentää niin heti nostaa. Mutta isovanhemmillani on täysin sama pumppu ja olen huomannut, kun se käy katkoa paljon herkemmin ja alkaa puhaltamaan, kun käynnistää heti kuumaa ja menee varsinkin näillä keleillä sitten muutaman minuutin päästä taas sammuksiin ja kohta tekee taas samaa. Tein tästä aiheesta jo uuden keskustelunkin vähän aikaa sitten panan osiolle
Kyllä, juuri tuolla, mutta kerran hävisi toisen pumpun historiatiedot.Miten olette saaneet laitteet takaisin, lisänneet vain Add your first unit- toiminnan kautta laitteet takaisin?
0,5 asteen lisäys pyyntiin saikin koneen taas tasakäynnille.Tuon uuninlämmityspäivän jälkeen ollut Perfera katkolla, käy tosin nyt jo 40min pätkiä yhtäjaksoisesti.
Pienimmälläkin tarveohjauksella tulee kyllä varsin lämmin näillä keleillä. Pienellä pakkasella varmaan hyvä. Vielä kun sais tarveohjausta muutettua HA:lla niin vois vaan haistella huonelämpötilaa ja muuttaa tarveohjausta sen mukaan.Jos haluatte tasaisen ottotehon, miksette laita pyynniksi maksimia ja ohjaa tarveohjauksella laitetta?
Tämä torppa pysyy juuri sopivan lämpöisenä alimmalla tarveohjaustasolla, joka on jostain syystä Faikinin kautta 30%. Ja juuri tuollainen ohjaus käytössä, minkä kuvasit.Pienimmälläkin tarveohjauksella tulee kyllä varsin lämmin näillä keleillä. Pienellä pakkasella varmaan hyvä. Vielä kun sais tarveohjausta muutettua HA:lla niin vois vaan haistella huonelämpötilaa ja muuttaa tarveohjausta sen mukaan.
Lounaisessa Suomessa vielä plussalla niin ei sulattele vielä, 4,5 ulkona.Nyt kelit melko haastavat, niin kuinkas usein teillä perferat sulattelee?
Täällä pyörii nollan tuntumassa. Tuntuu menevän kellon perässä, niin tasaiseen tahtiin sulatukset n. 90min välein.Lounaisessa Suomessa vielä plussalla niin ei sulattele vielä, 4,5 ulkona.
Eikö parhaimman säästön saisi, kun laittaisit P40:n tukemaan lämmitystä vaikkapa tarveohjauksella?Ihan tässä vaan kun asiaa oon miettinyt niin kysäsen mitä mieltä muut on... Eli kun tuli kesällä hankittua Daikinin VILP hoitamaan talon lattialämmitystä ja oletus on tietysti se että se riittää lämmityslaitteeksi ja takkaa enempää ei tarvita, niin mitä tekisitte nykyiselle Perfera 40:lle? Kesäisin tulee käytettyä tuota alakerrassa sijaitsevaa ilppiä sillon tällöin viilennykseen, mutta koska Nilanin tuloilman viilennys riittää 95% ajasta niin kallis on Perfera viilennysilppinä. Toki Nilanista joku päivä hankkiudun eroon kun se hajoaa ja vaihdan normaaliin IV-koneeseen, missä viilennystä ei ole, eli viilennystarve tulee "pysymään".
Mutta toistaiseksi kesän jälkeen Perfera on ollut stopissa ja vaikka kävisikin niin, että VILPistä loppuu tehot kun on -25C niin siinä vaiheessa on vähän nihkeetä pistää ilppi päälle kun on ollut käyttämättä koko talven siihen asti. Vaikka muuten olis siis ihan hyvä idea olla hyväksi ja tehokkaaksi todettu varalämmönlähde.
Eli ainakin toistaiseksi siis muutaman kerran kesässä viilennykseen käytetty Perfera kuulostaa enemmänkin heitteillejätöltä ja turhalta. Onko mitään järkeä lähteä miettiin että myisi ton pois ja tilalle joku reilusti halvempi viilennyspumppu? Vähän veikkaan että kun ite ei voi asennella/purkaa niin kustannukset siitä että joku irrottaa ja vaihtaa pumpun maksaa vähintään sen verran, mitä jäisi rahaa käteen kun Perferan myy ja ostaisi halvemman viilennyspumpun.. Toki pihassa on lämmin ulkovarastokin missä sähköllä toimiva lattialämmitys joka on +5C:ssä talvella, että sen saisi lämpimäksi myös Perferalla, mutta on siihenkin ihan ylitehokas kone. Eli jos asentelut ei maksaisi mitään niin veisin Perferan mökille korvaan LN25:n ja siirtäisin sitten LN25:n joko Perferan tilalle päikseen tai sitten pistäisin ulkovarastoon. Mutta kalliiks tulis kaikki![]()
Vekslailu ei käytännössä kannata. Arvo käytettynä on liian alhainen, ja vaihto ostotyönä on liian kallista, ettei vekslailu kannata. Tuommoinen säätäminen on pumppuasentajalle itselleen mahdollista, jos ja kun ei laske hintaa työlle, mutta noin muuten käytännössä ei mitään järkeä. Pumppu kannattaa vaihtaa vasta, kun sen kanssa on ongelmia.Ihan tässä vaan kun asiaa oon miettinyt niin kysäsen mitä mieltä muut on...![]()
Varmaan saisi joo optimoitua, mutta kun kerta nyt saa lattiat lämpimäksi ilman mitään puhalluksia ja niiden ääniä niin nautitaan tästä nyt täysilläEikö parhaimman säästön saisi, kun laittaisit P40:n tukemaan lämmitystä vaikkapa tarveohjauksella?
Ei. Hyvä varakone, jos VILP tilttaa ja hiljainen jäähdyttäjä tarvittaessa, jos IV-konekin vaihtuu.Onko mitään järkeä lähteä miettiin että myisi ton pois ja tilalle joku reilusti halvempi viilennyspumppu
Samaa olen pohtinut ja kysyin Daikinilta, niin sain seuraavan vastauksen:Kyselen suoraan kun on niin kovin pitkä ketju ja en löytänyt asiaan vastausta Nepura ketjusta.
Mulla oli viikon asennettuna väärä pumppu eli Daikin Perfera 30 H. Tässä pumppu piti juuri sen lämpötilan minkä olin asettanut Onectaan. Perfera 30 N:llä lämpötila täytyy asettaa Onectasta 2-3 astetta pienemmälle. Myös Onecta näyttää, että lämpötila sisällä olisi paljon enemmän mitä se oikeasti lämpömittarista näyttää. Jos asetan lämpötilan vaikka 21 C niin lämpötila sisällä tulee olemaan n. 23+ C. Onecta näyttää kuitenkin, että sisällä olisi 25 C. Tarkistin, että pumpussa ei pitäisi olla päällä sitä lämmönsäätelyn ohjausta, joka taisi tuossa mallissa olla. Onko muilla tästä mitään kokemuksia vai pitäisikö ottaa yhteys pumpun asentaneeseen yritykseen?
Alla kuva Onectan asetuksista. Tarveohjaus ei ole käytössä.
katso liitettä 101500
Eihän siinä ole? Ei tarveohjaus rajoita sulatuksen ottotehoa.Tarveohjaus 95% ja ilman tarveohjausta niin selkeä ero sulatuksen jälkeisessä ottotehossa. Onhan tämä ollutkin tiedossa, mutta pakko laittaa, kun nyt saa näitä käyriä näkymään![]()
Jäi tänne päivittämättä. Tämä selvisikin jo Nepura ketjun kautta. Kiitos kuitenkin. Tämä on itsellä toiminut hyvin. Asetin arvoksi tuon -2 eli value 0.Samaa olen pohtinut ja kysyin Daikinilta, niin sain seuraavan vastauksen:
"Sisäyksikkö lämmittää aina asetusarvon yli. Ylilämmittämisellä kone pyrkii tekemään mahdollisimman pitkiä käynti jaksoja, jotta vältyttäisiin mahdollisimman paljon ns. pätkäkäyntiä. Tätä eroaluetta pystyy halutessa kyllä kaventamaan kaukosäätimellä tehtävällä parametri muutoksella. Tässä liitteenä tämä ohje, jos asiakas haluaa kaventaa tätä aluetta."
katso liitettä 101714katso liitettä 101715
Olen pitänyt asetusarvona 20C, jolloin kämpässä on 22-23C. Käynti on tällä tavalla melko tasaista, eikä varsinaista pätkäkäyntiä ole ollut.
(ottoteho pyörinyt 150W-550W välillä viimeisen viikon aikana)
Onhan tuo 22-23C sisälämpötila melko korkea, mutta muistaakseni pienemmällä pyynnillä meni katkolle tai ainakin plussakeleillä meni ja tämä aiheutti sen, että ilpin kulutus oli aikalailla samaa luokkaa, kun isommalla pyynnillä.
katso liitettä 101716
Anna palaa ilman mitään manuaalikikkailuja vaan niin kauan kun puhaltaa lämmintä. Sillä ainakin saa selville että onko siinä jotain vikaa jos ei oikeesti sulata ollenkaan.Kysymys tietäjille, miksei tuo perfera n30 sulata itseään ollenkaan? Sain eilen suurimmaksi osaksi sulamaan kun laitoin jäähdytyksen päälle, mutta siinäkin jäi pieni jäätynyt alue tuohon kennon sivulle. Laitehan on kesäkuussa asennettu ja puhaltaa kyllä lämmintä.
katso liitettä 101762
Noihin sivuihin pääsee sopivalla tuulella tuiskaamaan lunta ja siihen jää sulatuksen jälkeen joskus sellainen jääkuori, mulla tekee Stylish samaa. Lähtee ihan sormella vetämällä pois. Olen joskus ottanut, jos sen olen huomannut, mutta en sitä mitenkään seuraa. Kyllä Daikin osaa sulattaa sitten, kun tarvii. Ei tarvii jäähdytyksellä käyttää sen takia. Tänään jo 7 sulatusta. Kova keli.a siinäkin jäi pieni jäätynyt alue tuohon kennon sivulle.