Prismatic lifepo kennot & bms

anders

Vakionaama
Onko se pakollista edes? Eikös BMS osaa estää ylilatauksen ja starttiakku antaa peruskuorman, jos LFP kytketään irti. Vai onko tuo BMS vain sellainen, että kertoo ulospäin, että nyt ois syytä rajoittaa virtaa. Eikös tuollainen lyijyakulle sopiva 14 V toimi ihan hyvin tuonkin latausjännitteenä?

Sanoisin kokemuksesta, että mikäli suoraan vaihtaa AGM -> LFP niin saa pian vaihtaa laturinkin, jos riittää.

Noissa varauksenottokyky aivan eri planeetalta.

anders

Vakionaama
Edellinen pienempi ja ei syväpurkaus kesti ainakin 12 v, joten en nähnyt järkeä tuolloin lähteä LFP-kelkkaan ja hinnatkin oli vielä silloin paljon kovempia kuin nyt.

Jos lyijyakku kestää 12 v, on se melko pienellä käytöllä.

Normi keskiraskaassa käytössä nuo kestävät n. 5 v hyvänä.

jmaja

Hyperaktiivi
Menee tohon lyijyakkuunkin täydet laturin 60 A kymmenejä minuutteja viikonloppureissun jäljiltä. Mikäs siinä muuttuu?
Riippuu akusta ja käytöstä. Kestäähän kunnon lyijyakkukin satoja syklejä. Luvattiinkohan tuolle mun nykyiselle 800 80% sykliä. Veneessä nuo ovat kylmänä täytenä 6 kk vuodessa, mikä on erinomaista lyijyakulle. Kesällä sitten veneessä yövytään ehkä 30 yötä. Yhdessä yössä ei kummoista sykliä tule ja osa öistä ollaan maasähkölaturissa. Kaksi yötä paikallaan ilman maasähköä tiputtaa varaustilaa 30-50% riippuen paljonko paneeli (90 W) tuottaa ja miten paljon kylmäboksi ja lämppäri vievät. Kovilla helteillä kylmäboksi vie paljon.

anders

Vakionaama
Menee tohon lyijyakkuunkin täydet laturin 60 A kymmenejä minuutteja viikonloppureissun jäljiltä. Mikäs siinä muuttuu?

Kyllä se käytännössä normilaturista loppuu terminen kestävyys.

Teoriassa voikin toimia, mutta ainakin kymmenen olen nähnyt/kuullut palanutta.

Siksi on näitä Wakespeedejä jne.

Riippuu tietysti käytöstä. Tarkoitan tällaista jatkuvampaa veneilyä 24/7/365.

Riippuu akusta ja käytöstä. Kestäähän kunnon lyijyakkukin satoja syklejä. Luvattiinkohan tuolle mun nykyiselle 800 80% sykliä. Veneessä nuo ovat kylmänä täytenä 6 kk vuodessa, mikä on erinomaista lyijyakulle. Kesällä sitten veneessä yövytään ehkä 30 yötä

Niin, riippuu käytöstä. Itselle tulee veneessä 250+ vrk vuoteen liki joka vuosi.

Ehkä ne tosiaan 15 yön käytöllä per kausi kestävät 10 vuotta. 5 vuotta on vaan sellainen yleinen nyrkkisääntö.

jmaja

Hyperaktiivi
Kyllä se käytännössä normilaturista loppuu terminen kestävyys.

Teoriassa voikin toimia, mutta ainakin kymmenen olen nähnyt/kuullut palanutta.

Siksi on näitä Wakespeedejä jne.

Riippuu tietysti käytöstä. Tarkoitan tällaista jatkuvampaa veneilyä 24/7/365.
Olen minäkin niistä kuullut. Ilmeisesti lähinnä pienien ulkomittojen 100+A latureita, joita ei ole mitoitettu oikeasti toimimaan täydellä kuormalla, ainakaan pienemmillä kierroksilla. Mulla tosiaan vain 60 A laturi.

Suomessa tuntuu olevan tyypillistä laittaa joku 30 A DC/DC laturin ja LFP-akun väliin, mikä tuntuu älyttömältä, kun siinä hukataan LFP:n nopeampi latautuminen kokonaan. Useampi seurakaveri on laittanut vain 12 V LFP akun vain suoraan vanhan lyijyakun tilalle. Noita on ollut yli 5 v eikä latureita ole hajonnut.

Harvempi taitaa veneillä 24/7/365 Suomessa. Mulla tuon 12 v aikana oli varmaan keskimäärin 30 yötä + 30 päivä/iltapurjehdusta kaudessa. Ei tuosta kovin montaa sykliä tule, joten ihan sama kestääkö akut 500 vai 5000 sykliä ko. käytössä. Syklien puolesta akut kestävät kymmeniä vuosia.

anders

Vakionaama
Harvempi taitaa veneillä 24/7/365 Suomessa. Mulla tuon 12 v aikana oli varmaan keskimäärin 30 yötä + 30 päivä/iltapurjehdusta kaudessa. Ei tuosta kovin montaa sykliä tule, joten ihan sama kestääkö akut 500 vai 5000 sykliä ko. käytössä. Syklien puolesta akut kestävät kymmeniä vuosia.

Kyllä, erilaista käyttöä.

Nyt täällä saaristossa on hyvin tilaa satamissa. Hieman alkaa olla kylmä, ja päivät vähän lyhyitä, mutta pari viikkoa sitten oli vielä oikein mukavaa keliä.

Espejot

Hyperaktiivi
JK BMS, mistä saan selville kennojen todellisen kapasiteetin? Muutaman kerran jos lataa nollasta sataan niin sen jälkeen..kö? Lähinnä laskeskelin hyötysuhdetta mutta osa tiedoista on tyyliin 30% täynnä niin pitäis tietää taso mistä laskea... tai odottaa että ollaan 0 ja sadan välillä.

Edit: mitenkäs toi hyötysuhde pitäis ajatella suhteessa nimelliskapasiteettiin... 11kW ladataan niin akkuun saadaan 10 kWh niin akun nimellisteho on 10kWh?

Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Täydestä syklistä saa sen kapasiteetin ja hyötysuhteen. Mittaat paljonko lataat (siis DC puolelta) akustoon kapaa 2.5v->3.65v top balansoituna ja sen jälkeen mittaat paljonko saat purettua kun vedät kennot 2.5v tasolle.
LFP kennoista ei saa luotettavasti kapasiteettia muutoin. Se 10%-90% alue kun on flättiä millivolttien eroilla kennot, mutta kapan osalta voi olla suuri ero

Espejot

Hyperaktiivi
Täydestä syklistä saa sen kapasiteetin ja hyötysuhteen. Mittaat paljonko lataat (siis DC puolelta) akustoon kapaa 2.5v->3.65v top balansoituna ja sen jälkeen mittaat paljonko saat purettua kun vedät kennot 2.5v tasolle.
LFP kennoista ei saa luotettavasti kapasiteettia muutoin. Se 10%-90% alue kun on flättiä millivolttien eroilla kennot, mutta kapan osalta voi olla suuri ero
Eli jossain välissä ohitan ton ESS ja lataan täyteen ja puran sen jälkeen nollaan. Tätä mä vähän epäilinkin. Käsitääkseni JK BMS on jonkin sortin ongelma tämän SOC-100 kanssa ja siihen kertyyy mittavirhettä ajansaatossa?

haraldh

Vakionaama
Eli 330 €. Oliko tuossa rahdit jo mukana? Kotelo? Joo alkaahan toi olla hyvinkin järkevä hintaluokka.

Onko se pakollista edes? Eikös BMS osaa estää ylilatauksen ja starttiakku antaa peruskuorman, jos LFP kytketään irti. Vai onko tuo BMS vain sellainen, että kertoo ulospäin, että nyt ois syytä rajoittaa virtaa. Eikös tuollainen lyijyakulle sopiva 14 V toimi ihan hyvin tuonkin latausjännitteenä?
Kennot tuli tänään, tai oikeammin sain hakea ne Nordpostin palvelupisteestä vaikka kotiinkuljetuksesta olen maksanut. Kuljetus hollannista joku 30+ euroa, eli kennot 269 € rahteineen. Tuo BMS tuli aliexpressistä ilmaisella rahdilla.

BMS osaa estää kyllä, tai oikeammin kytkeä akun irti latauspiiristä. Tämä aiheuttaa ongelma laturille joka pyörii eikä osaa vähentää tehoa riittävän nopeasti. BMS osaa kertoa että nyt olisi syytä vähentää joko virtaa tai jännitettä tai molempia.

14,0V on kyllä sinänsä sopiva. Se on 3,5V/kenno joka on alle 3,65 voltin maksimin. Ajattelin nyt ensinnä budjettisyistä ladata starttiakkua nykyisellä Sterlingin DAR12 lataussäätimellä AGM/US asennossa joka tarkoittaa 14,1 V latausjännitettä, 4-10 tunnin absorptioaikaa ja sitten 13,5 V float (3,37V/kenno). Tämä float on vähän liian vähän, se ei jaksa pitää kennoja balansointikynnyksen päällä mutta katsotaan. GEL-asetus voisi olla myös ok, 14,4V (3,60V/kenno) ja float 13,8 V (3,45V/kenno) joka olisi itse asiassa melko OK mutta kun absorptioaika on tuossa 10-12 tuntia niin se ei ole aivan optimi. En tosin usein aja koneella noin pitkään, ja 35 A laturilla en tuskin tule ylilataamaan kovin usein. Ja onhan siinä tuo BMS sitten turvana, mutta ei pitäisi rakentaa niin että se on ainoa ja viimeinen turvamekanismi.

haraldh

Vakionaama
Niin siis käytettävältä kapasiteetiltaan valtava.

Paljonkos se kotelo ja BMS lisää painoa ja kokoa? Mulla on kaksi 6V 225 Ah akkua. Yksi on tilavuudeltaan 13 l ja painoltaan 28 kg. Pelkät Eve kennot on 10 l ja 22 kg.
Pari vanerilevyä jotka ovat luokkaa parikymmentä senttiä kantiltaan. BMS painaa muutama sata grammaa.

Ehkä tuosta saa paremman käsityksen noitten energiatiheydestä (220 Ah AGM vasemmalla, 280 Ah LiFePO₄. Lyijyakusta voi käytännässä käyttää vain puolet tuosta);

1000015862.jpg
1000015861.jpg

Viimeksi muokattu:

haraldh

Vakionaama
Sanoisin kokemuksesta, että mikäli suoraan vaihtaa AGM -> LFP niin saa pian vaihtaa laturinkin, jos riittää.

On kyllä, mutta mun erikoistapaus on vain 35 A laturi. En usko että se syttyy palamaan tuolla muutamalla sadalla watilla, olisi syttynyt jo tuolla 220 Ah AGM-akulla.

Unelma olisi joku 65-80 A laturi Zeus säätimellä. Sillä saisi rajattua latauksen todella matalalle tasolle (10A?) pienillä kierroksilla, säädettyä maksimivirran laturin lämpötilan mukaan muuten ja sitten genu-mode missä voisi vaihde vapaalla ja kierroksilla käyttää koko laturin tehon (generator mode). Kone on 1GM joten sitä ei voi kuormittaa sekä latauksellä että ajolla.

Viimeksi muokattu:

haraldh

Vakionaama
Jos lyijyakku kestää 12 v, on se melko pienellä käytöllä.

Joo, tuo mun 220 Ah oli ilmeisesti ihan ok kunnossa vielä. Mittaukset 165 Ah, 145 ja 140 Ah 0.05C tai C/20 mittauksella mitä kokeilin. Mutta starttivirtaa se ei jaksanut enää antaa vajaalatauksella. Eli vaikka hitaasti imemällä sai ämpäreitä siitä niin starttia se ei enää jaksanut pyörittää jos oli vähänkään vajaa.

haraldh

Vakionaama
JK BMS, mistä saan selville kennojen todellisen kapasiteetin? Muutaman kerran jos lataa nollasta sataan niin sen jälkeen..kö? Lähinnä laskeskelin hyötysuhdetta mutta osa tiedoista on tyyliin 30% täynnä niin pitäis tietää taso mistä laskea... tai odottaa että ollaan 0 ja sadan välillä.

Edit: mitenkäs toi hyötysuhde pitäis ajatella suhteessa nimelliskapasiteettiin... 11kW ladataan niin akkuun saadaan 10 kWh niin akun nimellisteho on 10kWh?
Koska LiFePO4 kennojen latauskäyrä on sellainen mutka + suora viiva + mutka niin ainoa tapa saada selville mikä lataustaso on että käy jomman kumman mutkan luona. Sen takia pitää antaa akkujen latautua aivan täyteen ainakin joskus. Silloin ainakin JK BMS nolla latauslaskurin 100%-iin (default 3,56V).

edit: kWh on energiamäärä. Watit on tehoja. En nyt suoraan oikein ymmärtänyt kysymystä 11/10 kWh.

Viimeksi muokattu:

haraldh

Vakionaama
Eli jossain välissä ohitan ton ESS ja lataan täyteen ja puran sen jälkeen nollaan. Tätä mä vähän epäilinkin. Käsitääkseni JK BMS on jonkin sortin ongelma tämän SOC-100 kanssa ja siihen kertyyy mittavirhettä ajansaatossa?
Sen on vaikea laskea lataustaso tuolla vaakatasoisella viivalla. Mistä kohtaa tahansa mitattuna jännite on 3,3x volttia ja vasta ääripäissä tapahtuu jotain muutosta jännitetasossa. Sen takia pitää ladata täyteen (antaa balansoida) ja sitten kun purkaa shuntilla mitaten 2,5 V asti saa kapan mitattua. Itse lopettaisin mittauksen ~2,65 V kohdalla, se käyrä on niin jyrkkä ääripäässä että virhe on vain prosentin luokkaa. Jopa 2,8 - 2,9 V antaisi riittävän hyviä tuloksia. Tärkeintä on varmaan mitata samalla tavalla omassa ympäristössä. Ja jos käyttää eri lopetus- ja aloitusjännitteitä pitää muistaa ettei voi verrata suoraan valmistajan ja/tai muiden käyttäjien tuloksiin. Standardi lienee 2,5 V - 3,65 V.

charge-curve-for-LiFePO4-battery-chemistry-10.png

Viimeksi muokattu:

haraldh

Vakionaama
No niin, postnord sai siis vihdoin toimitettua ainakin johonkin. Ei siis kotiin kuten sovittua. Kennot erinomaisen flättejä. Kaikki kennot @ 3,29 V eikä keskinäinen ero ole muuttunut muutaman tunnin latauksen aikana. Ero on pysynyt 1-3 mV sisällä joka on erinomaista. Onkohan näitä balansoitu Nkonissa ennen lähetystä? Lataus labralähteellä menossa, mutta maksimi 10 A kestää. Seuraavaksi sitten testerillä kapasiteetti selville. Olen tyytyväinen, jos olisin tiennut Gobelpowerista olisin ehkä tilannut sieltä, nämä kesti yli 2kk ennen kun olivat pöydällä.

edit: Raspin Venus OS sai kun saikin yhteyden tuohon JK 4-8S BMS:ään. Kokeilin pari päivää tässä saada CAN toimimaan, ja ilmeisesti sainkin mutta Venus OS ei tunnistanut CAN-liikenteestä batteryä. Onneksi olin hankkinut USB-adapterin ja serialbattery lähti toimimaan. Nyt pitäisi vain ostaa Arco Zeus ja muutama muu laturiinvertteri mutta kun ne rahat.

1000015860.jpg
Screenshot at 2024-11-22 00-26-54.png

Liitteet

• 1000015859.jpg
    1000015859.jpg
    90,1 KB · Katsottu: 87
Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Mutta starttivirtaa se ei jaksanut enää antaa vajaalatauksella.
Tuo lienee vapaa-ajan akku eikä starttiakku. Lyijyakuissa noissa on merkittävä ero. Starttiakuissa on paljon pinta-alaa lyijyllä. Siis useita ohuit levyjä. Syväpurkausakuissa harvempia paksuja.

Jos uutena antoi paremmin virtaa myös vajaana, tietysti jotain on tapahtunut. Mutta loistavastihan tuokin on kestänyt halvaksi lyijyakuksi.

haraldh

Vakionaama
Kyllä tuo AGM oli aikakauteensa nähden hyvä ostos. Ellei ole pakkastarpeita en hankkisi lyijyakkua hupiakuksi enää. Silloinkin miettisin ennemmin akkujen lämmitystä ensin ja lyijyvaihtoehto vasta sitten.

edit: Onpa näppärää kun ei tarvitse ravata tallissa seuraamassa tuota latausta vaan VRM-portaalin kautta saa kaikki tiedot ja käppyrät piirtyy samalla. Balansseri ei ole siis käynnistynyt edes vielä.

Screenshot at 2024-11-22 09-15-16.png

Viimeksi muokattu:

tepa

Aktiivinen jäsen
SOC-100 pitäisi resetoitua kun akku latautuu täyteen. Mittavirhettä vähän kertyy tuon BMS:n oman suntin takia, mutta se ei aiheuta muuta hämminkiä kuin että DESS voi olla joskus vähän pielessä. Käytännössä Victronin jänniterajat säätelevät lataus-purku -prosessia (johtuen tavasta millä asetukset on määritelty) ja SOC on informatiivinen käyttäjälle, sekä DESS käyttää sitä.

Kapasiteetin testaus onnistuu parhaiten siten, että lataat akut täyteen "keep batteries charged" asetuksella. Seuraavaksi asetat grid setpointin niin paljon myynnin puolelle, ettei sitä koskaan saavuteta ja vaihdat tilan normaaliin "optimized without batterylife". Samalla rajoitat Grid current limitin esim. 3A. Tällöin akkua puretaan vakionopeudella jänniterajaan asti. Sopivalla pihtimittarilla voit tarkastaa purkunopeuden, jos haluat sulkea pois shuntin mittavirheen. Kun jännitekatkaisu on saavutettu, vaihda tilaksi "keep batteries charged" ja anna taas latautua kunnes menee floatille. Jostain pitää molemmissa tapauksissa selvittää kumulatiivinen Ah-määrä. Victronin shuntissa tuo näkyy, JK:sta en muista. Yksi vaihtoehto, kohtuullisen tarkka on ottaa logitiedosto exceliin ja laskea siitä. Akkujen kapasiteetti siis mitataan Ah, mutta kWh pitää laskea hyötysuhteen selvittämiseksi. Onnistuu myös excelistä.

Hyötysuhteen selvittämiseksi pitää mitata myös AC-puolen KWh.

Espejot

Hyperaktiivi
Onko nyt niin että JK BMS kumulattivinen virhe nollautuu kun kennot aktiivisesti tasataan ja tuolloin kaiketi kennot varataan täyteen. Näin olen ymmärtänyt...

haraldh

Vakionaama
Noin minäkin olen ymmärtänyt, eli kun kennojen jännitetaso ylittää sen 100% SOC triggerin niin akku on 100% täynnä. "SOC-100% Volt.(V)" mun BMS-asetuksissa. 3.560 V on asetukseni, joten 14.24 V 12V akustossa.

haraldh

Vakionaama
Aivan loppupäässä rupesi kennojen erot haraamaan mutta 120 mV ei ole ollenkaan huono. 300 Ah sain testerillä 4s akustosta. Melko täydellistä hintaan nähden (60€/kenno). EVE LF280K.

1000016177.jpg

1000016173.jpg

Espejot

Hyperaktiivi
Meneekö se nyt niin että mulla on SOC-100 kennojänniteeksi 3,449V että Victron saa tosta tiedon ja katkaisee latauksen silloin? Vai onko VE Config3 vielä joku katkaisuraja? Huomasin että SOC-100 saavutettu mutta lataus jatkuu ja SoC heitelee 99-100 väliä. Kennon jännite viestin kirjoitushetkelä 3,43V.

Liitteet

• 1732626501902.png
    1732626501902.png
    56,7 KB · Katsottu: 76
Viimeksi muokattu:

tepa

Aktiivinen jäsen
SOC tieto kulkee väylää pitkin BMS:ltä Victronille, BMS:n SOC-100 raja resetoi sen. JK ei ole ihan parhaita tunnistamaan pieniä purkuvirtoja, eikä shuntti ole muutenkaan se tarkin. Tällöin tahtoo käydä niin, että akku on todellisuudessa tyhjempi kuin SOC laskuri näyttää, joka sitten ladatessa tekee sen että SOC näyttää 99-100 vaikka akkuun menee virtaa vielä. Käytännön haitta on pieni, mutta mittavirhe kuitenkin.

SOC 100% ei lopeta latausta, BMS jännitepyyntö on asetetun timerin ajan korkealla (=bulkki tai absorptio, vol. Cell RCV), jonka jälkeen se putoaa float-tilan matalammalle ylläpitojännitteelle (vol. Cell RFV). Victron rajoittaa maksimijännitteen, mutta ei vaihda näitä tiloja itsenäisesti jos se on asetettu kuuntelemaan BMS pyyntöjä.

haraldh

Vakionaama
On kyllä todella hyvät nuo 280 Ah Grade A- kennot mitä sain Nkon-ilta. 1-2 mV ero aina pitkälle alle 2,9 V. Kapasiteettiä akustona 300+

1000016410.jpg

Espejot

Hyperaktiivi
On kyllä todella hyvät nuo 280 Ah Grade A- kennot mitä sain Nkon-ilta. 1-2 mV ero aina pitkälle alle 2,9 V. Kapasiteettiä akustona 300+

katso liitettä 102039
Ymmärtänyt että ylimääräinen kapa häipyy kohtuu nopeasti ja "takuu" on nimellikapalle... olenko ymmärtänyt väärin? No, mietin akkujen hintaa syklien määrällä... todenäköisesti syklit ei tule vastaan eli jos akut puretaan kerran päivässä niin syklejä tulee 3650 sykliä per 10 vuotta. Akun syklien kasvattaminen vaatisi koodia mutta myös epätyypillistä sähkön hintaa mikä voi olla hankala yhtälö.

-Teme-

Vakionaama
EEL 48V 16S V5 DIY Battery Box + 200A JK BMS kasauksesta video
Simppeliltä näyttää kasaaminen - eipä tuota oikein DIY ratkaisuksi edes arvaisi sanoa, on kuin ikea palapelin kasaus
Itse tosin tekisin sen verran toisin että kiinnittäisin kennorivejä yhdistävän sillan, eli kennojen 8 ja 9 välille, vasta kun etulevy on paikoillaan

Viimeksi muokattu:

haraldh

Vakionaama
Sen verran tyytyväinen olen noihin nkonin EVE 280k v3 A- grade kennoihin että niitä voin suositella. ~60 € / kpl ja 4S pakassa sain ~303 Ah joka kerta kun testasin 150 W kuormalla. Kennot ovat todella flättejä, jopa koveran puolella jopa täyteen ladattuinakin.

haraldh

Vakionaama
Tuon 4-8S JK BMS:n shuntti on aika epätarkka, tai sitten softassa on vikoja. Nyt kun minulla on Smart Solar MPPT, Victronin Smart Shunt sekä Cerbon virkaa toimittava Raspberry Pi 3b+ kiinni siinä niin smartshunt näyttää -5 W ja BMS näyttää 0 W. Tämä aiheuttaa sen että muutaman päivän päästä SOC on aivan erilainen jos vertaa BMS:än ja smartshuntin lukemia. Tälläkin hetkellä 39% vs 74 %. Olin purkanut akun tuohon 74 prosenttiin ja antanut sitten vain seistä. JK BMS:n mielestä akku on edelleen @ 74% kymmenen päivän jälkeen.

Venekäyttöön tämä on tarkoitettu, eikä minulla invertteriä ole niin suurin osa ajasta kuorma tulee olemaan yksittäisi ampeereja. Pitikin sitten asettaa tuo smartshunt monitoriksi.

haraldh

Vakionaama
edit: Raspin Venus OS sai kun saikin yhteyden tuohon JK 4-8S BMS:ään. Kokeilin pari päivää tässä saada CAN toimimaan, ja ilmeisesti sainkin mutta Venus OS ei tunnistanut CAN-liikenteestä batteryä.
Uusimmalla Nightly versiolla tuosta serialbatterystä mr-manuel:in reposta niin johan rupesi CAN toimimaan! Sekä 250 kbps että 500 kbps.

Espejot

Hyperaktiivi
Laitetaan tänne puolelle vaikka kuvakaappaus on DESS:stä. Mistä johtuu nämä "jälkilataukset". Kuvaassa ladattu enegia ja jännitteet BMS:stä. Onko kysymyksessä kennojen balansointi? Eli lataus katkaistaan ja kennot saavat aikaa tasaantua jolloin lataus alkaa uudestaan...

Liitteet

• 1737890197171.png
    1737890197171.png
    36,5 KB · Katsottu: 70
  • 1737890260964.png
    1737890260964.png
    105,4 KB · Katsottu: 68
  • 1737890408049.png
    1737890408049.png
    64,8 KB · Katsottu: 66

Mekaniker

Vakionaama
Laitetaan tänne puolelle vaikka kuvakaappaus on DESS:stä. Mistä johtuu nämä "jälkilataukset". Kuvaassa ladattu enegia ja jännitteet BMS:stä. Onko kysymyksessä kennojen balansointi? Eli lataus katkaistaan ja kennot saavat aikaa tasaantua jolloin lataus alkaa uudestaan...
Minä ainakin tulkitsen kuvat sillä tavalla, vastaavaa on myöskin minun latureilla
Mitä suurempi määrä akkuja rinnankytkettyinä sen vähäisempää.
BMS ei ehdi tasoittaa tasoerot, sen näet jos katsot erikseen jokainen kenno BMS:stä

tepa

Aktiivinen jäsen
Luulisin että tuo on ennusteen päivityksestä johtuvaa jälkilatausta. Arvioitu latausmäärä ei olekaan riittänyt halutun SOC% saavuttamiseen, ja ennusteen päivittyessä toteaa että laitetaanpa hieman lisää. Miltä SOC% kuvaaja näyttää?

Espejot

Hyperaktiivi
Luulisin että tuo on ennusteen päivityksestä johtuvaa jälkilatausta. Arvioitu latausmäärä ei olekaan riittänyt halutun SOC% saavuttamiseen, ja ennusteen päivittyessä toteaa että laitetaanpa hieman lisää. Miltä SOC% kuvaaja näyttää?
Klo 6 saavuttanut SOC100. Eli kaksi tuntia klo 04...06 on ladattu pienemällä teholla 97-->100% (SOC). Ja sitten on tuota "kummallista" jälkilautauta jota epäilen balansoinniksi.

Liitteet

• 1737968609552.png
    1737968609552.png
    42 KB · Katsottu: 54

-Teme-

Vakionaama
BMS asetuksista näkee mistä jännitteestä se aloittaa balanssoinnin, absorptio jännitteen, ajan ja virran yms joista selviää mitä se tekee tuon ajan.
OGG Andy tuon kävi just läpi suhteellisen tuoreessa videossa

Back
Ylös Bottom