Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Katkaisin olisi helpoin. Naksauttaa sitten päälle kun on -10C tai enemmän pakkasta.Mitähän tuohon keksisi?
Niin se taitaa olla. Oma kytkin, kuten olet joskus vinkannut. Täytyy viritelläKatkaisin olisi helpoin. Naksauttaa sitten päälle kun on -10C tai enemmän pakkasta.![]()

Onko kokemuksia/tuntumaa riittäiskö se pohjapellin jäiden poissapitoon että siellä on ~85w kaapeli ja sen kytkee termostaatin kanssa olemaan päälle aina kun sulatussykli on päällä (15c lämmöstä sulkeutuva termostaatti kennon kupariputkeen?). Vai pitäisikö laittaa suosiolla termostaatti kompuralta tulevaan putkeen = olisi aina päällä kun kompura käy.
Alkuperäinen säätö on niin että kun ulkolämpötila alle +5c ja ILP on vaan päällä = sulanapitokaapeli PÄÄLLÄ, eli se syö sen 85w 24/7.. Järjetön sähköntuhlaaja siis. Laite on Qlima S-EL48.
Jep, tämän tiedostinkin. Eli ylimääräisen releen kela tulisi rinnan 4-tievenan kanssa ja pohjavastus kulkisi releen NC-koskettimen kautta. Kun ilppi on lämmitysmodessa rele vetää jolloin NC-kärki aukeaa ja vastus ei lämmitä. Kun ilppi on sulatuksella(jäähdytystilassa) tai 4-tievenaa ei ohjata, niin vastuksen sähkö kulkee kiinni olevan NC-koskettimen kautta. Toisin sanoen vastus on "tehdaskytkennän" mukaisesti kun sulatellaan tai muuten 4-tievenaa ei ohjata.4-tievenassa on se pieni ongelma, että se on virraton sulatuksella, kuten myös kone sammutettuna. Ja lisäksi esm. tässä nyt mun Samsungissa se päästää venan virrattomaksi, jos lämmitystauko yhtään venähtää.
Noista johtuen nyt tein pienen lisäelektroniikan, joka haistelee kompuran ja ulkopuhaltimen käyntiä. Sallii sulatusvastuksen vain kun kompura käy, mutta ulkopuhallin ei. Ja lisänä siinä termostaatti.
Sampassa on ulkopuhallin samanlainen 5-johtoinen DC puhallin, jota ohjataan jännitteellä (pwm-signaali suodatuksella), siitä isolla vastuksella ryöstö ekalle trankulle ja sen lähdössä lisää suodatusta seuraavalle trankulle, joka hoitaa "eston". Kompuran tiedon ryöstin myös invertterin ohjauspiirin pwm-karvasta isolla vastuksella trankulle, ja sen perässä taas suodatus (konkka). Siitä sitten releen ohjaava trankku yrittää vetää päälle, jos puhallin ei estä. Termostaatti releen maakarvassa. Pitäs varmaan piirrellä luonnos puhtaaksi toteutuneen kytkiksen mukaan...Ei huono toi tapasi ohjata vastusta.
Millä haistelet Samsungin ulkopuhaltimen ja kompuran käyntiä?
Mideassa on 3-johtiminen puhaltimen DC-moottori(oikosulkumoottori?), enkä ole äkkiseltään uskaltanut siitä "ryöstää" sähköä mihinkään,kun en oikein tiedä mitenkä puhaltimen ohjaus tapahtuu sähköisesti...
Kompuraakin käsittääkseni ajetaan jonkin sortin taajuusmuuttajalla...?
Ok, tää vaatii sitten jo vähän enemmän duunia, mutta on toki fiksumpi tapa ohjata vastusta, mutta tarviiko kompuran käyntiä seurata, eikö pelkkä flekti ja termari riitä?Sampassa on ulkopuhallin samanlainen 5-johtoinen DC puhallin, jota ohjataan jännitteellä (pwm-signaali suodatuksella), siitä isolla vastuksella ryöstö ekalle trankulle ja sen lähdössä lisää suodatusta seuraavalle trankulle, joka hoitaa "eston". Kompuran tiedon ryöstin myös invertterin ohjauspiirin pwm-karvasta isolla vastuksella trankulle, ja sen perässä taas suodatus (konkka). Siitä sitten releen ohjaava trankku yrittää vetää päälle, jos puhallin ei estä. Termostaatti releen maakarvassa. Pitäs varmaan piirrellä luonnos puhtaaksi toteutuneen kytkiksen mukaan...
Se Midean puhallin voi tietty olla DC moottori, mutta sit ei "oikosulku"-mallia. Eiköhän siitäkin joku ohjaus löytys kun ettii. Jossain on kuitenkin sähköä kun se pyörii.
Tossa raakakuva siitä, miten ryöstin niistä pwm ohjauksista tiedon ulos. Siinä toki pitää vähän tietää, mitä tekee. Noikin on kokonaan sellasessa "kelluvassa" verkkojännitteestä tasasuunnatussa osuudessa, jossa maa on 160V päässä oikeesta maasta... Releen jälkeen ollaan vasta normijärjestelmässä.Ok, tää vaatii sitten jo vähän enemmän duunia, mutta on toki fiksumpi tapa ohjata vastusta, mutta tarviiko kompuran käyntiä seurata, eikö pelkkä flekti ja termari riitä?
Edit: niin juu, jos ulkoyksikkö "huilaa", niin vastus olisi päällä. Että kyllä sitä kompuran päällä oloakin on hyvä tarkkailla.

Miten 400€ vehkeeseen saadaan muutaman tonnin vahinko? Ja mistä sen euron laskit? 70W sulatusvastus koko talvikauden päällä maksaa ainakin täällä yli 70€...Eouron säästöllä tehdään muutaman tonnin vahinko.
Ehkä tarkoitin vilpi koneita.Miten 400€ vehkeeseen saadaan muutaman tonnin vahinko? Ja mistä sen euron laskit? 70W sulatusvastus koko talvikauden päällä maksaa ainakin täällä yli 70€...
Mutta joo, itehän noiden jälkeen sen käpistelyn hoitaa. Tosin mikään ei muutu.
Sulla on aika huono ulosanti ainakin kirjoittamalla, olen huomannut. Aika vaikee välillä löytää se asia vittuilunpoikasen seasta. Liekö tarkoituksellista?Ehkä tarkoitin vilpi koneita.
Eikä ilpitkään premium päästä ola ns. Halpahallikamaa.
Puhumatta kun siihen vaihdon päälle tulee se että kun ei pysty.
Kautta jopen eli ihan ite hoitaa kikkailuja. Ilmoitin vain tämän ettei tule itku pitkästä ilosta.
Kai mä olen luonteeltaan pessimisti mutta mä en pety.
Tarkoitan vain sitä tosiasiaa.että kun se lämpöpumpun pohja pääsee jäätymään niin tältäpalstalta ei löydy siihen kuin sympatiaa.Sulla on aika huono ulosanti ainakin kirjoittamalla, olen huomannut. Aika vaikee välillä löytää se asia vittuilunpoikasen seasta. Liekö tarkoituksellista?
Vaan kun puhutaan "modaus" ketjussa, niin eiköhän siihen ryhdy ne, joilla on teoreettinen mahdollisuus onnistuakin... Tuskin tätä lukee kukaan sellanen, jolle tuo asia on täysin ymmärryksen ulkopuolella.
Nyt sulla vähän lipsuu kyllä. Mitäpä muuta yksikään tuore vehje on, kuin pelkkää elektroniikkaa ja tietotekniikkaa. Sitä saat ilman mitään lisäämättäkin. Mulla kun alkaa oleen 50v täys elektroniikkaharrastusta ja -työtä, niin alkaa noi tekeleet oleen aika toimivia jo. Vaikkei ehken aina näytä siltä.Se että säästetään on ok mutta väärässä paikassa on väärin, ja mitä enemmän lisäät eletroniikkaa kävelet syvemmälle suohon.
Kaikki termarit on yksi vika kohde aina lisää. Puhmattakaan jostain ns.tietotekniikka pohjaisesta.
Nyt sulla vähän lipsuu kyllä. Mitäpä muuta yksikään tuore vehje on, kuin pelkkää elektroniikkaa ja tietotekniikkaa. Sitä saat ilman mitään lisäämättäkin. Mulla kun alkaa oleen 50v täys elektroniikkaharrastusta ja -työtä, niin alkaa noi tekeleet oleen aika toimivia jo. Vaikkei ehken aina näytä siltä.
Harvalla taitaa enää olla lämpöpumppuja mekaanisilla termostaateilla ja paisuntavenoilla. Ja olishan niissäkin ne pirun termarit... Sinähän voisit meille tarjoilla kaavion, kuinka lämpöpumppu toteutetaan ilman elektroniikkaa ja termostaatteja.
Sähän alat hupsuttelemaan.Nyt sulla vähän lipsuu kyllä. Mitäpä muuta yksikään tuore vehje on, kuin pelkkää elektroniikkaa ja tietotekniikkaa. Sitä saat ilman mitään lisäämättäkin. Mulla kun alkaa oleen 50v täys elektroniikkaharrastusta ja -työtä, niin alkaa noi tekeleet oleen aika toimivia jo. Vaikkei ehken aina näytä siltä.
Harvalla taitaa enää olla lämpöpumppuja mekaanisilla termostaateilla ja paisuntavenoilla. Ja olishan niissäkin ne pirun termarit... Sinähän voisit meille tarjoilla kaavion, kuinka lämpöpumppu toteutetaan ilman elektroniikkaa ja termostaatteja.
Joopa, kyllä KISS periaate on aina läsnä, kun teen jotain modauksia. Silläpä noi mun teokset on aika pelkistettyjä. Turha hienostelu minimoitu, vain oleellinen otettu mukaan.Sähän alat hupsuttelemaan.
Kyse oli vissiin sulatus kaapelin modaus vinkeistä. Ja siihen vastasin keep it siple stupid.
Siinä se on kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Mitsubishin tapauksessa antaisin sellaisen vinkin, että älkää modatko.
Bauhaus möi joitain vuosia sitten LN25 ja LN35 laitteita, jotka toimitti Kataikko Oy ja varmaan niitä Kataikko möi suoraankin. Niissä sulatuskaapeli on kytketty suoraan laitteen 240V liittimiin, eli lämmittävät ilmastoa 24/7/365, jos laite sähköissä vuoden ympäri. Noi laitteet tunnistaa siitä, että ulkoyksikön tyyppikilvessä ei ole HZ merkintää. Jos sähkö kaikkineen maksaa esim. 0.15€/kWh, niin kaapeli pohottaa 100€ vuodessa taivaan tuuliin. Aika kannattava homma toi jatkuvasti päällä olevan modaus. Mitsun HZ eli pohjolan mallit pitää kaapelia päällä vain sulatuksissa.
Mitsujen alkuperäinen pohjavastus on päällä aina kun on alle pari astetta ja kompura käy. Eli käytännössä koko talven jos pumppu on päällä.
Itse laittaisin Mitsun omasta syötöstä -> jantimod (termari sulkukorkissa) -> yhteinen rele molemmille vastuksille.
Tuo termari sulkukorkissa antaa hieman viivettä, se on riittänyt ainakin pohjavastukselle. Saattokaapelista ei itsellä kokemusta.