Daikin Perfera 30 ja 40

Luukku

Vakionaama
Ja tuossa minun tapauksessa, kun laitoin econon päälle niin temppuilu loppui, kun tehoa rajoitettiin niin lämpötilatkin ilmeisesti putkissa ja kennoissa muuttuu? Econolla ajettaessa sulattelee harvemmin muutenkin.

RauskiH

Vakionaama
Ja tuossa minun tapauksessa, kun laitoin econon päälle niin temppuilu loppui, kun tehoa rajoitettiin niin lämpötilatkin ilmeisesti putkissa ja kennoissa muuttuu? Econolla ajettaessa sulattelee harvemmin muutenkin.
Kova teho vetää kennon kylmemmäksi kun kennolta otetaan enemmän tehoa

iro

Vakionaama
Jos kiinnostaa niin täällä tarinaa Mitsurunnerin sovittamisesta Panaan

Luukku

Vakionaama
Kova teho vetää kennon kylmemmäksi kun kennolta otetaan enemmän tehoa
Kuten graafista näkee niin pyynti pysyi samana ja sekä ennen, että jälkeen pumpun sekoilun tehopyyntikin pysyi aika samoissa. Ulkoilman lämpötila nousi 2-3 astetta ollen +5, kun puuskainen tuuli alkoi.
Eli tehoa ei pyydetty lisää, mutta joku aiheutti pumpun sulatussekoilun? Mikä?

Liitteet

• IMG_5009.png
    IMG_5009.png
    151,2 KB · Katsottu: 75
Mistä te noita graafeja revitte?

Näkeekö ONECTA tms milloin ollut viimeisin sulatus? Kävin mä tossa illalla lätkää pelaamassa mutta ainakaan kotona ollessani ei ole sulattanut kertaakaan.

Luukku

Vakionaama
Mistä te noita graafeja revitte?

Näkeekö ONECTA tms milloin ollut viimeisin sulatus? Kävin mä tossa illalla lätkää pelaamassa mutta ainakaan kotona ollessani ei ole sulattanut kertaakaan.
Home Assistantista niitä tulee. Onectalla ei näe. Jos laitat RuuviTagin siihen puhallusaukkoon niin sitten näet sulatukset Ruuvin äpillä, tallentaa historian ja kun tulet lätkäpelistä niin vaan synkronoit ja näet montako sulatusta oli pelin aikana:)

Joko @Sampo22 on kohdannut realiteetit, vai vieläkö pumppu käy sulattamatta :hmm:

En tiedä tarkoititko minua?

Mun Daikin otti ainoan sulatuksen tänään tasan kello 10:00 ainakin toistaiseksi (ajattelin merkata oikein ylös). Kohta lähden tosin lounaalle niin ihan varmuudella en pysty kaikkea dokumentoimaan mutta sanoisin, että koko aamupäivä yhdellä sulatuksella on PALJON vähemmän kuin joku viikko sitten samoissa olosuhteissa.

Lämpötila ulkona joku +2 tässä pk-seudulla.

Koelli

Aktiivinen jäsen
En tiedä tarkoititko minua?

Mun Daikin otti ainoan sulatuksen tänään tasan kello 10:00 ainakin toistaiseksi (ajattelin merkata oikein ylös). Kohta lähden tosin lounaalle niin ihan varmuudella en pysty kaikkea dokumentoimaan mutta sanoisin, että koko aamupäivä yhdellä sulatuksella on PALJON vähemmän kuin joku viikko sitten samoissa olosuhteissa.

Lämpötila ulkona joku +2 tässä pk-seudulla.
Juu, tarkoitin tosiaan.

No jopas, on kyllä sitten todella vähän sulattava tapaus tuollaisenaan.

Täällä juuri tuli täyteen 10 sulatusta klo 00.00 alkaen.

Juu, tarkoitin tosiaan.

No jopas, on kyllä sitten todella vähän sulattava tapaus tuollaisenaan.

Täällä juuri tuli täyteen 10 sulatusta klo 00.00 alkaen.

Kokeile säkin sitä "muki" patenttia... miten vaikuttaa sinulla? Muuten mut leimataan täällä ihan hulluksi ;D

Moni voi funtsia että tämä on ihan legendaa tämä mutta voin käsi raamatulla sanoa, että sulatukset vähentyneet dramaattisesti. Yli viikko tällä "innovaatiolla" menty.

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Täällä sulatukset palanneet ”normaaleiksi”, noin tunnin välein. Ulkona nollakeli ja kosteus 95%. Onneksi saa kohta tarveohjauksen 95%:iin niin ei turhia ryntäile eikä vedä niin nopeasti huuruun. Daikinin edustaja miettii ulkoyksikön piirikortin vaihtoa.

Koelli

Aktiivinen jäsen
Tämä, ei purkka-, vaan purkkiviritys on nyt datan perusteella muuttanut aiempaan tilanteeseen nähden sen, että raportoitu ulkolämpötila Daikinin mukaan on -0,5-0c. Todellisuudessa ulkolämpötila on tuossa pisteessä -1,4c.

Katsotaan, miten tämä homma tästä lähtee kehittymään.

Speksien mukaan tämän pitäisi todellisuudessa isontaa deltaT:tä, jonka pitäisi laukaista sulatuksia tiheämmin. Niin hulluja juttuja Daikin toisaalta tekee, että en olisi edes yllättynyt, jos Daikinin insinööreillä on mennyt algoritmi vahingossa deltaT:n osalta väärinpäin.

Muutoksen logi:

1. sulatus mukivirityksen jälkeen: sulatusväli 1h45min, ennen viritystä 1h10min - johtopäätösten aika on vasta, kun dataa on riittävästi.
2. sulatus: sulatusväli 1h

Viimeksi muokattu:

Luukku

Vakionaama
Kokeile säkin sitä "muki" patenttia... miten vaikuttaa sinulla? Muuten mut leimataan täällä ihan hulluksi ;D

Moni voi funtsia että tämä on ihan legendaa tämä mutta voin käsi raamatulla sanoa, että sulatukset vähentyneet dramaattisesti. Yli viikko tällä "innovaatiolla" menty.
Saatko seurattua ilmankosteutta vaikka lähimmän observatorion tiedoista? FMI:stä.
Olis mielenkiintoista tietää sekin tuon purkkiasetuksen kanssa.

Saatko seurattua ilmankosteutta vaikka lähimmän observatorion tiedoista? FMI:stä.
Olis mielenkiintoista tietää sekin tuon purkkiasetuksen kanssa.

Tästä mittauspisteestä kymmenisen kilometriä tänne Daikinin testilaboratorioon ;D

Seuraakohan joku Daikinin edustaja näitä keskuteluja? Mietin vaan että vähän ihmeelliseltä se tuntuu jos ilpin käyttömukavuus paranee kertaheitolla muutamalla mukilla.

Päivitys: klo 10:00 tänään sulatus, sitten kävin tuossa lounaalla ja asioilla ehkä 1,45 h pois (siltä ajalta ei tietoa) mutta ei ole sulatellut nyt ainakaan viimeiseen 2,5 tuntiin.

Liitteet

• Ilmankosteus.jpg
    Ilmankosteus.jpg
    95,3 KB · Katsottu: 74

Luukku

Vakionaama
mutta ei ole sulatellut nyt ainakaan viimeiseen 2,5 tuntiin.
Samaa tahtia täälläkin vetelee nyt. Todistaako tuo mukiviritys nyt sen, että lämpötila-anturi saattaa kuitenkin reagoida tuuleen vaikka ei kaikkien fysiikanlakien mukaan pitäisi? Vai huijaako se vaan lämpötilaa jotenkin?

Samaa tahtia täälläkin vetelee nyt. Todistaako tuo mukiviritys nyt sen, että lämpötila-anturi saattaa kuitenkin reagoida tuuleen vaikka ei kaikkien fysiikanlakien mukaan pitäisi? Vai huijaako se vaan lämpötilaa jotenkin?

Mä olen näissä teknisissä jutuissa huono, en pysty tuomaan mitään oikein mitään lisäarvoa.
Itse tosiaan kyselin täältä pariin kertaan miksi tuo oma "Daikinin lippulaiva" sulattelee "tunnin välein" ja joku mainitsi tuon anturin. Viime viikolla lämäsin siihen tuulensuojaa ja laite toiminut sen jälkeen kuin unelma. Voi olla ihan sattumaa, en osaa sanoa mutta kuten olen sanonut, muutos on niin RADIKAALI että ihan sattuman piikkiin ei voi enää mennä.

Onko sulla siis myös tuon mukiasennuksen jälkeen laitteen toiminta parantunut?

Viimeksi muokattu:

Luukku

Vakionaama
Onko sulla siis myös tuon mukiasennuksen jälkeen laitteen toiminta parantunut?
Mukia ei asennettuna, vielä. Mulla on silikoniputket anturiputken jatkeena. Pumput toimii pääsääntöisesti oikein loistavasti, mutta poikkeuksellisissa tuuliolosuhteissa on havaittu molemmilla pumpuilla outoa sulatuskäytöstä. Joissakin netin "asennusohjeissa" mainitaan kyllä, että tuulinen paikka saattaa sekoittaa pumpun toimintaa eikä siksi suositella asennusta tuuliseen paikkaan.

Koelli

Aktiivinen jäsen
Nyt mennään taas noin tunnin sykleissä. Haastava keli pumppaamiselle, eikä purkkiviritys sitä muuta.

Liitteet

• 1000008465.png
    1000008465.png
    148,8 KB · Katsottu: 90

Koelli

Aktiivinen jäsen
Tosta näkee hyvin, kun DC pienenee niin käyntijakso pitenee. Onko sulla QO päällä myös? Minkälainen ohjauslogiikka tuolla DC:llä?
QO aina päällä, kun tarveohjaus 100%.

Ohjauslogiikka rakennettu sisälämpötilan ja ulkolämpötilan eräänlaisena yhdistelmänä, jossa ulkolämpötilan tippuessa alle, olikohan viiden celsius-asteen, lähdetään miinustamaan sisälämpötilaa, jolla kompensoidaan sitä, että perimmäisessäkin huoneessa olisi kylmällä riittävän lämmin.

HA:ssa on sitten 0.1c välein DC-ohjauksen porrastus.

Kyllä *ituttaa jos laite palaa siihen vanhaan ”sulatus / tunti” sykliin.

Onko tämä siis joku Daikinin ongelma vai onko esim vaikka noissa Mitsun paremman hintaluokan laitteissa samaa ”ongelmaa”?

Koelli

Aktiivinen jäsen

Onko tämä siis joku Daikinin ongelma vai onko esim vaikka noissa Mitsun paremman hintaluokan laitteissa samaa ”ongelmaa”?
Eli sulattelee nyt noin tunnin välein?

Jos kyllä, ja jos pääasiallinen lämmönlähde, niin tässä kelissä ja näillä fysiikan laeilla, et voi välttyä sulatuksilta. Tai jos vältyt, niin silloin laite on rikki.

Luukku

Vakionaama
Omasta Perferasta huomasin nyt, että kun ollaa alle nollan lämpötilassa niin tekee silti tuon "kiukun" sulatuksen jälkeen vaikka pyyntiä pudotetaan ja SY:n mittaama lämpötila ei ole laskenut. Kun noustaan nollaan ja yli niin se kiukku häviää. Huonelämpötila tuota kiukkua ei välttämättä aiheuta.

Liitteet

• IMG_5017.png
    IMG_5017.png
    156,5 KB · Katsottu: 61

Jos kyllä, ja jos pääasiallinen lämmönlähde, niin tässä kelissä ja näillä fysiikan laeilla, et voi välttyä sulatuksilta. Tai jos vältyt, niin silloin laite on rikki.

Ei ole palanut tunnin sykleihin. Tänään sulattanut kerran, tasan klo 10 aamulla mutta en mä koko päivää / iltaa ole kotona ollut.

Tarkoitin että ketuttaa jos taas palaa…

Luukku

Vakionaama

Mulla vetelee lyhimmilläänkin 1,5h, yleensä 2-3h paitsi silloin, kun jostain syystä sekoilee niin sulattaa 30min välein. Tänään ollut ainoa lämmönlähde ja nytkin viimeisin veto 3h. Ulkona +1 ja kosteus 100%.

Liitteet

• IMG_5018.png
    IMG_5018.png
    84,9 KB · Katsottu: 69

iro

Vakionaama

Kuukauden kokemuksella vaikuttaa että ainakin minulla Pana joskus (=liian usen) sulattelee tunnin välein ulkolämpötilan ollessa nollan paikkeilla. Yritän löytää lääkettä tuohon tautiin.

repomies

Hyperaktiivi
Kuukauden kokemuksella vaikuttaa että ainakin minulla Pana joskus (=liian usen) sulattelee tunnin välein ulkolämpötilan ollessa nollan paikkeilla. Yritän löytää lääkettä tuohon tautiin.
Se on helppoa, lämmität vain jollain muulla.

Kelin ollessa nollassa ja kosteuden ollessa 99%, vain pumppu joka ei lämmitä ei kerää jäätä.

Tumi

Jäsen
Yhdyn edelliseen. Jos mulla Sylish 30N sulattelee TO 95% asetuksella 1:30 - 2:00 lämmitysjakson jälkeen näillä kosteilla pikkupakkasilla, ja on silloin niin kuurassa ettei lamelleja enää erota, niin kyllä se kovempaa työtä tekevä pumppu oletettavasti sulattaa ihan syystä ja oikein selkeästi aiemmin. TO 95% oli kuitenkin muistaakseni testattu sellaiseksi asetukseksi, että mitään ottotehoryntäilyjä ei tapahdu. Olikohan se noin 650W maksimit sillä. Voihan sitä silti jossain yksittäisessä pumpussa jotain vikaa olla. Kiinnostaisi kovasti tietää, että miltä se ulkoyksikkö näillä mukimiehillä näyttää ennen sulatusta nykyään vs aiemmin. Eli sulattiko ennen liian aikaisin, nykyään liian myöhään vai kenties molemmat?

Koelli

Aktiivinen jäsen
Purkkivirityksestä on nyt vajaa vuorokausi ja totean evidenssin pohjalta, että ei. Ei toimi. Ei sen toisaalta pitänytkään.

Palaan aiempaan, eli anturi taivutettu suojamuovineen kennon ja kotelon väliin, jolloin mitattu lämpötila on alhaisempi -> vähemmän sulatuksia.

Liitteet

• 1737616134289.png
    1737616134289.png
    21,9 KB · Katsottu: 70

Luukku

Vakionaama
Jos mulla Sylish 30N sulattelee TO 95% asetuksella 1:30 - 2:00 lämmitysjakson jälkeen näillä kosteilla pikkupakkasilla, ja on silloin niin kuurassa ettei lamelleja enää erota, niin kyllä se kovempaa työtä tekevä pumppu oletettavasti sulattaa ihan syystä ja oikein selkeästi aiemmin.
Kyllähän se kuuraantunut kenno pitää sulattaa, mutta kyllä se häiritsis, jos joka tunnille tai taajempaan sulattelis. Lämmitysaika jäis aika lyhyeksi.
Ja varsinkin tyhjän kennon sulattelu vasta häiritsis. Oma onneksi toimii mallikelpoisesti, jos ei sekoile tuulisella kelillä, onneksi harvoin tapahtuu. Johtuneeko sitten molemmat siitä, että UY:n tausta on varsin avoin. 2h sulatusväli on ok näillä 100% keleissä. Eikä nyt ole uuuniakaan lämmitetty niin huolehtii kokonaan lämmityksestä, joten kuormaa kyllä on.

Liitteet

• IMG_5021.jpeg
    IMG_5021.jpeg
    62,4 KB · Katsottu: 63
  • IMG_5019.png
    IMG_5019.png
    83 KB · Katsottu: 60
Väliaikatilanne:

Eilen oma Perfera 40 sulatti varmuudella yhden kerran, klo 10:00.

Olin mä siinä päivällä 1,5 asioilla ja illalla tietysti 3-4 h muualla mutta sanotaan että 20:00-00:00 ei ottanut yhtään sulatusta.

Tänään olen tässä kotosalla naputellut läppärillä etähommia ja yhtään sulatusta ei ole tänään ollut.

Täytyy käydä nappaamassa kohta kuva miltä se ulkoyksikkö näyttää mutta eilen oli ainakin aivan siisti.

Voi kun nämä toimisi aina näin (näin mä niiden oletin toimivan tuota laitetta ostaessani).

Back
Ylös Bottom