1. Ei lähde sfääreihin, ihan normaalia rupattelua. Viisi panelia sarjassa tuottaa niin pienen jännitteen että invertteri on toiminta-alueensa rajoilla. Siksi on normaalia epäillä sitä.
2. Ja 3. Kun inu on toiminta-alueensa rajoilla niin se voi välillä toimia ja välillä ei.
4. Voihan se inu olla viallinen mutta on myös merkkejä muusta.
5. Tää on kuitenkin harrastesivusto, eli minä ainakin oletan kun kerrotaan ongelmista ja niihin annetaan neuvoja niin oletan että kysyjä itse yrittää selvittää ongelmaa. Tilanne on tietysti eri kun työn on tehnyt ammattilainen, joka hallitsee oman alansa. Silloin on varmaan laitteissa vikaa ja hän selvittää vian ja kertoo syyn asiakkaalle.
6. Olen tosin huomannut että kaikki "ammattilaiset" eivät olekaan ammattilaisia.
7. Ilmaisia lounaita ei ole. Eli ihmettelemällä ei selviä mitään. Jos pudotat 7 panelin toimivasta kentästä kaksi panelia pois ja kenttä ei toimi sen jälkeen, on kai selvää että paneleita liian vähän. Minä teen kaikki testit mitä mieleen tulee ja aina on vika löytynyt jostain.
Itse ainakin aloitan ongelmanratkaisun ihmettelemällä, jotta lähestymistapa olisi looginen eikä tulisi aiheutettua ylimääräistä työtä suhteessa saavutettuun hyötyyn. Ensimmäinen este ehdotetuille toimenpiteille on se, että voimalan on asentanut ammattilainen viime syksynä eli kyseessä takuunalainen työ ja toinen se, että harjakorkeus on siellä 10 metrin paikkeilla. Kolmas on se, että tämä on rivitalo kaikkine velvollisuuksineen. Nämä yksistään jo estävät tekemästä ehdotettua toimenpidettä - tai voihan sitä mennä tuonne räpeltämään jos on intohimoinen harrastelija...
Kuten monesti foorumikeskusteluissa niin ne tärkeät yksityiskohdat saattavat unohtua tai jäädä kokonaan sanomatta ja sitten työnnetään omaa ratkaisua kuin käärmettä pyssyyn.
Ihan tavallista rupattelua juu, mutta kun alkoi olla sellainen sävy (ja olikohan jo editoitu poiskin pari lausetta jonkun kirjoituksesta), että "jos ei neuvot kelpaa etkä jaksa mennä katolle asentamaan lisäpaneeleita niin turha kysyä neuvoa" - vaikka itseasiassa neuvoa en edes missään vaiheessa mielestäni kysynyt vaan lähinnä totesin toisen kentän olevan poissa pelistä ja ammattilaisen yrittävän ratkoa ongelmaa.
Lisäpaneelien asentaminen tähän hätään olisi suoranaista typeryyttä ja sitten kun sitä ehdotetaan jo ties kuinka monetta kertaa niin rupattelu muuttuu jankkaamiseksi. Harrastelijafoorumeilla on myös se puolensa, että kun kyseessä on harrastus niin siihen suhtaudutaan kiihkolla, jolloin välillä unohtuu kaikki muu, jopa ne tärkeimmät seikat.
Siitä huolimatta kiitän osallistuneita vihkiytyneitä harrastajia ja foorumia, koska tästä jäi käteen kuitenkin nou-hauta:
Eli itäkenttä käynnistyi piuhojen vaihdon jälkeen niin sillä ei ollut mitään tekemistä asian kanssa tämän raadin mielestä - koska välillä saattaa käynnistyä ja välillä ei. Toinen mitä opin on se, että vaikka kentän jänniteväli on 140-> niin se ei riitä ja kolmas asia se, että molempien kenttien tarvitsee saada omat n. 200V jännitteensä. Uutta on opittu ja kiitos siitä harrastelijoille. Täällä on myös ei-harrastelijoita, joten pitää myös ymmärtää, että kaikki eivät ole sähkömiehiä tai aurinkovoimalan asentajia.
Itse yritin tässä tapauksessa selvittää asiaa sen verran kuin järkevää, mutta toiset on jo siinä vaiheessa katolla tikkailla muutaman kilowattitunnin takia.
-END-