Daikin Perfera 30 ja 40

jIIl

Tulokas
Daikineissa sisäyksikkö päättelee puhallusnopeuden ihan itse eikä välitä käyttäjän laittamasta asetuksesta (muuta kuin että käyttää sitä maksimiarvona, jonka yli ei mennä). Laita puhallusmoodiin niin tottelee käskyä, eihän tuolla 18C pyynnillä ole käytännössä mitään merkitystä.
Pitäishän sen takkatoiminto päällä alkaa puhaltaa halutulla puhallusnopeudella kun huoneessa on 20 lämmintä ja pyynti 18.
Jos sulla on wifi-mokkula kiinni, niin tarveohjaus 40%:iin ja pyynti vaikka 30c:n. Johan puhaltaa.
on wifi ja daikin online controller. onko tuohon joku uus sovellus tullut?
 

maxx83

Jäsen
Pitääpä pitkästä aikaa kirjata tänne kokemuksia Perfera 40 mallista. Pumpulle tuli nyt ikää 3V viime Toukokuun nurkilla. Kesän viilennyksillä huomasin puhallusäänen seassa outoa tikitystä, en muista kuuluiko se silloin jatkuvasti vai vain välillä. Nyt Syyskuun alussa tutkin asiaa tarkemmin ja sama tikitys kuuluu puhallinnopeudesta riippumatta. Ääni tuntuu kuuluvan plasmasuodattimen kohdalta ja saattaa välillä hävitä kokonaan/ kuulua vaimeammin. Puhallinpropellissa näytti olevan kevyesti pölyä pinnassa, joten arvelin jos se vaikka aiheuttaa epätasapainoa. Purin propellin irti ja pesin suihkun alla, samalla huomasin että ilmeisesti tasapainotukseen käytettävä klipsu painui sormella syvempään. Kasasin pumpun takaisin kasaan ja tikittävä ääni loistaa poissaolollaan.

Purin pumppua ehkä liikaakin oikealta puolelta. Ilmeisesti riittäisi jotta edestä 3 ruuvia irti ja yksi sähköjohtojen suojakopasta, näin lähtisi koppa irti. Sitten vasemmasta laidasta 3 ruuvia ja vaahtomuovin alta piilosta laakeripidikkeen klipu painettava. Nyt kennostota voi raottaa ja nostaa+vetää puhallin pois välistä.
 

hanks

Aktiivinen jäsen
En ole kokeillut vielä tuota tarveohjausta, miten se käytännössä toimii, esim. jos tosiaan laittaa pyynnin 30:een?
 

puuteknikko

Vakionaama
Lueskelin vähän lisää, ja taitaa tuo Econo-tilakin pudottaa kompressorin tehoja. Jossakin oli, että 70 prosenttiin maksimista. Ohjekirja sanoo vain "Econo-toiminta alentaa ulkoyksikön tehonkulutusta rajoittamalla kompressorin pyörimisnopeutta. Jos tehonkulutus on jo alhaisella tasolla, Econo-toiminta ei alenna sitä enempää."
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Lueskelin vähän lisää, ja taitaa tuo Econo-tilakin pudottaa kompressorin tehoja. Jossakin oli, että 70 prosenttiin maksimista. Ohjekirja sanoo vain "Econo-toiminta alentaa ulkoyksikön tehonkulutusta rajoittamalla kompressorin pyörimisnopeutta. Jos tehonkulutus on jo alhaisella tasolla, Econo-toiminta ei alenna sitä enempää."
Sittenhän tuo on ihan sama kuin tuo tarveohjaus - Demand Control jos se ei vaikuta ollenkaan pyyntilämpötilaan. Daikin poikkeaa tässä nyt muiden valmistajien Econo-toiminnoista.
 

puuteknikko

Vakionaama
Sittenhän tuo on ihan sama kuin tuo tarveohjaus - Demand Control jos se ei vaikuta ollenkaan pyyntilämpötilaan. Daikin poikkeaa tässä nyt muiden valmistajien Econo-toiminnoista.
Tuo Demand Control on varsin erikoinen. Siinä voi asettaa päälle automaattitoiminnon tai manuaalisesti rajan, mutta mitähän se tuolla automaattitoiminnolla tutkii automaatti näyttää ottavan edellisen päivän kulutuksen sitten huomioon ja säätää rajoitusta sen mukaan, näin kertoo sovelluksen sisäinen ohje. Tuossa on myös ajastusmahdollisuus, eli periaatteessa voisi pörssisähkösopimuksen kanssa puljata rajoitinta päälle jos olettaa öisin olevan halpaa. Toki kotiautomaatiolla sitä voisi ohjailla kaiken aikaa halutusti tuon manuaaliarvon kautta.

Pitääkin ottaa tuo omaan testiin talvella, jos saisi rajan sopivalle kohdalle niin lähtisi tuo "cold draft prevention"-rajoite sitten pois ja saisi esim. uunin käytöstä tulevaa hukkalämpöä kiertoon talon toiseen päähän.
 

hanks

Aktiivinen jäsen
Onecta-sovelluksessa tarveohjauksen saa tosiaan automaatille tai 40-100% manuaaliohjaukselle viiden prosenttiyksikön askelin.
 

Koelli

Aktiivinen jäsen
En vastaa nyt mihinkään yhteen viestiin, mutta koska olen aktiivisesti hyödyntänyt tuota tarveohjausta, niin ehkä tästä kokemuksesta joku saattaisi jopa hyötyä.

Voinen todeta ensinnäkin, että käytän talvisin pääsääntöisesti tarveohjausta 40-95% välillä. Sulatuksiin on erittäinkin iso vaikutus (toki puuttuu referenssiarvo) ja toisinaan viime talvenakin oli pitkiä pätkiä ilman sulatusta. Logitan kompuran taajuustiedot, joten siitä paljastuu eksaktisti sulatukset, joten ei ole ainoastaan mutua. Suosittelen tästäkin syystä tarveohjausta, jos se vain riittää. Muistaakseni (voin yrittää kaivaa logeja) Daikinin sulatusväli oli toisinaan pakkasella lähemmäs 20 h. Tuo välihän nyt toki vaihtelee tuolla yllä mainitulla sulatuslogiikalla melko paljonkin.

Sitten yksi huomioitava asia on se, että Daikinin insinöörit on huonoja matematiikassa. Tarveohjauksen 95% ei suinkaan ole 95%, vaan se on alle 50%. Tuo sitten tekee sen, että kovimmilla pakkasilla ei tuo 95% tarveohjauksesta tahdo oikein riittää - no nippa nappa takan kanssa.

Nyt lämmityskauden alussa asetin jälleen tarveohjauksen 40%:iin ja pyynnin 30c:n. Näin voin ohittaa cold draft preventionin ja talon automatiikka käskyttää tuuletinnopeuden klo 22 4/5:n ja klo 05 2/5:n. Näin saan hieman hyötysuhdetta vielä paremmaksi kuitenkaan menettämättä järkeä melun osalta.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Nyt lämmityskauden alussa asetin jälleen tarveohjauksen 40%:iin ja pyynnin 30c:n. Näin voin ohittaa cold draft preventionin ja talon automatiikka käskyttää tuuletinnopeuden klo 22 4/5:n ja klo 05 2/5:n. Näin saan hieman hyötysuhdetta vielä paremmaksi kuitenkaan menettämättä järkeä melun osalta.
Jos asunnon tai tilan lämmitys on vain ILPin takana, niin tuo ei nyt säädä mitenkään sisälämpötilaa vaan ampuu yli esim. aurinkoisella ilmalla.
Tuo sopii kyllä takan lämmön levitykseen.
 

Koelli

Aktiivinen jäsen
Jos asunnon tai tilan lämmitys on vain ILPin takana, niin tuo ei nyt säädä mitenkään sisälämpötilaa vaan ampuu yli esim. aurinkoisella ilmalla.
Tuo sopii kyllä takan lämmön levitykseen.
Mitä voin sanoa. Käytännössä tämä kyllä toimii varsin hyvin ja eihän tuo Daikinin ottoteho ole kuin karkeasti 250W, kun tarveohjaus on 40%, niin hyvin harvoin sillä ylilämmittää mitään. Ja koska kyseessä on päälämmönlähde koko asuntoon (OKT), niin se mitä kuvaat, ei tosiasiassa koskaan realisoidu.

Eli siis muistutuksena tuohon aiempaan viestiini viitaten, 40% tarveohjaus on todellisuudessa karkeasti 10-15%.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Käytännössä tämä kyllä toimii varsin hyvin ja eihän tuo Daikinin ottoteho ole kuin karkeasti 250W, kun tarveohjaus on 40%, niin hyvin harvoin sillä ylilämmittää mitään.
Meillä ainakin ylilämmittäisi rajusti päivällä, vaikka koko asunto on ILPin lämmitysvastuulla. Päivällä asuntoa lämmittää aurinko ikkunoista sen verran että lämmitystehon tarve on nollassa ja yöllä taas tarve on noin 800-900 W +5C.
 

Koelli

Aktiivinen jäsen
Meillä ainakin ylilämmittäisi rajusti päivällä, vaikka koko asunto on ILPin lämmitysvastuulla. Päivällä asuntoa lämmittää aurinko ikkunoista sen verran että lämmitystehon tarve on nollassa ja yöllä taas tarve on noin 800-900 W +5C.
No mitä voin jälleen sanoa. Vertaat rivitaloasuntoa omakotitaloon ja muutoinkin parametrit erilaiset.
 

puuteknikko

Vakionaama
Meilläkin tuo voisi toimia aika hyvin, jos ottoteho on matalimmillaan reilut parisataa wattia. Mitä olen tuossa älykköpistorasian avulla seuraillut, käyttää ulkoyksikkö näillä syksyn lämpötiloilla pääosin 200-250 wattia kun kompura käy hitaimmalla nopeudella (14 1/s), ja Daikin vaikuttaa vähän yliarvioivan kulutusta tuohon rasiaan verrattuna. Nyt on paljon aika turhaa katkokäyntiä mukana.
 

AeroFinn

Jäsen
En vastaa nyt mihinkään yhteen viestiin, mutta koska olen aktiivisesti hyödyntänyt tuota tarveohjausta, niin ehkä tästä kokemuksesta joku saattaisi jopa hyötyä.

Voinen todeta ensinnäkin, että käytän talvisin pääsääntöisesti tarveohjausta 40-95% välillä. Sulatuksiin on erittäinkin iso vaikutus (toki puuttuu referenssiarvo) ja toisinaan viime talvenakin oli pitkiä pätkiä ilman sulatusta. Logitan kompuran taajuustiedot, joten siitä paljastuu eksaktisti sulatukset, joten ei ole ainoastaan mutua. Suosittelen tästäkin syystä tarveohjausta, jos se vain riittää. Muistaakseni (voin yrittää kaivaa logeja) Daikinin sulatusväli oli toisinaan pakkasella lähemmäs 20 h. Tuo välihän nyt toki vaihtelee tuolla yllä mainitulla sulatuslogiikalla melko paljonkin.

Sitten yksi huomioitava asia on se, että Daikinin insinöörit on huonoja matematiikassa. Tarveohjauksen 95% ei suinkaan ole 95%, vaan se on alle 50%. Tuo sitten tekee sen, että kovimmilla pakkasilla ei tuo 95% tarveohjauksesta tahdo oikein riittää - no nippa nappa takan kanssa.

Nyt lämmityskauden alussa asetin jälleen tarveohjauksen 40%:iin ja pyynnin 30c:n. Näin voin ohittaa cold draft preventionin ja talon automatiikka käskyttää tuuletinnopeuden klo 22 4/5:n ja klo 05 2/5:n. Näin saan hieman hyötysuhdetta vielä paremmaksi kuitenkaan menettämättä järkeä melun osalta.

Terve Koelli,

Tämä mielenkiintoista; arvon itse parhaillaan valintaa Mitsun RW 35 ja Perfera 40:n välillä. Daikin vetoaa pienemmällä melutasolla sekä Mitsun saatavuudessa ongelmia. Toisella säikeessä murehdin Daikinin pölöä takkatoimintoa:


Jos nyt ymmärrän oikein mitä kirjoitat:

Kun tarveohjauksella rajoitetaan kompuran toimintaa + pyydetään saman aikaisesti sisäyksiköltä korkeaa lämpötilaa saadaan tilanne missä sisäyksikkö jatkamaan puhallusta, tyyliin "Toshiban takkatoiminto". Näin siis vältetään tilanne missä sisäyksikön termostaatti katkaisee puhalluksen kun lämpötila on saavutettu, esim. 20°C.

Ymmärtääkseni tuolla tarveohjauksella sitten ulkokompura käy koko ajan eikä sammu ollenkaan (paitsi sulatusjaksot) koska pyynti on korkeampi mitä ulkoyksikkö rajoitettuna pystyy tuottamaan lämpöä? Ymmärränkö oikein?

Mite sitten kovilla pakkasilla kun pitäisi saada täydet tehot laitteesta? Jos haluaa lämmön leviävän kauempiin huoneisiin, onko ainoa mahdollisuus tuhlata energiaa ja asettaa tyyliin pyynti 30°C ja toivoa että tätä ei saavuteta tilassa missä laite on jotta laite jatkaa puhallustaan?

Tai sitten valita pelkästään joku puhallustoiminto (mutta tällöin kompura ei käynnisty lainkaan?)
 
Viimeksi muokattu:

Koelli

Aktiivinen jäsen
Terve Koelli,

Tämä mielenkiintoista; arvon itse parhaillaan valintaa Mitsun RW 35 ja Perfera 40:n välillä. Daikin vetoaa pienemmällä melutasolla sekä Mitsun saatavuudessa ongelmia. Toisella säikeessä murehdin Daikinin pölöä takkatoimintoa:


Jos nyt ymmärrän oikein mitä kirjoitat:

Kun tarveohjauksella rajoitetaan kompuran toimintaa + pyydetään saman aikaisesti sisäyksiköltä korkeaa lämpötilaa saadaan tilanne missä sisäyksikkö jatkamaan puhallusta, tyyliin "Toshiban takkatoiminto". Näin siis vältetään tilanne missä sisäyksikön termostaatti katkaisee puhalluksen kun lämpötila on saavutettu, esim. 20°C.

Ymmärtääkseni tuolla tarveohjauksella sitten ulkokompura käy koko ajan eikä sammu ollenkaan (paitsi sulatusjaksot) koska pyynti on korkeampi mitä ulkoyksikkö rajoitettuna pystyy tuottamaan lämpöä? Ymmärränkö oikein?

Mite sitten kovilla pakkasilla kun pitäisi saada täydet tehot laitteesta? Jos haluaa lämmön leviävän kauempiin huoneisiin, onko ainoa mahdollisuus tuhlata energiaa ja asettaa tyyliin pyynti 30°C ja toivoa että tätä ei saavuteta tilassa missä laite on jotta laite jatkaa puhallustaan?

Tai sitten valita pelkästään joku puhallustoiminto (mutta tällöin kompura ei käynnisty lainkaan?)
Kyllä, ymmärsit oikein. Tuo toimii todistetusti takan kanssa, koska sellainen löytyy täältä samasta huoneesta, kuin missä tuo Daikin on.

Kun kovat pakkaset tulee ja otat tarveohjauksen pois, niin luonnollisesti silloin on haasteet edessä, jos tila on sellainen, että se pääsee liiaksikin lämpiämään. No, sellainenkin täältä löytyy ja tulen toimeen. Mutta ihanteellisessa tilanteessa tuo sisäyksikön lämpötila-anturi olisi muualla, kuin lähellä itse sisäyksikköä.

Nyt on pari talvea mennyt niin, että tarveohjaus on ollut korkeintaan asetettu 95%:iin ja melko kovat pakkaset se vaatii, ettei tuo riitä.

Ehkäpä tämä vuonna yritän saada tuon tarveohjauksen kotiautomaatioon kiinni. En tiedä onko se mahdollista. Toinen ajatus olisi tosiaan jatkaa lämpötila-anturia, joka ratkaisisi todennäköisesti tuon kovimpien pakkasten haasteen.

Vastasinkohan nyt ollenkaan kysymyksiisi?
 

Valpa

Jäsen
Täällä on esitetty hyviä kysymyksiä ja jatkan omallani koskien ylläpitolämpötilaa. Mökin Daikin Perfera H 30:ssä saa alimman lämpötilan säädettyä +10 ˚C asteeseen, mutta ONECTA näyttää lämpötilaksi +14 ˚C. Tietysti, kun sisäyksikkö on katon lähellä, niin ilman lämpötila lattian lähellä voi olla hiukan matalampi kuin katon lähellä.

Mutta mitkä säädöt olisivat parhaita, että saisin lämpötilan alemmaksi kuin 14 ˚C astetta? Nyt säädöt ovat seuraavat: Lämmitys, Tuulettimen nopeus A, Ilmavirran vaakasuunta Pois, Ilmavirran pystysuunta Päällä, Econo Päällä, Tarveohjaus A.

Muutenkin, kun ollaan mökillä, niin sopivan sisälämpötilan (n. 20-21 ˚C) saavuttamiseksi riittää 16-17 asteen pyynti.
 

AeroFinn

Jäsen
Kyllä, ymmärsit oikein. Tuo toimii todistetusti takan kanssa, koska sellainen löytyy täältä samasta huoneesta, kuin missä tuo Daikin on.

Kun kovat pakkaset tulee ja otat tarveohjauksen pois, niin luonnollisesti silloin on haasteet edessä, jos tila on sellainen, että se pääsee liiaksikin lämpiämään. No, sellainenkin täältä löytyy ja tulen toimeen. Mutta ihanteellisessa tilanteessa tuo sisäyksikön lämpötila-anturi olisi muualla, kuin lähellä itse sisäyksikköä.

Nyt on pari talvea mennyt niin, että tarveohjaus on ollut korkeintaan asetettu 95%:iin ja melko kovat pakkaset se vaatii, ettei tuo riitä.

Ehkäpä tämä vuonna yritän saada tuon tarveohjauksen kotiautomaatioon kiinni. En tiedä onko se mahdollista. Toinen ajatus olisi tosiaan jatkaa lämpötila-anturia, joka ratkaisisi todennäköisesti tuon kovimpien pakkasten haasteen.

Vastasinkohan nyt ollenkaan kysymyksiisi?

Kiitos Koelli, kyllä vastasit!

Perfera lämpöanturi: joku asentaja kertoi, että lämpöanturi olisi juotettu piirilevylle eli ihan helposti ei saa jatkettua, ilmeisesti. Itsekin tilaisin heti Perfera 40 pari kappaletta jos jotenkin saisi lämpöanturin toiseen huoneeseen. Tätä olen yrittänyt kysellä täällä foorumilla miten onnistuu mutta ei ainakaan vielä kukaan osannut kommentoida..

Paras olis siis jos voisi ostaa jonkun huonetermostaatin joka yliajaisi laitteen oman lämpöanturin?

Onko mitään tietoa onko siis softallisesti mahdollista yliajaa ulkoisella anturilla laitteen oman lämpöanturi? Jollain online controllerilla?
 

Tuplis

Jäsen
Nyt kun kohta mahdollisesti pörssisähkön hintaa joutuu kyttäämään niin milläs osanumerolla se sopiva wlan/wifi sovitin löytyikään halvimmalla 2019 hankittuun Perferaan?
 

puuteknikko

Vakionaama
Nyt kun kohta mahdollisesti pörssisähkön hintaa joutuu kyttäämään niin milläs osanumerolla se sopiva wlan/wifi sovitin löytyikään halvimmalla 2019 hankittuun Perferaan?
Itse hommasin aikanaan mallin BRP069A45, kone valmistettu loppuvuodesta 2018 eli pitäisi olla sama kuin v. 2019 mallit.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vai onko RW nimelliseen kokoonsa nähden erityisen tehokas?
Mitsun RW ulkoyksikkö on isompi ja painavampi kuin Perfera 40. ;)

Itse asiassa RW25 ulkoyksikkö on myöskin isompi ja painavampi kuin Perfera 40.
RW25 sisäyksikkö painaa saman verran kuin Perfera 40.
 

Harrastelija

Vakionaama
Mallimerkinnät on mallimerkintöjä. Ei ne kerro tehosta vaikka jonkinlainen konsensus teholuokista valmistajilla näyttäisi olevan.
Onko Perfera tehokkaampi kuin muut vai onko Daikin vain halunnut antaa mielikuvan isommasta tehosta käyttämällä erilaisia numeroita kuin yleensä?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Perferassa taitaa 40 olla isoin kokoluokka.
ME valmistaa 50-ssrjalsisia myös näistä Pohjolaan tarkoitetuista malleista.
MSZ-RW50VG-SC / MUZ-RW50VGHZ-SC

Tuo mallimerkinnän numero kuvastaa laitteen jäähdytystehoa. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Lurkus

Vakionaama
Terve Koelli,

Tämä mielenkiintoista; arvon itse parhaillaan valintaa Mitsun RW 35 ja Perfera 40:n välillä. Daikin vetoaa pienemmällä melutasolla sekä Mitsun saatavuudessa ongelmia. Toisella säikeessä murehdin Daikinin pölöä takkatoimintoa:


Jos nyt ymmärrän oikein mitä kirjoitat:

Kun tarveohjauksella rajoitetaan kompuran toimintaa + pyydetään saman aikaisesti sisäyksiköltä korkeaa lämpötilaa saadaan tilanne missä sisäyksikkö jatkamaan puhallusta, tyyliin "Toshiban takkatoiminto". Näin siis vältetään tilanne missä sisäyksikön termostaatti katkaisee puhalluksen kun lämpötila on saavutettu, esim. 20°C.

Ymmärtääkseni tuolla tarveohjauksella sitten ulkokompura käy koko ajan eikä sammu ollenkaan (paitsi sulatusjaksot) koska pyynti on korkeampi mitä ulkoyksikkö rajoitettuna pystyy tuottamaan lämpöä? Ymmärränkö oikein?

Mite sitten kovilla pakkasilla kun pitäisi saada täydet tehot laitteesta? Jos haluaa lämmön leviävän kauempiin huoneisiin, onko ainoa mahdollisuus tuhlata energiaa ja asettaa tyyliin pyynti 30°C ja toivoa että tätä ei saavuteta tilassa missä laite on jotta laite jatkaa puhallustaan?

Tai sitten valita pelkästään joku puhallustoiminto (mutta tällöin kompura ei käynnisty lainkaan?)
Mulla toimii FH35 mitsussa takkatoiminto ihan mielettömän hyvin. (sitä ei siis ole) Pumpulta pyynti esimerkiksi 23 tai 24. Uuni lämmitetty kuumaksi. Se ei silti riitä koko kämpän lämmitykseen, vaan pumppu puhaltaa sen lisäksi. Puhallus toki manuaali asennossa täysillä tai melkein täysillä, eli kun puhalletaan niin puhalletaan kunnolla. Takkatoiminto on siis automaattinen. Veikkaan että näin se toimii monella muullakin jos asiasta ei tee liian vaikeaa. Sitten asia on eri jos pumppu on asennettu virheellisesti uunin viereen.
 
Back
Ylös Bottom