Luukku
Vakionaama
Olihan se tuolla. Eli alakerrasta nousee lämpöä ja lämmitystarve on kevyempi.Yläkertaa tuo lähinnä lämmittää (olohuone ja suurin osa asuintiloista siis ylhäällä).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olihan se tuolla. Eli alakerrasta nousee lämpöä ja lämmitystarve on kevyempi.Yläkertaa tuo lähinnä lämmittää (olohuone ja suurin osa asuintiloista siis ylhäällä).
Yläkerrassa tuo pumppu puhaltamassa isoon tilaan olohuone, keittiö jne...Mulla kulutti yläkerran pumppu eilen 6kWh ja se pääsee aika helpolla, kun ajaa econolla kokoajan vaikka eilen oli pakkastakin, silti lämpö riittää. Yläkerrassa 20,5-21 lämpötila.
Alakerran Perfera otti eilen 11kWh ja pesällinen poltettiin lisäksi koivua uunissa.
Perfera puhalsi kohtuu reippaasti koko vuorokauden ja keskiteho 450W/h.
Alakerran lämpötila 21,5-22,5.
Eli aika pienellä teholla vetelee sinunkin pumppusi 250-375W keskiteho.
Onko se ala- vai yläkerrassa?
Niin no ei tietenkänä pakko oo, mutta oletettavasti Daikin on energiatehokkaampi kun vesikiertoinen lattialämmityksesi, niin sillä saisi kokonaissähkönkulutusta pienemmäksi kun käyttäisi sitä kaikista tehokkainta lämmitintäYläkerrassa tuo pumppu puhaltamassa isoon tilaan olohuone, keittiö jne...
Joku tässä sanoi, että pitäisi muuta lämmitystä (vesikiertoinen lattialämmitys) ottaa tehoja pois ja pistää Daikin töihin mutta kun se lattia tuntuu nyt vielä "ei liian kylmältä" niin jotenkin vaikea tilanne kun ei tuolla pumpulla tietenkään lattiaa saa lämpimäksi.
mutta kun se lattia tuntuu nyt vielä "ei liian kylmältä" niin jotenkin vaikea tilanne kun ei tuolla pumpulla tietenkään lattiaa saa lämpimäksi.
Meillä toimi tämä kyllä, mutta lattialämmityksen lämpötiloja kun alensi, niin lisäsin virtausta huomattavasti. Näin sai tasaisesti lattiaan hieman lämpöä. Jos laskee vain lämpötilaa, niin käy mielestäni helposti niin, että jää lattiat kylmäksi. Taisi olla talvellakin ~25C kiertovesi, mutta jakotukilta esisäätöjä ruuvattu isommalle. Hieman vaatii pohjalle miettimistä ja on hyvä tietysti merkata lähtötilanne, että tilanne on palautettavissa. Näin lattiat oli kauttaaltaan oikein mukavat, mutta lattialämmityksen energian luovutus ei olisi mitenkään voinut riittää mukavan sisälämpötilan ylläpitoon -> pakotti Daikinin hommiin, ja jokapuolella oli sitten mukava peruslämpö ja lattia ei vaikuttanut tippaakaan viileältä.Yläkerrassa tuo pumppu puhaltamassa isoon tilaan olohuone, keittiö jne...
Joku tässä sanoi, että pitäisi muuta lämmitystä (vesikiertoinen lattialämmitys) ottaa tehoja pois ja pistää Daikin töihin mutta kun se lattia tuntuu nyt vielä "ei liian kylmältä" niin jotenkin vaikea tilanne kun ei tuolla pumpulla tietenkään lattiaa saa lämpimäksi.
Hienoa dataa, kuinkahan käyttäytyy jos laittaa magic-mukin paikoilleen ja mielellään pahvisena Huhtamäki-versiona?Lämpötilapyynti nostettu 15->23-asteeseen punaisen pystyviivan kohdalla + demand control pois. Hienosti laukkaa. Tykkää sulatella aktiivisesti ja ilmankosteus vieläpä lievästi laskussa, eikä kenno kyllä kovin kuurassa ole ollut ennen sulatuksia. Ulkolämpötila about 0. Kyseinen data toki kiinamittareilla jälleen hankittua, mutta kyllä kosteudet ja lämpötilat metrin tarkkuudella paikkansa pitää.

Aika räväkkä muutos mutta nouseeko sisälämpötila? Itsellä on näillä nollakeleillä DC 95% ja SY pukkaa 36-38 asteista ilmaa joka riittää sisälämpöön 21 astetta. Sulatukset 1,5-2,5 h välein.Lämpötilapyynti nostettu 15->23-asteeseen punaisen pystyviivan kohdalla + demand control pois. Hienosti laukkaa. Tykkää sulatella aktiivisesti ja ilmankosteus vieläpä lievästi laskussa, eikä kenno kyllä kovin kuurassa ole ollut ennen sulatuksia. Ulkolämpötila about 0. Kyseinen data toki kiinamittareilla jälleen hankittua, mutta kyllä kosteudet ja lämpötilat metrin tarkkuudella paikkansa pitää.
katso liitettä 104849
Noinhan se tekee tuolla pyynnin nostolla. Miten käyttäytyy, jos pyyntiä lisäis maltillisemmin? Niinkuin joku sanoikin (taisi olla @RauskiH ?), että ilppi on vähän huono lämpötilan nostoon suuressa lämpötilaerossa. Parhaimmillaan lämpötilan ylläpidossa. Nostoonkin kykenee maltillisilla säädöillä.Lämpötilapyynti nostettu 15->23-asteeseen punaisen pystyviivan kohdalla + demand control pois. Hienosti laukkaa. Tykkää sulatella aktiivisesti ja ilmankosteus vieläpä lievästi laskussa, eikä kenno kyllä kovin kuurassa ole ollut ennen sulatuksia. Ulkolämpötila about 0.
Samoin toimii täälläkin.Aika räväkkä muutos mutta nouseeko sisälämpötila? Itsellä on näillä nollakeleillä DC 95% ja SY pukkaa 36-38 asteista ilmaa joka riittää sisälämpöön 21 astetta. Sulatukset 1,5-2,5 h välein.
Kaikki ilma*pumput on huonoja tossa asiassa sen takia, kun ulkoyksikön ilmavirta kasvaa sitä myötä mitä tehontarve kasvaa. Ja jos on sitten tällainen ilmankosteus 100% keli niin umpeenhan se kenno menee kun propelli pyörii täysiä.Noinhan se tekee tuolla pyynnin nostolla. Miten käyttäytyy, jos pyyntiä lisäis maltillisemmin? Niinkuin joku sanoikin (taisi olla @RauskiH ?), että ilppi on vähän huono lämpötilan nostoon suuressa lämpötilaerossa. Parhaimmillaan lämpötilan ylläpidossa. Nostoonkin kykenee maltillisilla säädöillä.
En allekirjoita. Usein kun tulen kalliina päivinä töistä, niin talossa 19. Kun laittaa mahd. pienelle Panan päälle vaikka 20 pyynti ja puhallus 1/6, niin lähin 70m2 on tunnin päästä 21 ja tunti myöhemmin 22. Peränurkat seuraa tunnin tai parin viiveellä. Ilpin lämmitysala 110m2.Noinhan se tekee tuolla pyynnin nostolla. Miten käyttäytyy, jos pyyntiä lisäis maltillisemmin? Niinkuin joku sanoikin (taisi olla @RauskiH ?), että ilppi on vähän huono lämpötilan nostoon suuressa lämpötilaerossa. Parhaimmillaan lämpötilan ylläpidossa. Nostoonkin kykenee maltillisilla säädöillä.
On se kyllä. Daikin tekee sulatuksen 400W teholla econo asetuksella.400W miniteho on liian iso teho. Myyntipaperissa lukee että pystyisi 170W tehoon
Kyllä Perfera 40N taipuu 170w ottotehoille.daikin perfera 40 onko tosissaan niin ettei 400w pienempää tehoa oo koko vehkeessä kun vanha mitsu kumminkin vei nollan kelissä 3kwh vuorokauteen että melko iso on ero
Jäähdytyksessä varmaankin?Kyllä Perfera 40N taipuu 170w ottotehoille.
Nousee se hissukseen 0-kelissä. Kovalla pakkasella kaikki aika menee sulatteluun, eikä riitä lämmitysaika lämpötilan nostoon.Aika räväkkä muutos mutta nouseeko sisälämpötila? Itsellä on näillä nollakeleillä DC 95% ja SY pukkaa 36-38 asteista ilmaa joka riittää sisälämpöön 21 astetta. Sulatukset 1,5-2,5 h välein.
Ei ole merkitystä nostaako 5 vai 10 astetta. Jos ei ole rajoituksia päällä, ja pumppu joutuu tekemään kunnolla töitä, niin alkaa sama laukka. 1-2 asteen "trimmaukset" vielä menee.Noinhan se tekee tuolla pyynnin nostolla. Miten käyttäytyy, jos pyyntiä lisäis maltillisemmin? Niinkuin joku sanoikin (taisi olla @RauskiH ?), että ilppi on vähän huono lämpötilan nostoon suuressa lämpötilaerossa. Parhaimmillaan lämpötilan ylläpidossa. Nostoonkin kykenee maltillisilla säädöillä.
Mutuna arvailen - onko asennuspaikka kenties vähemmän avaran puoloinen? Ainakin nelikymppinen on alkanut vaikuttaa kokemusten perusteella siltä, että hyvin toimiakseen vaatii sen että lämpö pääsee pakenemaan pois pumpun läheltä.Vika ei ole ILP tekniikassa vaan mun mielestä tässä kyseisessä mallissa. Mitä tekee "tehokkaalla" pumpulla jos siitä ei voi tehoja irrotella. Jos jäistä kennoa sulatellaan, se on OK, mutta aika usein se on puhdas sulatussyklin alussakin.
Lämmityksellä. Keväällä ja syksyllä plussa keleillä.Jäähdytyksessä varmaankin?
Oma vanha P40 ajelee minimissään noin 300 watin teholla lämmityksessä. Muistaakseni kompuran kierrosluku silloin 111/s.
Ok, tuohan on sitten erittäin hyvä kehityssuunta. Tuo oma 300W saattaa olla joskus sekin liikaa ja kone päätyy katkokäyntiin turhan helposti.Lämmityksellä. Keväällä ja syksyllä plussa keleillä.
Shellyn mukaan tarkka ottoteho 166w
Mitä tekee "tehokkaalla" pumpulla jos siitä ei voi tehoja irrotella.
Näyttää siltä, että Daikinin tehoja on leppeemmillä keleillä rajoitettava, menohaluja olis niinkuin hyvällä hevosella. Kireimpiä pakkasia ajatellen sitä tehoreservia on hyvä olla, näin oli 2024 tammikuussa, kun pakkanen huiteli -27 asteessa omalla tontilla ja Daikin lykkäsi vielä 43 asteista, ei sulatellu.Heti kun mahdollista (ulkona lämpimämpää kuin -3 astetta) tarveohjaus 95% ja asetus 25 astetta. Tällöin sisäyksikön puhallus ei souda ja sulatukset harvenevat ja talossa riittävä lämpö 21astetta. Kun ulkolämpö menee alle -3 asteen niin tarveohjaus 100%+hiljainen ulkoyksikkö ja asetus 21 astetta. Ylemmällä asetuksella ja ilman rajoituksia lähtee laukalle ja sulattaa usein.
Vika paikannettu. Sisäyksikön kenno vuotaa.Tais levitä toinen Perfera 30. Täytyy sanoa, että nyt pitemmällä käytöllä tullut negatiivista esiin. Suodattimien luukun muovisarana napsahti poikki. Ollut teipillä sen jälkeen. Huomasin muös, että yksi sivuttais suuntain on jotenkin vaurioitunut, eli ei liiku normaalisti. Sisäyksikössä jotain sivuääntä välillä, kuten myös ulkoyksikössä.
Nyt puskee F3 virheilmoitusta. Pari päivää sitten oli vetänyt jäihin. Ei oikein lähtenyt sulamaan. Liekö kylmäaineet vuotaneet. Vetämällä virrat pois lähti puoleksi tunniksi toimimaan.
Oisko tällä ikää noin 6-7 vuotta.
Jep, se on lyhyessä eteiskäytävässä oven yläpuolella. Puhaltaa toki suoraan käytävään ja siitä aukeaa tilava olohuone, mutta toki parempi olisi jos olisi suoraan jonkun ison tilan seinällä. Vanha pumppu oli samassa paikassa ja pelasi OK siinä, siksi tämä paikka valikoitui myös uuden asennukselle.Mutuna arvailen - onko asennuspaikka kenties vähemmän avaran puoloinen? Ainakin nelikymppinen on alkanut vaikuttaa kokemusten perusteella siltä, että hyvin toimiakseen vaatii sen että lämpö pääsee pakenemaan pois pumpun läheltä.
Puhallus niin ylös kuin saa.Jep, se on lyhyessä eteiskäytävässä oven yläpuolella. Puhaltaa toki suoraan käytävään ja siitä aukeaa tilava olohuone, mutta toki parempi olisi jos olisi suoraan jonkun ison tilan seinällä. Vanha pumppu oli samassa paikassa ja pelasi OK siinä, siksi tämä paikka valikoitui myös uuden asennukselle.
Oma P40 menee samankaltaiseen tilaan aina silloin tällöin. En ole keksinyt syytä, mutta ulkoilmankosteus on ollut lähes aina korkea.Alakerran Perfera H40 lämpötilapyynti nostettu 17->23 punaisen pystyviivan kohdalla. Laukkaa ollut ennen sitä ja vielä pahempaa laukkaa ja sulattelua sen jälkeen. Sisälämpötila ei ole noussut n.12h aikana lainkaan. Erillisellä olohuoneen mittarilla (ei kuvaajassa) lämpötila jopa laskenut. Perusasetuksilla ilman säästötiloja lämmitysmoodi päällä puhallus MAN 5/5.
katso liitettä 105082
Vertailukohta yläkerran Perfera H30, joka laitettu päälle (ollut OFFilla) punaisen pystyviivan kohdalla. Nosti lämmöt hienosti muutamassa tunnissa about pyyntiin ja Daikinin säätölogiikan mukaan +2 sen päälle. Kaikkia samoja datoja ei ole tuosta saatavilla, mutta lämpötila nousee -> toiminta normaalia. Eli kyllä ILPillä pitää pystyä lämpötilaa nostamaan vaikka ei se siihen paras laite välttämättä ole.
katso liitettä 105083
Huomio kuvasta miten erilailla näyttää sisä- ja ulkolämpötilan verrattuna ON/OFF tiloihin. Tällä ei käytön kannalta ainakaan tässä yksilössä ole merkitystä.
Ei auta mukit eikä selittelyt. Uutta takuuhuoltoa (tai koko ILPin vaihtoa) vaan tuolle alakerran H40:lle. Älkää ehdottako boottia, kaikkea on jo kokeiltu. Pakko sen on olla oikeasti rikki.
Näissä alkaa olemaan liikaa algoritmeja. On econoa, hiljaista ulkoyksikköä, tarve-ohjausta, tulevan tarpeen ennustusta jne. Kun voisi olla parempi ja yksinkertaisempi anturi/kamera (infrapuna tai tavallinen) ulkoyksikön kennon sulatuksen arviointiin. Softalla yritetään paikata raudan puutteita ja lopputulos on tämä.Oma P40 menee samankaltaiseen tilaan aina silloin tällöin. En ole keksinyt syytä, mutta ulkoilmankosteus on ollut lähes aina korkea.
Näistä luonnollisesti tehdään varsin konservatiivisia, koska jos softa sulattaisi liian harvoin, tulisi huomattavasti enemmän ja isompia ongelmia.Näissä alkaa olemaan liikaa algoritmeja. On econoa, hiljaista ulkoyksikköä, tarve-ohjausta, tulevan tarpeen ennustusta jne. Kun voisi olla parempi ja yksinkertaisempi anturi/kamera (infrapuna tai tavallinen) ulkoyksikön kennon sulatuksen arviointiin. Softalla yritetään paikata raudan puutteita ja lopputulos on tämä.
Taitaa olla "ominaisuus". Sulatuksessa sisäkenno käy lähellä -30-astetta. ILP haluaa varmistella, että sisäkennolle saadaan taas lämmintä tavaraa, ettei pakkasta ala puhaltamaan.En tiedä onko muilla sama ilmiö mutta minun P40 sulattaa kennon 7-8 minuutissa mutta sen jälkeen kestää 10-11 minuuttia ennenkuin sisäyksikkö alkaa puhaltamaan. Mikä on tämä vatulointiaika jossa talo alkaa jo jäähtymään?
En tiedä onko muilla sama ilmiö mutta minun P40 sulattaa kennon 7-8 minuutissa mutta sen jälkeen kestää 10-11 minuuttia ennenkuin sisäyksikkö alkaa puhaltamaan. Mikä on tämä vatulointiaika jossa talo alkaa jo jäähtymään?
Erikoisen äkkiä tuntuu teillä huonelämpötilassa. 20 minsaa puhalluksen sammumisesta siihen, kun puhalluslämpötila samalla tasolla.P30:llä.Mutta totta, kämppä viilenee vatulointiaikana. Sama huomio.