Enerventin huoltoa kotikonstein!

Trally

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Pingviini on käynnistetty 4/2011. Laakerit ei ole ihan loppu. Kokeilin että laakerit rullaa hyvin vielä.
Huomaan tietyillä kierrosalueilla "viheltävää" ääntä.
Onko kellään varmaa tietoa laakerin mitoista? Voinko hommata tuon skf 626-z2 laakerin...
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Ei niitä etukäteen kannata ostaa jos ei tiedää oikeeta kokoa. Puhallin purkuun ja vasta sitten ostamaan. Maailma ei siihen kaadu jos iv-kone huilaa korjauksen takia päivän.
 

Zen

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Trally sanoi:
Pingviini on käynnistetty 4/2011. Laakerit ei ole ihan loppu. Kokeilin että laakerit rullaa hyvin vielä.
Huomaan tietyillä kierrosalueilla "viheltävää" ääntä.
Onko kellään varmaa tietoa laakerin mitoista? Voinko hommata tuon skf 626-z2 laakerin...
6x19x6, eli 626 mitat.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Olisko siinä vain 6mm akseli?

Yleisin iv-koneen laakeri mitä olen itse laitellut on ollu 608, näitä tosin muihin kuin ec-puhaltimiin.
 

Zen

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö sanoi:
Olisko siinä vain 6mm akseli?

Yleisin iv-koneen laakeri mitä olen itse laitellut on ollu 608, näitä tosin muihin kuin ec-puhaltimiin.
6mm akselilla on olleet varustettu. Ilppien sisäyksikköihin menee yleensä 608 sitten taas.
 

tulkku

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Kumpaankos suuntaan tuo Pingvinin LTO-kenno kuuluis pyöriä...vaikka edestäpäin katsottuna.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Eikös tuo pyöri väkisin oikeaan suuntaan, vai onko joku erikoisuus menossa?
Pikkukoneista puuttuu yleensä "puhtaaksipuhallus sektori" joten pyörimissuunnalla ei ihmeemmin ole väliä.
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Olikos ne harjakset siinä kennon reunalla niin että jos pyörii väärään suuntaan niin harjakset voi "tökkiä" kennoon vai muistanko väärin?
 

toukopouko

Mitä minä sanoin...
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Olisikohan joku kolmisen kuukautta vanhat suodattimet pingviinissä. Nyt näin joulun alla, vaimo on hyvin ahkerasti poltellut sisällä kaikenmaailman isoja kynttilöitä ja tuikkuja hirveitä määriä. Isot kynttilät ovat tuottaneet savua ihan silminnähtävästi, mutta mitäpä siitä, ei ole mitään hajuja tuntunut sisällä. Nyt aloin katselemaan talon sekä tulo- että poistoventtileitä. Poistoventtiilit aivan nokiset ja samoin suurin osa tuloventtileistä oikein kunnon nokirengas venttiilin ympärillä. Kipasin uudet suodattimet kaupasta ja eikun vaihtoon. Koneen tulopuolen (ulkoilma koneelle) suodatin oli ihan normaalin likainen, mutta poistopuolen suodatin oli aivan jäätävän näköinen, pikimusta ja aivan älyttömän nokinen.

On tietysti luonnollista että poistoventtiilit menevätkin nokiseksi, mutta miksi noi tuloventtilitkin on nokeentunut? Eikö se noki enään vaan jää siihen poistosuodattimeen vaan noki pääsee kennolle ja sitäkautta pyörähtämään tulopuolelle?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

toukopouko sanoi:
Poistoventtiilit aivan nokiset ja samoin suurin osa tuloventtileistä oikein kunnon nokirengas venttiilin ympärillä.
Tuloventtiilin ympärillä oleva pölyrinkula ei tule koneen sisästä vaan se on huoneessa olevaa likaa jonka tuloilmaventtiilistä tuleva ilma hakkaa kattoon liinni. KTS-venttiilin ongelma.
 

toukopouko

Mitä minä sanoin...
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö sanoi:
Tuloventtiilin ympärillä oleva pölyrinkula ei tule koneen sisästä vaan se on huoneessa olevaa likaa jonka tuloilmaventtiilistä tuleva ilma hakkaa kattoon liinni. KTS-venttiilin ongelma.
Aha, enpä ole tuollaisesta ennen kuullutkaan, sehän selittääkin asian varsin hyvin. Thänks.
 

tulkku

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö sanoi:
Eikös tuo pyöri väkisin oikeaan suuntaan, vai onko joku erikoisuus menossa?
Pikkukoneista puuttuu yleensä "puhtaaksipuhallus sektori" joten pyörimissuunnalla ei ihmeemmin ole väliä.
Niin pökö, mullahan oli toi LTO-kennon pyöritysmoottorin vaihteen vaihto -case viime talvena, vieläkin tuli mieleen että ottaako lämpöä talteen vähemmän, jos pyörii väärinpäin. Kun tuntuu että maalämpöjärjestelmän menovesi on lämpimämpää, kuin ennen. Sillon kun LTO tilttas, sehän puski mulla kylmää ilmaa IV:n kautta ja menovesi lattiaan kohosi sen takia.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

tulkku sanoi:
Niin pökö, mullahan oli toi LTO-kennon pyöritysmoottorin vaihteen vaihto -case viime talvena, vieläkin tuli mieleen että ottaako lämpöä talteen vähemmän, jos pyörii väärinpäin. Kun tuntuu että maalämpöjärjestelmän menovesi on lämpimämpää, kuin ennen. Sillon kun LTO tilttas, sehän puski mulla kylmää ilmaa IV:n kautta ja menovesi lattiaan kohosi sen takia.
Joo, hämärästi muistan nyt kun muistutit .
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

tulkku sanoi:
Niin pökö, mullahan oli toi LTO-kennon pyöritysmoottorin vaihteen vaihto -case viime talvena, vieläkin tuli mieleen että ottaako lämpöä talteen vähemmän, jos pyörii väärinpäin. Kun tuntuu että maalämpöjärjestelmän menovesi on lämpimämpää, kuin ennen. Sillon kun LTO tilttas, sehän puski mulla kylmää ilmaa IV:n kautta ja menovesi lattiaan kohosi sen takia.
Mulla ei oo aivan sama kone mutta enerventti kuitenkin. Tarviiko käydä kyylimässä miten tuo kiekko pyörii?
 

tulkku

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Jos viitsit jossain vaiheessa, niin kiitos. Sain Enerventiltä kuvan kytkennästä, mutta johtojen värit ovat hieman eri väriset nykyään, kuin omassa.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Et varmaan voi muuttaa pyörimissuuntaa johtoja rukkaamalla kun on 1-vaihe moottori, se joko pyörii tai kärähtää.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö sanoi:
Et varmaan voi muuttaa pyörimissuuntaa johtoja rukkaamalla kun on 1-vaihe moottori, se joko pyörii tai kärähtää.
1-vaihemoottorin pyörimissuunnan voi vaihtaa vain siirtämällä kondensaattorikäämin ja pääkäämin kytkentä peilikuvakseen esim. niin, että pääkäämin ja kondensaattorin kytkentä pidetään ennallaan, mutta apukäämin napakytkentä vaihdetaan päittäin. Täytyy siis tavallaan puuttua myös moottorin sisäiseen kytkentään, mutta joissakin moottoreissa kytkentärasiassa on suunniteltu mahdollisuus tuollaisen kytkentämuutoksen tekemiseen.
 

tulkku

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Minulla on ollut kytkentä kahdella eri tavalla viime talvena tuon LTO-kennon pyöritysmoottorin irtioton jälkeen. Tuohon "Pingvin tuloilma kylmää" -ketjuun olen liittänyt kuvankin oikeasta kytkennästä, mutta kun oman 2006 asennetun ja nykyisen version johtojen värit eivät ole aivan samat, niin on jäänyt mietityttämään pyöriikö oikein päin. Johtojen paikkaa muuttamalla rummun pyörimissuuntakin muuttuu, se on "vahingossa" testattu. Siksi olisi mukava tietää, mihin suuntaan sen kennon kuuluisi oikeasti pyöriä.
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

tulkku sanoi:
Minulla on ollut kytkentä kahdella eri tavalla viime talvena tuon LTO-kennon pyöritysmoottorin irtioton jälkeen. Tuohon "Pingvin tuloilma kylmää" -ketjuun olen liittänyt kuvankin oikeasta kytkennästä, mutta kun oman 2006 asennetun ja nykyisen version johtojen värit eivät ole aivan samat, niin on jäänyt mietityttämään pyöriikö oikein päin. Johtojen paikkaa muuttamalla rummun pyörimissuuntakin muuttuu, se on "vahingossa" testattu. Siksi olisi mukava tietää, mihin suuntaan sen kennon kuuluisi oikeasti pyöriä.
momento. Lisään kuva tai videon, kumman nyt järkevästi ja helpommin tähän saan...
 

tulkku

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Kiitos fraatti vaivannäöstä!

Ja kyllä, käänsin kennon pyörimissuunnan, mulla pyöri juurikin toisinpäin. Nyt sitten mielenkiinnolla odotan, vaikuttaako näillä lämpötiloilla tuohon menoveden lämpöön. Pienillä pakkasilla huomaisi helpommin, mutta yritän muistaa laittaa tänne jos muutosta näkyy.
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Osui tälläinen silmään...


10000/365/24=1v ja 1kk ;D

Täytyykö alkaa hamstraamaan varaosia jo nyt? ;) Onko muuten tietoa onko tuo pyöritysmoottori sama kaikissa noissa pyöriväkennoisissa enerventeissä?

Mitä nämä maksavat suomessa/enerventiltä?
Moottori Panasonic M61A6G4GE
Vaihde Panasonic M6GA25B

(Spg:n taisi olla tuo s6i06gxce ja s6da25b1-p31)

Onko vaihteiston perässä vielä lisäksi joku pyörä hihnaa varten? Onko tuo vaihtesto nimenomaan se mikä noista korkkaa? Nyt kun kaikki vielä toimii voisi ettei tuohon korvaavan motoorinkombon jo valmiiksi...
 

tulkku

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Eipä kovin pitkää elinikää luvata...

Nuo moottoripaketit maksaa Enerventin verkkokaupassa 250 euron paikkeilla (moottori+vaihde).

Itsellä hajosi viime talvena vaihteisto 8 vuoden käynnin jälkeen. Pelkkää vaihteistoa ei saanut tilattua (ainakaan verkkokaupan mukaan), joten tilasin Kiinasta. 25 euroa kahdessa viikossa kotiin tuotuna. Tästäkin lisää tuossa "Pingvin tuloilma kylmää" -ketjussa. Hihnapyörästä en tiedä mistä saa uusia, mutta eiköhän ne kestä.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti sanoi:
Onko muuten tietoa onko tuo pyöritysmoottori sama kaikissa noissa pyöriväkennoisissa enerventeissä?
Ei ole samoja, toisissa malleissa on muuttuvanopeuksinen moottori ja se on erilainen. Enerventti käyttää myös emotron merkkistä moottoria ja oli vielä joku muukin merkki, en muista nimeä. Kaikki noi on silti mitoiltaan samoja ja siten vaihtokelpoisia kunhan kierrokset on likimain oikeet.
 

jiikoo

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti sanoi:
Osui tälläinen silmään...


10000/365/24=1v ja 1kk ;D

Täytyykö alkaa hamstraamaan varaosia jo nyt? ;) Onko muuten tietoa onko tuo pyöritysmoottori sama kaikissa noissa pyöriväkennoisissa enerventeissä?
Kyllähän nuo Panasonicin moottorit hyvin tuon luvatun vuodenpäivät kestävät.

Tosin vaikea ymmärtää mitä liikkunut sen insinöörin päässä joka tuollaisen moottorin on tuohon LTO-koneeseen valinnut. Voisi kuvitella että tarjolla olisi ollut myös moottoreita joille valmistaja lupaa useamman sadan tuhannen tunnin keskimääräistä käyttöikää.

Toki tuollainen valinta kasvattaa varaosamyyntiä muutamaksi vuodeksijoissa. Kateprosentti näyttäisi olevan Enerventillä 90 prosentin päällä alvittomasta hinnasta. Tosin uusien koneiden myynti voi ottaa tuollaisen tarkoituksellisen romun myynnillä pian lukua kun maine menee ja sana kiertää.
 

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

nyt kun pakkaset on tulleet ja ulkolämpötilat painuneet -15C pintaan, on ongelmaksi muodostumassa pingviinin jäätyminen,
oireet ilmenee saunoessa kun poistopuhallin ilmeisesti yrittää jäätyä ja rupeaa pärisemään vaihtelevalla syklillä.
laitoin koneesta talvitoiminnon päälle (sulatus) ja ajattelin että homma korjautuu tuolla kuten aikaisempina vuosinakin, mutta jonkun ajan päästä lähdin käymään ulkona tupakalla ja avatessani oven, ulkoilma tulikin oikein äänen kanssa sisään, jätin oven raolleen ja alipaineesta johtuva ääni jatkoi huutoaan tiivisteiden välistä.
voiko puhaltimien suhteita muuttaa sulatukselle, vai miten muut enerventin käyttäjät hoitaa koneen sulatukset vai hoitaako mitenkään.
puhallin sulaa itsestään jonkun ajan päästä näissä pakkasissa, mutta en usko että kovemmissa pakkasissa selviää sulattamatta.
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

remykv sanoi:
voiko puhaltimien suhteita muuttaa sulatukselle, vai miten muut enerventin käyttäjät hoitaa koneen sulatukset vai hoitaako mitenkään.
Kolme tälläistä tutuilla ja ei oo ongelmaa ollut jäätymisen kanssa... (tai ei oo ainakaan aiheuttanut toimenpiteitä)
Yhden tapauksen tiedän mutta sekin johtui poikkeuksellisesta käyttötilanteesta. (tuparit ja 10 hlö saunamassa) mutta sekään ei tainnut ilmoittaa muuten olemassa olostaan muutakun valittamalla kylmästä tuloilmasta.

kopkop
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Ilmanvaihdon tasapainolla on epäilemättä suuri vaikutus jäätymistaipumukseen. Jos ilmanvaihdon virittää melko poistopainotteiseksi (alipainetta sisällä), jäätymistä tuskin aiheutunee ilman jotakin (muuta) vikaa? Ja sitten päin vastoin ...
 

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti sanoi:
Kolme tälläistä tutuilla ja ei oo ongelmaa ollut jäätymisen kanssa... (tai ei oo ainakaan aiheuttanut toimenpiteitä)
Yhden tapauksen tiedän mutta sekin johtui poikkeuksellisesta käyttötilanteesta. (tuparit ja 1hlö saunamassa) mutta sekään ei tainnut ilmoittaa muuten olemassa olostaan muutakun valittamalla kylmästä tuloilmasta.

kopkop
Jospa tuosta ei itsellekään tule ongelmaa ja selviää ilman sulatuksia.
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

kotte sanoi:
Ilmanvaihdon tasapainolla on epäilemättä suuri vaikutus jäätymistaipumukseen. Jos ilmanvaihdon virittää melko poistopainotteiseksi (alipainetta sisällä), jäätymistä tuskin aiheutunee ilman jotakin (muuta) vikaa? Ja sitten päin vastoin ...
Varmaan jäätymistaipumukseen voi vaikuttaa koneen sijainti iv-koneeseen nähden sekä sisäilman kosteus. Täällä mittari näyttää tällähetkellä RH26%. Tiiviissä talossa tuo poiston saaminen reilusti suuremmaksi voi myös osoittautua ongelmaksi. Jos ilmaa ei tule rakenteista läpi niin sitten se tulee innokkaammin tuloilmakanavasta....
 

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

fraatti sanoi:
Varmaan jäätymistaipumukseen voi vaikuttaa koneen sijainti iv-koneeseen nähden sekä sisäilman kosteus. Täällä mittari näyttää tällähetkellä RH26%. Tiiviissä talossa tuo poiston saaminen reilusti suuremmaksi voi myös osoittautua ongelmaksi. Jos ilmaa ei tule rakenteista läpi niin sitten se tulee innokkaammin tuloilmakanavasta....
olen kuullut että pingviini olisi herkkä jäätymiselle kokonsa vuoksi, paine-ero mitattu ja oli enerventin huoltosedän mielestä liian suuri, muistaakseni 6Pa,
oletin talon oleva lievästi ylipaineinen koska ulko-oven toiminta on niin ihmeellistä, jos talossa on joku ikkuna auki ovi menee kiinni kuin kassakaapissa, mutta jos kaikki räppänät on kiinni, ovi tarvitsee enemmän vauhtia sulkeutuakseen.
 

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

olen ihmetellyt poistopuhaltimen toimintaa jo pitemmän aikaa, tekee pientä humpaavaa liikettä poistoilman määrässä.
tänä aamuna oletin pingviinin jäätyneen kun tuloilma oli jäähtynyt niin paljon, kenno oli aivan sula, poistopuhallin oli kerännyt jäätä.
sulatin puhaltimen ja laitoin koneen päälle-->seurantaa rupeaako lämpötilat normalisoitumaan, ei korjaantunut ja yhtäkkiä poistopuhallin sammui kokonaan, käytin puhaltimen pois ja totesin sen olevan aivan sula ja kuiva--> romut kasaan ja käyntiin, poistopuhallinkin käynnistyi.
alkaako tästä loppumaan puhaltimet vai onkohan vika jossain muualla?
miten puhaltimen hajoaminen ilmoittelee itsestään?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

remykv sanoi:
olen ihmetellyt poistopuhaltimen toimintaa jo pitemmän aikaa, tekee pientä humpaavaa liikettä poistoilman määrässä.
Tommonen vois johtua kyllä jostain piirikortistakin. Tosin jos sulla on ec-puhaltimet niin niissä on kortteja itsessäänkin.
Mulla taasen alkaa laakerit ääntämään puhaltimista, -07 vuodelta kone.
 

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

lukemia koneelta
raitisilma -23.8
lto tulo 11.8
tulo 20.9
poisto 21.6
jäte -11.9
kone 70% teholla
puhaltimet tulo56/poisto60
 

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

kävin katolla tarkastamassa ettei jäteilman putki ole jäätynyt, eipä tuolta paljoa ilmaa kulkenut muttei ollut jäässäkään.
iv-koneesta "konepelti"auki ja takaisin katolle nyt tuli ilmaa heti kovasti höyryn saattelemana,
talo ei ole varmaankaan voimakkaasti ylipaineinenkaan koska ikkunat ei ole huurtunut/jäätynyt lasien välistä.
outoa, tuntuu kuin ilmanvaihto pienenisi pakkasten noustessa.
laitoin uuniin tulet että saa edes jonkunverran ilmaa vaihtumaan ja tästä seuraa tietenkin koneen umpeen jäätyminen
 
Ylös Bottom