Enerventin huoltoa kotikonstein!

ekis

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

jnf sanoi:
Mistäs tuon jäätymisen parhaiten huomaa/tietää?
Tuloilma lakkaa kokonaan tai sitten sitä tulee epätasaisesti.
Tässä mun koneessa sulatus tapahtuu niin, että kone sammuu ja näyttötaulussa alkaa häiriövilkutus jonka jälkeen kestää muutaman tunnin kun kone lähtee taas päälle ja kenno on sulatettu.
 

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

remykv sanoi:
eda automatiikalla hyötysuhteet menee lähemmäs toisiaan ja lopulta väärinpäin,
eli tuloilma jäähtyy ja minulla ainakin sammuttaa koneen jos tuloilma alle 13c
selvennystä,eli noin käy jos poistopuhallin jäätyy,kennon jäätymistä en ole vielä päässyt kokemaan ;)
 

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

nyt enerventti teki ilmeisesti ensimmäiset sulatukset tälle talvea, vai johtuuko tuo jostakin muusta?
 

Liitteet

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Kait se sulatus oli jos kone vielä toimii ;D. Alimmat viivat, sininen ja violetti lienee ulko- ja jäteilma?
Meillä on hyvin samanlainen ero ulko- ja jäteilman lämpötiloissa vaikka kone on täysin eri peli. Taitaa tuo kiekko antaa samat hyödyt vaikka olisi minkä merkkinen kone kyseessä.
 

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö sanoi:
Kait se sulatus oli jos kone vielä toimii ;D. Alimmat viivat, sininen ja violetti lienee ulko- ja jäteilma?
Meillä on hyvin samanlainen ero ulko- ja jäteilman lämpötiloissa vaikka kone on täysin eri peli. Taitaa tuo kiekko antaa samat hyödyt vaikka olisi minkä merkkinen kone kyseessä.
se on mukava kuulla että on nyt balansissa viime vuoteen verrattuna ;)

joop eli alhaalta
raitis,jäte,tulo ja poisto
 

pump_pump

Tulokas
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pump_pump sanoi:
emo v. 2.14
näyttö v. 2.01
vm.2011
Asiaan tullut taas perehdyttyä kun koneen poistoilmapuhallin jäätyy taas. Yrittää välillä sulattaa ja näyttöön tulee teksti "LTO sulatus". Sulatuksen aikana jäteilman lämpötila ei kuitenkaan noussut juurikaan plussan puolelle kun asiaa seurailin. Jotenkin jäteilman lämpötila vaelsi ylös alas -8Cja 0C välillä. Prosessi kesti ehkä muutaman minuutin. Ei toimi kuten tuolla plotissa ylempänä. Huolto tilattu josko päivittäisivät softan tuoreempaan.

Enervintiltä on tullut hinnastoon pingviinille esilämmitys 800W (sisäinen) ja esilämmitys 1800W (ulkoinen) optiot, en muista noita olleen 2011. Ratkaisee monta ongelmaa, ovat nöyrtyneet ongelmien edessä. Hinta on vain korkea 800W ovh270e ja 1800w ovh550e. Lisää hintaa jo ennestään kalliille kamppeelle ja hyötysuhde jatkaa laskuaan...
 

Liitteet

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pump_pump sanoi:
Asiaan tullut taas perehdyttyä kun koneen poistoilmapuhallin jäätyy taas. Yrittää välillä sulattaa ja näyttöön tulee teksti "LTO sulatus". Sulatuksen aikana jäteilman lämpötila ei kuitenkaan noussut juurikaan plussan puolelle kun asiaa seurailin. Jotenkin jäteilman lämpötila vaelsi ylös alas -8Cja 0C välillä. Prosessi kesti ehkä muutaman minuutin. Ei toimi kuten tuolla plotissa ylempänä. Huolto tilattu josko päivittäisivät softan tuoreempaan.

Enervintiltä on tullut hinnastoon pingviinille esilämmitys 800W (sisäinen) ja esilämmitys 1800W (ulkoinen) optiot, en muista noita olleen 2011. Ratkaisee monta ongelmaa, ovat nöyrtyneet ongelmien edessä. Hinta on vain korkea 800W ovh270e ja 1800w ovh550e. Lisää hintaa jo ennestään kalliille kamppeelle ja hyötysuhde jatkaa laskuaan...
älä vielä osta mitään lisäkikkareita
mulla pelannut kuin junan vessa tämän talven, pakkasta kovimmillaan -26C
itseasiassa mulla sais olla sulatukset harvemmassa ja voisi säätää lyhyemmäksi aikaa,nyt sulatus vetää 15C plussalle.
nyt voi vaan mennä aikaa ennenkuin huolto tulee paikanpäälle :(
 

pump_pump

Tulokas
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Jep, pitää ensin katsoa josko softa auttaa. Ei tullut tilattua huoltoa aikanaan ja ruuhkaa lienee nyt, keskustelupalstat on pingviinin suhteen heränneet jokavuotiseen pakkaskauteen.

Toivottavasti saan itsellekin tuollaisen reilusti ja pikkuisen liikaa sulattavan softan. Hyötysuhde saa tippua jos laite vain pysyy sulana kaikissa olosuhteissa. Toisaalta tuo softasulatus sotkee ilmavirrat (?) ja tekee kämpän kovasti alipaineiseksi, joten ei kai sitä voi liikaakaan pitää päällä. Oletan että sulatuksessa kennoa hidastetaan tai pysäytetään ja samalla tuloilmaa laitetaan pienemmälle. Tarvittaisiin sulatuksen aikainen etulämmitys että ilmavirrat voisi pitää normaalina, tällöin ei olisi ongelmaa ;D

Noissa etulämmitys systeemeissä taitaa olla lisäksi ongelmana ettei pingviinin automatiikka osaa ohjata niitä. Päädytään kiinteästi asettuun lämpötilaan esim.-15C raitisilmalle, jolloin hyötysuhde laskee tarvittavaa enemmän. Toisaalta tuollaisen laittaisi voisi laittaa saunan 6kW ja pingvinin 1.8kW lämmityksen päälle pakkasilla, niin pääsisi huoletta saunaan kovimmillakin pakkasilla ??? Ja voisi käyttää takkakytkintä sekä liesituuletinohjausta...
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Kylläpä rupesi minullakin vaihteeksi pingviini kolajamaan kun kovemmalla pakkasella viskoin löylyä saunomisen aikana. Tämä siitä huolimatta, että koneeni osaa pudottaa tulopuhaltimen kierroksia automaattisesti siinä vaiheessa kun poistoilma on saunomisesta riittävän kuumaa. Se ei vaan oikein riittänyt sitten kuitenkaan..

Toinen murhe on talon ilmanottoritilä, joka on vetänyt kuurasta umpeen pari kertaa nyt tammikuussa. Pitäisi koodata joku hälytys koneeseen, joka piippaisi kun hyötysuhde on pudonnut riittävän pitkäksi aikaa. Ei sinänsä mikään Pingviinin vika, mutta IV-ongelma kuitenkin.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Tuo huurtuva ilmanottoritilä on pieni mysteeri, toisilla huurtuu ja toisilla ei.
Itsellä ei ole koskaan huurtunut, sijaitsee katoksen suojassa ja kaverilla huurtuu herkästi, sijaitsee keskellä seinää.
Voiko katos estää ritilän huurumisen samoin kuin se estää auton lasien huurtumisen?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Kyllä katos voi hyvinkin auttaa. Lämpöä karkaa vähemmän taivaalle ja ritilä pysyy ihan hitusen lämpimämpänä.

Minulla tuo ritilä on pohjoisseinällä talon päädyssä, eikä sen yllä ole mitenkään isoa räystästä.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Miksi auton lasit ei jäädy katoksessa? Onko syy ettei pakkaskiteet pääse laskeutumaan ikkunaan/raitisilma ritilään kun katos estää?
 

Toni

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö sanoi:
Miksi auton lasit ei jäädy katoksessa? Onko syy ettei pakkaskiteet pääse laskeutumaan ikkunaan/raitisilma ritilään kun katos estää?
Kyse ei todellakaan ole tuosta. Vaan siitä että kaikki säteilee lämpöä, myös musta yötaivas sekä auto. Yötaivas vaan säteilee lämpöä huomattavasti kylmemmällä lämpötilatasolla mitä auto, joten auto menettää lämpöä yötaivaalle, jäähtyy alle kastepisteen ja alkaa kerätä huurretta.

Katoksessa auto säteilee edelleen yhtä paljon lämpöä, ja vastaavasti ulkolämpötilassa oleva katoksen katto säteilee lämpöä. Tasapainopiste on aika lailla samoissa ulkolämpötilan kanssa, auto ei jäähdy alle kastepisteen eikä huurretta synny.

Mulla on auto aina katoksessa, eikä se huurru laseistaan muuten kuin tilanteessa jossa keli lauhtuu hyvin voimakkaasti.
 

Nautilus

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Moikka,

Meiltä löytyy Pingin Eco EDE (EDA-automatikaalla ja esilämmityspatterilla). Olen laittanut siihen suodattimet (2 x F5, + 1 x F7) kuten sivun 27 alareunassa: Pingvin manuaali

Mittaukset on alunperin tehty pelkillä F5-suodattimilla, puhallinnopeuksien suhde 100/100 ja teho 65%. Siitä ei ole tietoa kuinka "hyvin" tai ammattimaisesti ilmanvaihtoon liittyvä mittaukset on tuolloin (2009) tehty, mutta pöytäkirja ainakin näyttää ihan asialliselta. Tosin käytännössä ei konetta esim. tuolla 65% teholla pysty pitämään kun venttiilit pihisee/suhisee siihen malliin että ei omaa ääntä kuule (40% on vielä sopiva, äänetön teho). Herää pieni epäilys mittamiehen ammattitaidosta kun ko. säädöillä ei käytännössä laitetta pysty käyttämään... ::)

Enerventin huoltomies kävi pari vuotta takaperin päivittämässä ohjelmiston ja samalla mittasi että uudella suodatinkokoonpanolla talo oli alpaineinen (pari eri mittausta ja 2 Pa alipaine oli tulos, en tiedä oliko olosuhteet suotuisat mittaamiseen, huoltomies oli ainakin sitä mieltä että homma oli kunnossa). Tulo/poisto-suhde oli tuolloin 30/32 (Enervent Optimizerin mukaan pitäisi olla luokkaa 42/30 eli jotain aivan muuta).

Sitten itse kysymykset :)

Jo tuolloin noilla säädöillä poiston hyötysuhde oli laitteen mukaan hieman suurempi kuin tulon - mutta näin päinhän sen ei kaiketi kuuluisi olla jos ulos menevä ilmamäärä on suurempi kuin sisään tuleva? No, huoltomies ei tähän ainakaan puuttunut. Jostain asia tuli taas mieleen ja ajattelin testata millä säädöllä saisin tulon hyötysuhteen poistoa suuremmaksi. Ensin tulos oli 30/39 (hyötysuhde about 84/83). Puhdistin vehkeen (vaihdoin suodattimet) ja asetin lämpöanturit parempaan paikkaan (aloin epäillä antureita kun LTO tulo oli pari astetta suurempi kuin tulo). Tämän jälkeen suurempi tulohyötysuhde saavutettiin arvolla 30/35 (hyötysuhde n. 76/75, ja muuttui muuten lämmötkin niin että LTO tulo = tulo). Hyötysuhteen sai kyllä takaisin 80% paremmalle puolelle kun lisäsi tehoja, mutta en näe järkeä tässä koska ilmanlaatu on hyvä ja jollain se suurempi ilmamäärä pitää sitten lämmittää vaikka se (alkuun, ennenkuin alkaa sisäilma viiletä) hieman lämpimämpänä sieltä tulisikin.

Ja tämä nyt ihmetyttää, että mihin pitäisi luottaa. Tekisi mieli luottaa eniten tuohon mitattuun alipaineisuusarvoon ja asetuksiin, joilla se toteutui (30/32). Mutta onko tuon masiinan anturit tms. sitten niin epätarkkoja/luotettavia että tulohyötysuhde voi olla pienempi kuin poisto ja talo silti olla hieman alipainen? Vai vaikuttaako siihen vielä monet muutkin tekijät kuin mitä ilmanvaihtokone ilmoittaa? Toistaiseksi joka paikassa, jossa asiaa on sivuttu on toitotettu sen perään että tulo hyötysuhde pitäisi olla suurempi.

Tämän hetken mittausarvot (todellinen ulkolämpö -10,3C):

Ulkolämpö: -6,9
LTO tulo: 14,0
tulo: 14,0
poisto: 20,2
jäteilma: -0,1
48h kosteus: 26%
tulohyötysuhde: 76%
poistohyötysuhde: 74%

puhallinnopeuksien suhde on 30/35, teho 39% ja 2xF5+F7 setti käytössä.

Mainittakoon vielä että Pingvinin kanssa ei ole ollut toistaiseksi juurikaan ongelmia. Tai ei esim. ole jäätynyt tai antanut vikailmoituksia ja muutenkin toiminut tässä mielessä mainiosti. Hieman noiden säätöjen kanssa ollut pohtimista että ovatko kunnossa siten kun on alunperin kaikki laitettu ja miten tuo F7-lisäys sitten vaikutti...
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Ihan olet oikein tuota tuumaillut. Yleensä kai tuo tuloilman hyötysuhde on selkeästi korkeampi kuin poistoilman, johtuen juuri siitä että osa tuloilmasta revitään rakenteiden läpi eikä koneen läpi.

Toki voi olla mittausvirhettäkin. Eikä kai hyvin rakennetussa uusissa tiiviissä talossa enää saa niin isoja eroja hyötysuhteisiin kuin ennen.
 

jnf

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Olen jo pidempään kuunnellut, että Pingvin pitää käydessä välillä hieman outoa flop flop / plop plop ääntä...hieman vaikea kuvailla, mutta on ollut täysin epäsäännöllistä, eli suurimman osan ajasta kuulunut normaalia suhinaa, mutta ehkä noin 20sek välein on kuulunut tuollainen lyhyt vaimea flop flop / plop plop ääni ja äkkiseltään olen päätellyt että hihna pitää pyöriessään jossain kohtaa tuollaisen äänen.

Eilen kun sattumalta kuuntelin, niin nyt menee jo tasaisissa jaksoissa, eli karkeasti 4-5sek normaalia suhinaa/pyörimistääntä => seuraavat 4-5sek tuota flop flop flop / plop plop plop ääntä => taas 4-5sek normi suhinaa/pyörimistääntä => taas 4-5sek tuota flop flop flop /plop plop plop jne.

Nytkö tämä enerventti alkaa brakaamaan? Kone ollut normaalissa käytössä n.1,5vuotta.
 

toukopouko

Mitä minä sanoin...
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Vaihda hihna. Kulunut hihna saa aikaan kaikenlaisia jänniä ääniä. Siellä kennolla on varahihna valmiina.
 

Tka

Tulokas
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!


Tervehdys,

Tämä vaikuttaa olevan tällä hetkellä ainut ketju mistä apua voisi saada ongelmaan. Samapa kysäistä:

Omakotitalossani on vanhahko (2000 luvun alku) Enervent Pingvin 85- mallinen iv-kone. Kone on huollettu ja toimii moitteetta, paitsi että ajoittan rupeaa ääntämään. Ääni matalaa vonguntaa joka kuuluu iv-putkistoa pitkin koko taloon ja on erittäin rasittavaa erityisesti öisin. Olen haitaroinyt äänen lto-yksikön kennon tiivisteeseen joka hiertää pyöriessään koteloa vasten. Tiiviste on käsitteekseni jotain huovan tapaista?

Moottori ja hihna ovat uudet. Hihna ei luista.

Oletteko tällaista vaivaa havainneet laitteissanne ja mitä sille voisi tehdä? Ilmeisesti kaikenlainen voitelu on mahdotonta? Grafiittijauhe? Silikoni?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Nyppää tiivisteet hetkeksi pois ja pistä pyörimäänja testaa katoaako ääni. Melkoisella varmuudella tuohon saa ostettua uudet tiivisteet, ne kantsii vaihtaa.
 

Tka

Tulokas
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö sanoi:
Nyppää tiivisteet hetkeksi pois ja pistä pyörimäänja testaa katoaako ääni. Melkoisella varmuudella tuohon saa ostettua uudet tiivisteet, ne kantsii vaihtaa.
Tiivisteetkö ovat siis ihan siis irroitettavissa käsin? Olen tuota lto-yksikköä pyöritellyt käsissäni kuin rubikin-kuutiota ja enkä ole oikein päässyt perille ovatko tiivisteet irroitettavissa ilman että purkaa kaikki sivupellit. Pitänee polvistua aiheen ääreen uudemman kerran.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Ainakin joihinkin malleihin nuo tiivisteet on vaihdettavissa. Kysäise valmistajalta ennenkuin alat purkuhommiin.
 

__arzkaa__

Tulokas
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Pari kysymystä tuli tuosta enervent pingvinistä jos joku tätä ketjua vielä lukee.

Eli meillä 1,5 käytössä ollut enerventti.
Kuin usein noihin joutuu vaihteleen hihnoja?
Miten tuon kennon pesu käytännössä tapahtuu?Pitääkö kenno irroittaa kokonaan vai riittääkö pelkästään tuon kenno kotelon irroitus?Miten estetään että kennoa pyörittävään moottoriin ei mene vettä?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

On kovin harvinaista että kiekko täytyy pestä. Jos pesu tulee eteen niin kiekko irroitetaan kotelostaan ja pestään vaikka pesuhuoneessa suihkuletkulla laakereita suojaten, veteen sitä ei pidä hukuttaa.
Hihna vaihdetaan jos se katkeaa, ei muuten. Vaihda suodattimet 3 kertaa vuodessa niin ei tule pesut eteen ja ilma pysyy raikkaana.
 

__arzkaa__

Tulokas
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Ok kiitokset..Asentaja siitä pesusta sillo jotain puheli ja on tuossa enerventin ohjeessakin vissiin jotain.
Eli jos siihen ryhtyy niin suojata tuo moottori vaan ja nuo laakerit niin varmaan sillon onnistuu vaikka kenno paikoillaaan kotelossa?
Mites sitten tuo hihnan venyminen alkaako luistamaan jossain vaiheessa kun kuluu?
Suodattimet tuleekin vaihdettua vähintään se 3krt vuosi.
Onko vielä jotain muuta mitä pitäs ottaa huomioon koneesta.
 

toukopouko

Mitä minä sanoin...
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Reilu nelivuotias Pingvin ECO, poistoilmapuhallin (EC moottori) lakkasi toimimasta. Ei äännellyt tai mitään, lakkasi vaan pyörimästä. Otin puhaltimen irti ja avasin moottorin, piirikortti näytti vähän kärvähtäneeltä. Ei muuta kuin uutta tilaukseen Enerventiltä, hinta vaivaiset 398€. Ihanan kallista....
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

toukopouko sanoi:
Reilu nelivuotias Pingvin ECO, poistoilmapuhallin (EC moottori) lakkasi toimimasta. Ei äännellyt tai mitään, lakkasi vaan pyörimästä. Otin puhaltimen irti ja avasin moottorin, piirikortti näytti vähän kärvähtäneeltä. Ei muuta kuin uutta tilaukseen Enerventiltä, hinta vaivaiset 398€. Ihanan kallista....
Eikö noita puhaltimia saa ostettua muualta?

Onko puhaltimessa olevista merkinnöistä kuvaa?
 

toukopouko

Mitä minä sanoin...
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Tuossa muutama kuva puhaltimesta. Enempää sitä vissiin ei saa itse edes purettua esim laakerin vaihtoa varten?

Tarrassa lukee "ebmpapst G3G146-ED23-06"

Tulee kalliiksi tämä sähkönsäästö jos tämmöset energiatehokkaat puhaltimet pamahtelevat aina neljän vuoden välein...
 

Liitteet

Miikko

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

http://www.ebmpapst.fi/fi/tuotteet/Varaosavalikoima/Kaavulliset-yhdelt%C3%A4-puolelta-imev%C3%A4t-keskipakopuhaltimet/G3G146ED2306

Tuossa linkki valmistajan/maahantuojan sivuille. Hiukan halvempi jos ei ryöräpostikuluja. Huomaa veroton hinta..

Tuolla mallinumerolla yleensäkin saat monesta LVI-kaupasta tilattua puhaltimia, niin enerventtiin kuin muihinkin merkkeihin.


edit
Ja laakerinvaihtoon puhaltimissa..tällaiset pienet puhaltimet on sen verran hankalia purkaa, että ei tahdo ehjänä saada vaihdettua pelkkää laakeria. Koko puhallin (eli siipipyörä+moottori) pitää vaihtaa kerralla
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Miikko sanoi:
Ja laakerinvaihtoon puhaltimissa..tällaiset pienet puhaltimet on sen verran hankalia purkaa, että ei tahdo ehjänä saada vaihdettua pelkkää laakeria. Koko puhallin (eli siipipyörä+moottori) pitää vaihtaa kerralla
On ne laakeroitavissa, yleensä aika helposti ja pienellä työllä.
 

Zen

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

pökö sanoi:
On ne laakeroitavissa, yleensä aika helposti ja pienellä työllä.
Ainakin ne mitä minä olen laakeroinut, niin on ollut todella helppoja tehdä. Vaconin taajuusmuuttajissa käytetään samoja DC-puhaltimia.
 

fraatti

Vakionaama
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Täällä on viesti missä eräs on ilmoittanut vaihtaneen laakerit miltei vastaavanlaiseen puhaltimeen.
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=3199.msg68292#msg68292

Eikös sunkin nyt kannattaisi vaihtaa laakerit valmiiksi sitten tuohon vanhaan puhaltimeen ja laittaa tuo varaosaksi hyllylle odottamaan hetkeä että laakerit alkavat taas ääntämään...? Tai mahdollisesti laakeroida vanha ja myydä se sitten eteenpäin.... ::)
 

juhamv

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Kysymys tietäjille. Osaatteko sanoa mistä johtuu? Kun kytken Enervent LTR3:n lämmön talteenoton päälle, koneesta kuuluu jurnuttava ääni.

Kieliikö hihnan vaihtotarpeesta? Vai onko kenties ongelma kennon pyöritysmoottorissa? Kone on vuodelta 2002, toiminut tähän saakka moitteetta.

Suosituksia, kenen puoleen kääntyä Espoossa? Kiitos!
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Oletko tsekannu lähteekö kiekko pyörimään? pyöritinmoottori, tai oikeastaan sen alennusvaihde tuppaa väsähtämään ennemmin tai myöhemmin.
 

Pollux

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Minulla on eri kone ja ristivirtauskenno.
Kennoa ennen on lamellit joiden ohjauksella säädetään LTO:n kautta menevää virtauksen määrää.

Ihmettelin myös välillä kuuluvaa jurnuttavaa ääntä.
Syyksi selvisi lamellien jumiutuminen. Moottori väänsi ja hammasrattaat rutisivat.

Yksikkö irti koneesta ja auki. Puhdistus, rasvaus ja pientä pellin vääntöä.
Oli ilmeisesti tullut kosteaa ilmaa ja pakkasella päässyt jäätymään lamellien väliin.

Käytössä on säätyvä osittainen jäteilman takaisinkierrätys kovilla pakkasilla.
 

juhamv

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Kiitos palautteesta.

pökö sanoi:
Oletko tsekannu lähteekö kiekko pyörimään? pyöritinmoottori, tai oikeastaan sen alennusvaihde tuppaa väsähtämään ennemmin tai myöhemmin.
Tutkin asiaa. Kiekko tosiaan ei pyöri, vaikka LTO on päällä. Kuuluu pelkästään jurnuttava ääni. Olisiko siitä nyt sitten moottori väsähtänyt?
 

Trally

Jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Hei.
Olisko kellään antaa tietoa mikä laakeri käy tuohon pingvin eco ede puhaltimeen? Puhaltimen malli on G3G146-ED23-06.
Käykö koyo 6000 zz c3?
???
 

Zen

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Trally sanoi:
Hei.
Olisko kellään antaa tietoa mikä laakeri käy tuohon pingvin eco ede puhaltimeen? Puhaltimen malli on G3G146-ED23-06.
Käykö koyo 6000 zz c3?
???
Muistaakseni olen heittänyt tuohon SKF 626-2Z laakerit.
 

remykv

Aktiivinen jäsen
Vs: Enerventin huoltoa kotikonstein!

Trally sanoi:
Hei.
Olisko kellään antaa tietoa mikä laakeri käy tuohon pingvin eco ede puhaltimeen? Puhaltimen malli on G3G146-ED23-06.
Käykö koyo 6000 zz c3?
???
saako tiedustella minkä aikaa alkuperäiset pyöri ja miten ilmoitti laakerin vaihtotarpeesta?
 
Ylös Bottom