HomeAssistant ja sähköpörssiohjaus

Temez

Aktiivinen jäsen
Pystyisikö joku auttamaan minua? Haluaisin laskea öljyn kulutusta kWh:na. Meillä on shelly switch jonka päällä olo-ajan mukaan pitäisi laskea kulutus (oletetaan 9000W). Tämä pitäisi muuttaa kWh:ksi, jotta saisin tuon kulutuksen mukaan myös energy boardille. Meillä käy öljypannu käydessään noin 15 minuutin syklin ja sitten lepää noin 2h. Riemann summilla tehdä konversiota, mutta se laskee väärin todennäköisesti sen takia että on integraali. Mutta meillä on on/off kuorma, joka tunnetaan. Koska tarve on Energy boardiin lisätä, niin tarvisi olla total_increasing-sensori? super kiitos jo etukäteen jos joku pystyisi auttamaan. Mä olen tän kanssa jo tapellut viikon enkä ole päässyt mihinkään.
Kokeilin tätä itse äsken. Tein seuraavat Helperit:
1702717244171.png

Toggle koettaa tässä olla jokin "kyllä/ei"-tieto lämmityksen päälläolosta.

Siitä tehoksi tällä template-sensorilla:
Koodi:
{{ is_state('input_boolean.test_dummy_heater', 'on') | iif(9000,0) }}

1702717306561.png

Siitä energiaksi Riemann sum integral sensorilla:
1702717448541.png

Ja tuon pystyy sitten lisäämään Energy Dashboardille. Rieman sum integral sensor näyttäisi oman kokeilun perusteella päivittyvän vain, kun Power-arvo päivittyy. Joten joko tämän hyväksyy tai sitten lisää siihen Template-sensoriin jotain esimerkiksi now()-perusteista, joka triggeröityy vaikka minuutin välein ja saa lukemat päivittymään. Lisäksi datan ilmestymisessä Energy Dashboardille taisi olla jotain viivettä aina, joten ei kannata heti heittää kirvestä kaivoon, jos ei tule dataa sinne.

Tällä lähtisin itse kokeilemaan. Voisin itsekin ehkä lisäillä osan noista lämmityslaitteista tuonne tällä samalla tavalla ihan mielenkiinnosta.

EDIT: en voi luvata, että tällä toimii, sillä eka kerta itsellekin tämmöisen konffaaminen. Mutta eiköhän tästä yhdessä päästä eteenpäin :)

MarjoC

Jäsen
Mielestäni tuo on täsmälleen samalla tavalla, jolla itsekin kokeillut. Mulla test benchinä lamppu shelly plus plugin takana. Mulle antaa ihan kummallisia arvoja, näyttäisi siltä, että se Riemann laskisi kuitenkin virran myös energiatehoa silloinkin, kun pitäisi laskea nollaa. Laitoin siis lampun aamulla päälle ja energy boardilla käyttö näkyy näin:

tänään kun lamppu käynnistetty:

1702718636340.png

ja eilinen - tästä jo ajattelin, että ehkä se toimiikin:

1702718686072.png

Ei vain aivot taivu ymmärtämään mikä tässä menee vikaan. Mutta kokeilen vielä tuota sun, jos mun logiikassa on jotain eroa tuohon sun toteutukseen.

MarjoC

Jäsen
Mielestäni tuo on täsmälleen samalla tavalla, jolla itsekin kokeillut. Mulla test benchinä lamppu shelly plus plugin takana. Mulle antaa ihan kummallisia arvoja, näyttäisi siltä, että se Riemann laskisi kuitenkin virran myös energiatehoa silloinkin, kun pitäisi laskea nollaa. Laitoin siis lampun aamulla päälle ja energy boardilla käyttö näkyy näin:
Tajusin mikä oli erona. Mä en käyttänyt template sensoria. En tiedä tuleeko siitä mitään eroa, mutta kokeillaan. Nyt pääsin niin pitkälle, että näyttää tältä muutaman kliksuttelun jälkeen.

1702719536152.png

1702719583605.png

odotellaan tunti ja katsotaan päivittyisikö. Tuo että päivittää kun virta muuttuu ei varmaan ole ongelma kun tuo öljypannu käy kuitenkin noita 15 minuutin syklejänsä. Ja kiitos kun viitsit jeesata!!! Menee aivot välillä niin jumiin, ettei vaan pääse eteenpäin!

Temez

Aktiivinen jäsen
Sain itsekin siis vääriä lukemia. Dummy heater oli päällä 9kW teholla yli 1,5h ja integraalianturi antoi tuon kyseisen ajan energiaksi jotain 7kWh luokkaa.

MarjoC

Jäsen
Sain itsekin siis vääriä lukemia. Dummy heater oli päällä 9kW teholla yli 1,5h ja integraalianturi antoi tuon kyseisen ajan energiaksi jotain 7kWh luokkaa.
Siis mä en vain ymmärrä yhtään mitään. Mä tein kolme muuttujaa Trapezoidal, left ja Right:
1702751248438.png

Left oli alkuun kanssa watteina, sitten yhtäkkiä vaihtui kwh:ksi, mutta luku pysyi samana. Kaikissa noissa käytetään tuota Öljy kulutus sensoria. Oudointa oli, että heti kun tein sensorit niin niissä oli valmiin (99000 ja 63000 W). Tää on jo niin sumeeta logiikkaa.. Luulisi, että näitä käyttää niin iso joukko, että olisi testattu 100 varmasti toimivaksi.

MarjoC

Jäsen
Siis mä en vain ymmärrä yhtään mitään. Mä tein kolme muuttujaa Trapezoidal, left ja Right: katso liitettä 91714

Left oli alkuun kanssa watteina, sitten yhtäkkiä vaihtui kwh:ksi, mutta luku pysyi samana. Kaikissa noissa käytetään tuota Öljy kulutus sensoria. Oudointa oli, että heti kun tein sensorit niin niissä oli valmiin (99000 ja 63000 W). Tää on jo niin sumeeta logiikkaa.. Luulisi, että näitä käyttää niin iso joukko, että olisi testattu 100 varmasti toimivaksi.
ja muutama kliksuttelu myöhemmin:
1702752330084.png

MarjoC

Jäsen
Mä en enään keksi mitään muuta kuin tehdä random generaattori, joka arpoo lukuja 8990 ja 9010 Watin väliin, jotta saa tuon helpperin toimimaan jotenkin järjellisesti.

MarjoC

Jäsen
Selitys taisi löytyä Googlen kautta: https://community.home-assistant.io...s-wrong-values-with-electrical-devices/328174

Eli Riemannin summaintegraalin laskentatapaa pitää vaihtaa. Trapezoidalin sijaan Left.
Saatoin löytää ratkaisun - Powercalc.

10 minuutin testauksella näyttää nyt tältä:
1702756042916.png

Tuolla pystyy luomaan virtuaalisia energialaskureita, joilla voi laskea esim. led-valojen kulutuksia yms. :) Huomenna nähdään laskeeko sinnepäinkään oikein.

Tunnin testin jälkeen näyttää edelleen hyvältä:

1702759017357.png

Nyt seuraavaksi testi miten käyttäytyy kun on yön yli poissa käytöstä. Jos aamun lukema on ok, niin olen onnellinen :)

Viimeksi muokattu:

Kaimax

Jäsen
on kyl ja tulee seurattua aika laila... muutin vain profitit losseiksi.

Tosin mulla oli kanssa ongelmia energia mittarien kanssa, jotka antoi yli suuria arvoja, siksi nuo month ja year arvot suuria. korjaantui kun muutti Riemannin summaintegraalin ->left

Pystyykö energia mittareiden arvoja nollaamaan tai muuttamaan käsin halutuksi? saisi yli suuret mittareiden arvot näyttämään oikeaa...

1702760787438.png

MarjoC

Jäsen
on kyl ja tulee seurattua aika laila... muutin vain profitit losseiksi.

Tosin mulla oli kanssa ongelmia energia mittarien kanssa, jotka antoi yli suuria arvoja, siksi nuo month ja year arvot suuria. korjaantui kun muutti Riemannin summaintegraalin ->left

Pystyykö energia mittareiden arvoja nollaamaan tai muuttamaan käsin halutuksi? saisi yli suuret mittareiden arvot näyttämään oikeaa...
Tossa Powercalcissa oli mahdollisuus nollata, mutta jos et sitä halua ottaa käyttöön, niin joutunee tekemään uudet helpperimuuttujat, jollet halua suoraan kantaa mennä käpistelemään. Näin ainakin itse olen ymmärtänyt. Developer Toolin statistic-kohdassa pystyy yksittäisen hetken virheellisen datan korjaamaan, mutta tuskasen työläs koko historialle tai pidemmälle ajanjaksolle.

Temez

Aktiivinen jäsen
Sain mielestäni suht hyvin toimimaan nuo energianmittaukset Energy Dashboardin kanssa, kun pistin arvioiduille teholähteille tehoa arvioivan Templaten, joka muuttuu 59 minuutin kohdalla. Eli palauttaa vaikka talon pohjakulutukselle minuuteilla 0-58 400W ja sitten 59:llä minuutilla 401W. Template-sensorissa on jostain syystä kahdessa kohdassa Unit of Measurement (ainakin, jos käyttöliittymän kautta tekee helperin). Sain valittua sinne välissä toiseen kohtaan W ja toiseen kW. Jotakin se siitä sekoili, mutta pienessä univajeessa ei jäänyt se sekoilun tarkempi malli mieleen. Sitten Riemannin summaintegraali Left-asetuksella, josta tulee energiaa ulos ja sen sai lisättyä Energy Dashboardille.
Aiemmin en ajatellut tehdä tämmöisiä vertailuja, mutta nyt alkoi kiinnostaa. Loin Utility Meterit seuraamaan A) optimoitu spot eli painotetaan halvimmille, B) optimoitu spot + arvioitu polttopuutarve, C) optimoimaton spot eli ei painotusta vaan arvioitu kulutus ulkolämmön mukaan +puuta samoissa kohdissa kuin B:ssä, D) staattinen hinta 7snt/kWh +puuta samoissa kohdissa kuin B:ssä, E) staattinen hinta 7snt/kWh. Ja vuosikohtainen Utility Meter. Olipas taas konffaamista, että sai kaikkiin Utility Metereihin oikeat viittaukset jne. Ei tainnut olla tässä mitään järkeä eikä ehkä järkevät kombinaatiotkaan.

Kaimax

Jäsen
Herätti kiinnostuksen tuosta polttopuun tarpeen arvioimisesta... miten ja millaista dataa antaa ulos?
Miten arvioit lämmitys tarpeen ulkolämmön mukaan?

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Saatoin löytää ratkaisun - Powercalc.
Tappelin itse saman ongelman kanssa aikaisemmin kun tein vastaavan raportoinnnin sähkövastuksille. Päädyin tekemään ilman Powercalcia, jolloin lisäsin Template-sensoriin pseudorandom-kertoimen ja automaation sensorin pakkopäivitykselle 3 minuutin välein:

Koodi:
waterheater_power_custom_sensor:
        friendly_name: "Nilan water heater power custom"
        unit_of_measurement: "kW"
        entity_id: sensor.sensor_five
        value_template: >-
          {% set rand_val = (now().minute % 100) / 20000.0 %}
          {{ (states('sensor.sensor_five')|float + rand_val) | round(4) }}

Koodi:
alias: Waterheater custom force update
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /3
    seconds: 0
condition: []
action:
  - service: homeassistant.update_entity
    data: {}
    target:
      entity_id: sensor.waterheater_power_custom_sensor
mode: single

Vähän enemmän vaati askartelua, mutta plussana yksi potentiaalisesti rikkoutuva rajapinta vähemmän.

Viimeksi muokattu:

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Herätti kiinnostuksen tuosta polttopuun tarpeen arvioimisesta... miten ja millaista dataa antaa ulos?
Miten arvioit lämmitys tarpeen ulkolämmön mukaan?
Mikäli dataa on saatavilla hyvän alkuarvauksen lämmitystarpeeksi saa laskemalla historiasta päivittäisen lämmitystarveluvun ja jakaa sen päiväkohtaisella lämpöenergian käytöllä. Tämän avulla voi arvioida päivittäistä energiantarvetta haluamillaan lämmitystarveluvuilla/ulkolämpötiloilla. Jos vastaukseksi saa jotain 1 ja 10 väliltä on todennäköisesti oikeassa haarukassa, omassa uudehkossa OKT:ssa pyörii valtaosin 3 ja 4 välillä.

Edistyneemmissä malleissa tuolta voisi putsata lämpimän käyttöveden pois ja ottaa ulkolämpötilan lisäksi muita sään ominaisuuksia mukaan.

niko0101

Jäsen
Kysytään nyt vaikka tässä ketjussa kun liittyy home assistanttiin ja pörssisähköön. Itsellä 4h+k rivari ja seinillä nöbön etäohjattavat patterit yhteensä 6 kpl. Näitä pystyy ohjaamaan home assistantin kautta. Löytyy myös ilp c&h supreme 12 ja tämäkin home assistantin ohjauksessa. Kämppä pysy viime talvena kyllä lämpöisenä pelkällä ilpillä tuonne -25 asteeseen. Tässä kuussa alkoi pörssisähkö ja aloin miettimään että olisiko järkeä todella alhaisilla hinnoilla sammuttaa ilp ja mennä pattereilla ? Ja mikähän se hintaraja voisi olla kun siirto maksaa n 8snt/kwh ? Lämmin vesi lämpenee jo shellyn releellä 3 halvinta tuntia. Tällä ilpillä on kyllä taipumusta katkokäyntiin tämmöisillä pienillä pakkasilla että ehkä täytyy vaan kokeilla paljon se kulutus nousee.

haraldh

Vakionaama
Mielestäni ei mitään järkeä sammuttaa ILP ja lämmittää pattereilla. Koskaan. Meillä on patterit ollut puolitoista vuotta kiinni, talon kulutus tippunut tasosta ~24 MWh vuodessa 13 MWH/a tasolle. En keksi yhtään sellaista tilannetta että pattereilla kannattaisi lämmittää, paitsi reippaasti negatiiviset pörssihinnat. Noilla siirtohinnoilla tarkoittaa että sähkön pitäisi maksaa -10 c / kWh tai vähemmän että kannattaisi.

niko0101

Jäsen
Mielestäni ei mitään järkeä sammuttaa ILP ja lämmittää pattereilla. Koskaan. Meillä on patterit ollut puolitoista vuotta kiinni, talon kulutus tippunut tasosta ~24 MWh vuodessa 13 MWH/a tasolle. En keksi yhtään sellaista tilannetta että pattereilla kannattaisi lämmittää, paitsi reippaasti negatiiviset pörssihinnat. Noilla siirtohinnoilla tarkoittaa että sähkön pitäisi maksaa -10 c / kWh tai vähemmän että kannattaisi.
Tätä mietinkin että naurattaako sähkölasku ja itkettääkö siirtolasku. Mietin vain että tällä saisi keinotekoisesti tavallaan siirrettyä kulutusta mutta onko siinä järkeä. Lämpöä kun ei juurikaan pysty varaamaan tänne kun on suorasähkö.

HakkiKoira

Tulokas
Tervehdys,

Onko joku saanut automaation "rank-automation.yaml" toimimaan? Toimii itsellä käänteisesti, eli "on" kun pitäisi mennä "off" ja
off:iin ei mene vaikka rank ja hinta kumpikaan ei valiidi.

Halvimmat tunnit pelittää hyvin ja käytän 6/12/24 rajoilla.

haraldh

Vakionaama
No nyt ymmärrän mitä ajoit takaa, eli kulutusvaikutukseen vaikuttamista. Itse olen lähtenyt siitä että energiankulutusta pitää vähentää, ja vähennän sitä silloin kun hinnat ovat korkealla. Ei niin että kasvattaisin kulutusta kun on halpaa.

BUK

Aktiivinen jäsen
Itse olen lähtenyt siitä että energiankulutusta pitää vähentää, ja vähennän sitä silloin kun hinnat ovat korkealla. Ei niin että kasvattaisin kulutusta kun on halpaa.
Tuli tästä mieleen ja löyhästi liittyy aiheeseen:

Pitäisi varmaan laskea talon energiatarve vuorokaudessa siten, että yhtälössä huomioidaan nyt ainakin ulkolämpötila ja haluttu sisälämpötila. Tuolta pohjalta pystyisi arvioimaan minimienergiamäärän mitä taloon pitää syöttää ja ehkä vasta sitten sitä energiamäärään syöttöä voisi lähteä optimoimaan hajauttamalla kulutuksen edullisille tunneille. Käytännössä kuitenkin ulkolämpötila tulee annettuna ja vaikuttaa eniten ja sisälämpötilasta löytyy se oikea kompromissi kun hetken miettii.

niko0101

Jäsen
Auttaisiko tuohon laskentaa tuommoinen ”degree Days”? Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta mutta en ole vielä kokeillut itse. Tajusinko oikein eli mitataan paljonko tarvitsee lämmitystä alkaen 15 asteesta verrattuna haluttuun sisälämpötilaa ja tästä jotenkin lasketaan energian tarve ?

Temez

Aktiivinen jäsen
Tervehdys,

Onko joku saanut automaation "rank-automation.yaml" toimimaan? Toimii itsellä käänteisesti, eli "on" kun pitäisi mennä "off" ja
off:iin ei mene vaikka rank ja hinta kumpikaan ei valiidi.

Halvimmat tunnit pelittää hyvin ja käytän 6/12/24 rajoilla.
Hei! Saitko tätä toimimaan? Itsellä ollut testisetuppi käytössä eli en ohjaa tällä itse suoraan mitään, mutta en ole havainnut ongelmia. Olisiko sinulla laittaa esimerkiksi kuvankaappauksia toimimattomista automaatioista (eli miten oli konfiguroitu se Blueprint) ja että mitä silloin sähkönhinnat olleet esimerkiksi SHF Electricity Price Now -sensorin mukaan, kun näitä ongelmia ollut? Haluaisin ehdottomasti selvittää, jos näissä ongelmia on.

Ja jos jollakulla toimii, niin siitäkin ottaisin kiitollisena raportteja vastaan. Nyt niitä ei ole tullut, joten ehkä se ei toimikaan tai sitten kukaan ei noita käytä?

Temez

Aktiivinen jäsen
Tuli tästä mieleen ja löyhästi liittyy aiheeseen:

Pitäisi varmaan laskea talon energiatarve vuorokaudessa siten, että yhtälössä huomioidaan nyt ainakin ulkolämpötila ja haluttu sisälämpötila. Tuolta pohjalta pystyisi arvioimaan minimienergiamäärän mitä taloon pitää syöttää ja ehkä vasta sitten sitä energiamäärään syöttöä voisi lähteä optimoimaan hajauttamalla kulutuksen edullisille tunneille. Käytännössä kuitenkin ulkolämpötila tulee annettuna ja vaikuttaa eniten ja sisälämpötilasta löytyy se oikea kompromissi kun hetken miettii.
Itse teen juuri tämmöistä. Toinen vaihtoehto voisi olla ehkä yrittää vaan simppelimpää logiikkaa, että "halvimmat 8h lämpötilapyynti +1" ja "kalleimmat 8h lämpötilapyynti -1" normaaliin verraten.

Vai riittäisiköhän @niko0101 :sen tapaukseen sellainen, että vertailtaisiin halvimpien tuntien ja kalleimpien tuntien eroja ja katsottaisiin, että onko noiden ajanhetkillä ulkolämpötilan COP-ero niin iso, että kannattaa yöllä tuupata lämpöä halvemmalla ajanhetkellä. Riittäisiköhän tuo karkeaan ohjaukseen, jolla saisi 80% hyödyistä. Eli jos kello 2 sähkö siirtoineen maksaa 10c/kWh ja päivällä kello 9 30c/kWh ja ulkolämpötila -20, josta (hatusta heitetty) COP 2 -> yöllä voisi koettaa "varata" lämpöä taloon suorasähköllä, koska silloin saa 10c:llä kWh:n ulos ja esim. ILPillä se olisi päivällä tuotettuna 30c/kWh / COP2 = 0,15c/kWh.

Rahallisesti tarkimpaan optimointiin minusta tarvitsisi tietää kokonaisenergiantarve päivälle. Energiatodistuksista löytyy rakenteiden laskennalliset U-arvot ja kertomalla ne pinta-aloilla saa häviöt seinistä/ikkunoista ulos. Tuohon lisää ilmanvaihdon häviöt ja on kai aika lähellä jo sitä, että paljonko energiaa menee per delta-T (sisä- miinus ulkolämpötila). Monella voi olla asuntokauppojen kautta energiatodistuksia, joista tuota saa. Mutta tämä optimointitapa optimoi hintaa, ei mukavuutta. Ja mukavuudellekin kannattanee jokin arvo laskea.

HakkiKoira

Tulokas
Hei! Saitko tätä toimimaan? Itsellä ollut testisetuppi käytössä eli en ohjaa tällä itse suoraan mitään, mutta en ole havainnut ongelmia. Olisiko sinulla laittaa esimerkiksi kuvankaappauksia toimimattomista automaatioista (eli miten oli konfiguroitu se Blueprint) ja että mitä silloin sähkönhinnat olleet esimerkiksi SHF Electricity Price Now -sensorin mukaan, kun näitä ongelmia ollut? Haluaisin ehdottomasti selvittää, jos näissä ongelmia on.

Ja jos jollakulla toimii, niin siitäkin ottaisin kiitollisena raportteja vastaan. Nyt niitä ei ole tullut, joten ehkä se ei toimikaan tai sitten kukaan ei noita käytä?
Hei, ohessa kuvat. Mielestäni pitäisi kytkin mennä päälle kun suoritan automaation, vai olenko jättänyt jotain huomiotta tai ymmärtänyt väärin.
Valintana rank or price ja nyt rank 16 ja ehtona rank ok ---> 23.

Liitteet

• rank-price.JPG
    rank-price.JPG
    100,6 KB · Katsottu: 121
  • rank-price2.JPG
    rank-price2.JPG
    74,7 KB · Katsottu: 119
  • rank-price3.JPG
    rank-price3.JPG
    9,4 KB · Katsottu: 122
Viimeksi muokattu:

Temez

Aktiivinen jäsen
Hei, ohessa kuvat. Mielestäni pitäisi kytkin mennä päälle kun suoritan automaation, vai olenko jättänyt jotain huomiotta tai ymmärtänyt väärin.
Valintana rank or price ja nyt rank 16 ja ehtona rank ok ---> 23.
Ahjoo, nyt ymmärrän. Halusin tehdä tuosta blueprintistä sellaisen, että jos ehdot täsmäävät useamman tunnin peräkkäin, niin Action On ajetaan vain kerran jakson alussa (ja sama myös Action Offille eli sekin ajetaan vain kerran). Sivuvaikutuksena tämän teknisestä toteutuksesta on, että A) manuaalisesti automaatiota ajettaessa Run-napilla ajautuu aina Off-valinta ja B) automaatio ajautuu ensimmäisen kerran, kun esim. "Rank OK" -asetuksella siirrytään sallitusta Rank-arvosta pois tai toisinpäin.

Halusin tehdä tämän siksi, kun en tiennyt, että tuleeko joillakin ongelmia, jos vaikkapa vartin välein tarkastettaisiin noita lähtöarvoja ja ajettaisiin komentoja. Huonostihan tämä kyseinen ominaisuus on dokumentoitu. Voisin koettaa kirjoittaa tätä joskus vähän enemmän auki.

Eli olet varmaan ajanut manuaalisesti sitä automaatiota ja siitä tuli tuo "aina ajetaan off-vaihtoehtoa"? Ja se, että automaatio ei tee mitään, voisi johtua siitä, että "Price or Rank OK" -asetuksella ja hintarajalla 1€/kWh käytännössä lähes aina (eilinen 5.1. ja olikohan jokin muu poikkeuspäivä) ei koskaan heilahdeta "rajan yli". Käytännössä siis ehtosi on "Päälle, jos Price <= 1€/kWh TAI Rank <= 23, muutoin pois". Off-komennot ajettaisiin siis (poislukien se manuaaliajo, joka ei siis käytännössä tee mitään fiksua), jos samaan aikaan olisi kwh:n hinta yli euron ja olisi vuorokauden kallein tunti (Rank = 24). Ja On-komento ajettaisiin, kun palattaisiin tuosta yli euron ylittävästä vuorokauden kalleimmasta tunnista halvempaan tuntiin.

HakkiKoira

Tulokas
Ahjoo, nyt ymmärrän. Halusin tehdä tuosta blueprintistä sellaisen, että jos ehdot täsmäävät useamman tunnin peräkkäin, niin Action On ajetaan vain kerran jakson alussa (ja sama myös Action Offille eli sekin ajetaan vain kerran). Sivuvaikutuksena tämän teknisestä toteutuksesta on, että A) manuaalisesti automaatiota ajettaessa Run-napilla ajautuu aina Off-valinta ja B) automaatio ajautuu ensimmäisen kerran, kun esim. "Rank OK" -asetuksella siirrytään sallitusta Rank-arvosta pois tai toisinpäin.

Halusin tehdä tämän siksi, kun en tiennyt, että tuleeko joillakin ongelmia, jos vaikkapa vartin välein tarkastettaisiin noita lähtöarvoja ja ajettaisiin komentoja. Huonostihan tämä kyseinen ominaisuus on dokumentoitu. Voisin koettaa kirjoittaa tätä joskus vähän enemmän auki.

Eli olet varmaan ajanut manuaalisesti sitä automaatiota ja siitä tuli tuo "aina ajetaan off-vaihtoehtoa"? Ja se, että automaatio ei tee mitään, voisi johtua siitä, että "Price or Rank OK" -asetuksella ja hintarajalla 1€/kWh käytännössä lähes aina (eilinen 5.1. ja olikohan jokin muu poikkeuspäivä) ei koskaan heilahdeta "rajan yli". Käytännössä siis ehtosi on "Päälle, jos Price <= 1€/kWh TAI Rank <= 23, muutoin pois". Off-komennot ajettaisiin siis (poislukien se manuaaliajo, joka ei siis käytännössä tee mitään fiksua), jos samaan aikaan olisi kwh:n hinta yli euron ja olisi vuorokauden kallein tunti (Rank = 24). Ja On-komento ajettaisiin, kun palattaisiin tuosta yli euron ylittävästä vuorokauden kalleimmasta tunnista halvempaan tuntiin.
Hei, kiitos vastauksesta. Valitsin varmuuden vuoksi riittävän rajut arvot jotta toiminto aktivoituisi. Testaan seuraavaksi järkevämmillä arvoilla ja pistän automaation ajastetuksi 1 minuutti tasatunnin jälkeen ja yritän seurata miten käy. Ajastuksellahan siis pitäisi mennä on/off ehtojen täyttyessä? Muutoin tuntuu käyttökelpoiselta automaatiolta vaikkei pörssisähkö vielä käytössä. Nautin vielä 5.03c/kWh hintaa ensi syksyyn.

HakkiKoira

Tulokas

Ajastin automaation node red:iin ja ei tunnu kytkin menevän päälle. Helpostihan tämän saisi kyllä koodattua node red:illä mutta ei antanut kantti luovuttaa kun lähdin tätä yrittämään.

Liitteet

• Sieppaa.JPG
    Sieppaa.JPG
    194,4 KB · Katsottu: 117

Kaimax

Jäsen
Mikä koodissa voi olla vikana, templatessa testatessa toimii oikein mutta kun laitaa yamliin niin antaa seuraavan herjan?

value_template: '{% if is_state("sun.sun", "above_horizon") %}laskee klo {{((as_timestamp(states.sun.sun.attributes.next_setting)) | timestamp_local) [11:16] }}{% else %}nousee klo {{((as_timestamp(states.sun.sun.attributes.next_rising)) | timestamp_local) [11:16] }}{% endif %}'icon_template: '{% if is_state("sun.sun", "above_horizon") %}mdi:weather-sunny{% else %}mdi:weather-night{% endif %}'
friendly_name: 'Aurinko'
1705097576383.png

haraldh

Vakionaama
Laita tuollaiset [ code] tägit (ilman välilyöntiä) koodin ympärille niin näkee indentoinnit kunnolla. Virhekoodin perusteella rivin sisennyksessä väärä määrä merkkejä ja YAML on siitä tarkka.[/code]

GKO

Tulokas
Piti rekisteröityä minunkin ihan vain kiittääkseni foorumia aktiivisesta kehittämisestä ja hyvistä ideoista. Temez on ihan oikeassa, kun arveli, että tätä pakettia muokkaamalla pystyy tekemään monenlaisia ohjauksia. Ohjaan lähinnä price_or_rank sensorilla lattialämmitystä ja maalämpöpumppua pois päältä kalleimmilta tunneilta (IVT:n maalämpöpumppu, jossa ulkoinen ohjaus ja asetuksista valittu lämpötilan tiputusta ja käyttöveden estettä eli en laita kokonaan pois kuin ihan huippuhinnoilla toisella ohjauksella). Ohjaamiseen käytän shellyn releitä. Iso kiitos siis vielä kaikille!

Kaksi lisäpyyntöä minulla vielä olisi: olisiko price_or_rank sensorin tilaa mahdollista piirtää apex charttiin tuntikohtaisesti päivälle? Usein helpottaisi kun tietää, lähteekö lattialämmitys päälle kuinka pian.

Toinen lisäpyyntö liittyy rankin laskemiseen valitulle aikavälille. Esim. kello 14-22 välille laskisi oman rankin, jonka avulla voisi laittaa kylpyhuoneen lattialämmityksen pariksi tunniksi päälle: mutta hyödyntäen tämän välin halvimpia tunteja. Mitenköhän tämmöistä kannattaisi lähteä toteuttamaan, osaako joku taitavampi auttaa?

GKO

Tulokas
Ja jotta ei mene pelkästään pyytämiseksi, tässä minun tuotokseni jos niistä on iloa muillekin.

Olen lisännyt always_off sensorin, jolle määrittelen erikseen hintarajan. Ajatuksena on siis, että lämmitetään normaalisti jos price_or_rank on päällä eli tyypillisesti pidän lämpöjä päällä jos hinta on alle 10c/kWh tai vähintään 10 halvinta tuntia vuorokaudessa. Mutta always_off sensorilla otan lämmityksen pois kokonaan, jos menee ihan älyttömäksi. Talo lämpiää kuitenkin maalämmöllä, joten sähköiset lattialämmitykset ovat lisämukavuutta.

Ohjaukset teen fission mallin mukaan (käytin sitä aiemmin) vartin välein. Lähinnä sen takia, että huomasin fission lokeista, että aina välillä n. kerran kuussa ohjaukset eivät menneet perille. Joten ajattelin, että parempi ohjata uudestaan seuraavan vartin kuluttua eikä jäädä odottamaan seuraavaa triggeriä.

- binary_sensor:
- name: "SHF Price always off"
unique_id: shf_price_always_off
device_class: power
availability: '{{ has_value("sensor.shf_electricity_price_now") }}'
state: '{{ states("sensor.shf_electricity_price_now") | float > states("input_number.shf_always_slider") | float }}'
#ja slider ohjaamiseen
input_number:
shf_always_slider:
name: SHF MLP Always off limit
min: 0
max: 4
step: 0.01
unit_of_measurement: €/kWh
icon: mdi:cash-lock
mode: box

Tässä automaatio:

- id: 'shellycontrol'
alias: 'Shellyn ohjaukset'
trigger:
platform: time_pattern
minutes: /15
alias: 'Trigger every 15mins'
action:
- delay:
seconds: 5
- choose: #MLP ohjaus
# IF price not over always off limit
- conditions:
- condition: state
entity_id: binary_sensor.shf_price_always_off
state: 'on'
sequence:
- service: switch.turn_off
entity_id: switch.shellyplus1_xxx
# ELIF price or rank
- conditions:
- condition: state
entity_id: binary_sensor.shf_price_or_rank_acceptable
state: 'on'
sequence:
- service: switch.turn_on
# ELSE turn off
default:
- service: switch.turn_off

Viimeksi muokattu:

Kake

Jäsen
Morjesta!

Noniin.. Ilmalämpöpumpun, home assistantin ja SHF:n, sekä jatkuvan kokeilun ja testailun avulla suorasähkötalon kulutus saatu tiputettua 24.000kWh:sta nyt alle 16.000kWh:n. Huoneistoala 128m2, sen lisäksi n. 70 neliötä autotallia sekä askartelutilaa. Kiitos myös tälle foorumille.

Nyt olis joillekin teistä varmasti simppeli kysymys.. haluaisin sensoriin lämpötilaennusteen esim. 1h, 3h, 6h sekä 12h päähän. Oletan että jotenkin state_attr komennolla tuo onnistuisi, mutta miten saan poimittua tarkan ajanhetken ennusteen, siinä loppuu kädet.

Tähän saakka olen päässyt:
- sensor:
- name: "Ennuste"
unit_of_measurement: "°C"
state: "{{state_attr('weather.halssilanrinne', 'forecast')}}"

Tämähän palauttaa pitkän stringin jonka sisällä lämpötilaennusteet. Mutta miten kaivan nuo yo. mainitut ennusteet x tunnin päähän? Vai olenko tässä ihan hakoteillä.

Kiitos,
-kake-

Back
Ylös Bottom