Kaupalliset kotiakut

Espejot

Hyperaktiivi
:oops: mikä alaraja sitten on?
Kokeile täyttää puuttuvat aukot manuaalisesti... ihmisaivot täytävät puutuvan tiedon automaattiseti asiayhteyden perusteella todella hyvin, jopa niin hyvin että kykenevät virheenkorjaukseen täysin huomaamatomasti mutta joskus täytyy päätelmiä avittaa logiikalla :lumiukko:
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Kokeile täyttää puuttuvat aukot manuaalisesti... ihmisaivot täytävät puutuvan tiedon automaattiseti asiayhteyden perusteella todella hyvin, jopa niin hyvin että kykenevät virheenkorjaukseen täysin huomaamatomasti mutta joskus täytyy päätelmiä avittaa logiikalla :lumiukko:
1% alaraja vai pitikö sulla alunperin olla että purku loppuu kun SOC on 3%
Vai lataus loppuu kun SOC on 3% vajaa täydet eli 97%? Tällöin balansointi ja SOC resetti ei tapahdu
 
Viimeksi muokattu:

__TVake

Tulokas
Mihinpäin tonttia olette sijoitelleet näitä akkuja ja inverttereitä?
Kevään aikana olisi tarkoitus lyödä akusto, todennäköisesti dyness tower, sekä Kostalin akkulaturi/invertteri paikoilleen mutta vielä vähän auki minne nuo sijoittaisi.

Kostal sietäisi olla ulkona mutta tuo dyness pitäisi ilmeisesti asentaa sisätiloihin, tai ainakin sellaiseen tilaan jossa ollaan plussan puolella.

Käytännössä nykyiset vaihtoehdot ovat kylmä autotalli tai kuisti. Mieluusti nuo tietysti asentaisi samaan tilaan

Kuisti olisi lämpötilojen puolesta paras ratkaisu mutta mitäköhän kaikkea tuossa täytyisi ottaa paloturvallisuuden kannalta huomioon? Turvakytkimet ulkopuolelle ja palosuojalevyä ainakin invertterin taakse mutta onko jotain muuta erityistä tullut vastaan mitä täytyisi huomioida?
Kuistilla ei normaalisti ole muuta elämää ja näin talvella pidetään siellä lämmöt 15 asteessa.

Autotalliin jos asentaa niin täytyisi varmaan jonkinlainen lämmitys keksiä akustolle jos meinaa pitää takuut voimassa?
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Autotalliin jos asentaa niin täytyisi varmaan jonkinlainen lämmitys keksiä akustolle jos meinaa pitää takuut voimassa?

Mahtuuko talliin pientä hyvin eristettyä koppia, jonne akut ja inu? Akuista kai vähän irtoaa hukkalämpöä jonka saisi näin talteen, tarvittaessa pieni sähköpatteri vielä kaveriksi?
 

__TVake

Tulokas
Mahtuuko talliin pientä hyvin eristettyä koppia, jonne akut ja inu? Akuista kai vähän irtoaa hukkalämpöä jonka saisi näin talteen, tarvittaessa pieni sähköpatteri vielä kaveriksi?
Periaatteessa mahtuisi joo.
Valmiita ratkaisuja ei vaan tunnu löytyvän niin vähän joutuisi rakentelemaan ja tulevat laajennukset täytyisi myös ottaa huomioon mitoituksessa. Lämmitys tuollaiseen kyllä varmasti onnistuisi.
 
K

korsteeni

Vieras
1% alaraja vai pitikö sulla alunperin olla että purku loppuu kun SOC on 3%
Vai lataus loppuu kun SOC on 3% vajaa täydet eli 97%? Tällöin balansointi ja SOC resetti ei tapahdu
minulla on 100/10 oletuksena, pitääkö ne ajaa vielä 10% alle jonkun asian/resetin takia, ovat kaksi kappaletta eri tahtisia. pari ketraa nyt sadassa käyttänyt, lopetti latauksen kun toinen oli 102 ja toinen 96%. pitääkö huijaamalla ladata vielä täyemmäs? jännitteethän noissa on pilkulleen samat kun ovat niin tuhtilla kaapelilla kavereita
edit
tässä aamulla testailin, kun kaikki säädettävä maximiin niin 6% pääsi sitten ilmeisesti bms katkaisi
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

-Teme-

Vakionaama
minulla on 100/10 oletuksena, pitääkö ne ajaa vielä 10% alle jonkun asian/resetin takia, ovat kaksi kappaletta eri tahtisia. pari ketraa nyt sadassa käyttänyt, lopetti latauksen kun toinen oli 102 ja toinen 96%. pitääkö huijaamalla ladata vielä täyemmäs? jännitteethän noissa on pilkulleen samat kun ovat niin tuhtilla kaapelilla kavereita
kun käyttää top balansointia, niin alapään voi hyvin jättää tuohon 10% kohtaan. Silloin kennojännite on siinä 3v paikkeilla.
Jotain eroa noissa akuissa on jos toinen menee yli 100% ja toinen jää alle. BMS asetuksia pitäisi ehkä tsekata että mikä siellä määrittelee sen 100% varaustason saavuttamisen.
LFP kemialla yhden akun kennojen välinen jännite-ero 90% ajasta on alle 15mV, mutta kun latauksessa kennojännitteet ylittää sen 3.45V tason niin alkaa eroa syntymään. Pahimmillaan erot voi pomppata yli 150mV tasolle ja silloin pitää kennot balansoida, koska Cell Over Protection katkaisee latauksen ja kennot jää epätasapainoon = akusta jää kapasiteettia käyttämättä ja se taso heikkenee koko ajan
 
K

korsteeni

Vieras
vaikkei montaa viikkoa ollut ostoilla väliä ja samasta paikasta on ne hieman erilaisia ohjelmistoiltaan

1739963151829.png
1739963194598.png



nyt se latasi molemmat tasan 100%, jostain syystä se invertterille menevä kaapeli rajoittaa latauksen 45A/akku max vaikka valmistaja lupailee 100A ja muutoinkin rajoittaa asetuksia
 

anders

Vakionaama
entä hoiteleeko akun bms kaiken kuten kännykän latauksessa, voi työntää mitä vain, akun bms hoitaa

riippuu kyllä paljon bms kytkennästä. Jotkut toimii noin, ottaa latausta kunnes täynnä ja avaavat kontaktorin latauksen estämiseksi, mutta ei kaiketi nämä kotiakuksi tarkoitetut?
 

Hegsa

Aktiivinen jäsen
millä näissä sen katteen kaupalle tekisi
vastaavia paketteja rahteineen saa puolasta veroineen ja toimityskuluineen pihalle toimitettuna alle tonnin yksin kappalein ostettuna
Ei saa vastaavia. Puoli Suomea on valmiiksi täynnä Huawein inverttereitä mihin nämä menee heittämällä kiinni. DIY-keskustelu on hyvästä syystä eri ketjussa, tässä on hyvinkin kiillotettu ja testattu kaupallinen paketti kyseessä kolmasosalla Saksan hinnoista.
 

anders

Vakionaama
Onninpäivän läystäkkeessä markkinahintaan BF100 100kWh Dyness 23 keuroa.

Lupaa liitettyvyyttä reservimarkkinoille 0.5C teholla = 50kVA?

Mikähän agregaattori?
 

Esäätäjä

Vakionaama
Nyt kun pieni 5kWh Emaldo on asennettu joka siis tulee toimimaan vaan reservissä, niin eikö tuon rinnalle voi asentaa mitä vaan akkua samaan kytkentään, erotuskatkaisin yms on valmiina, ilmoitukset verkkoyhtiöön tehty?
Tuo nyt 3×16A ja jos samaan niin tuo ei ylity.

Tuli sieltä Elenialta joku ilmoitus että voisi alkaa myymäänkin kunhan tekee sopimuksen jonkun kanssa joka ostaisi. Eli Elenian puolesta ok.
 

roots

Hyperaktiivi
Tuli sieltä Elenialta joku ilmoitus että voisi alkaa myymäänkin kunhan tekee sopimuksen jonkun kanssa joka ostaisi. Eli Elenian puolesta ok.
Sitä varmaan vihjaavat että myyntisoppari verkkoonpäin pitäis kanssa jollekin energiayhtiölle tehdä kun sitä reservimyyntiä alkaa tulemaan...

Ei kait tuohon samaan voi mitään toista akkua laittaa ja miksi yleensä pitäisi, pitää olla oma ryhmä sille toiselle.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Sitä varmaan vihjaavat että myyntisoppari verkkoonpäin pitäis kanssa jollekin energiayhtiölle tehdä kun sitä reservimyyntiä alkaa tulemaan...

Ei kait tuohon samaan voi mitään toista akkua laittaa ja miksi yleensä pitäisi, pitää olla oma ryhmä sille toiselle.
Ja mitä useampia laitteita on, niin sitä enemmän ne haukkaavat ollessaan päällä. Jos kapasiteettia kaipaa enemmän niin se olisi järkevää olla siinä yhdessä ja samassa pömpelissä. Jos senyt muuten on vaan tyydyttävä ominaisuuksiltaan.
 

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Kaupallisten moduulien osalta hinnat näyttää tulevan 10-20% per vuosi alas. Täälläkin aiemmin esillä olleista:
Seuraava siivu lähtenyt hinnasta pois ja nyt mennään 970 € + rahti. Suomesta näyttäisi saavan pykälää pienempää Pylontechiä (3,5 kWh) alle tonnilla eli alkaa valumaan hinnat täälläkin. Kaukana ei olla enää kannattavuusrajasta jos saa asennuksen ujutettua paneelien kanssa samaan.
 

Apulanta

Jäsen
16kW akku jo alle 2000€. Tippuu hinnat kyllä vauhdilla:

Ollut nyt parikuukautta käytössä tämä 16kW akku.. oli vielä silloin parikymppiaä vielä halvempikin.. ei ole vielä mitään moitittavaa tullut esille, lisäksi lupaavat 10 vuoden takuun.. sisällä pitäisi plla EVE:n 314 Ah akkukennot

Akku tuli tuohon hintaan Puolasta koti pihalle viikossa...
 

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Mikä invertteri sulla on ja minkälainen ohjelma jolla hoitelet käyttöä,kuinka voit valita miten haluat akkua käyttää,ja paneelisto kai on?
 

markok

Aktiivinen jäsen
Ollut nyt parikuukautta käytössä tämä 16kW akku.. oli vielä silloin parikymppiaä vielä halvempikin.. ei ole vielä mitään moitittavaa tullut esille, lisäksi lupaavat 10 vuoden takuun.. sisällä pitäisi plla EVE:n 314 Ah akkukennot

Akku tuli tuohon hintaan Puolasta koti pihalle viikossa...
Oliko sulla kennot balanssissa suoraan paketista? Minun piti hankkia erillinen balanserin että sain akun toimimaan. Kennojen jännite-ero nousi 3,4V:n jälkeen 0,1V:iin.
 

Apulanta

Jäsen
Oliko sulla kennot balanssissa suoraan paketista? Minun piti hankkia erillinen balanserin että sain akun toimimaan. Kennojen jännite-ero nousi 3,4V:n jälkeen 0,1V:iin.
Minulla ei eroja ole ollut kuin muutama mV.. suurin ero on 8-9 kennon välillä purussa ja latauksessa, ja sen selittää pitkä "Busbar" väylä.. kun muut kennojen "Busbar" välillä on laserhitsattuja alumiini liuskoja.. Minusta ei kannata heti huolestua kun tuo Lifepo4 toiminta käyrä on niin litteä että jännite eroja tulee vasta kun akkujen varaus tila on lähes tyhjä (alle 3.1V) tai lähes täynä (yli 3,45V)..

Minulla näkyy kenno jännite rajat näkyy olevan käytössä 3,2-3,45V välillä... (PS..Tämä onvain minun mielipide...)
 

Apulanta

Jäsen
Moro

Mikä invertteri sulla on ja minkälainen ohjelma jolla hoitelet käyttöä,kuinka voit valita miten haluat akkua käyttää,ja paneelisto kai on?

Jos minulta kysyit niin..

Invetteri on Deye 12kW 3-vaihe
Akkuja on tämä Basengreen 16kWh Lifepo4 + Dawnice 16kWh Lifepo4 eli yhteensä on 32kWh..
Panellitehoja on 11.5 kWp

Tämä Deye invetteri on muuten ollut toimiva invetteri mutta PV pannelli tulon MPPT PV1 (13A+13A) ei ole niin herkkä lähtemään toimintaan ja antamaan tehoja ulos kuin tuo PV2.. en tiedä vielä onko tuo ominaisuus vai vika, mutta pitää ottaa yhteyttä valmistajaan selviääkö sitten asia..

Tuon invetterin käyttäminen ja asetusten muokaaminen on minusta laitteelta käsin hankalaa kun on salsanan takana ja eri näkymissä ne säätöparametrit joita haluaa muuttaa jos on pörssisähkön käyttäjä ja halvimmat tunnit on yleensä yöllä niin voi aikahuoletta asetta aikaohjelman yöksi jolloin lataa akut täyteen..

Nyt kun on aurinkoenergiaa saatavissa niin päivällä on tullut vain akkuja ladattua ja akut on riitänyt hyvin seuraavaan päivään..
Ylijäämä sähkön myymisen verkoon olen käsin ajastanut tarpeen mukaan, tehon ja ajan mukaan..

DeyeiInvetterin etäkäyttö on mahdollista tuon Solarmanin kautta mandollista mutta siinä on muutaman minuutin viivee tai jos käyttää "Remonte Control" voi nopemmin saada tehtyä haluttuja säätöjä..

Deye modbus väylä on hyvintoimiva ja sieltä saa tehtyä säätötoimet joko kotiautomaatiolla tai muulla.
Itse käytän Deye:n seurantaan ja muutoksiiin Ouflexia johon olen yhteen WebUi näkymään hakenut ne tärkeimmät tiedot ja asetukset..
Pitää vielä modata tuota Ouflex sovellusta että käsin tehtäviä säätöjä ei tarvita..

Ei kai tuota TMA aikaa kannata tarkemmin ajatella ja laskea kun on omassa tilanteessa vuosittainen energia lasku on ollut niin pieni, kulut menee harrastusten piikkin..
 

Liitteet

  • Ouflex.JPG
    Ouflex.JPG
    220,9 KB · Katsottu: 85

markok

Aktiivinen jäsen
Minulla ei eroja ole ollut kuin muutama mV.. suurin ero on 8-9 kennon välillä purussa ja latauksessa, ja sen selittää pitkä "Busbar" väylä.. kun muut kennojen "Busbar" välillä on laserhitsattuja alumiini liuskoja.. Minusta ei kannata heti huolestua kun tuo Lifepo4 toiminta käyrä on niin litteä että jännite eroja tulee vasta kun akkujen varaus tila on lähes tyhjä (alle 3.1V) tai lähes täynä (yli 3,45V)..

Minulla näkyy kenno jännite rajat näkyy olevan käytössä 3,2-3,45V välillä... (PS..Tämä onvain minun mielipide...)
Kymmenkunta sykliä tilannetta seurasin ja ei se siitä ainakaan parantunut, ehkä jopa hieman huononi. Victron antoi varoituksen joka kerta kun akun latasi täyteen. Tuossa oli hankala tilanne, kun puolet kennoista oli korkeammassa jännitteessä kuin toinen puoli. En tiedä onko tuossa Basengreenin BMS:ssä balanseria ollenkaan tai jos on niin se on todella tehoton. 4A:n balanserilla kesti 12 tuntia balansointi. Sen jälkeen tuo on toiminut hyvin.
 

Apulanta

Jäsen
Kymmenkunta sykliä tilannetta seurasin ja ei se siitä ainakaan parantunut, ehkä jopa hieman huononi. Victron antoi varoituksen joka kerta kun akun latasi täyteen. Tuossa oli hankala tilanne, kun puolet kennoista oli korkeammassa jännitteessä kuin toinen puoli. En tiedä onko tuossa Basengreenin BMS:ssä balanseria ollenkaan tai jos on niin se on todella tehoton. 4A:n balanserilla kesti 12 tuntia balansointi. Sen jälkeen tuo on toiminut hyvin.
Juu itsekkin mietin tuota Basengreenin akkuja ja BMS mukana ei ole balanceria minullakaan.. tuo Basengreenin BMS bluetooth helpottaa kovasti akun tasapainon seurantaa...

Jos akkujen tasapaino alkutilanteessa on erillainen on kyllä aikaavievää saada jokainen akku kenno samaan varaustilaan eikä tuossa ole minusta muutakeinoa kuin tehdä avata akkupaketti ja tehdä kennokohtainen lataus sopivalla vakiojännite powerilla jossa saa jokaisen akkun kennon samaan varaustilaan.. sinulla jos on ollut 0.1V erot kennojen välillä vaikuttaa että on kyllä syytä tehdä jotain korjaavia toimia...

Tässä toisessa Dawnicen 16kW akussa on pienemmät jännite erot kennojen välillä vain 2mV mutta ei siinäkään ole balanceria ..
 

Liitteet

  • Akku-2.JPG
    Akku-2.JPG
    89,7 KB · Katsottu: 77

kaihakki

Vakionaama
Mitenkäs Apulanta päädyit tuohon Deye merkkiseen invertteriin. Onko myös muita, joille 48V akku käy.

Tuosta Deyestä vielä, että eikö tarjoa pilvipohjaista ohjaussovellutusta. Prosyyreistä en löytänyt siihen liittyvää.
 

-Teme-

Vakionaama
48V akustoa käyttävät ainakin seuraavat:
Victron useat eri mallit
Deye SUN-5/6/8/10/12K-SG04LP3-EU
Growatt WIT 4/5/6/8/10/12/15kW-X-HU
Solis S6-EH3P8/10/12/15K02-NV-YD-L

Näistä Growatt ja Solis ovat uusia malleja joiden kanssa ei ole 3.osapuolen LV akkuja vielä testailtu tai tuloksia ei ole helposti löydettävissä.
 

Apulanta

Jäsen
Moro

Hieno systeemi sulla Apulanta ja todella selvä toi Ouman näyttö.
Tämän WebUi näkymään voi itse muokata mieleisekseen ja siihen voi tuoda helposti tuoda laite/sovellus pisteitä joita haluaa muutta tai seurata trendejä yms..

Tuohon kuvan yhteen näkymään toin pikaisesti Deye:n käyttöliittymän eri näkymissä olevia pisteitä joita on tosi työlästä tehdä suoraan inverterin omalta näytöltä.

Mitenkäs Apulanta päädyit tuohon Deye merkkiseen invertteriin. Onko myös muita, joille 48V akku käy.

Tuosta Deyestä vielä, että eikö tarjoa pilvipohjaista ohjaussovellutusta. Prosyyreistä en löytänyt siihen liittyvää.

Pohdiskelin noita invetteri/kotiakku jutuja aikani ja katsoin myös käytettyjä auton akku ratkaisuja esim.. Dala`s ja vastaavat mutta ne oli enimäkseen korkeajännite akustoja ja niiden kanssa toimiminen on oma riskinsä sekä ne on useimiten litiumioni akustoja jos niista yksi akkumoduli yksikkö tussahtaa on ketjureaktio akussa lähes lähesvarmaa.

Itse en ainakaan kotiini nyt ioniakkua laittaisi, lifepo4 on huomattavasti turvallisempi ja kun 16kWh lifepo4 akkuuja näytti saavan alle 2000 USD niin päädyin niihin.

Onhan noissa jo kotikäyttöön valmis kotelointi BMS:t, bluetooth, Wifi ja muut, lisäksi on uuden takuu..
Deye:stä oli saatavissa netissä ja youtubessa paljon materiaalia josta sai paljon tietoa kun tein inverttrin valintaa..

Deye:ssä on tuo Solarman pilvipohjainen etäkäyttö mutta sinä on noin 5min viive ja jos käyttää "Remonte Control" voi nopemmin saada asetusia luettua/muutettua.. minusta oli tuskaisen hidasta tuon Solarman yhteyden kautta tehdä mitään muutoksia..
Solarman saa kyllä tuotanto trendi tiedot ja muun historian jos sitä haluaa seurata.

esim.. Ouflexi:ssa voit modbus rajapinnan kautta muutta lähes realiaikaisesti asetuksia tai lukea mittaus arvoja.. tekee vain laitetiedoston (jos ei ole jo valmiina) ja vetää pisteet WebUi kaavio näkymään josta voi niitä muttaa tai seurata..

WebUi näkymää voi käyttää ilmaiseksi mistä tahansa ilman mitään "kikkailuja" jos vain on tiedossa laitteen web osoite ja salasana sekä Ouflex on kytketty nettiin.. tässä käytetään Oumannin VPN yhteyttä.

On tuon Deye:n modbusväylän käyttö mahdollista muistakin kotiautomaatio järjestelmästä käytössä pitää olla vain modbus multiple funktio jos aikoo etänä muutta invertterin asetuksia..
 

anders

Vakionaama
Pitää vielä modata tuota Ouflex sovellusta että käsin tehtäviä säätöjä ei tarvita..

Hieno tuo Ouflex, mutta on se hinnoiteltu kyllä pitkäksi.

Vastaavat ominaisuudet ja enemmän + valmiita rajapintoja vaikka mihin vähintään yhtä luotettavasti löytyy vaikka alle satasen ohjelmoitavasta PLC:stä:


Jos taas ei tarvitse ihan valmiiksi pureskeltuna, kympin shelly tai euron esp32 tekee saman ja enemmänkin.
 

Husky

Hyperaktiivi
Mikä vitsi tämä nyt on:
Elisalta tuli kirje että kotiakku saatavilla. Asennus alkaen 2000e (kun Elisan mainos kyseessä niin todellisuus varmana tupla). Ei siinä vielä mitään, etenkin kun akkutakuu 15v (toisin kuin sähköautotehtaat eivät luota tekniikkaan kuin pari vuotta), mutta kuukausihinta alkaen 50e!

Epäilemättä sen kokoinen akku millä mitään tekee olisi 75-100e/kk, niin eihän akulla nyt tuollaisia säästä!

Tuolla bisnespuolella on kovia turvallisuusvaatimuksia moisille ja jo pienemmillekin akuille. Kai kotikäytössä samat pakko olla? Eli vesiallas alla tai paineenkestävä teräskaappi josta paineen purkuputki riittävän kauas?
 

Sukke

Aktiivinen jäsen
Dynessin 5 kWh akku myynnissä 800 € hintaan. Saatavuus tosin tällä hetkellä Out of stock:



Tuossa näyttäisi olevan valinnainen lämmitysmahdollisuus valmistajan sivujen mukaan:



Ei tietoa, onko tuossa Nkonin myymässä lämmitystä. Lämmityksellä luvattu toimintalämpötila -20 - 55 °C.

Taitaa olla halvimpia täysin valmiita ratkaisuja.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Joskus taannoin koitin etsiä että minkä valmistajien tuotteita Saksassa käytetään kotitalouksissa akkuina. En löytänyt vastausta, mutta nyt näemmä tuohonkin tuli korjaus.

Vähemmän yllättäen aasialaiset valmistajat ovat tässäkin korjaamassa pottia ja hallitsevat jo yli 50% markkinoista. Tuossa siis Saksassa myydyt kotiakut ja markkinaosuudet.
1746460289644.png


Markkinaosuus asennetun kapasiteetin mukaan
1746460493117.png

 
Back
Ylös Bottom