Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
^Eikö teollinen sähkökattila varalla osu kummallekin sektorille (aFRR tai mFRR) kuin "nyrkki suutarin silmään"? Halvempaa ja tuottavampaa laitetta on vaikea enää keksiä, kun tehoa on mahtavasti ja nopeasti ohjattavissa ja resurssin käyttö vielä tuottaa kovalla hinnalla myytävää tuotetta (kuten kaukolämpö). Ongelmana tietenkin on, että sittenpä laite on pidettävä varalla käyttämättömänä, jos on myyty reservinä (kuten muodossa tai toisessa kaikki reserviksi tarjotut resurssit). Tuokin on haitta vain, kun sähkö on poskettoman halpaa (puoli-ilmaista, ilmaista tai peräti "ongelmajätettä") ja sitä voisi polttaa muutoinkin surutta. Vaihtoehtona toki tuolloin tuuliturbiinejakin voisi ja kannattaisi moisessa tilanteessa usein lepuuttaa, jos on rakennettu moiselle valmius.![]()
Energia | Kotiakkujen lupaukset eivät toteudu: Tuulivoima muuttaa pelikenttää
Sähkön reservimarkkinoilla tarve kasvaa vain osalle tuotteista ja samaan aikaan Suomeen rakennetaan paljon isoja akkuvarastoja.www.hs.fi
"Reservituotteita on kahdeksan sen mukaan, miten nopeasti jouston pitää tapahtua ja kuinka pitkäksi aikaa joustoa tarjotaan.
Vielä kaksi vuotta sitten kaikkein tuottoisin tuote oli viidessä minuutissa aktivoituva automaattinen taajuudenpalautusreservi aFRR ja nimenomaan sen alassäätötuote.
Yhden megawatin teholla aFRR-reserviä olisi tienannut yli miljoona euroa vuodessa. Kuluneena vuonna tienestiä olisi tullut enää 165 000 euroa.
..suurinta kasvua on tiedossa mFRR-nimisessä alassäätötuotteessa. Se tarkoittaa kykyä lisätä sähkön kulutusta tai vähentää tuotantoa 12,5 minuutissa.
Kasvu johtuu ennen kaikkea tuulivoiman kasvusta."
Tutustuin tuohon aiemmin, kun luulin että käyttävät uusia EVE MB56 kennoja mutta onkin 16S2P rakenne, jolloin kaikkia kennoja ei erikseen monitoroida.
deligreencs.com
Tämä on kyllä tuota diy settiä.Tässä olisi maukkaan hintainen paketti kanssa. 17kWh DIY paketti 1400€ kotiin tuotuna.
![]()
EU Stock -JK V19 51.2V 280AH 314AH Battery Pack Floor-standing DIY Kit
Free Shipping | No tax | Door to Door ✅ JK V19 16S200A BMS Integrated 10A parallel current limiting module ✅ Zero Fire Anxiety: Dual-layer protection (BMS + Air Circuit Breaker) ✅15+ years of daily use (80% depth of discharge) ✅ Extreme Weather Ready: -20°C~60°C operational range ✅...deligreencs.com
Kuinkas paha tämmöinen olisi kasata... Ruuvari pysyy käsissä kyllä.
Tämä on kyllä tuota diy settiä.
Vahvasti näyttää ulkoisesti Seplos mason pystykotelolta, mutta sisällä parempi JKbmsTässä olisi maukkaan hintainen paketti kanssa. 17kWh DIY paketti 1400€ kotiin tuotuna.
![]()
EU Stock -JK V19 51.2V 280AH 314AH Battery Pack Floor-standing DIY Kit
Free Shipping | No tax | Door to Door ✅ JK V19 16S200A BMS Integrated 10A parallel current limiting module ✅ Zero Fire Anxiety: Dual-layer protection (BMS + Air Circuit Breaker) ✅15+ years of daily use (80% depth of discharge) ✅ Extreme Weather Ready: -20°C~60°C operational range ✅...deligreencs.com
Kuinkas paha tämmöinen olisi kasata... Ruuvari pysyy käsissä kyllä.
Ei oikeastaan, jos tulee sertfikaatit kokonaisuuksille niin kyse on kaupallisesta aukustosta. Tukesin vipu on vakuutusyhtiöt ja tämän tyyppisillä akustolla on valmistaja. Akkumodullien asenus kuuluu siis asennukseen.Tämä on kyllä tuota diy settiä.
Lisäähän se palokuormaa mutta muuten LFP ei syty palamaan. Toi on todettu Tukesin tiedonannon jälkeisessä keskustelussa... sitä ei sanota suoraan mutta myönnetään rivien välissä *Niin... Onhan se kasattava itse, mutta opettavainen juttu se olisi. Tämmöisiä olisi kiva kasata porukalla niin voisi sparrata ja tarkistetella ristiin että tulee kunnolla kasatuksi.
Ja piharakennukseen itse tämmöisen tälläisin tai jopa pieneen koppiin siitäkin erillään.
Mitkä kennot tuohon kannattaisi valita noista vaihtoehdoista?Vahvasti näyttää ulkoisesti Seplos mason pystykotelolta, mutta sisällä parempi JKbms
Kotelosta review

Akkulaturi pitää olla silleen älykäs että ymmärtää latausvirran päälle ja pudottaa latausta kun akut täyttyvät ja mielellään olisi viekö säädettävissä se teholähde
Valmiit asetukset löytyy näemmä vain AGM akuille. Samoin varaustilan näyttö toimii AGM ja ehkä NMC akkujen kanssa. Ks.kuvaTähän täytynee? valjastaa off grid hybridi-invertteri, jotta latauspuolta saa säädettyä ja tehoa esim. 24V/80A alle 200€ kotiin kannettuna. Osaatko asiaan perehtyneenä sanoa onko manuaalista löytyvä taulukon 26-35 kohdissa olevat määrittelyt riittävät lifepo4 akkupaketille joka voisi alkuvaiheessa olla vaikka 12 voltin 2x340Ah GokWh "hupiakut" sarjaan kytkettynä (8,7kWh alle 800€). Vai saavutetaanko akkukennoista itse kokoamalla tietyllä BMS.llä jotain etua. Sama homma kuin Mikillä, eli ruuvari pysyy kädessä.
linkki: https://workdrive.zohopublic.com.cn/file/ql5oq60e688a936b04062b09c696cab2b0723
Rahti on 332 EUR.NKON on lähtenyt eurooppalaisena toimijana tarjoamaan aggressiivisesti omia pakettejaan:
Teknisestihän noissa ei ole kummoisia edistysaskeleita kun BMS:t on Seplosta ja kennot EVE:ä sekä CORNEXia. Plussana valmistajan ja EU-alueelle markkinoille tuojan vastuut saa Hollantilaiselle toimijalle eikä tuossa enää kovin kummoisille tuntipalkoille pääse DIY tekemisen kanssa jos samoista Grade-A kilkkeistä kasaa.
CE:t on valtaosin itsesertifiointeja ja mikään ei estä NKON:a sertifoimasta esim BMS:ä osana heidän pakettia vaikkei erillisenä sertiä löydykään. Joitain osia akuista, varsinkin korkeajännite, voi joutua sertifoimaan ulkopuolella, mutta se on markkinoille saattajan vastuulla selvittää. Eurooppalaiselta markkinoille tuojalta ostaessa on se hienous ettei noita tarvitse turhaan pohtia kun vastuutaho löytyy helposti kun itse tuodessa Kiinasta vastuu jää artistille.Tässä taitaa olla niin että puuttuu sertifikaatit kokonaisuudelle. CE todistus tulossa. AInakaan JK:lla ei ole annettu julkisuuteen CE merkintätodistusta. Onko Seplosille CE todistusta tai mitään todistusta ylipäätänsä? Onko tietoa että mikä on se sertifikaatti mikä pitäisi täyttää? Tästä on erimielisyyttä koskeeko määräykset mataljänniteakkuja...
NKON ja esim Gobel Power on akkupakettien suhteen valmistajia koska myyvät tuotetta omalla tuotenimellä. Kennojen suhteen ovan maahantuojia. EU alueelta ostettaessa maahantuojan virallien vastuu on jotakin ja vakuutusyhtiön näkemys vastuusta on jotakin eikä nämä ole vältämättä sama asia. Viittaan jälleen Fennia vs. Kärkäinen oikeudenkäyntiin missä vakuutusyhtö hävisi eli maahantijan vastuu on loppupeleissä aika laimea vrt valmistaja. Valmistajan velvollisuudelle on akkudirektiivissä kohtuullisen selvät kriteerit. Vakuutusyhtiöt pelottelee ja etujärjestöt lobbaavat jäsentensä etua mutta näidenkin välillä on ristivetoa ja kaikkein aggressivisemmin asioitansa ajaa vakuutusyhtiöt koska se on heidän ansaintamalli ja heillä on siihen resurssit.CE:t on valtaosin itsesertifiointeja ja mikään ei estä NKON:a sertifoimasta esim BMS:ä osana heidän pakettia vaikkei erillisenä sertiä löydykään. Joitain osia akuista, varsinkin korkeajännite, voi joutua sertifoimaan ulkopuolella, mutta se on markkinoille saattajan vastuulla selvittää. Eurooppalaiselta markkinoille tuojalta ostaessa on se hienous ettei noita tarvitse turhaan pohtia kun vastuutaho löytyy helposti kun itse tuodessa Kiinasta vastuu jää artistille.
Kiinitin huomiota että vaikka nimelisjännite on 51,2V niin jännitealue yltää 58,4V saakka. Olen ollut siinä käsityksessä että 56V olisi ns. järkevä raja.Olisko tämmöinen hyvä akku: https://www.shinetech-power.de/hoymiles-lb-g2-speicher/
Saksasta n.4700 €
3,65V (tyypillinen LFP max latausjännite) x 16 = 58,4V. Ihan normaali speksi. Vähän voi saada lisää käyttöikää jos lataa vaikka 3,55V/kenno, mutta tuolla 3,65V speksilläkin pitäisi päästä useisiin tuhansiin sykleihin. Yleiset 6000/8000 syklin käyttöiät on speksattu tuolla 3,65V jännitteellä.Kiinitin huomiota että vaikka nimelisjännite on 51,2V niin jännitealue yltää 58,4V saakka. Olen ollut siinä käsityksessä että 56V olisi ns. järkevä raja.
Olen ymärtänyt että kapahyöty on minimaalinen kun mennään 3,55V yli. Mulla max lautsjännite on 55V (Vivctron) ja 55,2V (JK)3,65V (tyypillinen LFP max latausjännite) x 16 = 58,4V. Ihan normaali speksi. Vähän voi saada lisää käyttöikää jos lataa vaikka 3,55V/kenno, mutta tuolla 3,65V speksilläkin pitäisi päästä useisiin tuhansiin sykleihin.
Noissa taitaa merkata myös lämpötilat ja C-luku että kohtuulisen monimutkainen yhtälö. Ja kun tietää että siellä suoritusarvojen äärirajoilla ei ole saavutettavissa juurikaan hyötyä niin jätän urheilun muille. Olen yritänyt pitää lautauksen/purun 1/3 nimelliskapasta.Yleiset 6000/8000 syklin käyttöiät on speksattu tuolla 3,65V jännitteellä.
Tässä taitaa olla se suurin ero näihin kaupalisiin akkuihin eli ei ole aktiivista balansointia. Mielenkiintoista olisi kuulla että mitä asetuksia näissä kaupallisissa pääsee muokkaamaan.Eihän sieltä tosiaan montaa prosenttia lisää kapaa ole saatavilla, lähinnä akku latautuu vähän nopeammin täyteen (lyhyempi bulk aika + mahdollisesti hieman parempi balansointi).
Vanhenemiseen vaikuttaa moni asia ja lämpö taitaa olla se myrkylisin asia. Ja korkeat tehot nostaa lämpötilaa. Olen itse etsinyt kipupisteen nimen omaan lämpötiljen kautta koska jos lämpöä tulee maltillisesti niin hyötysuhdekin pysyy parempana. Olen myös ymmärtänyt että vanhenemiseen vaikuttaa myös akkujen seisottaminen eli akku tykkää olla käytössä. Tämän vuoksi akuissa on vähintäänkikn henkinen "parasta ennen käyttöönottopäivä" eli akkut halutaan tuoreina. Mutta palataan aiheeseen.Mutta sikäli kun kalenteri-ikä tulee ennen syklejä täyteen, niin itse ainakin ajan akkuja "täysillä". Todellisuudessa ollaan kaukana täysillä ajamisesta sillä lataus ja purkuvirrat ovat pieniä.
Sitten kun nämä kennot menevät vanhaksi (ehkä 10-15v päästä?), niin markkinoilla lienee vielä parempia kennoja saatavilla halvempaan hintaan. Mä käytän OVP 3,65V ja latausjännitteenä 3,6V /kenno. Float 3,4V.
Eli tarvitsee hoymilesin inun. BMS:stä löysin kolme mainintaa jotka käsiteli nukumatiloja. Täytyy tutustua. Muuten, tämä on periaattelisella tasolla turvalisempi ratkaisu kun kenno ja oma BMS koska paketilla on hyväksyntä mutta teknisesti vaikea sanoa koska BMS tiedot puuttuu täysin. Akkustohan on käytännössä kennot + kotelo + virtakatkasija + BMS. Näiden pakettien yksi heikous tulevaisuudessa varaosasaanti. Veikkaan että kennot kestää kauempin kuin elektroniikka eli BMS. Tekniikka on tasapainotelua erilaisten tarpeiden välillä ja jokaisen täytyy itse asettaa painopistealueet. Mitä tähän maksaa inut?
Asiaa hämää että reserviakussa tärkeämpää on se inu ja akku on pieni.Näistä Emaldo, Elisa, Powera akkujen hintoja kun yleensä täällä pidetään ihan ryöstönä niin usein unohdetaan se reservimarkkinoille pääsy ja se että niiden hintoihin sisältyy asennus ja rahdit.
Itseäni kiinnostaisi akkuvarasto johon ei tällä hetkellä tulisi paneeleita eli aurinkoinverteriä ei tarvitsisi. No tuossa on sellainen mutta kun tuohon laskee asennuksen ja rahdin niin eipä se kauaksi jää reserviakun hinnasta.
Ralos Energiavarasto L (16 kWh) - Ralos https://share.google/GTQQxnx3qRgUj0ekq
Niin tuossa on 5kW inu. Emaldossa 10-11kW mutta onhan niissä kotiakkuversioissa 15kWh akkua josta 5kWh varattu reservikäyttöön.Asiaa hämää että reserviakussa tärkeämpää on se inu ja akku on pieni.
Käytät nyt tehon yksikkö sekä inusta että akusta. Mutta. Kotiakulla ja reservillä on erilainen tarve. Reservi vaatii tehoa. Kottiakku vaati isoa kapaa ja mutta myös hyvää alavääntöä. Minä melkeimpä tutkisin olisiko järkevää ostaa kaksi laitetta jos haluaa kaksi käyttötarkoitusta.Niin tuossa on 5kW inu. Emaldossa 10-11kW mutta onhan niissä kotiakkuversioissa 15kW akkua josta 5kW varattu reservikäyttöön.
Omasta mielestä näiden kanssa tärkein on se softa ja että se toimii oikein. Muuten huonossa tapauksessa saa akun, jota saa ohjelmoida käsin joka päivä. Hyvä toimii osta ja unohda periaatteella.Näistä Emaldo, Elisa, Powera akkujen hintoja kun yleensä täällä pidetään ihan ryöstönä niin usein unohdetaan se reservimarkkinoille pääsy ja se että niiden hintoihin sisältyy asennus ja rahdit.
Itseäni kiinnostaisi akkuvarasto johon ei tällä hetkellä tulisi paneeleita eli aurinkoinverteriä ei tarvitsisi. No tuossa on sellainen mutta kun tuohon laskee asennuksen ja rahdin niin eipä se kauaksi jää reserviakun hinnasta.
Ralos Energiavarasto L (16 kWh) - Ralos https://share.google/GTQQxnx3qRgUj0ekq
On se ohjelmisto isossa roolissa mutta noiden heikkous on minust edelleenkin että jos oikea komponentii hajoaa niin korjaaaminen voi olla vaikeaa. Esim BMS hajoaminen pakottaa uusimaan koko akuston koska varaosien saatavuus voi olla muutaman vuoden kulttua kiven alla. Koko reservi on vielä sen verran uutta että firmat rakentaa kaikki omia laitteita vaikka ainostaan se ohjausboxi tarvitsisi olla omaa. Vielä nyt mennään rauta edella.Omasta mielestä näiden kanssa tärkein on se softa ja että se toimii oikein. Muuten huonossa tapauksessa saa akun, jota saa ohjelmoida käsin joka päivä. Hyvä toimii osta ja unohda periaatteella.
Itse olen kyllä ollut siinä ajatuksessa että checkwatit sun muut toimii niin että siellä on jonkun valmistajan hilut kiinni ja niitä varten on erillinen purkki mikä ohjaa koko kokonaisuutta.On se ohjelmisto isossa roolissa mutta noiden heikkous on minust edelleenkin että jos oikea komponentii hajoaa niin korjaaaminen voi olla vaikeaa. Esim BMS hajoaminen pakottaa uusimaan koko akuston koska varaosien saatavuus voi olla muutaman vuoden kulttua kiven alla. Koko reservi on vielä sen verran uutta että firmat rakentaa kaikki omia laitteita vaikka ainostaan se ohjausboxi tarvitsisi olla omaa. Vielä nyt mennään rauta edella.
Taitaa olla poikeus nyt mutta tulevaisuudessa valtavirtaaItse olen kyllä ollut siinä ajatuksessa että checkwatit sun muut toimii niin että siellä on jonkun valmistajan hilut kiinni ja niitä varten on erillinen purkki mikä ohjaa koko kokonaisuutta.
Juu, aika harvassa taitaa olla. Moni sitä on lupaillut mutta Elisa ja Victronissa on, onko muissa?Kotiakuissa jotka ymmärtävät aurinkosähkönpäälle edes jotain, yleisin toiminta taitaa olla että akku ladataan päivällä ja puretaan yöllä. Tälläisessä kyllä näkisin selkeää hyötyä sillä että laite osaa itsenäisesti myös ladata itseään halvoilla tunneilla myös talvella eli jonkinmoista pösä ohjausta.