Kaupalliset kotiakut

Apulanta

Jäsen
Selvittelitkö tuo ce hyväksyntää? Kun kattelin en löytänyt oikeata järjestelmä hyväksyntää eikä IEC62619. Lähinnä jos akku sytyttää palon vakuutusyhtiö on aika tarkkana. Lähinnä siks kyselen kun itekkin tuota akkupakettin oo katellut varastoon.
Tuosta CE merkinnästä ja on varmasti jos tarpeeksi eri yhteyksissä täällä "taikinoitu" mutta minusta sen merkitys on mitätön, se ei minulle vakuuta mitään turvallisuudesta yms...
Tuotteen valmistaja voin sen siihen lisätä CE merkin antaakseen jollekin jotakin "luotettavuutta" ja olen samalla kannalla kuin muutana muukin kirjoittaja tähän ketjuun jos aiemmin kommentoinut..

RHead

Jäsen
Tuosta CE merkinnästä ja on varmasti jos tarpeeksi eri yhteyksissä täällä "taikinoitu" mutta minusta sen merkitys on mitätön, se ei minulle vakuuta mitään turvallisuudesta yms...
Tuotteen valmistaja voin sen siihen lisätä CE merkin antaakseen jollekin jotakin "luotettavuutta" ja olen samalla kannalla kuin muutana muukin kirjoittaja tähän ketjuun jos aiemmin kommentoinut..
Ootko laskenut jo millaisia säästöjä oot saanut akulla?

Apulanta

Jäsen
Ootko laskenut jo millaisia säästöjä oot saanut akulla?
Off-topic.

Saatuja säästöja voi mitata monella tavalla mutta minulla saadaan 6-7 kuukautta vuodessa että ei verkosta tarvitse ostaa sähköä laisinkaan kun on PV paneleilla riittävästi tuotantoa (11.5Kwp) ja yöaikainen kulutuskin 20-30 Wh luokkaa.

Sitten talvi kuukausina pörssisähkö sopimuksella voi hyödyntää täysin ne kaikki halvimmat varttihinnat.. se kuitenkin edellyttää että saat mahdollisimman tehokkaasti tulevan vuorokauden sähkö energian akkuihin..

Meillä on OK talossa kovimpien pakkasten aikana (-20-30C) talvella kulutus luokkaa 30-40kWh/vrk ja saan tuon kwh määrän ladattua 4-4.5h aikana kun on riittävän tehokas PV-invertteri käytössä (Deye 12kW LV).

Aiemmin kun akkuja ei ollut ei lämmityksen MLP pystynyt ohjaamaan tuon sähkön varttihinnoitelun mukaan oikeastaan mitenkään tarkasti ja ilman katkokäyntiä nyt voi MLP pitää normi asetuksilla eikä tarvita mitään lämmön puskurointia jolloin on pörssisähkö kalleimmillaan.

Vielä se että meillä ei ole mitään reservimarkkina järjestelmää käytössä niin minusta on tuosta omasta akku järjestelmästä saanut kovasti euroja jo takasin, se kyllä edellyttää toimia että voi myydä ylituotantoa takaisin verkkoon kun sen hinta on sopiva eikä se mene verkkoon silloin aina kun on PV ylituotantoa.. on tuohon koko talon sähkö- ja lämmitysenergian optimointiin mennyt aikaa ja rahaakin vuosien aikana mutta työ on antanut mahdollisuuden kokeila kaikkea uutta.. lopuksi harrastus mielellä on tullut sitä kuitenkin rakennettua..

PS.. ja lämminkäyttövesi on tullut tyhjiöputkikeräimistä 10 vuotta ja sen tuotantoa on 8-10 kuukautta vuodesta..

Vanha talologgeri näkymä.. pitäisi päivittää... joskus..

RHead

Jäsen
Kiitos hyvästä sepustuksesta. Mietin tuota aurinkokeräin hommaa, että varmaan kun ei oo muuta kuin vedenlämmitys niin ei taida ihan helposti mennä takaisin maksu jos pitää vetää putket ja hommata keräimet yms.

Sama idea itelläkin on tuossa että pääsis 6-7kk omavaraiseksi. Tosin itellä on pikkusen alle 1kw kesäkulutus (nyt esim /h). Ja talvella sit mennään yli 100kwh kun on kovat pakkaset.

Mietin just että otan 2x16kwh akut niin sais sit sen max 12kw invertteristä ulos. Deyen akut ois noin 100e/kwh, ja basegreen 75e/kwh.
Tosin basegreen yhteensopivuudesta deyen invertteriin ei oo varmaa tietoa.

Apulanta

Jäsen
Mietin just että otan 2x16kwh akut niin sais sit sen max 12kw invertteristä ulos. Deyen akut ois noin 100e/kwh, ja basegreen 75e/kwh.
Tosin basegreen yhteensopivuudesta deyen invertteriin ei oo varmaa tietoa.
Minulla on nyt (3x16kWh). Dawnice, Basegreen, Deligreencs akkut yht 48kWh kapasiteettia ja jos hankkisin vielä lisää niin itse päätyisin Deligreencs.com akkun EVE 334AH(346+) Grade A+(17.7kWh) jossa on hyvä 200A JK V19 BMS..
Deligreencs kotelo on pystymallinen ja kaikista kapein sekä pyörillä ja vie vähiten lattia pintaalaa joka on minun suosikkini.. (on makuasioita)

Dawnice 16kwh akussani on PACEex 150A BMS eikä ollut pyöriä( ostin erikseen) Akku modulit on REPT 314Ah
Basegreen 16kwh akussani on Basegreenin oma 150A BMS, jokin vanha 1.0 versio, ei paljon asetusmuutos mahdollisuuksia, on pyörillä, Akku modulit on EVE 314Ah
Deligreencs 16kwh akku on JK V19 200A BMS ja Akku modulit valisin CATL 314Ah (oli vielä halvin 1440 Euroa Puolasta)

Kaverilla on Basegreen 3x15kWh (300Ah) akku moduleilla ja Deye 12kW invertteri, ei ongelmia toimivuudessa.. tiedoksi vielä jospa siitä on apua..

Esäätäjä

Vakionaama
Minulla on nyt (3x16kWh). Dawnice, Basegreen, Deligreencs akkut yht 48kWh kapasiteettia ja jos hankkisin vielä lisää niin itse päätyisin Deligreencs.com akkun EVE 334AH(346+) Grade A+(17.7kWh) jossa on hyvä 200A JK V19 BMS..
Deligreencs kotelo on pystymallinen ja kaikista kapein sekä pyörillä ja vie vähiten lattia pintaalaa joka on minun suosikkini.. (on makuasioita)

Dawnice 16kwh akussani on PACEex 150A BMS eikä ollut pyöriä( ostin erikseen) Akku modulit on REPT 314Ah
Basegreen 16kwh akussani on Basegreenin oma 150A BMS, jokin vanha 1.0 versio, ei paljon asetusmuutos mahdollisuuksia, on pyörillä, Akku modulit on EVE 314Ah
Deligreencs 16kwh akku on JK V19 200A BMS ja Akku modulit valisin CATL 314Ah (oli vielä halvin 1440 Euroa Puolasta)

Kaverilla on Basegreen 3x15kWh (300Ah) akku moduleilla ja Deye 12kW invertteri, ei ongelmia toimivuudessa.. tiedoksi vielä jospa siitä on apua..
Mitenkäs nuo on kytketty, 1 invertteri joka hoitaa latauksen ja purkamisen verkkoon, kaikki kolme erilaisia (eri jännitteet?). Nämä ilmeisesti n. 50v jännitteellisiä eli sarjassa 150v luokkaa.

Apulanta

Jäsen
Mitenkäs nuo on kytketty, 1 invertteri joka hoitaa latauksen ja purkamisen verkkoon, kaikki kolme erilaisia (eri jännitteet?). Nämä ilmeisesti n. 50v jännitteellisiä eli sarjassa 150v luokkaa.
Kaikki LV akut on rinnan kytketty.. eli kaikissa on sama jännite 48VDC (51.2V) joka tasapainottaa akkujen varaus tason lähes joka tilanteessa.. Akkukaapelit on 50 mm2 vahvuista, minimoidakseni häviöt kun käytetään +-200A lataus/purku virtoja..

Akkujen oma BMS tietysti tasapainoitaa akun omat akkukennojänniteet ja balanssoi joko aktiivisestia tai passivisesti...

RHead

Jäsen
1776513883317.png

Tekeekö noilla heating padeilla mitään? lähinnä kun varastoon tosiaan tarkoitus laitella ja siellä on tällä hetkellä ollut lämmöt 5-10c. Toki voi nostaa ne lämmöt siihen 10c jos nuo akut toimii paremmin sitten ei varmaan heating padeja tartte?

jkoljo

Aktiivinen jäsen
Meillä akku ja invertteri pitävät pienen varaston melkolailla plussan puolella läpi talven. Kovilla pakkasilla lämmityksestä oli hyötyä niin sai akun pysymään +5 yläpuolella. Jos varasto on muutenkin 5-10c plussalla niin erillistä akun lämmitystä ei tarvitse.

Apulanta

Jäsen
Olen vähän pähkäillyt hybridi-invertterin hankinta mutta niissä on yhteinen kysymys:
Osaako Deye pörssi-sähkön lataus syklejä?
DeyeCloud pilveen saa ilmaiseksi Deye AI Copilot tekoäly varttipörssisähkö haku näkymän ja jonkinlaisen ohjauksen mutta on minulla jäänyt vielä lyhyeen kokeilu, pitää tutustua kun on paremmin aikaa kesän tullessa..
Nyt itse ohjaan ulkoisesti automaattisesti modbussin kautta tuota varttisähkö latausta.

Sähkönmyyntiä verkoon olen käsin itse ajastanut tulevan kulutuksen tarpeen ja hinna mukaisesti.. sekin on kyllä tehtävissä kun saisi ensin tehtyä laskenallisen energia tarve laskenta mallin omaan kulutukseen eri vuoden aikaan ja sää ennusteeseen sekä tuotantoon..

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Osaako Elisa huomioida yö/päiväsiirron?
No noin periaatteessa kyllä, vaikka se askelmerkki ei nyt "ihan" aina kuitenkaan sille lankulle valitettavasti osukaan, ilkeimmät voisi sanoa jopa että harvemmin osuu kuin menee yliastutuksi, sen verran hölmön tuntuisia päätöksiä tuo "AI" välillä tekee, että saahan tuota päätään joskus kyllä raapia jopa allekirjoittanutkin. Vaan minkäs teet, asikkaalla kun ei ole yhtään mitään omia käskytysmahiksia tuohon Elisan systeemiin.

-Teme-

Vakionaama
Elisan akussa kun on API rajapinta, niin ajaa ohjausdatat kantaan ja pistää AI tekemään retrospektiivistä analyysiä onnistumisesta.
Antaako Elisa mahdollisuuden reklamaoida jos ohjaus ei ole osunut nappiin?

dbwarrior

Vakionaama
Minulla LFP akuston lataaminen loppuu 3,45:n tuntumassa ja purkaminen 3,1:n.
Mitä tuosta tulee sitten SOC tasoina....
Sen verran rajusti valmistaja lupaa sykliä että en ole ottanut enempää ressiä tarkemmista soc alue optimoinneista.
Näin kesää kohti kun mennään niin tuntuu, että purkamiset ei välttis mene ihan niin syvälle, kun oma kulutus pienenee koko ajana ja aamusta ei välttis ole myyntihinnat

Back
Ylös Bottom