Keskustelua sähköautoista

Mikki

Hyperaktiivi
Tämän vakuutuksen bonukset, omavastuu ja vuosikilometrit?
Vuosikilometrit on 25 000km ja omavastuu omasta törttöilystä 700€. Muutoin 200€. Täydet bonukset tietenkin.
Jos on kokemuksia, että tämä paketti on polttikselle selvästi alle tonnin, niin haluan nähdä kuitin, koska en usko muuten.

Minun nykyisen Volvo V60 D3 vakuuttaminen on maksanut käytännössä tasan saman.

Viimeksi muokattu:
Minulla taasen on perjantaina saatu Model Y vakuutustarjous tässä käsissä. Laitetaan se nyt tähän, kun vihjaillaan, että sähkärien vakuuttaminen on erityisen kallista.

Mulla on Renault Megane eTech täyssähköauto. Täydet 80% bonukset ja IF etuohjelman alennus 15%, omavastuu törmäysturvassa 500€, muuten 200€. Ajokm/v n. 20000km:
Ajoneuvovakuutus, Liikennevakuutus ja Täyskasko 735,12€

Mikki

Hyperaktiivi
Mulla on Renault Megane eTech täyssähköauto. Täydet 80% bonukset ja IF etuohjelman alennus 15%, omavastuu törmäysturvassa 500€, muuten 200€. Ajokm/v n. 20000km:
Ajoneuvovakuutus, Liikennevakuutus ja Täyskasko 735,12€

Huih... Onpa hurjia vakuutushintoja sähkiksillä. Menee säästöt polttoaineissa vakuutuksiin... Eikun.... 😂

juukeli

Aktiivinen jäsen
Model 3 vakuutus kaikilla herkuilla Ifistä jotain 900€ luokkaa vuosi. Ei nyt mikään ihan mahdoton, oli se vanhemmassa polttiksessakin reilu 700€.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Laita kuva tuosta virityksestä.
mikä ihmeen viritys, on kuin "marmorilta" ostettu liitännäinen

1777107794200.png

eilen ajettu, 12,2v ......kun se hitaasti pienellä virralla tyhjennetään on tuo akku aika tyhjä jo. kun menen avaimet taskussa niin alle 12v ja sitten talvella herjaa keltasella akkua. tuossa pitäisi olla jonkin sortin floatti niin monta ihmetystä jäisi paitsi.........etennii pakkasella.

nackerton

Vakionaama
Halpoja vakuutuksia ihmisillä.

Kun itse katson Ifin laskurista vakuutusta perusmallin vm -25 Tesla kolmoseen, niin se ehdottaa täysillä bonuksilla, 25 000 kilsoilla ja 500 euron kaskon omavastuulla 1500 euroa. Pelkästä lasivakuutuksesta haluavat 380 euroa vuodessa!

Mitään korvattavia vahinkojakaan mulla ei alla ole, ei edes tuulilasin vaihtoja. Jotain kiveniskemiä olen vakuutuksen piikkiin joskus porauttanut.

Mikki

Hyperaktiivi
Kun itse katson Ifin laskurista vakuutusta perusmallin vm -25 Tesla kolmoseen, niin se ehdottaa täysillä bonuksilla, 25 000 kilsoilla ja 500 euron kaskon omavastuulla 1500 euroa. Pelkästä lasivakuutuksesta haluavat 380 euroa vuodessa!

Ei nuo laskurit kerro totuutta, jos talouden vakuutukset menee muutenkin samaan firmaan. Aina tulee alennuksia keskittämisestä muun muassa. Ja laskurit netissä on varmaan se pessimistisin laskelma.

Vakuutustarjoukset kannattaa kysyä suoraan joltain vakuutusedustajalta. Itse bongasin yhteystiedot Facebookin sähköautofoorumeilta ja erittäin hyvää palvelua olen saanut sähköpostitse ja puhelimessa.

Mikki

Hyperaktiivi
Kyllä ne sen alen laskee kun sinne tunnistautuneena menee

Hmm... ainakin sain paremman hinnan pyytämällä tarjouksen vakuutusdiileriltä, kuin laskurin kautta. Oikeastaan joka firmasta. Laskurit ei huomioi kokonaisasiakkuutta, ainakaan jos ei ole jo firman asiakas.

Husky

Hyperaktiivi
Siis se testi missä pakkasta oli pahimmillaan -37C. Joo ranget tippuu paljon. Mutta toisaalta kyllä pelkästään polttiksen käyntiinlaitto on oma temppunsa noissa pakkasissa. Ja aivan 100% varmasti polttistestissä noissa pakkasissa tulisi myös ongelmia osaan autoista.

Suurin osa sähköautoilijoista kyllä on todennut että sähkärit on parhaita talviautoja. Lämpiää nopeasti, etenemiskyky hyvä kun on painoa ja voimaa. Range toki tippuu, että Swanin veto Hangosta Nourgamiin on kyllä tekemätön paikka.
Ei ollut tuo testi, vaan toimittajan oma kokemus talvilatailuista ja matkasta Hki-Tre kun -20

Jule

Vakionaama
Seuraavaksi voi pikalatauksen ccs liitin jäädä vanhaksi.

Eiköhän sitä nykyistä ccs liitintä vaan laajenneta jotenkin, kun rajat tulee vastaan. Tuo ccs liitunhän itsessään on jo laajennos alkuperäiseen type2 liittimeen, eipä sen vastaavanlainen taaksepäin yhteensopiva laajentaminen mikään temppu ole.

Varmasti tulee joku uusi ja Jenkeissähän on nytkin joku muu, mutta eiköhän CCS pysy hyvin yleisenä vielä todella pitkään.

Jenkeissä teslan alunperin yksityinen nacs liitin hyväksyttiin standardiksi, kun päästivät sen julkiseen käyttöön, ja samalla edustivat merkittävää markkinaosuutta.

Tavallaan ihan kätevä liitin kun se sama töpseli sirtää ac ja dc sähkön, mutta samalla itse liitin rajoittaa pikalatausnopeutta. Kaipa ne aikanaan tekevät jonkun vastaavan lisämurikan siihen kuin aiemminkin, eli alapuolelöe paksut dc pinnit, jolla saadaan lisää kapaa.

AC lataukseen tuo liitin ei oikein pohjoisamerikan ulkopuolella ole mikään nappiratkaisu, kun ei mahdollista kolmivaihesähköä.

. Suomessa kun kumipyörillä liikkuu kaikki tavara ja se ei tule sähköllä onnistumaan, vaikka idealismi mitä sanoisi. Ei käy että perävaunu on akkuja täynnä jotta nuppiin mahtuu vähän tavaraa.

Kyllähän se sähköiseksi tuntuu muuttuvan tuo raskaskin kalusto, eihän siitä mihinkään pääse että kilometrikustannus on sähköllä pienempi.

Akkujen painokaan ei ole ongelma vielä tyypillisessä HCT käytössä, jossa kuskataan suhteelisen kevyttä kappaletavaraa, eikä kokonaispainoraja ole vastassa.

Vain noissa raskaimmissa kuormissa se akun paino alkaa rajoittamaan hyötykuormaa. Eiköhän tuohonkin jossain kohtaa tule laajennos nykyiseen lakiin, jossa sallitaan 1t asti akkujen takia lisää kokonaismassaa.

Tesla-Semiä on tosiaan toimitettu niin paljon kuin ehditään jo kymmenen vuoden ajan, eli muutamia prototyyppejä. Massatuotantoa ei ole.

Tesla semi on amerikkalainen juttu ja siellä on aika merkittävällä tavalla erilainen kulurakenne polttoaineen hinnan takia.

En tiedä miten jenkkilässä nuo sähkörekat kannattavat, kattaako hieman pienempi kilometrikulu suuremman hankintahinnan, vai tuleeko osa kannattavuudesta mainosarvosta.

Suomessa jos haluaa sähkörekan, niin sen kun kävelee vaikka Volvon myyjän puheille ja ostaa sellaisen. Tosin ulkoisestihan se ei dieselmallista juurikaan eroa, joten varsinaista mainosarvoa sillä ei ole.

Raskaan kaluston julkinen latausinfra ei tosin ole sillä tasolla Suomessa että se olisi mitenkään yksiselitteinen valinta, vaikka se excelissä olisikin kannattavaa.

Isäukon kanssa ynnättiin että sen kuorkkiin oli tankattu puolimiljoonaa litraa dieseliä, kun jäi eläkkeelle.

Lurkus

Vakionaama
Miksi sitten joka paikassa sanotaan, ettei sähköautoja osteta ellei ole tukiaisia, jotka painaa hintaa alas? Euroopassa myynti on edelleen pientä eli ei tunnu todellista kilpailuetua olevan polttiksiin nähden (edelläkävijät tietysti panostaa ja katsotaan nyt tuleeko tuosta sitten tulevaisuudessa hyvitys, toisin kuin yleensä käy)

Justiinsa katselin, että GLC:lle tukiainen on 35k€ eli luokkaa puolet auton hinnasta.
Eikai nyt sentään pientä.

Lurkus

Vakionaama
Juurikin tämä.... Kokkolan autohuoltoon tuodaan autoja ympäri Suomen, kun ne osaa hommansa. Ja sitten tästä vedetään yhtäläisyys, että sähköautot hajoilee :)

Sitäpaitsi Kokkolan videoissa on todella usein muita kuin sähkiksiä korjattavana. Ja sähkiksissäkin on iso osa vaurioituneita autoja, ei itsekseen hajonneita. Sitäpaitsi ei ne tee yleensä kymppitonnien korjauksia, vaan paaaaljon halvempia korjauksia ja sillä ne mainettakin on saanut.

Jesse muuten taitaa ajaa Teslalla :)
Suuri osa on juurikin muita kuin sähköautoja. Esimerkiksi hybridejä. Samalla unohdetaan suhteuttaa se tosiasia että sähkiksiä on myyty moninkertaisia määriä jo vuosia, verrattuna hybrideihin.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Kyllä ne sen alen laskee kun sinne tunnistautuneena menee

Mulla on bensatojossa 680e kaskolla ja 200 e omavastuulla, lasivakuutusta ei ole mutta parempi lunariturva on
id.4 800€ liikenne/kasko kaikilla herkuilla, myös lasi
yritin saada siitä eu turvan pois kun en ulkomaille ajele mutta ei onnistunut

Mikki

Hyperaktiivi
Aika nopeasti tuli todistettua se MuTU vääräksi, että sähkärien vakuutukset olisi erityisen kalliita.

Sähkisten hyytymiset pakkasilla melkein kanssa torpattiin, kun uutiset ei kertonutkaan kuin sivulauseessa että oli sähkiksiäkin autettu. Pääjuttu oli kuitenkin jäätyneet dieselit ja polttisten 12V akut.

Mitäs seuraavaksi poistetaan "MuTU" listalta?

Mikki

Hyperaktiivi
Sähköauton arvon romahdus?

Siinä olisikin herkullinen aihe. Tämän hetken illuusio tuosta perustuu siihen että 2020-2022 kun oli kova pula komponenteista, hinnat oli aivan tapissaan.

Sitten kun tilanne helpotti, Tesla aloitti hinnanalennukset, ja muut.seurasi perässä.

Tästä on saatu komeita arvonpudotuksia kyllä. Sitä en kiistä.

Mutta tahtoisin mieluummin katsoa eteenpäin... Miten vaikka tuolle Corolla vs. Model 3 parille käy. Sähkikset on käytännössä jo samanhintaisia kun vastaavan kokoiset polttikset.

5 vuoden päästä ja 100 000 ajettuna on Corollaan tankattu noin 13000 eurolla bensaa ja huollot päälle. Se on ainoa varma juttu.

Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Jenkeissä teslan alunperin yksityinen nacs liitin hyväksyttiin standardiksi, kun päästivät sen julkiseen käyttöön, ja samalla edustivat merkittävää markkinaosuutta.

Tavallaan ihan kätevä liitin kun se sama töpseli sirtää ac ja dc sähkön, mutta samalla itse liitin rajoittaa pikalatausnopeutta. Kaipa ne aikanaan tekevät jonkun vastaavan lisämurikan siihen kuin aiemminkin, eli alapuolelöe paksut dc pinnit, jolla saadaan lisää kapaa.
NACS tukee sitä samaa 500A maksimivirtaa kuin CCS-standardikin. CCS:n jenkkiversio CCS1 on kyllä varsinainen komiteamietinnön tulos, verrattuna tuohon NACS-liittimeen. Tesla tosin syöttää sekä jenkeissä että Euroopassa yli 600A latausvirtaa, jotta 400V tekniikan autoon saadaan 250 kW latausteho. NACS tukee myös 1000V tekniikkaa.

Koko homman idea on siinä, että koska jenkeissä kotitaloudet eivät käytä kolmivaihesähköä, niin latausliittimessäkään sitä ei tarvita. Tuolloin sekä AC- että DC-latauksessa voidaan käyttää samoja pinnejä (kaksi kappaletta + suojamaa), kun taas Euroopassa AC-latauksessa tarvitaan neljä pinniä (L1, L2, L3, N)+ suojamaa. CCS1-kahva on ihan hirveä möhkäle verrattuna NACS-kahvaan, eurooppalainen CCS2 on vielä isompi.

Back
Ylös Bottom