Mitsubishi ecodan PUD-SWM 80 YAA kokemuksia

Katselin kommentteja, ja muutamaan niihin omat kommentit:
  • "Miksi lämpöpumppu pitää taukoja lämmönteossa ?patteriverkkoon pitää olla koko ajan tasainen menoveden lämpö ulkolämpötila huomioiden muutoin sisälämpötila huojuu ja samoin verkoston paine joka pahentaa ilmaongelmia."
    • En voisi olla enempää samaa mieltä, juurikin tuo on ongelma, koska välillä veden lämpö putoaa 25-30 asteeseen, ja sitten taas lämmitysjaksossa nousee jopa 55 asteeseen.
    • Näiden ääripäiden välillä on sitten pumppu kiinni useita tunteja. Ja koska lähdetään nostamaan lämpöä hyvin alhaalta, niin sitten vedetään veden lämmöt turhan ylös, jotta saadaan lämmitettyä nopeasti kaikki verkostossa oleva vesi. Ja vasta sen jälkeen päästään vasta lämmittämään huoneita.
    • Tätä vielä korostaa se, että huonelämpöanturi on verkostossa viimeinen patteri, jonka edellä on 4 muuta patteria, ja päähaarasta lähtee myös toinen haara, jossa on pesuhuoneen lattialämmitys ja 3 muuta patteria. Joten lämpöä hukkuu matkalla paljon, ja viimeisenä patterina kiertokin voi olla jo hitaampaa.
    • Verkostossa oleva ilma ja sen aiheuttama epämääräinen kierto ei paranna asiaa
    • Aikanaan sitten huoneanturin huoneeseen tulee liian lämmintä vettä, kun kaikkien muiden huoneiden pyynti vähenee (termostaatit), mutta verkostossa ja puskurivaraajassa on edelleen "ylilämmintä" vettä. Liika lämpö huoneessa taas pysäyttää pumpun pitkäksi aikaa, koska huoneen lämpö nousee lopulta jonnekin 22-22.5 asteen tasolle, kun pyynti on 21.5. Tämä noidankehä toistuu, ellei laite opi paremmaksi.
    • Verkoston patterien tasapainottaminen auttaisi osaltaan asiaa, jolloin voisi poistaa termostaatit yhtälöstä (paitsi lattialämmityksestä).
    • Vakavasti olen jo harkinnut lämpökäyrään siirtymistä, jotta saisi verkoston lämmön tasaisemmaksi.
  • "Patteriverkon ilmaaminen käy 10 minuutissa keneltä vaan, ei tarvi olla putkimies."
    • Noup, yleisteoriassa ehkä, tässä tapauksessa ei. Kolme yrittäjää, eikä toimi edelleenkään
      • Paineet nostettu 1.6
      • Kaikki termostaatit auki
      • Kiertovesipumppu täysillä jonkin aikaa
      • pumppu ja sisäyksikkö pois päältä (40 min) jotta ilma kertyy korkeimpiin paikkoihin
      • Ilmaus verkostolle (jonkin verran ilmaa) ja pattereille (hyvin vähän ilmaa muutamissa)
      • Säädöt takaisin kohdilleen ja käynnistys
        • edelleen ilmaa verkostossa
        • Yksi sivupatteri tukossa, koska ylimmässä kohdassa on ilmalukko, eikä siellä ole ilmausmahdollisuutta
      • Tätä jumppaa on toistettu jokunen kerta, eikä toimi
    • Seuraavaksi ilmaillaan putki(henkilöiden) toimesta isommalla kädellä letkujen avulla koko systeemiä.
    • Osasyynä kaikkeen varmaan se, että putket aikanaan asentaneet ovat onnistuneet tekemään vaikka minkälaisia mutkia ja kulmia putkistoon, joissa ilma voi muhia. Ja parista kriittisestä yläkohdasta puuttuu ilmausventtiili. Lisäksi putket kulkevat välillä ylhäällä ja alhaalla, joten löytyy paikkoja mihin ilma pääsee jumittamaan
Yhteenvetona:
  • Ensi viikolle onnistuin saamaan uuden ilmausjumpan. Jos onnistuu, niin sitten ruveta painimaan erinäisten säätöjen välillä. On kuitenkin baseline olemassa johon verrata mitä säädöt vaikuttavat. Ja eliminoitu ilma pois yhtälöstä (toivottavasti)
 
Viimeksi muokattu:

kakesa

Aktiivinen jäsen
Katselin kommentteja, ja muutamaan niihin omat kommentit:
  • "Miksi lämpöpumppu pitää taukoja lämmönteossa ?patteriverkkoon pitää olla koko ajan tasainen menoveden lämpö ulkolämpötila huomioiden muutoin sisälämpötila huojuu ja samoin verkoston paine joka pahentaa ilmaongelmia."
    • En voisi olla enempää samaa mieltä, juurikin tuo on ongelma, koska välillä veden lämpö putoaa 25-30 asteeseen, ja sitten taas lämmitysjaksossa nousee jopa 55 asteeseen.
    • Näiden ääripäiden välillä on sitten pumppu kiinni useita tunteja. Ja koska lähdetään nostamaan lämpöä hyvin alhaalta, niin sitten vedetään veden lämmöt turhan ylös, jotta saadaan lämmitettyä nopeasti kaikki verkostossa oleva vesi. Ja vasta sen jälkeen päästään vasta lämmittämään huoneita.
    • Tätä vielä korostaa se, että huonelämpöanturi on verkostossa viimeinen patteri, jonka edellä on 4 muuta patteria, ja päähaarasta lähtee myös toinen haara, jossa on pesuhuoneen lattialämmitys ja 3 muuta patteria. Joten lämpöä hukkuu matkalla paljon, ja viimeisenä patterina kiertokin voi olla jo hitaampaa.
    • Verkostossa oleva ilma ja sen aiheuttama epämääräinen kierto ei paranna asiaa
    • Aikanaan sitten huoneanturin huoneeseen tulee liian lämmintä vettä, kun kaikkien muiden huoneiden pyynti vähenee (termostaatit), mutta verkostossa ja puskurivaraajassa on edelleen "ylilämmintä" vettä. Liika lämpö huoneessa taas pysäyttää pumpun pitkäksi aikaa, koska huoneen lämpö nousee lopulta jonnekin 22-22.5 asteen tasolle, kun pyynti on 21.5. Tämä noidankehä toistuu, ellei laite opi paremmaksi.
    • Verkoston patterien tasapainottaminen auttaisi osaltaan asiaa, jolloin voisi poistaa termostaatit yhtälöstä (paitsi lattialämmityksestä).
    • Vakavasti olen jo harkinnut lämpökäyrään siirtymistä, jotta saisi verkoston lämmön tasaisemmaksi.
  • "Patteriverkon ilmaaminen käy 10 minuutissa keneltä vaan, ei tarvi olla putkimies."
    • Noup, yleisteoriassa ehkä, tässä tapauksessa ei. Kolme yrittäjää, eikä toimi edelleenkään
      • Paineet nostettu 1.6
      • Kaikki termostaatit auki
      • Kiertovesipumppu täysillä jonkin aikaa
      • pumppu ja sisäyksikkö pois päältä (40 min) jotta ilma kertyy korkeimpiin paikkoihin
      • Ilmaus verkostolle (jonkin verran ilmaa) ja pattereille (hyvin vähän ilmaa muutamissa)
      • Säädöt takaisin kohdilleen ja käynnistys
        • edelleen ilmaa verkostossa
        • Yksi sivupatteri tukossa, koska ylimmässä kohdassa on ilmalukko, eikä siellä ole ilmausmahdollisuutta
      • Tätä jumppaa on toistettu jokunen kerta, eikä toimi
    • Seuraavaksi ilmaillaan putki(henkilöiden) toimesta isommalla kädellä letkujen avulla koko systeemiä.
    • Osasyynä kaikkeen varmaan se, että putket aikanaan asentaneet ovat onnistuneet tekemään vaikka minkälaisia mutkia ja kulmia putkistoon, joissa ilma voi muhia. Ja parista kriittisestä yläkohdasta puuttuu ilmausventtiili. Lisäksi putket kulkevat välillä ylhäällä ja alhaalla, joten löytyy paikkoja mihin ilma pääsee jumittamaan
Yhteenvetona:
  • Ensi viikolle onnistuin saamaan uuden ilmausjumpan. Jos onnistuu, niin sitten ruveta painimaan erinäisten säätöjen välillä. On kuitenkin baseline olemassa johon verrata mitä säädöt vaikuttavat. Ja eliminoitu ilma pois yhtälöstä (toivottavasti)
Kyllä siitä pääsee itsekkin eroon. 1,6 bar ei riitä jos haluat eroon ilmakuplaongelmasta. Pidä vähintään 2,0bar painetta, jos verkosto kestää, niin kuplat häviää ilmakellojen kautta.
 

pökö

Kaivo jäässä
Millainen erikoispatteriverkko siellä on kun ilma ei poistu?

Paine ei ole ratkaisu vaan virtaus, siksi noita letkutetaan. Sitä pitää olla jotta kuplat matkustaa veden mukana pattereihin ja sieltä ilmaruuvista ulos verkosta.

Esimerkkinä oma aurinkokeräin talon katolla. Ilmaus tapahtuu vaivatta maan tasalla jonne virtaus kuljettaa kuplat talon katolta, kunhan virtausta on riittävästi.
 

Tifo

Vakionaama
Laittaisin jonkun ilmakellon lisää jos on noin vaikea ilmata, rautaputkeenkin saa puserrusliittimen tarvittaessa niin lisääminen kyllä onnistuu.
Virtaus paranee kun sulkee osan piireistä ja ilmaa piiri kerrallaan.
 

s282

Jäsen
Itsellä oli patteriverkon kanssa myös näitä "pätkimis" ongelmia huonelämpötilaohjauksella ajettaessa. Välillä saattoi käydä pitkiäkin jaksoja niin, että 20min käyntiä, 10min huilia, 20min käyntiä. Vaikka pihalla olisi -10c pakkasta tai nollakeli.

Mutta kun vaihdoin tuon huonelämpötilan ohjaus asetuksen 10minuutista -> 60minuuttiin niin tämän jälkeen on käynyt tasaisesti ja kokoajan(Paluuvesi patteriverkolta n.3-4c viileämpää, kuin meno).

Varmasti toki jossain ulkolämpötilassa tulee vastaan sitten se että ei voi enää tuottaa tarpeeksi vähän lämpöä, niin rupeaa pätkimään uudestaan, mutta se raja lienee jossain ulkolämpötila +10c paikkeilla, tässä vanhassa torpassa.

Onko tässä sitten mitään logiikkaa, että tuon asetuksen muuttaminen vaikutti omalla kohdalla näinkin positiivisesti, niin sitä en osaa sanoa...
Onko sinulla asetettu Edistynyt automaattinen sopeutuminen dipistä 5-2 pois päältä? Ohjekirjan mukaan tuo huonelämpötilan ohjaus on vain silloin aktiivinen?
 

rajis

Jäsen
Onko sinulla asetettu Edistynyt automaattinen sopeutuminen dipistä 5-2 pois päältä? Ohjekirjan mukaan tuo huonelämpötilan ohjaus on vain silloin aktiivinen?
Moro. Näyttäisi olevan ON asennossa tuo dip kytkin.
Hieman oudoltahan tämä nyt kyllä sitten kuulostaa, kerran jos tuon huonelämpötila ohjauksen aikarajan pitäisi olla poies pelistä minulla tuon dipin ollessa päällä. Mutta selkeästi sillä kuitenkin vaikutusta asiaan on ollut.
Esimerkkinä, jos olen tuon aikarajan asetuksen muuttamisen jälkeen lämmittänyt uunia turhan paljon, niin uunin lämpö kerkiää tuonne talon vikaankin huoneeseen(jossa pumpun kaukosäädin). Niin pumppu on voinut pitää tauon lämmityksessä, kun huoneilma on sielläkin ollut yli halutun. Ja tämä tauko on silloin seurannasta katsottuna ollut tasatuntien mittainen.1h-3h, riippuen kuinka kylmä ulkona sillähetkellä on ollut.
Kun taas ennen tuon aikarajan muuttamista pumppu pätki ilman takankin lämmittämistä vielä -10c keleillä ylempänä mainitsemallani tavalla 20min-10min-20min... tms...
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä siitä pääsee itsekkin eroon. 1,6 bar ei riitä jos haluat eroon ilmakuplaongelmasta. Pidä vähintään 2,0bar painetta, jos verkosto kestää, niin kuplat häviää ilmakellojen kautta.
2 baria taitaa olla vähän kovaa sarjaa komposiittiputkien kanssa. Kyllähän ne sen kestävät, mutten viitsi ruveta kuitenkaan kiusaamaan putkia ja liitosten tiivisteitä. Eikä kova paine todennäköisesti edes auttaisi ainakaan yhden sivuhaaran kanssa joka on oikea ilmamagneetti. Kyllä se pitää ottaa käsittelyyn letkun avulla, jotta saadaan ilma sieltä pois, ja kuten sanoin ilmakelloja puuttuu muutamasta tärkeästä paikasta.

Katsotaan nyt mitä ammattilaiset saavat aikaan. Tiedän ainakin sen, että paikalle tuleva on onnistuneesti hoitanut näitä juttuja.
 
Millainen erikoispatteriverkko siellä on kun ilma ei poistu?

Paine ei ole ratkaisu vaan virtaus, siksi noita letkutetaan. Sitä pitää olla jotta kuplat matkustaa veden mukana pattereihin ja sieltä ilmaruuvista ulos verkosta.

Esimerkkinä oma aurinkokeräin talon katolla. Ilmaus tapahtuu vaivatta maan tasalla jonne virtaus kuljettaa kuplat talon katolta, kunhan virtausta on riittävästi.
Mutkainen ja päälinjasta kolme eri sivuhaaraa, joista yksi haara tykkää ilmasta, ja josta vielä kaiken huipuksi puuttuu ilmakello/ilmausventtiili paikasta jonne ilma haluaa majoittua. Letkutellaan ensi viikolla, ja tutkitaan miten käy. Ainahan on sekin mahdollisuus, että systeemissä on jossain paikka mistä se imee jossain tilanteessa ilmaa sisään. Mutta se on epätodennäköistä. Paineet on kuitenkin aina vähintään 1.2 bar eikä siellä pitäisi olla alipainettakaan missään tilanteessa. Automaatti-ilmaimet sisäyksikössä ja puskurisäiliössä joten sinne päässyt ilma pitäisi poistua.
 
Laittaisin jonkun ilmakellon lisää jos on noin vaikea ilmata, rautaputkeenkin saa puserrusliittimen tarvittaessa niin lisääminen kyllä onnistuu.
Virtaus paranee kun sulkee osan piireistä ja ilmaa piiri kerrallaan.
Komposiittia on putket, mutta kyllä siihenkin tietysti saa ilmakellon. harkitsin jo sitä, että vaihtaisi muutamaan kohtaan ilmausruuvien sijaan ilmakellon, niin olisi ainakin automaattista ettei tarvitse ruuvata. Vaikka ei ne ilmakellotkaan aina toimi, jos sinne pääsee likaa.

Piirejä on vain yksi ja siinä kolme haaraa, eikä haaroja pysty erottamaan pois, siksi tämä on niin kinkkistä.

Asennuksen jälkeinen ilmaus tässä on varmaan mennyt käteen, koska öljylämmityksen aikaan ei ollut mitään ongelmia samalla putkistolla ja pattereilla (5 vuotta).

Sormilämpömittarilla testattuna tuloputkesta aika paljon vähemmän lämpöä päätyy sinne huoneanturin huoneeseen, kuin muutamassa muussa kohtaa. Pitäisi jostain saada lainattua lämpökameraa, niin voisi vähän analysoida paremmin missä kiertää lämmintä ja missä menee vain johtumalla ja/tai missä on suurin lämpöhäviö jonkun patterin kohdalla,
 

pökö

Kaivo jäässä
Piirejä on vain yksi ja siinä kolme haaraa, eikä haaroja pysty erottamaan pois, siksi tämä on niin kinkkistä.
Vesi menee sinne minne se päästetään menemään. Jos noissa kolmessa haaran putkissa ei ole ainuttakaan keinoa saada piiri kylmäksi on töpätty huolella.

Ja kun systeemi on öljykattilalla toiminut niin se toimii lämpöpumpullakin. Sanoisin että nyt siellä sählätään.
 

Tifo

Vakionaama
Yksi sivupatteri tukossa, koska ylimmässä kohdassa on ilmalukko, eikä siellä ole ilmausmahdollisuutta
Pystyykö ilmaamaan aukaisemalla patteriventtiilin liitosta termostaatin luona?
Yhdessä paikkaa oli patteri, joka lähti lämpenemään vasta kun irrotti termostaatin. Niissäkin voi olla häikkää vaikka patteriventtiili taitaa useammin olla syyllinen.
 

Harrastelija

Vakionaama
Erikoinen patteri jos ei ole ilmausmahdollisuutta.
Jos linja haarautuu useammaksi niin linjasäätöventtiilit voisi olla aiheellisia. Noilla saisi varmistettua että joka haaraan riittää lämmintä vettä.
Miten olisi jos kaikista pattereista ottaisi termostaatit pois väliaikaisesti? Jospa se ilmakin lähtisi liikkeelle ja samalla näkisi onko pattereiden tasapainotus miten onnistunut. Eli meneekö joku huone/huoneet kylmäksi/kuumaksi muihin huoneisiin verrattuna.
 
Otetaanpa taas yhteenveto joulun kunniaksi:

"Erikoinen patteri jos ei ole ilmausmahdollisuutta.
Jos linja haarautuu useammaksi niin linjasäätöventtiilit voisi olla aiheellisia."


  • Patterissa on ilmausmahdollisuus, mutta ilma ei ole patterissa vaan yhdysputkessa päähaaraan. Ja se on vielä sellainen ylösvedetty putki, jossa ilma haluaa pysyä ylimmässä kohdassa (ei ilmausmahdollisuutta siellä). Letkulla selviteltävä käyttämällä termaria irti.
  • Linjasäätöventtiilit pitää asennella varmaan ensi kesänä. Ei ole aikanaan komposiittiin vaihdettaessa tehty kaikki ihan putkeen. Laitoin oheen kuvan josta näkee millainen systeemi on. Kolme eri haaraa päähaarasta.
  • Öljypolttimen kanssa ei ollut ongelmia sen takia, että siellä Ouman ajoi säätökäyrällä aina riittävän lämmintä vettä putkiin, jotta kaukaisinkin patteri (eli se missä nyt on kaukosäädin) sai riittävästi lämpöä. Linjasäätöventtiilien lisäksi pitää varmaan sitten vielä tasapainottaa patterien virtaukset, jotta voi avata termarit täysille.
  • Nyt sisäyksikön oppiminen ja erilainen logiikka sitten on ongelma verkostossa olevan ilman lisäksi
"Parempi ilmata niin että kiertovesipumppu painaa kaikella voimallaan ilmaa irti yhdestä piiiristä kerrallaan."
  • Katsotaan tuokin vaihtoehto. Kuunnellaan mitä mieltä putkihenkilö on, mitä kannattaa yrittää ensin. Letkuttamisessa kai käy nyt sitten niin, että kun joudutaan laskemaan lisää vettä verkostoon niin sen mukana tulee taas uutta ilmaa, joten ...
"Mikä se ongelmallinen sivuhaara on, miksi siinä vesi seisoo eikä liiku"
  • Kuvassa se ensimmäinen sivuhaara jossa on vain yksi patteri (putket tulevat katonrajasta patterille, joka on ainoa patteri siinä linjassa). Ja on myös ensimmäinen patteri kiertovesipumpusta laskien.
  • Vesi seisoo sen takia, että siihen haaraan on tullut ilmalukko, joka ei purkaannu laskemalla ilmaa patterista, koska ilma ei ole patterissa vaan patterille menevän/lähtevän putken ylähaarassa jossa ei ole ilmanpoistoventtiiliä. Kun patterin termarin avaa täysille niin patterissa kuuluu vain kohinaa/lorinaa ja kuplimista, eikä vesi kierrä ollenkaan paluuputkeen = ilmalukko.
"Pystyykö ilmaamaan aukaisemalla patteriventtiilin liitosta termostaatin luona?
Yhdessä paikkaa oli patteri, joka lähti lämpenemään vasta kun irrotti termostaatin. Niissäkin voi olla häikkää vaikka patteriventtiili taitaa useammin olla syyllinen.
"
  • Varmaankin siinä joudutaan käyttämään jotain irti, jotta saadaan toimimaan. Patteri on koko systeemin ongelmallisin ja typerä siinä mielessä ettei siinä ole ilmausventtiiliä yläputkissa vaikka ehdottomasti pitäisi,
  • Termarin uskoisin olevan kunnossa koska selkeästi sen avaaminen ja sulkeminen vaikuttaa kohinan määrään, eli sen ei pitäisi olla jumissa
"Vesi menee sinne minne se päästetään menemään. Jos noissa kolmessa haaran putkissa ei ole ainuttakaan keinoa saada piiri kylmäksi on töpätty huolella. Ja kun systeemi on öljykattilalla toiminut niin se toimii lämpöpumpullakin. Sanoisin että nyt siellä sählätään."
  • Töppäilyt voi siirtää sen harteille joka on aikanaan komposiitit asentanut :). Ennen putket ovat olleet lattian alla nyt pinnassa. Mutta toki sinne varmaan pitää asentaa linjasäätöventtiilejä.
  • Sähläykseen en oikein osaa sanoa mitään. Ensin pitää saada perusasiat kuntoon, eli vesi kiertämään kunnolla joka paikkaan. Sitten voi katsoa säätöjä uudelleen.
  • Sama putkisto varmasti hoitaa homman molemmissa lämmitysmuodoissa.
  • Onhan tuossa jonkin verran eroa logiikoissa öljyn ja pumpun välillä. Öljyllä oli aina 75 asteista vettä käytössä, joka vain sitten Ouman:in säätimellä pudotettiin sopivaksi verkostoon, eikä välitetty mistään optimoinnista, vaan huolehdittiin vain, että säätökäyrä oli riittävän korkealla. Patteritermostaatit hoiti lopun.
  • Pumpulla pitäisi nyt optimoida virtaukset joka haaralle ja patterille niin, että saadaan termarit vaikka kokonaan pois, ja kuitenkin joka huoneeseen tasainen sama lämpö. Ja kuten kuva kertoo, niin pisimmässä jonossa on 5 erikokoista patteria eri kokoisissa huoneissa, joista jokainen saa vähän eri lämpöistä vettä. Joten optimointia tarvitaan, jos aiotaan saada ilman termareita joka paikkaan sopiva lämpö, koska matkalla hukkuu jo aika paljon lämpöä. Ja verkostovesi myös mahdollisimman kylmäksi. Voisi tietysti matkia öljylämmitystä vain vetämällä säätökäyrä kehiin, ja unohtamalla koko optimoinnin. Se vain sitten syöpöttelee sähköä.
 

Liitteet

  • Verkostokuva.png
    Verkostokuva.png
    26,6 KB · Katsottu: 154
Viimeksi muokattu:

Tifo

Vakionaama
Ainahan on sekin mahdollisuus, että systeemissä on jossain paikka mistä se imee jossain tilanteessa ilmaa sisään.
Kaveri näytti mulle rintamamiestalossaan että yksi liitos joskus tiputtaa vähän. Se oli komposiittiputkea ja putkari oli unohtanut puristaa sen liitoksen. Oli toiminut kuitenkin jo usean vuoden ajan.
Oletko koittanut sulkea ne kaksi muuta haaraa vaikka termostaateista jos sillä lähtisi ilma liikkeelle?
 
Onko teillä patteritermostaatit täysin auki joka huoneessa, vai onko termarit käytössä, ja vain huoneanturin huoneessa termostaatti täysillä? Vähän haarukoin tilannetta kun ohjeita on vaikka minkälaisia.

Ja jos on täysillä auki, niin onko eri huoneissa siedettävät oltavat? Ja onko kenties patterien virtaamia säädetty muuten?
 
  • Tykkää
Reactions: PKJ

Immu

Jäsen
Onko teillä patteritermostaatit täysin auki joka huoneessa, vai onko termarit käytössä, ja vain huoneanturin huoneessa termostaatti täysillä? Vähän haarukoin tilannetta kun ohjeita on vaikka minkälaisia.

Ja jos on täysillä auki, niin onko eri huoneissa siedettävät oltavat? Ja onko kenties patterien virtaamia säädetty muuten?
Meillä patteritermarit ovat kaikki kokonaan tai lähes kokonaan auki (lähes kokonaan vain tiloissa joissa vähempikin lämpö riittää), 2-putkisessa järjestelmässä säätö on helpompi. Meillä ympyrää kiertävä vesi + lisänä pari lisähaaraa, niistähän ei paljoa voi termarilla kuristaa haaran päässä olevaa patteria ilman, että vaikuttaa muihinkin saman haaran pattereihin. Öljylämmitys-aikana lämmönsäätö tapahtui ensin Ouman kasikymppisellä, ja sittemmin uudemmalla kasisatasella (jossa myös sisätilakompensointi). Ilmausta ei ole tarvittu vuosiin, joten lienee vielä tiivis putkisto. Meillä on manuaaliset ilmauskellot sekä meno-, että paineputkissa, pumppu on shuntin jälkeen menolinjalla. Tällaista ilmattaessa on pysäytettävä kiertovesipumppu, muuten paluuputken ilmausruuvia avattaessa pumppu vetää lisää ilmaa putkilinjaan.
Patterien linjasäätö siitä alaruuvista on aika hyvin kohdillaan, eli pattereissa on vain vähän lämpötilaeroja. Runkolinjan patterien termarit ovat kokonaan auki.
 

Westi

Jäsen
Pumpun lämmityksen lämpötilojen sekoilu hävisi ainakin itsellä 120 ssä kun laitto pumpulta riittävästi vauhtia varaajan suuntaan.. nopeuksella 2-3 hirveetä sekoilua ja yrittämistä paikata sulatuksen aikana ollutta paussia ja lämmityksenki aikana ollutta sekoilua mitä seuras meno ja paluuveden lämpötilaa.. kun heitti asetuksiin asetukset 4 tai 5 lämmityksen nopeudeks niin sekoilu hävis ja menee mukavan tasasesti kaikki..

Patterikiertoon puskurilta menevä kv pumppu on 1/3 nopeudella ja hienosti riittää isoon taloon jossa vanhat patterit.. Ei tuu hirveetä jojoilua sulatusten väliin
 
Meillä patteritermarit ovat kaikki kokonaan tai lähes kokonaan auki (lähes kokonaan vain tiloissa joissa vähempikin lämpö riittää
Joo siihen varmaan pitäisi pyrkiä, ja varmaan myös tutkia "Westin" sisäisten pumppujen nopeuksien säätöä. Odotellaan nyt vieläkin sitä ammatti-ilmailijaa:tap:Näyttää olevan kiireitä muissa hommissa, ja toki ilmaaminen on sellainen vähän tympeä ja epäkiitollinen homma koska voi joutua tekemään useamman kerran. Eikä nyt taida olla ihan paras hetki muutenkaan, ei viitsisi ilmailla keskellä tulevia 30 asteen pakkasia. Mr Murphy tulee silloin varmasti käymään vierailulla tavalla tai toisella.

Mutta opettavaistahan tämä on öljylämmityksen jälkeen. Sen kanssa ostit öljyt, nuohosit pannun ja vaihdoit suuttimen per vuosi, ja säädit yhden kerran Oumanin lämpökäyrän kohdilleen. Sillä meni sitten parikymmentä vuotta ilman mitään ongelmia.

Eniten kai tässä rassaa se, että ohjekirjat ovat lista ominaisuuksia ja menuvalikkoja ilman selityksiä siitä miten ne oikeastaan vaikuttavat systeemiin. Ei mitään dokumentaatiota siitä miten tunnistaa säätöjen oikeellisuus ja miten niihin päästään. Maahantuojalta saa vastauksia jos sattuu osumaan tuessa oikealle henkilölle, muuten vain sanotaan "Kysy huoltoliikkeeltä" ja huoltoliike taas nostaa kädet pystyyn. He osaavat dipata laitteen, asentaa putket ja sähköt...Ja ei mitään muuta.

Jos sitten sokkona itse vaihtaa säätöjä, joutuu odottamaan useamman päivän, jotta näkee menikö oikein vai väärin, ja säätöjäkin on aika paljon. Välillä pitäisi ehtiä tekemään töitäkin, eikä vahtia lämmityslaitteita. Mutta itseään kai sitä voi syyttää, kun meni vaihtamaan öljystä, ja on sen verran tyhmä ettei osaa panna asioita kohdilleen ... Pinnistellään nyt pakkaset lävitse, ja jatketaan sitten taas.
 

pökö

Kaivo jäässä
Meillä ympyrää kiertävä vesi + lisänä pari lisähaaraa, niistähän ei paljoa voi termarilla kuristaa haaran päässä olevaa patteria ilman, että vaikuttaa muihinkin saman haaran pattereihin
Miten voi vaikuttaa muihin pattereihin kun on 2-putkisysteemi?
 

Tifo

Vakionaama
Eniten kai tässä rassaa se, että ohjekirjat ovat lista ominaisuuksia ja menuvalikkoja ilman selityksiä siitä miten ne oikeastaan vaikuttavat systeemiin. Ei mitään dokumentaatiota siitä miten tunnistaa säätöjen oikeellisuus ja miten niihin päästään.
Täysin samaa mieltä olen. Käyttö/asennusohjeet ovat useimmiten huonoja. Ihme että kukaan ei ole vielä tehnyt selkokielisiä ohjeita. Joissain elektroniikassa on pikaohjeita, ne jo vähän näyttää siltä mitä pitää. Luulisi että maahantuojallakin olisi parempaa tehtävää kuin puhelimessa selittää jokaiselle erikseen mikä mikin tarkoittaa.
 

Immu

Jäsen
Mutta opettavaistahan tämä on öljylämmityksen jälkeen. Sen kanssa ostit öljyt, nuohosit pannun ja vaihdoit suuttimen per vuosi, ja säädit yhden kerran Oumanin lämpökäyrän kohdilleen. Sillä meni sitten parikymmentä vuotta ilman mitään ongelmia.

Eniten kai tässä rassaa se, että ohjekirjat ovat lista ominaisuuksia ja menuvalikkoja ilman selityksiä siitä miten ne oikeastaan vaikuttavat systeemiin. Ei mitään dokumentaatiota siitä miten tunnistaa säätöjen oikeellisuus ja miten niihin päästään. Maahantuojalta saa vastauksia jos sattuu osumaan tuessa oikealle henkilölle, muuten vain sanotaan "Kysy huoltoliikkeeltä" ja huoltoliike taas nostaa kädet pystyyn. He osaavat dipata laitteen, asentaa putket ja sähköt...Ja ei mitään muuta.

Jos sitten sokkona itse vaihtaa säätöjä, joutuu odottamaan useamman päivän, jotta näkee menikö oikein vai väärin, ja säätöjäkin on aika paljon. Välillä pitäisi ehtiä tekemään töitäkin, eikä vahtia lämmityslaitteita. Mutta itseään kai sitä voi syyttää, kun meni vaihtamaan öljystä, ja on sen verran tyhmä ettei osaa panna asioita kohdilleen ... Pinnistellään nyt pakkaset lävitse, ja jatketaan sitten taas.
Niinpä... Asun tässä -81/-82 valmistuneessa talossa, johon muutimme -83 ensiasunnon ostajina. Nyt sitä kokemusta on jo kertynyt...

Alussa lämmitettiin puilla / sähköllä, v. -85 hankimme Motoralin muovisen öljysäiliön, -polttimen muine tykötarpeineen. Aluksi sitä väännettiin käsin shunttia säiden mukaan. Muutaman vuoden kuluttua hankin Ouman kasikymppisen, ja pari vuosikymmentä sitten kasisatasen. Tuon mukana tuli samalla myös huonekompensointiyksikkö. Se oli vaivatonta lämmönsäätöä, kuten tuossa yllä jo tuli ilmi. Öljynkulutus tuollaiset 2500 litraa/vuosi + puut kovimmalla pakkasilla.

Marraskuussa tuli taloon ketjun otsikossa mainittu Ecodan, jota tässä opetellaan. Nyt ajellaan käyrällä, joka on kopioitu Oumanin vastaavasta. Nyt ei tosin ole sitä kompensointiakaan, joten sisälämpötila vaihtelee siksi ettei käyrällä ohjaava Hydrobox näe tuulta, aurinkoa, leipomista ym. Samanlaista vaivattomuutta, mikä Ouman toi tulleessaan, ei vielä ole löytynyt. Olen pohtinut sisäanturin hankintaa, mutta sekään ei näytä ihan simppelisti toimivan (tähän tulokseen tulin näitä keskusteluja seuranneena).
Itse tähän hankintaan olen tyytyväinen, parinkymmenen asteen pakkasetkaan eivät konetta saa polvilleen. Nyt pakkasta -15, ja menovesi Oumanin mukaan 39 astetta. Öljyä en enää kaipaa, meillä on puunpolttomahdollisuus kattilassa jäljellä (ja puutakin on)
Nuo käyrän ym. muutokset ehkä kannattaa dokumentoida, ja todellakin seurata niiden muutosten vaikutusta. Helppoa olisi, mikäli säät pysyisivät pitkään samanlaisina tuulen, lämpötilan, ilmankosteuden yms. osalta.
 
Itse tähän hankintaan olen tyytyväinen, parinkymmenen asteen pakkasetkaan eivät konetta saa polvilleen. Nyt pakkasta -15, ja menovesi Oumanin mukaan 39 astetta. Öljyä en enää kaipaa, meillä on puunpolttomahdollisuus kattilassa jäljellä (ja puutakin on)
Nuo käyrän ym. muutokset ehkä kannattaa dokumentoida, ja todellakin seurata niiden muutosten vaikutusta. Helppoa olisi, mikäli säät pysyisivät pitkään samanlaisina tuulen, lämpötilan, ilmankosteuden yms. osalta.
Jeps, ei minullakaan sinällään ole mitään laitetta vastaan. Tuskin sen kokonaiskustannuksia koskaan säästää, ennen kuin se menee uusintaan, mutta ehkä vuosikulut nyt kuitenkin ovat pienemmät kuin öljyllä.

Laitteen "Sumea logiikka", ja tietenkin oman systeemin perusongelmat vain harmittavat juuri nyt. Ja siksi pitää aina välillä ottaa terapiaistunto kanavalla.

Näyttäisi olevan ainakin minulla -20 raja ulkoyksikön käytölle, vaikka lupaus on -25. Nyt on -21, ja siirtyi kokonaan vastuksille. Mutta eipä siinä mitään, kunhan vain vääntää lämpöä taloon, vaikka Matti etsiikin kukkarosta kolikoita vastusten hehkuessa.
 

Tifo

Vakionaama
Kyllä, tehdasasetus ilmeisesti -20C. Täälläkin oli asennuksen jäljiltä jäänyt muuttamatta. Pystyy sen asettamaan alemmaskin kuin -25 vaikkei Zubadan malli olisikaan, mutta takuille voi sitten varmaan heittää hyvästi.
Mitsun ecodanissa voi valikosta valita pumpun sammutuslämpötilan. Oletusarvo on että ei sammu ollenkaan
100 zubadanista maahantuoja sanoi että ei tarvitse sammutusta aktivoida ollenkaan ainakaan Etelä Suomessa.
 

Lasse_r

Jäsen
Kysymystä langaton säädin ja käyräajoon liittyen

Ennen lomalle lähtö säädin langattomasta lämmön 20 asteeseen ja laitoin vielä pumpun lomatilaan ettei lämmitä turhaan käyttövettä

Nyt näyttää siltä ettei langattomasta tehty säätö vaikuta pumpun toimintaan kun sisälle on kuitenkin 22 lämmintä eli näyttää siltä että seurailee käyrää.

Voisiko olla että lomatila yliajaa langattoman asetuksen?
 

Okin

Aktiivinen jäsen
Mulla ei kylmäilmatoimintoa ollut asetettu 3 vuotta sitten asennettuun pumppuun ollenkaan tehtaalla. Normaali 80 sarjalainen porskutti vielä -29 ulkolämmössä ja vastus avitti. Olen asettanut sen nyt -26 asteeseen että sammuttaa ulkoyksikön.
 

KL51

Tulokas
Ei riitä lämmittämään yli -30c pakkasella, 23c pyynti huonekaukosäätimellä, saavuttaa 18c, patteriverkosto 70 luvun talo, patterit uusittiin, myytiinkö alitehoinen järjestelmä, onko muilla samaa
 

Passo1983

Jäsen
En muista olenko tätä ennemmin kysynyt, mutta kysytään nyt uudestaan. Tuo ulko-yksikkö käy melko tiheään nykyään, välillä pitkiäkin aikoja yhtäjaksoisesti mutta usein myös lyhyitä muutaman minuutin pätkiä. Onko tähän joku syy miksi se tekee noin ja onko tuosta pätkäkäymisestä haittaa yksikölle? Mitään asetuksia en ole muuttanut. Voisiko tuo johtua siitä että meillä menee lämpöisen käyttöveden kanssa samasta myös pesuhuoneen ja khh lattioihin lämmintä vettä, eivätkä ne meinaa pysyä lämpöisenä enää kun oltu pakkasella, johtuen varmaan siitä että vanhassa järjestelmässä pumppu kierrätti sinne kokoajan noin 60 asteista vettä ja nyt sinne menee välillä noin 50 asteista vettä sen aikaa kun pömpeli käyttövettä tekee, muun aikaa kv pumppu kierrättää sinne kuitenkin samalla tavalla vettä. En tiedä mikä tuohon voisi olla toimiva ratkaisu että nuo lattiat saisi myös lämpöiseksi kunnolla?
Oliko tähän jollakin jotain vastausta tai ideaa? Näillä pakkasilla (nytkin -26) nuo lattiat on todella kylmät.
Lisäksi, näenkö jostakin mihin asteeseen ulkoyksikön raja on asetettu? Aamulla kun koiria ulkona käytin niin ainakin silloin ulko-yksikkö pörräsi.
 
Ei riitä lämmittämään yli -30c pakkasella, 23c pyynti huonekaukosäätimellä, saavuttaa 18c, patteriverkosto 70 luvun talo, patterit uusittiin, myytiinkö alitehoinen järjestelmä, onko muilla samaa
-30.5, pyynti 21.5. Samoin 70-luvun talo, uudet patterit 2015 ja laite puskurivaraajalla. Toistaiseksi vielä pitää lämmöt. Tosin laitteen menovesi huitelee jo lähellä 60 astetta, joka lienee maksimi. Puskurissa lämpö pysyy kuitenkin ylhäällä, joten siinä mielessä reserviä pitäisi vielä olla.
 
Kyllä, tehdasasetus ilmeisesti -20C. Täälläkin oli asennuksen jäljiltä jäänyt muuttamatta. Pystyy sen asettamaan alemmaskin kuin -25 vaikkei Zubadan malli olisikaan, mutta takuille voi sitten varmaan heittää hyvästi.
Niinpä se taitaa olla. Pitäisi jostain dokumentaatiosta nähdä kannattaako laittaa alemmas, eli mikä on hyötysuhde. Saako silloin enää minkäänlaista coppia vai jauhattaako "turhaan", ja on melkein sama antaa olla vastuksilla. Ja tietysti mitä laite itse tykkää jos sitä ajetaan lähellä lämpötilalimittiä.

Ihmettelin myös tässä eilisen päivän MelCloudin energiaraporttia, siellä oli 65 kWh käytetty ja mukamas 98 kWh tuotettu. Vaikuttaisi ikiliikkujalta tai aika kovalta kolvaukselta raportin koodissa, koska laite oli 100% vastuskäytöllä, eikä silloin kyllä mistään tule yhtäkkiä ilmaista energiaa. Toki raportti onkin laskennallinen, eikä mitattu, mutta silti vei luottoa niihin lukuihin.
 

Tifo

Vakionaama
Niinpä se taitaa olla. Pitäisi jostain dokumentaatiosta nähdä kannattaako laittaa alemmas, eli mikä on hyötysuhde. Saako silloin enää minkäänlaista coppia vai jauhattaako "turhaan", ja on melkein sama antaa olla vastuksilla. Ja tietysti mitä laite itse tykkää jos sitä ajetaan lähellä lämpötilalimittiä.

Ihmettelin myös tässä eilisen päivän MelCloudin energiaraporttia, siellä oli 65 kWh käytetty ja mukamas 98 kWh tuotettu. Vaikuttaisi ikiliikkujalta tai aika kovalta kolvaukselta raportin koodissa, koska laite oli 100% vastuskäytöllä, eikä silloin kyllä mistään tule yhtäkkiä ilmaista energiaa. Toki raportti onkin laskennallinen, eikä mitattu, mutta silti vei luottoa niihin lukuihin.
Tehdasasetus on kirjan mukaan -15 mutta tehdasasetuksena kylmäilmatoiminto on tilassa off eli kone ei sammuta itseään missään lämpötilassa. Tehdas ei ole Suomessa vaan jossain lämpöisemmässä maassa. Kyllä ne toimii jos kenno ei jäädy.
 

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Kaksi täyttä vuotta talo lämmennyt Ecodanin 80:llä.
Lattialämpö, noin 150 m2 lämmitettävää pinta-alaa ja pääasiassa kaksi aikuista.
Talo Lounais-Suomessa joka lämpötiloiltaan taitaa olla manner Suomen optimia lämpöpumpulle.
Tässä kahden vuoden tulokset laitteen omilla luvuilla jotka melko hyvin pitää kutinsa kun vertailee aikaan kun ajettiin öljykattilalla.
Kolmosen COP on parempi kuin ennen laitteen hankintaa ajattelin. Kylmin kuukausi ollut kahden vuoden aikana 2023 joulukuu (-4,1)l Lapissa ja Koillismaalla lukemat taitaa olla jotain ihan muuta ja samaten COP myös.
Tammikuu alkoi täälläkin 15-20 asteen pakkasilla joten vaikka kukkaro ei tykkää niin mielenkiintoista nähdä mikä on COP jos nämä pakkaset pysyvät pidempään.
Vaimolle täytyy muistuttaa että meillä ei ole höyrysuihkua ja viileämmällä vedellä voi myös pestä itsensä.
Alempaan, vuositaulukkoon laitoin lämmityskauden keskiarvon k.o. vuodelta eli jätin pois kesä-, heinä- ja elokuun jolloin lämmitys ei ole päällä eikä ulkolämpötila vaikuta kuin käyttöveden tuottoon.


1704193739925.png
 

Hartsu

Tulokas
1.5 Kerroksinen ns. käkikellotalo tampereella 120 neliöö VM 1980, asennettu 6/2021: Mitsubishi Electric EcoDan EHST20D-YM9D + Mitsubishi Electric PUD-SWM80YAA Power Inverter + 90 puskurivaraaja .
Toiminut hyvin ,tosin pakkasia ei ole aiemmin ollut kunnolla paitsi kerran -20 1 vrk. jollain toiminnassa oli jotain..
No viime yönä oli -22 ja silloin kyykkäs, pattereihin ei mennyt kun reilu 30 astetta , aiemmin nousi meno lähemmäksi 60.
Asunto viileni yön aika 22 ... 17 asteeseen.
Scanofficeen yhteyttä- 5v takuu ok. Pojat kävi korjaamassa..
Ja nyt pelaa- aikoinaan asennuksessa oli unohtunut kytkeä ,joku kylmäilma toiminta?
Menokin nousee mukavasti yli 60, asentajat säätivät niin että -23 jauhaa kone , sitten vastuksia peliin.

Pari kuvaa aamulta ja korjauksen jälkeen.
 

Liitteet

  • vilpkyykäs.jpg
    vilpkyykäs.jpg
    638,4 KB · Katsottu: 135
  • vilpokkplus.jpg
    vilpokkplus.jpg
    598,5 KB · Katsottu: 141
Back
Ylös Bottom