MSZ-LN sulatushuijaus

Tehari

Aktiivinen jäsen
Ei multipostauksia, kiitos.
Pystyykö puhallinnopeutta modaaamaan? Puhallukset 1-3 on aika hiljaisella mut 4 nopeus siitten jo selkeesti kuuluu koko taloon.
Ideana oliskin että esim. Jos nopeus 1 on vaikka 300rpm. 2. 600 jne. Että pystyiskö noita jostain muuttamaan. Haluaisin kolmos nopeutta muuttaa hiukan kovemmalle.
Tämä nyt ei liity tähän sulatushuijaukseen mutta kun tuolta toisesta osiosta ei vastausta löytynyt niin josko auttaisi että postaan sen myös tänne :)
 

hessuttaja

Aktiivinen jäsen
Kyllä tässä on varmaan pakko alkaa tämä muutos tekemään omaankin pumppuun, kun on tuota pihinää kuunnellut tässä taas 2 tuntia. Sähköä on mennyt 2kWh, mutta liekö tuo kerennyt vielä ollenkaan lämmittää :rolleyes:

Ihan mielenkiinnosta, että voisiko Mitsu tehdä tämän saman ihan vaan ohjelmamuutoksella? Onkohan kukaan ollut suoraan yhteydessä Mitsulle ja kertonut tästä Scanofficen toiminnasta että kuin tämä pilaa koko pumpun maineen? Tuntuu hullulta ettei tätä selvää vikaa ole tässä vuosien saatossa korjattu (kuin ilmeisesti tässä uudemmassa mallissa, joka meilläkin on yläkerrassa).
Itse laitoin
Tuossa pikainen suuripiirteinen laskelma:
- WeMos D1 Mini 10€
- WeMos D1 Mini Relay Shield 10€
- Virtalähde 10€ (kotoa löytyvä vanha kännykän USB-virtalähde 0€)
- 2x DS18B20 lämpötila-anturi 10€
- 1x 33k vastus 0,05€
- Mahdollinen kotelo ja piuhat ~10€

Eli sellainen pyöreät 50€ menee osiin + mahdolliset postikulut pälle. Fyysiseen asennukseen menee varmaan pari tuntia ensikertalaiselta. Softien kanssa ihmettelyyn hyvässä lykyssä samat pari tuntia, mutta nämähän voi venyä pitkäksikin, jos tulee jotain häikkää verkon kanssa yms. Eli periaatteessa helppo homma, mutta aina voi tulla jotain ihmettelyä. Toki jos vielä virittelee jotain datankeruuta RasPilla tms. saa uhraantumaan helposti monta päivääkin.

Mutta tosiaan päivässä saa homman pakettiin jos ei tule kummempia vastoinkäymisiä.

Jossain välissä tuli mietittyä vamista plug&play-pakettia, jos saisi tosiaan noita valmiita liittimiä. Sitten ei tarvitsisi puukottaa laitteen alkuperäisiä johtoja. Ehkä täytyy taas laittaa mietintään, kun nyt näille taas näyttäisi olevan kysyntää...
tekisipä joku sellaisen "lastuboxin" jonka laittaisi ilppiin kiinni, valmiit pistokkeet/ohjeet mikä anturin johto liittää boxiin. Hyvä olisi myös on/off kytkin ja appi mistä saisi säädettyä mikä olisi max lämmitysjakso ja kuinka tukkoon saa kenno mennä.

Liekkö sama boxi toimisi erimerkeissä mitkä liikaa sulattelee?

Luulisin että tällaisella eco teho boxilla olisi kysyntää?
 

juu

Jäsen
Itse noiden Argojen kanssa opin että ainakin ne näyttivät hienosäätävän prosessia muuttelemalla sisäyksikön kierroksia vaikka nopeusalue olikin valittu. Toinen asia oli lämpötilaero imuilman ja puhalluksen välillä - se ei ollut mitenkään vakio puhallusaukon leveydeltä, vaan onewire-antureille piti etsiä keskiarvoa edustavat paikat. Minulla siis oli lämpötilaa näyttävä ilmanvirtausmittari jolla puhallus/lämpötiedot pystyi keräämään.
VTT:n mittaus tukee väitettäsi:
Screenshot 2022-12-15 at 14.59.43.png
 
  • Tykkää
Reactions: puu

Kidov

Jäsen
@ast, Onko FH:n pohjapellin sulatusvastuksen toiminta yhtä pöljä kuin FD:ssä eli päällä aina kun on pakkasta (hukka vuositasolla luokkaa 300 kWh)? Jos on, niin tuo olisi helppo askarrella kuntoon samalla kun virittelet sulatushuijausta.
Olisiko linkkiä sulatusvastuksen toiminnan modaukseen? Löysin joitakin keskusteluja, mutta kommentit olivat liian suurpiirteisiä omalle ymmärrykselleni. Olisi tarvetta modata sekä FH35 että LN25. Erityisesti FH:n vastus kuluttaa paljon sähkö, se oli muistaakseni tuplasti tehokkaampi kuin LN mallissa ja kummassakin pumpussa käsittääkseni ovat lähes koko ajan päällä, kun ulkolämpötila on pakkasen puolella.
 

iro

Vakionaama
Olisiko linkkiä sulatusvastuksen toiminnan modaukseen? Löysin joitakin keskusteluja, mutta kommentit olivat liian suurpiirteisiä omalle ymmärrykselleni. Olisi tarvetta modata sekä FH35 että LN25. Erityisesti FH:n vastus kuluttaa paljon sähkö, se oli muistaakseni tuplasti tehokkaampi kuin LN mallissa ja kummassakin pumpussa käsittääkseni ovat lähes koko ajan päällä, kun ulkolämpötila on pakkasen puolella.
Jos @janti olet kuulolla niin voisit laittaa linkin miten ohjaat sulatusvastusta FD pumpussa. Toinen toteutustapa -sulatushuijauksen oheistuotteena- on käyttää sulatuhuijausälyä pohjavastuksen ohjaamiseen. Valitettavasti tuosta ei ole julkaistu valmista ohjetta/ implementaatiota.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsityksen mukaan LN:ssä pohjavastus on käytössä vain sulatusvaiheen aikana.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Jos @janti olet kuulolla niin voisit laittaa linkin miten ohjaat sulatusvastusta FD pumpussa.
Elikä siellä on termostaatti kiinni 3-tieventtiilissä, joka vetää kun lämpötila tippuu +5C alle. Tuo on sarjassa pohjavastuksen syötössä.
Tuolle modille on ohituskytkin jolla tuon modauksen saa ohitettu aivan kovimmille pakkasille (-15C - -30C).

janti-modi.png


 
Viimeksi muokattu:

bILPo

Aktiivinen jäsen

puu

Aktiivinen jäsen
Tässä vielä kerran perustelua, miksi Mitsurunneria tarvitaan näihin hullunkiertovehkeisiin. Ulkona n. -20°C. Laite alkaa sulattaa 4:41. Laite alkaa tuottaa lämpöä kunnolla vasta n. 5:20 paikkeilla. Eli noin 40 minuuttia laite joko kylmentää sisätiloja, tai lämmittää niitä hyvin vaatimattomasti. Joten jos sulatukset tapahtuvat 40 minuutin välein niin... laite toimi täysin kuten kuuluukin Scanofficen mielestä!

Mitsurunnerin kanssa taas sulattelee nyt 4h välein, mihin olen asettanut säälisulatuksen. Ei silloinkaan vielä kenno tukossa ole, sillä tässäkin tapahtunut sulatus oli noin 4 minuuttia, eli n. puolet maksimista.

1671172270383.png
 

hessuttaja

Aktiivinen jäsen
Onko kukaan teistä kokeillu tehdä itse tuota vtt testiä omalla pumpulla? Pyynti +20c ja lisälämmitin lähtee päälle jos imuilma tipahtaa +19,5?
 

puu

Aktiivinen jäsen
Kas niin. Siinä olisi sitten ensimmäinen malli Mitsurunner-adapterista. Sisältää myös 33k huijausvastuksen. Eli sininen liitin ulkoyksikön piirikortin liittimeen CN641 alkuperäisen liittimen tilalle, ja alkuperäinen liitin tuohon valkoiseen littimeen kiinni. Vihreään ruuviliittimeen sulatushuijausreleen NC, COM, ja NO merkintöjen mukaisesti.

Tämänhän voi laittaa valmiiksi jo paikalleen vaikka itse Mitsurunneria ei olisi vielä pyörimässsä. Kolmejohtoinen kaapeli ruuviliittimeen kiinni, niin voi vaikka käsikytkimellä tai ajastimella testailla köyhän miehen/naisen sulatushuijausta. Huom: Näissä johdoissa on potentiaalieroa maahan nähden, joten pitää huolehtia kunnollisesta eristyksestä, ja jos eristämättömänä käsittelee, pitää ILP:stä olla sähköt pois turvakytkimellä tai vastaavalla galvaanisella erottimella.

1671179599007.png

1671179619005.png
 
Viimeksi muokattu:

puu

Aktiivinen jäsen
Seuraa kysymys edellisessä viestissä esitetystä Mitsurunner-adapterista:
Olisiko joku innostunut asentamaan adapterin pumppuunsa jo ihan lähipäivinä (siitä kun adapterin saisi käsiinsä) ja testaamaan esim. kytkimellä, että toimii? Valokuvat tietenkin muistoksi asennuksesta, niin näkee miten tuo sinne istuu. En jaksaisi omaa ulkoyksikköä ruveta aukomaan, enkä halua kasata noita enempää ennen kuin on testattu toimivaksi.

Korvausta voi adapterista maksaa oman maun mukaan. Mitään ei tarvitse tietenkään maksaa, jos ei toimi tai sovi (liittimien sopivuudesta ei vielä 100% varmuutta). Mutta tosiaan haluan osan lähettää sellaiselle, joka pääsisi mahdollisimman pian kokeilemaan, niin saadaan hommaa eteenpäin.

Itsehän majailen Kangasalla, niin myös jos tästä läheltä löytyy sopiva kohde, voin ehkä jopa mahdollisuuksien mukaan käydä paikan päälläkin ihmettelemässä.
 

puu

Aktiivinen jäsen
No, päädyinpä tilaamaan osat kolmeen Mitsurunneriin. Jos vaikka joulun välipäivinä innoistuisi kasailemaan plug-and-play-settejä. Kahdelle niistä ilmeisesti löytyisi jo tilaajakin.

Just ordered parts for three Mitsurunners from Deutschland, I'll going to make some plug-and-play sets. BTW I took Pro models of D1 Mini:
 
  • Tykkää
Reactions: juu
@puu
Does this Wemos D1 Pro have an external WIFI Connector on the board? Would be great! I think my second MitsuRunner just doesn't connect anymore to the cloud, because the WIFI Signal is too weak (even if the unit is just 4 metres away from the AP.

At -5 to -12°C, just look how smooth it is heating now.
2-3 hours, heating nonstop. The only thing that limited the heating to 3 hours, is the maximum heating time in the .constants file of the mitsurunner bundle. Before it had hughe problems keeping the temperature on a high level in the house, due to its crazy defrost cycle.
 

Liitteet

  • StatusPage.JPG
    StatusPage.JPG
    82,1 KB · Katsottu: 148
  • TempDelta.JPG
    TempDelta.JPG
    103,3 KB · Katsottu: 147

puu

Aktiivinen jäsen
@puu
Does this Wemos D1 Pro have an external WIFI Connector on the board? Would be great! I think my second MitsuRunner just doesn't connect anymore to the cloud, because the WIFI Signal is too weak (even if the unit is just 4 metres away from the AP.
It seems to have a connector for external antenna. That may be useful especially if it is being put inside the outdoor unit.

I did a simple test bench that can be used to test the adaptor and function of the Mitsurunner itself. The green light is dimmer when defrost hack is active and brighter when it allows the heat pump to defrost. There is also a red led that is not visible checkig connection to discharge temperature thermistor (RT62) that is in the same connector. The toggle switch is here in the place of Mitsurunner.
1671207730970.png
 

Deut

Jäsen
Taas off topic mutta kun tän sulatuksen kanssa puuhaillut niin rupesi mietityttään toinenkin asia ja täältä langalta varmasti löytyy tietoa. Onko normaalia että puhalluslämpötila tippuu radikaalisti kun puhallusnopeuden nostaa nelosesta vitoseen? Eli täysille. Tein tuossa nopeaa käsimittausta lämpömittarilla, pyynti +24. Puhallus vitosella pumpun ulostuloilma oli n. +40. Kun tiputin puhallusta pykälän neloselle niin mittarista loppui asteikko kesken, ulostuloilma oli varmaan jotain luokkaa +55. Vika vai ominaisuus?
 

haraldh

Vakionaama
Sen paineen alla olevan kilogramman kylmäaineen energian hukkaamiseen menee vähän aikaa, joka näkyy siten että lämpöä tulee sisäkennoon vielä hetken aikaa vaikka tuuletinkin on hidastunut. Kuinka nopeasti mittasit lämpötilat sen jälkeen kun vähensit lämpötilapyynnön? Arvaan että ihan normaalitilanne.
 

iro

Vakionaama
It seems to have a connector for external antenna. That may be useful especially if it is being put inside the outdoor unit
I have one Wemos D1 Pro located in a problematic area from wifi coverage point of view. With the internal antenna, the connection was often lost and restored only with Wemos reset. With external antenna no problems. And effect will be much bigger if Wemos is in a metal box and the antenna is outside of it.
@puu , your Mitsurunner adapter is super:tonttu:
 
  • Tykkää
Reactions: puu

Deut

Jäsen
Mittasin itseasiassa molempiin suuntiin, niin että pudotin nopeutta ja niin että nostin nopeutta. Laitoin ihan mittarin pumpun läppiin kiinni ja annoin olla n. 5min siellä. Eli lämpötila oli kyllä varmasti tasaantunut. Tuon lämpötilaeron tuntee ihan kädelläkin, nelosella puhaltaa huomattavasti kuumempaa ilmaa kuin vitosella.

Jos tämä on normaalia niin mielenkiintoista, että kummalla sitä pumppua kannattaisi pitää jos haluaa maksimaalisen lämmitystuloksen... Vitosella ilmamäärä tietty huomattavasti suurempi mutta 15 asteen ero puhalluslämpötilassa on myös suuri.
 

Mza

Tulokas
Seuraa kysymys edellisessä viestissä esitetystä Mitsurunner-adapterista:
Olisiko joku innostunut asentamaan adapterin pumppuunsa jo ihan lähipäivinä (siitä kun adapterin saisi käsiinsä) ja testaamaan esim. kytkimellä, että toimii? Valokuvat tietenkin muistoksi asennuksesta, niin näkee miten tuo sinne istuu. En jaksaisi omaa ulkoyksikköä ruveta aukomaan, enkä halua kasata noita enempää ennen kuin on testattu toimivaksi.

Korvausta voi adapterista maksaa oman maun mukaan. Mitään ei tarvitse tietenkään maksaa, jos ei toimi tai sovi (liittimien sopivuudesta ei vielä 100% varmuutta). Mutta tosiaan haluan osan lähettää sellaiselle, joka pääsisi mahdollisimman pian kokeilemaan, niin saadaan hommaa eteenpäin.

Itsehän majailen Kangasalla, niin myös jos tästä läheltä löytyy sopiva kohde, voin ehkä jopa mahdollisuuksien mukaan käydä paikan päälläkin ihmettelemässä.
Moi,

Olisin halukas kokeilemaan kyseistä plugia/adapteria.

Todella hienoa kehitystyötä, kiitos siitä kaikille!
 
Viimeksi muokattu:

Harrastelija

Vakionaama
kummalla sitä pumppua kannattaisi pitää jos haluaa maksimaalisen lämmitystuloksen...
Yleensä suuremmalla puhalluksella tulee enemmän lämpöenergiaa.
Jos sinulla 4 puhalluksella nousee lämmöt 50 päälle niin aletaan olla pumpun suorituskyvyn rajoilla. Tarkoittaa että pumpusta voisi tulla enemmänkin tehoa mutta puhallusilman lämpötila on jo maksimissa joten teho jää vajaaksi.
Kun puhallusta kasvatetaan, puhalluslämpötila tippuu ja pumppu pääsee taas täysillä töihin.

Eli pitää erottaa puhalluksen lämpötila ja pumpun generoima lämpömäärä. Lämpömäärä kuvaa sitä paljonko energiaa on tuotu taloon sisälle. Puhalluslämpötila ei sitä suoraan kerro vaan pitää tietää myös ilmamäärä.
Tämmöinen hatusta tempaistu esimerkki:
100 litraa sekunnissa 40 asteista ilmaa lämmittää taloa enemmän kuin 60 litraa 50 asteista.

Toki tuolla kovalla puhalluksella on huonoja puoliakin, Meteli ja vedon tunne.

4 ja 5 nopeuden ero on LN:ssä aika suuri.
 

JAJ

Tulokas
No, päädyinpä tilaamaan osat kolmeen Mitsurunneriin. Jos vaikka joulun välipäivinä innoistuisi kasailemaan plug-and-play-settejä. Kahdelle niistä ilmeisesti löytyisi jo tilaajakin.

Terve vaan!

Foorumia jo joitain vuosia melko ahkerasti seuranneena sain lopultakin aikaiseksi itsekin rekisteröityä tänne.

Itselläni myös sulatusongelmista kärsivä, toisen sukupolven LN35 sarjan pumppu.

Tämän mitsurunnerin rakentaminen omaan koneeseen ollut mielessä, mutta oma taitotaso tämmöisissä hommissa ei ehkä kuitenkaan ole riittävä että lähtisin asiaa koittamaan.

Joten jos valmis plug-and-play setti olisi mahdollista saada tätä kautta, olisin siitä erittäin kiinnostunut.

Kiitokset kaikille tästä hienosta ja vapaaehtoisesta kehitystyöstä!
 

iro

Vakionaama
Nyt kun kiinnostus Mitsurunner asennuksiin on taas heräämässä (@puu :n Mitsurunner-setti madaltaa kynnystä tarttua toimeen) voisi asennusvaiheessa olla hyväksi varmistaa että asennetussa Mitsurunnerissa lämpötilojen mittaukset ja wifi yhteys toimii riittävän hyvin.

Olisko joku Mitsurunnerin käyttäjä tai käytöstä kiinnostunut osallistumaan talkoisiin tekemällä softan joka:
1) lukee Wemos RSSI (wifi-signaali) tasoa
2) lukee DS18B20 antureita ja laskee virhesuhdetta kultakin anturilta (epäonnistuneet mittauset/kaikki mittaukset)
3) lähettää nuo tiedot IoT_Gurulle
 

iro

Vakionaama
Mitsurunneria lähdettiin alkujaan suunnittelemaan Mitsun LN:ään, mutta yhtälailla se toimii myös FD:ssä ja FH:ssa. FD:ssä ja ymmärtääkseni myös FH:ssa pohjapellin sulatusvastus on kuluttamassa tehoa aina kun ulkolämpötila on pakkasella. Tuo olisi helposti korajttavissa yhdellä releellä ja pienellä modauksella Mitsurunnerin softaan. Jos tälle on ominaisuudelle on tarvetta niin toteutusta voisi suunnitella pidemmälle.
 

Kidov

Jäsen
Täällä myös yksi kiinnostunut adapterin kokeilija. Talossa lisänä vesikiertoinen puulämmitys, joten hyvin ehtisi ja uskaltaisi testailla Mitsun modausta.
 
  • Tykkää
Reactions: puu

puu

Aktiivinen jäsen
Sopiihan se sinne hienosti. :cool: Päätin kuitenkin ottaa nyt suojakelillä tuon oman ulkoyksikön etukannen auki, kun oli jo propellissa sen verran jäätä että parempi sulatella pois. Samalla sitten tuli todettua että adapteri passaa hienosti paikalleen, ja liittimet ovat tismalleen oikeat. Vaikka liittimet lukkiutuvatkin napakasti, kannattaa tukea johtoja tukea nippusiteellä esim. toisiin johtoihin, jotteivät aiheuta tuohon tarpeetonta alaspäin suutautuvaa kuormaa.

Nyt kun fyysinen yhteensopivuus on verifioitu, voisin selkeän kysynnän vallitessa askarrella näitä useampia. Sellaista hintaa ajattelin näille kuin 15€/kpl 20€/kpl + postikulut (kirjeenä menee). Tuo on kuitenkin sen verran työläs askarrella, että ei tuollakaan hinnalla vielä tuntipalkoille päästä. Tuon naarasliittimen crimp-holkit tuottavat nimittäin vähän päänvaivaa, mutta keksin niihinkin kikan. Toki jos joku haluaa itse askarrella, voin lähttää osapaketin 5 euron hintaan (+pk).

EDIT: Hintaa päivitetty 20 euroon homman työläyden takia.

1671359577124.png


Adapteri irtoaa kun painaa tuosta kohtaa talttapäämeisselillä samalla kääntäen.
1671360075692.png
 
Viimeksi muokattu:

puu

Aktiivinen jäsen
Nuo liittimet siis ovat TE Connectivityn Grace -Intertia sarjaa. Yrityksen nimiin voi tilata tuolta TE-connectivityn sivuilta sampleja noista ilmaiseksi. DigiKeystä löytyy myös noita kaikkia (sieltä taitavat nuo sampletkin tosiasiassa tulla). Eli tosi-DIY:ttäjä voi myös tilata noita itse ja askarrella adapterin.

Naarasliitin (kumpikin käy, eroa vain väri):
Sininen: 2-1747066-4 https://www.te.com/usa-en/product-2-1747066-4.html
Punainen: 2-1747066-4 https://www.te.com/usa-en/product-1-1747066-4.html

Urosliitin (kumpikin käy, toinen kultaisilla pinneillä):
1747067-4 https://www.te.com/usa-en/product-1747067-4.html
1871843-4 https://www.te.com/usa-en/product-1871843-4.html

Holkit naarasliittimen sisään (kaikki yhteensopivia):
1747591-1 https://www.te.com/usa-en/product-1747591-1.html
1747063-1 https://www.te.com/usa-en/product-1747063-1.html
1747062-1 https://www.te.com/usa-en/product-1747062-1.html
 

Apocalyt

Tulokas
Mittasin itseasiassa molempiin suuntiin, niin että pudotin nopeutta ja niin että nostin nopeutta. Laitoin ihan mittarin pumpun läppiin kiinni ja annoin olla n. 5min siellä. Eli lämpötila oli kyllä varmasti tasaantunut. Tuon lämpötilaeron tuntee ihan kädelläkin, nelosella puhaltaa huomattavasti kuumempaa ilmaa kuin vitosella.

Jos tämä on normaalia niin mielenkiintoista, että kummalla sitä pumppua kannattaisi pitää jos haluaa maksimaalisen lämmitystuloksen... Vitosella ilmamäärä tietty huomattavasti suurempi mutta 15 asteen ero puhalluslämpötilassa on myös suuri.
Lämmitystehon voi laskea tuosta ainakin suuntaa-antavasti mittaamalla tuloilman lämpötilan koneen päältä ja tämän jälkeen puhallusilman lämpötilan. Tämän jälkeen lämpötilojen erotus * ilmavirta * 1,2.

Mulle asennettiin maanantaina uusi LN 25 alakertaan. Oma tulos täydellä puhalluksella: tuloilma 26, puhallus 44, ilmavirta 228 (laitteen speksien mukaan täydellä puhalluksella). Tärkeää laittaa lämpötila-anturi tarpeeksi lähelle puhallusaukkoon. Sain saman tuloksen teholle kun mittasin -8C ja 0C asteen ulkolämpötiloilla, mutta melcloud raportoi 0C :lla matalampaa energian kulutusta (1kw @ 0C ja 1,4 @ -8C).

18 * 228 * 1,2 = 4925 W lämmitysteho. Jos noi Melcloudin raportoimat kulutukset pitää paikkansa, niin ilman sulatusjaksoja COP olis 0C:ssä noin 4,9 ja -8C:ssä noin 3,5.

Tuossa kun lämpötila laski -15C asteeseen niin laite alko tehdä sulatuksia noin tunnin välein ja ne kesti noin 10 minuuttia mukaanlukien ajan, joka kestää palata täydelle puhallukselle. Kävin muutaman kerran katsomassa ulkoyksikön huurteisuustilannetta sulatuksen alussa ja ajoittain kenno oli kunnolla huurteessa ja välillä ei.

Ehkä tosta lisää suorituskykyä saisi sulatushuijauksella, kun jaksot olis pidempiä, mutta siihen kuitenkin tyytyväinen, että ei näytä aloittaneen sulatushulluttelua 40 minuutin sykleillä ja tehoa näyttäs tulevan yllättävänkin paljon. Kun availin tuossa ovia ja olen pitänyt pumppua täysillä, niin yhdessä takan kanssa näyttää tällänen 185 lämpimän neliön omakotitalo pysyvän lämpimänä -10C:ssa aika pienellä sähkölämmityksen käytöllä. Toinen pumppu FT25 vielä tulossa yläkertaan, viilennystä ja takan käytön tarvetta vähentämään.
 

puu

Aktiivinen jäsen
Eniten noissa adaptereissa tuottaa tosiaan päänvaivaa, miten saada nuo crimpattavat naarasliittimen holkit järkevästi pakalleen. Päädyin sellaiseen menetelmään, että juotan pätkän piikkirimaa neljään holkkiin. Holkkia pitää myös vähän saksia ja puristaa sivuilta, että se mahtuu liittimen sisään, sillä se on tarkoitettu crimpattavaksi. Kuvassa näkyy jigi, minkä tein tuon piikkiriman juottoa varten. Homma on tarkkaa, tuossa kuvan yksilössäkin jouduin tekemään kaksi uudestaan, kun holkki tinautui jigiin kiinni.

Seuraavaksi nykäisen piikkirimasta tuon musta muovin pois ja tuuppaan holkit piikkiriman pinnin kanssa yksitellen liittimen sisään. Näin saan naarasliittimestä tehtyä piirilevyyn juotettavan mallisen. Alemmassa kuvassa näkyy tämä liitin piirilevyyn sijoitettuna. Ehkä parinkymmenen jälkeen tämä alkaisi jo sujua vähän jouhevammin, mutta ärräpäitä meinaa päästä hommassa kun useamman holkin pilaa peräkkäin.
1671382817826.png


1671382902682.png
 

Apocalyt

Tulokas
Voisi. Sopivat anturit löytyy ulkoyksiköstä jo valmiina. Eikä tämä huijaussoftakaan tosiaan ole mitään rakettitiedettä. Vaikea ymmärtää, miksi (käsittääkseni) mikään pumppuvalmistaja ei käytä tätä lämpötiladeltaan perustuvaa sulatusta, vaan yleensä joko vain ulkolämpötilaan perustuvaa, tai sitten tätä Mitsun reaktiivista.
Kun tuossa mittailin lisää hyötysuhteita kovilla tehoilla ja kävin katsomassa ulkoyksikön tilannetta sulatusjakson alussa, niin huomasin pariin otteeseen, että sulatuksen jälkeen laite puskee huomattavan kovia tehoja ja sitten kun pari kertaa satuin mittaamaan pari minuuttia ennen sulatusjakson alkua, tehoja oli huomattavasti vähemmän luokkaa 40% vähemmän, vaikka ulkoyksikkö ei näyttänyt silmämääräisesti tukkoiselta. Tämä oli toki hyvin kostealle säällä pienillä plussa asteilla, mutta voisiko se olla, että sulatus käynnistyy koska vaadituilla tehoilla hyötysuhde tai tehot on pudonneet alas?

Voisi käydä niin, että jäätä on kertynyt lauhduttimen sisäpinnoille, vaikka ilma kulkeekin läpi ihan hyvin. Ehkä pakkasilla yritetään jotain samanlaista, mutta sitten päädytään jatkuviin sulatuksiin kun hyötysuhde tai tehot putookin jo kovin nopeasti sulatuksen jälkeen. Vettä sulatuksen yhteydessä tuli kuitenkin ihan kohtuullisesti tuossa. Toki silti nuo adaptiiviset systeemit pitäs viritellä toimimaan paremmin, jos teillä kokemuksena on ollut, ettei lämpöä tahdo saada laitteesta kovilla pakkasilla juuri lainkaan, kun aina sulatellaa.
 

ast

Jäsen
Aivan erinomaisesti on Mitsurunnner toiminut FH25:ssa nyt jokusen päivän. Kelit ovat vaihdelleet +2 ja -18 välillä. Asetin pakkosulatuksen ajaksi 4 tuntia ja lämpötilarajaksi sulatukselle 4 astetta. Kun tuo 4 astetta ylittyy kenno näyttää olevan jo ihan oikeasti tukossa, mutta hämmentävästi COP on edelleen yllättävän hyvä. Jotenkin siitä edelleen saa lämpöä vaikka virtaus läpi alkaa olla mitä on. Pakkasilla mentiin helposti tuolla 4 tunnin välillä, pahimmillaan kosteammalla kelillä tiputtiin vähän reiluun pariin tuntiin. Aivan uskomaton parannus verrattuna 40 minuuttiin mitä tämä yksilö halusi usein ajaa. Oli jo hyvin vahvasti mielessä pumpun vaihto tämän onnettoman käytöksen vuoksi, mutta sille ei nyt ole enää tarvetta niin kauan kun laite vaan muuten toimii.

Koska olen Home Assistant käyttäjä enkä pidä erityisesti MQTT:stä muokkasin koodista omaan käyttöön Home Assistant API:a käyttävän version. Alkuperäisessä useaan tiedostoon jaetussa rakenteessa on myös tiettyjä haasteita kun ESPHomea käytetään Home Assistantin lisäosana. Käytännössä on paljon helpompaa jos kaikki on samassa tiedostossa jonka voi vaan copy-pasteta lisäosan editoriin, ylimärääisten tiedostojen lisääminen edellyttää Unix osaamista ja varsinkin Home Assistant OS:n kanssa on hieman hankalaa. Jos tällaiselle versiolle on kiinnostusta laajemmin ja tekijät sen sallivat niin voin sen siistiä ja laittaa jonnekin. Githubista ei löytynyt tietoa millä lisenssillä koodi on jaettu.

Pohjavastuksen ohjaus kiinnostaa sillä se on FH malleissa 130W. Pakkasilla siis menee 3 kWh harakoille joka päivä...

1671482695930.png


Kuvassa täystehotestiä puhallus ja pyynti täysillä -13 asteessa. Kyllä tuosta vanhuksesta vielä näyttää potkua lähteävän ihan hyvin.

Siltä varalta että jotain FD tai FH omistajaa kiinnostaa alla pari kuvaa rautatoteutuksesta. LN:n kanssa ei tietysti tällaista tarvita kun Wifi etähallinta löytyy valmiiksi.

1671483639824.png

Tämä kortti on itselläni sisäyksikön päässä. Tässä laidassa on 5V syöttö CN105 liittimeltä, sarjaliikenne pumpun etäohjausta varten ja liitäntä releelle ulkoyksikössä. Toisella laidalla on 3x lämpötila-anturin liitin (ulkoyksikölle menevä piuha ja sisäyksikön kaksi anturia (ilma sisään / ulos)

1671483763581.png


Relekortti ulkoyksikössä. Tämän kautta menee myös lämpötila-anturien kytkentä.
 
Viimeksi muokattu:

iro

Vakionaama
Aivan erinomaisesti on Mitsurunnner toiminut FH25:ssa nyt jokusen päivän.
Hienoa että lähti toimimaan odotetusti. Pitikö DS18B20 häiriöiden suhteen tehdä jotakin viriryksiä ?

Pohjavastuksen ohjaus kiinnostaa sillä se on FH malleissa 130W. Pakkasilla siis menee 3 kWh harakoille joka päivä...
Pohjavastuksen toiminnan modaaminen on sinun tapauksessasi helppo rasti.
Laita rele pohjavastuksen jännitesyöttöpiuhaan, ja rele kytkemään kun ulkolämpötila alle -2C ja COP < 0. Tuota ehtoa käytän omassa FD:ssä. (COPin tilalla voisi olla myös esim deltaT).
 
  • Tykkää
Reactions: ast

puu

Aktiivinen jäsen
Aivan erinomaisesti on Mitsurunnner toiminut FH25:ssa nyt jokusen päivän. Kelit ovat vaihdelleet +2 ja -18 välillä. Asetin pakkosulatuksen ajaksi 4 tuntia ja lämpötilarajaksi sulatukselle 4 astetta. Kun tuo 4 astetta ylittyy kenno näyttää olevan jo ihan oikeasti tukossa, mutta hämmentävästi COP on edelleen yllättävän hyvä. Jotenkin siitä edelleen saa lämpöä vaikka virtaus läpi alkaa olla mitä on. Pakkasilla mentiin helposti tuolla 4 tunnin välillä, pahimmillaan kosteammalla kelillä tiputtiin vähän reiluun pariin tuntiin. Aivan uskomaton parannus verrattuna 40 minuuttiin mitä tämä yksilö halusi usein ajaa. Oli jo hyvin vahvasti mielessä pumpun vaihto tämän onnettoman käytöksen vuoksi, mutta sille ei nyt ole enää tarvetta niin kauan kun laite vaan muuten toimii.
Hieno viritelmä sulla! Omien havaintojeni mukaan myöskään tuo COP ei dramaattisesti laske, vaikka kenno olisikin jo aika tukossa. Scanofficen perustelut ylitiheillä sulatuksilla COP:n pitämiseksi hyvänä ovat vailla pohjaa, jauhavat vain matraa siitä kuinka paljon huonompi lämmönjohtavuus jäällä on kuin alumiinilla.

Koska olen Home Assistant käyttäjä enkä pidä erityisesti MQTT:stä muokkasin koodista omaan käyttöön Home Assistant API:a käyttävän version. Alkuperäisessä useaan tiedostoon jaetussa rakenteessa on myös tiettyjä haasteita kun ESPHomea käytetään Home Assistantin lisäosana. Käytännössä on paljon helpompaa jos kaikki on samassa tiedostossa jonka voi vaan copy-pasteta lisäosan editoriin, ylimärääisten tiedostojen lisääminen edellyttää Unix osaamista ja varsinkin Home Assistant OS:n kanssa on hieman hankalaa. Jos tällaiselle versiolle on kiinnostusta laajemmin ja tekijät sen sallivat niin voin sen siistiä ja laittaa jonnekin. Githubista ei löytynyt tietoa millä lisenssillä koodi on jaettu.
Jaa ihmeessä tuo versiosi. Ja hyvä kun mainitsit, on ollut tarkoitus lisätä tuo lisenssitieto tuonne Mitsurunnerin githubiin. MIT-lisenssiä tuohon joka tapauksessa itse ajattelin, mutta varmista asian vielä Velskulta eli VeliML:ltä ja koitan saada piakkoin lisättyä tuon lisenssitekstin githubiin.
 
Viimeksi muokattu:

Velsku

Aktiivinen jäsen
@puu saikin kiinni watsapin kautta. 2021 maaliskuussa minun oli vedettävä totaalistoppi tällekin hommalle, välttyäkseni täydelliseltä burnoutilta. Kiireinen ja vastuullinen työ + kaikkea muuta kiirettä + tämä olivat liikaa minulle. Ehkä sitä nyt taas voi alkaa katsella tähänkin suuntaan, sen verran mielenkiintoista oli...

MIT-lisenssi on OK tuohon. @puu laittelee tekstit kuntoon
 
Viimeksi muokattu:

Velsku

Aktiivinen jäsen
Kiitos @puu & muut homman kehittämisestä eteenpäin. Kyllä tämä on parasta, mitä ko. pumpulle voi tehdä. Toisiksi parasta on siirtää sisä lämpötilan mittaus pois pumpun sisäyksikön sisältä, johonkin jossa pumpun ilmavirta ei suoraan vaikuta. Pumppu reagoi todella herkästi lämpötilan muutoksiin anturissa ja vaihtaa tehoaan, valitettavasti nopeammin pienemmäksi kuin takaisin ylös. --> pienikin lämpimän ilman takaisinvirtaus tiputtaa pumpun lämmitystehoa, eikä pumpulla saa sitä haluamaansa lämmitysvaikutusta niin hyvin... Minulla on tuotu siksi anturi "nurkan taakse" huoneeseen, joka on pumpun lämmityksen alueella muttei lainkaan lämpimässä ilmavirrassa ja vaikutus on merkittävä parannus pumpun tuottamaan lämpömäärään. (pumppu mulla porraskäytävässä, jossa herkästi vetää lämmittämäänsä ilmaa sisään)
 

puu

Aktiivinen jäsen
Kiitos @puu & muut homman kehittämisestä eteenpäin. Kyllä tämä on parasta, mitä ko. pumpulle voi tehdä.
Kiitos, ja iso kiitos itsellesi. Uskaltaisin sanoa, että tämä olisi tekemättä jäänyt ilman panostasi. Tämä pumpuntahdistin alkaa tuntua jo yhtä elintärkeältä kuin se ihmiseen asennettava malli niille, joilla se sisäinen pumppu oirehtii.

MIT-lisenssi on OK tuohon. @puu laittelee tekstit kuntoon
Lisenssitiedot on nyt lisätty tuonne. Eli vapaassa käytössä koodi on kuten ennekin, mutta nyt se on mainittu siellä.
 

puu

Aktiivinen jäsen
Aamulla tuli tipautettua neljä ensimmäistä Mitsurunner-adapteria keltaiseen laatikkoon. Eli jos olet tilannut ja maksanut, niin adapterisi on nyt postin hellässä huomassa. Jouluksi eivät varmaankaan vielä ehdi, mutta ehkä parempi niin joulurauhan kannalta kun pakkohan sitä on päästä heti kokeilemaan. :p

1671529651116.png
 
Back
Ylös Bottom