MSZ-LN2

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
hieman offtopic, mutta
jantilla menee lämpimään veteen minusta kovasti energiaa, kun muistelisin, että kokonaisvedenkulutus teillä meitä hieman pienempi.
Meillä n. 80 m3/v, josta osa autojen pesuun ja pihamaan kasteluun.
Meillä menee nykyisin 78 m3/v.
Tuossa oli varaaja (3 kW) mennyt päälle vasta puolilta öin, eli 14.1. saunomisen vedet lämmitettiin 15.1. puolella. 15.1. lämpimän veden lämmitys aloitettiin jo saman vuorokauden puolella.
=> Eli tuo noin 11 kWh on 2 vrk lämpimien vesien teko => noin 5,5 kWh/vrk. :)
 

Liitteet

  • janti tuntikulutukset 15.1.2021.png
    janti tuntikulutukset 15.1.2021.png
    146,4 KB · Katsottu: 214
  • janti tuntikulutukset 14.1.2021.png
    janti tuntikulutukset 14.1.2021.png
    141,7 KB · Katsottu: 213
Viimeksi muokattu:

PolyEsko

Vakionaama
@janti
Tuossa meidän vastaava eiliseltä.
Meillä aina klo 00:00 menee yösähkö päälle ja varaajaa lämmitetään vuorokauden eka tunti / ekat tunnit. Iltasella saunominen.
 

Liitteet

  • kulutus2.JPG
    kulutus2.JPG
    33 KB · Katsottu: 237
Eilen -20 ja veti samaa 30/10 min sulatusjaksoja. Takalla on autettu kovilla pakkasilla eli kun lämpötila on lähempänä -20 c.

On kokeiltu tuloksetta kovalla pakkasella -28...-20c
  • virrat kaukosäätimestä pois
  • virrat kokonaan pois
  • vaihdettu toimintatilaan mode: fan
  • powerful 15min
  • lämpötilanpyynti 31c 1h ajan (puhallus täysillä)
  • yläanturi siirretty kuorensa sisään/tasoon ettei törrötä ulos (ei kuivattu, ei käytetty virtoja pois)
  • yläanturi siirretty reilusti kuorensa sisään (ei kuivattu, ei käytetty virtoja pois)
  • laite on saanut pohtia 12-24 h onko mikään muuttunut
Nyt enää -4 c, kohta kuulee onko pidempi jakso. Nyt ulkoyksikkö sentäs sulatuksen aikana tiputti vesipisaroita eli oli jotain sulatettavaa.

edit: 9.45 putosi sulatusvettä ja nyt 10.32 puhallus loppui. Eli jaksotus lienee hieman pidempi. Mutta kaukana ollaan muiden 2-2,5h jaksotuksista.

edit2: sähköt käytetty poissa. Eka puhallusjakso noin 1h20.

edit:3 ja tuosta taas palattiin 30min jaksoihin.

Mitsubishi LN25-VGHZ2 (2020.4) en suosittele niin pitkään kun korjausta ei löydy. Tässä arvostelu ja arvio, ei toimi.
Joo. On kyllä ihme homma, ettei maahantuoja ole hoitanut asiaa kuntoon tähän LN2-mallisarjaankaan.

Mulla nyt muutaman päivän tehny sitä 60-70 min sykliä + sulatus joko 7 tai 10 min. Saa nähä ku viikon päästä taas pakkaset nousee.

En tiedä lukeeko maahantuoja sitten näitä foorumeita ollenkaan. Täällähän olis iso tietopankki käyttäjäkokemusta :D
 

Mukana

Jäsen
Tuo on hyvä kysymys ja siis autot on eri sulakkeiden takana, tai sitten, kuten tuossa tapauksessa lämmitettiin peräjälkeen. Toinen auto lähti aiemmin liikenteeseen ja toinen vasta myöhemmin päivällä.
Ja kyllä sulake on kovilla sen auton kanssa, johon on laitettu 2 kpl 2kW -lämmitintä ja myös siis lohkolämmitin. Joskus käy niin, että varoke laukeaa, mutta yleensä ei laukea. (16A). Nuo kaksi lämmitintä on siinä käteviä, että ikkunat saa nopeasti sulamaan vaikka pakkasta on paljon.
 

hempanpumppu

Aktiivinen jäsen
Joo. On kyllä ihme homma, ettei maahantuoja ole hoitanut asiaa kuntoon tähän LN2-mallisarjaankaan.

Mulla nyt muutaman päivän tehny sitä 60-70 min sykliä + sulatus joko 7 tai 10 min. Saa nähä ku viikon päästä taas pakkaset nousee.

En tiedä lukeeko maahantuoja sitten näitä foorumeita ollenkaan. Täällähän olis iso tietopankki käyttäjäkokemusta :D
Millaisella sulatteluvälillä LN2 pitäisi tuollaisella -15-20 pakkasella mennä? Karkeasti omaa tuossa katsonut, niin vajaa 1,5h käy ja sulattelu 10min.
 
  • Tykkää
Reactions: juu
ILPin lämpötilojen ja toiminnan seuranta: olis tosiaan kiva saada Mitsusta vähän käppyröitä talteen, kun joutuu ehkä vähän paimentamaan tuon toimintaa ;)

Mitä toteutuksia teillä on käytössä, mikä osoittaunut hyväksi ja helpoksi? Ja mielellään edulliseksi? Ruuvitag ainakin osalla käytössä, mikä ilmeisesti helppo? Onko muita?

Sellaista siis mikä ei vaadi kahen viikon kurssia + Rasperry Pi + Linux + automaatiohärdellicomboja, sekä päivittäistä optimointia ja hierontaa :cool: Ei ole tarkoitus lähteä kotiautomaatiota rakentamaan.
Tuntuu, että tämän Mitsun kans on ihan tarpeeksi säätämistä; ei kiitos enää muuta säädettävää :sille:
 
  • Tykkää
Reactions: juu
@hempanpumppu @Mukava

Aiemmin ei tullut oman LN35:sen käyntiaikoja ja sulattelua seurattua, mutta kovilla pakkasilla alkaneen hullunkierron jälkeen alkoi kiinnostamaan... :D

Muutaman päivän tehnyt nyt tasaista 70 min lämmitys / 11 min sulatus (aika sisäpuhalluksen loppumisesta uudelleen alkamiseen valitulla puhallusnopeudella).

Kaipa tuo 70 min on sitten Mitsun "normaali", en tiedä. Anturien eristämisellä ja sulatusanturin siirrolla keskiputeen? saataneen lämmitysaikaa jatkettua jonnekin 120-150 min saakka. Hyötysuhdehan paranisi pitemmillä lämmitysjaksoilla, mutta ilmeisesti valmistaja vetänyt tämän toiminnan varman päälle, ettei kenno mene varmasti jäähän. Varman toiminnan (mitä hullunkierto ei tosiaan ole, mutta jos sitä ei lasketa) kannalta järkevää, hyötysuhteen kannalta ei niin järkevää.

Pakkasta ollut sen -12...-15.C ja lämpöä nyt piisannut Ok.

Seuraavilla -25...-30 kovilla pakkasilla näkee alkaako kuivan ulkoyksikön kennon tiheä sulattelu taas.
 
Viimeksi muokattu:

jeka

Jäsen
Joo. On kyllä ihme homma, ettei maahantuoja ole hoitanut asiaa kuntoon tähän LN2-mallisarjaankaan.

Mulla nyt muutaman päivän tehny sitä 60-70 min sykliä + sulatus joko 7 tai 10 min. Saa nähä ku viikon päästä taas pakkaset nousee.

En tiedä lukeeko maahantuoja sitten näitä foorumeita ollenkaan. Täällähän olis iso tietopankki käyttäjäkokemusta :D
Tämä vaatisi julkisuutta. Maahantuoja tuolle ei tee eikä voi tehdä mitään koska kyseessä on ominaisuus eikä vika. Erittäin arveluttavaa asiassa on markkinointi tyyliin: "Skandinaviseen talveen suunniteltu.". Lisäksi VTT:n testi ohjaa pahasti kuluttajaa harhaan. Ja Scanofficen juhlat jatkuvat. Tämä on harmaalla alueella toimimista jonka seurauksena kuluttajaa johdetaan harhaan. Olisikin erittäin toivottavaa että ongelma saisi kunnolla julkisuutta jotta jatkossa maahamme ei tulisi lisää näitä toimimattomia LN-sarjan pumppuja. Modauksia ja korjauksia voi toki antureihin tehdä mutta ei kaikilla ole tähän kapasiteettia ja osa ei takuun katkeamisen vuoksi halua koskea laitteeseen. Olisi todella toivottavaa että totuus tulee esille tuotteen suhteen sillä tämä jos mikä on viherpesua. Kun arvioin COP-arvoa 30 min käyntijaksolla jossa omat pumput ovat oli laskelma niin huono että ihan aidosti harmitti.
 
Tämä vaatisi julkisuutta. Maahantuoja tuolle ei tee eikä voi tehdä mitään koska kyseessä on ominaisuus eikä vika. Erittäin arveluttavaa asiassa on markkinointi tyyliin: "Skandinaviseen talveen suunniteltu.". Lisäksi VTT:n testi ohjaa pahasti kuluttajaa harhaan. Ja Scanofficen juhlat jatkuvat. Tämä on harmaalla alueella toimimista jonka seurauksena kuluttajaa johdetaan harhaan. Olisikin erittäin toivottavaa että ongelma saisi kunnolla julkisuutta jotta jatkossa maahamme ei tulisi lisää näitä toimimattomia LN-sarjan pumppuja. Modauksia ja korjauksia voi toki antureihin tehdä mutta ei kaikilla ole tähän kapasiteettia ja osa ei takuun katkeamisen vuoksi halua koskea laitteeseen. Olisi todella toivottavaa että totuus tulee esille tuotteen suhteen sillä tämä jos mikä on viherpesua. Kun arvioin COP-arvoa 30 min käyntijaksolla jossa omat pumput ovat oli laskelma niin huono että ihan aidosti harmitti.
Samaa mieltä. Kuka lähtee äänitorveksi? ;)

Kun kerran "ominaisuus" on tiedossa, niin eikö asentajien olisi helppo tehdä anturien siirrot ja eristykset jo asennusvaiheessa, kun ulkoyksikköä ruuvailee kiinni, jos/kun tehtaalla niitä ei saada tehdyksi. Kun kerran niillä toimenpiteillä saataisiin paranneltua pumpun toimintaa jo käytännön kokemuksien kautta reilusti? En ole tuota aiempaa LN-ketjun lämmitys/sulatushistoriaa juurta jaksaen lukenut, mutta pääpiirteittäin em. toimenpiteiden teko auttaisi merkittävästi suurinta osaa LN-/LN2-sarjan pumppuja.

Kun ei tulisi hullunkiertoa, käyntiajat olisivat pitkät 120-150 min kovilla pakkasillakin (lyhenevät kosteammilla keleillä loogisesti) ja kenno sulaa puhtaaksi, niin eikö siinä alkaisi olla kuitenkin oikeasti parhaimpia pumppuja pohjolaan? Mitsusta kun saadaan (lue: saataisiin) hyötyä -30'C pakkasilla verrattuna useimpiin muihin merkkeihin, joissa -25'C jälkeen hyötysuhde on 1 ainakin sen VTT:n testin mukaan. Mitsu olisi niinku viimestä silausta vaille oikesti hyvä ja tehokas pumppu.

Kuinkahan tarkasti maahantuojalla on tiedossa nämä anturien jäätymiset? Että kuinka porukka täältä on sinne viestiä laittanut menneinä vuosina asiasta?

Kysymys kuuluu, että miksi valmistaja/maahantuoja ei tee nuita muutoksia? Onko Suomi liian pieni markkina, ettei kiinnosta? Luulisi ainakin maahantuojaa kiinnostavan, jos suurin osa asiakkaista tietäisi nämä Mitsun LN-sarjan ominaisuudet ja haasteet ja jättäisi pumput kauppaan.

Onko samaa hullunkierto-ongelmaa ollut muissa Mitsun ILP-sarjoissa; mitä niitä on FT, FH, jne? Vai onko pelkästään LN-/LN-2-sarjan vitsaus?

Toivottavasti mahdollisimman moni päätyisi tänne foorumille ja lukisi asiasta. Niillä joilla ongelmaa on, niin laittaisi kirjallista viestiä ja vaadetta Scanofficelle. Tai jos ovat hankkimassa pumppua, niin harkitsisivat tarkkaan Mitsun hankintaa...

Oman kokemuksen mukaan huoltoliike sanoi vaan, että kokeile virtojen katkaisua, niin eiköhän se siitä. Sehän on pelkästään pumpun "lääkintää" ilman, että tähän juurisyyhyn puututaan.

Muista merkeistä ei ole kokemusta. Tuskin mikään merkki ihan ongelmaton on Suomen olosuhteissa. Vai onko jollakin ILPpi, mikä on ollut oikiasti "virrat päälle, pyynti 21 ja unohda"? :cool:

Edit. typot.
 

blobbo

Aktiivinen jäsen
Onko samaa hullunkierto-ongelmaa ollut muissa Mitsun ILP-sarjoissa; mitä niitä on FT, FH, jne? Vai onko pelkästään LN-/LN-2-sarjan vitsaus?

Viime talvena siirsin FH25:n sulatusanturin yläputkeen, kun se oli noin golfpallon kokoisen jäälohkareen sisällä huopaa vasten. Pumppu kävi noin 40 minuutin sykliä säällä kuin säällä. Siirron jälkeen logiikka alkoi toimimaan. Tänä talvena ennen joulua kuivalla kelillä oltiin hetken aikaa jopa maksimivälillä (2,5h). Viime viikon kovilla pakkasilla mentiin 90-120 minuutin väleillä. Nyt kun sää lauhtui vähän, on väli 70-80 minuuttia. Alle tunnin välejä ei ole ollut kuin poikkeustilanteissa (lumipyry). Sanoisin että "pikkupakkasella" tuo 60-90 minuuttia on tälle tyypillinen väli. Itsellä tosin pumppu käy aika kovaa, -5 asteessa ottoteho on jo yli kilowatin -10 korvilla alkaa mennä jo lähes täysillä. Ihan samaa vikaa on siis sopivissa olosuhteissa myös ainakin FH-sarjalla.
 
Mitsubishi Electrin LN-sarjan I-Seen toiminnasta: onko käytännössä hyötyä vai enemmän haittaa sen toiminnasta, jos puhallusnopeudet ja siivekkeiden asennot säädetty manuaalisesti?

Automaattipuhalluksella käy toisinaan vakionopeuksien "välillä" eli jotain ideaa siinä on, mutta loppu peleissä tahtoo jäädä hetken päästä liian hiljaiselle, niin lämpö ei leviä tarpeeksi = ei riitä lämpö kovemmilla pakkasilla.

Vaikuttaako tuo I-see pelkästään puhallusnopeuteen, vai onko sillä vaikutusta myös lämmitys/sulatuslogiikkaan?

Alussa pidin sitä päällä, kovilla pakkasilla kun LN-35 teki hullunkiertoa niin otin pois, laitoin takaisin päälle ja nyt ollut siis kohta viikon verran päällä.

Edit.
 

helmert

Aktiivinen jäsen
Samaa mieltä. Kuka lähtee äänitorveksi? ;)

Kun kerran "ominaisuus" on tiedossa, niin eikö asentajien olisi helppo tehdä anturien siirrot ja eristykset jo asennusvaiheessa, kun ulkoyksikköä ruuvailee kiinni, jos/kun tehtaalla niitä ei saada tehdyksi. Kun kerran niillä toimenpiteillä saataisiin paranneltua pumpun toimintaa jo käytännön kokemuksien kautta reilusti? En ole tuota aiempaa LN-ketjun lämmitys/sulatushistoriaa juurta jaksaen lukenut, mutta pääpiirteittäin em. toimenpiteiden teko auttaisi merkittävästi suurinta osaa LN-/LN2-sarjan pumppuja.

Kun ei tulisi hullunkiertoa, käyntiajat olisivat pitkät 120-150 min kovilla pakkasillakin (lyhenevät kosteammilla keleillä loogisesti) ja kenno sulaa puhtaaksi, niin eikö siinä alkaisi olla kuitenkin oikeasti parhaimpia pumppuja pohjolaan? Mitsusta kun saadaan (lue: saataisiin) hyötyä -30'C pakkasilla verrattuna useimpiin muihin merkkeihin, joissa -25'C jälkeen hyötysuhde on 1 ainakin sen VTT:n testin mukaan. Mitsu olisi niinku viimestä silausta vaille oikesti hyvä ja tehokas pumppu.

Kuinkahan tarkasti maahantuojalla on tiedossa nämä anturien jäätymiset? Että kuinka porukka täältä on sinne viestiä laittanut menneinä vuosina asiasta?

Kysymys kuuluu, että miksi valmistaja/maahantuoja ei tee nuita muutoksia? Onko Suomi liian pieni markkina, ettei kiinnosta? Luulisi ainakin maahantuojaa kiinnostavan, jos suurin osa asiakkaista tietäisi nämä Mitsun LN-sarjan ominaisuudet ja haasteet ja jättäisi pumput kauppaan.

Onko samaa hullunkierto-ongelmaa ollut muissa Mitsun ILP-sarjoissa; mitä niitä on FT, FH, jne? Vai onko pelkästään LN-/LN-2-sarjan vitsaus?

Toivottavasti mahdollisimman moni päätyisi tänne foorumille ja lukisi asiasta. Niillä joilla ongelmaa on, niin laittaisi kirjallista viestiä ja vaadetta Scanofficelle. Tai jos ovat hankkimassa pumppua, niin harkitsisivat tarkkaan Mitsun hankintaa...

Oman kokemuksen mukaan huoltoliike sanoi vaan, että kokeile virtojen katkaisua, niin eiköhän se siitä. Sehän on pelkästään pumpun "lääkintää" ilman, että tähän juurisyyhyn puututaan.

Muista merkeistä ei ole kokemusta. Tuskin mikään merkki ihan ongelmaton on Suomen olosuhteissa. Vai onko jollakin ILPpi, mikä on ollut oikiasti "virrat päälle, pyynti 21 ja unohda"? :cool:

Edit. typot.
Maahantuoja/asentaja tms. ottaa vastuun noista muutoksista jos lähtee laitteeseen koskemaan, eli vaikka tahtoa olisikin nii eivät taida uuteen kamppeeseen kehdata ilman tehtaan siunausta. Lisäksi kylmän sodan aikaiset toimintatavat noissa alan liikkeissä eivät muutenkaan millään taivu virheen myöntämiseen. Mitsun päässä taas nyt tuskin kiinnostaa tuon taivaallista tämän kokoiset markkinat, on aikalailla Scanofficesta/Kataikosta kiinni kuinka ovat jaksaneet valmistajaa tiedottaa noista ongelmista - mulla on niin homehtunut kuva noista firmoista että en ihmettelisi vaikka noille riittäisi kun leivän päälle saa lyödä muutakin kuin ylähuulta.

Suurin osa asiakkaista ei osaa kiinnittää huomiota ja heistäkin jotka ottavat liikkeeseen yhteyttä, on suurin osa saatu taas tyytyväiseksi sillä samalla "uusi hieno laite sulattaa monesti niin pysyy hyötysuhde hyvänä tää on parempi kuin se vanha" -paskanjauhannalla. Eivätköhän nuo Scanofficella aivan rauhansa yönsä nuku vaikka ovatkin tuhansia paskoja myyneet, kun ei tämä tällä markkinarakenteella näytä lyövän mitenkään käsille. Monessa alan liikkeessä ei myöskään välttämättä ihan oikeasti tiedetä tai uskota tässä laitteessa edes olevan ongelmia; ovat nykyään todella harvassa sellaiset liikkeet, jotka aidosti tietäisivät tuote-esitettä enempää myymistään tuotteista.

Nämä sulatusongelmat eivät ole missään nimessä ominaisuus, vaan aivan selvä vika. Laitteen ei kuulu toimia siten kuin se todella monella tämänkin foorumin käyttäjällä toimii, vaan siinä on vika joka johtaa sen omien ominaisuuksiensa puitteissa käyttäytymään täysin epätarkoituksenmukaisesti ja epäedullisesti. Tuo on samanlaista kuin väittäisi kusiuuden bemarin omistajalle jonka kusiuusi tuplakytkinvaihteisto jurnuttaa vikasietotilassa koko ajan vain ykkösvaihteella, että noin sen kuuluukin tehdä. Maahantuojien onneksi sulatusongelmaisissa Mitsuissa ei ole ongelmiin johtavista olosuhteista laukeavaa vikakoodia, toisin kuin em. bemarissa.

Vikahan on Mitsun, enkä sieltä suurta kiinnostusta tämän suhteen odota, eivätkä maahantuojat/asentajat sitä noin vain voi uuteen laitteeseen korjata vaikka syy olisikin tasan tarkkaan tiedossa, mutta juuri tämä Scanofficen "hankintaturva" ym. tyhjänpäiväinen suuhun paskominen on se mikä tässä sapettaa. Lisäksi leikkivät jotain virallista maahantuojaa ottamatta mitään vastuuta tuotteistaan tai jälkimarkkinoista. Saatan vielä Mitsun tulevaisuudessa hankkiakin jos saavat homman toimimaan, onhan tämä sumeaan säätöön perustuva sulatus hieno ajatuksena, mutta siitä olen aivan varma, että Scanofficelta sitä ei hankita.
 

timbba

Vakionaama
Se tässä kans harmittaa käyttäjien puolesta, että he jotka oikeasti etsivät ns. "tehokasta ja hyvää" pumppua ja aidosti tekevät vertailuja, niin he nojaavat tietonsa aika usein testeihin. Tuo LN25 testi valehtelee ny oikeasti aika pahoin, sillä oikeasti seinälle pultattuna se ei taida toimia yhtään sinnepäinkään. Se siis kertoo vain sen miten se ideaalisesti voisi toimia..

Täten siis kuluttajaa viedään kuin litran mittaa, eikä sille oikein mitään voi. Pohjolan pumppumarkkina on niin pieni liikevaihto valmistajille, ettei valmistajat oikeasti tuotteitaan edes testaa kunnolla (mutua). Mutta maahantuojat voisivat myös ottaa huomioon tämän, ku varsin hyvin sen tietävät... tai ainakin heidän pitäisi tietää. Unohtaisivat ne korusanat, "testattua laatua" ja "pohjolan oloihin suunniteltu", sillä ite en oo vakuuttunut noista lauseista ollenkaan.

Jos siis Scanofficella yhtään moraalia olisi, niin he poistaisivat LN25 testin sivuiltaan "osittain valheellisena ja kuluttajaa hämäävänä".
 

helmert

Aktiivinen jäsen
Myös Scanofficen käyttäytyminen tämän aiheen ympärillä saattaa kertoa ongelman laajuudesta. Jos nämä olisivat vain yksittäistapauksia tai ongelmien juuri olisi tiedossa, olisi ne todennäköisesti hoidettu kuntoon, mutta tilanteen ollessa näin paha kannattaa yrityksen yleensä joko alkaa totaalikieltäytyjäksi tai sitten toimia aidosti läpinäkyvästi. Tältä puulaakilta puuttui selkäranka viimeksi mainittuun.
 

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Scanofficesta/Kataikosta kiinni kuinka ovat jaksaneet valmistajaa tiedottaa noista ongelmista - mulla on niin homehtunut kuva noista firmoista että en ihmettelisi vaikka noille riittäisi kun leivän päälle saa lyödä muutakin kuin ylähuulta.
Siksi ostinkin Gigantista halvalla FH35 viime kesänä.
 
Joo, jos kerran Scanoffice on tiedostanut ongelman suuruuden ja kuitannut sen selkärangattomuuttaan sitten ominaisuutena...

...niin onkohan kukaan ottanut asian osalta kuluttaja-asiamieheen yhteyttä virheellisestä markkinoinnista?

Se on tietenkin lohdullista, että anturien siirrolla ja eristämisellä on saatu niin hyviä tuloksia, että pumpusta saanee oikeinkin tehokkaan ja hyvän pelin. Tosin ei sitä pitäisi loppukäyttäjän enää joutua roplaamaan.
 

jeka

Jäsen
Se tässä kans harmittaa käyttäjien puolesta, että he jotka oikeasti etsivät ns. "tehokasta ja hyvää" pumppua ja aidosti tekevät vertailuja, niin he nojaavat tietonsa aika usein testeihin. Tuo LN25 testi valehtelee ny oikeasti aika pahoin, sillä oikeasti seinälle pultattuna se ei taida toimia yhtään sinnepäinkään. Se siis kertoo vain sen miten se ideaalisesti voisi toimia..

Täten siis kuluttajaa viedään kuin litran mittaa, eikä sille oikein mitään voi. Pohjolan pumppumarkkina on niin pieni liikevaihto valmistajille, ettei valmistajat oikeasti tuotteitaan edes testaa kunnolla (mutua). Mutta maahantuojat voisivat myös ottaa huomioon tämän, ku varsin hyvin sen tietävät... tai ainakin heidän pitäisi tietää. Unohtaisivat ne korusanat, "testattua laatua" ja "pohjolan oloihin suunniteltu", sillä ite en oo vakuuttunut noista lauseista ollenkaan.

Jos siis Scanofficella yhtään moraalia olisi, niin he poistaisivat LN25 testin sivuiltaan "osittain valheellisena ja kuluttajaa hämäävänä".
Hyvä kiteytys.
Tähän caseen sisältyy käsitykseni mukaan seuraavat elementit:

1) VTT:n testi ja Scanofficen markkinointimateriaali ohjaavat kuluttajaa voimakkaasti harhaan, luodaan mielikuva skandinaavisesta pumpusta todellisuuden ollessa täysin päinvastainen.

2) Onko tuotteessa vika vai ominaisuus (30 min lämmitystä ja 12 min sulatusta ilmiö)?
Juridisesti olisi helppo nähdä polku jossa tapausta puitaisiin virallisemmissa saleissa. Tällöin Scanofficen hartiat riittänevät tuomaan esille että kyseessähän on sulatusominaisuus. Ei vika. On silti helppo yhtyä 101%:sti tämän palstan mielipiteeseen siitä että laite on täysin onneton käytännössä, tätä hyötysuhdetta ei voi hyväksyä. Valitettavasti juridisesti usein se voittaa kenen muskelit ovat isoimmat.

3) Mitä asialle voi tehdä? Suomessa ei tunneta joukkokannetta. Scanofficeen yritin olla yhteydessä mutta yritys ei ota mitään palautetta eikä avaa dialogia kuluttajan kanssa, jo keskus opastaa tähän. Oma arvioni on se että vain julkisuudella asiaan voisi vaikuttaa. Muutaman sadan pettyneen asiakkaan huuto hukkuu tuuleen eikä 50 MEUR yritys joka teki voittoa viime vuonna 4,7 MEUR edes kuuntele palautetta. Kauppa käy ja luvut kertovat hyvää tyytyväisyyttä, Sandbergin suku hymyilee ja toimitusjohtaja Mikko Anttila ei ehdi moisia kuluttajatarinoita kuuntelemaan. Ainoa mitä 2000-luvulla yritys joutuu kuuntelemaan on julkisuuskuva. Some ja digiaikana tieto kulkee aivan omaa latuansa, jota arrogantti yritys ei hallitse. Voisi kuvitella että tutkivan, teknillisen peruskoulutuksen saaneen toimittajan artikkeli ongelmista avaisi lisää keskustelua. Ajaudutaan siihen ikävään tilanteeseen että kun yritys ei reagoi kuluttajapalutteeseen jää jäljelle heidän kannaltaan totuuden kuuleminen vaikkapa Iltapäivälehden kautta mikä yrityksen silmissä voi kuullostaa mustamaalaukselta. Samalla voi kysyä onko Scanofficella kovin hyvä omatunto markkinointimateriaalistaan mikä puhuu Skandinaavisiin olosuhteisiin suunnitellusta pumpusta ja laittaa VTT:n testin mukaan sivuilleen joka on uskomattoman ovelasti laadittu. Kuin piru lukisi raamattua. Toimii testin ajan mutta käytännön elämässä ei ollenkaan. Omani (4 kpl) eivät lämmitä edes Helsingissä kuin 30 min.

4) Tavoite, mikä se on? Yhdyn tähän palstan hurskaaseen toiveeseen että vähintä olisi saada Mitsubishi LN ostoa harkitsevat tietoisiksi vakavista toimintaongelmista Pohjolan talvessa tämän tuotteen suhteen. Pelkäksi haaveeksi jää että Scanoffice muuttaisi markkinointimateriaaliaan tahi modaisi jo myytyjä pumppuja. Kuten täällä on aiemmin todettu Pohjolan ja Suomen markkina on kovin pieni tehtaan silmissä, ei tehdas tälle mitään tee.

5) Mitä LN1 ja LN2-asiakkaat voivat tehdä? Rohkeimmat modaavat pumppujaan. Suurin osa ei edes tiedosta ongelmaa, ja joku vaihtaa merkkiä. Mahdollisesti joku voisi tehdä huoltokampanjan mutta "original Mitsubishi asennuspiste" se ei voi olla koska Scanoffice ei tule milloinkaan hyväksymään muutoksia antureihin ja vielä vähemmän myöntämään tuotteen toimimattomuutta.

Lopuksi;
jos itselläni olisi aikaa enemmän kaivaisin työpaikkani juristin esiin mutta siihen en millään ehdi. Ehkäpä joku muu jaksaa tuota julkisuus-korttia pöyhiä enemmän, tässä olisi varmasti faktoihin nojaava jutun aihe moneen muuhunkin mediaan kuin iltapäivälehdet. Ja aihe on tulikuuma kun kuluttajat kilpaa näitä Ilpejä hankkivat johon valtiovaltakin opastaa. Toivoa voisi että totuus tulee lopulta esiin.
 

timbba

Vakionaama
Onkos kellekään asennettu laitetta talvipakkasessa? Eli suoraan lämmityskäyttöön..

Miksi kysyn tätä? Mulle tuli sellainen tunne, että tätä on valmistajan toimesta testattu "kylmäkontissa" riittävän aikaa heidän todetakseen sen toimivan ok. Kuiva ilma, joka ei vastaa todellisuutta, kuten ei myöskään VTT-testikään. Eli se ei pääse vaihtuvaan ilmastoon, jossa kosteus sahaa satunnaisesti, välillä käydään reippaasti plussalla vesikelissä, siitä takas paukkupakkasiin, sen jälkeen sankkaan lumisateeseen, josta viiltävään pakkastuuleen... eli ns. Suomen talvi (sellaisena kuin itse sen muistan eli ei väännetä mitään ilmastohömppää ny mukaan juttuihin).

Se on aika eri testata kylmäkontissa kuin "in-real-life". Anturien paikat, eristeet, sulatusten toimimiset, sulatusvesien ohjaukset, pohjan lämmitykset, yms... saavat aivan eri muuttujat. Jos laite viikon tai vaikka vuodenkin toimii unelmasti kylmäkontissa, niin se ei kerro viel paljoakaa. Se kertonee laitteen suorituskyvystä, sekä jotain käyttäytymisestä, mutta... Ei tiedetä mitään onko koneen eristykset ja anturien paikat järkevät.. tai että reagoiko fuzzy logiikka edes samalla tapaa? Tai tai tai...

Pitkän alustuksen jälkeen siihen ekaan kysymykseen.. Eli onko jollekin keskellä talvea laite asennettu ja toimiko se siinä alkuhetkessä täysin moitteetta ja ongelmia alkoi tulla vasta jälkikäteen? Toimiiko siis pakasta vedetty laite optimaalisesti, kun taas "huonosti suunnitellut" eristeet tai muu vastaava saa laitteen ongelmiin myöhemmin?

Nämä kaikki selittäisivät myös senki miksi uunituoreena ja pakasta vedettynä VTT-testi kertoo sen mitä kertoo. Laite on huippuunsa viritetty tai jopa voisi sanoa, että hinta/laatu -suhteessa täysin ylivoimainen muihin verrattuna.
 

Mukana

Jäsen
On laitettu LN35 versio2 itseasiassa nyt tammikuun alkupäivinä jolloin oli jo hiukan pakkasia. Plussalla ei ole tainnut kertaakaan olla ulkoilma tuon alun jälkeen. Eli laite ollut käytössä nyt parisen viikkoa ja olen koittanut sulatuksia seurailemaan. 1,5 tuntia suunnilleen ja vähän vajaa ovat olleet, nyt taisi eilen olla noin tunnin, kun ilmat lauhtuivat muutamaan pakkasasteeseen. Toisaalta en ole yli 1,5 tunnin välejä havainnut.

En ole siis kovin tarkkaan noita sulatuksien välejä päässyt varmistamaan, kun ei ole esim wattimittaria tms koneessa, mutta aina kun olen huomannut, että sulattaa, niin olen koittanut seurata milloin seuraava sulatus on. Eilen kävin kävelyllä ja laitoin kupin laitteen alle, että näkisin onko ollut sulatuksia poissaollessani ja oli ollut. Tuo oli siis tunnin väli. Puolta tuntia en ainakaan vielä ole huomannut, ehkä tuo tunti ollut minimi, tai sitten en ole huomannut esim yöllä asiaa, kun ei jälkikäteen mistään mittareista sitä pääse katsomaan. Aina kun olen sulatuksia katsellut, niin sieltä on vettä valunut, eli ei ainakaan vielä ole täysin turhaa sulatellut.

Eli onhan se mahdollista että toimii alussa, ja jos tulee puolen tunnin sulatus niiin varmaan olisi mielenkiintoista käydä katsomassa, että onko tuo anturi esim jäässä tms.

Eli vastauksena kysymykseen sanoisin, että pakasta vedetty laite tuntuu toimivan optimaalisesti tähän mennessä. Vielä ei ole ongelmia esiintynyt.
 
Viimeksi muokattu:

yOlt

Jäsen
Kuten jo aiemmin perjantaina kommentoinkin jo tänne niin usko oman pumpun optimaaliseen toimintaan alkaa olla koetuksella. Viikon korvakuulolla + kynä&paperi oman ehtimisen mukaan noita sulatuksia seuraillut ja kokoajan tikittänyt 30min lämmitystä ja 12 min sulatuksia. Tässä kuitenkin ollut monenlaista säätä sinä aikana kun reilusti lunta satanut ja pakkanen kiristynyt ja ei ole mitään satanut ja pakkanen lauhtunut. Silti laite vaan fuzzynä tikittää 30 min sykliä. Päivä päivältä kopan avaus kuulostaa houkuttelevammalta ja mielenkiinnolla tätä foorumia seurailen.
 

juu

Jäsen
Varovaisen positiivisia uutisia: Näyttäisi että yläanturin paikan hienosäätö ja anturin eristys ohuella solumuovilla ja sähköjen käyttö pois johti 80min puhallus- ja 10min sulatusjaksoihin nyt kun ulkolämpötila on -8. Aiemmin veti 30/10min jaksoja. Kunnon pakkasia odotellessa!

OHJEET: Yläanturin hienosäätö
Toinen päivä menossa. Ulkona -11c RH:92% ja taas mennään 30/10 min jaksoilla. Toki sulatettavaakin on nyt ollut ihan oikeasti, astiassa useampi litra jäätä. Seuraillaan.
 

Velsku

Aktiivinen jäsen
Onkos kellekään asennettu laitetta talvipakkasessa? Eli suoraan lämmityskäyttöön..

Miksi kysyn tätä? Mulle tuli sellainen tunne, että tätä on valmistajan toimesta testattu "kylmäkontissa" riittävän aikaa heidän todetakseen sen toimivan ok. Kuiva ilma, joka ei vastaa todellisuutta, kuten ei myöskään VTT-testikään. Eli se ei pääse vaihtuvaan ilmastoon, jossa kosteus sahaa satunnaisesti, välillä käydään reippaasti plussalla vesikelissä, siitä takas paukkupakkasiin, sen jälkeen sankkaan lumisateeseen, josta viiltävään pakkastuuleen... eli ns. Suomen talvi (sellaisena kuin itse sen muistan eli ei väännetä mitään ilmastohömppää ny mukaan juttuihin).

Se on aika eri testata kylmäkontissa kuin "in-real-life". Anturien paikat, eristeet, sulatusten toimimiset, sulatusvesien ohjaukset, pohjan lämmitykset, yms... saavat aivan eri muuttujat. Jos laite viikon tai vaikka vuodenkin toimii unelmasti kylmäkontissa, niin se ei kerro viel paljoakaa. Se kertonee laitteen suorituskyvystä, sekä jotain käyttäytymisestä, mutta... Ei tiedetä mitään onko koneen eristykset ja anturien paikat järkevät.. tai että reagoiko fuzzy logiikka edes samalla tapaa? Tai tai tai...

Pitkän alustuksen jälkeen siihen ekaan kysymykseen.. Eli onko jollekin keskellä talvea laite asennettu ja toimiko se siinä alkuhetkessä täysin moitteetta ja ongelmia alkoi tulla vasta jälkikäteen? Toimiiko siis pakasta vedetty laite optimaalisesti, kun taas "huonosti suunnitellut" eristeet tai muu vastaava saa laitteen ongelmiin myöhemmin?

Nämä kaikki selittäisivät myös senki miksi uunituoreena ja pakasta vedettynä VTT-testi kertoo sen mitä kertoo. Laite on huippuunsa viritetty tai jopa voisi sanoa, että hinta/laatu -suhteessa täysin ylivoimainen muihin verrattuna.
Minulle on asennettu LN35 ykösmalli näin ja viime helmikuussa ja toimi aivan todella hyvin pitkin lämmitysjaksoin ja lämmitysvaiheenpituudet vaihteli. Itseasiassa niin hyvin, että oli täysin tyytyväinen tähän pumppuun myös viime syksyn. Lämmitysteho ei oikein tänä talvena kuitenkaan ollut kovin hyvä, eli se sai kiinnostumaan tästä topicista ja ilmankiertoa säätelin yms. Lopulta kiinnostuin niin paljon aiheesta, että uteliaisuuttani katsoin mitä itselläni on ulkoykiskön sisällä (joo, luonteeseen kuuluu ymmärtää jokaisen laitteen tekninen toiminta)...

Vaikka purin ulkoyksikön heti sulatuksen päätteeksi, yllätyksekseni löysin jäässä olevan huovan, joka oli jäätynyt sulatusanturiin käytännössä kiinni. Huovan jääkeroksessa oli jopa sulatusanturin "kuva", koska huopa on asennettu siten, että painaa putkistoa ja ko. anturia.

Tuosta järkyttyneenä sitten päättelin, että eihän tällainen anturi voi mitata mitään lämpötilaa, ei se yli nollan asteen pääse, siitä pitää kiinni oleva sulava jää huolen.

Tuon jälkeen tutkin kaikki käyrät ja havaitsin, että tämän talven aikana pumppu ei ole enää käynnyt yhtään "pitkillä" jaksoilla. Ja itseasiassa oli toiminut jo 40min jaksoilla paljonkin. Koskaan ei kuitenkaan 30min jaksoja ollut käyttänyt (oliskohan mulla softassa 40min alaraja?)

Minulla oli siis talvella asennettu laite, kuivalla huovalla ja toimi todella hyvin kesään asti, kun lämmittää tarvitsi. Syksyn vaihtelevissa säissä huopa oli sitten putkikosketuksesta johtuen kastunut putkista tulevasta kondensio vedestä. Eli huovan asennustavasta ja materiaalista johtuen kerännyt sen kondensioveden itseensä, joka toki jäätyi sitten pakkasilla.

Oli niin ihmeissäni tuosta löydöstä, etten tajunnut ottaa kuvaa. Huopa oli selkeästi märkä vain putkikosketusalueelta ja nimenomaan sulatusanturin alueelta, jossa se painoi anturiin ja putkiin. Huovan ulkopinnallekin oli kosteus lävistänyt siten, että siinä oli paikallinen, ns. "valkoinen lumi/kuura/jääpeite" ulkopuolellakin, noin 5cm alueella tuon sulatusanturin kohdalla.

Eli kyllä näissä pumpuissa käytetty materiaali on se ongelma ja kuinka se on asennettu. Kuivissa olosouhteissa testattuna, mitään kondensiota ei pääse kerääntymään parinkuukauden ajan, joka johtaa edellämainittuun ongelmaan ja heikentyneeseen tehontuottoon lyhyiden lämmitysvaiheiden seurauksena.
 

helmert

Aktiivinen jäsen
Hyvä kiteytys.
Tähän caseen sisältyy käsitykseni mukaan seuraavat elementit:

1) VTT:n testi ja Scanofficen markkinointimateriaali ohjaavat kuluttajaa voimakkaasti harhaan, luodaan mielikuva skandinaavisesta pumpusta todellisuuden ollessa täysin päinvastainen.

2) Onko tuotteessa vika vai ominaisuus (30 min lämmitystä ja 12 min sulatusta ilmiö)?
Juridisesti olisi helppo nähdä polku jossa tapausta puitaisiin virallisemmissa saleissa. Tällöin Scanofficen hartiat riittänevät tuomaan esille että kyseessähän on sulatusominaisuus. Ei vika. On silti helppo yhtyä 101%:sti tämän palstan mielipiteeseen siitä että laite on täysin onneton käytännössä, tätä hyötysuhdetta ei voi hyväksyä. Valitettavasti juridisesti usein se voittaa kenen muskelit ovat isoimmat.

3) Mitä asialle voi tehdä? Suomessa ei tunneta joukkokannetta. Scanofficeen yritin olla yhteydessä mutta yritys ei ota mitään palautetta eikä avaa dialogia kuluttajan kanssa, jo keskus opastaa tähän. Oma arvioni on se että vain julkisuudella asiaan voisi vaikuttaa. Muutaman sadan pettyneen asiakkaan huuto hukkuu tuuleen eikä 50 MEUR yritys joka teki voittoa viime vuonna 4,7 MEUR edes kuuntele palautetta. Kauppa käy ja luvut kertovat hyvää tyytyväisyyttä, Sandbergin suku hymyilee ja toimitusjohtaja Mikko Anttila ei ehdi moisia kuluttajatarinoita kuuntelemaan. Ainoa mitä 2000-luvulla yritys joutuu kuuntelemaan on julkisuuskuva. Some ja digiaikana tieto kulkee aivan omaa latuansa, jota arrogantti yritys ei hallitse. Voisi kuvitella että tutkivan, teknillisen peruskoulutuksen saaneen toimittajan artikkeli ongelmista avaisi lisää keskustelua. Ajaudutaan siihen ikävään tilanteeseen että kun yritys ei reagoi kuluttajapalutteeseen jää jäljelle heidän kannaltaan totuuden kuuleminen vaikkapa Iltapäivälehden kautta mikä yrityksen silmissä voi kuullostaa mustamaalaukselta. Samalla voi kysyä onko Scanofficella kovin hyvä omatunto markkinointimateriaalistaan mikä puhuu Skandinaavisiin olosuhteisiin suunnitellusta pumpusta ja laittaa VTT:n testin mukaan sivuilleen joka on uskomattoman ovelasti laadittu. Kuin piru lukisi raamattua. Toimii testin ajan mutta käytännön elämässä ei ollenkaan. Omani (4 kpl) eivät lämmitä edes Helsingissä kuin 30 min.

4) Tavoite, mikä se on? Yhdyn tähän palstan hurskaaseen toiveeseen että vähintä olisi saada Mitsubishi LN ostoa harkitsevat tietoisiksi vakavista toimintaongelmista Pohjolan talvessa tämän tuotteen suhteen. Pelkäksi haaveeksi jää että Scanoffice muuttaisi markkinointimateriaaliaan tahi modaisi jo myytyjä pumppuja. Kuten täällä on aiemmin todettu Pohjolan ja Suomen markkina on kovin pieni tehtaan silmissä, ei tehdas tälle mitään tee.

5) Mitä LN1 ja LN2-asiakkaat voivat tehdä? Rohkeimmat modaavat pumppujaan. Suurin osa ei edes tiedosta ongelmaa, ja joku vaihtaa merkkiä. Mahdollisesti joku voisi tehdä huoltokampanjan mutta "original Mitsubishi asennuspiste" se ei voi olla koska Scanoffice ei tule milloinkaan hyväksymään muutoksia antureihin ja vielä vähemmän myöntämään tuotteen toimimattomuutta.

Lopuksi;
jos itselläni olisi aikaa enemmän kaivaisin työpaikkani juristin esiin mutta siihen en millään ehdi. Ehkäpä joku muu jaksaa tuota julkisuus-korttia pöyhiä enemmän, tässä olisi varmasti faktoihin nojaava jutun aihe moneen muuhunkin mediaan kuin iltapäivälehdet. Ja aihe on tulikuuma kun kuluttajat kilpaa näitä Ilpejä hankkivat johon valtiovaltakin opastaa. Toivoa voisi että totuus tulee lopulta esiin.
Jo myydyille laitteille ei voi Scanofficelta enää mitään apua olettaa saatavan; seikka on niin teknillisluontoinen, että tuon puolen tunnin syklin haitallisuuden toteaminen täysin vertailukelpoisesti valmistajan/VTT:n/Scanofficen väitteiden kanssa vaatisi tuhottomasti resursseja. Minä katsoisin kaikkien eduksi sen, että ohjaamme tulevan kaupankäyntimme muualle ja koetamme samalla pitää huolen siitä, että mahdollisimman harva muukaan menisi enää tuohon kusetukseen – näin markkinat toimisivat niin kuin niiden pitää ja markkinataloudellinen oikeus olisi tapahtunut. Myy paskaa, syö paskaa.

Voisihan tätä joku miettiä vinkkaavansa kuluttaja-asiamiehelle tai toimittajillekin. Kuluttaja-asiamies tälle nyt em. seikoista johtuen tuskin mitään mitään voi, mutta joku Iltahuuhaan tai Tekniikan Maailman juttu voisi kolahtaa ikävästikin. Aineistoa tältä foorumilta ainakin löytyy. Ja useiden vuosien ajalta.
 

Mukana

Jäsen
Minä kun olen niin uusi LN35 käyttäjä, niin sanokaas onko ok, kun nyt näyttää sulattelevan tunnin välein. Ulkona on -1 ja lunta sataa. Ja ainakin sieltä vettä sulatuksissa liruttelee, että ei kai siinä mielessä turhaa vai?
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Minä kun olen niin uusi LN35 käyttäjä, niin sanokaas onko ok, kun nyt näyttää sulattelevan tunnin välein. Ulkona on -1 ja lunta sataa. Ja ainakin sieltä vettä sulatuksissa liruttelee, että ei kai siinä mielessä turhaa vai?

Ainakin täällä toshiban leirissä tuo kuulostaisi täysin normaalilta, nimittäin pikkupakkasilla lämmitysjakso on 70min, ja sitten jossakin -15c paikkeilla se nousee 90min tasoon.
 
  • Tykkää
Reactions: juu

helmert

Aktiivinen jäsen
Ei minustakaan kuulosta huolestuttavalta, varsinkaan jos on osannut kuivemmalla kelillä pidentääkin jaksoa. Varmasti tuossakin olisi vielä pidentämisen varaa jos maksimeja haetaan, mutta noin sen pitäisi toimia. Vesimäärä ilmassa kuvailemassasi kelissä on yleensä aika korkea ja jäätä pitäisi tuon tunnin aikana sulateltavaksi asti siten yleensä myös kertyä, ainakin jos pumppu on oikeasti töissä. Sitten alkaisin raapimaan päätä jos jaksot eivät olosuhteiden muutoksista huolimatta muutu mihinkään, tai lyhenevät kohti puolta tuntia ilman syytä (sulateltavaa).
 

Mukana

Jäsen
OK, hyvä tietää. Ja nyt on pumppu ollut oikeasti töissä, kun olen kovemman pakkasjakson jälkeen lämmitellyt taloa niin, että koitan saada kaikki nurkat tuolla lämpimäksi.
 
Minulle on asennettu LN35 ykösmalli näin ja viime helmikuussa ja toimi aivan todella hyvin pitkin lämmitysjaksoin ja lämmitysvaiheenpituudet vaihteli. Itseasiassa niin hyvin, että oli täysin tyytyväinen tähän pumppuun myös viime syksyn. Lämmitysteho ei oikein tänä talvena kuitenkaan ollut kovin hyvä, eli se sai kiinnostumaan tästä topicista ja ilmankiertoa säätelin yms. Lopulta kiinnostuin niin paljon aiheesta, että uteliaisuuttani katsoin mitä itselläni on ulkoykiskön sisällä (joo, luonteeseen kuuluu ymmärtää jokaisen laitteen tekninen toiminta)...

Vaikka purin ulkoyksikön heti sulatuksen päätteeksi, yllätyksekseni löysin jäässä olevan huovan, joka oli jäätynyt sulatusanturiin käytännössä kiinni. Huovan jääkeroksessa oli jopa sulatusanturin "kuva", koska huopa on asennettu siten, että painaa putkistoa ja ko. anturia.

Tuosta järkyttyneenä sitten päättelin, että eihän tällainen anturi voi mitata mitään lämpötilaa, ei se yli nollan asteen pääse, siitä pitää kiinni oleva sulava jää huolen.

Tuon jälkeen tutkin kaikki käyrät ja havaitsin, että tämän talven aikana pumppu ei ole enää käynnyt yhtään "pitkillä" jaksoilla. Ja itseasiassa oli toiminut jo 40min jaksoilla paljonkin. Koskaan ei kuitenkaan 30min jaksoja ollut käyttänyt (oliskohan mulla softassa 40min alaraja?)

Minulla oli siis talvella asennettu laite, kuivalla huovalla ja toimi todella hyvin kesään asti, kun lämmittää tarvitsi. Syksyn vaihtelevissa säissä huopa oli sitten putkikosketuksesta johtuen kastunut putkista tulevasta kondensio vedestä. Eli huovan asennustavasta ja materiaalista johtuen kerännyt sen kondensioveden itseensä, joka toki jäätyi sitten pakkasilla.

Oli niin ihmeissäni tuosta löydöstä, etten tajunnut ottaa kuvaa. Huopa oli selkeästi märkä vain putkikosketusalueelta ja nimenomaan sulatusanturin alueelta, jossa se painoi anturiin ja putkiin. Huovan ulkopinnallekin oli kosteus lävistänyt siten, että siinä oli paikallinen, ns. "valkoinen lumi/kuura/jääpeite" ulkopuolellakin, noin 5cm alueella tuon sulatusanturin kohdalla.

Eli kyllä näissä pumpuissa käytetty materiaali on se ongelma ja kuinka se on asennettu. Kuivissa olosouhteissa testattuna, mitään kondensiota ei pääse kerääntymään parinkuukauden ajan, joka johtaa edellämainittuun ongelmaan ja heikentyneeseen tehontuottoon lyhyiden lämmitysvaiheiden seurauksena.

Teitkö sinä mitä toimenpiteitä ulkoyksikön purkamisen jälkeen, kun totesit tuon sulatusanturin jäätyneen kastuneeseen huopaan?

Vaihdoitko sulatusanturin paikkaa / siirsitkö sitä eri asentoon vaihtamatta paikkaa / jotakin muuta?

Oliko se ylin anturi miten paikoillaan ja oliko siinä sitä "touhutippaa"? :)

Jos teit jotakin em. modauksia, niin onko pumppu sen jälkeen toiminut normaalisti ja kuinka kauaa? Toivottavasti on pelittänyt :cool:


Itse arponut täällä, että mitä käytännössä tekisi tuon oman LN-35:sen 2-sarjalaisen suhteen (valmistettu 4 / 2020, asennettu syksy / 2020).

Toimi syksyn ja alkutalven mielestäni Ok, tosin silloin en kellottanut sulatuksia. Heräsin vasta tähän aiheeseen, kun aloitti alkuvuoden kovilla -25...-30'C pakkasilla hullunkierron: aluksi 40 min, sitten 30 min. Palautui hullunkierrosta pakkasten lauhtuessa -20'C alle. Nyt on tehnyt (-5....-25'C) samanpituista käyntijaksoa eli 70/11 min.

Tuo nykyinen toiminta ei ole nyt pahimmasta päästä, mutta epäilen, että sulatusanturi saattaa olla jäässä, sillä tuo käynti/sulatusaika ei ole muuttunut, vaikka pakkanen on reilustikin muuttunut :hmm: Tosin ei ole ollenkaan + puolella käynyt tässä välissä.

Sulatusanturin tarkistus ja asennon vaihto, tai sitten sitten siirto keskiputkeen & eristys voisi olla seuraava kokeilemisen arvoinen steppi.
 

Velsku

Aktiivinen jäsen
Teitkö sinä mitä toimenpiteitä ulkoyksikön purkamisen jälkeen, kun totesit tuon sulatusanturin jäätyneen kastuneeseen huopaan?

Vaihdoitko sulatusanturin paikkaa / siirsitkö sitä eri asentoon vaihtamatta paikkaa / jotakin muuta?

Oliko se ylin anturi miten paikoillaan ja oliko siinä sitä "touhutippaa"? :)

Jos teit jotakin em. modauksia, niin onko pumppu sen jälkeen toiminut normaalisti ja kuinka kauaa? Toivottavasti on pelittänyt :cool:


Itse arponut täällä, että mitä käytännössä tekisi tuon oman LN-35:sen 2-sarjalaisen suhteen (valmistettu 4 / 2020, asennettu syksy / 2020).

Toimi syksyn ja alkutalven mielestäni Ok, tosin silloin en kellottanut sulatuksia. Heräsin vasta tähän aiheeseen, kun aloitti alkuvuoden kovilla -25...-30'C pakkasilla hullunkierron: aluksi 40 min, sitten 30 min. Palautui hullunkierrosta pakkasten lauhtuessa -20'C alle. Nyt on tehnyt (-5....-25'C) samanpituista käyntijaksoa eli 70/11 min.

Tuo nykyinen toiminta ei ole nyt pahimmasta päästä, mutta epäilen, että sulatusanturi saattaa olla jäässä, sillä tuo käynti/sulatusaika ei ole muuttunut, vaikka pakkanen on reilustikin muuttunut :hmm: Tosin ei ole ollenkaan + puolella käynyt tässä välissä.

Sulatusanturin tarkistus ja asennon vaihto, tai sitten sitten siirto keskiputkeen & eristys voisi olla seuraava kokeilemisen arvoinen steppi.
Asensin sulatusanturin samaan putkeen lähemmäs kennoa, sekä nippusiteitä hyväksikäyttäen yritin estää huopaa koskemasta siihen tai putkeen. No, huopa on jäässä, eli ei se ainakaan lämpöä eristä, korkeintaan ääntä.

Touhutippa oli ylimmässä anturissa, jota asentelin siten ettei se muodostu alle sekä eristin.

Ei ole palannut viimekevään jaksoihin, mutta ei ole pysytellyt noisa lyhyissäkään. Eli 50/10 tai 60/10 jaksoa tekee ja kennossa on sulatettavaa. Joskus paljon ja joskus vähemmän.

Modit ei jää tuohon, vaan kun remonttikiireistä kerkeän eristän sulatusanturinkin, sekä putken jossa se on ja todennäköisesti siirrän keskiputkeen.

Kuuntele laitetta ja kun sulatus alkaa, riennä tarkistamaan pumpusta onko sulatettavaa. Joskus on tunnin jälkeen kenno jo ihan tukossa, joten myös tunnin tai lyhyemmät välit on OK, eikä tarkoita että laite toimisi väärin.

Minusta tuntuu,( mutten ole varma), että laitteesta otettavalla teholla on suora vaikutus lämmitysaikaan. Eli minullakin otetaan pumpusta aika lailla kaikki, mitä irtoaa irti aina. Joten tarvetta lyhyemmän välein tehtäville sulatuksille syntyy tai laite tarkoituksella lyhentää maksimi aikaa. (Joku tekninen syy?)
 

PolyEsko

Vakionaama
Minä kun olen niin uusi LN35 käyttäjä, niin sanokaas onko ok, kun nyt näyttää sulattelevan tunnin välein. Ulkona on -1 ja lunta sataa. Ja ainakin sieltä vettä sulatuksissa liruttelee, että ei kai siinä mielessä turhaa vai?
ja sama @Velsku lle
Riippuu ihan siitä paljonko tehoa otat laitteesta, kuinka paljon se huurtuu ja miten paljon se vaatii sulattelua ja miten taajaan.
Jos hieman vain tehoja tarvitaan ja pätkäkäyntiä väillä käy, niin ei vettä paljoa tiivisty ja 2.5 h sulatusväli riittää, mutta jos tehoa otetaan reippaasti enempi, niin 2.5 tunnissa olisi ummessa, eli taajempaan pitää sulattaa.
Mitä enempi tehoa ILP:stä puserretaan, sitä kylmemmäksi kenno menee ja samalla puhallinkin innostuu pyörimään reippaammin ja ilmaa virtaa sen läpi enemmän, siksi vettä/kosteutta tiivystyy/härmistyy silloin enempi kennoon.
 

Velsku

Aktiivinen jäsen
ja sama @Velsku lle
Riippuu ihan siitä paljonko tehoa otat laitteesta, kuinka paljon se huurtuu ja miten paljon se vaatii sulattelua ja miten taajaan.
Jos hieman vain tehoja tarvitaan ja pätkäkäyntiä väillä käy, niin ei vettä paljoa tiivisty ja 2.5 h sulatusväli riittää, mutta jos tehoa otetaan reippaasti enempi, niin 2.5 tunnissa olisi ummessa, eli taajempaan pitää sulattaa.
Mitä enempi tehoa ILP:stä puserretaan, sitä kylmemmäksi kenno menee ja samalla puhallinkin innostuu pyörimään reippaammin ja ilmaa virtaa sen läpi enemmän, siksi vettä/kosteutta tiivystyy/härmistyy silloin enempi kennoon.
Ihan tuota en tarkoittanut kommentillani, eli kirjoitin tuhan epäselvästi. Eli toki se huurtuu enemmän tuosta vedenkertymissyystä, mutta lisäksi vaikuttaa siltä, että kun tehoja otetaan laitteen algoritmi lyhentää sulatusvälejä tehojen lisäyksen takia. Eli ei sen takia mitä tehojen lisäyksestä kennoon keräytyy. Ja kun tuo fuzzy logic algoritmi on vielä debuggaamatta auki, tuo voi olla myös väärä päätelmä ja seuraus jostain muusta...

LN ketjussa olleen patentin algoritmi perustui kompressorin käyntaikaan, jota mitattiin. "Pienellä teholla kompressori pätkii siinä --> pitkä lämmitysaika". Tässä on invertteri moottori, eli kompressori ei ole "on/off" vaan sen tehoja säädellään. --> Algoritmissä voi olla kuitenkin otettu huomioon eri tehot ja lasketaan kompressorin kokonaiskuormitusta niiden pohjalta, joka sekoittaa meitä jotka yrittää pumpun sielunelämää ymmärtää. Eli 50% tehoa pumpusta ottavat periaatteessa voivat saada helpommin 2h käytiaikoja, kuin me jotka ottavat 100%, sillä me käytetään kompressoria enemmän. (ja joka kerryttää tai ei kerrytä vettä kennoon paljoa, riippuu säästä)
 

juu

Jäsen
Toinen päivä menossa. Ulkona -11c RH:92% ja taas mennään 30/10 min jaksoilla. Toki sulatettavaakin on nyt ollut ihan oikeasti, astiassa useampi litra jäätä. Seuraillaan.
Eipä se mihinkään säätynyt vuorokauden aikana vaikka vähän sulatettavaa ja pakkanen -15 c. Vakiojumppa 30/10min 24/7 pakkanen kuin pakkanen.
 
Mitsubishi Electric LN-35 | LN35VGHZ2 hullunkierto ja lämmitysjakson pidennys: modattu & toimii!
================================================================

... ainakin alku näyttää varovaisen lupaavalta ...


Kertaus tapahtuneesta
-------------------------
Tämän kohdan voi hyvin skipata, mutta joskus on kiva vähän tarinoida :sille:

Mitsu LN-35 tuli hommattua nyt syksyllä 2020, tarkemmin lokakuussa ja pelasi mielestäni aluksi Ok. ILP on Lapissa, eli kovia pakkasia varten tuli juuri tämä malli hommattua, kun tuli se kuuluisa VTT:n lämpöpumpputestikin luettua.

Lauhoilla ja plussakeleillä riitti lämpö Ok ja vettä sai tyhjentää paljusta tiheään. Näin jälkikäteen ajateltuna tehot ilmeisesti alkoivat hiipua vaivihkaa pakkasten kiristyessä. Pikku pakkasillakin piti vaihtaa pyyntilämpötilojakin vähän miten sattuu, joskus samoillakin keleillä piti olla eri pyynti, mikä vähän oudoksutti... No ajattelin, että ehkä se kuuluu asiaan, että pitää pyyntiä rukata enemmänkin.

Ihmettelin myös, kun testien mukaan Mitsussa tehoa ja myös hyötyä pitäisi saada vielä kovissakin pakkasissa. En ollut vielä tarkemmin tietoinen tästä "hullunkiertoasiasta" ennen kuin aloin lukemaan tarkemmin tätä foorumia. Ennen hankintaa tosin kävin syksyllä täällä pyörähtämässä ja lukemassa asiasta, mutta luin lähinnä tätä LN2-ketjua, kun sitä mallia olin hommaamassa. Petrauksia uuteen malliin oli kuulema tehty ja varovainen arvio ja toivekin varmaan täällä porukalla oli, että hullunkierto ei ehkä olisi enää ongelma tässä LN2-sarjassa.

Toisin oli ainakin minulla.... hullunkiertohan sieltä sitten tuli juuri kovimmilla pakkasilla...:oops: Vähän ennen tammikuun 2021 puoltaväliä pakkasten kiristyessä vajaa -30'C tuli huomaatua, että LN-35, 2-sarjalainen alkoi tehdä lyhyttä lämmitys/sulatusjaksoa, aluksi 40/10 min ja sitten 30/10 min sulatuksia. Voin sanoa, että ei riittänyt pumpussa enää hönkä. Pukkasi aina sulatuksien alkaessa kylmää sisälle ja kun aloitti lämmityksen, niin ei oikeastaan ehtinyt ollenkaan lämmittää, ennen kuin alkoi taas sulattaa täysin sulaa kennoa.... Kennosta kuului kunnon ritinä ja rätinä, eikä vettä tullut (yllätys yllätys) sulasta kennosta tippaakaan. Piti takkaa huolella lämmittää, sekä sähköpattereita isontaa. Tunne oli samanalainen kuin pikku oravalla, jolla on käpy jäässä :help:

Pumpulle tein pakkasen vähän lauhtuessa lyhyen resetin / IVO-bootin, mutta alkuperäinen hullunkierto 40/10 min vaihtui vielä lyhyempään 30/10 min kiertoon. Hullunkiertoa jatkui myöhäiseen iltaan saakka ja ehkä läpi koko yön... Yön aikana pakkanen oli lauhtunut alle -20'C ja pumppu oli palautunut 70/10 min sykliin. Oliko tuolla resetillä vaikutus yli puolen vuorokauden päähän vai johtuiko pitempi käyntijakso pakkasten lauhtumisesta, vai johtuiko se jostakin muusta; sitä en tiedä.

Näytti siltä, että valmistaja / maahantuoja / asennusliike-sektorilta ei muita apuja ole tulossa kuin huoltoliikkeen toteama "käytä virtoja pois, niin eiköhän se siitä", niin piti kokeilla muuta. Tuohan on vain "oireen hoitoa, ei taudin parantamista".



Ulkoyksikön aukaisusta
--------------------------

Homma on hyvä aloittaa sen jälkeen, kun pumppu on tehnyt täyden sulatuksen, näin ainakin ymmärsin.

Laitehan pitää tehdä jännitteettömäksi aluksi, eli kakella pumpusta virrat pois, sulake off ja ulkoyksiköltä virrat pois / 0-asento.

Käytin touhuissa osaajaa, jolla on alan pätevyydet, jotta ei tule mahdollista roblematiikkaa esim. kotivakuutuksen kanssa, kun nuita sähkölaitteita ei saa itse mennä avaamaan. Takuun kanssa saattaa jatkossa tulla haasteita tai sitten ei. Toivottavasti ei tarvi edes takuukorttia käyttää.

Yläanturiin pääsee käsiksi pelkästään katon irroituksella, eli siinä ei tarvitse sähköihin kajota, kuten täälläkin ollut puhetta.

Tuossa kopan aukaisussa on useampi ruuvi ja mahto takapuolellakin olla 2-3 kpl, sekä edestä joutui ottamaan muutaman irti ja irroittamaan sähköjohdot, jotta saa sivupellin nostettua ylös. Joutuu jonkin aikaa sen kanssa siis touhuilemaan. Kesäkelillä varmaan paljon helpompi ja kivempi tehdä.

Sitten liirum laarumit sikseen ja asiaan :cool:



Toimenpiteet hullunkierron korjaamiseksi / lämmitysjakson pidentämiseksi
================================================


1. Yläanturin kuivaus ja eristys
---------------------------------

Laite sammuksiin ja sähöttömäksi.

Neljä (4) ruuvia ja kansi pois.

Yläanturin päässä oli perinteinen "touhutippa". Kuva on luokattoman huono, mutta onneksi täällä on jo selvä kuva siitä.
Anturin töhötys hiustenkuivaajalla kuivaksi, sekä anturin paikka myös kuivaksi.

Anturi takaisin paikoilleen ja anturin pää tuon anturin kuparisen pidikkeen oikean reunan kanssa tasalle, kuten täällä neuvottu.

Päälle ja ympärille solukumieristettä ja nippusiteellä kiinni.

Kansi takaisin kiinni ja virrat päälle.


Huom! Tämä toimenpide tuli tehtyä erikseen testimielessä pari päivää aiemmin, jotta saisin selville, että onko tällä toimenpiteellä yksittäin vaikutusta lämmitysjaksoihin.

Pumppu lähti tekemään normaalia työtään ja alkoi tekemään lämmintä. Käyntijaksot olivat, lämmitys 70 min / sulatus 10 min ja lämpöä piisasi Ok. Tätä jatkui ja jatkui eikä se muuttunut mihinkään suuntaan.

Pumppu palautui samaan sykliin, missä se oli ennen tätä yläanturin sulatusta ja eristystä, joten tällä ei näyttäisi olevan vaikutusta pumpun lämmitysjakson tai sulatuksien pituuteen.

Koska hullunkierto ei ollut enää päällä ennen tätä toimenpidettä, niin en pysty sanomaan olisiko sillä ollut vaikutusta siihen.



2. Sulatusanturin kuivaus, siirto keskiputkeen ja eristys
------------------------------------------------------------

Kun ulkoyksikkö oli purettu aiemmin mainittujen vaiheiden jälkeen, pääsi huopaa irrottamaan. Se oli alaosasta jäätynyt pohjapeltiin/runkoon kiinni, joten piti hiustenkuivaajaa käyttää reilu tovi.

Lopulta huopa lähti irti ja oli kauttaaltaan jäykkää ja alaosastaan jäässä, juuri siellä missä sulatusanturi on.

Sulatusanturin päässä ja myös sen johdossa oli iso iso "touhutippa". Kun ne sai sulateltua, niin tuli töhötettyä samalla keskiputki kuivaksi, sillä siinäkin oli jäätynyttä vettä. Anturi paikoilleen ja sijoitus kuvan mukaisesti.

Päälle ja ympärille solukumieristettä ja nippusiteellä kiinni.

Ulkoyksikkö kasaan ja testiä :)



3. Testausta
-------------

Säädöt samat kuin aiemmin: pyynti 25, puhallus manuaalinen 4/5, siivekkeiden säädöt manuaaliset, I-See päällä, Plasma pois päältä (jäi vahingossa aiemmin pois eikä ollut tullut laitettua päälle, ei vaikuttane asiaan)

Takkaa poltettu tässä kaverina hieman.


Sulatusaika = ilmoitettu sisäpuhaltimen sammumisesta uudelleenkäynnistymiseen valitulla pyyntinopeudella.


Pakkasta -10,5'C
1. käyntijakso oli ennätyksellinen 93 min / sulatus 10 min

Pakkanen -11,5'C
2. käyntijakso 81 min / sulatus 9 min

Pakkanen -11.9'C
3. käyntijakso 81 min / sulatus 9 min
.
.
nukkumaan ja yön ajaksi puhallus 3/5
.
.
Pakkanen -21,4'C
Aamulla oli normaali lämmöt sisällä ja laitoin puhallus 4/5.
Melcloud näyttää sisälämpötilaksi + 25 (todellisuudessa 21-22,5 riippuen huoneesta)
Ei ole käppyröiden seurantaa toistaiseksi.
Pumpulta tuli +47'C lämpöä sisään.
Puhalluslämpötila laski johonkin +32-33'C noin 5-10 minuuttia ennen sulatuksen alkamista, joten kenno alkoi olla varmaan jo kuurassa.
Sulatus 12 min. En tiedä oliko aamulla pitempi lämmitysjakso, kun oli pakkanen kirinyt yön aikana ja oli pitempi sulatus.
Päivän aikana pyynti lämmöt pysyneet pumpulla +25' niin kuin pitää.

Kenno on sulanut aiemmilla sulatuksilla mitä seurasin ja myös aamulla täysin puhtaaksi. Liitteenä pari kuvaa eiliseltä viimeisimmästä sulatuksesta.

Pitää seurailla tässä tämän viikon aikan pumpun toimintaa aina kun mahdollista ja raportoida, jos tulee muutoksia.



Seuraava päivä toimenpiteistä pumppua etänä Melcloudista välissä vilassut, niin pyynti pysynyt +25'C aina kun katsonut. Päivällä ei oltu lämmitetykään takkaa ollenkaan (vaikka niin luulin), vasta alkuillasta laitettiin tulet takkaan.

20.1.2021, pakkasta -20'C
Sulatus 17.35 - 17.47 (12 min)
Sulatus 19.36 - 19.47 (11 min)
Käyntijaksoksi tuli 109 min / 11 min sulatuksella, eli pisin jakso mitä ollut toistaiseksi.

Logiikka näyttää nyt pelaavan, sillä osaa muuttaa lämmitysjakson ja sulatuksen pituuksia aiemman perusteella. En ala dataa keräämään toistaiseksi enkä tähän raportoi tästä enää, kun homma vaikuttaa selvältä nyt.



Summa summarum: voin vahvasti suositella sulatusanturin sulatusta ja eristämistä, sillä se todennäköisimmin katkaisee hullunkierron ja saa pumpun toimimaan suunnitellun logiikan mukaan.

Samalla vaivalla kannattanee myös ylätanturi sulattaa ja eristää, sillä ei siitä varmaan mitään haittaakaan ole.

Sulatusanturin siirto keskiputkeen: pidentää lämmitysjaksoja, mutta siitä ei ole vielä tietoa, että kuinka paljon tässä tapauksessa. Ainakin 10 min tuli lisää pakkaskeleille näin alkuun ja sulatusaika lyheni hieman. Ja teki myös yhden pitemmän sulatuksen, joten eiköhän tuo kerro, että logiikka nyt toimii ja säätää niitä kelien ja pyynnin mukaan.


Malli on siis LN-35 ja 2-sarjaa, eli samat korjaustoimenpiteet pätenevät näissä kuin 1-sarjalaisissakin.

Ohessa vielä muutama kuva, josko niistä olis apua.


Lopuksi:

Olen very very kiitollinen kaikille, jotka aktiivisesti täällä kirjottelee ja auttaa pumppujen kanssa pyyteettömästi. Ilman teitä olis monella varmaan pumput vielä hullunkierrossa. ISO KÄSI siis kaikille ja:hattu:

Mie halusin kantaa oman korteni kekoon ja kirjotella tämän setin. Toivon, että tästäkin olis apua porukalle ja toimis yhtenä casena lisää, että oikeaan suuntaan ollaan menossa pumpun logiikan ymmärtämisessä ja ongelmien fiksauksessa.

Huh perskules ku tuli pitkä teksti...:p Tässä päivän mittaan aina vähän väliä kirjoitellut työn lomassa.

Pitkiä kiertoja kaikille :cool:

Ei mulla muuta.

Edit. typot yms.
 

Liitteet

  • 1_touhutippa_ylaanturissa.jpg
    1_touhutippa_ylaanturissa.jpg
    26,3 KB · Katsottu: 614
  • 2_ylaanturi_eristetty.jpg
    2_ylaanturi_eristetty.jpg
    116,8 KB · Katsottu: 614
  • 3_touhutippa_ala-anturissa.jpg
    3_touhutippa_ala-anturissa.jpg
    45,4 KB · Katsottu: 638
  • 4_touhutippa_ala-anturissa.jpg
    4_touhutippa_ala-anturissa.jpg
    40 KB · Katsottu: 623
  • 5_ala-anturin_aka_sulatusanturin_uusi_paikka_keskiputkessa.jpg
    5_ala-anturin_aka_sulatusanturin_uusi_paikka_keskiputkessa.jpg
    98,2 KB · Katsottu: 633
  • 6_ala-anturin_aka_sulatusanturin_eristetty_keskiputkeen.jpg
    6_ala-anturin_aka_sulatusanturin_eristetty_keskiputkeen.jpg
    69,9 KB · Katsottu: 615
  • 7_kenno_kuurassa.jpg
    7_kenno_kuurassa.jpg
    78,1 KB · Katsottu: 598
  • 8_kenno_sula.jpg
    8_kenno_sula.jpg
    72,6 KB · Katsottu: 614
Viimeksi muokattu:

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Näyttääpä siltä että sulatusanturi on jäässä. Juuri noin oireili minunkin Mitsu. Kun tarkastaa anturin niin kannattaa sulatella jää anturin sähköjohdon suojaputkesta. Usein valuttaa vettä sinne sisään ja sähköjohdot on jään sisässä. En tiedä vaikuttaako tuo anturin antamaan lukemaan. Eli mieluummin yläsuunnasta se johto ettei vesi pääse valumaan suojaputken sisään ja jäätymään. Sekin vaihtoehto vikaan suljettu pois. Minulla tuokin suojaputki/letku oli jäätä täynnä.
 

helmert

Aktiivinen jäsen
Mahtava homma! On se kyllä pienestä kiinni ja kertoo, ettei nuo putket (säleikköön verrattuna) kovin hirveästi ehdi sulatuksen aikana lämpöä luovuttamaan, jos tuohon pääsee tuollainen pikku kökkö kertymään. Ja että sillä on noin suuri vaikutus. Mulla on nyt vanhemmassa LN25:ssa pitemmän aikaa ollut anturi yläputkessa ja muutama päivä sitten eristinkin koko härvelin. Silti tahtoo lyhentää välejä ilman nähtävää tarvetta, mutta se lyhentämisinto on onneksi aika hidasta, ettei ihan joka päivä tarvitse buutata. Omassani on varmaan jo jotain vikaa itse antureissa tms.
 
Back
Ylös Bottom