Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Eihän siinä sen kummempi ajatus ole kuin se, että vähäinen lattialämmitystarve hoidetaan muutaman tunnin jaksossa ja samaan aikaan kun kompuralla on lupa käydä. Minimoida tarpeettomat kompuran startit. Onko se täysillä lämpimän veden työntämistä jos 25 asteista esim 4 tuntia ajelee :D ? Tein tuon nyt niin, että laskettu menoveden lämpötilapyynti on korotetty +3:lla silloin, kun kompuralla on käyntilupa. Tällä ajastuksella tulee 1 käynnistys kompuralle / vrk näin kesäaikana.
 

Arranger

Tulokas
Heips,

Pari viikkoa sitten pääsin muuttamaan uudiskohteeseen, jossa tuo F470 + lisäilmalämpöpumppu, takkaa ei ole. Minkäänlaista käyttöopastusta en rakentajalta saanut - tarvinnut olisin - joten koetan tässä tuon PILPin toimintalogiikkaa ymmärtää. Olen lueskellut tätä sekä muita ketjuja vähän ristiin ja koettanut pikkuhiljaa päästä laitteen toimintaperiaatteeseen kiinni. Kierrot ja niiden logiikka suhteellisen selvä, mutta tuon ilmanvaihdon osuus ei vielä ehkä täysin ole selkeä.

Asunto n. 90 neliöinen, kuutioita riitttää sen senkin edestä. Sisälämpötila pyörii n. 25 asteessa, vaikka nyt on jo ollut pidemmän aikaa ulkona hieman viileämpää - siirtyykö lämpöä siis tuloilmaan? Tämän varmaan näen jostain? Huonekohtaiset termostaatit ovat "kiinni", eli n. 20 asteessa. Kylpyhuoneen lattia on jalan alla _todella_ kylmä, seinät kostuvat varsinkin saunomisen jälkeen reilusti mutta toisaalta kuivavatkin n. vartissa, eli siltä osin kai ok. Pyyhkeisiin parissa päivässä muodostuvan ummehtuneen hajun perusteella voisi tosin kuivua paremminkin. Olen pitänyt ilmanvaihdon pääosin automaattiasetuksilla, pari kertaa saattanut saunan jälkeen hetkeksi käsin tehostaa.

En ole nyt laitteen välittömässä läheisyydessä, joten tarkkoja arvoja en voi tähän antaa, mutta karkeasti voin todeta että tuloilma on lämpimähköä, menovesi 22-23 asteista ja todennäköisesti (varmistamatta) lämmityksen pysäytys on 17 asteessa, lisälämpö ehkä jopa 15 asteessa. Jos olen oikein ymmärtänyt, lämmityksen pysäytys pysäyttää kierron, jos vuorokautinen ulkolämpötilan keskiarvo ylittää tuon 17 astetta? Ts. esimerkiksi kylppärissä (jossa kierto aina auki) ei vesi kiertäisi näillä keleillä välttämättä ollenkaan? Vastaavasti tuo lisälämpö ilmeisesti tarkoittaa vuorkautista keskiarvoa, jolloin lämmitysvastus kytkeytyy päälle? Eli sen voinen pudottaa reilusti alemmas, varsinkin kun kylmilläkin keleillä lämmitystä kannattanee hoitaa pitkälti ILPin avulla siltä osin kuin siinä hönkä riittää.

Mutta jos haluan nyt saada tuloilmaa viileämmäksi ja kylppäriä vähän lämpimämmäksi, niin ratkeaako tämä todennäköisesti lämmityksen pysäytyksen rajan nostamisella ylemmäs? Ts. ottaako laite lämpöä tuloilmasta (tekeekö laite tätä ollenkaan?) / ei lämmitä tuloilmaa vaan siirtää sitä vesikiertoon? Kuvia katselemalla olen ymmärtänyt, että samasta energialähteestä lämpenee loppuviimein sekä käyttövesi että lattioiden kierto.

Onko menoveden lämpötilan pitäminen tuolla 21-25 asteen välillä sopiva? Taisi olla rakentajan jäljiltä 21 asteista. Mitä muuta minun kannattaisi tässä kohtaa tarkastella? Saanko ylipäänsä kylppärin lattiaa PILPillä kesäisin lämpöisemmäksi?

Näillä keleillä energiaa ei juuri mihinkään mene, kun asun asunnossa yksin ja käyn suihkussa nopeasti kerran päivässä. Muutoinkin lämmintä käyttövettä käytän naurettavan vähän. Silti tuntuu, että kompressori käy yllättävän usein..?

Ja ne perinteiset anteeksipyynnöt loppuun: Paljon kyselen varmasti samoja asioita, joita täällä on jo ollut. Kaiken kahlaaminen on silti työlästä, mutta koetan toki itsekin löytää vastauksia sitä mukaa kuin ymmärrys kasvaa.. :)
 
Viimeksi muokattu:

Muu

Jäsen
Laittaisin menoveden minimiksi esim 26 valikosta. Tuloilman venttiili mekaanisesti alhaalla olevasta venttiilistä kesäksi kiinni. Menoveden minimilämmöllä siis säädetään vapaiden kiertojen lämpö. Kun tuloilma venttili on kiinni huonelämpö pysyy paremmin kurissa. Joskus elo-syyskuussa tuloilmaa 1/4 kierrosta auki. Lämminvesi ECO asentoon kun käyttö vähäistä. Käynnistystiheyteen vaikuttaa myös päivitys versio. (8816R2)
 
Viimeksi muokattu:

Arranger

Tulokas
Kiitos! Täytyy tuo softaversio tsekata samalla kun koetan askarrella laitetta verkkoon. Saa sitten oman kotinsa hyökkäämään valtion järjestelmiä vastaan :D

Menovesi jäi eiliseltä 25:een ja kylppäri tuntui heti paremmalta. Taidan sitä vielä tosiaan karvan nostaa. Missä kohdin tämä tuloilman venttiilin pitäisi siis sijaita?

Vesi minulla ECO-asennossa jo onkin, oli melkein ensimmäinen asia mikä tuohon tutustuessa tuli tehtyä. Onko tuo bakteereja varten tehtävä lämmitys hyvä olla kerran kahdessa viikossa - erityisesti ECOlla - vai syytä tihentää tai harventaa?
 

Muu

Jäsen
Tuloilman säätöventtiili RN1. Mutterin alta löytyy 6 kolo "ruuvi" joka käännetään kesäksi kiinni. Koko etupelti postettava säädettäessä. Itse jätin korkin auki ja koloavaimen paikoilleen, saa oikealla alhaalla olevasta luukusta säädettyä. Suunnilleen kesä syksy talvi kevät asennot. Tuloilman lämpötila muuttuu säädettäessä vartin kuluessa. Syksyllä sitten varsinaiset säätöpuuhat.
 

Liitteet

perti16

Aktiivinen jäsen
Itse vääntelin nyt ensimmäistä kesää tuon täysin kiinni, mutta piti vääntää takaisin raolleen, kun alle 10c ulkoilma viilentää huoneet liian kylmiksi.
 

Jarppa77

Jäsen
Tää vaikuttaa hyvält foorumilta kun katselin keskusteluja joten kysynä minäkin neuvoa. Muutimme ~kk sitten uuteen ok-taloon missä Niben F470 ja vesikiertoinen lattialämmitys, käyttöä siis opettelen tässä. Ongelma on nyt sisälämpötila joka esim viime aikoina on pysynyt 22-23 hujakoissa vaikka ulkona suht viileää näin kesäsääksi ja tuloilman lämpötila näyttää rapia 22 eli se sitä selittää. Tuossa on paljon ollut puhetta tuosta tuloilman säätöventtilliistä mutta ennen kuin siihen kysäsen niin varmistetaan nyt vielä että muut asetukset eivät ole pielessä. Tässä musta nyt ne mitkä vaikuttavat asiaan:

- Menoveden minimi 23 astetta
- Huoneiden termarit säädetty 20 asteista (khh, sauna, kylppäri ja vessa omassa kierrossa joten niihin pitäis mennä tuo 23)
- Lämmityksen pysäytys 20, lisäyksen pysäytys 10 (24h)
- Lämpökäyrä on 3-1

Se mikä osui silmään itsellä on nuo tulo- ja poistopuheltimien asetukset esim tässä normaaliasetukselle huoltovalikosta (löytyy kyllä ilmamäärien mittauspöytäkirja, mutta siihen ei ole merkattu millä asetuksella mittaus tehty ja mitkä tulisi olla asetukset koneelle sen pohjalta):

- Tulo 35%
- Poisto 30%

Kiitos jo etukäteen.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Tuloilma.
Löytyy valikoista paljonko on.
23ast vesi - >23ast tuloilma - >23ast huoneilma. Karkeasti näin.

Ei siis auta vaikka lämpöjä huoneista kuristaa, kun tuloilma kuitenkin lämmitetään. Sitä voi hillitä manuaalisesta venttiilistä RN1
 

Jarppa77

Jäsen
Ok, ei auta kun aukasta konetta hiukan enmmän ja säätää tuota venttiiliä. Kuinka nopeasti tuon säätäminen pitäisi näkyä tuloilman arvossa?
 
Viimeksi muokattu:

Muu

Jäsen
Kesän lämmityksiä vaikeuttaa ainakin meillä runsas auringosta tuleva lämmitys. Nyt kolmantena kesänä annan minimilämmön olla 25-26 ja tuloilmaventtiili kiinni. Tarvittaessa pilvisinä ja viileinä päivinä avaan huonetermostaatteja. Ei lämpö rakettina nouse noilla menolämmöillä mitta pyayy 22 paikkeilla. Aurinkoisina päivinä taas suljettu ilmanlämmitys jäähdyttää öisin ja siten tasaa lämpötiloja. Lämmityksen pysäytys ei ole käytössä. Ilmalämpöpumppua ei ole käytettävissä. Ilmojen viiletessä avaan tyloilmaventtiiliä huoltoluukun kautta. (avain paikoillaan ja etupellin alaruuvit auki)
 

Jarppa77

Jäsen
Tuo vaikutti olevan aikalailla täysin auki, laitoin nyt kiinni ja seuraan miten lähtee vaikuttamaan. Meillä ei ollut tänne huoneanturi asennettu jostain syystä, pystyiskö sen avulla kone säätää itse tuota? Näin minulle kerrottiin mutta onko tosiaan näin? Eli huoneanturin kautta huonelämpötila tietoa koneelle jossa taas asetettu haluttu lämpötila niin ohjaisko se sitten tuon tuloilman lämpötilan oikein?
 
Viimeksi muokattu:

Muu

Jäsen
Tuo vaikutti olevan aikalailla täysin auki, laitoin nyt kiinni ja seuraan miten lähtee vaikuttamaan. Meillä ei ollut tänne huoneanturi asennettu jostain syystä, pystyiskö sen avulla kone säätää itse tuota? Näin minulle kerrottiin mutta onko tosiaan näin? Eli huoneanturin kautta huonelämpötila tietoa koneelle jossa taas asetettu haluttu lämpötila niin ohjaisko se sitten tuon tuloilman lämpötilan oikein?
Onko sinulla ulkotermostaattia ollenkaan? Tuloilman ongelmat johtuu lähinnä siitä että minimilämpö pitää olla selvästi käyrän yläpuolella että saa kaakelilattiat kohtuullisen tuntuiseksi. Käyrän vaikutus alkaa luokkaa +5 astetta. Eli kesällä on tuloilmaa kuristettava että saa lattioihin jonkinlaista lämpöä.
 

Jarppa77

Jäsen
Joo, löytyy kyllä ulkotermostaatti ja se saa minusta ihan oikein ja hyvin lukemaa ulkoilmasta (esim ei ole auringon paisteessa tai vast). Eli tuolla tuloilman kuristomasilla tarkoitit juuri tuon venttiilin säätöä? Se vaikutti kyllä samointein kun pistin kiinni ja siitä pikkasen otin auki, sain sen nyt siihen 20 vähän vajaa.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Meillä ei ollut tänne huoneanturi asennettu jostain syystä, pystyiskö sen avulla kone säätää itse tuota? Näin minulle kerrottiin mutta onko tosiaan näin? Eli huoneanturin kautta huonelämpötila tietoa koneelle jossa taas asetettu haluttu lämpötila niin ohjaisko se sitten tuon tuloilman lämpötilan oikein?
Lähtökohtaisesti tuota ei saa käyttää ohjaukseen, lattialämmitystaloissa.

En muista onko joku kokeillut ajaa tuolla kesällä, eli juurikin tuloilmaa. Toki se kylppöri ois sit kylmä...
 

Jarppa77

Jäsen
Onko tuon tuloilman säätöventtiili RN1 säätämisellä jotain vaikutusta ilmamääriin eli jos sitä kuristaa niin tarviiko esim tuloilman tehoasetuksiin koskea? Olettaisin että ei noihin vaikuta.
 

Mikki

Vakionaama
Ei ole mitään vaikutusta ilmamääriin. Se vaikuttaa vain kennon läpi virtaavan veden määrään.

Tuohon F470:een muuten näppärät ovat laittaneet patteritermostaatin kiinni. Varustettuna ulkoisella lämpötila-anturilla, joka on pistetty IV-kanavaan. Tuo sitten säätää automaattisesti virtausta tuloilman lämmön mukaan, eikä RN1:een tarvitse koskea käsin ollenkaan.

Tuossa olisi kyllä jollekkin putkarille tuotteistuksen paikka, että kävisi kiinteään hintaan asentamassa termarin F470 käyttäjille.
 

Jarppa77

Jäsen
Olikohan just tässä ketjussa juttua just kun joku ammattilainen oli tuon asennuksen tehnyt ja olen kyllä täysin samaa mieltä että tuossa olis kyllä tuotteistuksen paikka, veikkaan että kauppa kävis. Itse jätin tuon RN1 silleen valmiuteen että saan sitä säädettyä sen huoltoluukun kautta, käsi mahtuu itsellä just siitä sinne. Mutta kyllä tuossa olis toimiva tuollainen termariratkaisu.
 

Jarppa77

Jäsen
Nyt kun aloittelija on saanut tuon tuloilman säädettyä niin toinen kysymys liittyy noihin ilmamääriin. Olen tässä tiedustellut sekä rakentajalta että ilmamäärien mittauksen ja säädön tehneeltä firmalta myös kommenttia mutta kysytääs täältäkin mielipide. Eli raportin mukaan mittaus on suoritettu seuraavilla asetuksilla ja tuloksilla:

- Tuloilma: 55% (suunniteltu: 52 l/s / toteutunut: 53 l/s)
- Poistoilma: 45% (suunniteltu: -53 l/s / toteutunut: -56 l/s)

Kysymys liittyy siihen että ilmeisesti tämän pohjalta koneeseen laitettiin asetukset paikalleen ja tässä vaihtoehdon Normaali arvot, onko nämä tosiaan tuolle normaali asetukselle ok vai pitäisikö olla lähempänä noita millä päästään tuohon suunniteltuun määrään:

- Tulo 35%
- Poisto 30%

Jäin vaan tosiaan ihmettelemään että koneessa nuo tehoalueet tiputettu aikaste alas esim. tehdasasetuksista ja mitä itse laskennallisesti pohdin asiaa niin heräsi epäilys että onko tuo asetus riittävä?
 

Mikki

Vakionaama
Kukas ne säädöt on vaihtanut mittaajan jälkeen? Eikai se mittaaja, joka koneen on säätänyt ole muuta jättänyt kuin ne mitatut arvot? Ne kuitenkin koneesta pitäisi löytyä vakiotehoksi.

Sitten pitäisi olla vielä arvot tehostukselle ja ehkä poissaololle ja takkakytkimelle.

Nämä on näitä... täysin päin p:tä jätetään koneet asiakkaille.
 

Jarppa77

Jäsen
Sitä tässä just selvittelen kanssa että kuka ja miksi noita on vaihdettu. Eli sunkin mielestä nuo eivät ole nyt sitä mitä pitäis tuon mittausrapsan mukaan olla? Tässä vielä kaikki asetukset:

Poisto:
Normaali: 30
Nopeus 1: 0
Nopeus 2: 32
Nopeus 3: 59
Nopeus 5: 100

Tulo:
Normaali: 35
Nopeus 1: 0
Nopeus 2: 38
Nopeus 3: 71
Nopeus 5: 100

Taidanpa nyt tuota rakennusfirmaa hiuka potkia enemmän asian tiimoilta, ei viittis ite maksaa heti tuota säätöä uusiksi.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Sitä tässä just selvittelen kanssa että kuka ja miksi noita on vaihdettu. Eli sunkin mielestä nuo eivät ole nyt sitä mitä pitäis tuon mittausrapsan mukaan olla? Tässä vielä kaikki asetukset:

Poisto:
Normaali: 30
Nopeus 1: 0
Nopeus 2: 32
Nopeus 3: 59
Nopeus 5: 100

Tulo:
Normaali: 35
Nopeus 1: 0
Nopeus 2: 38
Nopeus 3: 71
Nopeus 5: 100

Taidanpa nyt tuota rakennusfirmaa hiuka potkia enemmän asian tiimoilta, ei viittis ite maksaa heti tuota säätöä uusiksi.
Uusiksi mittaus ja säätö. Tuskin hoituu sillä että normaali laitetaan pöytäkirjan arvoihin... Mitä voi olla et tarjoavat.

Eli venttiilistä ilmamäärien mittaus, ja vielä paine-ero vaipan yli.

Pitäs tosiaan normaali olla se millä venttiilit säädetty. Sille kone kuitenkin palaa jos jotain muuta asetusta käytetään.

Myöskään tuo 100% tehostus ei oo ok.

Niben ohjeistus ilmeisesti on et toi nopeus 1=0%. Eli ilmanvaihto kii.
2=poissaolo, eli vähemmän pros
3=takkakytkin asetus.
4=tehostus.

Edit. Jos jäteilma on ok, +1/+2 ast. Eli kone toimii oikein, voi rapsa olla vaan pielessä. Toki sit epäilyttää et riittääkö litrat/eli pienet kuutiot
 

ohjaus

Jäsen
Niin, että siellä on säädetty ja mitattu ilmamäärät ja kirjattu koneen puhaltimien nopeudet näille? Alunperin sanoit ettei mittauspöytäkirjassa ole koneen puhaltimien nopeutta @Jarppa77 mutta ne oli siis kuitenkin? Sitten jälkeenpäin koneesta ei löydy yhtään asetusta jossa molempien puhaltimien nopeudet olisi mittauksen arvojen mukaiset. Itse myös lähtisin siitä, että normaali-tilan nopeudet olisi sen mukaiset miten on iv suunnitelman pohjalta mitattu ja säädetty.
 
Viimeksi muokattu:

Jarppa77

Jäsen
Ei kun pistin tuossa alkuperäisessä että raportissa on näin mistä päättelin millä teholla mittaus on suoritettu:

- Tuloilma: 55% (suunniteltu: 52 l/s / toteutunut: 53 l/s)
- Poistoilma: 45% (suunniteltu: -53 l/s / toteutunut: -56 l/s)

Raportissa ei ole mainintaa mitä koneelle on tän perusteella laitettu, otin sitten koneelta suoraan nuo arvot mitä laitoin tuossa yllä. En tosiaan tiedä pohjaako ne nyt raporttiin vai mihin ja olen koittanut selvittää onko nuo asetukset tehty tuon pohjalta ja oma epäilys näistä heräsi kun tuo normaali ei tosiaan ollut tuo 55% ja 45%.
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Uusi mittaus vaan rakentajan piikkiin (mikäli rakennustakuu/1v tarkastus tekemättä). Sen lisäksi valvoja paikalle, ettei vaan olla tekevinään ja rustailla paperiin sitä ja tätä. Kettuillessaan voit vaikka mitata tai laittaa teipit lautasiin piiloon jäävälle puolelle. Sitten näkee onko ylipäätään tehty muuta kun poltettu norttia piilossa.
 

Mikki

Vakionaama
Kyllä. Uusi mittaus ja jos ne vinkuu asiasta, niin sano syyksi että säädöt on täysin metsässä, joten mittauskin voi olla täysin pielessä.

Ja joku toinen tyyppi paikalle, kuin se, joka edelliset mittaukset ja säädöt on tehnyt.
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Meillä iv säädöt tuli kuntoon vasta kolmannella kerralla. Että tosiaan kannattaa ja pitää vaatia. Se, että osaa kynää käyttää ei ole mikään lupa kirjoitella mitä sattuu.
 

Jarppa77

Jäsen
Sit seuraavaa kysymystä pukkaa kun tässä koneeseen enemmän on tutustunut. Näyttää siltä että jäätymissuojapeltiä ei ole asennettu (vakio varustehan tämä ei ole, mutta voimakas suositus vissiin että olisi hyvä asentaa), onko porukalla miten paljon sama tilanne eli että tuo puuttuu? Sehän suojaa tuloilman lämmityspatteria talviaikaan mahdollisen pidemmä sähkökaton tai muun ongelman sattuessa jäätymiseltä, miten iso riski tuo on kun se puuttuu.
 

Mikki

Vakionaama
Tää piti olla se "automatisoitu" tuloilman säätö.
Todellisuus "Voidaan käyttää esim. kesäisin estämään tuloilman lämmitys, vaikka kylpyhuoneen lattialämmitys lämmittää edelleen"
Melkoinen floppi tuo BSA10. Se vain sulkee kärkitiedolla ventiilin, kun ulkolämpö on X. Ei jatkoon.

Perusidea paremmassa säädössä on, että RN1 rinnalle laitetaan sen ohittava putkitus, jossa on termostaattiventiili (ja termostaatti) ulkoisella anturilla. RN1 jätetään pienelle virtaamalle ja termostaattiventiilillä hienosäädetään virtaus tuloilman mukaan. F470 ei tarvitse tietää tuosta mitään, eli anturi vain tuloilmakanavaan ja termarista sopiva lämpötilasäätö.

Ihmettelen ettei kukaan putkari ole tästä tehnyt businesta. Veikkaisin, että 300-500€ hinnalla tuolla voisi melkein vaikka elättää itsensä. Sen verran paljon F470:iä on asennettu ja monille tuo tuloilman säätö aiheuttaa harmaita hiuksia.
 

perti16

Aktiivinen jäsen
Melkoinen floppi tuo BSA10. Se vain sulkee kärkitiedolla ventiilin, kun ulkolämpö on X. Ei jatkoon.

Perusidea paremmassa säädössä on, että RN1 rinnalle laitetaan sen ohittava putkitus, jossa on termostaattiventiili (ja termostaatti) ulkoisella anturilla. RN1 jätetään pienelle virtaamalle ja termostaattiventiilillä hienosäädetään virtaus tuloilman mukaan. F470 ei tarvitse tietää tuosta mitään, eli anturi vain tuloilmakanavaan ja termarista sopiva lämpötilasäätö.

Ihmettelen ettei kukaan putkari ole tästä tehnyt businesta. Veikkaisin, että 300-500€ hinnalla tuolla voisi melkein vaikka elättää itsensä. Sen verran paljon F470:iä on asennettu ja monille tuo tuloilman säätö aiheuttaa harmaita hiuksia.
Kai tuossakin on säästöpotentiaalia, jos sisälle ei puskettaisi liian lämmintä ilmaa?
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Melkoinen floppi tuo BSA10. Se vain sulkee kärkitiedolla ventiilin, kun ulkolämpö on X. Ei jatkoon.
Itseasiassa tuo BSA10 on siinäkin mielessä täysi susi, että siinä tuloilman säätö on naksuilla. Ei portaattomasti kuten vakiona. Eli pahimmillaan karrikoiden tuloilma on joko +15C tai +25C. Ei mitään siltä väliltä.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Melkoinen floppi tuo BSA10. Se vain sulkee kärkitiedolla ventiilin, kun ulkolämpö on X. Ei jatkoon.

Perusidea paremmassa säädössä on, että RN1 rinnalle laitetaan sen ohittava putkitus, jossa on termostaattiventiili (ja termostaatti) ulkoisella anturilla. RN1 jätetään pienelle virtaamalle ja termostaattiventiilillä hienosäädetään virtaus tuloilman mukaan. F470 ei tarvitse tietää tuosta mitään, eli anturi vain tuloilmakanavaan ja termarista sopiva lämpötilasäätö.

Ihmettelen ettei kukaan putkari ole tästä tehnyt businesta. Veikkaisin, että 300-500€ hinnalla tuolla voisi melkein vaikka elättää itsensä. Sen verran paljon F470:iä on asennettu ja monille tuo tuloilman säätö aiheuttaa harmaita hiuksia.
Mulla olisi muutama Belimon kompakti toimilaite 1-10v ohjauksella... jos mennään raha edellä niin mikä olisi halvin tapa ohjata ko ventiiliä. Noissa on kuristuksen rajoitin joten ei tarvitse laittaa edes rinnalle... itse kun tein säädön niin turhan järeän ojauspiirin ostin mutta se nyt on eri tarina.
 
Viimeksi muokattu:

Jarppa77

Jäsen
Palaan vielä tähän kun ihmettelen edelleen että talossa ei lämpötila tunnu laskevan nyt millään alle 22-23 yönkään aikana vaikka tuloilman lämpötila näyttää koneessa kyllä tippuvan. Eli olen säätänyt tuon RN1 venttiillin minimiin (jätin ihan vähän auki jotta pieni kierto säilyy), aamulla kun katoin niin koneen mukaan tuloilman lämpötila on 18 astetta. Nuo huonekohtaiset termarit säädetty (19 tai 20) niin että ei pitäis kierrättää lämmintä siellä. Odotellessa uuttaa iv mittausta ja säätöä sain ohjeeksi nostaa nuo normaali asetukset tämän mukaisesti miten ne aikoinaan laitettu: tulo: 55% / poisto: 45%. Herääkö täällä foorumilla jotain ajatusta mikä tän vois selittää?
 

Mikki

Vakionaama
Eipä lämpötila talossa helposti laske yön aikana, kun päivän on rakenteet lämmennyt. Kyllä mekin ILPiä pyöritetään että 20-21C saadaan pysymään.

Katsoppa jakotukin toimilaitteista että ne piirit on kiinni mitä ajattelet. Jos et tiedä miten katsotaan niin laita jonkun termarin pyyntö korkealle ja muut pienille asteille. Näet eron.
 

pamppu

Vakionaama
Eipä lämpötila talossa helposti laske yön aikana, kun päivän on rakenteet lämmennyt.
Plus sinne tulee koko ajan lisää lämpöä ihmisistä ja sähkölaitteista, vaikka aurinkoa ei näykkään. Ei kesällä lämmöt laske mihinkään itekseen. Sitten kun ulkona on alle 10 suuren osan vuorokaudesta, niin alkaa laskea.
 
Ylös Bottom