Heips,
Pari viikkoa sitten pääsin muuttamaan uudiskohteeseen, jossa tuo F470 + lisäilmalämpöpumppu, takkaa ei ole. Minkäänlaista käyttöopastusta en rakentajalta saanut - tarvinnut olisin - joten koetan tässä tuon PILPin toimintalogiikkaa ymmärtää. Olen lueskellut tätä sekä muita ketjuja vähän ristiin ja koettanut pikkuhiljaa päästä laitteen toimintaperiaatteeseen kiinni. Kierrot ja niiden logiikka suhteellisen selvä, mutta tuon ilmanvaihdon osuus ei vielä ehkä täysin ole selkeä.
Asunto n. 90 neliöinen, kuutioita riitttää sen senkin edestä. Sisälämpötila pyörii n. 25 asteessa, vaikka nyt on jo ollut pidemmän aikaa ulkona hieman viileämpää - siirtyykö lämpöä siis tuloilmaan? Tämän varmaan näen jostain? Huonekohtaiset termostaatit ovat "kiinni", eli n. 20 asteessa. Kylpyhuoneen lattia on jalan alla _todella_ kylmä, seinät kostuvat varsinkin saunomisen jälkeen reilusti mutta toisaalta kuivavatkin n. vartissa, eli siltä osin kai ok. Pyyhkeisiin parissa päivässä muodostuvan ummehtuneen hajun perusteella voisi tosin kuivua paremminkin. Olen pitänyt ilmanvaihdon pääosin automaattiasetuksilla, pari kertaa saattanut saunan jälkeen hetkeksi käsin tehostaa.
En ole nyt laitteen välittömässä läheisyydessä, joten tarkkoja arvoja en voi tähän antaa, mutta karkeasti voin todeta että tuloilma on lämpimähköä, menovesi 22-23 asteista ja todennäköisesti (varmistamatta) lämmityksen pysäytys on 17 asteessa, lisälämpö ehkä jopa 15 asteessa. Jos olen oikein ymmärtänyt, lämmityksen pysäytys pysäyttää kierron, jos vuorokautinen ulkolämpötilan keskiarvo ylittää tuon 17 astetta? Ts. esimerkiksi kylppärissä (jossa kierto aina auki) ei vesi kiertäisi näillä keleillä välttämättä ollenkaan? Vastaavasti tuo lisälämpö ilmeisesti tarkoittaa vuorkautista keskiarvoa, jolloin lämmitysvastus kytkeytyy päälle? Eli sen voinen pudottaa reilusti alemmas, varsinkin kun kylmilläkin keleillä lämmitystä kannattanee hoitaa pitkälti ILPin avulla siltä osin kuin siinä hönkä riittää.
Mutta jos haluan nyt saada tuloilmaa viileämmäksi ja kylppäriä vähän lämpimämmäksi, niin ratkeaako tämä todennäköisesti lämmityksen pysäytyksen rajan nostamisella ylemmäs? Ts. ottaako laite lämpöä tuloilmasta (tekeekö laite tätä ollenkaan?) / ei lämmitä tuloilmaa vaan siirtää sitä vesikiertoon? Kuvia katselemalla olen ymmärtänyt, että samasta energialähteestä lämpenee loppuviimein sekä käyttövesi että lattioiden kierto.
Onko menoveden lämpötilan pitäminen tuolla 21-25 asteen välillä sopiva? Taisi olla rakentajan jäljiltä 21 asteista. Mitä muuta minun kannattaisi tässä kohtaa tarkastella? Saanko ylipäänsä kylppärin lattiaa PILPillä kesäisin lämpöisemmäksi?
Näillä keleillä energiaa ei juuri mihinkään mene, kun asun asunnossa yksin ja käyn suihkussa nopeasti kerran päivässä. Muutoinkin lämmintä käyttövettä käytän naurettavan vähän. Silti tuntuu, että kompressori käy yllättävän usein..?
Ja ne perinteiset anteeksipyynnöt loppuun: Paljon kyselen varmasti samoja asioita, joita täällä on jo ollut. Kaiken kahlaaminen on silti työlästä, mutta koetan toki itsekin löytää vastauksia sitä mukaa kuin ymmärrys kasvaa..