Ohessa otos kyseisestä dokumentista. Tuosta kun ei mitään ymmärrä, niin ei voi sanoa luotettavuudesta.Ei olisi ensimmäinen kerta kun iv mittauspöytäkirja on yhtä luotettava kun kepun vuosisuunnitelma.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ohessa otos kyseisestä dokumentista. Tuosta kun ei mitään ymmärrä, niin ei voi sanoa luotettavuudesta.Ei olisi ensimmäinen kerta kun iv mittauspöytäkirja on yhtä luotettava kun kepun vuosisuunnitelma.
Ton tuloilman on pakko olla typo. Mitatut litramäärät on ihan linjassa neliöiden/tilavuuden suhteen, mut tulo 70% antaa kyllä huomattavasti enemmän litroja per sekunti mitä tossa pöytäkirjassa on.Ohessa otos kyseisestä dokumentista. Tuosta kun ei mitään ymmärrä, niin ei voi sanoa luotettavuudesta.
Pyysin mittaajaa tarkastamaan asian. Tuli vastaus:Ton tuloilman on pakko olla typo. Mitatut litramäärät on ihan linjassa neliöiden/tilavuuden suhteen, mut tulo 70% antaa kyllä huomattavasti enemmän litroja per sekunti mitä tossa pöytäkirjassa on.
Olisit kysynyt samalla millainen poistoelin on kso 15?Pyysin mittaajaa tarkastamaan asian. Tuli vastaus:
Ilmamäärät pitää saada täyttymään suunnitelmien mukaiseksi. Koneen nopeus vaihtelee kohteesta riippuen.
Teidän tapauksessa tuloilman litramäärät vaativat 70% tehon tulopuolen moottorissa ja poisto puoleen
on riittänyt pienempi nopeus.
Siinä on typo. On 125 irl. Heidän kantansa selkeesti on, että pöytäkirjassa ei ole virhettä, koska eivät kommentoi vääriä litramääriä, mistä vihjasin.Olisit kysynyt samalla millainen poistoelin on kso 15?
Kyllä täälläkin tarkkana saa olla takan kanssa, kunnon liekit jos on ja luukun avaa niin pölläyttää kyllä sisälle. Parempi avata vasta kun hiilloksella. Samanlainen uusi takka on tutulla talossa jossa ihan painovoimainen ilmanvaihto ja takka tekee samaa.
Herää epäilys että tuloilmaputkisto vuotaa pahasti jonnekin. Puhallinprosentit 70 % paineet venttilillä luokkaa 10 Pa, poistoilma 51% ja alipaine luokkaa 24 Pa. Tuloilmassa siis puhallinnopeus suuri ja paine pieni!Ok. Ajattelin että mahdollinen virheellisen tulosäädön aiheuttama ylipaine ei ainakaan takan kanssa ilmene.
Juu ei tuo voi nyt mitenkään täsmätä. Melkein lämä tiskissä ja silti mennään ryömintävauhtia. Melkein tilaisin säädöt joltain toiselta firmalta. Ja jos on kyse talopaketista tai avaimet käteen ratkaisusta, niin myyjään yhteys ja vaatimus asian korjaamiseksi. Tottakai alkuperäinen hiacemies kieltää kaiken kun tulisi vain kuluja.Herää epäilys että tuloilmaputkisto vuotaa pahasti jonnekin. Puhallinprosentit 70 % paineet venttilillä luokkaa 10 Pa, poistoilma 51% ja alipaine luokkaa 24 Pa. Tuloilmassa siis puhallinnopeus suuri ja paine pieni!
Olen yrittännyt säätää tuloilman lämpötilaa. Olen kokeillut avata vain 1/10 auki siltikin tuloilma lämpötila nousee 27-30 asteseen. Muutaman päivän ajan kokeillut saada kohdilleen, sekin olis hyvä jos saisi 15 asteseenJos tuloilma on 24-30C, niin ainakin menovedellä on lämpöä. Säädä se rn1 suurinpiirtein kohdilleen, niin tuloilma laskee normaaliksi. Sitten kiipeät vintille katsomaan millä eristeellä iv putket on.
Soitin vielä tästä mittausfirmalle. Jos nyt oikein ymmärsin, säädöt johtuvat mm. siitä, että tuloilmaventtiili on talon toisella puolella ulkoseinässä, ja jäteilmaputki jatkuu suoraan ylös Nibeltä katolle.Juu ei tuo voi nyt mitenkään täsmätä. Melkein lämä tiskissä ja silti mennään ryömintävauhtia. Melkein tilaisin säädöt joltain toiselta firmalta. Ja jos on kyse talopaketista tai avaimet käteen ratkaisusta, niin myyjään yhteys ja vaatimus asian korjaamiseksi. Tottakai alkuperäinen hiacemies kieltää kaiken kun tulisi vain kuluja.
Ei sitä saakaan kuntoon jos menoveden lämpötila on todella korkea.Olen yrittännyt säätää tuloilman lämpötilaa. Olen kokeillut avata vain 1/10 auki siltikin tuloilma lämpötila nousee 27-30 asteseen. Muutaman päivän ajan kokeillut saada kohdilleen, sekin olis hyvä jos saisi 15 asteseen
Näinhän se on joka talossa. Ei missään oteta tuloilmaa katolta. Vähän sama kun sanoisi että talossa on ikkunat ja ovet, niin siksi pitää huutaa täysillä koko ajan.Soitin vielä tästä mittausfirmalle. Jos nyt oikein ymmärsin, säädöt johtuvat mm. siitä, että tuloilmaventtiili on talon toisella puolella ulkoseinässä, ja jäteilmaputki jatkuu suoraan ylös Nibeltä katolle.
Ei ole normaalia. Katso mikä on lisäyksen suurin sallittu teho. Vakioasetus on 5,6kw ja sillä kyllä tuon kokoisen torpan pitäisi lämmetä jos vettä ei lasketa koko ajan. Suurin asetus on 11kw, mutta sillon kannattaa olla virrantunnistimet paikallaan ja säädetty oikein.Mites porukoilla, onko antaa kokemuksia kun nyt nämä -20- -30 astetta ja pakkaset ollu 4-6 päivää niin onko normaalia että käyttöveden ylä osa on 42 astetta ja käyttöveden täyttö on 34 astetta eli se on nyt tässä parin päivän aikana tippunut niistä normaali lukemista. Onko normaalia eli kovista pakkasista johtuvaa vai mitenkä? Eilen avasin eli käänsin rn1 ruuvia myötäpäivään 1/4 kierrosta.
Sisälämpötila laskee öisin siihen 17 niin meinaa olla vähä vilponen.
Lämpökäyrä= 2 ja 2
Paineet on ok= musta viisari 0,9 ja punainen 2,5
Tällä hetkellä poistoilma 17 astetta ja tuloilma 22
Kyseessä reilu 80m2 ja vesikiertonen lattialämmitys.
Eli näyttää olevan tuo 2,9 kW, voiko sitä manuaalisesti asettaa tuohon 5,6kw mistään?Ei ole normaalia. Katso mikä on lisäyksen suurin sallittu teho. Vakioasetus on 5,6kw ja sillä kyllä tuon kokoisen torpan pitäisi lämmetä jos vettä ei lasketa koko ajan. Suurin asetus on 11kw, mutta sillon kannattaa olla virrantunnistimet paikallaan ja säädetty oikein.
Talon sisälämpötila on aika matala ja etenkin poistoilman lämpötila on matala. Tuosta jos se vielä vähän laskee, niin F470 sammuttaa kompressorin. Sulla on jäteilma todennäköisesti koko ajan pakkasella ja laite sulattelee yhtenään.
Se säätää sen automaattisesti. Itse siihen ei voi vaikuttaa. Kuvan mukaan sulla on vaiheissa 2 ja 3 paljon kuormaa, niin nibe on rajannut tehon alemmas. Käytännössä sulla on 2-vaiheen 2,6kw ja 3-vaiheen 0,25kw vastukset päällä. Talon pääsulake on varmaan 3x25A? Niben virtaraja on asetettu 16A ja se nyt tässä vähän kanittaa. 16A on tehdasasetus, eli tätä ei ole säädetty oikein. Vaihda huoltovalikosta 16A tilalle 25A, niin vastuksia sallitaan enemmän. Eli painat takaisin painiketta pitkään, niin näytölle aukeaa uusi valikko, jne.Eli näyttää olevan tuo 2,9 kW, voiko sitä manuaalisesti asettaa tuohon 5,6kw mistään?
Ei tarvitse.Aivan, kiitoksia neuvoista, semmoinen lisäkysymys vielä että tarvitseeko virtamuuntajien muuntosuhdetta muuttaa? Se on nyt; 300.
Rakennusluvan ilmanvaihtosuunnitelmasta löytyy tällaiset arvot:Näinhän se on joka talossa. Ei missään oteta tuloilmaa katolta. Vähän sama kun sanoisi että talossa on ikkunat ja ovet, niin siksi pitää huutaa täysillä koko ajan.
nyt kun se tulo on aivan liian kovalla, niin sitä ylimääräistä tuloilmaa pitää lämmittää. Tuon ylimääräisen lämmityksen energia pitää ottaa jostain. Se jostain tulee niistä sähkövastuksista kun kompura huutaa hoosiannaa jo plussakeleissä. Jos talo on uusi, niin reklamoi myyjää ja käske korjaamaan. Myyjän tulee korjata vika. Jos työn tehnyt yritys ei korjaa vikaa, niin vaasi myyjää ottamaan toinen yritys tekemään asian. Nämä pitäisi olla kunnossa jo suunnitteluvaiheessa. Rakennusvalvonnan hyväksymissä papereissa lukee tarvittavat ilmamäärät.
Kyllä, nyt puolitoista tuntia muutoksen jälkeen käyttöveden täyttö näyttää 53,5 ja käyttöveden yläosa 49,8 eli normaaliin suuntaan jo vahvasti menossa. Sähkönkulutushan tässä luonnollisesti pomppaa korkeammalle ainakin hetkellisesti, mutta eikö sen sitten kun kelit laihtuu ja kovimmat pakkaset alkaa mennä ohi niin sen suurimman lisäystehon asettaa vaikka siihen 5,6kw. Ja siitä jäteilmasta sen verta vielä että on toistaiseksi 4 astetta pakkasen puolellaEi tarvitse.
Juurikin näin. Jos muuta lämmitystä ei ole kun nibe, niin se käy kyllä rajusti vastuksilla näillä ilmoilla. Sille vain ei oikein voi mitään.Kyllä, nyt puolitoista tuntia muutoksen jälkeen käyttöveden täyttö näyttää 53,5 ja käyttöveden yläosa 49,8 eli normaaliin suuntaan jo vahvasti menossa. Sähkönkulutushan tässä luonnollisesti pomppaa korkeammalle ainakin hetkellisesti, mutta eikö sen sitten kun kelit laihtuu ja kovimmat pakkaset alkaa mennä ohi niin sen suurimman lisäystehon asettaa vaikka siihen 5,6kw. Ja siitä jäteilmasta sen verta vielä että on toistaiseksi 4 astetta pakkasen puolella
Jeps, just noin se näyttää menevän kun esim itellä pelkkä nibe käytössä. Eilisestä lähtien kun täällä Pirkanmaalla mentiin lähemmäs tuota -20 ja alle niin vastukset "huutaa" aikalailla kuten alta näkyy. Käyränä mulla ollut nyt 2+1, olis ehkä ollut tarve kiristää hiukan mutta ajattelin että tuo viime yö ja tää päivä selvitään tällä kun lupas että lähtee lauhtumaan näistä miinus asteista. Se mitä ite ihmettelen että yllättävän vähän on sulatukselle vienyt.Juurikin näin. Jos muuta lämmitystä ei ole kun nibe, niin se käy kyllä rajusti vastuksilla näillä ilmoilla. Sille vain ei oikein voi mitään.
Jos jäteilma on pikkupakkasilla vielä miinuksella ja laite sulattelee tiheästi, niin vaihda ekana puhtaat iv suotimet ja sitten tarkasta ilmamäärät.
Tuo lomake on niin sekaisin, että melkein sama mitä tekee. Laske nyt tulo aluksi vaikka 55% ja jätä poisto ennalleen. Tällöin tuloilmaan ei mene 4kw lämmitystehoa. Sitten kilautat myyjälle ja vaadit korjaamaan vian. Tuo 56L/s tuloilma pitäisi onnistua 50-60% puhallinnopeudella ellei putkissa ole jotain perustavaa väärin. Tuo tehostettu 73L/s vastaa ehkä enemmän sitä mitä tuloilma on nyt. Jos säätäjältä tulee tuollaisia meriselityksiä, niin se on ammattitaidon puutetta. Jos tuloilma oikeasti pitää olla 70% tuon kokoisessa talossa, niin pyydä tarkat ja hyväksytyt iv-suunnitelmat.Tuossa suunnitelmassa poissa-arvot ovat n. 70 % normaalista. Jos nyt tiputan esim. suhteessa 10 % tuloa ja poistoa, eikö silloin kulu vähemmän energiaa tuloilman lämmittämiseen? Vai tuleeko myös poistolämmön talteenotossa tappiota?
Onko vesikiertoinen lattialämpö vai patterit vai mitenkä lämpö jaetaan? Entä mitä sisälämpötila näyttää? Ekaa talvea tässä asuessa mielenkiinnosta pistin ILPin aamulla 07:00 kiinni (joo, sähkölaitos kiittää) kun kiinnostaa nähdä miten tuo Nibe imee sähköä ja vastaavasti suoriutuu lämmityksestä. Vastuksien (rajoitettu 5.6kW) käyttötunteja tullut eilisen 21:00 jälkeen 6 (eli vissiin noin 50kWh kulutus) ja sisälämpötila 18c tienoilla, eli eipä tuo yksinään näillä 15-25 asteen pakkasilla hirveän hyvin pärjää, tai sitten on lattiakierrossa jotain erikoista. Käyrä 2-0, lattiaan menee 29c asteinen vesi Uplinkin mukaan, kiertovesipumpun asetus oletus (vakiopaine 3 muistaakseni) ja huonetermarit auki.Jeps, just noin se näyttää menevän kun esim itellä pelkkä nibe käytössä. Eilisestä lähtien kun täällä Pirkanmaalla mentiin lähemmäs tuota -20 ja alle niin vastukset "huutaa" aikalailla kuten alta näkyy. Käyränä mulla ollut nyt 2+1, olis ehkä ollut tarve kiristää hiukan mutta ajattelin että tuo viime yö ja tää päivä selvitään tällä kun lupas että lähtee lauhtumaan näistä miinus asteista. Se mitä ite ihmettelen että yllättävän vähän on sulatukselle vienyt.
katso liitettä 68394
Saahan sitä lisää lämpöä kun nostaa lämpökäyrää. Millään muullahan pelkällä F470:lla ei lisää lämpöä edes saa. Käyrää ylemmäs niin ei tarvitse pettyä. 2-0 on todella loiva lämpökäyrä.Tiesin kyllä, että tuo ILP tuossa kyljessä auttaa ja menee kyllä takaisin päälle kunhan keli vähän lauhtuu, mutta vähän enemmän lämpöä kyllä odotin, vaikkakin sitten rahapussin kustannuksella.
Kokeilepa ensin tuleeko jakotukista tai f470:n ilmausruuvista ilmaa pihalle?Vielä semmosta kyselen että tarviiko noita harmaita tai sinisiä säätää minnekään suuntaan että saisi tuota sisätilan lämpötilaa korkeammaksi(lattia on kyllä paikkapaikoin lämmin ja osittain viileä) , kun sisälämpötila pysyy reilussa 18 vaikka tuloilma on koko ajan pyörinyt 21-23 ja menojohdon lämpötila on 27-29,5.
Kiitos vinkeistä. Tuolla rakennusluvan easioinnissa on nuo ilmanvaihtosuunnitelmat, josta litramäärät otinkin esiin. Onko siis olemassa jotain muitakin (tarkempia) suunnitelmia?Tuo lomake on niin sekaisin, että melkein sama mitä tekee. Laske nyt tulo aluksi vaikka 55% ja jätä poisto ennalleen. Tällöin tuloilmaan ei mene 4kw lämmitystehoa. Sitten kilautat myyjälle ja vaadit korjaamaan vian. Tuo 56L/s tuloilma pitäisi onnistua 50-60% puhallinnopeudella ellei putkissa ole jotain perustavaa väärin. Tuo tehostettu 73L/s vastaa ehkä enemmän sitä mitä tuloilma on nyt. Jos säätäjältä tulee tuollaisia meriselityksiä, niin se on ammattitaidon puutetta. Jos tuloilma oikeasti pitää olla 70% tuon kokoisessa talossa, niin pyydä tarkat ja hyväksytyt iv-suunnitelmat.
Tuo yllä olevan sisätilavuuden mukaan sulla pitää olla standardin mukaan ilmanvaihtoa 146,5m3/h (293m3 / 2 = 146,5), eli ilman tulee vaihtua kokonaan joka toinen tunti.
Kokeilin kyllä kovempaa käyrää, 4-jotain jolloin laskennallinen meno oli muistaakseni 32 mutta toteutunut meno ei useamman tunnin aikana noussut yli 30. Vai oliskohan pitänyt jaksaa odottaa pidempään? Kiitoksia muuten sinulle ja samalla kaikille muillekin foorumin aktiiveille kun jaksatte vastailla näihin ainaSaahan sitä lisää lämpöä kun nostaa lämpökäyrää. Millään muullahan pelkällä F470:lla ei lisää lämpöä edes saa. Käyrää ylemmäs niin ei tarvitse pettyä. 2-0 on todella loiva lämpökäyrä.
Juurikin ne. Sitten kysyt vastaavalta onko näin toimittu ja oikeasti kyseenalaistat tuon säädön. Ja reklamoit asiasta myyjälle.Kiitos vinkeistä. Tuolla rakennusluvan easioinnissa on nuo ilmanvaihtosuunnitelmat, josta litramäärät otinkin esiin. Onko siis olemassa jotain muitakin (tarkempia) suunnitelmia?
Todennököisesti se olisi noussut hitaasti. Jos se on jo nyt saanut lämmitysvelkaa, niin ei se hetkessä lämpene. Todennäköisesti se on käynyt maksimilisäyksellä ja 8kw olisi nopeuttanut menoveden nousua. Siitä sitten lattian lämpenemiseen olisi mennyt näillä kelillä helposti päiviä.Kokeilin kyllä kovempaa käyrää, 4-jotain jolloin laskennallinen meno oli muistaakseni 32 mutta toteutunut meno ei useamman tunnin aikana noussut yli 30. Vai oliskohan pitänyt jaksaa odottaa pidempään? Kiitoksia muuten sinulle ja samalla kaikille muillekin foorumin aktiiveille kun jaksatte vastailla näihin aina![]()
Tarkoitatko f470:n sitä ilmausventtiiliä? Sitä kun vähän aukas niin nestettä sieltä näytti tulevan.Kokeilepa ensin tuleeko jakotukista tai f470:n ilmausruuvista ilmaa pihalle?
Huomasin äsken kun kokeilin että tuolla shuntilla kun pistää sen man asentoon ja itse nostaa niin saa tuloilma nostettua mutta myös se menovesi nousee myös, mutta ei liene sillä järkevää nostaa lämpötilaa?Kokeilepa ensin tuleeko jakotukista tai f470:n ilmausruuvista ilmaa pihalle?
En nyt katsonut niin tarkkaan tuota kuvaa, mutta kyllä siinä tukin päässä pitäisi aina olla ilmausruuvi.Tarkoitatko f470:n sitä ilmausventtiiliä? Sitä kun vähän aukas niin nestettä sieltä näytti tulevan.
Missä jakotukissa voi tarkistaa tuleeko ilmaa pihalle?