Tuossa helan ohjeessa kyllä mainitaan että pitää olla pohjassa asti. Tuo liitos oli noin 15v vanha.Putki on pohjannut liittimessa eli putki on ollut liian syvällä kun alotettu kiristää.
Tuossa helan ohjeessa kyllä mainitaan että pitää olla pohjassa asti. Tuo liitos oli noin 15v vanha.Putki on pohjannut liittimessa eli putki on ollut liian syvällä kun alotettu kiristää.
Nuo kolot mullakin pisti silmään. Täytyy käydä itsekin mulkaisemassa tuota osaa kohta. Kyse siis vesiosuuskunnan vuotavasta putkesta. Vuoto oli jotain 5-6l/min etäseurannan perusteella. Vuoto lienee jatkunut vuosia pienempänä kunnes se on laajentunut nykyiseen mittaansa. Aikasemmin se oli paikallistettu 2-3 km matkalle mutta tarkka paikka oli hukassa. Nyt sulanut lumi paljasti tuon.Tuolla kanssa näyttää olevan jotain syöpymää, joko vedessä ollut jotain ikävää, messinkirungon materiaalissa virhe tai jokun ylimääräinen (metalli)pala eksynyt tonne ja aiheuttanu sähköisen parin avulla syöpymistä?
-Topi
Mielenkiintoinen valinta, vielä kun ottaa huomioon että keskimäärin messinki maksaa älyttömän paljon enemmän kuin muovi.Kun parin kuukauden päästä Pirkkalan tekniikan kaverit kävi, ne pyöritteli päätään ja ihmetteli että yhäkö Tampere käyttää noita messinkiosia. Sanoivat että lähes aina kun on joku vuoto-onglema, on syynä feilannut messinkiliitin.
Onko nuo olleet valurautaisia vai "mustaa"?Meillä vesiosuuskunnan t-haaroja meni viime vuonna ja toissa vuonna. Toinen ruostunut poikki ja toinen halki keskeltä pitkinpäin. Muovit tilalle
Tuolla kanssa näyttää olevan jotain syöpymää, joko vedessä ollut jotain ikävää, messinkirungon materiaalissa virhe tai jokun ylimääräinen (metalli)pala eksynyt tonne ja aiheuttanu sähköisen parin avulla syöpymistä?
-Topi
Messinkiä, vaikka ruosteesta puhuinkinOnko nuo olleet valurautaisia vai "mustaa"?
Ilmeisesti kaikki mitä Tampereen Vesi Pirkkalalaisille tekee on laskutettavaa työtä (kiinteistön omistaja (minä) maksaa).Mielenkiintoinen valinta, vielä kun ottaa huomioon että keskimäärin messinki maksaa älyttömän paljon enemmän kuin muovi.
Mitä täsmälleen ottaen tarkoitat? Siiskö vesi tulee katosta ja tekee 90o mutkan vaakatasoon radiaattorille vai jotakin muuta? Jos termostaatti on suoraan venttiilin alapuolella, mahdollinen pienikin vuoto voi aiheuttaa ongelmia, mutta tuskin on nykylaitteilla muutenkaan todennäköistä. Mekaanisilla termostaateilla voi olla vaikea nähdä asetuksia, mutta elektronisilla ei tuokaan ole laitteesta riippuen ongelma, kun valitsee oikeat asetukset ohjausapilla tms.Voiko kulmamallisen patteriventtiilin asentaa niin, että putki lähtee ylöspäin ja termostaatti osoittaa alas?
Tietyt elektroniset termostaatit selviytyvät tuostakin kunnialla, mutta mekaanisille on syytä olla etäanturi kapillaariputken päässä, jos termostaatin toimielin on ylöspäin.Eikö isoin virhe ole se että, termostaatti on ylöspäin? Itse en osaa sanoa. Joka suuntaan asennettuna niitä silti näkee.
Sitä että kuvan tilanteessa venttiiliä olisi käännetty 90 astetta vastapäivään, eli putki tulisi ylhäältä ja termostaatti on vastaavasti alas päin.Mitä täsmälleen ottaen tarkoitat?
Mikä on u-n?Suora venttiili pystymatkalle ja 90 asteen kulma, u-n jos oikein haluaa ahtaa?
Sotkee se, mutta patteri myös imee sivuilta ja päistä ilmaa niin, että ei pystyssä olevan anturin vieressä ilman lämpötila poikkea kovin paljon huoneen lämpötilasta, kunhan heijastuva säteily eliminoidaan anturin suojakilvillä. Joissakin elektronissa moottoriantureissa on sellainen rakenne, että itse elektroninen tuntoelin on hyvässä suojassa säteilyltä suojaavan ja silti hyvän ilmankierron takaavan ontelon sisällä ja lisäksi anturissa on eri etäisyyksillä kompensaatioantureita, joiden perusteella pyritään poistamaan ympäristön mittauksia vääristävät tekijät laskennallisesti. Tuollainen laitehan pystyy periaatteessa mallintamaan ympäristön aiheuttamia vääristymiä adaptiivisesti. Esimerkkejä tuollaisista ovat Danfossin Eco ja Ally, joista edellisessä on erityinen asetus pystyasentoa varten, mutta jälkimmäinen uudempi ilmeisesti pystyy sopeutumaan tilanteeseen automaattisesti (ainakin toimii omien kokemusteni mukaan erinomaisesti pystyasennuksessakin).Olikos se niin että painovoima ja putkesta tuleva lämpö sotkevat termostaatin toimintaa pystyasennossa?
Lähinnä jälkimmäinen.
Miten noita eri paikkoja kannattaisi kannakoida? Onko noiden toisiinsa teippaamisesta jotain haittaa? Ainoastaan lämpimällä puolella pex ääntää, mutta ei oikeastaan liiku ollenkaan.
Menee pytylle.WC2: minne tosta menee t-haara - vesiposti vai pesukone?
Keittiössä taisi olla vanerilevy takana, ei ainakaan sinne proppua putkari tarvinnut eikä hujahtanut läpikään.WC2: minne tosta menee t-haara - vesiposti vai pesukone?
Onko keitiössä ja wc:ssä kyprokki seinä? Niihin on vaikea saada mitään tukevasti.... paras olisi mollyankkuri tai liukukiskoa sen proppaa alligatorilla kiinni. Ongelma on se että kyprokki ei kestä pistemäistä vipukuormaa ollenkaan. Noihi pistäis aina asentaa vanerilevy pohjalle.
Tuo yksi siis KHH, siitä ei tietoa mitä takana. Wurth Ola olen todennut ihan päteväksi myös pistemäisiin kiinnityksiinkin, noita löytyisi.
Muutama Mollykin multa löytyy jostain, mutta tuo Wurthin malli levittäytyy vähän leveämmälle, eikä tule niin raaka voima tuota kinnittäessäkään. Käyttökohteensa varmaan molemmilla.Näyttää olevan ohutlevyankkurin (Molly) muovinen kevytversio.
Paisuntasäiliössä pulputtaa ja suorastaan lorisee kun lämmitysverkkoon lisää vettä, onkos tuo nyt sitten varma merkki siitä että kalvo on entinen ja pääsee uuden paisarin hankkimaan? Verkoston paine katoaa hiljalleen jonnekin, kun lisää lähelle 1,5 baria niin alkuun häviää aika vauhdikkaasti, mutta sitten koko ajan hidastuu kun aletaan lähestyä 1 baria.
Tiedä nyt muutenkaan tuon paisarin tarpeesta VILPin kanssa, mutta eipä tuo ole iso homma uutta laittaa..
Sillä lailla kyllä tulee ihan ilmaa, mutta voiko tuohon pelkästään luottaa? Jos on esim. kalvossa niin pieni reikä että verkostopaine liruttaa hiljalleen sinne "ilmapuolelle" vettä kunnes paine tasaantuu sopivasti?
Voi olla missä asennossa tahansa.Osaako joku kertoa, onko estettä asentaa vakiopaineventtiiliä vesimittarin jälkeen pystyputkeen? Putkarin mukaan täytyy olla vaakaosuudella säätönupit ylöspäin.