Perusputkityökysymyksiä

pAy

Vakionaama
Toinen olisi sitten sellainen paikka missä PEX tulee lattiasta allaskaapin takaseinään pinnalle, kannakoitu nyt seinään. Tuohon tarvitsisi kuulasulun jonka toinen pää menee puserrusliitoksella suoraan PEX:iin ja toinen tuohon G3/8 kierteillä olevana hanaan. Löysin Onniselta tällaisen, voisikohan olla käypäinen (samoilla kierrepään tason varauksilla).


Kyllä tuo ihan oikealta vaikuttaa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Kysyjälle, jos liitännät on yhtään epäselviä niin tämä kandee lukaista läpi

Kyllä tuo ihan oikealta vaikuttaa.
Arpapelia missä onni ei suosi rohkeaa IMO. Minulla on kerääntynyt kalustesulkuja jos jonkinmoisia ja yhdessäkään 15-10mm sulussa ei kierre sovi tasoliittimelle. Tämä ei tietystikkään tarkoita etteikö 15mm-3/8 liittimiä olisi mutta asiasta täytyy varmistaa. Broen varoittaa asiasta *. Kulmamallisissa on yhdistetty helmi/tasotiiviste mutta suorissa kalustesuluissa en ole törmönnyt vastaavaan. Eli täytyy kysyä/tarkistaa. Tai pelata varman päälle ja ostaa UK-SK mallisen kalusteliittimen koska niissä ulkokierteessä ei ole kartiota.

"HUOM: Pipefix®-puoliliitintä tai tasotiivistettä EI saa käyttää kartiomaisella liitospäällä
varustetun BALLOFIX®-venttiilin kanssa. Tämä johtuu siitä, että tiiviste voi vaurioitua
kiristämisen seurauksena. Ilman mutteria toimitettavat BALLOFIX®-venttiilit toimitetaan tasaisella liitospäällä.
BALLOFIX®-venttiilit, joissa on puserrusrenkaat ja -mutterit mukana toimituksessa, on
varustettu kartiomaisella liitospäällä."
 

pAy

Vakionaama
Kysyjälle, jos liitännät on yhtään epäselviä niin tämä kandee lukaista läpi


Arpapelia missä onni ei suosi rohkeaa IMO. Minulla on kerääntynyt kalustesulkuja jos jonkinmoisia ja yhdessäkään 15-10mm sulussa ei kierre sovi tasoliittimelle. Tämä ei tietystikkään tarkoita etteikö 15mm-3/8 liittimiä olisi mutta asiasta täytyy varmistaa. Broen varoittaa asiasta *. Kulmamallisissa on yhdistetty helmi/tasotiiviste mutta suorissa kalustesuluissa en ole törmönnyt vastaavaan. Eli täytyy kysyä/tarkistaa. Tai pelata varman päälle ja ostaa UK-SK mallisen kalusteliittimen koska niissä ulkokierteessä ei ole kartiota.

"HUOM: Pipefix®-puoliliitintä tai tasotiivistettä EI saa käyttää kartiomaisella liitospäällä
varustetun BALLOFIX®-venttiilin kanssa. Tämä johtuu siitä, että tiiviste voi vaurioitua
kiristämisen seurauksena. Ilman mutteria toimitettavat BALLOFIX®-venttiilit toimitetaan tasaisella liitospäällä.
BALLOFIX®-venttiilit, joissa on puserrusrenkaat ja -mutterit mukana toimituksessa, on
varustettu kartiomaisella liitospäällä."

Vastaus olikin tälle kommentille " voisikohan olla käypäinen (samoilla kierrepään tason varauksilla)."

Ei tuossa kovin suurta tappiota synny vaikka joutuisi vielä uudenkin osan ostamaan.
 

Kooo

Jäsen
Keittiön hana on tullut tiensä päähän. Rst-altaassa hanareikä 33mm ja uudelle hanalle pitäisi saada 35mm. Onko askelpora/kartiopora tähän käypä peli?
 

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Uutenahan nuo ikään kun stanssataan nuo hanojen reiät, en ainakaan itse keksi tuohon parempaa työkalua kun tuollainen askel- tai kartiopora. Muutama reikä on tullut itse suurennettua tuolla menetelmällä enkä keksi siinä varsinaisia haittavaikutuksia muuta kun ettei tuo mainittu pora taida olla rosteriin oikein tarkoitettu joten operaatio kuluttanee sitä normaalia enemmän. Mutta jos yhden reiän tekee niin lienee se ja sama.

Liian kovin ei pidä varmaan painaa myöskään, nuo tiskipöytien pellithän ovat aika ohutta tavaraa.
 

Janos

Vakionaama
Askelpora loistava peli tuohon ja hyvät terät uppoaa myös rosteriin. Saa olla kuitenkin tarkkana että kun nappaa kiinni ettei väännä peltiä jos siellä takana ei mitään tukea ole
 

Supa

Jäsen
Tyhmiä kysymyksiä taas. Vaatiiko tämmönen puserrussupistin jotain liimaa väliin vai pitäisikö tiivistyä ihan sellaisenaan?

supistussarja.PNG
 

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Tyhmiä kysymyksiä taas. Vaatiiko tämmönen puserrussupistin jotain liimaa väliin vai pitäisikö tiivistyä ihan sellaisenaan?

katso liitettä 79472
Supistusasetelma, ihan sellaisenaan tiivistyy kyllä. Helmi on välillä vaikea saada pureutumaan putkeen, tuntuu et se vaatisi kohtuuttomasti voimia. Mutta toimii kyllä sellaisenaan. Kunhan kiristää sopivasti.
 

Mekaniker

Vakionaama
Tyhmiä kysymyksiä taas. Vaatiiko tämmönen puserrussupistin jotain liimaa väliin vai pitäisikö tiivistyä ihan sellaisenaan?
Ihan niin kuin kuvassa, jos haluaa hifistellä pari tippaa öljyä ja mutterin kierteisiin Unipak tai vaseliini
Pehmeässä taivutetussa kupariputkessa pieni mahdollisuus vuotoon, mutteri löysäksi ja kiinni taas
Pieni varoitus:
Se yhtenäinen supistus-osa mitä välillä näkee hyllyissä, se ei välttämättä tartu putkeen...
Pex.in kanssa ei saa käyttää
Eri valmistajilla oma näkemys rakenteesta ja vastaan tuli huonoja kokemuksia
Suppari.jpeg
 

Supa

Jäsen
Kiitoksia vastauksista. Pikaisella testauksella tuntui tarrraavan yllättävän helposti putkeen kiinni.
Paineen kanssa vielä testaamatta.
 

markok

Aktiivinen jäsen
Meillä on porakaivon ejektoripumppu autotallissa olevassa kopissa ja kesällä ilman ollessa lämmin tuon putkisto aiheuttaa melko paljon kondenssivettä. Tuossa tilassa tuolla ei juuri ole haittaa, mutta kannattaako putket silti eristää? Saako eristämisellä lisää elinikää kupariputkille ja messinki liitoksille? Se huono puoli eristämisessä on, ettei näe mahdollisia alkavia vuotoja liitoksista.
 

Supa

Jäsen
Nyt olisi Vexven kolmitieventtiilin huolto menossa. Sisällä EPDM o-renkaat, joiden rasvat kuivuneet.
Heitin perus laakerirasvat vanhojen tilalle, mutta tuli mieleen, että olisiko tuohon joku parempi vaihtoehto? Mikä kestää olla veden kanssa tekemisissä eikä vaurioita o-rengasta?
 

Nihan

Aktiivinen jäsen
Talossa on kellarikerros jossa yksi lattialämmitysryhmä ja asuintiloissa kaksi. Jos haluaisin shuntata lattiakierrosta erikseen tuonne kellarin piireihin, tarvitsenko periaatteessa oikein muuta kuin nelitieventtiilin? Öljykattila lähtee juuri pois ja VILP tulee tilalle, edellisestä olisi saatavissa venttiili sekä Ouman, mutta näytti tuossa kattilan shunttiventtiilissä olevan jonkinlainen laippaliitos. Mahtaako sitä pystyä hyödyntämään vai hankkisinko suosista uuden? Tarvitseeko Ouman oman sovitinlevynsä eri venttiileihin? Miten esim. tämmöinen:
 

TopiR

Aktiivinen jäsen
Nyt olisi Vexven kolmitieventtiilin huolto menossa. Sisällä EPDM o-renkaat, joiden rasvat kuivuneet.
Heitin perus laakerirasvat vanhojen tilalle, mutta tuli mieleen, että olisiko tuohon joku parempi vaihtoehto? Mikä kestää olla veden kanssa tekemisissä eikä vaurioita o-rengasta?
Tommonen?
 

Supa

Jäsen

Supa

Jäsen
Sitten toinen kyssäri heti perään. Paisunta-astian liitännän mitoituksesta.
Tulossa 80L paisari 500L varaajan kylkeen. Paisarissa 1" liitäntä.
Maalaisjärjelllä ajateltuna luulisi 22mm putken riittävän 3/4" adapterilla. Mutta mitä ohjeistus sanoo?
Pitääkö putkilinja varaajalle asti olla samaa paksuutta kuin lähtö, vai onko väliä? Matkaa metrin verran.
 

Pasikookoo

Aktiivinen jäsen
Vi***mainen laji.
Kyseessä tina-hopea5% juotoslanka
Milläköhän juoksutteella sais liitettyä kupari - messinki, koitin sinkkikloridilla, ei toimi.
Entä 316l terästä? Koitin 75% fosforihappolla, ei toimi...
Kaikki taas on helppoa oikealla hopealla jossa on se juotosainepäällyste. Mikähän olisi yhtä hyvää ja monipuolista?
 

Kooo

Jäsen
Keittiön hana on tullut tiensä päähän. Rst-altaassa hanareikä 33mm ja uudelle hanalle pitäisi saada 35mm. Onko askelpora/kartiopora tähän käypä peli?
Tänään otin tämän työn alle. Uudessa mitattuna 34mm hanareikä. Piirsin ääriviivat ja metalliviilalla reiän suurennus. Melkeen hikinen homma, mutta tällä pärjättiin tänään.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vi***mainen laji.
Kyseessä tina-hopea5% juotoslanka
Milläköhän juoksutteella sais liitettyä kupari - messinki, koitin sinkkikloridilla, ei toimi.
Entä 316l terästä? Koitin 75% fosforihappolla, ei toimi...
Kaikki taas on helppoa oikealla hopealla jossa on se juotosainepäällyste. Mikähän olisi yhtä hyvää ja monipuolista?
Itse olen todennut, että joskus elektroniikkajuotosten perushartsi toimii parhaiten vaikeasti tinalla juotettavien metalliyhdistelmien kohdalla. Tietyllä kapella lämpötila-alueella voi saada perustinan tarttumaan jopa alumiiniin. Jollei tuollakaan toimi, on vain pakko turvautua hopeajuotokseen, jos lämpötila salliii tai yrittää mekaanista liitäntää, liimausta tms.
 

BBF

Vakionaama
Ainakin Rothenbergerin tinan kanssa toimii valmistajan oma juotopasta joka sisältää juoksutetta ja tinaa. Se muodostaa kuumennettaessa ohuen tinakerroksen johon itse tina tarttuu hyvin. Pinta tietysti puhdistettava hyvin ensin hapettumista ym.
 

sulo_s

Vakionaama
Rupesin tarkistaan mutasihtiä, joskos sinne olisi jotain kertynyt, mutta en reppana saanut perus bilteman jakarilla auki. Ei kait tuo liene kovinkaan tiukassa, eikös näissä ole joku pte tiiviste vain välissä?
Auttaiskos jo laittaisi vähän lämpöjä päälle, vai haenko jostain vähän ronskimmat työkalut?
 

sulo_s

Vakionaama
Mun MLP:n asennusohjeessa kielletään työkalun käyttö tuon kiristämisessä. Ehkä joku on kiristänyt kunnolla?
No tätä minäkin muistelin, ettei saisi kiristellä kuin "näppituntumalla".

Ei kait auta kuin puoliväkisin avata ja katella tilalle uusi tiiviste tai keksiä jotain muuta.
 

Supa

Jäsen
Kyselen taas tyhmiä. IV jälkilämmityspatterin ajattelin haaroittaa patteripiirin KVP jälkeen.
Laitan IV piiriin linjasäätöventtiilin, jotta saa virtauksen kuristettua sopivaksi.
Onko yleisesti merkitystä, tuleeko linjasäätö piirin meno vai paluuputkeen? Onko vaikutusta toimintaa?
Patteripiiri 28mm ja IV piiri 15mm putkilla. IV piiri vain noin 5 metriä kokonaisuudessaan.
IV koneessa oma termariventtiili millä säätää lämpötilaa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Kyselen taas tyhmiä. IV jälkilämmityspatterin ajattelin haaroittaa patteripiirin KVP jälkeen.
Laitan IV piiriin linjasäätöventtiilin, jotta saa virtauksen kuristettua sopivaksi.
Onko yleisesti merkitystä, tuleeko linjasäätö piirin meno vai paluuputkeen? Onko vaikutusta toimintaa?
Patteripiiri 28mm ja IV piiri 15mm putkilla. IV piiri vain noin 5 metriä kokonaisuudessaan.
IV koneessa oma termariventtiili millä säätää lämpötilaa.

Perinteisesti kertasäätöiset linjasäätöventtiilit on paluussa mutta käsitääkseni sillä ei ole merkitystä säädön tarkuuteen.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Voiko lyttyyn puristettuja ja/tai muuten vuotavaksi syöpyneitä helmiliitoksia korjata ihan vaan vaihtamalla helmen tai vetämällä teflonteippiä helmen päälle, tms.? Kyseessä käytetyn MLPn sisällä muutama lämmitysvesipiirin putki, oliskohan 22 mm kuparia.

Kunhan laiskana ja nuukana kyselen, jos ei tarvis alkaa uutta putkea vanhojen tilalle värkkäämään.
 

lmfmis

Vakionaama
Ei teipillä onnistu. Jos helmen voi vaihtaa, mutta yleensä puristettu muotoon ko

Mutta olen menestyksellä elvyttänyt pilalle menneitä helmiliitoksia Bilteman lvi liimalla.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Iski muuten lukihäiriö, eihän tämä ole Perusputkityökysymys-ketju..

Mjoo, vehje on nyt irrallaan vielä tallissa, niin ehkä kuitenkin varmempi paskarrella uutta putkea kuin sitten alkaa myöhemmin ahtaassa vaihtelemaan mahdollisesti edelleen vuotavia liitoksia..
 

Ton1A

Vakionaama
Mä elvytin yhden liian läheltä foscu-juotetun putken helmiliitoksen niin että pätkäisin vähän pois ja pistin putken sisälle 22mm kuparille tarkoitetun tukiholkin. Riittävä kuumennus kun tekee kuparista pysyvästi aika pehmeää.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Voiko lyttyyn puristettuja ja/tai muuten vuotavaksi syöpyneitä helmiliitoksia korjata ihan vaan vaihtamalla helmen tai vetämällä teflonteippiä helmen päälle, tms.? Kyseessä käytetyn MLPn sisällä muutama lämmitysvesipiirin putki, oliskohan 22 mm kuparia.

Kunhan laiskana ja nuukana kyselen, jos ei tarvis alkaa uutta putkea vanhojen tilalle värkkäämään.

Vuotavia helmiliitoksia on paikattu laitamalla hamppua ja kittiä helmen ympärille.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Helmen saa myös irti ja uusittua, kun puristelee sitä ympäriinsä pihdeillä, joissa on vielä terävät hampaat. Jokainen puremajälki laajentaa sitä hiukan ja pian helmi ui nätisti ulos ja putki pysyy pyöreänä. Sitten voi vaihtaa niin sen mutterin kuin koko liittimenkin, jos on tarve.

Putken pää kannattaa puhdistaa karhunkielellä tai hienolla hiekkapaperilla käyttäen pyörittäviä liikkeitä, ei vetämällä putken suuntaisesti.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Helmen saa myös irti ja uusittua, kun puristelee sitä ympäriinsä pihdeillä, joissa on vielä terävät hampaat. Jokainen puremajälki laajentaa sitä hiukan ja pian helmi ui nätisti ulos ja putki pysyy pyöreänä. Sitten voi vaihtaa niin sen mutterin kuin koko liittimenkin, jos on tarve.

Putken pää kannattaa puhdistaa karhunkielellä tai hienolla hiekkapaperilla käyttäen pyörittäviä liikkeitä, ei vetämällä putken suuntaisesti.
Hyvä vinkki! Helmiä irrotettaessa on tullut yleensä sahattu viistoon rautasahalla ja kun ura keskeltä puhki mutta saha ei putkeen asti, vääntänyt isolla ruuvarilla naks poikki...
 

kotte

Hyperaktiivi
Pienoisporan ohuella katkaisulaikalla (sellaisella helposti rikkoutuvalla) olen jonkun kerran saanut helmeen sen verran syvän uran putkea vahingoittamatta, että helmen saa urasta kampeamalla ruuvimeisselillä tms. katkaistuksi em. tapaan. Itse putkea pitäisi vielä levittää tuurnalla tms. ennen uuden helmen sujuttamista tilalle.
 

markok

Aktiivinen jäsen
1/4" FNPT liitos pitäisi saada kytkettyä PEX tai kupariputkeen. Onko markkinoilla adaptereita millä tuo onnistuu? Aika pitkään olen googlettanut, mutta en ole asiaan löytänyt ratkaisua.
 

Espejot

Hyperaktiivi

markok

Aktiivinen jäsen
Juurikin naaras NPT liitintä tarkoitin. Onko BSP sama kuin meillä normaali putkikierre standardi? En tajunnut tuolla sanalla hakea, joten kiitos linkistä. Aika arvokkaita nuo on enkä ole briteistä Brexit:n jälkeen mitään tilannut, mutta nyt varmaan joutuu tilaamaan jos ei muualta EU alueelta edullisemmin löydy.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Juurikin naaras NPT liitintä tarkoitin. Onko BSP sama kuin meillä normaali putkikierre standardi?
Minun mielestä kyllä.... EDIT: näyttää siltä että BSP on G kierre. Eli BSPT olisi normaali hamppu kierre.

BSP-kierteet ja suomalaiset standardit
Meillä Suomessa on standardoitu kaksi putkikierrettä, joista löytyy tarkat tiedot kierreosiossa luvussa 9. Niiden vastaavuus BSP-kier-
teeseen on seuraava:

1. SFS-EN ISO 228-1 (2003/06), lieriömäinen putkikierre (merkintä G) korvaa täysin BSPP-kierteen (merkintä R).
Uusi englantilaisten standardi on BS-EN ISO 228-1 (2003).

2. SFS-ISO 7-1 (1988/01), kartiomainen putkikierre (merkintä R) korvaa BSPT-kierteen (merkintä R k)

ja täältä lisää

En tajunnut tuolla sanalla hakea, joten kiitos linkistä. Aika arvokkaita nuo on enkä ole briteistä Brexit:n jälkeen mitään tilannut, mutta nyt varmaan joutuu tilaamaan jos ei muualta EU alueelta edullisemmin löydy.

Jos tillaat Ebayn kautta niin ebay kantaa verot mutta tieto ei välity tulille ja joudut tekemään tulli ilmoituksen itse. Näin ainakin itsellä toimi. Kannayyaa tarkistaa... ebayllä on joku nuero veronkannosta.
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Juu ja jaa, BSP on G kierre ja siitä pitäis jatkaa sitten G kirteellä. En ole nyt ihan varman meneekö perinteinen hamppukierre G kierteeseen aina. R kierretä kyllä käytetään tasotiiviteelisissä kytkenöissä vaikka ne eivät ole suuniteltu siihen (R-nippa + G-mutteri). Eli BSPT olisi varmempi / helpompi.
 
Viimeksi muokattu:

markok

Aktiivinen jäsen
G kierre liitin sopii minulle hyvin. Kiitos kun selvitit asiaa. Näitä sopivia NPT - BSP adaptereita näyttää löytyvän Saksan Amazonistakin, niin tuolta on ehkä helpoin ja nopein tilata.
 
Back
Ylös Bottom