Perusputkityökysymyksiä

Arisoft

Hyperaktiivi
Jos pitää laittaa sulku kupariputkeen puristushelmillä, mutta katkaistua putkea ei pääse kuin vähän kääntämään, eli ei pääse levittämään putkesta pois leikattua aluetta, niin ihan ohjeen mukaan päitä ei saa työnnettyä pohjaan asti sulkuun. Kuinka paljon puristushelmen läpi pitää saada putkea sinne sulun sisuksiin jotta liitos on ok? Vai riittääkö käytännössä että putkea on helmen verran?

Jos siellä putken alkupäässäkin on helmiliitos niin voit saada lisää liikevaraa kun lyhennät myös jo aiemmin tehtyä liitosta hieman. Liikkumavara jakaantuu silloin kolmeen osaan tai jopa neljään, jos saat puristettua molemmat päät uudelleen.
 

Matias

Aktiivinen jäsen
Vai riittääkö käytännössä että putkea on helmen verran?
Tein keväällä juuri tuollaisen kupariputkiliitoksen että putki oli hiukan lyhyt ja helmi jäi hyvin lähelle putkenpäätä.
Kesti parikuukautta hyvin ja sitten alkoi liitoksesta suihkuta vettä,onneksi oli kattilahuoneessa ja oli myös lattiakaivo.
Varmaan 5mm putkea pitää mennä helmen ohi niin sitten kestää.
 

repomies

Hyperaktiivi
Jos siellä putken alkupäässäkin on helmiliitos niin voit saada lisää liikevaraa kun lyhennät myös jo aiemmin tehtyä liitosta hieman. Liikkumavara jakaantuu silloin kolmeen osaan tai jopa neljään, jos saat puristettua molemmat päät uudelleen.
Tekemätön paikka aukoa paikkoja, tai sanotaanko että työmäärä olisi järjetön.

Idea on nyt leikata putki poikki ja ottaa siitä sopiva pätkä pois. Aika tarkkaa sen "sopivan" kanssa kyllä. Sitten vääntää putkea sivulle kunnes sulun saa painettua toiseen putkenpäähän "stoppariin asti". Toinen putken pää raapii tällöin ihan sulun reunaa ja putken pääsee vääntämään takas oikeaan asentoon. Tässä kohtaa sitten pitäisi siirtää sulku ikään kuin keskelle putkeen tehtyä aukkoa jolloin sulun kummankin pään sisällä pitäisi olla yli 5mm kupariputkea. Putket ylettyvät näin kummankin helmen läpi, ja vähän yli. Lopuksi helmien kiristys.

Tuollainen on suunnitelma. Jos tarpeeksi hyvin mittaa ja tekee merkinnät putkeen niin saattaahan se onnistuakin.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Mietin saisitko siihen laitettua tavallisen kierteytetyn venttiilin johon ruuvaat kiinni helmiliitossovittimet. Tarvitset silloin joustovaraa vain yhden putkikierteen verran. Tämä ei tietty ole hyvä idea jos sinulla jo on se venttiili, mutta jos ei sattuisi olemaan niin ainakin saisit ehkä ne puristusliitokset tehtyä pohjaan asti.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Mietin saisitko siihen laitettua tavallisen kierteytetyn venttiilin johon ruuvaat kiinni helmiliitossovittimet. Tarvitset silloin joustovaraa vain yhden putkikierteen verran. Tämä ei tietty ole hyvä idea jos sinulla jo on se venttiili, mutta jos ei sattuisi olemaan niin ainakin saisit ehkä ne puristusliitokset tehtyä pohjaan asti.
Ja sulut eivät ole vakiomittaisia, on myös lyhyitå sulkuja.
 
Viimeksi muokattu:

repomies

Hyperaktiivi
Mietin saisitko siihen laitettua tavallisen kierteytetyn venttiilin johon ruuvaat kiinni helmiliitossovittimet. Tarvitset silloin joustovaraa vain yhden putkikierteen verran. Tämä ei tietty ole hyvä idea jos sinulla jo on se venttiili, mutta jos ei sattuisi olemaan niin ainakin saisit ehkä ne puristusliitokset tehtyä pohjaan asti.
Kyllä palikat on hankittuna. Nyt on se kuuluisa tänka på - vaihe.
 

Jalppi

Aktiivinen jäsen
Tälläinen jäi mietyttämään millä kohdalla /miten tälläinen katkaistu helmi tiivistää liitoksen? Varsinkin, kun jokainen näistä liitoksista piti lisäkiristää pitääkseen. Normi helmi tiivistyy/kiristyy kartioon.
IMG-20240901-WA0001.jpg
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Jalppi

Aktiivinen jäsen
No ainakin aukesi helposti helmi liikkui myös. Mutta toki kysyin eri asiaa tuohan ei samasta kohdasta voi tiivistää kuin normi helmi.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Tälläinen jäi mietyttämään millä kohdalla /miten tälläinen katkaistu helmi tiivistää liitoksen? Varsinkin, kun jokainen näistä liitoksista piti lisäkiristää pitääkseen. Normi helmi tiivistyy/kiristyy kartioon.
katso liitettä 99539
Siellä pitäisi olla sisäholkin ulos jäävässä päässä o-rengas/renkaita, joka hoitaa tiivistyksen. Helmi vaan pitää paketin kasassa.
 

Jalppi

Aktiivinen jäsen
Noissa taitaa tiivistyspinta olla sisäholkissa ja helmi vaan kirraa putken kiinni siihen sisäholkkiin.
juu niin se taitaa olla ja toisin kuin normihelmessä tuota voi kiristääkin enemmänkin.

Helmiliittimiin liittyen vielä pohdintaa. Jenkit ja britit käyttää noissa helmiliittimissä teippiä tai jointing coumpund tiivistettä. Saako tuollaista putki tiivistettä suomesta? Tarkoitan sellaista mitä noi käyttää ptfe teipin kanssa.
 

repomies

Hyperaktiivi
juu niin se taitaa olla ja toisin kuin normihelmessä tuota voi kiristääkin enemmänkin.

Helmiliittimiin liittyen vielä pohdintaa. Jenkit ja britit käyttää noissa helmiliittimissä teippiä tai jointing coumpund tiivistettä. Saako tuollaista putki tiivistettä suomesta? Tarkoitan sellaista mitä noi käyttää ptfe teipin kanssa.
Tavallisiin kupariputkien helmiliittimiin voi laittaa vaikka bilteman putkitiivistemönjää. Se kovettuu vain metallien välissä.

Itse en luota omiin kiristyksiini, joten laitan mönjät varmistukseksi.
 

jussi

Vakionaama
Tavallisiin kupariputkien helmiliittimiin voi laittaa vaikka bilteman putkitiivistemönjää. Se kovettuu vain metallien välissä.

Itse en luota omiin kiristyksiini, joten laitan mönjät varmistukseksi.
Minä laitoin nyt tossa pexin vaihdossa nätin ohuen kierroksen moottorisilikonia helmen yläpuolelle ja pyöritin vielä helmeä vähän siinä. Sitten paikalleen. Jospa nyt ei tarttis ekan lämpimänä käytön jälkeen kiristellä kaikkia uusiksi.
 

repomies

Hyperaktiivi
Minä laitoin nyt tossa pexin vaihdossa nätin ohuen kierroksen moottorisilikonia helmen yläpuolelle ja pyöritin vielä helmeä vähän siinä. Sitten paikalleen. Jospa nyt ei tarttis ekan lämpimänä käytön jälkeen kiristellä kaikkia uusiksi.
Pexit lienee ihan oma lajinsa. Minä olen vain kiristänyt niitä lisää. Ja lisää. Ja lisää.
 

jussi

Vakionaama
Pexit lienee ihan oma lajinsa. Minä olen vain kiristänyt niitä lisää. Ja lisää. Ja lisää.
Niinpä.
Pitkään jo päissäni tuota miettiny ja kun sillä muovilla on tuossa yhtälössä suurin kokomuutos suhteessa lämpötilaan, niin päädyin epäilemään helmen ja putken väliä. Tuolla voi ehkä vähän ehkäistä sitä rakoa, kun pyöritin sitä helmen allekin. Millään tavallahan tuo ei estä myöhempää kiristystä, eli sillä mennään, jos ei toimi.
 

Jalppi

Aktiivinen jäsen
Juu kyllähän hiukan hirvitti noita 25 mm pexejä kiristäessä. Mutta nehän vain tiukentuu pexiin kiristäessä, kun kuparista periatteessä voit kiristää helmen lähes irti.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Mutta nehän vain tiukentuu pexiin kiristäessä,

Kiristyy juu ja lopulta uppoaa siihen kokonaan eikä liitos enää pidä. Kuparista olen helmen saanut vedettyä ehjänä pois kun ei ollut tarpeeksi kiristetty, mutta pexin kanssa ei puhettakaan että sen siitä saisi pois katkaisematta.
 
Huoneen nurkassa on putkikotelo, jossa menee radonputki ja viemärin ilmastointiputki yläpohjaan ja sieltä katolle. Kotelon pinta on talvella todella kylmä eli siellä kotelon sisällä on paljon kylmempää kuin huoneessa. Onko tässä nyt joku kosteusvaurion riski? Teippaanko tarkastusluukun reunat tukkoon ettei sisältä mene kosteampaa lämmintä ilmaa sinne koteloon tiivistymään kylmille pinnoille? Vai pitääkö päin vastoin kotelon tuuletusta sisään päin parantaa? Mistä tuo kylmä tulee: viileneekö ne putket niin kovasti talvella?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Huoneen nurkassa on putkikotelo, jossa menee radonputki ja viemärin ilmastointiputki yläpohjaan ja sieltä katolle. Kotelon pinta on talvella todella kylmä eli siellä kotelon sisällä on paljon kylmempää kuin huoneessa. Onko tässä nyt joku kosteusvaurion riski? Teippaanko tarkastusluukun reunat tukkoon ettei sisältä mene kosteampaa lämmintä ilmaa sinne koteloon tiivistymään kylmille pinnoille? Vai pitääkö päin vastoin kotelon tuuletusta sisään päin parantaa? Mistä tuo kylmä tulee: viileneekö ne putket niin kovasti talvella?
No joo, jonkinlainen riski on olemassa kondessivedelle. Itselläni oli sama ongelma, putki alkoi kerätä jäätä. Purin kehyksen ja eristin putken solukumilla. Oletan että rossipohja: putki kylmenee kun kylmä ilma nousee alapohjasta taivaalle.

Jos on uusi talo tai vasta ostettu niin kyseessä virhe.
 

kotte

Hyperaktiivi
Huoneen nurkassa on putkikotelo, jossa menee radonputki ja viemärin ilmastointiputki yläpohjaan ja sieltä katolle. Kotelon pinta on talvella todella kylmä eli siellä kotelon sisällä on paljon kylmempää kuin huoneessa.
Syytä ja korjausmahdollisuuksia tarkemmin erittelemättä, kun yksityiskohdat eivät ole tiedossa, kommentoin lähinnä sitä, mitä ei kannata tehdä tilanteen pahentamiseksi entisestään. Epäilemättä suojalaatikon sisållä on kondensioriskejä, mutta nuo riippuvat vuodenajasta (lämpötiloista ja sisä- sekä ulkoilman kosteustasosta). Unohtaisin putkien sisäisen kondessimuodostuksen, eli putket lienevät tiiviitä ja vesi valuu jonnekin, missä siitä ei ole haittaa (esim. talon perustan alla olevaan vettä läpäisevään kerrokseen tai jätevesiviemäriin). Sen sijaan putkien ulkopuolelle ja kotelon seinien sisäpuolelle muodostuva kondenssi saattaa aiheuttaa kosteusvaurioriskin.

Kesäaikaan radonimuputki lienee ainakin ajoittain sisä- ja ulkoilman kastepistettä kylmempi. Tuolloin ei ole viisasta johtaa sisältä tai ulkoa lisää korvausilmaa suojakotelon sisälle. Kaikenlainen ilmanvaihdon lisääminen vain pahentaa tilannetta. Jos yrittää parantaa tilannetta, radonimuputkea ympäröivää eristystä kannattaisi parantaa kosteustiiviiksi ja jollei tuo ole mahdollista, yrittää korjata mahdollisen putken ulkopintaa pitkin valuvan kondenssin valuminen vaarattomaksi (esimerkiksi niin, että mahdollinen väjäinen kondenssi pääsee valumaan talon vettä läpäisevään perustaan.

Talviaikaan puolestaan riskinä on lähinnä huoneilman pääsy sisältä kotelon sisälle viileähkön radonimuputken ulkopuolelle. Toinen ja mahdollisesti suurempikin riski on kylmän ilman valuminen yläpohjasta kotelon sisälle. Tällöin kondensiota voin syntyä suojakotelon seinämille sisäpuolelta. Sen sijaan ulkoilman absoluuttinen kosteus on hyvin kuivaa, eli olennaisinta on vähentää ratkaisevasti kylmän ilman valuminen mineraalivillan tms. kaltaisella kaasujen kiertoa rajoittavalla lämpöeristeellä. Lievä ilmavaihto suoraan ulos kuitenkin vähentää kondensioriskiä, kunhan ilma vaihtuu vain niin vähän, että asunnon sisäilma pystyy pitämään kotelon jokseenkin sisälämpötilan tasolla.

Yhteenvetona voisi vielä todeta, että sekä kesän että talven kannalta olisi olennaista tiivistää putkien suojakotelo niin, että ilmavuotoja ei ole ja sen lisäksi tiivistää suojakotelon ja yläpohjan liitoskohta koko leveydeltään niin, että ilman virtaus on mahdollisimman pientä, mutta kumminkin suurempi kuin, mitä ilmaa pääsee vuotamaan sisätiloista koteloon. Tuo palvelee samalla myös kondensioriskin vähentämistä kesäkaudella, vaikkakaan ei ratkaise ongelmaa täysin kesäajaksi.
 
No joo, jonkinlainen riski on olemassa kondessivedelle. Itselläni oli sama ongelma, putki alkoi kerätä jäätä. Purin kehyksen ja eristin putken solukumilla. Oletan että rossipohja: putki kylmenee kun kylmä ilma nousee alapohjasta taivaalle.

Jos on uusi talo tai vasta ostettu niin kyseessä virhe.
Ei ole rossipohja vaan maanvarainen betoni. Radonputki on eristetty, viemäriputki ei ja olen käsityksessä että tämä on juuri oikein päin. Välikatolla molemmissa on eristys.

Eli onko tuossa joku virhe mihin vedota?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Ei ole rossipohja vaan maanvarainen betoni. Radonputki on eristetty, viemäriputki ei ja olen käsityksessä että tämä on juuri oikein päin. Välikatolla molemmissa on eristys.
Voi siis olla että kylmä hiipii ylhäältä käsin. Minä eristin sekä alapohjan tuuletusputken sekä viemärin tuuletusputken.
Eli onko tuossa joku virhe mihin vedota?
Jaa, viemärin tuuletusputken eristys, empä tiedä - toi täytyisi ihan tutkia. Työselostetta voi tiirailla onko siellä mainintaa asiasta. Kuinka kylmäksi se pita menee talvella? Yleensä viemärin tuuletusputki eritetään yläpohjassa ettei jäätä synny putken sisälle. Näin estetään putken tukkeutuminen.

Edit: ei vaadita. Mutta huomasin että alapohjassa viemärit täytyy eristää, näemmä
Jos kantavan alapohjan alle tulevatviemärit ovat tuuletetussa alapohjassa ilman peitemaata tai maatäyttö on alle 200 mm, tulee ne lämpö-/
paloeristää ja kannakoida taulukossa 17 (sivu 63) esitetyillä kannakeväleillä. Eristetyt viemärit kannakoidaan putkesta, ei eristyksen päältä.
Kannaketta varten pinnoitteeseen tehty läpivienti tiivistetään pinnoitetta vastaavaksi.
 
Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
Yleensä viemärin tuuletusputki eritetään yläpohjassa ettei jäätä synny putken sisälle. Näin estetään putken tukkeutuminen.
Vesikatolla sitä ei eristetä ja jäätymiset tulee yleensä putken päähän jos on tullakseen. Harvemmin jäätä tulee muualle putkeen, eristys noissa on usein vain ohut solumuovi.
 
Voi siis olla että kylmä hiipii ylhäältä käsin. Minä eristin sekä alapohjan tuuletusputken sekä viemärin tuuletusputken.
Kuinka kylmäksi se pita menee talvella?
Täytyy käydä vintillä penkomassa mitä puhallusvillan alta läpiviennistä löytyy. Ja pitääpä myös siirtää tuosta yksi Ruuvi tag sinne putkikanavaan niin saa talvella kosteus- ja lämpötilatiedot. Nyt on menty vain kämmentuntumalla.
 

Janos

Vakionaama
Itse eristin molemmat 19mm solukumilla sisällä ja ullakolla.
KVV vastaava sanoi että ullakolla tuon 50+50 villan voi vaihtaa solukumiin. Villalla tulee niin jumalattoman kokoinen paketti 110 putkesta

Kuva omista LVI kuvista
 

Liitteet

  • IMG_3531.jpeg
    IMG_3531.jpeg
    139,9 KB · Katsottu: 79

Mislo

Aktiivinen jäsen
Kyllä viemärin tuuletusputki eristetään yläpohjassa. Ja oikeinpäin on eristetty sisätiloissa, eli kotelon sisällä. Jostain se viileä sitten sinne muualta kaiketi hiipii.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Kyllä viemärin tuuletusputki eristetään yläpohjassa. Ja oikeinpäin on eristetty sisätiloissa, eli kotelon sisällä. Jostain se viileä sitten sinne muualta kaiketi hiipii.
Mitä tämä tarkoittaa? Uponori suuri viemärikäsikirja ei sano lämimässä eritämiseen juuta tai jaata mutta kyllä minä eristäisin. Onko eristämättä jättäminen virhe kysymykseen pitäisi löyttää joku "pykälä".
 

Espejot

Hyperaktiivi
Ei viemäriputkeakaan eristetä sisällä kuin äänen takia, tai paloeristys.
Tai kondenssin takia esim sadevesiviemäri.

"Lämpimään tilaan asennettu sadevesiviemäri eristetään vähintään lämmöneristeellä kondensoitumisen estämiseksi, ellei sitä palo- tai äänieristetä."
 

Espejot

Hyperaktiivi
Ei eristetä kondessin takia. Ääni ja palo, tai oma halu eristää, siinä syyt eristykselle
En viitsi väitelleä tämän enempää kun ohjeissa sanotaan selvällä suomen kiellellä - vieläpä kahteen kertaan - että sadevesimiemärit kondessieristetään jos ne on lämpimässä tilassa. Lähde: UPONOR-KIINTEISTÖVIEMÄRÖINTIKÄSIKIRJA - Suunnittelu- ja asennusohje
 

Liitteet

  • 1725732454471.png
    1725732454471.png
    11,8 KB · Katsottu: 60
  • 1725732626091.png
    1725732626091.png
    14,8 KB · Katsottu: 62

pökö

Kaivo jäässä
En viitsi väitelleä kun ohjeissa sanotaan selvällä suomen kiellellä että sadevesimiemärit kondessieristetään jos ne on lämpimässä tilassa. Lähde: UPONOR-KIINTEISTÖVIEMÄRÖINTIKÄSIKIRJA - Suunnittelu- ja asennusohje
Tuossa kirjassa voidaan noin sanoa mutta ei niitä useinkaan eristetä.

Ja minä en ole puhunut sadevesiviemäreistä vaan niistä missä kulkee kökköä ja missä on se tuuletusputki.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Tuossa kirjassa voidaan noin sanoa mutta ei niitä useinkaan eristetä.

Ja minä en ole puhunut sadevesiviemäreistä vaan niistä missä kulkee kökköä ja missä on se tuuletusputki.
Kyllä, paskaputkia ei ohjeiden mukaan lämpöeristetä jos ne kulkee lämpimässä tilass. Minä eristin alapohjan tuuletusputken sekä viemärin tuuletusputken koska ne keräs jäätä kummatkin. Mutta, rossipohjassa olevat viemärit pitäisi lämpöeristää mutta epäilen että niitä ei eristetä omakotitaloissa. Minulla ei ole eristetty. Kerrostalokohteissa ne eristetään.
 

Sipuli

Jäsen
Täytyy käydä vintillä penkomassa mitä puhallusvillan alta läpiviennistä löytyy. Ja pitääpä myös siirtää tuosta yksi Ruuvi tag sinne putkikanavaan niin saa talvella kosteus- ja lämpötilatiedot. Nyt on menty vain kämmentuntumalla.
Minäki tarkastaisin tuon yläpohjan höyrysulun läpiviennin tiiveyden ensin ja sitten jos näät sinne koteloon jotenkin sisälle nätisti niin kannattaa tsekkailla ettei siellä ole putkissa mitään liitoksia auki ja sitä kautta ime kylmää korvausilmaa ulkoa sinne koteloon. Tai ettei siellä kotelossa mahollisesti olevat putsiluukut ole löysällä ja sitä kautta sitten ime pihalta korvausilmaa ja kylmetä sitä koteloa.
 

jso

Jäsen
Noin 1.5v vanhan mlp järjestelmän magneettisuodattimesta löytyi tollasia punaisia palasia, ei aikaisemmilla puhdistuksilla ole ollut. Onko mitään tietoa/arvauksia mistä tuollaista pääsee kiertoon?
 

Liitteet

  • IMG20240914142204.jpg
    IMG20240914142204.jpg
    110,9 KB · Katsottu: 93
Back
Ylös Bottom