Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo kaaviokuva kertoo vaan sen paritalokeskuksen maksimit. Eli sinne voi laittaa 63A liittymän ja 35A per huoneisto.Nousukaavion mukaanhan siellä on pääsyöttö 63A joka on jaettu kahdelle asunnolle joissa molemmille max 3*35A. Tuo 3*35A keskus tuskin on yhteinen, ainakaan jos kuvia katsoo.
Tuo tarrahan on tarkoitettu ensisijaisesti käyttäjälle, niitä näkee usein ihan valmiiksi painettuna tuolla samalla tekstillä. On parempi olla hämmentämättä maaillikkoa tuollaisilla teknisillä yksityiskohdilla.Niin, se /63A tarkoittaa DIII 63A pesää ja siihen olisi pitänyt asentajan kirjoittaa 35/63A kun sinne on laitettu 35A pohja.
Joo, meinasinkin tuota dymotekstiä, jolla on merkitty tuo 3x35A pääsulake.Kyllä se keskuksen kaavio nyt vaan kuuluisi täyttää ja on sinne jotain täytettykin, mutta selvästi ei asennusvaiheessa vaan vasta lisäyksen aikaan. Tarrat on sitten oma asiansa.
Sähkötyöt yleensä on sellaisia, että ei niitä maallikko yleensä tee, ellei ole jokseenkin perillä mitä tekee.Parempi täällä antaa hyvät neuvot kuin antaa jokaisen itse ratkaista.
Tämä on tie.
Täällä sama härö, onkohan tommoseen ABB:n vanhaan mistään hankittavissa yhdistyspalaa jotta sais noi 30v+ 'kolme kimppaan'?...
Toinen härö sähkäriltä on sitte se, että tuossa ei ole yhdistävää tankoa vaiheiden välillä. Kyl itte pitäis vaan tehdä sähkötyöt…
Ei miksikäänMiksi jonkun lieden ja vielä uuninkin vaiheiden pitäisi lähteä kerralla jos yhdessä vaiheessa virta ylittyy ?
Mistä nuo pitäisi "palaa" samaan aikaan? Kompressorien ja sähkömoottoreiden tapauksessa?Miksi jonkun lieden ja vielä uuninkin vaiheiden pitäisi lähteä kerralla jos yhdessä vaiheessa virta ylittyy ? Itse ainakin räpsinkin niitä erikseen kun tuota Whirlpoolin tasoa joutuu aina välillä boottaillemaan.
No vaikkapa Sanyo CO2 - vehe - invertterilaite kärähti ilmeisesti aina kun yksi vaihe katosi.. mutta mistä näitä tietää. Tuossa on/off Vaillantissa taas on vahti joka katsoo että vaiheet ovat paikalla ja oikeassa järjestyksessä. Veikkaan, että vehkeissä jotka eivät tätä kestä *pitäisi* jo olla omat suojat - ja moiset yhdystikut turhia. Lähinnä tulee mieleen stotsien käyttö huoltokytkimenä - meneepä oikeat alas.Mistä nuo pitäisi "palaa" samaan aikaan? Kompressorien ja sähkömoottoreiden tapauksessa?
Kompressoritkin voinee ottaa pois laskuista invertterien tapauksessa? Ja myös jos laitteessa on vaihevahti.
Vanha on.Onko sysäysrele uusittu nyt remontin yhteydessä vai vanha?
Jotenkin arvelisin, että lamppujen palaminen sekä VVS:n laukeaminen liittyvät samaan asiaan (sysäriin tai johonkin muuhun ongelmaan).
En usko että on mitenkään mahdollista. Keskukselle ei ole tehty muutoksia ja samoihin tuleviin johtoihin valot on kytketty kuin ennenkin. "Ainut" muutos että ne ovat ledejä nyt (toki paikat on vaihtuneet, uusia rasioita jne) ja se vvs (tai sitäkään ei nyt siis ole).Voisko olla niin hullusti et valot on nyt jostain syystä kahden vaiheen välissä?
Näitä: https://www.puuilo.fi/led-energie-paneelivalaisin-6w-370lm-himmennettava-uppo#tab-label-descriptionMikä valaisin malli? Millainen muuntaja (jos 12V). Sielä se vika piilee, sysäri tuskin vvs:ää laukoo.
On! Tutkitaan..Onko sysäysrelettä ohjaavassa painonapissa merkkivalopolttimo?
Jos on niin saattaa aiheutta komplikaatioita ledien kanssa eikä taida ledien kanssa toimiakaan.
Usein tuon painikkeen merkkivalopolttimon sähkö tulee valaisimen lampusta ja siinä on sarjassa myös sysäysreleen kela.
Sysäysreleen kelan tarvitsema sähkö tulee tuollaisessa kytkennässä valaisimen lampun "läpi".
Saahan noita painonappeja uusiakin, kunhan on vain oikea rasteri ja nupin pituus. Jos olet jotain kolvannut, osaat tuonkin. Irrotettaessa saattaa irrotettava nappi sulaa. Tinaimusukka voi olla tarpeen, että saa tinat pois.Vähän jos olisi vähäpätöisempi laite, niin kolvaisin itse ja vaihtaisin parin napin paikkaa. Nyt riski näillä keskinkertaisilla taidoilla, että sössin jotain, niin mitä arvioitte jos veisi elektroniikkakorjaajalle?
Juotettavaksi nuo on tarkoitettu eivätkä onneksi ole pintaliitososia mikro-sellaisista puhumattakaan, joten kyllä noiden vaihto käy kotioloissakin sopivalla elektroniikkajuottimella eikä tarvita kovin ohkaista kärkeäkään. Millään yleisjuottimella en kävisi tuota koittamaan, eli kolvissa olisi parempi olla termostaattisäätö. Vanhan osan saa irti joko tinaimurilla tai kapillaari-imunauhalla kolvilla samalla kuumentaen. Ilmeisesti tuo on vain painonappi eikä varsinainen kytkin eli kytkentä tehdään elektroniikalla? Jokin oheisen tapainen kytkin lienee kyseessä, https://www.partco.fi/fi/1719-kalvokytkimet?Vähän jos olisi vähäpätöisempi laite, niin kolvaisin itse ja vaihtaisin parin napin paikkaa. Nyt riski näillä keskinkertaisilla taidoilla, että sössin jotain, niin mitä arvioitte jos veisi elektroniikkakorjaajalle? Eikös tuo ole ihan vakiokokoinen pienoispainonappi (6x6x9 mm) tms ja korjaaminen tuskin maltaita maksaisi? Tuskin vastuksessa se vika on… Onko tuossa mitään lämmölle alttiita osia, josko sittenkin kokeilisi kolvata itse (viim. siinä vaiheessa kun nappi ”hajoaa”)?
Juu, veloitus voi olla aika suolainen työhön nähden, ehkä tuota voisi testata itsekin. Tinaimusukkaa löytyy. Painikkeet halpoja, jos löytyy oikea joten voisi uusiakin.Saahan noita painonappeja uusiakin, kunhan on vain oikea rasteri ja nupin pituus. Jos olet jotain kolvannut, osaat tuonkin. Irrotettaessa saattaa irrotettava nappi sulaa. Tinaimusukka voi olla tarpeen, että saa tinat pois.
Elektroniikkakorjaajia on monenlaisia. Monet veloittanevat satasen tuosta, vaikka eihän tuossa montaa minuuttia mene, jos osa löytyy.
Peruskolvi ja patteriversio löytyy, mutta olen hommaamassa Dremelin kaasujuotinta ihan muistakin syistä:Juotettavaksi nuo on tarkoitettu eivätkä onneksi ole pintaliitososia mikro-sellaisista puhumattakaan, joten kyllä noiden vaihto käy kotioloissakin sopivalla elektroniikkajuottimella eikä tarvita kovin ohkaista kärkeäkään. Millään yleisjuottimella en kävisi tuota koittamaan, eli kolvissa olisi parempi olla termostaattisäätö. Vanhan osan saa irti joko tinaimurilla tai kapillaari-imunauhalla kolvilla samalla kuumentaen. Ilmeisesti tuo on vain painonappi eikä varsinainen kytkin eli kytkentä tehdään elektroniikalla? Jokin oheisen tapainen kytkin lienee kyseessä, https://www.partco.fi/fi/1719-kalvokytkimet?
Ei tarvi veikata kuin otat piirilevyn sähköttömäksi ja yleismittari käsiin. Levyn toiselta puolelta voi mitata että yhdistääkö kytkin myös kevyellä painalluksella. Veikkaan että vika on tuossa kytkimessä jos sen voimakkaampi painaminen saa nopeuden muuttumaan.Painonappi lienee tuo. En hoksannut mitata. Mitä veikkaatte, onko vika tuossa vai jossain elektroniikassa? Itse veikkasin tuota nappia koska kovempaa painamalla toimii.
Noilla kaasujuottimilla en itse elektroniikkapiireihin koske, koska ne kuumenevat helposti liikaa eivätkä säädä lämpötilaansa kunnolla (kärki on yleensä joko liian viileä tai kuuma eikä pysy oikeana, kun alkaa tinaa sulattaa). Kyllähän niillä pystyy tinaamaan johtoja yhteen ja vastaavaa, mutta eipä tuossa Dremelissäkään liene termostaattia? Ennen vanhaan elektroniikka juotettiin Welleriin kolveilla, joissa kärkeen liittyvä ferromagneettinen kappale toimi magneettireleen vastakappaleena ja kärjen valinnalla sitten valittiin myös lämpötila. Nykyääån elektronikkakolveissa on kärkeen liittyvä lämpöanturi, jonka lukeman perusteella sitten säädetään kuumennusvastusta joko ON/OFF tai portaattomasti ja näyttö, jonka avulla lämpötilatavoitteen voi valita ja kärjen mitattua lämpötilaa seurata.olen hommaamassa Dremelin kaasujuotinta ihan muistakin syistä
Tuskinpa on termostaattia tuossa, mutta kohtuu laadukas taitaa olla se säätö. Itse olenkin kuullut ihan positiivisia kommentteja nimenomaan tuosta dremelistä ja sen säädöistä. Ehkä tuon aika hyvin saa asettumaan? Varmaan noita kaasujuottimiakin on monenlaisia.Noilla kaasujuottimilla en itse elektroniikkapiireihin koske, koska ne kuumenevat helposti liikaa eivätkä säädä lämpötilaansa kunnolla (kärki on yleensä joko liian viileä tai kuuma eikä pysy oikeana, kun alkaa tinaa sulattaa). Kyllähän niillä pystyy tinaamaan johtoja yhteen ja vastaavaa, mutta eipä tuossa Dremelissäkään liene termostaattia?