Power World R290 laitteista juttelin tehtaalle

Amigo

Aktiivinen jäsen
Kulutus ehkä vähän pienempi kuin Ultilla Täytyy odotella pidempiaikaisia tuloksia kun "optimointi" vielä vaiheessa. Oli yllättävän hyvä kone aikoinaan. Ulti oli varaajan kuumakaasukierukassa jonka jälkeen vielä alhaalla oleva aurinkolämpökierukka. Se oli hyvä kone tehokkaalla lämmönsiirrolla. Paha ääninen kun pakoputki meni varaajaan ja liian pienitehoinen tähän tölliin.

Kellarissa ei ole kosteita tiloja eikä oleskelutiloja käytössä joten lämmöt lähes aina pois. Kellarin lämpötila jotain 18 asteen luokkaa ympäri vuoden lämmittämättäkin. En ole mittarilla mitannut.

vellu

Aktiivinen jäsen
Sain vihdoin ja viimein aikaiseksi värkätä tämän pumpun Homeassistantiin Tuya Localin (ei localtuya) kautta. Hieman harmittaa, että omassa pumpussa softaversio on ensimmäisiä, joten kaikkia tietoja pumpusta ei ole mahdollista saada, kuten pumpun ottamaa tehoa. Toki shellyjä pitäisi tässä hommata, joten sieltä kautta sen teho olisi mahdollista saada homeassistanttiin. Seuraavaksi pitäisi naputella pumppu seuraamaan pörssisähköä ja käynnistellä sitä ottamalla huomioon ulkolämpötila ja sen perusteella vaaditut lämmitystunnit vuorokaudessa. En vielä tiedä teenkö itse lämmityskartat homeassistantin puolelle ja ohjaan niiden avulla pumppua vai jätänkö pumpun oman automaattisäädön päälle.

vellu

Aktiivinen jäsen
Mitäs Amigolla tai muilla on pumpun kulutus näillä keleillä päivätasolla? Itse lämmittelen 3-kerroksista 8x9 rintamamiestaloa (lattialämmitys). Kuisti on kylmillään. 30 kWh molemmin puolin on viimeisen viikon aikana ollut kaikki sähkö. Pumpun oman mittauksen mukaan menee 12-15 kwh vurokaudessa johon en kyllä ihan usko vaan luulen sen olevan alakanttiin. Toki takassa palaa puutakin ehkä joka kolmas päivä.
Täällä 200m2 kaksikerroksinen 60-luvun talo, jossa tässä kuussa mennyt keskimäärin 27 kWh/pv lämmitykseen 23.11. mennessä. Yhteensä kaikki sähkö ollut 1000 kWh. Viime vuonna marraskuussa meni 2714 kWh sähköä.

vellu

Aktiivinen jäsen
Onko antaa mitään vinkkejä? Kaikkeen löytyy yleensä Tube video tai muuta jos osaa etsiä. :)
Voisin huomenna hieman vinkkejä näpytellä, jos illalla kerkeän. Hieman joutuu säätämään, mutta
videolla pääsee alkuun. Tuya localista löytyy jo parille PW:n pumpulle jo omat devicet, mutta ainakin itse sain tunteja pähkiä ongelmien kanssa

Amigo

Aktiivinen jäsen
Täällä 200m2 kaksikerroksinen 60-luvun talo, jossa tässä kuussa mennyt keskimäärin 27 kWh/pv lämmitykseen 23.11. mennessä. Yhteensä kaikki sähkö ollut 1000 kWh. Viime vuonna marraskuussa meni 2714 kWh sähköä.
Lattialämmitys? Huikea säästö!

Amigo

Aktiivinen jäsen
No olihan tää paljon helpompi kuin se Local Tuya.:) Tuo Smart Life skannaus helpotti asennusta aivan sikana. Toivottavasti tää nyt silti toimii ilman sitä pilveä vaikka skannasinkin sen apilla. :hmm:

Liitteet

• 1732491910685.png
    1732491910685.png
    21,4 KB · Katsottu: 113

vellu

Aktiivinen jäsen
No olihan tää paljon helpompi kuin se Local Tuya.:) Tuo Smart Life skannaus helpotti asennusta aivan sikana. Toivottavasti tää nyt silti toimii ilman sitä pilveä vaikka skannasinkin sen apilla. :hmm:
Hieno homma että onnistui Sain itse aika helposti toimimaan Local Tuyalla, mutta Tuya Localin kanssa oli sitten ongelmia. Itse en saanut pumppua näkyviin siihen listaan, joka tulee tuon skannauksen jälkeen, vaikka mitä yritin. Tein lisäksi itse sen .yaml filun pumpulle, koska tämä ensimmäisen softaversion laite aiheuttaa vähän harmaita hiuksia.

sanpsa

Aktiivinen jäsen
Pienellä jännityksellä jäi pumppu yöksi pauhaamaan, illalla -18 ja aamusta -20.
22kw kiinanihme pitää 3 kerrosta 60 lukua pattereilla lämpimänä. 4,5-5kwh sähköä tunnissa. Lämpökuormaa liki tuplat?

Markush

Aktiivinen jäsen
Pienellä jännityksellä jäi pumppu yöksi pauhaamaan, illalla -18 ja aamusta -20.
22kw kiinanihme pitää 3 kerrosta 60 lukua pattereilla lämpimänä. 4,5-5kwh sähköä tunnissa. Lämpökuormaa liki tuplat?
Jep. Täällä Turun seudulle ei ole vielä talvi oikeen tullut vielä tähän kauteen, mutta viime talvena saatiin täälläkin kovia pakkasia läpi talven ja tuo hoiti hommat täysin mukisematta aina sinne alle -20. Koskaan ei pettänyt.

Kaupallisesti tarjottuihin 20 tonnia maksaviin paketteihin mitoitetivat aina 12kw vastuksia alle -15 kelejä varten:)...

Amigo

Aktiivinen jäsen
Kenellä se energiamittari olikaan? Mikäs pakkasten toteutunut COP?
Täältä löytyy mutta on vielä optimoinnit ja säädöt kesken kun ei pakkasia ole oikein ollut täällä länsirannalla.:)

Ja patterikuumaa tehdään siis vanhoihin pattereihin. Parhaimpana päivänä yli 80 kWh tullut "ilmaisenergiaa".

Liitteet

• 1734538930033.png
    1734538930033.png
    150,8 KB · Katsottu: 91
Ihan mielenkiinnosta jos voisit verrata joskus vaikka lyhyemmän ajan sisällä eri veden lämpötiloilla. Siis vaikka 10C erot vedenlämmössä samalla ulkolämmöllä. Paljonko COP heikkenee? Eli kannattaako halvemmalla sähköllä lämmittää ylikuumaa vai viileämpää kalliimmalla?

Amigo

Aktiivinen jäsen
En kovin helposti lähtisi tekemään kuumempaa jollei ole iso varaaja, ilmainen sähkö ja vaikka lämmin päivä ja kylmä yö tulossa. Kaikilla vähän eri setupit niin vaikea sanoa oikein mitään. Se vähä mitä olen kokeillut niin lattialämmitykselle sovpiva vesi tulisi aivan eri COPilla kuin patterikuuma.

Tietysti aina voi kokeilla jos on jotain mihin pystyy sitä lämpöä varaamaan. :)

No joo, mutta ihan mielenkiinnosta kuulisin mittarin antamia COPpeja vs laite eri vedenlämmöillä. Tuosta hetkellisestä ei oikein voi sanoa mitään kun se on välillä alle 1 ja välillä yli 20.

sanpsa

Aktiivinen jäsen
Heitin kokeeksi ohjauskortilla pumpun menoanturin ja varaaja-anturin piuhat ristiin. Mielestäni toimii paljon tasaisemmin nyt. Ulkolämpöpyynti on nyt pellettikattilan lämpö = kiertoon menevä vesi.

Nyt pumpun ei tarvitse ajaa kovilla kierroksilla kuumaa läheskään niin pitkään kun ei tarvitse koko lämmityskierron paluulämpöä saada tavoitteeseen.

Tuya näyttää nyt ihan puutaheinää tietenkin, mutta esim HA:ssa nuo lämpötilat saa korjattua takaisin oikeinpäin ja laskettua tehot ja copit siellä.

Migi06

Jäsen
Itse en tehnyt betonilaattaa vaan ostin valmiit laatat. Maksoivat joitain euroja. (Alle laitoin Finfoamia) Kuvassa Ultin myymä teline. Tarkemmin ajateltuna sekin olisi kannattanut tehdä itse niin olisi saanut viemäröinnit tehtyä kunnolla. Telineen raudat kun menee just sinne minne viemärinkin pitäisi mennä. Vaimentimet Onniselta kun pumpun mukana tulleet oli jonkinlainen vitsi.

katso liitettä 99262

Mitähän tuo kolmen tonnin asennuspaketti mahtoi sisältää pumpun lisäksi?
Oliko muuten mitkä yhteet tuohon pumppuun menikö DN20 vai DN25? Tuli tilattua samainen niin joustavaa liitäntäletkua meinasin valmiiksi ostella ja ehkä putkia. En löydä oikeata ohjetta tuohon pumppuun vai onko se muka about sama kuin PW030-DKZLRS-A?

Arisoft

Hyperaktiivi
Oliko muuten mitkä yhteet tuohon pumppuun menikö DN20 vai DN25? Tuli tilattua samainen niin joustavaa liitäntäletkua meinasin valmiiksi ostella ja ehkä putkia. En löydä oikeata ohjetta tuohon pumppuun vai onko se muka about sama kuin PW030-DKZLRS-A?

Minulla PW020-DKZLRS-A ja putken liitin oli dokumentoitu ohjelkirjassa. Veikkaan että on DN25 koska tässä pienemmässä oli DN20 eikä se varmaan isompaan tehoon riitä.

ves_ku

Aktiivinen jäsen
Onko muilla pysyny koneet silent modessa sille asetetuissa rajoissa? Huomasin tässä, että kone nosti silent tilassa jostain syystä taajuuden 80 hz vaikka rajoitus on 60 hz. Jotain sekoilua ilmeisesti. Pakkasta oli 12 astetta.

Arisoft

Hyperaktiivi
Onko muilla pysyny koneet silent modessa sille asetetuissa rajoissa?

Silent moden rajoitus loppuu ainakin omassa pikku PW:ssä siinä kohtaa kun tavoitelämpö on saavutettu ja laite siirtyy vakiolämpötilaan, jolle on omat minimi ja maksimikierrokset tehdasasetuksissa, samoin kuin silent modellekin. Sen voi estää poistamalla vakiolämpöasetus eli pumppu pysähtyy sillonin kun se on saavuttanut asetetun tavoitteen.

ves_ku

Aktiivinen jäsen
Silent moden rajoitus loppuu ainakin omassa pikku PW:ssä siinä kohtaa kun tavoitelämpö on saavutettu ja laite siirtyy vakiolämpötilaan, jolle on omat minimi ja maksimikierrokset tehdasasetuksissa, samoin kuin silent modellekin. Sen voi estää poistamalla vakiolämpöasetus eli pumppu pysähtyy sillonin kun se on saavuttanut asetetun tavoitteen.
Tämä olikin hyvä tieto. Pitää tutkia. Tosiaan oli tavoitelämmössä ja olen joskus ihmetellyt kun jää ns. jumittamaan vaikka tuossa puskurin kanssa saisi mielestäni ajaa reilummilla kierroksilla tavoitteeseen ja sit sammua.

Muistatko mikä parametri josta tuo vakiolämpö valitaan?

Arisoft

Hyperaktiivi
Muistatko mikä parametri josta tuo vakiolämpö valitaan?
1736695323899.png

Noin omassani. Oletuksena tuossa oli 10 Hz pienempi lukema kuin mikä on pumpun maksimi. Silent taas oli oletuksena 70Hz.
Eli jos laitat molempiin saman maksimin niin silloin se ei ota enempää kierroksia.

Mutta suosittelen melkein sitä että pumppu sammuu heti. Etuna on se, että kun se starttaa niin se jatkaa samoilla asetuksilla kuin mihin pysähtyi. Jos se toimii vakiomoodissa ja sammuu niin sillä kestää aikaa päästä optimiasetuksiin kun aloittaa lämmityksen uudelleen. Myös sulatuslogiikka toimii paremmin kun sitä ei ajeta välillä vajaateholla.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Mutta suosittelen melkein sitä että pumppu sammuu heti. Etuna on se, että kun se starttaa niin se jatkaa samoilla asetuksilla kuin mihin pysähtyi. Jos se toimii vakiomoodissa ja sammuu niin sillä kestää aikaa päästä optimiasetuksiin kun aloittaa lämmityksen uudelleen.
Tämä lähti välittömästi kokeiluun.:)

Edit: Ei muutosta käynnistymiseen. Samalla paisuntaventtiilin avautumalla lähtee.

Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Tämä lähti välittömästi kokeiluun.:)

Edit: Ei muutosta käynnistymiseen. Samalla paisuntaventtiilin avautumalla lähtee.

Olisko laitteissa eroja? Äsken sammutin pumpun hetkeksi vahingossa ja kävin nyt katsomassa historiasta paisunnan asetusta. Sammuessaan se oli 180p ja kun käynnistin sen muutaman minuutin kuluttua se aloitti 200p asennosta. 5 minuutissa se nosti kierrokset täysille ja paisunta oli 180p silloin. Tässä oli siis kysessä tosiaan ihan lyhyt katkos. Ongelmia olen nähnyt kun pumppu on sammunut minimikerroksilla ja käynnistetään maksimikierroksilla. Voi mennä jopa tunti että se ymmärtää mitä pitää tehdä.

ves_ku

Aktiivinen jäsen
Voi mennä jopa tunti että se ymmärtää mitä pitää tehdä.
Tätä olen myös ihmetellyt kun pakkanen laskee alle 10 niin menee välillä kauan, ennen kuin udelleen käynnistyessä pääsee mitenkään järkevään tilaan.

Pitäisi saada se modbus aikaiseksi niin saisi kerättyä hiukan tietoa. Kohtuu mukavasti se kokonaisuudessaan kyllä pelaa ainakin sähkölaskun perusteella.

Amigo

Aktiivinen jäsen
Tätä olen myös ihmetellyt kun pakkanen laskee alle 10 niin menee välillä kauan, ennen kuin udelleen käynnistyessä pääsee mitenkään järkevään tilaan.
Sanotaanko näin että tehtaan asetukset ovat aika ristiriitaisia keskenään. Asetuksissa oleviin tulistusarvoihin ei päästä tehtaan paisuntaventtiilin automaattisäädön rajoituksilla. Tulistus jää johonkin 1 asteen paikkeille...

Kyllä tuo hyviin arvoihin pääseminen silti -10 vähän aikaa ottaa.

Arisoft

Hyperaktiivi

Tässä R32 laitteeessa olen seuraillut miten toimii. Siellä on ainakin kaksi säätöluuppia. Toinen alentaa kierroksia jos kuumakassu menee liian suureksi. Sitten se taas nostaa niitä kun se on jäähtynyt. Toinen luuppi taas muuttelee paisuntaventtiilin asentoa. Se tuntuu nousevan ja laskevan vähän miten sattuu. Esim. tuossa tilanteessa kun kierroksia lasketaan kuumuuden vuoksi se yleensä steppaa hieman enemmän sitä auki, mutta sitten se ehtii vähän jopa sulkemaan sitä ennen kuin lämpö on taas noussut kierroten palatessa.

Se on tuo paiuntaventtiilin asetus, mikä saaminen kohdallee kestää. Nähtävästi siihen on joku syy miksi se ei säädä sitä kuin pienissä portaissa. Eniten tuosta näytti olevan harmia silloin kun pumppu säätää itse kierroksia tavoitelämmön saavutettuaan. Se aiheuttaa jatkuaa säätöä ja epätaloudellisuuttakin sen vuoksi.

ves_ku

Aktiivinen jäsen
Seurasin juuri yhden lämmitysjakson. Paisunta koneen käynnistyessä 350 p ja kun sammui niin 110 p. Aika pienillä muutoksilla meni 30 sekunnin välein. Jos oikein päättelin niin parametreistä voisi säätö periodia muuttaa. Nyt se on 30 s.

Olisi kyllä hieno kun olisi kunnon manuaali jossa kaikki parametrit olisi kerrottu auki. Olisikohan sellaista edes kiinaksi saatavilla?

Back
Ylös Bottom