Toshiba DaiSeiKai 8 (Arctic)

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Toshiba DaiSeiKai 8

SamiEv sanoi:
Nyt meni joku lainauksessa pieleen... mutta alla omaa tekstiä (Edit korjattu)

En tullut katsoneeksi lämpötiloja ja laskeneeksi antotehoja, mutta n. -17 asteessa oman laitteen ottoteho putosi n. 400-500w, kun pudotin puhalluksen 5/5 -> 4/5. Tuosta tulee helposti 1kW ero antotehossa.

Arctic 25:mn kanssa helpompaa säätää, koska on käytettävissä Toshiban julkaisemat testit sekä 4/5 ja 5/5 puhalluksilla.
Kauanko seurasit pumpun käytöstä puhalluksen pudotuksen jälkeen.. näissä on usein aika jähmeää tuo järki, mitää ei välttämättä tapahdu puoleen tuntiin.. laite saatta vaikka odottaa huonelämmön laskua ennen kuin alkaa oikeasti sovitella tehoja tarpeeseen.

SamiEv

Jäsen

puuhis sanoi:
Hyviä mittauksia Sami!

Aika outoa ettei tuo hipower:n päälle laitto nostanut ottotehoa. Omassa 35:ssä tuo tehon nosto näkyy ihan selvästi kuten noissa omissa loggauksissa näkyy: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=23263.msg300157#msg300157

Tuo mittaus ja kaksi sen jälkeen, minulla ainakin näkyy tuo tehonnosto selvästi. Voisiko olla että 25 malli ei tee tuota tehonnostoa ???

Joku muukin voisi tuota kokeilla ihan testimielessä, keskellä lämmitysjaksoa laittaa highpower:n päälle, pitäisi ottotehon kasvaa kohtuullisen nopeasti. Kokeilehan Sami uudestaan kun pakkanen vähän laskee.

Nytkin -15 asteen pakkasella ottoteho on edelleen 2kW tienoolla mitä se ei tee ilman tuota highpower:a. Ihan kokeeksi ajelen nyt +20 pyynnillä ensi yön highpower päällä, lupasi pakastuvaa ja kiinnostaa nähdä mihin asti tehot riittää. Nyt on selvästi kuivempaa (kenno ei mene tukkoon) ja sulatusvälit näyttää pitenevän.
Jos/kun joku tätä testaa, niin... muistakaa, että jos laite ei käy valmiiksi täydellä teholla, niin tuota ottotehon kasvua Hi-power asennossa pitää verrata siihen, että paljonko ottoteho nousee pelkällä pyyntilämpötilan (ja puhalluksen) nostolla. Eli jos pumpulla on reservissä tehoa, niin nouseeko ottoteho pelkästään sen vuoksi, että pyyntiä kasvatetaan vai saadaanko oikeaa lisätehoa Hi-power asennolla.

Tai sitten pitää vetää 2 hemmotestiä, joissa toisessa Hi-power on päällä ja toisessa ei. Omassa -27 asteen pakkasessa tehdyssä testissä eroa tosiaan ei ollut. Sisälämpötila oli tuossa ensimmäisessä jo yli 4 astetta alle pyynnin, joten voi olla että pumppu veteli jo valmiiksi täysillä siinä vaiheessa?

Se mitä olen pumpun ottotehoja seurannut, niin tässä jossain 10-15 asteen välimaastossa on pumppu ottanut pidempiä aikoja n. 2000W ottotehoja. Joskus testasin nostaa pyyntiä ja ottoteho nousi vajaaseen 2200 wattiin.

Nyt meillä on n. 12 astetta pakkasta ja otteteho on n. 1970W, kun edellinen sulatus päättyi n.30 min sitten. Puhallus 5/5 ja dT (puhallus-imu lt) 28,3 astetta. Huom! Tämä ei ole Hemmotesti tulos, koska puhallus on ohjattu vähän sivulle.

Edit

Pyynti yllä olevassa siis 24 astetta. Imulämpötilan saavuttaessa 25 astetta ottetoho putosi 1550 Wattiin. Tein pikaisen testin ja nostin pyynnin 30 asteeseen ja laitoin Hi-powerin päälle -> Ottoteho pyöri välillä 2080-2130W. Annoin olla hetken ja pudotin Hi-powerin päältä ja ottoteho pysyi tuossa samassa välissä, kun pyynti oli 30 astetta, mutta en jäänyt seuraamaan kuin hetkeksi. Olisipa muistilappujen sijaan oikeat loggerit:)

E

SamiEv

Jäsen

VesA sanoi:
Kauanko seurasit pumpun käytöstä puhalluksen pudotuksen jälkeen.. näissä on usein aika jähmeää tuo järki, mitää ei välttämättä tapahdu puoleen tuntiin.. laite saatta vaikka odottaa huonelämmön laskua ennen kuin alkaa oikeasti sovitella tehoja tarpeeseen.
Vain lyhyen aikaa, nostin puhalluksen takaisin 5/5 asentoon, koska tiesin, että tuossa lämpötilassa tarvitaan meillä koneelta kaikki paukut.

Myös tuo tehon pudotus on aika hyvin linjassa VTT:n käyrien kanssa, joten en siltä osin sitä sen enempää miettinyt siinä kohtaa.

puuhis

Vakionaama

Katsoin lokista ja tuo highpowerin päällelaitto näkyi ottotehossa selvästi jo 30 sekunnin päästä (tietokantaan loggaus tapahtuu 30 sek keskiarvolla), minuutti ja se oli 'asettunut' kokonaan. Sama pätee myös highpowerin kytkemisessä pois päältä, ottoteho laskee yhtä nopeasti.

Guy69

Jäsen

juhamat sanoi:
Itellä tuommonen ollu vajaan vuoden. Ihan ok peli, muista pumpuista ei omaa kokemusta. En tiedä löytyykö parempia, mutta huononpia kyllä löytyy. Minä maksoin 1795 asennuksella.
Pelittääkö enää ollenkaan 25 asteen pakkasella?

puuhis sanoi:
Kannattaa muistaa sekin että kokonaissäästön kannalta nämä pakkaset ei kauheasti vaikuta, suurimmat säästöt tehdään lämpimämmillä keleillä. Joten eipä tuo haittaa vaikka sen hipowerin laittaa päälle hyvissä ajoin.
Mun laskelmien mukaan näillä pakkasilla tehdään yhtä isot säästöt kuin lämpimämmilläkin keleillä.

Jos pumppu -22 asteessa (missä itsellä menee raja, että jaksaa koko asunnon lämmittää) taikoo vielä kilowatin ylimääräistä lämpöenergiaa, ei sitä lämpimämmillä keleillä sen enempää saada. -5 asteessa COP saattaa olla parempi mutta vastaavasti sitten taas tarvittavan lämmitysenergian tarve pienempi.

Riippuu tietysti suuresti myös lämmitettävästä tilasta.

puuhis

Vakionaama

kayttajatunnus sanoi:
Mun laskelmien mukaan näillä pakkasilla tehdään yhtä isot säästöt kuin lämpimämmilläkin keleillä.

Jos pumppu -22 asteessa (missä itsellä menee raja, että jaksaa koko asunnon lämmittää) taikoo vielä kilowatin ylimääräistä lämpöenergiaa, ei sitä lämpimämmillä keleillä sen enempää saada. -5 asteessa COP saattaa olla parempi mutta vastaavasti sitten taas tarvittavan lämmitysenergian tarve pienempi.

Riippuu tietysti suuresti myös lämmitettävästä tilasta.
Tein tuommoisen analyysin VTT testien perusteella kolmella paikkakunnalla, perustuen oman 120m2 tallin lämmitykseen eri ilpoilla:

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=22846.0

Olen vähän eri mieltä noista pakkasjaksojen säästöpotentiaalista, talvet eivät ole samanlaisia. Keskimäärin katsottuna homma näyttää vähän toisenlaiselta.

SamiEv

Jäsen

puuhis sanoi:
Katsoin lokista ja tuo highpowerin päällelaitto näkyi ottotehossa selvästi jo 30 sekunnin päästä (tietokantaan loggaus tapahtuu 30 sek keskiarvolla), minuutti ja se oli 'asettunut' kokonaan. Sama pätee myös highpowerin kytkemisessä pois päältä, ottoteho laskee yhtä nopeasti.
Melko nopeasti tuo ottoteho tosiaan reagoi pyynnin muutokseen.

Voisiko tuo vaikuttaa, että minulla kaikissa kokeiluissa puhallus on ollut jo valmiiksi 5/5 asennossa? VTT:n testeissä tuo tuli selvästi esille, että tällä on selvästi vaikutusta ottotehoihin ja sen olen itse myös huomannut.

Kokeile jossain vaiheessa myös itse tuolla 5/5 puhalluksella. Nosta pyynti 30 asteeseen ja vertaa sitä siihen, että laitat Hi-powerin päälle? Luultavasti tuossa tapauksessa tehon nousu on sama?

Jos taas pyynti ja puhallus ovat pienempiä, niin uskoisin HI-powerin nostavan tehot jyrkemmin, kuin pelkkä puhalluksen nosto 1 pykälällä ja/tai lämpötilan nosto 2 asteella.

Olisivat tuohon HI-poweriin saaneet ohjelmoida, että vedonpoisto on pois käytöstä... olisi Hemmotestien puhallukset varmemmalla pohjalla. Nyt laskin kaikki nuo aikaisemmat antotehot VTT:n testin minimillä, vaikka puhalluslämpötila oli selvästi yli 35 asteen ja Hi-power toisella päällä

Tässä vielä Hemmotesti, jonka tein -24,5 asteessa.

Hi-Power päällä, Pyynti 30, puhallus 5/5, Siivekkeet suoraan eteen ja pystysuunnassa HI-Power-asennossa.

Puhallukset laskettu 140l/s, 150l/s ja 160l/s arvoilla. Hi-power oli päällä ja puhallus 40 astetta, jolloin vedon eston ei pitäisi olla vielä päällä. 160l/s olevat lukemat eivät vain enää ole kovin uskottavia, joten totuus on jossain tuossa välissä? VTT:n puhallus minimi 140l/s oli -30 asteessa ja 160l/s on VTT:n testin maksimi puhallus (vajaa 180l/s) vähennettynä 10%:lla.

Imu lt 22,2
Puhallus lt 40,0
Ottoteho 1460W

Antoteho 2966W (laskettu VTT:n minimillä n. 140l/s eli n. 500m3/h)
Koti-COP 2,05

Esim. jos puhallus olisi ollut n. 150l/s (n.540m3/h)

Antoteho 3179W
Koti-COP 2,18.

Esim. jos puhallus olisi ollut n. 160l/s (n.580m3/h)

Antoteho 3,423W
Koti-COP 2,34.

puuhis

Vakionaama

Saatat olla Sami oikeassa siinä että 5-puhalluksella tuo ottoteho nousee automaattisesti korkeammalle eikä hipower enää auta. Omassa -28 asteen loggauksessa ottoteho oli noin 1400W tällä isoveljellä ja hetkellinen antoteho sama kuin sinulla vaikka hipower oli päällä. Tosin itsellä puhalsi alhaisella ilmamäärällä kun tuo imulämpö oli jossain 30:n tienoolla.

Kun puhalluslämpö on yli 35 astetta niin laite puhaltaa kaukosäätimestä valitulla ilmamäärällä.

SamiEv

Jäsen

puuhis sanoi:
Saatat olla Sami oikeassa siinä että 5-puhalluksella tuo ottoteho nousee automaattisesti korkeammalle eikä hipower enää auta. Omassa -28 asteen loggauksessa ottoteho oli noin 1400W tällä isoveljellä ja hetkellinen antoteho sama kuin sinulla vaikka hipower oli päällä. Tosin itsellä puhalsi alhaisella ilmamäärällä kun tuo imulämpö oli jossain 30:n tienoolla.

Kun puhalluslämpö on yli 35 astetta niin laite puhaltaa kaukosäätimestä valitulla ilmamäärällä.
5/5 Puhallus, Hi-power päällä, ulkona -24,5 astetta

Imu lt 22,2
Puhallus lt 40,0
Ottoteho 1460W

Jos tuo ei ole himmaillut puhallusta ja puhallus olisi tosiaan ollut n. 160l/s (n.580m3/h). Tässä on siis vähennetty n. 10% VTT:n maksimi 5/5-asennon ilmamäärästä.

Antoteho 3,423W
Koti-COP 2,34.

Yllä oleva kuulostaa aika hurjalta luvulta 25-sarjan laitteelle. Ja tuossa lämpötilassa sulatukset tulivat n. 70 min välein. Eli tässä kohdassa todellinen teho on huomattavasti parempi kuin VTT:n testissä saatu tulos. Vaikka toki aina omasta pumpusta toivoo parasta, niin onneksi tätä käsitystä tukee myös mittaukset, ettei ei olla pelkän mielikuvan varassa.

puuhis

Vakionaama

SamiEv sanoi:
5/5 Puhallus, Hi-power päällä, ulkona -24,5 astetta

Imu lt 22,2
Puhallus lt 40,0
Ottoteho 1460W

Jos tuo ei ole himmaillut puhallusta ja puhallus olisi tosiaan ollut n. 160l/s (n.580m3/h). Tässä on siis vähennetty n. 10% VTT:n maksimi 5/5-asennon ilmamäärästä.

Antoteho 3,423W
Koti-COP 2,34.

Yllä oleva kuulostaa aika hurjalta luvulta 25-sarjan laitteelle. Ja tuossa lämpötilassa sulatukset tulivat n. 70 min välein. Eli tässä kohdassa todellinen teho on huomattavasti parempi kuin VTT:n testissä saatu tulos. Vaikka toki aina omasta pumpusta toivoo parasta, niin onneksi tätä käsitystä tukee myös mittaukset, ettei ei olla pelkän mielikuvan varassa.
Kovat on antotehot. Tuon jos kertooo palttiarallaa 0.8:lla (omasta datasta laskin, huipputeho vs keskiarvoteho) niin saa keskiarvotehoksi 2.7kW.

Ottoteho on sama kuin omassa -28 asteen mittauksessa jossa sain antotehoa 2.5kW. Omassa laskelmissa käytän -10% service manuaalin arvosta ja tuolloin puhalsi muistaakseni kolmosella (imulämpö oli tuossa 13 ja puhallusilma vähän yli 30 mutta kuitenkin alle 35).

SamiEv

Jäsen

puuhis sanoi:
Kovat on antotehot. Tuon jos kertooo palttiarallaa 0.8:lla (omasta datasta laskin, huipputeho vs keskiarvoteho) niin saa keskiarvotehoksi 2.7kW.
Sen vuoksi tuota olen laskenut 140l/s mukaan. Kuulostaa muuten liian hyvältä ollakseen totta. Silloinkin tulos on olisi hyvä. Antamallasi 0,8:lla kerrottuna keskiarvoteho olisi vajaa 2400W. Tässä jo pitäisi olla mukana reilusti marginaalia ja ollaan laskennan kannalta turvallisella puolella.

VTT:n testissä kuvaajassa keskituntitehona on saatu 1900W, mutta -25 asteessa pummpua ei ajettu tasaisella ulkolämpötilalla, vaan lämpötila menee testissä ohitse siitä suoraan -20 -> -30 ja takaisin ylös samalla tavalla -30 -> -20. Oletan tuon ainakin osittain johtaneen tuossa -25 asteen kohdalla eroon oman testini kanssa. Tuossa lämpötilassa tuo sulatusväli ratkaisee kuitenkin koko pelin.

puuhis sanoi:
Ottoteho on sama kuin omassa -28 asteen mittauksessa jossa sain antotehoa 2.5kW. Omassa laskelmissa käytän -10% service manuaalin arvosta ja tuolloin puhalsi muistaakseni kolmosella (imulämpö oli tuossa 13 ja puhallusilma vähän yli 30 mutta kuitenkin alle 35).
Itse poimin nuo ilmamäärät tosiaan VTT:n testistä ja yritän ottaa lukemat ns. turvalliselta puolelta.

Millainen ottotehon mittaus sinulla on käytössä? Itselläni ABB:n C11, eli sellainen Din-kiskoon asennettu mittari. Luulisi siinä olevan mittaus melko varmalla pohjalla? Pitää joskus ottaa töistä mukaan pihtivirtamittari, niin saa tarkastettua.

Mikä on suurin mittaamasi pumpun ottama ottoteho? Itsellä se on jossain 2180W paikkeilla. Lämpötila oli n. -10 astetta jos muistan oikein. Tämän lukeman sain sillä, että ottotteho oli vajaa reilu n.2000W jonka jälkeen nostin pyyntiä asteella.

puuhis

Vakionaama

Ottotehomittarin tyyppiä en muista tähän hätään... Joka tapauksessa se on din-kiskoon liitettävä kulutusmittari jossa on pulssilähtö. Tuo pulssilähtö on kytkettynä dataloggerin laskuri-inputtiin josta sitten timerilla lasketaan ottoteho. Sähkölaitokselta hakemani kulutusmittarin mukaan virhe on todella pieni, muutamia watteja. Lidlistä hakemaani kahteen kulutusmittariin olen myös tuota verrannut - toinen Lidlin kampe näytti justiinsa ja toinen 30W liikaa. Eli kyllä tuo oma kulutusmittari pitäisi olla 'kartalla'. Vertasin sitä vielä sähkönkulutuksen kannalta yhteen pitkään lokiin (äänitettynä Mitsulla) ja lokista laskemalla kulutus oli todella lähelle sama vs. mittarin lukema.

Eiköhän tuo käytössäsi oleva tehomittari ole tarkka, ainakin merkissä on uskottavuutta ja lukemat tuntuvat realistisille.

Max ottoteho löytyy vain -12 asteessa jolloin puhalluksena on ollut 5/5 - tässä pätkässä max ottoteho oli 2260W - aika lailla sama kuin sinulla. Tuolloin kyllä mentiin ihan kaasu pohjassa. Toisessa datassa -20:ssä ottotehoa on ollut 1900W. Olen enimmäkseen kyllä ajellut 4-puhalluksella (tai hipowerilla ja 3:lla). Tuossa -20 asteen datassa ottotehoa pitäisi tässä 35:ssä olla enemmän, toshibafinlandin teettämä 5/5 puhalluksen testissä -20:ssä 25 otti noin 1500W.

Puhallusmääränä käytän itse 550m3/h (153 l/s) 4-puhalluksella joka on -10% service manuaalin arvosta (tämä 35 puhaltaa lujempaa kuin 25). Scanofficen teettämässä VTT mittauksessa 4-puhalluksen määrä oli 140 (-20% service manuaalin arvosta). Itse olen peilannut tuota lukemaa tuohon tanskan (-10 astetta) ja euroventin (-25 astetta) tuloksiin ja olen kyllä tuolla -10% hyvin lähellä noita testiarvoja antoteholtaan.

Olosuhteet merkkaa ihan pirusti näissä mittauksissa, kostealla -10 asteen kelillä antoteho on yli 1kW pienempi kuin kuivalla kelillä jolloin ollaan lähellä tuota 4.5kW (jonka olen myös todennut). Tuo kostea keli näkyy hyvin noissa antotehokäyrissä, loppua kohden antoteho laskee kuin lehmän häntä.

puuhis sanoi:
Tein tuommoisen analyysin VTT testien perusteella kolmella paikkakunnalla, perustuen oman 120m2 tallin lämmitykseen eri ilpoilla:

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=22846.0

Olen vähän eri mieltä noista pakkasjaksojen säästöpotentiaalista, talvet eivät ole samanlaisia. Keskimäärin katsottuna homma näyttää vähän toisenlaiselta.
En tiedä puhutaanko eri asiasta mutta jos minulla -22 asteessa tarvitaan 2,5kW lämpöenergiaa ja siinä vaiheessa saadaan 1kW "ylimääräistä" ILP:lla, korkeammissa ulkolämpötiloissa on hankala saada juuri enempää säästöä, kun lämpöenergian tarvekin on pienempi. Jos -5:ssä COP on kolme ja lämpöenergian tarve 1,5kW, saadaan sama 1kW "ylimääräistä".

Pitäisi tehdä taulukko, jossa näkyy lämpöenergian tarve sekä "ilmaiseksi" saatu energia ILP:n avulla eri ulkolämpötiloissa, niin näkisi, missä lämpötilassa saa suurimman hyödyn. Muuttujia on tietysti paljon mutta näin karkeasti.

puuhis

Vakionaama

kayttajatunnus sanoi:
Pitäisi tehdä taulukko, jossa näkyy lämpöenergian tarve sekä "ilmaiseksi" saatu energia ILP:n avulla eri ulkolämpötiloissa, niin näkisi, missä lämpötilassa saa suurimman hyödyn. Muuttujia on tietysti paljon mutta näin karkeasti.
Kyllä noista laskelmista tuon tiedon saisi ulos...

puuhis sanoi:
Kyllä noista laskelmista tuon tiedon saisi ulos...
Minusta tuntuu, että avainasemassa tässä on se, voidaanko isolla COPilla ottaa paljon tehoa ulos? Meillä ei voi, kun on niin pieni energiantarve. Noissa laskelmissasi energiantarve on melkein tuplasti suurempi, kuin meillä ja sen takia varmasti pumppua voidaan jo pikkupakkasissa ajaa isolla teholla ja säästöäkin syntyy sitten enemmän.

Jos meillä puskisi -10 pakkasessa tuon 3,5kW (2kW ylimääräistä) lämpöenergiaa jatkuvasti tupaan, saattaisi tulla lämmin :)

puuhis

Vakionaama

kayttajatunnus sanoi:
Minusta tuntuu, että avainasemassa tässä on se, voidaanko isolla COPilla ottaa paljon tehoa ulos? Meillä ei voi, kun on niin pieni energiantarve. Noissa laskelmissasi energiantarve on melkein tuplasti suurempi, kuin meillä ja sen takia varmasti pumppua voidaan jo pikkupakkasissa ajaa isolla teholla ja säästöäkin syntyy sitten enemmän.

Jos meillä puskisi -10 pakkasessa tuon 3,5kW (2kW ylimääräistä) lämpöenergiaa jatkuvasti tupaan, saattaisi tulla lämmin :)
Naulan kantaan - mulla on tallissa 120m2 jota tämä tohottaa yksin lämpimäksi. Ei ole tuolla teinitenavia uusine tehotietokoneineen ja puolen tunnin suihkuineen kehittämässä hukkalämpöä. Tykkäävät saunoakin kaiken lisäksi.

Tein itse virheen juuri tuossa kun laitoin märkäkorvana (mitä kyllä vieläkin olen) kämppään Mitsun fd25:n - se ei tykkää yhtään jos lämmitellään vähäsen, kostaa tuolloin huonolla copilla. Ymmärrän hyvin tuon pointtisi - asuintalossa on hankala korvata koko lämmitystä ilpolla. Siksi sinne pitääkin laittaa tossun kaltainen alhaalta vääntävä pumppu. Ei ole yhtään helppo laji valita sopivaa pumppua asuintaloon.

juhamat

Jäsen

Guy69 sanoi:
Pelittääkö enää ollenkaan 25 asteen pakkasella?
Pelittää. Toki sillon pitää jo pattereilla avittaa ainakin minun kämpässä. Myös -30 pelittää. Sen kylmempää ei olekkaan vielä ollut....

Hopitti

Jäsen

juhamat sanoi:
Pelittää. Toki sillon pitää jo pattereilla avittaa ainakin minun kämpässä. Myös -30 pelittää. Sen kylmempää ei olekkaan vielä ollut....
Joo pelittää -25 vielä.
Meillä kovin pakkanen viime jaksossa -33.7, silloin hyytyi lämmöntuotto.
Taidettiin sammuttaa jossain -28-29 kohdalla.
Muutenkin ku pääsi mökki kylmenemään oli vain 16 lämmintä, niin
Ei jaksanut lämmittää.

Hieno juttu puuhis, että kaivoit tuon hi-powerin toiminnan hieman paremmin esiin.

Nyt on ulkona -18, asunnossa 22 astetta eikä tarvitse puhallus olla kuin 4/5 ja pyynti 24, kun on hi-power päällä. Huomattavasti miellyttävämpää asunnossakin, kun pumppu ei huuda täysillä :) Tuntuisi, että pumppu ottaa aika lähelle kaikki tehot irti jo 4/5 puhalluksella, kunhan tuo hi-power on päällä. Ulkoyksiköstä jo kuulee, että tekee enemmän töitä.

Jos jollakulla on tehomittari, voisi kokeilla säätää lämpötilan maksimiin, ja kokeilla ainakin 4/5 ja 5/5 puhalluksilla, paljonko laite ottaa tehoa hi-power päällä ja pois päältä.

Kirppu

Toshiba Arctic 25

Pari päivää tuossa miettinyt,että miksiköhän Arctic 25 puhaltelee niin haaleaa ilmaa. Nyt sitten illan suussa taas tuota pällistelin ja ihmettelin kun vitos puhalluksella oli ja ilmavirta kovin haaleaa eikä normaalin lämpöistä,jopa kuumaa. No sitten nopea tarkistus lämpötilamittariin ja näytti vain -15c ja tästä johtopäätös,että kyllähän se ennen on tuossa lämpötilassa pukannut oikeinkin lämmintä ilmaa mökkiin. En sitten muuta keksinyt kuin heittää viilennykselle muutamaksi minuutiksi ja sen jälkeen takaisin lämmitykselle. Lämmitykseen takaisin siirryttäessä pumppu hiljeni pariksi minuutiksi ja sitten kun se aloitti jälleen lämmittämisen niin sus siunatkoon kun kajahti lämpöä kunnolla palkeista. Mikä lie ollut hyytymisen syy? Kennoa laite on sulatellut ihan normaalisti eikä se tukossa ollut,mutta näköjään tälläistä herättelyä tarvitsee joskus tehdä

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Kirppu sanoi:
Pari päivää tuossa miettinyt,että miksiköhän Arctic 25 puhaltelee niin haaleaa ilmaa. Nyt sitten illan suussa taas tuota pällistelin ja ihmettelin kun vitos puhalluksella oli ja ilmavirta kovin haaleaa eikä normaalin lämpöistä,jopa kuumaa. No sitten nopea tarkistus lämpötilamittariin ja näytti vain -15c ja tästä johtopäätös,että kyllähän se ennen on tuossa lämpötilassa pukannut oikeinkin lämmintä ilmaa mökkiin. En sitten muuta keksinyt kuin heittää viilennykselle muutamaksi minuutiksi ja sen jälkeen takaisin lämmitykselle. Lämmitykseen takaisin siirryttäessä pumppu hiljeni pariksi minuutiksi ja sitten kun se aloitti jälleen lämmittämisen niin sus siunatkoon kun kajahti lämpöä kunnolla palkeista. Mikä lie ollut hyytymisen syy? Kennoa laite on sulatellut ihan normaalisti eikä se tukossa ollut,mutta näköjään tälläistä herättelyä tarvitsee joskus tehdä
Minulla Argot alkavat tehdä samaa alle -20C lämpötiloissa enkä ole kokeillut mihin asti ulkolämmön pitäisi nousta että tilanne laukeaisi itsekseen, olen vääntänyt vehkeet hetkeksi jäähdytykselle ja taas pelaa.

Itse arvelin että Argon öljy paksunee kylmässä pikkuhiljaa samaan tapaan kuin autonkin ja jossain vaiheessa kylmäaineen mukana tullut öljy paksunee niin paljon ettei sitä alkaa kertyä kylmiin paikkoihin kuten ulkokennoon ja se puolestaan alkaa ahistaa kylmäainekiertoa. Eli kenno ikäänkuin huurtuu sisältä.

Arctic 25 on senverran uudempi pumppu, ettei sen nykyaikaisen öljyn luulisi moista tekevän, mutta kukapas lopulta tietää mitä sinne on Midean? tehtailla laitettu.

Horst

Jäsen

Kirppu sanoi:
Mielenkiintoista, itselläni ei ole noin käynyt, mutta hyvä tietää tämäkin kikka :)

Tuossa oli selitetty sivulla 40 Toshiban Hi-Power nappia.

http://www.toshiba-klima.at/pdf/en/serviceanleitung/SM%20RAS%2010%2013%2016%20SKVP2-E%20SAVP2-E%20(DSK6).pdf

Eli tekee saman kuin kahden asteen pyynnin nosto ja pykälän puhalluksen nosto.

Tehot nousee, jos ei jo ole tapissa.

Olisiko tarkoitettu hetkelliseen tehon nostoon tarvittaessa.

Mikko

MälsäMikko sanoi:
Tuossa oli selitetty sivulla 40 Toshiban Hi-Power nappia.

http://www.toshiba-klima.at/pdf/en/serviceanleitung/SM%20RAS%2010%2013%2016%20SKVP2-E%20SAVP2-E%20(DSK6).pdf

Eli tekee saman kuin kahden asteen pyynnin nosto ja pykälän puhalluksen nosto.

Tehot nousee, jos ei jo ole tapissa.

Olisiko tarkoitettu hetkelliseen tehon nostoon tarvittaessa.

Mikko
Tuo taitaa olla vanhalle mallille.

Tässä uudessa täytyy olla jotain muitakin muutoksia. Itsellä ei ole energiankulutusmittaria ja eri muuttujia on paljon, mutta sähköyhtiöni sivuilta näkee toteutuneen kulutuksen tunneittain ja meillä vaikuttaisi ottoteho olevan noin 300W suurempi 3/5 puhalluksella 25 asteen pyynnillä -18C ulkolämmössä hi-power päällä kuin 5/5 puhalluksella 30C pyynnillä -22C ulkolämmössä ilman hi-poweria.

timbba

Vakionaama

kayttajatunnus sanoi:
Tuo taitaa olla vanhalle mallille.

Tässä uudessa täytyy olla jotain muitakin muutoksia. Itsellä ei ole energiankulutusmittaria ja eri muuttujia on paljon, mutta sähköyhtiöni sivuilta näkee toteutuneen kulutuksen tunneittain ja meillä vaikuttaisi ottoteho olevan noin 300W suurempi 3/5 puhalluksella 25 asteen pyynnillä -18C ulkolämmössä hi-power päällä kuin 5/5 puhalluksella 30C pyynnillä -22C ulkolämmössä ilman hi-poweria.
Ihan samanlainen on kuvaus uudessakin :) eli s. 46:
http://www.talousenergia.fi/ilmalampopumput/Tiedostot/Arctic/Huoltomanuaali.pdf

Joko HI-Powerin kuvaus on jäänyt päivittämättä tai softassa on vikaa, jos ei käyttäydy niin kuin manuaali sanoo :cool:

puuhis

Vakionaama

Kyllä tuo hipower auttaa. Nyt olen tallissa pitänyt lämpöjä päällä vain pumpun avulla vaikka pakkasta on ollut -30:n molemmin puolin, tosin enimmäkseen on ollut vähän alle. Tuon -30:n jälkeen tulee antotehossa pienoinen romahdus koska tuo tiheä sulattelu alkaa. Tästä huolimatta tallissa on tälläkin hetkellä 14.5 astetta lämmintä ulkolämpötilan ollessa -25 (viime yöllä alimmillaan -27).

Kun tila on 120m2 niin tämä 35 malli on kyllä osoittautunut hyväksi valinnaksi - en alussa todellakaan odottanut että pelkällä pumpulla pääsee ihan näille pakkasille asti. Lämmitystarvelaskelmien ja tuon VTT:n testin mukaan tehot piti loppua jo vähän ennen -15 astetta... VTT testin perusteella ajattelin että nyt tuli vikaostos mutta omien loggausten perusteella tehoa lähtee kyllä kosolti enemmän kuin tuossa testissä. Laite on nyt kovemmilla pakkasilla ollut moodissa hipower päällä, pyynti +17 ja puhallus kolmosella (hipowerin ansiosta puhaltaa kuitenkin teholla 4). Normaalikäytössä käytän laitetta ylläpidolla ja pyynnillä +13.

Tässä vähän yhteenvetoa laitteesta, plussia ja miinuksia:
+ tehokas
+ ylläpitotoiminnollakin cop on hyvällä tasolla
+ ylläpidolla lämpötilasäätö +8 - +13 astetta
+ tiheästä sulatuksesta huolimatta kokonaishyötysuhde ja antoteho on hyvä (olisi vieläkin parempi jos sulatukset tarvittaessa harvemmin)
+ lähtee sulatuksen jälkeen heti kunnolla töihin
+ "vääntää alhaalta" eli pystyy lämmittämään pienilläkin tehoilla hyvällä hyötysuhteella

- max 70 min lämmitysjaksot sulatusten välillä
- ylläpidolla ottoteho jää matalalle kovemmilla pakkasilla
- vedonesto-ominaisuus
- ulkoyksikön sulanapitovastus jatkuvasti päällä, saisi olla päällä vain sulatusten aikana (takuuajan jälkeen tulee relekytkentä tätä varten)

Olisiko sinulla puuhis aikaa mitata jossain vaiheessa ottotehoja hi-power päällä ja pois päältä eri asetuksilla?

Yksinkertaisesti vaikka veivaa lämpötilan maksimiin (30C) ja kokeilee:
-3/5, 4/5 ja 5/5 ilman hi-poweria
-2/5, 3/5, 4/5 ja 5/5 hi-power päällä

puuhis

Vakionaama

kayttajatunnus sanoi:
Olisiko sinulla puuhis aikaa mitata jossain vaiheessa ottotehoja hi-power päällä ja pois päältä eri asetuksilla?

Yksinkertaisesti vaikka veivaa lämpötilan maksimiin (30C) ja kokeilee:
-3/5, 4/5 ja 5/5 ilman hi-poweria
-2/5, 3/5, 4/5 ja 5/5 hi-power päällä
Joo, voin testata kun kerkiän.

puuhis

Vakionaama

Caol Ila sanoi:
Tuo ei pidä paikkaansa.
Okei - korjaan mielelläni tiedon oikeaksi. Missä vehkeessä ei ole? Ylläpitotoiminnolla ei tässä Arcticissa tuota ominaisuutta ole.

EDIT: poistettu edellä viestistäni yleistys siitä että kaikissa pumpuissa on vedonesto-ominaisuus

EDIT 2: Ei muuten taida olla edes omassa FD25:ssä. Onpa tuo ihmisen muisti lyhyt :)

Caol Ila

Aktiivinen jäsen

puuhis sanoi:
Okei - korjaan mielelläni tiedon oikeaksi. Missä vehkeessä ei ole? Ylläpitotoiminnolla ei tässä Arcticissa tuota ominaisuutta ole.
Ok. Menee ehkä saivarteluksi, mutta oikeampi lause olisi:

-Vedonesto-ominaisuus (kuten lähes kaikissa pumpuissa)

Mullakin on vanhempi toshiba malli, jossa puhallus ei mitenkään hiljene, vaikka pyynti ylittyisi kuinka paljon tahansa.
Uudemmista en osaa sulle luetteloa laittaa. Nykyisissä taitaa aika monessa tuo ominaisuus kuitenkin olla.

Kappas tuli vahingossa vanhemman koneen ohjeet, mutta samat oli laulut uudemmassakin.

Itse tuli hankittua Arctic 25 marraskuussa 100 m2 rivitaloon kahdella kerroksella.

Opiskeluvaihe menossa.

Mikko

puuhis

Vakionaama

Caol Ila sanoi:
Ok. Menee ehkä saivarteluksi, mutta oikeampi lause olisi:

-Vedonesto-ominaisuus (kuten lähes kaikissa pumpuissa)

Mullakin on vanhempi toshiba malli, jossa puhallus ei mitenkään hiljene, vaikka pyynti ylittyisi kuinka paljon tahansa.
Uudemmista en osaa sulle luetteloa laittaa. Nykyisissä taitaa aika monessa tuo ominaisuus kuitenkin olla.
No niinpä tietysti, nuo vanhat mallit toimiikin noin. Tuohan on vähän kuin tuo jo legendaarinen takkatoiminto.

puuhis

Vakionaama

slpoy sanoi:
Toimiihan se paremmin joka tapauksessa kuin mitsu joka lopettaa puhalluksen kokonaan kun lämpötila saavutettaan
Jep. Ja tuo tiheämpi sulattelukaan ei niin suurta roolia näyttele koska kokonaiscoppi ja antoteho ovat molemmat hyvällä tasolla :).

Ylös Bottom