Toshiban PKVPG-ND - Daiseikai 9

P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Miten tuo premiumin wifi palikka, löytyykö asennettuna? Onko hyödyllinen? Kannattaako ottaa heti asennuksen yhteydessä?

Ota asennuksen mukana jos mahdollista. Mikseipä olisi.
Kyllä ainakin omassa tapauksessa wifi on syytä olla, sillä tietyt ominaisuudet on ryssitty siten, että ne toimii tietyssä tilanteessa vain wifin kanssa suunnitellusti. Esim. "hi-power" kaukosäätimen kautta kääntää sivuttaissuuntauksen suoraan eteenpäin, ja jos suuntauksen kääntää takaisin, hi-power tippuu pois päältä. Sama juttu taisi olla takkatoiminnossa.

Lisäksi pumppujen kanssa on syytä varautua siihen, että lämpötilapyyntiä saa olla ropeltamassa ulkolämpötilojen mukaan.
Se käy käteväsi wifin kautta vaikkei olisi lähelläkään kotia.

Suunnilleen tällä kaavalla pitää täällä säätää jotta isoimmissa päähuoneissa olisi noin 21c.
 

Liitteet

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    55,2 KB · Katsottu: 346
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Btw, tuo oman laitteen sijoituspaikka varmasti osaltaan aiheuttaa lisää säätämisen tarvetta ulkolämpötilojen mukaan, avaremmassa tilassa toimii varmasti pienemmällä säätämisellä. Näissä kun sisälämpö mitataan sisäyksiköstä niin pienikin ilman "kinostuminen" laitteen lähelle lisää säätötarvetta.

Joskus takuuajan loputtua houkuttaisi kyllä siirtää sisäyksikön lämpötila-anturi enemmän tai vähemmän kauemmas sisäyksiköstä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

vmakela

Vakionaama
Yksi variaatio olisi vielä. Takan piippu olisi n. 3m. päässä, hieman oikealla keskilinjasta. Pumppu n. 2,8m. korkeuteen ja kylppärin yläpohjassa, jonne käyntiluukku, putket ulos. Tuosta alkaisi kyllä ilma liikkumaan.
Minulla oli vastaava mielessä, mutta asentaja torppasi heti kaikki piilossa vietävät putkitukset. Ei kuulemma tule takuuta jos ovat jossain villojen sisällä. Muutenkin, mitä pidempi kondenssiputki, sen limaisempi ja varmasti jostain kohtaa tukossa, hänen mukaansa. Toisaalta, nyt kun menee suoraan sy:stä seinän läpi, niin ei jää mitään epäselvyyksiä kaadoista ym. Onko sulla käynyt asentaja/asentajia, vai pelkkä myyntimies? Edelleen suosittelen sitä "vasenta alanurkkaa" ja siitä seinälinjassa loivasti alaviistoon kohti keittiötä. Talvella voit päästellä oleskeluaikaan kolmosella, yöllä nelonen-vitonen jopa, ja ilma kiertää. Koko taloa et sillä tasalämpöiseksi saa, varsinkaan edes kakkosen puhalluksella. Sama kuin laittaisit pari Defaa pöhisemään vierekkäin. Puhallusnopeus on avain siihen että mahdollisimman iso alue lämpenee, ei pyynti lämpö, vaikka toki sekin pitää olla järkevä. Ei ole siis sama asia puhaltaa kakkosella 25 asteista kuin nelosella 23 asteista. Ensimmäisellä lämpiää juuri olkkari, mutta muissa huoneissa kylmä, jälkimmäisellä lämpenee kauemmas huoneet enemmän kuin ensimmäisellä. Itse nostin taas eilen 24:lle, kun säät viileni. Puhallus käytännössä 24/7 kolmosella mukavuussyistä.
 

vmakela

Vakionaama
Tätä meinasin jo ehdottaa, ääni tälle vaihtoehdolle. Vaikuttaa kaikkein avarimmalle paikalle. Enkä näe hirveästi ongelmaa, jos puhaltaa molemmille puolille edessä olevaa väliseinää. Kyllä se ilma reittinsä takaisin löytää, vaikka ei kiertäisikään yhtä ympyrää.
Minulla tosiaan asentaja torppasi tämän, olin jo kovasti haaveillut että siisti ratkaisu ja saisi korkealta puskea kattokuumaa alaspäin. Aloin miettiä että joo, en halua arvailla mitä putkille, eristeille ym. kuuluu siellä jossain piilossa. Ehkä unohtaisin "paimentaa" että kaikki on varmasti vuosienkin päästä ok. Pahimmillaan varsinkin jäähdytyskäytössä voisi tulla ikäviä yllätyksiä remppojen yhteydessä. Pikku kondenssivedet kun häviää paljoa kertomatta, mutta tuhoaa rakenteita hitaasti ja varmasti. Miksi siis tehdä yhtään murehdittavia asioita enempää? Ok-talo on sen arvoinen laitos että kannattaa miettiä kahdesti, vaikka saisikin täydellisen n toimivan ratkaisun. Seuraava asukas voikin olla se joka huudattaa jäähdytystä läpi kesän.... sitten istutaan käräjillä, piilossa kehittyneestä vauriosta...
 

80sliving

Aktiivinen jäsen
Hyviä ajatuksia ja pointteja! Tuossa on käyntiluukki tuonne yläpohjaan. Eilen siellä konttailin. Ajatuksena oli vetää koko matka yhtenäisen 75mm. viemäriputken sisällä putket ilp takaa-tiilen ulkopintaan asti. Lisäksi niin, että on hyvin nähtävilla. Eikös näitä vetoja ole toisilla pitkiäkin 10m. Tuo vain n. 5,5m.

Oliko niin, että vaikka kondenssivedet vetäisi lavuaariin, ulos tulee jäätä? Saunassa ei lattiakaivoa.
 

Liitteet

  • B39A76BE-B5D8-4819-AF3A-CFF2A8CB0799.jpeg
    B39A76BE-B5D8-4819-AF3A-CFF2A8CB0799.jpeg
    43,6 KB · Katsottu: 269
  • C50A0F39-777E-4635-A199-98885848BA19.jpeg
    C50A0F39-777E-4635-A199-98885848BA19.jpeg
    67,1 KB · Katsottu: 265
  • 54A38480-66B9-4BAD-B820-8F4DAE83E54D.jpeg
    54A38480-66B9-4BAD-B820-8F4DAE83E54D.jpeg
    77,5 KB · Katsottu: 266

vmakela

Vakionaama
Hyviä ajatuksia ja pointteja! Tuossa on käyntiluukki tuonne yläpohjaan. Eilen siellä konttailin. Ajatuksena oli vetää koko matka 75mm. viemäriputken sisällä putket ilp takaa-tiilen ulkopintaan asti. Lisäksi niin, että on hyvin nähtävilla. Eikös näitä vetoja ole toisilla pitkiäkin 10m. Tuo vain n. 5,5m.

Oliko niin, että vaikka kondenssivedet vetäisi lavuaariin, ulos tulee jäätä? Saunassa ei lattiakaivoa.
Jäätä tulee ulkoyksikköön talvella, kun kostea ilma kohtaa pakkasella olevan kennon. Tällä ei ole mitään tekemistä kondenssiputken kanssa, joka taas poistaa sisäyksikön tiivistyvät kosteutta, jäähdytyskäytössä. Mieti tarkkaan. Saatko sen kondenssiputken sinne isompaan niin että kaato on tasainen koko matkan? Jos jää möykkyjä, mutkia, vesi makaa niissä -> limaa -> tukkeutumia...miten vaihdat sinne puhtaan, tai miten puhdistat sen pitkältä matkalta?
 

80sliving

Aktiivinen jäsen
Jäätä tulee ulkoyksikköön talvella, kun kostea ilma kohtaa pakkasella olevan kennon. Tällä ei ole mitään tekemistä kondenssiputken kanssa, joka taas poistaa sisäyksikön tiivistyvät kosteutta, jäähdytyskäytössä. Mieti tarkkaan. Saatko sen kondenssiputken sinne isompaan niin että kaato on tasainen koko matkan? Jos jää möykkyjä, mutkia, vesi makaa niissä -> limaa -> tukkeutumia...miten vaihdat sinne puhtaan, tai miten puhdistat sen pitkältä matkalta?
"Mieti tarkkaan. Saatko sen kondenssiputken sinne isompaan niin että kaato on tasainen koko matkan?"
Tuota isompaan en tajunnut.
Paineilmalla :D?
 

vmakela

Vakionaama
"Mieti tarkkaan. Saatko sen kondenssiputken sinne isompaan niin että kaato on tasainen koko matkan?"
Tuota isompaan en tajunnut.
Paineilmalla :D?
Ei, kun että kaato kondenssiputkelle pitää olla jatkuva, ja tasainen, että kyseeseen ei tule vesilukko. Tiedät varmasti mitä silloin tapahtuu...vesi ei liiku. Ei riitä että sen vain tunkee sinne isompaan putkeen, kaadot pitää toimia. Sinne ei saa tulla sen kondenssiputken halkaisijaa suurempaa nousua missään kohtaa. Eli niitä ei voi vain "heittää" kaikkia sinne 75mm putkeen.
 

80sliving

Aktiivinen jäsen
Ei, kun että kaato kondenssiputkelle pitää olla jatkuva, ja tasainen, että kyseeseen ei tule vesilukko. Tiedät varmasti mitä silloin tapahtuu...vesi ei liiku. Ei riitä että sen vain tunkee sinne isompaan putkeen, kaadot pitää toimia. Sinne ei saa tulla sen kondenssiputken halkaisijaa suurempaa nousua missään kohtaa. Eli niitä ei voi vain "heittää" kaikkia sinne 75mm putkeen.
Joo kunnon kaadot yms. vimosen päälle tottakai
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Ongelma voi olla siinä, että sinne isoon pyöreään putkeen asennettuna kondenssiputki jäänee mutkille.

Normaaliin kouruun asentaessa kondenssiputki taitaa jäädä alimmaksi, tiukasti muiden putkein alle jolloin se on verrattain mutkaton.
 

80sliving

Aktiivinen jäsen
Ongelma voi olla siinä, että sinne isoon pyöreään putkeen asennettuna kondenssiputki jäänee mutkille.

Normaaliin kouruun asentaessa kondenssiputki taitaa jäädä alimmaksi, tiukasti muiden putkein alle jolloin se on verrattain mutkaton.
Mites paljon nuo kaikki putket vie tilaa yhteensä 75mm. putkessa? Mahtuisiko 32mm. tai vastaava viemäriputki tuon 75mm. sisään (kaikkineen), jonka sisällä taasen tuo kondenssi kulkisi? Saisi ainakin suoraksi.

Jos kondenssi 16mm. voisi suora 20mm. sähköjohdon suojaputki, ajaa saman asian.
 
Viimeksi muokattu:

80sliving

Aktiivinen jäsen
Oliko premiumissa miten tuo sisäyksikön kondenssiletkun liitäntä? Millainen "kaukalo" paneelin sisällä, kennon alla?
 
Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
Oliko premiumissa miten tuo sisäyksikön kondenssiletkun liitäntä? Millainen "kaukalo" paneelin sisällä, kennon alla?
Kaikissa pumpuissa taitaa olla aika samanlainen ratkaisu. Koneessa on oma n. puolen metrin taipuisa putkenpätkä sieltä kaukalosta, jonka päähän jatkoputki/letku liitetään. Taitaa sen omankin saada irti kaukalosta, mutta yleensä se jatko tehdään siihen valmiin tynkäletkun päähän.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Tämä laite ei tiedä ns. "30min hullunkerrosta" mitään, edes kosteammilla kuurakeleillä.
Kyseisellä lämmitysjaksolla pakkasta oli -4c, kosteus n. 99% ja ilma sumuinen, jopa vähän lunta ripisteli. kaikki lämmitysjaksot mitä olen kellosta
viitsinyt seurata, on olleet 70min (pakkasta vähemmän kuin 15c) tai 90min (pakkasta enemmän kuin 15c). Onhan se voinut joskus tehdä
lyhyemmän tai pidemmänkin jakson, en tiedä kun ei ole jatkuvaa seurantaa. Mutta nyt on uusi lämmitysjakso menossa, ei ihan yhtä nopeasti
ole nyt kuuraa kerännyt, mutta 70min sieltä taas lähestyy ;D Kuvan kaltaisi tilanteita olen laittanut merkille ehkä puolikymmentä kertaa,
ja on jo sen verran tukossa kenno että kuuluu "pihinää" kun ilma tulee sisään mitä eriskummallisimmista paikoista.
hjkhj 002.JPG
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mutta nyt on uusi lämmitysjakso menossa, ei ihan yhtä nopeasti
ole nyt kuuraa kerännyt, mutta 70min sieltä taas lähestyy ;D
Tuo on ihan normaalia toimintaa Toshibalta, aiemmin esille tulleet sultusohjelman "haasteet" pienillä ottotehoilla on nykyisin ratkaistu kellosulatuksilla näissä ND-malleissa. ;)
 

jarkko_h

Vakionaama
Kyllähän nämä tarpeen mukaan lyhentää sulatusväliä, mutta eivät näemmä ainakaan turhaan ME -tyylisiin hullunkiertoihin.

Mahdollisissa edesmmeissä sulatusongelmissa kannattaa erottaa pienen ottotehon ja pienen lämpötilapyynnön ongelmat erikseen. Lisäksi näiden yhdistelmä. Pahinta kombinaatiota varten (esim. viileän hallin ylläpito) saa halutessaan premiumissa asetettua sulatusohjelman agressiivisemmaksi. Ja saahan tässä myös sulatuksen päälle kaukosäätimestä.

Helpoimmasta tilanteessa ( pieni ottoteho, korkeahko 22 C pyynti) kaipaisin että sulatuksen vastaavasti saisi epäagressiivisemmaksi. Toisaalta mulla koko lämmityskauden keskimääräinen COP vaikutus olisi ainoastaan noin 0.1 ja pakkasjaksolla noin 0.2. Jaksan elää tuon 0.1 kanssa ja en ala virittelemään ME -tapaisia huijauksia. Oleellisempaa toki on, että laite toimii luotettavasti - ei viimeisen 0.1yksikön hinkkaus riskillä uhraten luotettavuutta.

---
Sensijaan, jos laite olisi makuuhuonekäytössä toivoisin, että silent/comfort -moodi estäisi käyttäjän halutessaan sulatuksen yöllä. Eli moodi antaisi venyttää sulatusvälin max 8 tuntiin ja antaisi asettaa kellosulatuksen haluamaani hetkinä klo 23 ja seuraavan klo 7:00. Comfortin tehopyynnillä missään kelissä ei pitäisi tulla sulatustarvetta tuolla 8h nukkumavälillä. Silent/ comfort moodista poistuttaessa paluu normisykleihin. Nyt ei vielä ole tarvetta makuuhuonekäyttöön, mutta ILP menee makuuhuoneen aulaan ostoharkintaan heti, jos tuommoinen toiminnallisuus tulee.
 
Viimeksi muokattu:
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Pienestä ottotehosta en tiedä, pyynti 22c n. +2...-10c välillä, sisällä parhaiten lämpenevissä huoneissa n. 21c. Puhalluslämpö - 4c pakkasilla siinä 33-37c. Imu n. 24-25c, puhallusnopeus 4. -20c ei enää ihan riitä nelospuhallus, pitää laittaa 5, taikka 3+hipower. Tämä siitäkin huolimatta vaikka pyyntiä hieman nostaisi.
 

MrNobody

Jäsen
Itse kun viimein löysin sen Hipower napin tämän foorumin johdosta, en malta siitä luopua. Pidän sitä päällä kokoajan ja käytän auto puhallusta lauhoilla keleillä ja hyvin puhallus riittää..
En tiedä mikä olisi viisainta mutta en ymmärrä edelleenkään miksi koko nappia edes tarvitaan.
Väittäisin että aika moni Toshiban omistaja ei älyä sitä käyttää...
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Vaikea mennä sanomaan, mikä "älynväläys" se tehon rajoitus napin taakse on toshibalta.
Onko sillä vaan haettu parempaa coppia markkinointiin. Sitä ainakin joku epäili.
 

tet

Hyperaktiivi
Vaikea mennä sanomaan, mikä "älynväläys" se tehon rajoitus napin taakse on toshibalta.
Onko sillä vaan haettu parempaa coppia markkinointiin. Sitä ainakin joku epäili.
Miten tuo nyt sitten tehoa rajoittaa, jos ei käytä HiPoweria? Leikkaako se hetkellistehon johonkin raja-arvoon, vai rajoittaako pidemmän ajan keskitehoa, vai mitä? Mikä on tehoraja, jota ei ylitetä ilman tuon käyttöä?
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Miten tuo nyt sitten tehoa rajoittaa, jos ei käytä HiPoweria? Leikkaako se hetkellistehon johonkin raja-arvoon, vai rajoittaako pidemmän ajan keskitehoa, vai mitä? Mikä on tehoraja, jota ei ylitetä ilman tuon käyttöä?
Ottotehon rajoitus. Ja on melko merkittävä alennus.

Täältähän näitä mittauksia löytyy roppakaupalla. Sama systeemi tässä uudemmassa premium mallissa. En tarkoita Premium + mallia, mutta melkein löisin pääni pantiksi että siinäkin sama järjetön rajoitus on.


"Eli yhteenvetona tämän testin jälkeen, jos et kestä viitospuhalluksen mölyä, laita pienemmälle puhallukselle ja Hi-power päälle. Menetät sitten vain sen lämpötehon, mitä puhalluksen pienennys aiheuttaa pienemmän ilmavirran takia. Ja tosiaan 3-puhalluksella kun painaa Hipower, nousee puhallus neloselle, ainakin korvakuulolta. Mutta siis pelkkä lämpötilan nosto 23>30 kolmospuhalluksella ei nostanut ottotehoa, kuin sen mitä puhallin vie. Ainakaan tuossa noin 3-5 minuutin aikana, mitä odottelin aina muutoksen jälkeen."
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Nyt nollakeliä ja vähän plussallakin, ilmeisen kevyellä kuormalla laite käy, sillä yliagressiivinen vedonesto menee päälle
hidastaen puhallusnopeutta. No, onneksi takkatoiminto 1 kiertää tämän ongelman. Puhaltaa nyt kuten nelospuhalluksella
kuuluukin, puhallusilman lämpö n. 31c.

Voisihan sitä vitospuhalluksellakin ajaa, mutta ilman takkatoimintoa, niin puhallusnopeus varmaan vastaisi n. nelosta...
 

tet

Hyperaktiivi
Ottotehon rajoitus. Ja on melko merkittävä alennus.
No ottotehonpa hyvinkin, mutta hetkellisen vai jonkun pidemmän ajan keskitehon? Eli eikö mene hetkeksikään yli tietyn rajan, vai himmaako jos käy yli rajan? Ja mikä on se raja, onko ihan numeroarvoa (watteja) jollakulla tiedossa?
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
No ottotehonpa hyvinkin, mutta hetkellisen vai jonkun pidemmän ajan keskitehon? Eli eikö mene hetkeksikään yli tietyn rajan, vai himmaako jos käy yli rajan? Ja mikä on se raja, onko ihan numeroarvoa (watteja) jollakulla tiedossa?
En tiedä, kai se koko ajan rajoittaa, kuten ko ketjusta ilmenee. Yleensä näin kun watteja mitataan. Leikatun tehon määrä vaihtelee esim ulkolämpötilan mukaan. Lukase se aiemmin linkattu arctic ketju.
 

tet

Hyperaktiivi
En tiedä, kai se koko ajan rajoittaa, kuten ko ketjusta ilmenee. Yleensä näin kun watteja mitataan. Leikatun tehon määrä vaihtelee esim ulkolämpötilan mukaan. Lukase se aiemmin linkattu arctic ketju.
En jaksanut kokonaan kahlata, mutta nuo lukemat mitä linkatussa kohdassa oli niin eivät kyllä ihan omiin kokemuksiin täsmää. Siinä näytti että vain niukasti yli 1000 W tulee ilman Hi-Poweria. Oma kone puski tuossa sydäntalven pakkasilla semmoista 1400-1500 W ottotehoa, kun ulkona oli noin -15 C. Ja olisi varmaan puskenut enemmänkin, jos olisin kokeillut pudotella öljylämmityksen säätökäyrää alemmas, jotta olisi tullut lisää kuormaa pumpulle. Hi-Poweria en ole kuin kerran tai pari kokeillut pari minuuttia, olen ollut tyytyväinen laitteen tehoon ilman sitäkin.

Nuo arctic-ketjun kokeilut oli aika lyhykäisiä kestoltaan. Pumppu toimii kuitenkin aina huonelämpötilan säädön perässä, ja sen säädön aikavakio voi olla melkoisen pitkä. Lämpötilan säätäminen kun noin pääsääntöisesti on pirun hidasta hommaa, niin tehonmuutoksetkin voivat tuollaisessa softassa tapahtua niin hitaasti, että millään 5-10 minuutin huudattamisella ei vielä ehdi nähdä todellista säätötilannetta.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Riippuu täysin ulkolämpötilasta, pyyntilämpötilasta, lämmitystarpeesta jne.

Ei täällä riitä esim nelospuhallus kuin n. -18c asteeseen saakka, vaikka pyyntiä ruuvaisi kuinka suurelle.
Kolmospuhallus + hipower päälle, niin näkyy selvä ero jo puhallusilman lämpötilassa.

Ilman hipoweria laitteesta saa "kaiken ulos" joko automaattisella puhalluksella, tai vitospuhalluksella.
Tämä asia on tässäkin ketjussa käyty monta kertaa läpi.
 

tet

Hyperaktiivi
Riippuu täysin ulkolämpötilasta, pyyntilämpötilasta, lämmitystarpeesta jne.
Toki näin, ja itselläni ei ole koskaan ollut aikomustakaan uhrata asumismukavuutta täysin "ILP-alttarille". Öljylämmitys tukee siten, ettei kylmimmissä nurkissa tarvitse vaatetta alkaa hirveästi lisäämään kovilla pakkasilla. Kun pumpun huudattaminen pakkasella laskee COPpia, niin jossain kohtaa menee raja, onko homma kannattavaa vai ei. Jos katsoo esim. tuon 25:n VTT-testin käppyröitä, niin niissä -15 C lämpötilassa ottoteho on ollut jossain 1600 W paikkeilla. Kun tuo oma menee samoissa lämpötiloissa 1400-1500 W teholla, niin aika lähellä testiolosuhteita ollaan. Ja silloin testin mukaan laitteen COP on luokkaa 2, eli minulla todennäköisesti jonkin verran enemmän. Mitähän se mahtaa olla, jos huudatetaan HiPowerilla täysillä? Sen jos tietäisi, voisi ehkä laskea, kumpi on kannattavampaa.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Aina parempi kuin suorasähköpattereilla. Pumppu laulaa minkä pystyy, jos ei riitä niin takkaa mukaan ja sekään jos ei riitä niin patterien termareita ruuvaamaan.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Niin joo ja ei se Coppi heikkene hipowerilla sen enempää kuin käyttämällä normi vitospuhallusta. Hipowerilla vaan vapautetaan se teho käyttöön, jonka tossiba on mennyt ohjelmallisesti piilottamaan manuaalisilla puhallusnopeuksilla 1-4. Toki vitosella ilma kiertää nopeammin laitteen läpi, ja leviää laajemmalle, että sikäli cop potentiaali on vitosella parempi.
 

tet

Hyperaktiivi
Aina parempi kuin suorasähköpattereilla.
No sehän riippuu siitä, miten paljon pumpun COP laskee tehonnoston seurauksena. En kyllä tiedä, onko miten realistinen mahdollisuus, että se laskee niin paljon, että säästö menisi miinusmerkkiseksi. Mutta noin teoriassa ainakin se on mahdollista, että tehon lisäys ei kannata.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Niin, copilla ei lämmitetä, vaan teholla. Ja mitä suuremman osan lämmöstä saadaan ilpillä tuotettua, sitä parempi (kWh) säästö.

Tossu on tuon rajoituksen ilmeisesti siitä johtuen ottanut käyttöön, että saadaan mainostettua hyvää coppia tietyillä puhallustehoilla :)
Näin joku mutuili täällä, ja se on helppo uskoa. Rajoitusta ei toki voi käyttää esim vitos puhalluksella, näkyisi muuten ikävästi esim VTT testeissä tehonpuutteena...
 

jarkko_h

Vakionaama
Paras tilanne olisi, jos kovemmatkin pakkaset saisi hoidettua hyvällä copilla / hienoisella osateholla. Asia korostuu, jos asuu alueella jossa lukumäärällisesti paljon kovia -20..30 C pakkasia.

Premiumissa säästöpotentiaali -25 C:ssä on vain 1240 W. Vastaavasti Premium+:ssa 2430 W.

Jos Premium riittää nippa nappa -25 C:ssä lämmittämään asunnon säästöero on noin 1240W vs 1600...1700W Premium+ eduksi. Tällöin Premium+ toimii vielä noin 70% osateholla hyvällä copilla.
 
Viimeksi muokattu:
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Se 1240w on 30kwh vuorokausisäästö. Enemmän kuin esim. muutaman asteen pakkasella. Täällä oli käytännössä pari kuukautta -15c... - 35C pakkasia. Ilmankos säästöä tulikin 750kwh tammikuussa ja sama helmikuussa, vaikka lyhyempi kuukausi.
 

jarkko_h

Vakionaama
Tuo on iso vuorokausisäästö, ja saat jopa hiukan enemmän säästöä vähän lauhemmalla. Jos oletaan että otat pumpusta kaikki irti jo -20C:ssä tarkoittaisi se sitä että säästöä tulee -10C:ssä noin 1550W (550 W sisään, 2100W lämpöä ulos) ja vielä ‐5Ç:ssä noin 1300 W (400W sisään noin 1700W lämpöä ulos).

Jos taasen pumppu riittää nippa nappa -25C:ssä ( 2700 W lämpöä) olisi säästö -5C:ssä "ainoastaan" 1000W (300W sisään ja 1300 ulos).

On kyllä optimi paikka pumpulle. Jos tuohon vielä sais Premium plussan... Ei kyllä tosin kannata tuon takia pumppua päivittää.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Exel käyrältä katsoen, verraten suorasähköllä lämmitettyyn:

0°C -> ~18kwh säästö
-5°C -> ~20kwh säästö
-10°C -> ~22kwh säästö
-15°C -> ~25kwh säästö
- 20°C -> ~28kwh säästö

Toki, osa noista "nollakelien" tuloksista on pumpun alkuajoilta, jolloin puhallusnopeus on ajoittain ollut pykälän liian pienellä,
ja toisaalta myös yliagressiivinen vedonpoisto on varmaan syönyt tehoa, eli pyyntiä on joutunut korottamaan.
Nyt olen todennut että takkatila 1 moodia on syytä käyttää varsin usein... Ja puhallus aina vähintään 4, ajoittain, ja kovemmilla pakkasilla aina 5 kun korvat kestää tai ei ole kuulijoita. Ja toisaalta nyt alkaa suuntaukset olemaan paremmat kuin alkuaikoina, eli nollakelien ja pikkupakkasten säästökin voi hieman petraantua.

Nelospuhalluksella ilman hipoweria pumpun raja on jossakin -18 asteen paikkeilla, hipowerilla tai vitospuhalluksella nousee n. 2-4 astetta.
Puhallusilman lämmössä on selkeä ero hipowerilla ja ilman, silloin kun pumppu hakkaa rajoitinta vasten ilman hipoweria.

Edit, ja hipowerin käyttö näkyy myös sähkönkulutuksen seurannassa, olisiko useimmiten n. 400w lisää sähkönottoa.

Edit 2: Täysin turha ja tarpeeton idea toshibalta moinen tehonrajoitus.
Pumppuhan toimii nyt normaalisti, kun käytetään hipoweria puhallusnopeuden ollessa 1-4.
Aivan kuten vitospuhalluksella, tai automaattisella puhallusnopeudella.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

80sliving

Aktiivinen jäsen
9.4 tulee sähkäri asentelemaan muutamaa pistorasiaa niin katsotaan tuo premium+ paikka ja sovitaan asennusaikaa. Kohta pääsee tekemään valuja tänne, alkaa maat sulamaan.

Ehkä vähän naurettava kysymys, mutta onkohan takuun päätyttyä tuo premiumin etupaneeli maalattavissa mattavalkoiseksi? Onko muu kotelo/runko puolihimmeetä muavia?
Miten nuo etuvalot ja logo :)
 

jarkko_h

Vakionaama
Jos kiilto häiritsee niin ehkä maalaamista parempi olisi mattakalvo. 10 minuutin homma. Kalvon läpi pääsisi merkkivalot. Kalvoja saa autoharrastajilta ja tuohon kävisi myös ikkunakalvo.

Tosi harrastaja voi halutessaan pingottaa etupaneeliin design pinnan vaikka vaimon sukkahousuista tai muusta venyvästä.

Veikkaan että kun katsot laitetta livenä pari viikkoa, siin ei tee enää mieli matata pintoja.
 
Viimeksi muokattu:

vmakela

Vakionaama
9.4 tulee sähkäri asentelemaan muutamaa pistorasiaa niin katsotaan tuo premium+ paikka ja sovitaan asennusaikaa. Kohta pääsee tekemään valuja tänne, alkaa maat sulamaan.

Ehkä vähän naurettava kysymys, mutta onkohan takuun päätyttyä tuo premiumin etupaneeli maalattavissa mattavalkoiseksi? Onko muu kotelo/runko puolihimmeetä muavia?
Miten nuo etuvalot ja logo :)
DC fix
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Toshiba Premiumin tuottama jäävuori ennen kevättalvista romahtamista. Taitaa olla puoli metriä lisää palikoita lumen alla. Vedet ja sohjot vielä siihen päälle. Laite tekee töitä eikä pihise koristeena ja patterit tulikuumana
1f605.png
IMG_20210324_110056 n.jpg
 
Back
Ylös Bottom