Uusi NZxxYKE malli

hiksi

Jäsen
Jaahas. Täälläkin oli yöllä menty katkoileen, illalla lämmitin takan ja oli saunassakin valkea, taisi tulla vähän liikaa lämpöä. Oli koko yön tehnyt tuota 3min katkoa. Keskikulutus kuitenkin sama 360w kun aiemmin päivällä veti ilman katkoja. Aamulla nappasin töihin lähteissä pumpun sammuksiin. En kyllä ole aiemmin tätä "ominaisuutta" havainnut. Jos toistuu niin tarvii alkaa kyllä tutkimaan tarkemmin.

Muoks: nappasin sisäyksikön muovit pois, läpivienti on tiivis, ei tule kylmää sieltä. Katsotaan jos tippuu vielä katkoileen niin miten kennon lämmöt käyttäytyy.
 

Liitteet

  • lämmöt.png
    lämmöt.png
    195,6 KB · Katsottu: 104
  • tunti4.png
    tunti4.png
    117,9 KB · Katsottu: 115
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Jaahas. Täälläkin oli yöllä menty katkoileen, illalla lämmitin takan ja oli saunassakin valkea, taisi tulla vähän liikaa lämpöä. Oli koko yön tehnyt tuota 3min katkoa. Keskikulutus kuitenkin sama 360w kun aiemmin päivällä veti ilman katkoja. Aamulla nappasin töihin lähteissä pumpun sammuksiin. En kyllä ole aiemmin tätä "ominaisuutta" havainnut. Jos toistuu niin tarvii alkaa kyllä tutkimaan tarkemmin.
Sepä se. Tuota ei huomaa ainakaan meillä kovin helposti ellei oikein kyttää sitä.
Tuo tekee niin äänettömän eleettömästi työnsä, että olen aika varma, että katkoili tosi paljon viime keväänä ja syksynä niin ettei edes huomannut.
Tajusin jossain vaiheessa vasta katsella Elenian 5min dataa, niin sieltä löytyi kokonaisia päiviä että oli katkoillut.
Ei ole loggaavaa tallennusta lämpötilaan meillä, vaan mallia koh-i-noor.

No, tuo sinun katkoilu saattoi olla ihan aiheellista, jos oli takka ja sauna ollut päällä, eikä välttämättä johdu siitä, että rykäiseee liian isolla teholla. No on tuossakin sentäs 900W rykäisyä, mutta se on vielä eri asia kuin 1200-1500W
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Valokuva ja pohjapiirros liitteenä.

Edessä on paljon aivan avointa talon toiseen seinään asti ja muutenkin avaraa. Vino katto. SY:n oikealla puolella on iso oviaukko ilman ovea ja sinne eteiseen puhkuu hyvin eikä siis tule reboundia mistään. Eli tilaa on puhaltaa pois ja niin se tekeekin, kun viimeinenkin sokkelo lämpenee varsin pian puhalluksella 1/5.
Noin 80-90 m2 ILPin vaikutusalueella. Lämmitystehon tarve on pientä, ilmeisesti alle 1000W näin hieman plussalla. ILPin minimiteho ei vaan taivu noin alas. => Laite käy katkoa tai sitten pitää ajastaa laite käymään esim. vain yöllä, tällöin voi hieman ylilämmittääkin.

Korotettu katto voi katkoherkkyyttää joissakin tilanteissa pahentaa. Lämmin ilma kohoaan korotettuun osaan ja kun ILP alkaa puhaltamaan, niin se imaisee tuolta korotetusta osasta lämpimämpää ilmaa kiduksiinsa ja laite lopettaa lämmityksen. Imuilma-anturin siirto alemmaksi laitteen alapuolelle seinälle voisi auttaa tällaisessa tilanteessa.

Kannattaa nyt ensin kuitenkin tarkistaa ettei vaan laitteen takana oleva putkien läpivienti vuoda viileämpää ilmaa sisään päin.
 

Husky

Hyperaktiivi
Nyt kun tuo oli ollut stopissa 5h eikä enää hohka varmaankaan SY lämpöä, niin lämpötilat:
- Oma mittari 10cm SY:n anturin yläpuolella 19.7
- Cloud 19
- SY:n puhallusaukon edessä 19.9
- 1m korkeudella 20.2
- Ulkona +4

Kaikki eri antureilla mitattu ja varmaan voi olla +/-0.2 astetta niiden tarkkuus ettei mitään kaikkein kalleimpia antureita ole.

EDIT: 15min myöhemmin 10cm katon harjalla (10cm katosta) lämpötila 21.0. Mitattu kohtisuoraan SY:n edestä. Anturi sama joka oli puhallusaukon edessä.
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Noin 80-90 m2 ILPin vaikutusalueella. Lämmitystehon tarve on pientä, ilmeisesti alle 1000W näin hieman plussalla. ILPin minimiteho ei vaan taivu noin alas. => Laite käy katkoa tai sitten pitää ajastaa laite käymään esim. vain yöllä, tällöin voi hieman ylilämmittääkin.

Korotettu katto voi katkoherkkyyttää joissakin tilanteissa pahentaa. Lämmin ilma kohoaan korotettuun osaan ja kun ILP alkaa puhaltamaan, niin se imaisee tuolta korotetusta osasta lämpimämpää ilmaa kiduksiinsa ja laite lopettaa lämmityksen. Imuilma-anturin siirto alemmaksi laitteen alapuolelle seinälle voisi auttaa tällaisessa tilanteessa.

Kannattaa nyt ensin kuitenkin tarkistaa ettei vaan laitteen takana oleva putkien läpivienti vuoda viileämpää ilmaa sisään päin.
Joo, totta että ei ole mahdotonta lämmitystarvetta.

Mutta en ole tyytyväinen, että tarvii rykäistä ihan liian isolla teholla liian kauan. On aivan selvä, että kun sellainen tarpeettoman iso lämpöpommi vedetään tupaan, niin kuumeneehan täällä paikat.

Kunpa olisi tehonrajoitustoiminto kuten Daikin ja Toshiba!

Ja se, että olisi ok että kävisi minimitehoaan (pystyy vain noin 400W tehoon, ei mene juuri ikinä alemmas 5min keskiarvolla). Eikä edes niin hyvin tarvisi osata, vaan joku puolihölmö 600W:kin pelastaisi päivän, kunhan ei revi 1000-1500W tehoja. Ja sanottava taas: ei tee aina tuota, mutta tekee liian usein.

Voisi harkita anturin siirtoa, jossei tarvii juotoshommia tehdä.

PS Lisäsin katonharjan lämpötilan edelliseen viestiin
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Tuntuuko läpiviennissä vetoa? Jos ei niin sitten voisi kokeilla ajoa ilman etulevyä ennen anturin siirtoa.


Pitäisi mitata siloin kun laite menee katkolle. ;)
Ei tunnu vetoa käteen :)

Sanoin asentajille, että tilkittävä kunnolla ja katsottiin yhdessä lopuksi, niin näytti kyllä hyvin tiivistetyltä ja olivat ihan ammattimaisia tyyppejä.
Otin kuvankin silloin, mutta ei siitä oikein näe mitään.

Joo, mittaan harjan lämpötilaa, kun katkoilee. Mutta nyt seisotettava tuota, että sitten kävisi pidempään. No seisotin eilenkin (yöllä taisi olla 3h päällä ja illalla/päivällä 3h) ja kun oli ollut jotakin 6h stopissa niin heti suoraan alkoi 3min katkoilu yöllä.

Piisaisiko että ajaisi etulevy auki ettei tarvisi poistaa sitä?
 

hiksi

Jäsen
Yöllä oli taas alkanut katkoilemaan tiheästi. Sinänsä tietysti normaalia kun lämpöä on tarpeeksi niin katkolle mennään, mutta saisi vähän pidempää taukoa pitää. Service Manual kyllä kertoo tuon 3min tarkasteluvälin eli sikäli toimii kuten pitääkin. Tein nyt sisäyksikön imuilmalämpöanturiin modauksen, porasin M14 pultin päähän n.15mm pitkän 4,5mm reiän johon anturi meni sisään. Tämä ei vaatinut varsinaisesti laitteeseen mitään muutoksia, kiinnityksen vain varmistin kuumaliimalla. Josko tuo metallinpala pitäiis lämpöä niin, että käynti- ja taukojaksot pidentyisi järkeviksi.

Service Manualista:
- Compressor is OFF when Intake Air Temperature - Internal Setting Temperature > +2.0°C continue for 3 minutes.
- Compressor is ON after waiting for 3 minutes, if the Intake Air Temperature - Internal Setting Temperature <
Compressor OFF point.
 

Liitteet

  • 20240316_111224.jpg
    20240316_111224.jpg
    176,6 KB · Katsottu: 137

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tein nyt sisäyksikön imuilmalämpöanturiin modauksen, porasin M14 pultin päähän n.15mm pitkän 4,5mm reiän johon anturi meni sisään. Tämä ei vaatinut varsinaisesti laitteeseen mitään muutoksia, kiinnityksen vain varmistin kuumaliimalla. Josko tuo metallinpala pitäiis lämpöä niin, että käynti- ja taukojaksot pidentyisi järkeviksi.
Aikoinaan Mitsun FA-mallin kanssa kokeili sinitarraa anturin ympärille ja se ei mielestäni toiminut oikein hyvin. Voisit seuraavaksi kokeilla laittaa anturin pienen muovirasia esim. vanhan filmipurkin sisälle. ;)
 

Husky

Hyperaktiivi
Yöllä oli taas alkanut katkoilemaan tiheästi. Sinänsä tietysti normaalia kun lämpöä on tarpeeksi niin katkolle mennään, mutta saisi vähän pidempää taukoa pitää. Service Manual kyllä kertoo tuon 3min tarkasteluvälin eli sikäli toimii kuten pitääkin. Tein nyt sisäyksikön imuilmalämpöanturiin modauksen, porasin M14 pultin päähän n.15mm pitkän 4,5mm reiän johon anturi meni sisään. Tämä ei vaatinut varsinaisesti laitteeseen mitään muutoksia, kiinnityksen vain varmistin kuumaliimalla. Josko tuo metallinpala pitäiis lämpöä niin, että käynti- ja taukojaksot pidentyisi järkeviksi.
Hyvä kokeilu. Mielenkiintoista.
Service Manualista:
- Compressor is OFF when Intake Air Temperature - Internal Setting Temperature > +2.0°C continue for 3 minutes.
Onko tuo internal setting se setpoint minkä itse on laittanut? Ja jos tippuu alle 2 niin on sitten vielä 3min stopissa?
Eihän se pysy kauaa yli 2 asteen jos on stopissa.
- Compressor is ON after waiting for 3 minutes, if the Intake Air Temperature - Internal Setting Temperature <
Compressor OFF point.
Mikä on compressor OFF point? Jos se on se lämpötila missä comp meni offille, niin tuo ehtohan täyttyy aina
 

hiksi

Jäsen
Hyvä kokeilu. Mielenkiintoista.

Onko tuo internal setting se setpoint minkä itse on laittanut? Ja jos tippuu alle 2 niin on sitten vielä 3min stopissa?
Eihän se pysy kauaa yli 2 asteen jos on stopissa.

Mikä on compressor OFF point? Jos se on se lämpötila missä comp meni offille, niin tuo ehtohan täyttyy aina

Juurikin näin kanssa sen ymmärrän. Settingpoint on se itse määritelty pyyntilämpö ja CompOFF tosiaan se +2astetta eli tuo ehto 3min jälk täyttyy aina. Onko sitten virhe manuaalissa vai onko oikeasti noin hölmö. Täsmäisi kyllä nyt tähän kokeiluun, aiemmin lämmitti 5-6min ja sitten 3min tauko, nyt lämmittää 8-9min ja 3min tauko. Eli ei oikeastaan mitään apua tästä kuten janti epäilikin..
Aikoinaan Mitsun FA-mallin kanssa kokeili sinitarraa anturin ympärille ja se ei mielestäni toiminut oikein hyvin. Voisit seuraavaksi kokeilla laittaa anturin pienen muovirasia esim. vanhan filmipurkin sisälle. ;)

Muoks: taitaa se internal setting olla sittenkin joku mystisen kaavan perusteella laskettu arvo? Kts. ohje liitteenä
 

Liitteet

  • settemp.png
    settemp.png
    109,5 KB · Katsottu: 108
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Juurikin näin kanssa sen ymmärrän. Settingpoint on se itse määritelty pyyntilämpö ja CompOFF tosiaan se +2astetta eli tuo ehto 3min jälk täyttyy aina. Onko sitten virhe manuaalissa vai onko oikeasti noin hölmö. Täsmäisi kyllä nyt tähän kokeiluun, aiemmin lämmitti 5-6min ja sitten 3min tauko, nyt lämmittää 8-9min ja 3min tauko. Eli ei oikeastaan mitään apua tästä kuten janti epäilikin..
Olisin silti epäillyt, että tämä ehdon mukaan
Compressor is OFF when Intake Air Temperature - Internal Setting Temperature > +2.0°C continue for 3 minutes
olisi tuo pultti viivästyttänyt uudelleen käynnistymistä. Kun kestäähän sillä anturilla tuon pultin myötä kylmetä, kun on offilla. Pitäisikö siinä olla entistäkin enemmän vielä massaa, että alkaisi hidastaa paremmin?
Jos ajatellaan, että vetää sen 4 astetta lämmöt yli asetuksesta ennen kuin menee pauselle, niin on siinä 2 astetta varaa pudota ja jos pultti on kuumentunut 4 astetta yli, niin kestää pitempään mitä raskaampi on?
Ja itseasiassa pultin lämpeneminenkin kestää, niin eikö sekin pidennä päälläoloaikaa? No tietysti voi johtaa entistä isomman tehon ottoon, jolloin käyntiaika ei pitene ja pahentaa myös kennon jäähän menemistä.

Muoks: taitaa se internal setting olla sittenkin joku mystisen kaavan perusteella laskettu arvo? Kts. ohje liitteenä
Hittolainen. Nyt ei pääse oikein kiinni noihin, että mitä se touhuaa. Mutta bugia on softassa tuon säätimen kanssa (kun usein ryntää liian isolle teholle, muttei aina) ja lisäksi myös tuossa lepotilan pituuden määrittelyssä. Pitäisi olla joku tolkku ettei 24/7 vedä 3min/3min sykliä, että lähtisi pidentämään paussia nopeasti.

Onkohan jotakin kanavaa, missä voisi tästä ottaa yhteyttä Panaan?
Kateellisena olen muiden merkkien keskusteluissa havainnut, kun tehdas vastailee kehitysehdotuksiin ja taisi useammallakin merkillä ollut tullut softapäivityskin kehiin.

PS. Voisiko tuo internal setting kuitenkin olla remote setting (eli käyttäjän asetus), ellei ole indoor tai outdoor anturille laitettu offsetia ja ellei ole powerful mode? No tuo "auto operation mode" on epäselvä, että mikä hitto se on? Voisko olla, että jossei ole mikään "auto" asetus päällä (esim auto fan tai auto temp), niin ei tuokaan vaikuta internal settingiin... tietäisikö @janti tästä?!
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
PS. Voisiko tuo internal setting kuitenkin olla remote setting (eli käyttäjän asetus), ellei ole indoor tai outdoor anturille laitettu offsetia ja ellei ole powerful mode? No tuo "auto operation mode" on epäselvä, että mikä hitto se on? Voisko olla, että jossei ole mikään "auto" asetus päällä (esim auto fan tai auto temp), niin ei tuokaan vaikuta internal settingiin... tietäisikö @janti tästä?!
ks. sivut 16-17 E9DKEWistä voisi avata tätä Panan filosofiaa "Internal Setting Temperature" muodostamisesta

Voisi kokeilla ajaa AUTO-modissa (ei Heat) niin voisi olla pidemmät nuo paussit. Takkaa ei tällöin pidä lämmittää, koska laite lähtee tällöin jäähdyttämään. :cool:

Jos anturia haluaa hidastaa, niin ilma voisi olla hyvä hidastin => anturi rasian tai anturia isomman putken tms. sisälle
 
Viimeksi muokattu:

hiksi

Jäsen
Onkohan jotakin kanavaa, missä voisi tästä ottaa yhteyttä Panaan?
Kateellisena olen muiden merkkien keskusteluissa havainnut, kun tehdas vastailee kehitysehdotuksiin ja taisi useammallakin merkillä ollut tullut softapäivityskin kehiin.
Melkein vois koittaa tuonne takuun spostiin laittaa viestiä, en osaa sanoa vastaako sieltä tavallisille kuolevaisille vai pitääkö olla luvat, jaa tulokset tännekin jos laitat viestiä! aircon_support_fi@eu.panasonic.com

Täällä on pesukoneet ja uunit olleet päivällä päällä mutta yhdestä asti vetänyt katkotta.. Aika pienestä se tuntuu kyllä kiinni olevan. Seuraavaks tarvii koittaa tuota jantin ehdottamaa "ilmapurkkia"
 

Husky

Hyperaktiivi
ks. sivut 16-17 E9DKEWistä voisi avata tätä Panan filosofiaa "Internal Setting Temperature" muodostamisesta
Kiitos!
Tuolla on selitetty ja varmana on NZ:ssa samat systeemit.
Onpa siellä nostavaa offsetia tarjolla!

No tuossa ohjeessa ei sanota summataanko kaikki offsetiti toisiinsa vai valitaanko suurin. Jos summataan niin tuo on kyllä rutkasti käyttäjän asettamaa setpointia ylempänä.

Tuo indoor air temp funktio jää kyllä epäselväksi mitä meinaa.

Auto-operationista ei varmaan tule offsetia, ellei ole moodivaihdosta lämmityksestä jäähdytykselle.
Outdoor shifting on 1-5 asteessa 0 ja <1 asteessa +1.
Powerful on alle 20min käynnistyksestä ja kas, näköjään myös yli 20min, peräti +3,5 astetta (tämä aika outo ellei koskisi vain powerful moodin päälläoloa eli kai liittyy tuohon moodiin vain).
Indoor air temp shift: tämä saattaa liitttyä sulatuksen jälkeiseen raivotehoon. Tästä saattaa tulla jokaiseen käynnistykseen +4 astetta. Ja mahdollisesti aina lämmityksessä +2. Epäselvä.

Jos joku hahmottaa tuon indoor air shiftin, niin kertokoon?
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Joo purin pois tuon pulttimodauksen ja laitoin nyt auto - 21ast - puhallus 3. Seuraillaan hetki, nyt näyttää taas ulkolämpötila tippuvan et voi mennä muutama päivä muutenkin taas ilman katkoja..

Eipä juurikaan.
Syksyllä, kun oli enemmänkin katkoilua, niin kokeilin autoa. Oli varsin selvä tulos ettei vaikuttanut.

Edit: taisi perkule ollankin auto-fan eikä auto-temp
 

Husky

Hyperaktiivi
Mutta tässä nyt mustaa valkoisella asiallisesta operoinnista ja asiattomasta 30min sisään täysin samoissa olosuhteissa!
Täytyykin lisätä tämä itselleni kirjanmerkiksi niin saa helposti palattua tähän.

Olikin hyvä idea mitata tuota vinokaton harjan lämpötilaa, kun siellä mennään laidasta toiseen niin näkeekin mitä tapahtuu.

Tausta: oli hyydytetty taloa kylmäksi ettei tarvisi katkoilla ja laite oli ollut stopissa 10h. Päälle klo 14.00, puhallus 1/5 ja ylilämmitystä ettei tarvisi katkoilla eli setpoint 21. Puhallussuunta toiseksi ylin (aiemmin todettu että sekä yksi ylöspäin että yksi alaspäin pahentavat katkoilua). Ulkona +2 astetta. 30min ennen käynnistystä eli klo 13.30: Katon harjalla 19,7, imu 19,1 ja Cloud 18, huoneiston yleislämpötila 1m korkeudella jotakin 18.5-19 astetta.

A) Liiallinen tehoryntäily:
- Ottotehoa 1000-1500W
- 14.15 menee katkolle (ei varmuutta oliko eka katko vai oliko aiempiakin)
- 30sek katkolle menon jälkeen seuraavat lämpötilat 14.15:
Harja: 26,4
Imu: 23,3
Cloud 23

B) Järkevä operointi heti perään:
- Käynnistyy tuosta edellisestä katkosta 14.18
- Ottoteho huomattavasti järkevämpi eli 600-800W
Maksimilämpötilat tämän käynnistyksen jälkeen 14.22:
Harja: 24,2
Imu: 22,6
Cloud 22
Sitten lämpötilat pienenevät ja vehje käy fiksusti pitkän tovin ja esim klo 15.30:
Harja: 22.6
Imu: 22,0
Cloud 21
 
Viimeksi muokattu:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Oliko @Husky nyt kansi auki?
Pitäisi olla pieni laitetuuletin tai pöytä tuuletin kaapin päällä tms. tasaamassa lämpötilaeroja korotetun katon osalta
 

Husky

Hyperaktiivi
Melkein vois koittaa tuonne takuun spostiin laittaa viestiä, en osaa sanoa vastaako sieltä tavallisille kuolevaisille vai pitääkö olla luvat, jaa tulokset tännekin jos laitat viestiä! aircon_support_fi@eu.panasonic.com

Täällä on pesukoneet ja uunit olleet päivällä päällä mutta yhdestä asti vetänyt katkotta.. Aika pienestä se tuntuu kyllä kiinni olevan. Seuraavaks tarvii koittaa tuota jantin ehdottamaa "ilmapurkkia"
Laitoin tuonne katkoiluun liittyvää kysymystä koskien service-valikon asetuksia.
Ja että saa tulla testailemaan testisoftaa, jos sellaista olisi/saisi. Koodarilta kun kestäisi 5min suoltaa viisi tehorajoitussoftaa joita kokeilla.

Tuli paluupostissa tikettinumero, joten nyt ovat kalaverkossa ja ellei kuulu mitään, niin voi soittaa ja kysyä, että mitenkäs edetään casen xxxx kanssa :)
 

hiksi

Jäsen
onko @Husky tullut vastausta? Mulla on nyt testinä ollut auto-mode (21ast, puhallus 3). Kylmemmät kelit meni hienosti ilman katkoa, samalla 21 asetuksella heat-modella olohuoneen (huone jossa ilppi on) lämpötila on ollut 21-22 astetta, auto-modella 19-20 astetta. Kelit kun lämpesi ja yöpakkasetkin meni ohi niin pyörittiin siinä n. 500w ottotehoissa. Eilen menin sitten takan lämmittään ja yön olikin ilppi ollut hienosti tauolla. Aamulla menin nostamaan pyynnin 22ast ja sitten päättikin lähteä hulluttelemaan, vetelee vajaan 10min 1500w spurtteja. Koko päivän hullutellut ja nyt tuntuisi alkavan tasaantumaan, tunnin verran mennyt tasaista 700w. Ottaa siis monta tuntia löytää sopiva asento jos kaukosäätimeen koskee.

Muoks: ja siis unohdin vallan tärkeimmän asian, Auto-modella selkeästi kuitenkin on toiminta järkevämpää. Eikä ole lähtenyt jäähdyttämään vaikka takkaakin välillä tosiaan on lämmitetty (ja puusauna lämpiää joka päivä jos kohtalainen lämpöpiikki tulee).
 

Liitteet

  • lämmöt.png
    lämmöt.png
    116,8 KB · Katsottu: 106
  • tunti15.png
    tunti15.png
    87,1 KB · Katsottu: 112
  • 2vrk.png
    2vrk.png
    78,3 KB · Katsottu: 98

Husky

Hyperaktiivi
onko @Husky tullut vastausta? Mulla on nyt testinä ollut auto-mode (21ast, puhallus 3). Kylmemmät kelit meni hienosti ilman katkoa, samalla 21 asetuksella heat-modella olohuoneen (huone jossa ilppi on) lämpötila on ollut 21-22 astetta, auto-modella 19-20 astetta. Kelit kun lämpesi ja yöpakkasetkin meni ohi niin pyörittiin siinä n. 500w ottotehoissa. Eilen menin sitten takan lämmittään ja yön olikin ilppi ollut hienosti tauolla. Aamulla menin nostamaan pyynnin 22ast ja sitten päättikin lähteä hulluttelemaan, vetelee vajaan 10min 1500w spurtteja. Koko päivän hullutellut ja nyt tuntuisi alkavan tasaantumaan, tunnin verran mennyt tasaista 700w. Ottaa siis monta tuntia löytää sopiva asento jos kaukosäätimeen koskee.

Muoks: ja siis unohdin vallan tärkeimmän asian, Auto-modella selkeästi kuitenkin on toiminta järkevämpää. Eikä ole lähtenyt jäähdyttämään vaikka takkaakin välillä tosiaan on lämmitetty (ja puusauna lämpiää joka päivä jos kohtalainen lämpöpiikki tulee).
No on siinäkin jo katkohulluutta ollut monta tuntia. Hittoako tarvii moisella 1500W teholla rynnätä käyntiin, kun todistetusti osaa käynnistyä myös 500-800W teholla.
No, tuli tehoryntäyksestä joka kerta kun -20 lämpötilassa käynnisti, markkinointiosaston vaatima wau-efekti, kun laskettiin sekunneissa, että vasten kasvoa vyöryi joku 55 asteinen puhallus. Järkevämpi vaan kysyy, että onko kerpeleenkään tolkku tuossa, että saisi silloinkin vähän rauhallisemmin rynnätä.

Ahaa, katsoin ensin että valkoinen katkoviiva olisi ollut average, mutta se on varmaankin nollateho. Korjaa jos tulkitsin väärin.

Juu tuli vastaus (suht kauan kesti), ja laitoin vastausta eilen eli katsotaan sitten kun siihen vastaavat.
 

Husky

Hyperaktiivi
Tuo alkupääkin ihan järkevää, kun ei lämpötila ryntää ollenkaan, vaan fiksusti pysyy jopa alle 40 asteen.

Varmaan ei ole loggaava ottotehomittari (vaan kumulatiivinen/keskiarvon kertova tms), mutta jos satuit katsomaan livenä, että minkälaisia tehoja otti katkolta käynnistyessään, niin kerro. Oletan kyllä että varsin fiksusti käynnistyi tehomielessäkin.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Varmaan ei ole loggaava ottotehomittari (vaan kumulatiivinen/keskiarvon kertova tms), mutta jos satuit katsomaan livenä, että minkälaisia tehoja otti katkolta käynnistyessään, niin kerro. Oletan kyllä että varsin fiksusti käynnistyi tehomielessäkin.
Samalla tavoin ottotehot käyttäytyi kuin aiemminkin. ;)
 

Husky

Hyperaktiivi
Laitetaan tähän muistiin tuo aikaisempi ottotehokäytös viestistä #199:
Ottoteho käväisee 710 W ja tippuu siitä nopeasti noin 570 W ja edelleen 400W ja lopuksi 330 W.

Tuon oikeastaan arvasikin kyllä, että käyttäytyi ihanteellisesti, kun puhalluslämpötilatkin olivat järkevät. Meidänkin yksilö on todistettavasti toiminut noin toisinaan. Itselle onkin työsarka seuraavalle lämmityskaudelle selvittää kuinka usein tekee noin ja kuinka usein ryntäilee liian isolla teholla. Nimittäin nyt en osaa kovin hyvin sanoa, mutta "usein" ryntäilee liikoja ja täytyy -5....+10 kelissä olla lastenvahtina ja laittaa offille.

@hiksi : kysymyksiin, että mitä asetukset 68 ja 71 tekevät ja onko softapäivitystä olemassa liialliseen tehoryntäilyy Pana "vastasi" vastaamatta mitään eli asetuksia 68 ja 71 ei kannata muuttaa ja että "ei ole tiedossa softapäivityksiä". Laitoin paluupostia että en ole tyytyväinen ja haluaisin korjausta ja että parilla kilpailijalla on tehorajoitustoiminto ja että on mahdollista että joku asetus auttaisi, mutta kun niistä ei tiedä - nyt radiohiljaisuus.
Usein nykyään saa ihan palveluakin tällaisissa asioissa, niin vähän olen pettynyt. Olisi vähän fiksumminkin voitu ilmaista jos mitään ei ole tehtävissä tms ja että Panalla ei ole nähty tarpeelliseksi tehdä asioita kuten noilla kilpailijoilla.
 

Tekniikkatulitaloon

Aktiivinen jäsen
Tuossa NZ25YKE minimiottoteho -2C lämpötilassa.
Kiinnostaisi saada jotain infoa mahdollista pidemmän ajan hyötysuhteen mittausta varten, mutta ylimääräisen pistorasian asentaminen ei houkuta varsinkaan jos siinä joutuisi pitämään ylimääräistä mötikkää. Eikös Panasonicin äppi tms näytä myös näitä kulutuslukemia? Kuinka hyvin ne pitää paikkansa kun vertailee suoraan pistorasiasta mitattuun?
 

Husky

Hyperaktiivi
En ole kauheasti vertaillut, mutta tuntitasolla pientä hajontaa ollut verrattuna Elenian mittariin. Ei mikään katastrofi ole.

Lyhemmällä kuin kuukauden jänteellä: 23.3 on ilp ollut päällä 2h ja Cloud sanoo yhdellä desimaalilla 1.1kWh ja Elenian mittari 1.26kWh. Tuossa vaiheessa ei tuolla ajanjaksolla ollut muuta.

Jos Tekniikkatulitaloonilla on mittari päivitetty, niin kannattaa katsoa sähköyhtiön palvelusta jos näkyisi 5min vaihekohtainen.
 

hiksi

Jäsen
Shelly (Pro EM) mittaus ja Cloudin ero noin 10% mulla, Cloud liian vähän näyttää. Esim viime viikko Cloud 63kWh, Shelly 70,5kWh, kuluva viikko Cloud 67kWh Shelly 72kWh. Mikä sitten oikein näyttää niin siihen en ota kantaa.
 

Tekniikkatulitaloon

Aktiivinen jäsen
NZ35 odottelee tallissa asennusta ja vanhan huojuvan puisen maatelineen tilalle laajensin olemassa olevaa kivetystä. Julasta nappasin metallisen maatelineen ja 40cm korkea näytti se olevan. Jätin vanhan ilpin vielä pöhisemään väliaikaiselle telineelle jos tulee jäähdytystarvetta ennen pumpun vaihtoa. Pumpun alla keskimmäisen kiven läpi on tehty reikä joka johtaa rännikaivolle 32mm viemäriputkella. Kunhan Panasonic on toimissa pitää perehtyä HA automaatioon jotta pörssin hintapiikin saadaan vältettyä. Ehkä eniten odotan sitä että ensi talvena ei tarvi aamulla laittaa takkaa tulille jotta kämpillä tarkenee. :D
 

Liitteet

  • 20240522_192817.jpg
    20240522_192817.jpg
    352,4 KB · Katsottu: 112
  • 20240522_193456.jpg
    20240522_193456.jpg
    455,5 KB · Katsottu: 115

Husky

Hyperaktiivi
Onneksi olkoon uudesta kaverista!
Juu, tuo on kyllä helppo laittaa päälle ja jättää takka omiin oloihinsa. Ja lämmintä tuo NZ25 on aina puskenut niin että tämä tupa on kuumentunut ilman epäilystä. -25 oli viime talvena ja silloinkin tuli lämpöä todella reippaasti.

Seuraatko vähän katkokäyntitaipumusta tuosta yksilöstä sitten aikanaan.

Se on ainakin pienenä kaskena itsellä vielä kynittävänä ensi kaudella. Katsoin pari viikkoa sitten, niin kevätlämmityksissä jossakin nollakelissä, kun sisällä oli helkutin kylmä eli 17 astetta vain, kun seisotin ilppiä luokkaa 70% päivästä, niin tuo pentele veti jotakin 1500W tauluun ja 3min päästä katkolle. Ja koko useamman tunnin lämmityssessio tuollaista3min pompotusta on/off ja monena päivänä sama kuvio. Tekee pahaa hallaa COP:lle moinen älyttömyys.
SY:n anturin kanssa en ole ehtinyt kokeilla siirtoa tai viivästysjuttuja.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Se on ainakin pienenä kaskena itsellä vielä kynittävänä ensi kaudella. Katsoin pari viikkoa sitten, niin kevätlämmityksissä jossakin nollakelissä, kun sisällä oli helkutin kylmä eli 17 astetta vain, kun seisotin ilppiä luokkaa 70% päivästä, niin tuo pentele veti jotakin 1500W tauluun ja 3min päästä katkolle. Ja koko useamman tunnin lämmityssessio tuollaista3min pompotusta on/off ja monena päivänä sama kuvio.
Sulla ei taida olla hetkellistä mittausta laitteelle. Kokeileppa mitata pihtivirtamittarilla niin näet oikeita hetkellisiä lukemia. ;)

Tuossa Scannon testistä lukemia katkokäynnillä. Maksimi ottotehot tuossa noin 500 W.
1716457601237.png


Mikä on laitteen vuorokausikulutus nyt katkolla?
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Päiväkulutus luokkaa 3-5kWh oli eli on jo useampi viikko kun tarvi lämmitykseen.

Joo ei ole hetkellistä, mutta ei ole muuta ko. vaiheessa (eli on pesukoneet yms selkeitä joista tietää ettei ole päällä). Ja kun kellosta näkee että katkoo 3min välein ja tietää 5min Wh kulutuksen, niin sehän on silloin kulunut kolmessa minuutissa.
Elenian 5min kulutuksissa ei juuri ole epäselvyyksiä ollut.
Ei kai tuossa mikään voi pieleen mennä :hmm:
 
Back
Ylös Bottom