VILP nro2 Technibel PHRIB 10

burmanm

Vakionaama
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Noh, avasi silmät niin eihän siellä mitään 2,5mm^2:sta ole .. pelkkä kuori edessä, jonka poistin (tuollehan voi vetää oman piuhankin, mutta en käytä). Nyt on vaihdettu Alpha2 32-60 180 tuohon tilalle, hyvin näyttää pyörivän. Tosin mulla ei ainakaan auttanut nyt aikakaan siihen että virtausvahti olisi lähtenyt toimimaan, joten se huijaus saa olla siellä edelleen paikallaan (tuon vehkeen loppuelämän).

Olipa ikävän ahdasta vaan vaihtaa nuo, ainakin mun työkaluilla tökki aina johonkin suuntaan. Kierteet saivat vähän kärsiä kun ei nätisti saanut vehkeitä mahtumaan, mutta eipä tuota toivottavasti tarvi uudestaan vaihtaa.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Oliko joku ehtinyt pohtia jo minkälaisen resistorin tuohon ulkolämpötilaa varten laittaisi rinnalle? Äkkiä laskien 220k menisi aika lähelle niin että tuo vehje toimisi sinne ~-20 (kaikkiin kylmiin lämpötiloihin tulee se ~5C muutos).

Hiemanhan tuosta toki tulee virhettä tiettyihin lämpötiloihin, eli vaikea sanoa miten sitten heittelee sisälämpötila. Tosin ongelmathan alkavat tuossa nollan yläpuolella vasta, silloin ei hirveästi lämmitystä nyt muutenkaan tarvitse eli hoituisiko sitten vain hieman jyrkemmällä käyrällä. Laittamalla 5k vielä sarjaan sitten ehkä hieman korjaisi tuota.

Koodi:
Temp Default	220000	220000
			5000
-20	97120	67376	72376
-15	72980	54801	59801
-10	55340	37571	49217
-5	42340	35506	40506
0	32660	28438	33438
5	25400	22770	27770
10	19900	18249	23249
15	15710	14662	19662
Vai olisikohan jollakulla parempi idea? Saisi tuon vehkeen pysymään pyörimässä sinne -20C kuten sen luvattiin tekevän ;)
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Lämmityskausi lähestyy jo uhkaavasti, ja omakin asennus on edennyt jopa sen verran että Technibel nousi nosturiautolla viimein autotallin oven edestä "loppusijoituspaikkaansa". ;D

Onkos joku rakennellut tuolle jonkinlaista suojakatosta tms. ettei vesi ja lumi sada suoraan päälle? Sen verran etäälle pömpeli kuitenkin tulee seinästä että edes rintamamiestalon nykymittapuulla reilun mittaiset räystään ylitykset eivät riitä sitä suojaamaan säältä. Kuvat eri toteutuksista rohkeasti jakoon vaan!
 

Stadi

Tulokas
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Täällä ilmoittautuu yksi Tecnibelin Ranskasta tilannut. En ole varsinaisesti lämpöpumppuharrastaja vaikka monenlainen tekniikka onkin tullut tutuksi. Huhtikuussa tilasin ja hintaan 2000€ tuli kotiin toimitettuna. Asennettua sain noin kaksi viikkoa sitten ja hyvin pelitti kun laitoin sen hyppylangan mitä aikaisemmissa viesteissä neuvottiin.

Eli kaikki meni niin kuin tämän ketjun perusteella odotinkin. Mutta nyt törmäsin ongelmaan; otin hyppylangan pois kun olin saanut järjestelmän ilmattua ja sen jälkeen sisäyksikkö vilkuttaa Cn 1 -virheilmoitusta, eli Communication fault with zone 1 board. Varsinainen ongelma on se, että virheilmoitus ei katoa vaikka laitoin hyppylangan uudelleen paikalleen. Mitään muuta en siis ole järjestelmässä muuttanut. Nyt vähän pelottaa, että jotain meni rikki tuon langan kanssa pelatessa. Ajatuksia mitä kannattaisi kokeilla?
 

burmanm

Vakionaama
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Eiköhän tuo ole itseasiassa vain "Communication Fault - Zone 1" (Cn 2 olisi Zone 2), joka on siis lämmitysalue ja ei näytä indikoivan järjestelmän boardin virhettä. Tai ainakin näin tuosta service manualista voisi käsittää.. Oletko varma että tuo hyppylanka meni takaisin oikein? Kun avaat sen paneelin, niin siellä pitäisi näkyä se "CC1" moduuli, jossa vilkkuu ne valot. Veikkaan että siellä on flow-error.

Mietin juuri osuinko itse samaan virheeseen kun laitoin vahingossa sen ulkoisen sisälämpötilasensorin päälle (jota ei ollut asennettuna). Joku Cn siitä ainakin hyppi silmille.
 

Stadi

Tulokas
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Tuosta Cn 1 -virheilmoituksesta löytyy tietoa kahdesta eri paikasta. Aikaisemmin viittaamani löytyy Instruction Manualista kun taas Technical Manualissa kuvataan sama Communication or system fault:iksi.

Ei ole flow-erroria CC1-modulissa. Ihan jatkuvaa vihreää palaa water flow led. Olen hyvin varma että oikein se siellä on, en viitsi enää pimeässä lähteä tsekkaamaan. Täytynee huomenna vielä rassata ne liittimet jos niissä olisi heikko kontakti tms.
 

Stadi

Tulokas
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Kokeilin JukkaI:n keinoa, eli avasin sähkösyötöt, tarkastin ja huolellisesti takaisin kiinni (puhdistusainetta ei nyt satu olemaan), mutta virheilmoitus ei tunnu väistyvän.

Jos laitan molemmista virrat pois ja sitten virran päälle vain kontrolliboksiin niin virheilmoitus on pelkkä Cn. Jos molemmissa virrat päällä niin Cn 1.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Mikäli teen samat stepit kuin sinä, eli laitan ensin päälle tuon ohjainboksin, odottelen hetken ja sitten vasta VILPin, niin kyllä se mullakin hetken aikaa "Cn"-virhettä heittää. Sen jälkeen tosin nätisti meni Initille (en oo vielä käyttänyt VILPpiä sitten viime talven - enkä tosin laittanut nytkään vielä lämmitystä päälle). Mutta, jos en laita ulkoyksikölle mitään virtoja, niin ei mulla tule "Cn"-virhettä hetkeksikään.

Tuosta veikkaan että se "Cn" / "Cn 1" valon päälle jääminen merkkaa sitä ettei se löydä sieltä kanavasta pollatessaan sitä oikeaa osoitetta, mutta nyt menisin jo epäilemään sitä kontrolliboksia, enkä suinkaan ulkoyksikköä. Eli olisiko tuon ohjainlaatikon ja sen sisäyksikön välillä se kommunikaatio-ongelma?
 
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Aikaisemmin joku kyseli kuvia omista asennuksistaan. Itse laitoin pumpun mahdollisimman yksinkertaisesti, kestopuusta värkätylle telineelle..


Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Tuon saavin tyhjentelyyn suattaapi kyllästyä.. vaikka onhan se siistimpää ja helpompaa kuin vaikkapa takan lämmittely.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Eikös tuossa ole ränni vieressä? Eli voisi johtaa sinne vedet, kun alkaa kyllästyttää.
 
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Aikasemmassa talossa oli puukeskus lämmitys, siihen nähden toi paljun tyhjennys on tuntunut aika kevyeltä[emoji4] Oliko joku muuten virittänyt sinne pohjapellille sulanapito vastusta? Ei ollut jäätymisen kanssa viime talvena ongelmia mutta voishan se pieni sulanapito olla paikallaan..

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
 
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Juu on siinä rännikaivo vieressä. Aika pienellä vaivalla saisi vedet sinne johdettua kyllä.

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Mulla menee laatikosta vilpin vetet 25mm letkulla sadekaivoon, ei koskaan tarvi koskea. Letkussa 40W vastus sisällä, se pitää olla päöllä -5 ja kylmemmässä.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Isovitonen sanoi:
Aikasemmassa talossa oli puukeskus lämmitys, siihen nähden toi paljun tyhjennys on tuntunut aika kevyeltä[emoji4] Oliko joku muuten virittänyt sinne pohjapellille sulanapito vastusta? Ei ollut jäätymisen kanssa viime talvena ongelmia mutta voishan se pieni sulanapito olla paikallaan..
.. kun saisi aikaan. Mua vaan ärsyttää se eräs reikä siellä pohjassa joka osuu suoraan siihen palkkiin. Ja valitettavasti se on tietysti alin kohta. Nimittäin viime vuonna tuo jäätyi kerran, joten tänä vuonna en kaipaisi samaa. Eli jos siihen taas keksit jonkun hyvän patentin, niin kiinnostaisi ;). Ne kolme reikää tapaus on helpompi.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Kumimattoa liukas puoli ylöspäin siihen reiän kohdalle. Jos ei löydy ohutta kumimattoa, niin pätkä puutarhaletkuakin käy. :)
 

pamppu

Vakionaama
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

pökö sanoi:
Mulla menee laatikosta vilpin vetet 25mm letkulla sadekaivoon, ei koskaan tarvi koskea. Letkussa 40W vastus sisällä, se pitää olla päöllä -5 ja kylmemmässä.
Teorian tasolla tämä kiinnostava, millainen jää sinne latikkoon muodostuu ja onko siellä yhtään kaapelia? Lähteekö putki alhaalta vai ylivuototyyliin yläosasta?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

pamppu sanoi:
Teorian tasolla tämä kiinnostava, millainen jää sinne latikkoon muodostuu ja onko siellä yhtään kaapelia? Lähteekö putki alhaalta vai ylivuototyyliin yläosasta?
Eli 25mm puutarhaletku jossa armaflex päällä ja 4m/40W lämpökaapeli sisällä. Letku lähtee laatikon alareunasta ja se menee vajaan metrin sadevesikaivoon sisälle, laskua on hyvin koko matkalla. jäätä tulee kun pakastaa mutta vesireitti pysyy silti auki. kertaakaan ei viime talvena täytynyt tyhjentää manuaalisesti.
 

pamppu

Vakionaama
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

pökö sanoi:
Eli 25mm puutarhaletku jossa armaflex päällä ja 4m/40W lämpökaapeli sisällä. Letku lähtee laatikon alareunasta ja se menee vajaan metrin sadevesikaivoon sisälle, laskua on hyvin koko matkalla. jäätä tulee kun pakastaa mutta vesireitti pysyy silti auki. kertaakaan ei viime talvena täytynyt tyhjentää manuaalisesti.
Taidan kokeilla jotain tuollaista, kun ei näytä tulevan kesää jolloin mitään hifimpää ehtis rakentaa. Tuohon löytyy kaikki hyllystä. Tänks.
 

Stadi

Tulokas
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Isovitonen sanoi:
Joko löysit tuohon ongelmaan ratkaisun?

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
No nyt löytyi viimein ratkaisu ja kone pöhisee taas tuossa nurkalla. Ratkoin ongelmaa suoraan Yann Baesin kanssa. Halusivat valokuvia asennuksesta sinne Ranskaan ja niiden perusteella ensin lähettivät uuden CC1-modulin ja kun sen vaihto ei vaikuttanut mihinkään niin lähettivät uuden A4-modulin jonka vaihdon jälkeen alkoi taas pelittää. Sen A4-modulin viallisuus tuli ilmi tarkastamalla value 82 joka oli U0.00 sillä rikkinäisellä kortilla. Myöskään sen rikkinäisen kortin muuntaja ei lämmennyt yhtään toisin kuin viereisen A1-modulin muuntaja kontrolliboksin päällä ollessa.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Onkos kellään Technibelistillä käytössä tuo ”load shedding” eli pumppu vetää henkeä kun joku muu laite välillä tarvitsee isoa virtaa? Omassa systeemissä kun lämmin käyttövesi tulistetaan 9kW suoralämmittimellä joka kykenee tuollaista ”vuorottelurelettä” ohjaamaan niin voisi olla ihan fiksua kytkeä niin etteivät ole milloinkaan yhtäaikaa hönkimässä. Ilmeisesti kytkentä on varsin simppeli kunhan vain hankkii jostain oikeanlaisen releen?
 
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Hyvä että ongelma selvisi ja mukava kuulla että olivat toimittajankin päästä kiinnostuneita auttamaan. Kyllähän burman oli vian jäljillä. Voihan olla että kortista ei ollut muutakuin poweri rikki jos ei yhtään lämmennyt.. mutta pääasia että toimii. Toi load shedding on kyllä ilmeisen yksinkertainen, kontakti kiinni niin pumppu on stand by tilassa. Ihan käyttökelpoinen optio jos ongelmia kuormitusten kanssa.

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
 

gebogalbi

Jäsen
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Mikäs tälle nyt tuli? Töistä tullessani huomasin, että puhaltimet pyörivät täysillä ja kenno ihan jäässä. Käytin virrat pois ja olen kokeillut säätää pyynnin maksimiin, mutta ei lähde sulattamaan.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

gebogalbi sanoi:
Mikäs tälle nyt tuli? Töistä tullessani huomasin, että puhaltimet pyörivät täysillä ja kenno ihan jäässä. Käytin virrat pois ja olen kokeillut säätää pyynnin maksimiin, mutta ei lähde sulattamaan
Kuumaa vettä päälle ja uusi yritys. :cool:

Sulatusvastuksen lukemat voisi tarkistaa.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Lumituisku.
Varmaan toimii taas kunhan saat se jotenkin sulaksi. Nypi se lunta keräävä muoviverkko pois. Jos jää/lumi tarttuu siihen se ei poistu helposti sulatuksen aikana kun saattaa olla irti kennosta.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

gebogalbi sanoi:
Mikäs tälle nyt tuli? Töistä tullessani huomasin, että puhaltimet pyörivät täysillä ja kenno ihan jäässä. Käytin virrat pois ja olen kokeillut säätää pyynnin maksimiin, mutta ei lähde sulattamaan.
Se jää on siinä ritilässä joka piti poistaa. Ei se siitä sulata, kennohan on sen alla.

Sent from my SUPER using Tapatalk
 

gebogalbi

Jäsen
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Ritilästä taidettiin puhua aikaisemminkin. Pitikö se nyt poistaa vai ei? Ei siitä ainakaan viime talvena mitään ongelmaa ollut missään pyryssä :)
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

gebogalbi sanoi:
Ritilästä taidettiin puhua aikaisemminkin. Pitikö se nyt poistaa vai ei? Ei siitä ainakaan viime talvena mitään ongelmaa ollut missään pyryssä :)
pois se pitää ottaa, ja äkkiä.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

gebogalbi sanoi:
Ritilästä taidettiin puhua aikaisemminkin. Pitikö se nyt poistaa vai ei? Ei siitä ainakaan viime talvena mitään ongelmaa ollut missään pyryssä :)
Mä unohdin kanssa poistaa, otin ruuvit irti mut jokin keskeytti .. on tuisku jäätynyt mullaki. Ei ihan noin pahasti tosin, mut huomennahan se sulaa

Sent from my SUPER using Tapatalk
 

gebogalbi

Jäsen
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Nyt on sulateltu ja verkko revitty irti.
Oli se aika hyvin kiinni, jos tarkoitus on olla pelkän kuljetuksen ajan.
Epäilisin, että tarkoitettu pysyväksi, mutta silti huono. Ohjeessakaan ei siitä mielestäni mainittu mitään.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Pysyväksi se varmaan on tarkoitettu mutta ei toimi täällä missä paikat jäätyy talvella.

Aikanaan oli joissain ilpeissä ohje ottaa noi verkot pois ettei kerää jäätä.
 

gebogalbi

Jäsen
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Ei ollut verkosta kiinni. Kerää jäätä eikä sulata. Mitäs sitä seuraavaksi kokeilisi?
edit:sulatti se lopulta, mutta melkoisen jääkerrokseen veti ennen sitä.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

gebogalbi sanoi:
Ei ollut verkosta kiinni. Kerää jäätä eikä sulata. Mitäs sitä seuraavaksi kokeilisi?
edit:sulatti se lopulta, mutta melkoisen jääkerrokseen veti ennen sitä.
Eiköhän se toimi ihan oikein: sulatusehto laukeaa kun kenno alkaa mennä liian kylmäksi suhteessa ulkoilmaan - mutta toisaalta veden tiivistäminen jääksi pitää kennon lämpötilan kastepisteen tienoilla. Näillä säillä kastepiste on niin lähellä ulkoilman lämpötilaa, että ehto ei täyty ennenkuin jäätä on niin paljon, että kenno ei pysty enää tiivistämään riittäsväti vettä - ja kennon lämpötila karkaa kauemmas pakkaselle laukaisten sulatuksen.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Siihen suuntaan. Mutta osaakohan joku sanoa miksi toi vehje pyörittää noita flektejään joku 10 min tyhjäkäyntiä? Pollucom sanoo että 0,0kW, mutta ulkona on hirveä pöhinä sen 10 min kunnes sammuvat lämmityksen päätyttyä. 230W syövät jatkuvasti kun pyörivät (syöpä hienosti COPpia jos on lyhyitä lämmitysjaksoja - tarvis melkein ostaa puskuritankki ettei tarvis jatkuvasti noita pyöritellä tyhjään).
 

Riku84

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Olisko se niin viisas että koittaisi "sulattaa" kennon kun ulkolämmöllä jos siihen on kuura kertynyt siinä nolla asteessa ja lämpöisemmällä. Kennohan vetää kuuraan vaikka pihalla olisi lämmintä muutamia asteita..
 

burmanm

Vakionaama
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Tekee samaa pakkasellakin, eli tuskin ;). Eikä manuaali oikein sanonut mitään, ainoastaan testausohjelmaa ajettaessa oli maininta "fans may run few minutes after stopped to equilibrate pressures", mutta ei muuten.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Ei kehdannut enää jättää puolitiehen tuota verkkoa, niin kävin sen sitten repimässä pois. Sainpahan taas kadotettua ruuvin, tätä menoa loppuu ne ;)

Mutta siinä samalla mietin niitä veden ohjauksia ja on tuo kyllä yksi susi pohjastaan. Ei sinne kennon alle siis mitään saa mahtumaan, sehän on melkein kiinni pohjapellissä, nostamalla sitä kennoa hieman sain jopa sieltä valumaan lisää vettä pois joka on satanut ilmeisesti ulkokautta. Sama estänee myös sen yhden reiän tukkimisen, koska se pitäisi tukkia ulkopuolelta. Ja ne reiät tosiaan osuvat siihen yhteen peltiin puoliksi, joten jokaisen reiän kohdalle on rakennettava jokin ohjain että vesi valuisi edes sinne paksuun peltiaukkoon.

Noh, täytyy varmaan alkaa jotain vääntää ylimääräisistä styrokseista/putkieristyksen palasista. Korkeussuunnassa tilaa vain 2cm, joten ihan hirveän suurta kaatoa siihen ei saa..
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Mites muuten noiden pumpulle tulevaa ja siltä lähtevää veden lämpötilaa mittaavien antureiden sijainti, onko niiden ehdottomasti oltava metalliputken pinnalla, vai toimisivatko ne ihan ok PEXinkin pinnalla, hyvin eristettynä luonnollisesti? Burmannin kanssa jo aiheesta keskusteltiin yv:llä ja koitin googlaillakin laihoin tuloksin. Selvää tietenkin on että lämpötilan muutoksiin reagointi on hitaampaa, mutta onko muita huonoja puolia ja onko se yksinään riittävä syy nähdä lisävaiva, mulla nimittäin ei ole ihan kontrolliboksin lähistöllä metalliputkia..
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Wespa sanoi:
Mites muuten noiden pumpulle tulevaa ja siltä lähtevää veden lämpötilaa mittaavien antureiden sijainti, onko niiden ehdottomasti oltava metalliputken pinnalla, vai toimisivatko ne ihan ok PEXinkin pinnalla, hyvin eristettynä luonnollisesti? Burmannin kanssa jo aiheesta keskusteltiin yv:llä ja koitin googlaillakin laihoin tuloksin. Selvää tietenkin on että lämpötilan muutoksiin reagointi on hitaampaa, mutta onko muita huonoja puolia ja onko se yksinään riittävä syy nähdä lisävaiva, mulla nimittäin ei ole ihan kontrolliboksin lähistöllä metalliputkia..
No niitenhän pitäisi olla putken sisällä, metalliputken pinnaltakin on kovin hankala mitata ja näyttävät helposti muutaman asten pieleen ilman ankaraa ähellystä, riippuu anturistakin toki. Eli anturitaskut olisivat parhaat. Vaan jos ei pysty, niin anturi ja pitkä pätkä johtoa tiukasti putkeen jonkun lämmönjohtoaineen kanssa.. ja sitten eristettä päälle. Voi sinne koittaa laittaa - sen töhnän kanssa - jonkun kuparipellin joka siirtää laajemmalta alalta lämpöä putkesta anturiin, kupari on helpompi sitten littää kunnolla siihen anturiin vaikka ymäri käärien.
 
Ylös Bottom