Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Helpoin tapa parantaa lämpöpumpun tehoa on asentaa pollucomin anturi kunnolla ja eristää se.
Selvää on nyt etten mitään vaihtoventtiiliä osta ja asenna, eli mennään käyttöveden suhteen kuten vilpillä aikanaan, loppulämpö priimataan.
täytyy muistaa että keväästä syksyyn aurinkolämpö hoitaa asiat, maalämpö lepää silloin.3kWh vuorokaudessa (puolet varmaan varaajan häviötä, näin mulla ainakin) tekee reilu 1000kWh vuodessa. MLP:llä se COP3, säästö vähintään 600kWh, eli ehkä 70e. 20 vuoden elinkaaressa 1400e. Kyllä se MLP:n coppi sentään vaihtoventtiilin ostamisen maksaa, VILPin kanssa tilanne on jo vähän niin ja näin.
3kWh vuorokaudessa (puolet varmaan varaajan häviötä, näin mulla ainakin) tekee reilu 1000kWh vuodessa. MLP:llä se COP3, säästö vähintään 600kWh, eli ehkä 70e. 20 vuoden elinkaaressa 1400e. Kyllä se MLP:n coppi sentään vaihtoventtiilin ostamisen maksaa, VILPin kanssa tilanne on jo vähän niin ja näin.
Samaa olen pohtinut.Olen tuuminut tuota, että onkohan tuo tapa oikeastaan kaikkein järkevin tapa hoitaa käyttövesi kaikilla lämpöpumpuilla.
3kWh vuorokaudessa
Coppeja eri menovesillä
Joo, sulla tosiaan noinja tuo muutta laskut. Aurinkolämmöttömillä tilanne toisenlainen.täytyy muistaa että keväästä syksyyn aurinkolämpö hoitaa asiat, maalämpö lepää silloin.
Häviöitä tullee enempi jos ajan koko 900 litraa 55 asteeseen käyttöveden vuoksi?
Vähän teillä kyllä kuluu veden lämmittämiseen. Meillä on kulunut vettä talviaikaan semmoinen 280 l päivässä ja sitä vastaavasti tulistusvaraaja on vienyt noin 5,5 kWh/d. Tuo on vielä talviaikaan katsottu, kun ei lasketa vettä puutarhassa.
2014 kun aurinkolämpöä puuhasin noita sai käytettynä muutamalla satasella, muttei mahtunut minun pannuhuoneeseen. Se korpesi, ja siksi tein varaajan itse mittojen mukaan.Mitä tuommoinen "ovaali" muuten maksaa ? Kaksi kunnollista kierukkaa on varaosina jo melkein tonnin.
Mitä tuommoinen "ovaali" muuten maksaa ? Kaksi kunnollista kierukkaa on varaosina jo melkein tonnin.
Milläs anturilla se nyt käynnistyy ja pysähtyy, onko se joku sisäinen menoanturi?Toi latauspumppu käy aina, se pitänee muuttaa niin että käy vain tarpeeseen, turha vatkata vettä kun se voi seisoa ja kerrostua. Silloin käyntijaksot harvenee huomattavasti.
Täytyy vaan miettiä mihin siirretään mikäkin lämpöanturi.
Tuli lukaistua Pökön ketju kokonaan läpi. Pökö lataako MLP varaajaa vai onko varaaja vain lisäämässä verkoston vesitilavuutta.
Tuohon käyttövesi kytkentään itselläni lämmin vesi esilämpenee puskurivaraajassa, sitten menee MLP:lle kun MLP tulee hankittua ja siitä sitten vielä 110l tulistus varaajaan. Ajattelin ettei tuosta tulistus varaajasta ainakaan haittaa ole. Voipahan pitää MLP:n käyttöveden lämpötilan vähän matalampana.
Coppeja eri menovesilläkatso liitettä 58598
MLP lataa varaajaa, (samoin kuin teki VILP ja kesällä aurinkolämpö) varaajasta oumannit jakaa lämmöt kahteen piiriin ja käyttövesi esilämpiää.Tuli lukaistua Pökön ketju kokonaan läpi. Pökö lataako MLP varaajaa vai onko varaaja vain lisäämässä verkoston vesitilavuutta.
Tuohon käyttövesi kytkentään itselläni lämmin vesi esilämpenee puskurivaraajassa, sitten menee MLP:lle kun MLP tulee hankittua ja siitä sitten vielä 110l tulistus varaajaan. Ajattelin ettei tuosta tulistus varaajasta ainakaan haittaa ole. Voipahan pitää MLP:n käyttöveden lämpötilan vähän matalampana.
Olen ymmärtänyt että mlp-menoanturi määrää käynnistyksen ja paluuanturi pysäytyksen, näin koska eri kytkentävaihtoehdoissa menoanturi siirretään aina sopivaan paikkaan.Milläs anturilla se nyt käynnistyy ja pysähtyy, onko se joku sisäinen menoanturi?
Taitaapi nyt käydä se kierto kokoajan koska haluaa ajo-anturille 'oikeaa' tietoa, ehkä?
Mahtaako tuossa pumpussa olla suoraan joku valinta latauspumpun toiminnalle?
Joo, tiedossa ja seuranta päällä. Onkohan kaivon lataamisessa mitään järkeä, minullahan sinne olisi kesällä ylijäämä-aurinkolämpöä tunkea ja samassa poistuisi 90 asteisen varaajan ongelma helleputkella.Tässä on myös oleellista se että kuinka lämmintä kaivosta tulee. Vertaa vaikka nykyisiä tuloksia vaikka ensi kevään vastaaviin.
Ei haittaa viedä keruu kiertoon vaikka 5kw tehoa, ei paljon parta paukahda lämmössä....En laittaisi kollektoriputkeen kovinkaan lämmintä siinä pitää olla varovainen muuten ei ole enää putkea.
Joo, tiedossa ja seuranta päällä. Onkohan kaivon lataamisessa mitään järkeä, minullahan sinne olisi kesällä ylijäämä-aurinkolämpöä tunkea ja samassa poistuisi 90 asteisen varaajan ongelma helleputkella.
En laittaisi kollektoriputkeen kovinkaan lämmintä siinä pitää olla varovainen muuten ei ole enää putkea.