Tervehdys, kokeneet ja viisaat PILP-ihmiset! Olen muuttanut hiljattain taloon, jossa on Nibe F470 -pumppu, ja kaipaisin vähän kommentteja ja mielipiteitä mieltäni askarruttaviin asioihin. Omakotitaloasuminen on itselleni uutta, joten tässä on nyt paljon opeteltavaa edessä, kun ei ole tarvinut näistä asioista aiemmin mitään tietää. Olen lukenut manuaalin pari kertaa kannesta kanteen sekä tietenkin tutustunut tämän foorumin keskusteluihin, mutta kaikki ei vielä ole selvää. Listaan nyt tähän alle vähän speksejä ja pumpun tietoja, ja sen jälkeen muutama kysymys asioista.
Talo on 110 m2 yhdessä kerroksessa, tilavuus arvioni mukaan n. 305 m3. Ikää talolla on 6 vuotta ja sijaitsee länsirannikolla. Niben lisäksi talossa on joka huoneessa Uponorin termostaatit, eli lämmitys toimii vesikiertoisella lattialämmityksellä. Sähkönkulutus on ollut edellisen omistajan mukaan alle 10 000 kWh vuodessa.
Pumpun tietoja:
Puhallinnop. poistoilma 5.1.5
Normaali 40%
Nopeus 1 0%
Nopeus 2 30%
Nopeus 3 80%
Nopeus 4 100%
Puhallinnop. tulolma 5.1.6
Normaali 35%
Nopeus 1 0%
Nopeus 2 25%
Nopeus 3 70%
Nopeus 4 90 %
Huoltotiedot 3.1
1/17
Käyttöveden täyttö 51.9 C
Käyttövesi yläosa 49.0 C
Laskettu menolämpötila 25.0 C
3/17
Höyrystin -4 C (tämä tosin vaihtelee, esim. eilen tuo oli 1.2 C, vaikka lämpötila suht. sama, eli pari astetta plussalla).
Poistoilma 20.2 C
Jäteilma -4.4 C (tämäkin vaihtelee, eilen oli 2.5 C)
Tuloilma 23.3 C
Kompressorin anturi 33.6 C
Sähkövastusanturi 52.5 C
4/17
Menolämpötila 26.0 C
Paluulämpötila 24.3 C
Laskettu menolämpötila 25.0 C
Huonelämpötila 21.7 C
Autom. tilan asetukset 4.9.2
Lämmityksen pysäytys 40 C
Lisäyksen pysäytys 35 C
Suodatusaika 24h
Sitten niihin kysymyksiin.
1) Onko noissa yllä listaamissani tiedoissa jotain silmiinpistävän outoa? Edellinen omistaja sanoi, ettei ole koskenut oikein mihinkään asetuksiin, ainoastaan ilmanvaihtoa laittanut maksiminopeudelle suihkuttelun ja saunomisen jälkeen. Mietin esim. sitä, että onko tuo normaalitehon ilmanvaihto (35/40) järkevä tälle talolle. Se myös mietityttää, pitääkö poisto- vai tuloilman prosentin olla suurempi. Itselläni näemmä poistoteho on suurempi, eli talo on ilmeisesti alipaineinen, mutta mitä merkitystä sillä sitten on, onko talo ali- vai ylipaineinen?
2) Kompressorin kokonaiskäyttöaika on valikon 3.2 mukaan 30814h eli n. 3 ja puoli vuotta. Onko se järkevän kuuloinen lukema, kun talo on 6-vuotias?
3) Tämä on varmaan nyt tyhmä kysymys, mutta pakko kysyä: Millä talon lämpötila oikeastaan säädetään, menoveden lämpötilalla vai Niben valikossa 1.1 säädetyllä lämpötilalla? Menoveden minimilämpötila on 25 C, ja lämpötilaksi on asetettu 20 C. En siis ymmärrä, kumpi noista vaikuttaa talon lämpötilaan vai vaikuttaako molemmat. Jos asettaisin lämpötilaksi esim. 10 astetta, niin ei kai talo kuitenkaan niin jäiseksi viilenisi, jos tuo minimilämpöinen menovesi kuitenkin pakottaa lämpötilan korkeammaksi? Ja jos näin on, niin mikä merkitys koko valikon 1.1 lämpötila-asetuksella on? Lämpökäyrä Nibessä on mallia 3+0, ja kun menovesi on minimissään tuon 25 astetta, näyttäisi normaaleilla talvikeleillä menoveden lämpö olevan välillä 25-33 astetta suunnilleen.
4) Monet kertovat foorumilla tuloilman lämmön olevan n. 17-19 astetta, itselläni taas on näemmä yli 23 astetta. Tuota ilmeisesti voisi säätää sillä "kossupullon korkin" alla olevalla ruuvilla, josta on puhuttu joissain ketjuissa, mutta onko siitä haittaa, vaikka on noin korkea? En ole pakkaspäivinä huomannut katsoa tuota tuloilman lämpötilaa, mutta kaiken järjen mukaan se on sitten pienempi silloin. Itse en sitä ruuvia haluaisi ruveta säätelemään ainakaan ennen kuin ymmärrän, mitä olen tekemässä

Edellinen omistaja ei ole kuulemma siihen koskaan koskenutkaan.
5) Millä asetuksilla lämmityksen pysäytys ja lisäyksen pysäytys tulisi olla? Ja tarkoittaako "lisäys" siis sähkön käyttöä? Siinä tapauksessa nuo 40 C ja 35 C lukemat kuulostavat äkkiseltään järjettömiltä omaan korvaani. Nibe siis käyttäisi sähköä lämmitykseen aina 35 asteen lämpötilaan asti ja muutoinkin lopettaisi lämmityksen vasta 40 asteessa? Pienempi sähkökulutus tietenkin houkuttelisi, mutta miten näitä uskaltaa sitten muuttaa, että talossa joka tapauksessa olisi lämmintä kylmimpinäkin talvipäivinä, mutta kesähelteillä ei kuitenkaan taloa lämmitettäisi ainakaan sähköllä.
6) Muuten olen itse asiassa ihan tyytyväinen kaikkeen (sähkönkulutukseen sekä talon lämpötilaan), mutta kylpyhuoneen lattiat tuntuvat ehkä hieman viileiltä. Lämpömittarin mukaan siellä on kuitenkin n. 22-23 astetta lämmintä. Onko mitään konsteja saada kylppärin lattiaa lämpimämmäksi ilman, että talossa muuten lämpötila nousee? Noissa Uponorin termareissakin on ilmeisesti jotain minimi/maksimilämpötila-asetuksia, mutta en ole niihin vielä ehtinyt tarkemmin perehtyä.