Uusi VILP omistaja ilmottautuu - Nibe Polar 12

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Meno ja paluulämpötilatkin näyttää jotenkin tasaanntuneen päivityksen jälkeen.
Screenshot_20200118_091110_com.nibeuplink.android.jpg

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Katsoin tarkemmin historiatietoja, niin eihän se kiertovesipumppu katkokäyntiä käy, kuten ensin tulkitsin, vaan kierrokset tippuu pumpussa 30 prosenttiin kun asteminuutit tulee täyteen ja kompura sammuu. Aiemmin se kävi tasaista 61% vauhtia. Näyttäisi näin ensialkuun, että moni muu historia tiedon käppyrä on tämän muutoksen myötä tasoittunut, joten ei tämä välttämättä huono muutos ole.

MasaTku

Jäsen
Kun Nibottaja puhuu tuossa samaan aikaan ns. katkokäynnistä ja uusimmasta ohjelmaversiosta, jollainen oli valmiiksi minun uudessa VVM320R:ä niin mieleeni tuli tuosta ettäköhän se ohjelmako olisikin syynä tuohon mielestäni "omituiseen" käyntiin jota mun kompressorini sisäyksikön ohjaamana harrastaa?
Nimittäin, en mitenkään itse osaa mieltää tuota kuvan käyntiä loogiseksi tavaksi invertteripumpulle josta kyselin kertaalleen Nibeltäkin siinä yhteydessä kun pyysin neuvoja kiertovesipumpun kierrosluvun hallintaan.
Kompressorin käynnistä en saanut muuta vastausta kuin että jos ne käynnistysten määrät pysyvät vuositasolla noin 6000 kerrassa hyvältä näyttää joka ei mielestäni vastannut kysymykseeni. Eli, mahtanevatko ne Niben miehetkään itsekään tietää miten pitäisi tuon värkin käydä?
Lopuksi, minulla on VILP jossa kompuranan AMS 10-8

Liitteet

• kk.jpg
    kk.jpg
    70,1 KB · Katsottu: 517

Jolberious

Vakionaama
Lopuksi, minulla on VILP jossa kompuranan AMS 10-8
Ota asteminuutit tuohon graafiin vielä.

Täällä oli noista kompressori taajuuksista ja niiden vaikutuksista invertterin toimintaan F2120n kanssa juttua, en muista nyt että kenen kirjoittamana, mutta laitoin kaikille asiakkaille viestiä, jolle polar on asennettu, että halutessaan voi kokeilla muokata noita asetuksia.

Espejot

Hyperaktiivi
Eli, mahtanevatko ne Niben miehetkään itsekään tietää miten pitäisi tuon värkin käydä?

Vaikuttaa siltä että ei... kiertovesipumpun ohjaus on yksi esimerkki siitä että pähkäilevät vielä miten COP saadaan parhaalle tasolle. Toisaalta, nämä on hienosäätöä että en olisi huolissaan.

Täällä oli noista kompressori taajuuksista ja niiden vaikutuksista invertterin toimintaan F2120n kanssa juttua, en muista nyt että kenen kirjoittamana, mutta laitoin kaikille asiakkaille viestiä, jolle polar on asennettu, että halutessaan voi kokeilla muokata noita asetuksia.

Joo, joku oli ruottinfoorumilta opiskellut miten kompuran kännistymisä voi ohjata.

Jolberious

Vakionaama
Joo, joku oli ruottinfoorumilta opiskellut miten kompuran kännistymisä voi ohjata.
Ei tarvi lähtä merta edemmäs kalaan, @Hempuli oli säätäjänä.

Nyt kun kellarikerroksen lämpö on stabiloitunut eilisaamuna, niin eilisen iltapäivän jälkeen lyhyen (30,5h) mittauksen aikana Woimala on käynnistynyt 6 kertaa ja käynyt 19h. Asteminuutit olivat oletuksena -60/400GM, kompressorikäyrä -15/+4 ja ulkolämpötila +1...+7C. Tuosta tulee palttiarallaa vuorokaudessa 4,7 käynnistystä, 3,2h käyntijaksot ja 15h käyntiä. Kompressorikäyrän muutos oli siis puhdas arvaus ja kokeilu. Jatkossa taas jäitä hattuun ja hiljaa sydämessä miettimään, mikä olisi sopiva kompromissi käynnistysten, jaksojen sekä varaajan ja patteriverkon hystereesin välillä. Ja ennen kaikkea, miten tuon toteuttaa näillä pelivälineillä.

Olin päivän reissussa, mutta illalla sain kiinni, kun asteminuutit oli juuri alentunut -160 alle, joka ruotsalaiskaavion mukaan tarkoittaa kompressorin taajuuden laskua oletusarvoilla portaan verran. Ja niinhän se tekikin jostakin 60Hz:sta 30Hz:iin. Yhden hertsin pudotus joka ~10 sekunti. Alan jo uskoa, jotta Ralleballe on asiaa kovasti tutkaillut ja on oikeassa kaavionsa kanssa.

Asteminuuttien kanssa touhuilussa varaajan kanssa on sellainen perusominaisuus, että jos ja kun varaaja jäähtyy tai lämpeää vaikka viiden asteen verran, niin kun ollaan lähellä lämpökäyrän arvoa, niin ei tapahdu mitään ja kun eroa alkaa olla 3-5K, niin johan on asteminuutit laukalla jompaan kumpaan suuntaan eikä jarrupoljinta löydy. Mutta toki yhden suomalaisen hampparin pitäisi svedudippainssitokan aivoitukset selättää.

Kun meillä vilpiltä paluu varaajaan on ihan ylhäällä, niin sulatukset vaikuttaa jonkin verran varaajan möyhennykseen. Ehkä pahempi on kuitenkin käynnistys lepotilan jälkeen, kun latauspumppu painaa 60% tehoilla aika pitkään viileätä vettä alakerrasta ylös. Totuuden nimessä ollaan jonkinasteisen hifistelyn partaalla, sillä pumppu tuottaa aivan nokko lämpöä. Marraskuussa 2018 meni keskimäärin sähköä 15kwh ja öljyä 9 ltr per vrk. Tänä vuonna 2019 sähköä on kulunut 260 kwh 8 vuorokaudessa eikä öljyä lainkaan. Eihän kulutuksen pudotus ihan kokonaan pumpun ansiota ole, mutta silti.
Pari viikkoa on menty F2120-12:n kanssa juurikaan säätämättä, mitä nyt hienosäätöä Oumanin kanssa. Oumanin käyrää pikkasen alensin ja Niben käyrä lähtee +10C samasta kasvaen 1K per ulkolämpötilan 5K alenema. Ajatus on loiventaa Niben käyrää, mutta olkoon noin, kunnes pikkupakkaset antavat lisää infoa. Ulkolämpötila Lounais-Suomessa on pysynyt aika vakaasti 0 - +5C.

Kompressorikäyrän muutin max: -15C ja min: +5. Kompura pyörähtää ~40Hz pikkuplussilla. Nostin kompuran käynnistyseron asteminuutit 700 GM ja koska kompura käynnistyy -30 GM, niin vasta -380GM:ssa kompuran kierrokset nostetaan seuraavalle tasolle. Nibe ei ole ehtinyt saavuttaa kuin ehkä -300GM, joten matalilla hertseillä mennään koko ajan.

Max. lämpötilaero käyrän ja menovesianturin BT25 välillä on asetettu 4K, jolloin asteminuutit nollautuu ja kompura sammuu. Tämän olen nähnyt tapahtuvan toisinaan johtuen ehkä sulatusten ajoituksesta ja/tai kellarin Volcanon puhallusjaksoista, jotka pudottavat verkoston paluulämpöä. Tuolloin asteminuutit menee pitkälle miinuksella ja vilp lämmittää pitkään, jolloin varaaja lämpenee reippaasti yli käyrän. Normisti kuitenkin asteminuutit nousevat miinukselta nollaan, jolloin vilp sammuu ja varaaja on tyypillisesti 3K lämpimämpi kuin Niben käyrä.

Kun varaaja on lämmin ja vilp lepäilee, niin Ouman syöttää patteriverkkoa, joka viilentää paluuvettä 2K. Viileä vesi kerrostuu varaajan alaosasta alkaen, kunnes saavuttaa menovesianturin BT25 varaajan puolivälissä. Silloin Niben asteminuutit lähtevät laskuun. Ennen kuin asteminuutit saavuttavat -30GM, niin varaajan yläosassa on lämmintä patteriverkkoon joksikin aikaa. Ouman avaa sittemmin sunttia kompensoidakseen pudonnutta lämpötilaa ja joskus Oumanin suntti on täysin auki, koska kestää hetken, ennen kuin vilp saa lämmintä vettä varaajan yläosaan. Huonelämpötilat ei tuosta hätkähdä.

Käyntijaksoja vuorokaudessa on ollut viisi ja pituus reilut 3h. Sulatuksia en ole katsonut, mutta nollan tuntumassa kosteassa väli on tyypillisesti 70 min. Kondessi- ja sulatusvesien määrä vaihtelee, olisiko ~30 ltr/vrk lähellä havaittua max.arvoa.

Miltä vaikuttaa tähän asti verrattuna entiseen? Hyvältä. Laitteet ovat toimineet ja ymmärrys niistä pikkasen kasvanut. Jotain säästöä tulee lämmityskuluissa, mutta luulen, ettei ensi Jouluna ole lompakossa yhtään enempää paalua kuin tänäkään vuonna.

Espejot

Hyperaktiivi
Ei tarvi lähtä merta edemmäs kalaan, @Hempuli oli säätäjänä.

Mulle jäi mielikuva että tekniikka on kaivettu esiin ruottinfoorumilta... voin olla väärässä. Ainakin Niben mlp pumppujen sielunelämään on pureuduttu ruottinfoorumilla mistä tieto sitten valuu Suomeen jonkun kieltä osavan ja innokkaan säätäjän toimesta. Niin että ilman sitä että joku lähtee merta edemäs kalaan jää kalat usein saamatta.

Viimeksi muokattu:

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Näillä keleillä ja asteminuutti säädöillä kompuran käynnistyksiä tulisi vuodessa noin. 2555 kpl. Käynnistyksiä on vuorokaudessa 7 kpl näillä keleillä.
Screenshot_20200118_100755_com.nibeuplink.android.jpg

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
Mahtavaa kun joku on uskaltautanut ja osannut pureutua syvemmälle näitten ohjauksen sielun elämään. Minulla meinaa olla vaikeuksia edes ymmärtää noita almiiksi tutkittuja ja tehtyjä säätöjä, joten minä pysyn "turvallisimmilla" vesillä ja pidän laitteiston lähes tehdas säädöissä :D, mutta ehkä näitä juttuja pikkuhiljaa alkaa ymmärtämään kun näitä juttuja lukee.

Jolberious

Vakionaama
Mulle jäi mielikuva että tekniikka on kaivettu esiin ruottinfoorumilta... voin olla väärässä. Ainakin Niben mlp pumppujen sielunelämään on pureuduttu ruottinfoorumilla mistä tieto sitten valuu Suomeen jonkun kieltä osavan ja innokkaan säätäjän toimesta. Niin että ilman sitä että joku lähtee merta edemäs kalaan jää kalat usein saamatta.
Juu, sieltähän se tuli. @kurre orava taisi kaivaa esille.
Kurre oli siis kipparina ;)

Jolberious

Vakionaama
Mahtavaa kun joku on uskaltautanut ja osannut pureutua syvemmälle näitten ohjauksen sielun elämään. Minulla meinaa olla vaikeuksia edes ymmärtää noita almiiksi tutkittuja ja tehtyjä säätöjä, joten minä pysyn "turvallisimmilla" vesillä ja pidän laitteiston lähes tehdas säädöissä :D, mutta ehkä näitä juttuja pikkuhiljaa alkaa ymmärtämään kun näitä juttuja lukee.
Vaihda ensin nuo käynnistyksen asteminuutit sinne - 200 paikkeille tosiaan (tästä taisin vinkata aiemminkin), kompressorikäyrää voit muokkailla, kirjoitat lähtötiedot paperille vaan, sillä aina voi sit palata niihin jos tuntuu, ettei homma toimi ;D

Espejot

Hyperaktiivi
Vaihda ensin nuo käynnistyksen asteminuutit sinne - 200 paikkeille tosiaan (tästä taisin vinkata aiemminkin), kompressorikäyrää voit muokkailla, kirjoitat lähtötiedot paperille vaan, sillä aina voi sit palata niihin jos tuntuu, ettei homma toimi ;D

Eikös ton softan voi resetoida ja asetuksetkin saa tallenettua usb-tikulle mistä ne voidaan ladata takas tarvittaessa.

pamppu

Hyperaktiivi
Tuohan on sama tahti kuin on/off....ainakin meittin MLP:lle, onko on/off VILP:llä minkälaista määrää?

Jaa, mulla domoticz data kertoo että vuoden sisään on annettu vajaa 700 käynnistyskäskyä on/offille ;D Kesällä ei lähde kun parin kolmen päivän välein, kovassa pakkasessa tulee enintään yksi tauko päivässä ja välikeleilläkin enintään 3 vuorokaudessa. Tunteja tulee pari tuhatta.

MasaTku

Jäsen

Tehdäänpä siten kuin viisaammat sanovat, eli asteminuutit käyrässä mukana.

En tiedä koskiko Espejotn viittaus tätä dokumenttia johon olin aiemmin siellä Ruotsin foorumilla törmännyt? Sinäänsä mielenkiintoinen koosta yhden miehen työksi jossa on ollut apuna muita foorumilaisia:

Itse ilen Nibottajan kanssa samoilla linjoilla että ihan äkkiseltään nämä nykyajan vehkeet ovat huolestuttavan vaikeita heti tajuttaviksi jolloin se kaikkein paras hyöty jää näistä saamatta ja pahimmillaan, laitteiston käyttöikä siinä sivussa kärsii

Liitteet

• kkk.jpg
    kkk.jpg
    102,6 KB · Katsottu: 528

Jolberious

Vakionaama
Tehdäänpä siten kuin viisaammat sanovat, eli asteminuutit käyrässä mukana.
Näistä näet, miksi kone on välillä nollilla, se sulattaa.

Sillon kun asteminuutit päätyvät nollaan ja kone sammuttaa itsensä, on se saanut lämmityssyklin valmiiksi.

VILP vs MLP käynnistysmääriä on turha verrata, toisella on sulatuksen tarve ;)

Mikäli asteminuutit sahaisi 0 ja vaikka -150 väliä 20x / pvä, pitäisi jotain tehdä.

roots

Hyperaktiivi
Jaa, mulla domoticz data kertoo että vuoden sisään on annettu vajaa 700 käynnistyskäskyä on/offille ;D Kesällä ei lähde kun parin kolmen päivän välein, kovassa pakkasessa tulee enintään yksi tauko päivässä ja välikeleilläkin enintään 3 vuorokaudessa. Tunteja tulee pari tuhatta.
Mutta mikä on se pahin vrk tahti?

Espejot

Hyperaktiivi
En tiedä koskiko Espejotn viittaus tätä dokumenttia johon olin aiemmin siellä Ruotsin foorumilla törmännyt? Sinäänsä mielenkiintoinen koosta yhden miehen työksi jossa on ollut apuna muita foorumilaisia:

Jonkun innokkaan pitäis kääntää toi dokumentti :) siinä vaikka joku opinäytetyö, perhetyä F2120 sielunelämään pintaa syvemältä.

En viitannut oikeastaan mihinkään tiettyyn viestiketjuun tai dokumenttiin vaan yleisesti ruottinfoorumiin. Silloin kun harkitsin Niben F2120 pumppua niin F2120 pumpusta oli pari hassua ketjua. Olen kyllä seuraillut keskustelua senkin jälkeen kun päädyin toisenlaiseen ratkaisuun... softahan Nibellä on periaatteessa samaan runkoon perustuva. Esim kiertovesipumpun ohjaus muuttui vastikää myös maalämpöpumpuissa. Komperessorin ohjaukseen ei Niben mlp:ssä pääse vielä käsiksi muuten kuin parametrien kautta mutta noiden parametrien debukkaus taitaa olla vielä kesken. Toki "ongelma" on kertaluokkaa pienempi koska mlp:n invertteri taipuu huomattavasti alemmas kuin VILP:n. Anyway, nielenkiintoinen peli tämä F2120 ja olisihan se ollut mielenkiitoista testata ko. pumppu.... mlp kun on tylsä kuin mummon villasukat ja haittaa jo harrastusta.

Hempuli

Töllintunaaja
Niben parametreja säädettäessä olen pitänyt lokia tehdyistä muutoksista ja mielellään vielä välttänyt radikaaleja kertamuutoksia. Uplinkkiä ei meillä ole, mutta muuten käyttäytymistä seuraan ja muutokset vaikuttavat helposti viiveellä lämpötiloihin. Ei vaan ihan kaikkea ymmärrä, jotenkin pieni aavistus olisi siitä, että F2120 ohjauksessa on maalämmön softa ollut pohjalla.

Latauspumpun logiikkakin on hakusessa. Käynnistyy 20s ennen kompuraa 60%:lla ja hiipuu siitä ehkä 10-20 minuutissa 1%:iin. Sulatuksessa taas kierrättää muistin mukaan 80%. Sammuu 20s kompuran jälkeen. Meillä on siis patteriverkon kv-pumppu erikseen.

Asteminuuttien kanssa en ole järkeeni saanut, miten ulkoyksikön saisi käymään yhtä soittoa tai sitten nykyinen softa ei vaan taivu sellaiseen. Tämän hetkinen näkemys on, jotta kompuran kierroksia säädetään kompurakäyrällä ulkolämpötilan mukaan ja pientä hienosäätöä tapahtuu jonkin inssilogiikan mukaan. Näillä nollakeleillä ja muutenkin käynnistyksiä on tapahtunut viisi per vrk. Käyntiaika ~3,5h per sykli.

Meillä kompurakäyrä on max -18C ja min +4C. Sitä vastaavia kompuran hertsejä taulukoin:
1579337912485.png

Toisaalta näyttäisi siltä, että F2120 ei ole kranttu parametrisoinnista, kun niitä olen lokakuun lopusta vähän väännellyt. Sinisellä on talon sähkönkulutuksen keskiarvo viikolta ja punaisella ilmatieteen viikon lämpötilojen keskiarvo. Korreloivat keskenään oli vipu vilpissä siellä tai täällä.
1579338332973.png

pamppu

Hyperaktiivi
Mutta mikä on se pahin vrk tahti?

Se kolme, juuri tässä välikeleillä. Lämpimämmällä kelillä tauot kasvaa ja kylmemmällä kelillä lämmitysjaksot kasvaa. Koskaan ei tule sen enempää käynnistyksiä, ei niitä mahdu vuorokauteen. Käyntijakso on aina minimissään kesälläkin rapian vajaa 2 tuntia ja taas taukojakso pakkasellakin useamman tunnin. Ja sulatuksen läpihän tuo vetää kaasu pohjassa venttiiliä kääntäen.

1579355996505.png

vwg4

Vakionaama
Niben parametreja säädettäessä
"Nostin kompuran käynnistyseron asteminuutit 700 GM ja koska kompura käynnistyy -30 GM, niin vasta -380GM:ssa kompuran kierrokset nostetaan seuraavalle tasolle"

Mistä valikosta noi kompuran käynnistysero asetukset löytyy.? Vai pitääkö mulla Smo40 softa päivittää.

Jolberious

Vakionaama
"Nostin kompuran käynnistyseron asteminuutit 700 GM ja koska kompura käynnistyy -30 GM, niin vasta -380GM:ssa kompuran kierrokset nostetaan seuraavalle tasolle"

Mistä valikosta noi kompuran käynnistysero asetukset löytyy.? Vai pitääkö mulla Smo40 softa päivittää.
Painat 5sek takaisin-painiketta, niin aukeaa uusi maailma. Siellä voi tehdä kaikkea kivaa ;)

vwg4

Vakionaama
Meillä MinLaitteisto
Jep. Tuolla Mulla on vaan muut, vaan ei tuota "käynnistysero kompressori" .

Smo40 manuaali, käyttövesiasetus alta löytyy "käynnistysero kompressori", liekkö noi linkkautuu yhteen. Mulla ei siis käyttövettä tehdä vilp:llä.

Toivotaan että tulee softapäivityksellä.

Jolberious

Vakionaama
Jep. Tuolla Mulla on vaan muut, vaan ei tuota "käynnistysero kompressori" .

Smo40 manuaali, käyttövesiasetus alta löytyy "käynnistysero kompressori", liekkö noi linkkautuu yhteen. Mulla ei siis käyttövettä tehdä vilp:llä.

Saattoi olla Hempulilla myös smo40.
Itsekin tuota pyörittelin kuluneella viikolla viimeksi, mutta sekoitin 5s valikon, kun sieltä vaihdettiin lisälämpö porrastetusta shunttiohjattuun.

Hempuli

Töllintunaaja
SMO40 löytyy. Huoltovalikossa 5.2.3 meillä on vain kompura ja lämmitys, mikä johtaa ilmeisesti siihen, että meillä ei päävalikossa ole lainkaan käyttövettä.

Jolberious

Vakionaama
Siis mitä tuo käynnistysero kompressorit oikein tarkoittaa.
SMO40 voi kytkeä 8 ulkoyksikköä.
Miköli yhdessä ei riitä hönkä, käynnistetään toinen jne.
Lisäksi niitä vuorotellaan, ettei ulkoyksikkö 1 starttaa aina ja siinä on 2000h mittarissa vuodessa, kun ulkoyksikkö 4nen ei ole käynnistynyt kertaakaan.

Nibottaja

Aktiivinen jäsen
SMO40 voi kytkeä 8 ulkoyksikköä.
Miköli yhdessä ei riitä hönkä, käynnistetään toinen jne.
Lisäksi niitä vuorotellaan, ettei ulkoyksikkö 1 starttaa aina ja siinä on 2000h mittarissa vuodessa, kun ulkoyksikkö 4nen ei ole käynnistynyt kertaakaan.
Ahaa, eli sillä ohjataan useampaa kompuraa. No ihmekös etten osannut yhdistää tuota "säätöä" omaan laitteeseen :D

Hempuli

Töllintunaaja
Siis mitä tuo käynnistysero kompressorit oikein tarkoittaa.
Käytännössä havaittua ja @kurre orava ruotsiforumilta bongattua kompuran kierrosten nostoa. Asteminuutit kun menevät miinukselle käynnistysasteminuutit lisättynä 0,5x käynnistysero, niin kompuran kierrokset nousee kertaluokkaa eli ~30 Hz.

vwg4

Vakionaama
Meillä MinLaitteisto 4.9.3
Ei tullu softapäivityksellä...

SMO40 löytyy. Huoltovalikossa 5.2.3 meillä on vain kompura ja lämmitys, mikä johtaa ilmeisesti siihen, että meillä ei päävalikossa ole lainkaan käyttövettä
Näin se on meilläkin. Ei siis ole tästä kii.
Mielenkiintoista, niinköhän tuo on että F2040+SMO40 yhdistelmälle tuota asetusta ei tueta. Sinänsä tunnostaa että on Smo40, eli ohjaus puolen asia, ei niinkään ulkoyksiköstä kiinni.

Pitää Nibeltä kysäistä.

Tuon @Hempuli @kurre orava mainitsema ryntäily kyl tapahtuu. Jos asteminuutit alhaalla, kompuralla pyydetään urakalla kierroksia.

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Täytyy katsoa jos jossain vaiheessa saisi aikaiseksi tehdä tiivistelmä ”ralleballen” havainnoista suomen kielelle käännettynä. Kunhan saa hiukan laboroida tuon oman pumpun kanssa niin on ehkä helpompaa muotoilla tekstiä sitten. Vai teitkö jo @Hempuli jonkinlaisen käännöksen itsellesi tuosta? Turha tietty keksiä pyörää uudestaan.

Eilen kun luin ajatuksen kanssa noita niin totesin että ralleballe:kin oli alkuun otaksunut teesin joka ei täysin täsmännyt vaan hän korjasi sen sitten myöhemmässä vaiheessa.

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Pumppu nostettu paikalleen.

Aika kätevästi se meni, vajaassa puolessa tunnissa kun oli riittävän tehokas nosturi riittävällä ulottuvuudella. Eli vaikka aina lohdutetaan et koolla ei oo väliä niin ainakin nostureiden osalta tuo ei pidä paikkaansa...

Jalustan takapilarit menevät alas kaivantoon kallioon asti, niitä valoin täyteen betonia ja laitoin kierretangot jolla ruuvasin vanerilevyn kiinni. Etupään harkot ovat vaan soran päällä, jos painuvat niin täytynee käyttää noita säätöjalkoja. Voi olla että hiukan pitää hienosäätää tuota asentoa vielä mutta se onnistunee ihan kotikonstein. Painopiste lienee kuitenkin edestä katsottuna ikään kun takana ja oikealla jolloin suurin paino kohdistuu noihin takapilarien päälle.

Liitteet

• F2120 paikalleen nostettuna.jpg
    F2120 paikalleen nostettuna.jpg
    248,7 KB · Katsottu: 664
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom