Daikin Perfera 30 ja 40

-T

Aktiivinen jäsen
niin ei kaukosäädintä ollenkaan..kokö.. :) ?

omistatko jomman kumman pumpun? tyytyväinen? sulatukset ok? talvella riitti hyvin lämpöä kovillakin pakkasilla?

-T

Aktiivinen jäsen
ilmeisesti toinen malli on poistunut jo. yksi asentaja kuittasi. nyt tarjolla vain A mallia.

tuossa a- mallissa on tullut parannuksia mm. kaks osainen ilmaohjaus
siiveke(parempi ilman ohjaus), suodatinta parannettu eli on parempi
versio tuosta s mallista ja se s malli on poistunut.

Viimeksi muokattu:

-T

Aktiivinen jäsen
onko joku käyttänyt noita ohjelmointeja appin kautta?

ohjelmointi aktiivinen ja päällä nyt. daikin appin home valikossa näkyy aiemmin käytetty lämpötila. joka on siis eri kuin mitä ohjelmissa käytetyt. ottaahan se sen lämpötilan nyt ohjelmoinnista? tuosta home näkymän lämpötila ei tarvitse välittää?

bungle

Vakionaama
niin ei kaukosäädintä ollenkaan.

Eiku vanhat toimi wifissä ilman pilveä. Uusimmissä ei enää paikallista wifi ohjattavuutta vaan kaikki komennot kiertää Daikinin palvelimen kautta. Kaikissa toki kake. Mutta itse en ole kaukosäätimeen oikeastaan koskenutkaan. Eli siinä mielessä aika turha kapistus.

Tinke-80

Jäsen
Mistä Daikin Comfora H ottaa tuon sisälämpötilan? Näyttää 23 astetta?

1745303307460.jpeg

Husky

Hyperaktiivi
FYI: Panan tapauksessa tuolla asetuksella pystyy kikkailemaan siten että vehje menee huomattavasti pienemmälle ottoteholle kuin normaalisti ja silti puhaltaa ns riittävän lämmintä ulos. Ihme bugi softassa.
Pitää laittaa setpoint alle 17.5, mutta kun korjaus +3 niin vastaa 20.5:ttä mutta tosiaan saa ottotehoa alas (ja auttaa vähån katkoiluun)

bumbben

Tulokas
Tervehdys.

Täällä olikin sisäyksikön ilmoittamista lämpötiloista puhetta. Täällä on Daikin Perfera jäähdytyskäytössä betonikolossissa. Tässä kun ilmat alkaa lämpenemään, niin sisälämpötila asunnossa nopeasti jo nyt 24-25c välillä. Ihmettelin aieminpa vuosina miksi pumppu ei lähde pyörimään vaikka tavoite asetettu esim. 23c. Nyt kun Onectaa katsellut, niin tosiaankin läpivienti tms. varmaan hohkaa viileää anturille, koska esim. tällä hetkellä näytti Onecta 21c ja lämpömittari keskeltä asuntoa 24c. Huomasin myös nyt, että kun laitoin tavoitteen 20c ja pumppu käynnistyi, niin itse asiassa Onectan ilmoittama lämpötila nousi 23c eli ilmeisesti ilmavirta sitten lämmitti myös anturin lähemmäs oikeaa sisälämpötilaa.

Oliko jollain tietoa, mitä tuolle tehtävissä? Yksi vaihtoehto tietenkin pyörittää ja esilämmitellä pumppua /anturia puhalluksella, arvaisin kuitenkin että lienee parempikin ratkaisu vuonna 2025. :D

Luukku

Vakionaama
Täällä on Daikin Perfera jäähdytyskäytössä betonikolossissa.

Onectan ilmoittama lämpötila nousi 23c eli ilmeisesti ilmavirta sitten lämmitti myös anturin lähemmäs oikeaa sisälämpötilaa.
Jäähdytyskäytössä kannattaa laittaa se asetus päälle, että puhallin käy koko ajan. Kuivaa myös kennoa jäähdytyksen jälkeen. Kaukosäätimen "huoltovalikosta" se asetus löytyy. Käyttöohjeesta löytyy muistaakseni vai oliko joku service ohje? Joku muistaa paremmin.
Edit: kuva lisätty ohjeesta (service ohje)

Liitteet

• IMG_5414.png
    IMG_5414.png
    250,5 KB · Katsottu: 155
Viimeksi muokattu:

jsalmika

Aktiivinen jäsen
Mutta miten on, toimiiko? (Edit; Heat Boost on esitteen mukaan myös uudessa Comforassa mutta takkatoimintoa ei tosiaan ole mainittu)

Tarkoittaakohan suurempi lämmitysteho epäsuorasti myös harvempia lämmityssyklin keskeyttäviä sulatuksia kosteilla keleillä, joita on usein juuri nollan tuntumassa vai onko Daikinien sulatuslogiikka samanlainen mallista riippumatta?
Tuli varmaan kirjoitettua tuonne toiseen ketjuun liian pitkä sepustus, jota kukaan ei jaksanut lukea alkua pitemmälle, joten kokeillaanpa täällä...

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Mites porukalla Daikin toimii nyt kun päivällä on +10 astetta ja yöllä pikkupakkasia? Itsellä piti laittaa P40:n kompensointi maksimiin jotta laite älyäisi yöllä lämmittää asetuksella 21,5 astetta. Sulatuksia ei öisinkään ole ollut, varmaan johtuu alhaisesta ilmankosteudesta.

jsalmika

Aktiivinen jäsen
29.4. asennettu Perfera 30 on nyt pitämässä ylläpitolämpöä lähdettyämme vappupäivän iltana mökiltä ja pidettyämme paikalla ollessa sitä ennen lämpötila-asetusta 20. ja tällaisia käppyröitä siellä näkyy. Tulkita en osaa eikä juuri nyt ole mielenkiintoakaan. Erillinen sisäilman lämpötila-anturi n. 5m päässä ilp:stä ei ollut kerännyt tilastoa mutta laitoin toiminnon nyt päälle. Aika tasainen todellinen lämpötila mökillä on ollut sen mitä olen aika ajoin etähallinnasta katsonut.

Lämpötilahistoria ja ilmankosteus (Onectasta)

daikin lämpötilahistoria_20250505.png

Virrankulutus (smart plugista)

daikin virrankulutus_20250505.png

Viimeksi muokattu:

Luukku

Vakionaama
Mites porukalla Daikin toimii nyt kun päivällä on +10 astetta ja yöllä pikkupakkasia?
Päivällä katkokäyntiä ja yöllä yhtäjaksoista.
Automaatiolla sais laitettua koneen päiväksi "on/off" moodiin, mutta en ole ehtinyt vielä säätämään.

Liitteet

• IMG_5495.jpeg
    IMG_5495.jpeg
    63,6 KB · Katsottu: 48

Humphrey

Tulokas
Onkohan näiden flash streamer -ilmanpuhdistus tarkoitettu jatkuvaan käyttöön aina päällä olevaksi, vai satunnaisempaan käyttöön? Eipä ohjekirja ja esitteet tästä(kään) turhan paljoa turinoi.

Pugi

Jäsen
Hyvin toimii Daikinin P40 ohjaus HA:lla ja xiaomin lämpömittari jossa custom firmis. Tarveohjaus minimissä, pyynti 23. Toisella puolella kämppää nurkan takana lämpömittarilla kun putoaa 21,6C niin HA antaa daikinille käskyn käynnistyä ja sammuttaa kun lämpötila nousee 22,3C. Riittää näin keväällä teho kun yöllä ei putoa pitkäksi aikaa ulkona alle +3C.

Liitteet

• Screenshot_20250515_092304_Home Assistant.jpg
    Screenshot_20250515_092304_Home Assistant.jpg
    79,2 KB · Katsottu: 46
Viimeksi muokattu:
Käyttääkö porukka täällä tuota älykäs silmä toimintoa? Meillä ilp (perfera 30) suhteellisen keskeisellä paikalla olkkarissa ja kun huoneeseen kävelee niin puhaltaa usein päin. Älykäs silmä vähentää tätä aika hyvin tai puhallus pysyy poissa tieltä.
Ominaisuus mistä en tykkää, että jos ei havaitse liikettä 20minuuttiin niin menee ns virransäästöön ja nostaa pyyntilämpötilaa +2c. Jos olen pyynniksi laittanut 22c niin meneekin siis 24c? En haluaisi lämpötilan nousevan asunnossa vaan siksi ettei olkkarissa olla 20minuuttiin.

Miten käytätte älykäs silmää tai onko puhalluksesta haittaa samassa huoneessa?

jsalmika

Aktiivinen jäsen
Emme käytä - tai oikeastaan emme tiedä käytämmekö punasilmää - mutta pitääpä kokeilla nyt kun on ekaa kertaa viilennystarvettakin.

Viimeksi muokattu:
Morjens!

Täällä taas "Mr. pahvimuki" ;D

Siinä se rappauksen ja pumpun välissä edelleen törröttää, näillä keleillä en muista kuulleeni koneen sulattavan "pariin kuukauteen" eikä varmaan pitäisikään.

Saanko kysyä tuosta Perfera 40 laitteesta pari juttua:

1) se sisäyksikkö minulla välillä kymmenen sekunnin välein "napsahtaa", ei kovaa mutta kuitenkin niin että vähän häiritsevä ääni jos vieressä satuu olemaan. Onko tämä "ok"? Mitä pitäisi tehdä?

2) mulla on tuo ajastus "schedule" sellainen, että päivisin lämpötila asennettu 21,0 C asteeseen ja idea yöllä 00:00-06:30 antaisi lämpötilan laskea 17,0 C asteeseen. Kuitenkin joka ikinen kerta kello 00:00 Perferea aloittaa kovan puhalluksen ja mielestäni tuolloin alkaa pukkaamaan viilemämpää ilmaa vaikka minulla tuo "HEAT" moodi päällä. Itse kuvittelisin, että laite toimisi niin että yöllä puolenyön jälkeen antaa koneen levätä ja kun lämpötila laskee alle 17,0 C niin rupeaa sen verran lämmittämään ettei tuon alle mennä. Sitten 06:30 aamulla nostaisi taas lämpötilan 21,0 C. Mielestäni laite ei kuitenkaan ihan tuolla logiikalla toimi, mikä tässä menee reisille?

-T

Aktiivinen jäsen
itsellä vähän samanlainen ajatus. ainakin oma tuntuma on että hyvin toimii. onhan varmasti aurinko kuva ajastus näkymässä missä näkyy kaikki päivät? itsellä taitaa olla 16 asetus päällä yön ajan. vai pitääkö pyyntiä vain laskea vielä lisää...? oletkos katsonut lämpötilaa mitä se näyttää

Morjens!

Täällä taas "Mr. pahvimuki" ;D

Siinä se rappauksen ja pumpun välissä edelleen törröttää, näillä keleillä en muista kuulleeni koneen sulattavan "pariin kuukauteen" eikä varmaan pitäisikään.

Saanko kysyä tuosta Perfera 40 laitteesta pari juttua:

1) se sisäyksikkö minulla välillä kymmenen sekunnin välein "napsahtaa", ei kovaa mutta kuitenkin niin että vähän häiritsevä ääni jos vieressä satuu olemaan. Onko tämä "ok"? Mitä pitäisi tehdä?

2) mulla on tuo ajastus "schedule" sellainen, että päivisin lämpötila asennettu 21,0 C asteeseen ja idea yöllä 00:00-06:30 antaisi lämpötilan laskea 17,0 C asteeseen. Kuitenkin joka ikinen kerta kello 00:00 Perferea aloittaa kovan puhalluksen ja mielestäni tuolloin alkaa pukkaamaan viilemämpää ilmaa vaikka minulla tuo "HEAT" moodi päällä. Itse kuvittelisin, että laite toimisi niin että yöllä puolenyön jälkeen antaa koneen levätä ja kun lämpötila laskee alle 17,0 C niin rupeaa sen verran lämmittämään ettei tuon alle mennä. Sitten 06:30 aamulla nostaisi taas lämpötilan 21,0 C. Mielestäni laite ei kuitenkaan ihan tuolla logiikalla toimi, mikä tässä menee reisille?

Lisäys edelliseen.

Soitettu Daikinille tuosta "naps" äänestä, eivät tietenkään puhelimessa siitä mitään pystyneet sanomaan, lupasivat palata asiaan.

Kuinka pitkä takuu näissä Daikinin pumpuissa on?

Tuossa alla kuva tuosta "schedulesta". Kyllä siinä näyttäisi kaikki olevan ok.
Tuota kello 00:00 tapahtuvaa "kovaa puhallusta kylmemmällä ilmalla" en ymmärrä jos siis minuutti aikaisemmin lämpötilaksi pyydetty 21 C ja sitten haluaa väkisin viilentää kämpän vaikka lämmitystoimito päällä.

Itse kuvittelisin, että pumppu on hiljaa kunnes lämpötila tippuu alle 17 C ja sitten taas tarve lämmittää.

Screenshot 2025-05-21 095754.jpg

Luukku

Vakionaama
Soitettu Daikinille tuosta "naps" äänestä, eivät tietenkään puhelimessa siitä mitään pystyneet sanomaan, lupasivat palata asiaan.
Täällä tuo "naps" kuuluu näin keväisin, kun lämmitystarve on vähäisempää ja pumppu välillä huilaa, sitten kun termari havaitsee lämmöntarvetta niin ulkoyksikkö käynnistyy ja sisäkenno alkaa lämmetä, silloin tuota napsumista saattaa esiintyä. Lämpölaajanemista. Samaa kuin sulatuksen jälkeen talvella.

Luukku

Vakionaama
Tuota kello 00:00 tapahtuvaa "kovaa puhallusta kylmemmällä ilmalla" en ymmärrä jos siis minuutti aikaisemmin lämpötilaksi pyydetty 21 C ja sitten haluaa väkisin viilentää kämpän vaikka lämmitystoimito päällä.
Kun lämpötilapyynti muuttuu niin tekiskö se jonkinlaisen "testin" sekoittamalla ilmaa? Kokeile muuttaa aikaa esim tunti aikaisemmaksi tai myöhemmäksi, onko sillä mitään vaikutusta.
Kyllähän tuo käytös noin päin vähän ihmeellinen on. Itsellä juuri pyynnin madalluksella saa pumpun rauhoittumaan sulatuksen jälkeen, kun automaatio laskee pyyntiä muutamaksi minuutiksi.

Täällä tuo "naps" kuuluu näin keväisin, kun lämmitystarve on vähäisempää ja pumppu välillä huilaa, sitten kun termari havaitsee lämmöntarvetta niin ulkoyksikkö käynnistyy ja sisäkenno alkaa lämmetä, silloin tuota napsumista saattaa esiintyä. Lämpölaajanemista. Samaa kuin sulatuksen jälkeen talvella.

Kiitos vastauksesta, tämä kuulostaa ihan loogiselta. Minun Daikinista tuo kevyt "naps" vain kuuluu pahimmillaan kymmenen sekunnin välein, joka tapauksessa useamman kerran minuutissa. Eihän se mikään kova ääni ole mutta ilp kun on olohuoneessa ja keittiössä naputtelen etähommia ehkä seitsemän metrin päässä niin kyllä se sinne ärsyttävästi kuuluu.

Jos tuossa pumpussani takuu voimassa niin joku Daikinin yhteistyökumppani tuota lupasi tulla katsomaan.

Onko täällä kesällä vielä lukijoita?

Hei, tehkääpä palvelus, kuunnelkaapa niitä omia Perfera ilppejänne.

Kuuluuko muilla 10-15 s välein sellainen pikkuinen ”napsahdus”, vähän kuin vaikka kynän päällä tökkäisi kovaan muoviin?

Ei kova ääni mutta kuuluu kuitenkin esim minulla olohuoneesta keittiöön…

TJAP

Aktiivinen jäsen
Onko täällä kesällä vielä lukijoita?

Hei, tehkääpä palvelus, kuunnelkaapa niitä omia Perfera ilppejänne.

Kuuluuko muilla 10-15 s välein sellainen pikkuinen ”napsahdus”, vähän kuin vaikka kynän päällä tökkäisi kovaan muoviin?

Ei kova ääni mutta kuuluu kuitenkin esim minulla olohuoneesta keittiöön…
Ei ole Perferaa, mutta Stylish löytyy. Onko Perferassa ilmanpuhdistus toiminto? Jos on, ota pois päältä + lisäksi ota sisäyksikön suodattimet pois. Testaa muutama minuutti, napsuuko?

Humphrey

Tulokas
Onkohan näiden flash streamer -ilmanpuhdistus tarkoitettu jatkuvaan käyttöön aina päällä olevaksi, vai satunnaisempaan käyttöön? Eipä ohjekirja ja esitteet tästä(kään) turhan paljoa turinoi.

Tämän käyttötapa kiinnosti senkin verran, että pistin tuolloin tiedustelun myös Daikinin tukeen. No eipä ole reilussa kolmessa viikossa vielä vastausta löytynyt.

-T

Aktiivinen jäsen
eikös kosteudenpoistoa saa tosiaan itse säätää puhalluksen voimakkuuden suhteen? olemattomasti puhaltelee automaatti asetus ja ei varmaan kovin hyvin saa isosta tilasta poistettua kostettu tuolla puhalluksen määrällä...?

powerful hieman paremman voimakkuuden saa mutta olisi suotava kyllä saada säädettyä itse,kuten aiemmissa pumpuissa on saanut...

Viimeksi muokattu:

puuteknikko

Vakionaama
Kosteudenpoistossa pyritään minimoimaan kennon lämpötila, jotta siihen tiivistyisi kunnolla kosteutta ilmasta ja siksi puhallusnopeus on alhainen. Voithan laittaa koneen jäähdytykselle vaikka minimipyyntiin ja sitten säätää puhallusnopeuden halutuksi, yhtä lailla sekin toimii kosteuden poistamiseen.

TJAP

Aktiivinen jäsen
eikös kosteudenpoistoa saa tosiaan itse säätää puhalluksen voimakkuuden suhteen? olemattomasti puhaltelee automaatti asetus ja ei varmaan kovin hyvin saa isosta tilasta poistettua kostettu tuolla puhalluksen määrällä...?

powerful hieman paremman voimakkuuden saa mutta olisi suotava kyllä saada säädettyä itse,kuten aiemmissa pumpuissa on saanut...

Kosteudenpoistossa pyritään minimoimaan kennon lämpötila, jotta siihen tiivistyisi kunnolla kosteutta ilmasta ja siksi puhallusnopeus on alhainen. Voithan laittaa koneen jäähdytykselle vaikka minimipyyntiin ja sitten säätää puhallusnopeuden halutuksi, yhtä lailla sekin toimii kosteuden poistamiseen.

Onko kenelläkään tietoa, voiko esimerkiksi Daikinissa käyttää jäähdytykseen pelkästään kosteudenpoisto asetusta vaikka koko kesän? Rasittaako/vahingoittaako se laitetta jotenkin? Syksyllä kenno pask**a tai ainakin umpi homeessa?

Back
Ylös Bottom