Mitsubishi ecodan PUD-SWM 80 YAA kokemuksia

mobbe

Vakionaama
Nyt olisi ensimmäinen vuosinä täynnä kun vilppi on ollut käytössä ja tässä hieman kulutuslukemia sekä tuottoa.
Meillä siis vilppi tuottaa lämpöä pattereihin ja lattilämmitykseen osassa taloa, sekä lämminvesi jota menee samalla myös pesuhuoneen ja khh lattialämmitykseen. Aikalailla toukokuu-syyskuu pumppu oli kesäasetuksella.
Koko vuoden kulutus: 5985kwh
Koko vuoden tuotto: 13090kwh

Sitten miten pumppu on kuluttanut lämmitykseen/lämpimään veteen.
Lämmitys: 2580kwh Lämmin vesi: 3399kwh
Ja tuotto:
Lämmitys: 6410kwh Lämmin vesi: 6677kwh

Ennen vilppiä vuodessa meni sähköä reilu 20000kwh ja nyt näyttäisi vuodessa menevän noin 11200-11400kwh, eli ihan mukavasti on kulutus pienentynyt.

Jos noista kulutus/tuottotiedoista joku paremmin asioista tietävä osaisi sanoa että onko suhteet hyvät vai huonot ja kannattaisiko jotain muuttaa niin olisin kiitollinen.
Taloussähköön kului siis n.5400 kwh vuodessa (11400kwh-5985kwh) joten ennen lämmitykseen kului 14600 kwh (20000kwh- 5400 kwh) nykyään siis 5985 kwh josta voi laskea että vuocicop on 2.4 (14600kwh/5985kwh) ei siis hyvä joka johtunee tuosta käyttövedellä pesuhuoneen lämmittämisestä eikö sille saa tehtyä putkimuutoksia?
 

Passo1983

Jäsen
Taloussähköön kului siis n.5400 kwh vuodessa (11400kwh-5985kwh) joten ennen lämmitykseen kului 14600 kwh (20000kwh- 5400 kwh) nykyään siis 5985 kwh josta voi laskea että vuocicop on 2.4 (14600kwh/5985kwh) ei siis hyvä joka johtunee tuosta käyttövedellä pesuhuoneen lämmittämisestä eikö sille saa tehtyä putkimuutoksia?
Kyllä muutokset mahdollisia on, mutta miten iso remppa niiden takia pitää tehdä ei vielä ole tiedossa.
Järjestelmän asentaneen putkarin mukaan viimeistään käyttövesiputkiremontin yhteydessä se kannattaa tehdä. Hän ei sen paremmin ehtinyt tutkimaan miten sen saisi muutettua helpoiten.
Mutta mennään nyt tällä kokoonpanolla toistaiseksi, vilp muutos vei oravannahat hetkeksi aikaa kassasta.
 

pökö

Kaivo jäässä
vuocicop on 2.4 (14600kwh/5985kwh) ei siis hyvä joka johtunee tuosta käyttövedellä pesuhuoneen lämmittämisestä eikö sille saa tehtyä putkimuutoksia?
Kyllä se johtuu enemmän siitä että käyttövesi tehdään loppuun asti pumppaamalla, pakkasella cop on lähempänä yhtä kuin kahta.

Toki lattialämpö olisi hyvä olla lämmitysvedessä
 

Lasse_r

Jäsen
Onko kukaan eristänyt koneen sisäisiä kupareita tai lisäeristänyt koneelta lähteviä putkia?


Itsellä tämä mielessä kun mittasin viime talvena lämpökameralla että putket hohkasivat -20 asteen lämpötilassa noin +15 asteisena

Kuva avuksi
IMG_2398.jpeg
 

Uhrilahja

Jäsen
Nyt pitäs sitten tehdä päätös ottaako VILP Mitsu vai Daikin?
Daikinin ja Mitsun käyrät liitteenä.
Daikinissa olisi puskurivaraaja mukana, Mitsussa tarjoukseen sitä ei oltu eritelty mutta kone on 9kw vs Daikinin 8kw.

Myyjältä sain vastauksen vielä tähän puskurivaraaja: Mitsun minimi teho on 1,7kw ja se pystytään hukkaamaan kostean tilan piireihin. Tiloissa ei ole rajoittavaa termostaattia joten minimivirtaus ylittyy.

Tähän verrattuna Mitsu Ecodan 9kw SWM80YA
EHST20D-YM9D kyllä tykimpi:
-15 asteessa 7,3 (50 ast) ja 6,6kw (35 ast)
-25 asteessa 4,6 (45 ast)
Daikin:q
IMG_20241023_133939.jpg

IMG_20241023_130212.jpg

Miten nää voi olla näin erilaiset?
Siinäpä vasta kysymys...

Kaikki kovasti väittää että oma laite on paras ja kaikilla hyvät huollot ja varaosatkin.
Mitsussa 200l pönttö ja Daikinissa 230l.
Mites mölyt? Pumpun saa talon päätyyn ja väliin jää yksi varasto ja pesutilat joten en usko äänen kantautuvat sieltä asti makuuhuoneisiin?

Talo: 2000 valmistunut vesikiertoisella lattialämmityksellä, öljy kattila ei toiminnassa lämpeää nyt sähkövastuksilla.
Sunairin IV kone jossa jossa talteenotto ja kuntotarkissa siinäkin sanomista.
Olohuoneessa iso varaava takka.
Ilp ei ole asennettu.
Asuinala 131, rakennusala 205 (talli + 2 lämmintä varastoa yhdessä tasossa) eli loput neliöt perus lämmintä alaa. Tilavuus 533m3. Kaikki tilat saman Katon alla.
 
Viimeksi muokattu:

Vilhonen

Jäsen
Nyt pitäs sitten tehdä päätös ottaako VILP Mitsu vai Daikin?
Daikinin ja Mitsun käyrät liitteenä.
Daikinissa olisi puskurivaraaja mukana, Mitsussa tarjoukseen sitä ei oltu eritelty mutta kone on 9kw vs Daikinin 8kw.

Myyjältä sain vastauksen vielä tähän puskurivaraaja: Mitsun minimi teho on 1,7kw ja se pystytään hukkaamaan kostean tilan piireihin. Tiloissa ei ole rajoittavaa termostaattia joten minimivirtaus ylittyy.

Tähän verrattuna Mitsu Ecodan 9kw SWM80YA
EHST20D-YM9D kyllä tykimpi:
-15 asteessa 7,3 (50 ast) ja 6,6kw (35 ast)
-25 asteessa 4,6 (45 ast)
Daikin:q katso liitettä 100927
katso liitettä 100928
Miten nää voi olla näin erilaiset?
Siinäpä vasta kysymys...

Kaikki kovasti väittää että oma laite on paras ja kaikilla hyvät huollot ja varaosatkin.
Mitsussa 200l pönttö ja Daikinissa 230l.
Mites mölyt? Pumpun saa talon päätyyn ja väliin jää yksi varasto ja pesutilat joten en usko äänen kantautuvat sieltä asti makuuhuoneisiin?

Talo: 2000 valmistunut vesikiertoisella lattialämmityksellä, öljy kattila ei toiminnassa lämpeää nyt sähkövastuksilla.
Sunairin IV kone jossa jossa talteenotto ja kuntotarkissa siinäkin sanomista.
Olohuoneessa iso varaava takka.
Ilp ei ole asennettu.
Asuinala 131, rakennusala 205 (talli + 2 lämmintä varastoa yhdessä tasossa) eli loput neliöt perus lämmintä alaa. Tilavuus 533m3. Kaikki tilat saman Katon alla.
Itsellä v1998, 179+35m2 ja PUD-SWM80YAA Päijät-Hämeessä. -18C paikkeilla välillä avittelee vastuksilla. Nyt jos täytyisi valita niin ottaisin pykälää isomman ja todennäköisesti Zubadanin. Minimitehoissa ei 80 ja 100 mallin välillä juuri eroja ole, joten ei pitäisi pätkäkäyntiäkään pahentaa lämpimämmillä keleillä.
 

Uhrilahja

Jäsen
Itsellä v1998, 179+35m2 ja PUD-SWM80YAA Päijät-Hämeessä. -18C paikkeilla välillä avittelee vastuksilla. Nyt jos täytyisi valita niin ottaisin pykälää isomman ja todennäköisesti Zubadanin. Minimitehoissa ei 80 ja 100 mallin välillä juuri eroja ole, joten ei pitäisi pätkäkäyntiäkään pahentaa lämpimämmillä keleillä.
Olikos sulla puskurivaraaja tässä kokoonpanossa?
Kulutus tiedot (kokonaissähkö) kans kiinnostaa
 

Vilhonen

Jäsen
Olikos sulla puskurivaraaja tässä kokoonpanossa?
Kulutus tiedot (kokonaissähkö) kans kiinnostaa
On 100l puskuri.
2021 14448 kWh
2022 13668 kWh
2023 13586 kWh

Vilpin osuus ~7000 kWh (laitteen itse ilmoittama), mutta on melkolailla kohdillaan.
Käyttöveden osuus tuosta on ~1800 kWh.
Talvella 1-2 pinokuutioa koivua takassa.
 
Viimeksi muokattu:

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Kiinteä sähkösopimus loppuu lokakuun lopussa ja pörssisähkösopimus alkaa marraskuun alussa. Ekan kerran olen pörssisähkösopimuksen puitteissa.
Yritin laittaa ajastuksen lämmitykselle sisäyksiköstä mutta en vaan saanut sitä toimimaan joten tein sitten Melcloudin kautta ajastuksen koka näyttäisi toimivan.
Luulen, että en jaksa/viitsi seurailla sähkönhintaa päivittäin ja sen mukaan muuttaa ajastuksia tai lämpöpyyntejä joten laitoin ajastukset siten, että joka ilta klo 20:00 lämpöpyynti on 22 astetta ja aamulla klo 06:00 pyyntö on 20 astetta (sisälämpötilan mukaan ohjaus).
Sähkönhinnat ovat yöllä tyypillisesti matalammat kuin päiväsaikaan jonka takia luulen, että keskimäärin lämmitys tulee tällä tavalla halvemmaksi vaikka COP varmaankin huononee.
Tein joka viikonpäivälle erikseen nuo ajastukset jotta olisi helpompi muuttaa niitä tarvittaessa koska voihan olla, että viikonloppuna olisi taloudellisempaa pitää koko ajan pyynti tasaisena jos sähkönhinta on melko vakaa silloin.
Mitä mieltä olette tästä systeemistä, toimiiko kuten ajattelin?
Onko muilla vastaavaa siis ilman mitään älyohjausta käytössä?
 

rajis

Jäsen
Kiinteä sähkösopimus loppuu lokakuun lopussa ja pörssisähkösopimus alkaa marraskuun alussa. Ekan kerran olen pörssisähkösopimuksen puitteissa.
Yritin laittaa ajastuksen lämmitykselle sisäyksiköstä mutta en vaan saanut sitä toimimaan joten tein sitten Melcloudin kautta ajastuksen koka näyttäisi toimivan.
Luulen, että en jaksa/viitsi seurailla sähkönhintaa päivittäin ja sen mukaan muuttaa ajastuksia tai lämpöpyyntejä joten laitoin ajastukset siten, että joka ilta klo 20:00 lämpöpyynti on 22 astetta ja aamulla klo 06:00 pyyntö on 20 astetta (sisälämpötilan mukaan ohjaus).
Sähkönhinnat ovat yöllä tyypillisesti matalammat kuin päiväsaikaan jonka takia luulen, että keskimäärin lämmitys tulee tällä tavalla halvemmaksi vaikka COP varmaankin huononee.
Tein joka viikonpäivälle erikseen nuo ajastukset jotta olisi helpompi muuttaa niitä tarvittaessa koska voihan olla, että viikonloppuna olisi taloudellisempaa pitää koko ajan pyynti tasaisena jos sähkönhinta on melko vakaa silloin.
Mitä mieltä olette tästä systeemistä, toimiiko kuten ajattelin?
Onko muilla vastaavaa siis ilman mitään älyohjausta käytössä?
Itse olen juurikin näin toiminut kanssa, siitälähtien kun kwhnetin tuki loppui melcloudille. Sitte jos on tullut hurjia sähkönhintoja yhdeksi päiväksi, niin olen vain nostanut pyyntiä yölle hieman lisää.
 

finishtilt

Tulokas
Iltaa. Tuo swm80 asennettu reilu vuosi sitten. Patteritalo 1krs ja paluussa alpha 1 25-60 180 pumppu ja 90l puskuri. Olis tarkotus liittää 500l puskuri rinnalle tohon. Tarviikohan sille vielä oman kv-pumpun vai miten ootte vastaavia toteuttanut? Tuntuu kokemusta/osaamista omaavat putkarit olevan kiven alla.
 

rajis

Jäsen
Tervehdys. Onko porukka kokeillut tämmöistä palvelua melpump.com ? Bongasin itse vasta äsken etsiessäni vaihtoehtoja pörssisähköohjaukselle.
Laitoin nyt oman pumppuni tähän palveluun. Näiltä löytyy oma android softa(vai onko nyt vain jonnin sortin plugin selaimeen, jonka saa puhelimen etusivulle kuten ohjelmatkin), josta näkee hieman enemmän asioita, kuin melcloudista (esimerkiksi pumpun hertsit).

Mutta se minkätakia kiinnoistun enemmän, niin maksaa vain 30e/vuosi ja sähkönhinnan ohjaukseen pystyy vaikuttamaan varsin kattavasti.
30päivän free trial vielä näin alkuun, kokeilujen ajaksi
 
Viimeksi muokattu:
Sepäse... alhaalla vaihteeksi. Saas nähdä kuinka kauan tälläkertaa
Muuten ei haittaisi Melcloudin sekoilut, mutta itse pumppukin kyykkäsi samalla, eli oli juminut käyttöveden lämmitysmoodiin, eikä ulkoyksikkö pyörinyt ollenkaan. Eikä ollut pyörinyt pitkään aikaan, koska veden lämpö oli vain 35 astetta. Ja kun sisäyksikkö oli käyttövesi lämmitysmoodissa, niin ei tietenkään kierrättänyt pattereissakaan vettä, koska siellä on sisäinen systeemi, joka ohjaa veden lämmitysmoodissa kaiken lämmön veden lämmitykseen, ja sulkee kierron pattereille.

Jos en olisi sattunut olemaan paikalla, niin huonompi juttu. Nyt sentään tuli tolkkuihinsa buuttaamalla sisäyksikkö. On tämä todella "luotettavaa" tekniikkaa.

Öljylämmityksessä riitti kun muisti tilata kerran vuodessa öljyä ja vaihtoi polttimen suuttimen joko kerran vuodessa tai kahden vuoden välein (no lasketaan vielä nokikolari kerran vuodessa kuvioon).

Tätä saa vahtia jatkuvasti, buuttailla kerran kuukaudessa. Kun vielä etävalvontakin hajoaa, niin sitten kai pitää muuttaa asumaan sisäyksikön kanssa samaan huoneeseen, jotta voi valvoa toimintaa siellä.

Virhelokeissa ei tietenkään näkynyt mitään, vaikka oli selkeässä virhetilassa ... Ellei sitten ole niin äärimmäisen typerä systeemi, että putsaa lokin kun buutataan.
 
Mahtaako melcloud olla taas alhaalla, näytti katkenneen tietojen lähettäminen 13:00 tienoilla ja virhettä vilkuttelee wifi palikka, vaikka muuten talossa verkko toimii?
Tulihan sieltä sitten ilmoituskin Mitsubishiltä melcloud appikseen ... "Epämääräistä liikennettä verkossa ja tutkinnassa." Toivottavasti eivät hakkeroi koko systeemiä niin, että joku saa servereistä vallan, ja pistää vaikka koneet täysille tai koneet kiinni etänä ... Hirveän kova luotto ei ole edellisen sekoilun jälkeen Mitsubishin softaosaamiseen ja palvelunestohyökkäysten torjuntaan.
 
Nyt harmittaa kun ei ole tullut pidettyä kirjaa viime talvena .... Lämmityskausi alkoi, ja ihmettelen sitä miksi systeemi haluaa tehdä -6 asteen pakkaskelillä 52 asteista menovettä patteriverkostoon pari tuntia. Huoneiston sisätila-ohjaimessa pyyntinä 21 astetta.

Jos nyt muisti palvelee kohtuullisesti, niin kyllä se taisi olla aikaisemmin jossain +- 40 paikkeilla. Eikä järjestelmään ole tehty muutoksia.

Osaako joku heittää omia menovesi lukemia samoissa lämpötiloissa, voisi vähän vertailla.

Pitää nyt vielä itsekin tarkastaa, että verkostossa varmasti kiertää vesi kunnolla. Ainakin patterit ovat lämpimiä, eikä niissä kuulu "lorottelua". Sähkökatko on tietysti voinut nollata laitteen "oppimisen", ja siksi homma ei toimi.
 

totopiiri

Jäsen
Meillä tekee maksimissaan noin 45 asteista kun pakkasta on 7,5 astetta ja sisälämpötila 21 astetta. Nämä ilmeisesti pillastuu helposti, nimittäin kun toissa iltana nostin pyynnin 22 asteeseen kun sisälämpötila oli pudonnut 20,5 asteeseen, niin kone alkoi tehdä 60 asteista vettä. nyt on onneksi rauhoittunut.
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Laitoin rajoituksen 45 asteeseen niin kuumempaa ei tee. Eihän se vanhoilla pattereilla ihmeisiin riitä mutta tuetaan sitten ilpillä.
 
Meillä tekee maksimissaan noin 45 asteista kun pakkasta on 7,5 astetta ja sisälämpötila 21 astetta. Nämä ilmeisesti pillastuu helposti, nimittäin kun toissa iltana nostin pyynnin 22 asteeseen kun sisälämpötila oli pudonnut 20,5 asteeseen, niin kone alkoi tehdä 60 asteista vettä. nyt on onneksi rauhoittunut.
No niin, nyt täälläkin ollaan 45 asteen tienoilla :)

Termostatti oli jämähtänyt jumiin kesällä, ja patteri lämpeni tosi hitaasti huonelämpöanturin huoneessa. Pumppu tulkkaili sen kai sitten hädäksi, kun huone ei ala lämpenemään, ja pisti lisää "pökköä pesään".

Nyt on termari kokonaan pois, ja lämmitys toimii taas loogisesti... Pumppu vielä arpoo asetuksiaan buuttaamisen jälkeen, mutta muuten asiat kunnossa.

Kiitos lämpöinfosta, auttoi ongelman etsinnässä.
 

Rolle

Jäsen
Vaihdoin tuon kaukosäätimen paikkaa, tekikös tuo jonkin alkukalibroinnin ensimmäisellä käytöllä? Ja jos teki niin miten sen saa tekemään uudestaan?
 

s282

Jäsen
Vaihdoin tuon kaukosäätimen paikkaa, tekikös tuo jonkin alkukalibroinnin ensimmäisellä käytöllä? Ja jos teki niin miten sen saa tekemään uudestaan?
Jos kääntää dippikytkimestä sopeutuksen ensin pois ja sitten takaisin, niin luulisi tekevän uudestaan. Tosin jotenkin muistelisin että jos on jonkun aikaa sähköttömänä tekisi myös mutta en ole varma.
 
Sähkökatko riittää. Eli teet järjestelmän hallitun alasajon ja käytät päävirtakytkimen hetkeksi pois päältä.
Jep niin siinä käy. Tosin tahtoisin kyllä henkilökohtaisesti sen toimivan niin, että asetukset ovat laitteen muistikortilla tallessa, ja aina sähkökatkosta toivuttaessa käytettäisiin talletettuja asetuksia, eikä aloiteta kaikkea alusta. Nollaamista varten pitäisi sitten tietoisesti nollata asiat joko säätimestä tai laitteen menuista/melcloudista.

Laite kumminkin "ampuu yli" lämmöissä jonkin aikaa ennen kuin taas oppii tavoille.
 

Uhrilahja

Jäsen
Hellurei.

Viime viikolla Ecodanin pumppu asennettu liikkeen toimesta. Viime yönä häiriö L9.

Ohessa ohje jota suositeltiin tehtäväksi:

Ongelma joka tuli ilmi yöllä, jakotukki alkoi pitää ääntä, ihmeellistä pulputusta ja ropinaa. Olisikohan ilmaa järjestelmässä?

Mitä veikkaatte korjaako tuo suodattimen puhdistus ongelman vai ei?
Outoa että viikon päästä jo suodatin tukossa...

Vikakoodista: L9 vikakoodi
Yleisin Mitsubishi Electricin ilma-vesilämpöpumpun näyttöön tuleva vikakoodi on L9. Kyseessä on virtaushälytys, joka kertoo, että vesi ei kierrä riittävästi. Voit resetoida vikakoodin itse, mutta tarkista ao. toimenpiteet.

Syy:
Virtausanturi pysäyttää laitteiston huonon virtaaman tai järjestelmässä olevan ilman takia.

Toimenpiteet:
Tarkista seuraavat asiat ja laita kuntoon, jos ei ole:

- Onko järjestelmän veden paine riittävä? (1-1,5bar yleensä riittää)
- Varmista, että lämmitysjärjestelmässä olevat termostaatit ovat auki, jotteivat ne kurista veden kiertoa.
- Puhdista suodattimet (ohjeet löytyvät sivuiltamme)
 

Uhrilahja

Jäsen
Hellurei.

Viime viikolla Ecodanin pumppu asennettu liikkeen toimesta. Viime yönä häiriö L9.

Ohessa ohje jota suositeltiin tehtäväksi:

Ongelma joka tuli ilmi yöllä, jakotukki alkoi pitää ääntä, ihmeellistä pulputusta ja ropinaa. Olisikohan ilmaa järjestelmässä?

Mitä veikkaatte korjaako tuo suodattimen puhdistus ongelman vai ei?
Outoa että viikon päästä jo suodatin tukossa...

Vikakoodista: L9 vikakoodi
Yleisin Mitsubishi Electricin ilma-vesilämpöpumpun näyttöön tuleva vikakoodi on L9. Kyseessä on virtaushälytys, joka kertoo, että vesi ei kierrä riittävästi. Voit resetoida vikakoodin itse, mutta tarkista ao. toimenpiteet.

Syy:
Virtausanturi pysäyttää laitteiston huonon virtaaman tai järjestelmässä olevan ilman takia.

Toimenpiteet:
Tarkista seuraavat asiat ja laita kuntoon, jos ei ole:

- Onko järjestelmän veden paine riittävä? (1-1,5bar yleensä riittää)
- Varmista, että lämmitysjärjestelmässä olevat termostaatit ovat auki, jotteivat ne kurista veden kiertoa.
- Puhdista suodattimet (ohjeet löytyvät sivuiltamme)
Sähkömies soitti että kone on taas nurin, häiriötä heittää ja veden paine mittari on nollassa? Meinaatko tää sitä että kone sammuksissa niin ei näytä painetta vai onko lämmityspiiri tyhjä??

Asentajaa en oo saanu puhelimella kiinni.
 

petrikov

Jäsen
Varmaankin ilmaa piireissä. Jos tukilla kuten luulisin ilmanpoistin joko auto/man niin käytä. Jos linjassa ilmakellot niin päästänyt ilmaa pois, täytä järjestelmään painetta niin kauan kun se on n. 1,3 bar.
 

rajis

Jäsen
nyt voi mennä hieman ohi, tai osua samaan kuin itsellä.

Aikaisemmin öljy ja siitä vilppiin(patteritalo), öljykattilan kanssa minulla oli 10L paisari ja se riitti pitämään paineet tasaisena.
Vilppiin vaihdon jälkeen, tuo paisari kuten kattilakin purettiin pois ja tämä 1.5bar-0bar välin jumppa alkoi.

En osaa sanoa, onko tässä ecodanin sisäyksikön sisällä paisaria, ja jos on niin kuinka pieni? Mutta järjestelmään lisättiin hetki asennuksen jälkeen reilunkokoinen paisari, ilman muita muutoksis, niin paineet kestäneet aisoissa.
Tämähän korjaus auttoi itsellä, kun öljyllä aikaslailla tasainen lämpö verkossa kokoajan, mutta vilpillä välillä koko lämmityskierto 20c ja toisena hetkenä esim 40c


Mutta kuten yllä mainittu, niin voi johtua ihan vain ilmastakin.

Lisätään sen verta vielä, että alkuun jouduin putsaamaan suodattimet kerta viikkoon, kun vanha öljykattila oli jo nähnyt parhaat päivänsä ja suodattimet keräsi hullunlailla mujua itseensä. Muutaman kuukauden jälkeen sitten ei ole enää kertynyt mitään suodattimiin...
 

Uhrilahja

Jäsen
Kiitokset vastauksista! Eilen nostin paineet 0,2barista 1,2-1,3bar ja kone on nyt vuorokauden pelannu normaalisti eikä mitään pulputuksia kuulu mistään. Seurataan tilannetta ja putsataan suodattimet sitten kun ehtii perehtyä.
 

KL51

Tulokas
Hei, -23 pakkasta sisäyksikön näytöllä näkyy että vastus on käytössä, menovesi kuitenkin n.46c vaikka käyrän mukaan pitäisi olla 50c, Pitäisikö mennä toinen vastus päälle automaattisesti kun ei saavuta pyydettyä. Viime talvena oli tätäkin kovemmilla pakkasilla menovesi ok eikä sen jälkeen ole asetuksiin koskettu.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Hei, -23 pakkasta sisäyksikön näytöllä näkyy että vastus on käytössä, menovesi kuitenkin n.46c vaikka käyrän mukaan pitäisi olla 50c, Pitäisikö mennä toinen vastus päälle automaattisesti kun ei saavuta pyydettyä. Viime talvena oli tätäkin kovemmilla pakkasilla menovesi ok eikä sen jälkeen ole asetuksiin koskettu.
Vastusapu menee päälle vasta, kun käyrä jää 3C tavoitteesta. Hieman mielenkiintoinen feature, mutta tosiaan vastusavulla ei pääse käyrän tavoitteeseen eli kannattaa käydä kylmällä kelillä täppäämässä se +3 pikasäätöä, jos aiheuttaa ongelmia.
 

Uhrilahja

Jäsen
Kiitokset vastauksista! Eilen nostin paineet 0,2barista 1,2-1,3bar ja kone on nyt vuorokauden pelannu normaalisti eikä mitään pulputuksia kuulu mistään. Seurataan tilannetta ja putsataan suodattimet sitten kun ehtii perehtyä.
Iloitsin liian aikisin, tänään oli illalla tippunut taas paineet ja kone mykkä. Täytyy huomenna taistella huolto ukko tänne... Koneen kun käynnistää nii viisari nousee 0,2bar ja sitten taas 0. Tämän jälkeen häiriö ja kone L9 koodille.

Kohta on kämppä kylmänä.
 

Liitteet

  • IMG20241215223848.jpg
    IMG20241215223848.jpg
    56,5 KB · Katsottu: 84

rajis

Jäsen
Iloitsin liian aikisin, tänään oli illalla tippunut taas paineet ja kone mykkä. Täytyy huomenna taistella huolto ukko tänne... Koneen kun käynnistää nii viisari nousee 0,2bar ja sitten taas 0. Tämän jälkeen häiriö ja kone L9 koodille.

Kohta on kämppä kylmänä.

Vaikkei nyt ole tietoa tarkemmin, mitä kaikkea mitsun rinnalta löytyy asennettuna(nähtävästi lattialämmitys jakotukista päätellen). Mutta alkaisin laittamaan veikkauksen kuitenkin samaan ongelmaan mikä itsellä oli hetkisen aikaa.

Paineet kestänee siis niinkauan hyvänä, kun mitsu käy ja pitää kiertoveden lämpöisenä, mutta sitten kun tulee ensimmäinen pidempi tauko, niin kiertovesi viilenee ja paineet tippuu nollaan ja virhe näyttöön?
 

Uhrilahja

Jäsen
Vaikkei nyt ole tietoa tarkemmin, mitä kaikkea mitsun rinnalta löytyy asennettuna(nähtävästi lattialämmitys jakotukista päätellen). Mutta alkaisin laittamaan veikkauksen kuitenkin samaan ongelmaan mikä itsellä oli hetkisen aikaa.

Paineet kestänee siis niinkauan hyvänä, kun mitsu käy ja pitää kiertoveden lämpöisenä, mutta sitten kun tulee ensimmäinen pidempi tauko, niin kiertovesi viilenee ja paineet tippuu nollaan ja virhe näyttöön?
Juu lattialämmitys on koko alalla.
Ihmettelen tässä tosiaan että miten voi melkeen 1,5 viikkoa toimia ekan kerran ennenkuin vetää nurin, sitten reilun vuorokauden ja nyt heti nollaan.

Yritin tossa huoltoa tavoitella, vastaus oli vaan että matka on liian pitkä ja lattiapiiri vuotaa joten kannattaa ottaa äkkiä paikallinen tekemään vianhaku. Varmaan maanantaina ihan joka nurkalta löydy.

Jos tarkoitat pönttöä mikä vesijörjestelmässä kiinni niin painemittari näyttää 4-5 bar painetta.
Tuo metalli pönttö on pumpun kanssa samassa tilassa.

Edit: paisunta astia on työn tehneen yrityksen mielestä koneen sisällä? Ei käy mun järkeen, miten tota saisi huollettua jos se on työnnetty tuonne sisälle?

Edit: tuli ohjetta sulkea jakotukki kerrallaan veden kiertoa ja paikallistaa vikaa.
Talossa kolme tukkia, kaksi koneen jälkeen ja kolmas vaatehuoneessa talon toisessa päässä.
Miten nää saa suljettua?
 

Liitteet

  • IMG20241215224459.jpg
    IMG20241215224459.jpg
    258,7 KB · Katsottu: 101
  • IMG20241215224358.jpg
    IMG20241215224358.jpg
    194,9 KB · Katsottu: 105
Viimeksi muokattu:

Uhrilahja

Jäsen
Päivitellään sen verran että asennusliike on sitä mieltä että 12L sisäänrakennettu esipaineastia riittää kokoonpanoon eikä tarvetta lisä astialle.
Ovat sitä mieltä että puskurivaraaja on turha sitäkään ei tarvita.

Talossa lämmitettävä ala 200 neliötä josta 75 on puolilämmintä. Koko alalla kiertää lattialammityspiiri.
En itse ihan tätä ajatusta ymmärrä, mutta kun asioista en mitään tiedä niin täytyy todeta että kai se 12L paisunta astia ja pelkkä kone ilman puskurivaraajaa toimii.
Talo tosiaan 2000 vm ja lisänä iso takka + LTO Swegon Casa.

Ongelma on siis se kun tulee kylmemmät kelit niin verkon vedenpaine putoaa ja kone sammuu matalan paineen vuoksi. Asennusliike mulle aikanaan tämän koneen myi vaikka tiedustelin erikseen puskurivaraajaan liittyvän huolen.

Putkari (eri firma) oli sitä mieltä että esipaine astia ei voi riittää tähän vehkeeseen ja huollon kannalta tämä systeemi on aika perseestä kun esipainetta ei pääse järkevästi tarkastamaan kun säiliö on koneen sisällä. Ei uskonut lattiapiirin vuoroon kun 2bar paine pysyi yli 12 tuntia piirissä.
 

Liitteet

  • IMG_20241217_144025.jpg
    IMG_20241217_144025.jpg
    619,2 KB · Katsottu: 78

petrikov

Jäsen
Kyllä tuon pitäisi riittää. Itsellä on n. 180 m2 lattialämmitystä ja vastaava laite. Tätä paisunta-asiaa kyselin myös 6 eri putki/pumppuliikkeltä ja vastaus oli, että riittää.
itsellä on 607 metriä laatassa sekä kanaali lämmönjaosta 10 m hieman isompaa putkea. Laskin kokonaistilavuudeksi
Vesitilavuus 1 metrin matkalla MIDI PE 20 x 2 mm 0,200960
Yhteensä 121,9 litraa + kannaalin putket 13 litraa
YHTEENSÄ 134,9 litraa

Lisäksi puskuri 90 litraa eli n. 220 litraa, ja tauukon mukaan kun veden lämpötila on n. puolet tuosta 70 asteesta niin paisunnan tilavuus olisi puolet tuosta eli 7,5 litraa.

Jos et tiedä omaa tilavuutta niin tuolla voi arvioida vesitilavuuden https://liist.net/lämmitys_lattialammityksentilavuus.html

Itseänikin tuo alussa hämmensi, mutta hyvin tuo kiertää, eli lattia lämpiää hyvin.

Sulla on ilmausruuvit tukeilla, joten laita verkostoon paine reilusti ja päästä aluksi noista ilmaa pois minkä saat, laita vaikka letkut nippaan ja avaa hitusen ruuvia ja pitä huoli, että verkostossa on painetta, eli lisää aina. Todennäköistä on, että kaikki piirit on auki niin saat osan ilmasta ainakin pois. Tuo olisi piirikohtaisesti hyvä tehdä mutta silloin pitää sulkea muut ja yksitellen tehdä. Tuolla voit saada ensiavun. Miksi tuo nyt olisi alkanut vuotaa jos se on aiemmin toiminut.

1734448202646.png
 
nyt voi mennä hieman ohi, tai osua samaan kuin itsellä.

Aikaisemmin öljy ja siitä vilppiin(patteritalo), öljykattilan kanssa minulla oli 10L paisari ja se riitti pitämään paineet tasaisena.
Vilppiin vaihdon jälkeen, tuo paisari kuten kattilakin purettiin pois ja tämä 1.5bar-0bar välin jumppa alkoi.

En osaa sanoa, onko tässä ecodanin sisäyksikön sisällä paisaria, ja jos on niin kuinka pieni? Mutta järjestelmään lisättiin hetki asennuksen jälkeen reilunkokoinen paisari, ilman muita muutoksis, niin paineet kestäneet aisoissa.
Tämähän korjaus auttoi itsellä, kun öljyllä aikaslailla tasainen lämpö verkossa kokoajan, mutta vilpillä välillä koko lämmityskierto 20c ja toisena hetkenä esim 40c


Mutta kuten yllä mainittu, niin voi johtua ihan vain ilmastakin.

Lisätään sen verta vielä, että alkuun jouduin putsaamaan suodattimet kerta viikkoon, kun vanha öljykattila oli jo nähnyt parhaat päivänsä ja suodattimet keräsi hullunlailla mujua itseensä. Muutaman kuukauden jälkeen sitten ei ole enää kertynyt mitään suodattimiin...

Onhan siellä pieni paisuntasäiliö sisällä. Huomattavasti pienempi kuin minulla oli öljylämmityksessä (litroja en tiedä). Ja pientä painevaihtelua tulee juuri siitä kun välillä menovesi paukuttaa ylös ja sitten vaipuu takaisin alas. Ja siitä tietysti paineetkin vaihtelee jos paisuntasäiliö ei ole joko kunnossa tai alimittainen. Minulla ei tosin vaihtele noin rajusti, pysyvät +- 0.3 baria ääripäiden välillä, eli lienee normaalin rajoissa kun kuitenkin äärilämpötilojen väli voi olla melkein 25 astetta.

Toinen ongelma mikä täällä on ollut vaivana, on verkostoon jatkuvasti ilmestyvä ilma. Sitä yritettiin nyt korjata laittamalla sulkuventtiilit ennen automaattisia ilmanpoistimia. Putkimiehen arvio oli, että painevaihtelu aiheuttaa sitä, että välillä automaattiilmaimien kautta imetään ilmaa verkostoon kun siellä on painevaihtelua. Katsotaan nyt pitääkö teoria paikkansa. Ilmallehan voi olla n-kappaletta muitakin syitä, mutta jotain on yritettävä. Ollut jatkuva ongelma asennuksesta asti.
 

VeMen

Tulokas
Hei,

Päivitin vanhan 2000 litran varaajan Mitsubishin Ecodaniin, järjestelmä toimii hienosti, mutta pörssisähkön ohjaus olisi kiva saada vielä käyttöön.

Kyseessä on vuonna 2001 rakennettu 150 neliön OKT vesikiertoisella lattialämmityksellä. Vanhan systeemin Ouman hoitaa lämmön säädön ja Ecodan tekee lämpöä käyrän mukaan.
Sisäyksikön malli on PUD-SWM80YAA ja lisäksi asennettiin 200 litran puskurivaraaja.

Kytkin vanhaan varaajaan Shellyn releen yösähköohjauksen tilalle ja se toimi hienosti. Haluaisin mieluummin käyttää tätä tuttua ja toimivaksi havaittua Shellyä pumpun ohjaukseen, kun sen verran huonoja kokemuksia täälläkin on tuosta MelCloudista saanut lukea.

Kysymys kuuluukin, mihin liittimiin tuo kannattaisi kytkeä, ilmeisesti tuohon IN11 tai IN12 liittimeen?
 

Liitteet

  • Mediasisältö.jpg
    Mediasisältö.jpg
    245,9 KB · Katsottu: 93
  • Mediasisältö (1).jpg
    Mediasisältö (1).jpg
    118,8 KB · Katsottu: 94
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom