MSZ-LN2

OpaR6

Jäsen
Tässä tapauksessa sammutus kun puhalsi ilppi puhalsi täysillä, hieman ennen sulatusta ja ennen sulatuksen valmistelua eli puhalluksen kääntämistä yläasentoon.
Ajaiskohan tuo sitten saman asian kuin päävirtojen poisotto, olis kyllä hyvä, niin ei tarttis mennä ulos paleleen :sormet:
 

B12

Aktiivinen jäsen
Aikaisemmin oli täällä ohje, että heti sulatuksen jälkeen kun ulkoyksikön puhallin lähtee uudestaan käyntiin, niin silloin turvakytkimestä koko laite kylmäksi, sen pitäis jotenkin resetoida laite, pitääköhän tämä "tornihuhu" paikkaansa??
Ei se muuta resetoi, kuin sulatuslogiikan palauttaa lähtötilanteeseen, eli vissiin 90min sulatusvälille. Siitä pumppu alkaa sitten uudelleen oppia sulatuksen kestoja ja lämpöantureita seuraillen. Jos siellä anturi jäässä tai pumppu lunta täynnä niin kohta ollaan lähtötilanteessa. Mitään vikaa se ei korjaa.
 

juu

Jäsen
Taas sulatusten väli on vain 40-45 minuuttia eikä kumpikaan 10 min sammutuksesta pidentänyt lämmitysaikaa. Toinen sammutus oli heti sulatuksen jälkeen ja toinen oli reippaasti lämmityssyklien puolivälin jälkeen. Ulkolämpotila -18...-21 c. Oispa toimiva pumppu.
 

hezor

Tulokas
Pari viikkoa sitten tuli taloon LN25 Gen2. Toistaiseksi ei ole sulatusongelmia vielä vastaan tullut. Aina kun tuo sulattaa niin kenno on sopivanlaisesti huurussa, eli ei ole jäätänyt kunnolla eikä myöskään sulatellut paljasta kennoa.

Olen säätänyt siivekkeet niin että vasen puoli puhaltaa melko alas (4. asento) ja oikea puoli melko suoraan (2. asento). Tällöin saadaan aika passeli lämpötila tähän kerrokseen. Tämän takia on helppo seurata silmämääräisesti, että milloin pumppu käy katkokäyntiä tai sulattaa sillä silloin siivekkeet nousevat ylös (toki nämä molemmat tapaukset myös kuulee).

Mutta, olen myös huomannut että satunnaisesti pumppu nostaa siivekkeet ylös, mutta puhaltaa lämmintä halutulla puhaltimen nopeudella. Ja täten myös reagoi puhallusnopeuden vaihtoon, mutta ei reagoi ollenkaan siivekkeiden säätöön. Jossain kohtaa taas palaa itsestään niin että siivekkeet ovat siinä asennossa mihin olen ne säätänyt. Tietääkö joku, että mikä tämä käyntimoodi on ja miksi se näin välillä tekee?

EDIT: Circulator ei ole päällä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Wow
Reactions: juu

B12

Aktiivinen jäsen
Taas sulatusten väli on vain 40-45 minuuttia eikä kumpikaan 10 min sammutuksesta pidentänyt lämmitysaikaa. Toinen sammutus oli heti sulatuksen jälkeen ja toinen oli reippaasti lämmityssyklien puolivälin jälkeen. Ulkolämpotila -18...-21 c. Oispa toimiva pumppu.
Ihan normaali sulatteluväli noin kovilla pakkasilla, jos kuorma kova ja kompura huutaa suunnilleen täysillä.

No sillä voi ainakin lohduttautua, että mitsu ei jäädy umpeen, kuten jotkut muut saattavat tehdä. Kumpi sitten parempi tai huonompi.
 

juu

Jäsen
Ihan normaali sulatteluväli noin kovilla pakkasilla, jos kuorma kova ja kompura huutaa suunnilleen täysillä.

No sillä voi ainakin lohduttautua, että mitsu ei jäädy umpeen, kuten jotkut muut saattavat tehdä. Kumpi sitten parempi tai huonompi.
1. Miksi pitää sulattaa kovallakaan pakkasella jos ei ole sulatettavaa? Ei tosiaan riitä lämmitysteho kun sulattaa yhtenään.

2. Ei huutaisi täysillä jos kone osaisi käydä yli 40 minuuttia. Alla sähkönkulutus siltä ainolta kunnolliselta lämmityspäivältä. Klo 23ottoteho putoaa reippaasti kun tavoite saavutettu, ei tarvinnu silti sulattaa:
Screenshot 2022-12-12 at 12.59.49 copy.png


3. Lisäksi Scanofficen tilaamassa VTT:n testissä toi veteli ihan ongelmitta kahden tunnin jaksoja -32 c asti, joten tämä lienee odotettava suorituskyky. Vai eikö?
 
  • Tykkää
Reactions: puu

mobbe

Vakionaama
Kuuluisassa VTT:n testissä oli maltillinen pyynti 20 astetta mutta puhallus aika reipas asetus 4 ja tosiaan sulattelee tasaisesti 2 ja puolen tunnin välein ,onko kokeiltu näillä asetuksilla?
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
1. Miksi pitää sulattaa kovallakaan pakkasella jos ei ole sulatettavaa? Ei tosiaan riitä lämmitysteho kun sulattaa yhtenään.
Aika harva pumppu EI mene kellosulatuksille jostain pakkasrajasta. Selityksenä on tarjottu sitä että kompuran öljyt, jotka kiertävät siellä kylmäaineen mukana, alkavat jäädä matkalle kun ne yrittävät kulkea vaikka sen -30C höyrystimen läpi. Muinoin tämä ratkaistiin myös laittamalla ILPpiin pakkasraja jota kylmemmässä se ei käy ollenkaan.
 

iro

Aktiivinen jäsen
Aika harva pumppu EI mene kellosulatuksille jostain pakkasrajasta. Selityksenä on tarjottu sitä että kompuran öljyt, jotka kiertävät siellä kylmäaineen mukana, alkavat jäädä matkalle kun ne yrittävät kulkea vaikka sen -30C höyrystimen läpi. Muinoin tämä ratkaistiin myös laittamalla ILPpiin pakkasraja jota kylmemmässä se ei käy ollenkaan.
Minulla sulatushuijatut Mitsu FD sekä Pana. Säälisulatukset tehdään 7 tunnin välein jos deltaT perusteista sulatusta ei tuossa ajassa tapahdu. Pumput ovat nyt kestäneet tuota rääkkiä jo kymmenisen vuotta. Tosin etelärannikolla pakkanen on harvoin alle -25 astetta.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Minulla sulatushuijatut Mitsu FD sekä Pana. Säälisulatukset tehdään 7 tunnin välein jos deltaT perusteista sulatusta ei tuossa ajassa tapahdu. Pumput ovat nyt kestäneet tuota rääkkiä jo kymmenisen vuotta. Tosin etelärannikolla pakkanen on harvoin alle -25 astetta.
Joo, niissä on paljon varaa. Minulla oli rankassa lämmityskäytössä noita 2 noita Argoja. Niissä on kellosulatus joka lähtee -7C tienoilta. Kellosulatus on vain salamannopea jos ei ollut jäitä.. Näillä kun veteli -20> pakkasilla niin vasta muutaman päivän päästä alkoi teho kadota - ja tehot sai takaisin käyttämällä laitetta hetken aikaa jäähdytyksellä. Uudempiin malleihin tulikin -20C raja jossa laite sammui.
 
  • Tykkää
Reactions: iro

B12

Aktiivinen jäsen
1. Miksi pitää sulattaa kovallakaan pakkasella jos ei ole sulatettavaa? Ei tosiaan riitä lämmitysteho kun sulattaa yhtenään.

2. Ei huutaisi täysillä jos kone osaisi käydä yli 40 minuuttia. Alla sähkönkulutus siltä ainolta kunnolliselta lämmityspäivältä. Klo 23ottoteho putoaa reippaasti kun tavoite saavutettu, ei tarvinnu silti sulattaa:
katso liitettä 82809

3. Lisäksi Scanofficen tilaamassa VTT:n testissä toi veteli ihan ongelmitta kahden tunnin jaksoja -32 c asti, joten tämä lienee odotettava suorituskyky. Vai eikö?
Siis lasketko ja nostatko lämpötiloja pitkin päivää?

Itse olen huomannut sen, että lämpötiloilla vekslaaminen ei onnistu enää pakkasilla, koska tuollaisen pienen kotipumpun teho ei riitä siihen. Pumppu pitää kyllä tasaisen lämpötilan pienellä teholla, sulattelee harvakseltaan, mutta ei jaksa yksin nostaa lämpöjä, jos niitä pudottaa esim päivällä kun ollaan poissa. Pumppu yrittää nostaa lämpöjä, huutaa täysillä ja sulattaa tiheään.

Lämmön vekslaaminen toimii hyvin plussakelillä, mutta potku ei riitä enää pakkasilla.
 

juu

Jäsen
Siis lasketko ja nostatko lämpötiloja pitkin päivää?
En. Peruspyynti on 22 c. Pyyntiä on perinteisesti pitänyt nostaa 22 --> 24 c sitä mukaa kun talvi etenee ja ulkona pakastuu enemmän jotta pumppu lämmittää sen vähän mitä on pystynyt.
 

puu

Aktiivinen jäsen
En. Peruspyynti on 22 c. Pyyntiä on perinteisesti pitänyt nostaa 22 --> 24 c sitä mukaa kun talvi etenee ja ulkona pakastuu enemmän jotta pumppu lämmittää sen vähän mitä on pystynyt.
Lämpötila-anturi ulos sisäyksiköstä, niin ei tarvitse kikkailla pyynnin kanssa. Itselläni ollut syyskuusta lähtien tasainen 20°C pyynti, kun ennen anturin siirtoa piti säätää tyyliin 21-25°C välillä.

 

juu

Jäsen
Ajaiskohan tuo sitten saman asian kuin päävirtojen poisotto, olis kyllä hyvä, niin ei tarttis mennä ulos paleleen :sormet:
Nyt parin onnistuneen kakesammutuksen jälkeen näyttää että ainakin joissain olosuhteissa toimii.
  • Alkutila: Sulatusten väli 40-60 min. Ulkona noin -16 c tai lämpimämpi.
    • Yhden kokeilun perusteella ei ole apua kovemmalla pakkasella.
  • Tee näin: Lämmitysjakson loppupuolella, vielä kun puhaltaa täysillä eli ennen kuin siivet kääntyy yläasentoon, sammuta kaukosäätimestä. Ei tarvi osua minuutilleen, ehkä 1-10 min ennen sulatusta on vielä ok? Odota 10 min. Käynnistä uudestaan.
    • Käynnistyksen voi ajastaa kaukosäätimen kertajastimella: Timer > On > nykyhetki + 10 min tai enemmän (olettaen että kaukosäätimen kello on oikeassa).
    • Ja miksei kerta-ajastinta voisi käyttää myös sammutukseen jos tietää syklin keston: Timer > Off > Nykyhetki + syklin kesto - 10min
    • Ei ole testattu riittääkö lyhyempikin sammutus.
  • Tulos: Uudelleenkäynnityksen jälkeen seuraavat lämmitysjaksot luokkaa 1 h 30 min, ja 48 tunnin jälkeenkin vielä 1 h. Sitte taas uusi sammutus oikealla hetkellä mikäli ulkona ei ole liian kylmä.
 

hezor

Tulokas
Aamulla oli -18 pihalla lämpötila. LN25 veteli silloin puolen tunnin lämmitysjaksoja aamupäivän ajan, mielestäni turhan lyhyesti sillä kenno oli vain hieman huurteessa sulatuksen alkaessa. Nyt ulkolämpötila on -11 ja lämmitysjakson pituus on noussut jo nyt ainakin yli tuntiin, odottelen milloin seuraava sulatus alkaa. Eli tämä surullisenkuuluisa hullunkierto olisi sitä, että pumppu ei rupeaisi itsestään nostamaan enää lämmitysjakson pituutta kun se kerran tipahtaa tuonne 30 minuutin tasolle?

EDIT: Vetäisi nyt 1h 20min lämmitysjakson.
 
Viimeksi muokattu:

Tomssku

Jäsen
Täällä ln25 vetelee hienosti 2 tunnin siivuja näillä keleillä, tänä talvena ei missään vaiheessa ole mennyt vielä alle tunnin lämmitysjaksoja. Sulatusanturi eristettynä keskiputkessa ja sisälämpötilaanturi siirretty sisäyksikön ulkopuolelle. Näillä menty jo toista talvea.
 
  • Tykkää
Reactions: juu

juu

Jäsen
Sainpa vihdoin viritetty datan keruuta ja visualisointia maksuttomaan Thingspeakiin. Klo 18 jälkeen meni hullunkiertoon --> Sisälämpötila laski samaan aikaan kun ulkona alkoi lämmetä. Nostin pyynnin 22 c --> 24 c keskiyöllä koska tiesin ettei jaksa lämmittää käydessään noin lyhyesti.

Screenshot 2022-12-17 at 11.31.27.png
 

juu

Jäsen
Täällä ln25 vetelee hienosti 2 tunnin siivuja näillä keleillä, tänä talvena ei missään vaiheessa ole mennyt vielä alle tunnin lämmitysjaksoja. Sulatusanturi eristettynä keskiputkessa ja sisälämpötilaanturi siirretty sisäyksikön ulkopuolelle. Näillä menty jo toista talvea.
Oks toiminu alusta asti noin, vai vasta kun parantelit?
 

B12

Aktiivinen jäsen
Sainpa vihdoin viritetty datan keruuta ja visualisointia maksuttomaan Thingspeakiin. Klo 18 jälkeen meni hullunkiertoon --> Sisälämpötila laski samaan aikaan kun ulkona alkoi lämmetä. Nostin pyynnin 22 c --> 24 c keskiyöllä koska tiesin ettei jaksa lämmittää käydessään noin lyhyesti.

katso liitettä 82994
Saattaapi olla, että yksinkertaisesti loppuu pumpusta teho kesken ja täysillä pyöriessään sulattaa tiheasti. Itse olen törmännyt siihen n -30 hivotellessa. Kompuran ääni kuuluu sisälle asti ja sulatus 40 min välein. Joku -20 mennään kahdella pumpulla vielä suht normaalisti, mutta rajansa kaikella. pumpun teho alkaa tippua ja huushollin lämmöntarve kasvaa samaa tahtia ja yksinkertaisesti teho loppuu. Pyyntilämmön nostaminen lisää pumpun kuormaa ja vain pahentaa asiaa.

Meilläkin nyt sulatusvälit lyhentyneet +2h->1h kun keli lauhtunut. Kuuraa kerää kennoihin paljon enemmän ja vettä tulee lotisemalla.

Se hullunkierto tarkoittaa sitä, että pumppu juuttuu minimiin, eli 30min sulatusvälille, eikä osaa tulla siitä pois, vaikka kelit miten muuttuisivat. Silloin yleensä sulatusanturi jäätynyt köntäksi ja laite luulee, että kenno ei sula ollenkaan vaikka miten usein yrittää sulattaa. 40min sulatusväli on vielä normaalin säätörajan sisällä.
 
Viimeksi muokattu:

Tomssku

Jäsen
Oks toiminu alusta asti noin, vai vasta kun parantelit?

Ensimmäisenä talvena sulatteli tieheään eikä osannut pidentää jaksoja. Avasin ulkoyksikön ja anturi oli siellä pohjalla jäässä. Siirrettynä ja eristettynä toiminut hyvin. Lisäksi siirsin vielä myöhemmin sisäanturin suoraan imuilmaan yksikön päälle. Nyt pitää tehonoton tasaisena ja varmaan auttaa pidentämään lämmitysjaksojakin. Lisäksi pyyntiin ei tarvitse koskea koko talvena, ainostaan puhallusta säätää jos tarpeen.
 
  • Tykkää
Reactions: B12

juu

Jäsen
Saattaapi olla, että yksinkertaisesti loppuu pumpusta teho kesken ja täysillä pyöriessään sulattaa tiheasti. Itse olen törmännyt siihen n -30 hivotellessa. Kompuran ääni kuuluu sisälle asti ja sulatus 40 min välein. Joku -20 mennään kahdella pumpulla vielä suht normaalisti, mutta rajansa kaikella. pumpun teho alkaa tippua ja huushollin lämmöntarve kasvaa samaa tahtia ja yksinkertaisesti teho loppuu. Pyyntilämmön nostaminen lisää pumpun kuormaa ja vain pahentaa asiaa.
Tässä vielä kerran perustelua, miksi Mitsurunneria tarvitaan näihin hullunkiertovehkeisiin. Ulkona n. -20°C. Laite alkaa sulattaa 4:41. Laite alkaa tuottaa lämpöä kunnolla vasta n. 5:20 paikkeilla. Eli noin 40 minuuttia laite joko kylmentää sisätiloja, tai lämmittää niitä hyvin vaatimattomasti.
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Saako LN-mallin puhaltamaan vain loivasti alaviistoon?
Kuvien mukaan se näyttää kuin olisi trkoitettu puhaltamaan vain alaspäin.
 

hessuttaja

Aktiivinen jäsen
Saako LN-mallin puhaltamaan vain loivasti alaviistoon?
Kuvien mukaan se näyttää kuin olisi trkoitettu puhaltamaan vain alaspäin.
Saa puhaltamaan vaakatasossa, itsellä pitkän käytävän päässä niin 1 - 3 naksua yläasennosta alaspäin. Näissähän on läpinäkyvä fläppi mikä ohjaa ilmaa noitten isojen vaaleitten lisäksi
IMG_20221219_214854.jpg
 
Viimeksi muokattu:

maanma

Vakionaama
Tulipa eilen sulatuksen aika tehtyä havainto, miten LN25VG2HZ sulatus poikkeaa FD25VABH sulatuksesta.
FD25 päästää aina nelitieventtiilillä kaikki paineet pois, mikä näkyy nollakulutuksena
LN25 kääntää suuntaa siten, että kaikki paineet eivät katoa kerralla vaan ne laskevat vähitellen. Jos sulatuksen tavoitelämpö saavutetaan ennen paineen katoamista, niin ei mennä huiliin ollenkaan (tehot eivät mene nollaan) vaan jatketaan lennosta nostamalla painetta käyttötavoitteeseen.

Tämä ilmeni sulatuksella 100% kosteudessa, jossa ainoa kennon (umpi)jäässä ollut osa on se vaakaputken ympäristö, missä se sulatusanturi oletuksena sijaitsee.
 

tassu

Jäsen
Nyt parin onnistuneen kakesammutuksen jälkeen näyttää että ainakin joissain olosuhteissa toimii.
  • Alkutila: Sulatusten väli 40-60 min. Ulkona noin -16 c tai lämpimämpi.
    • Yhden kokeilun perusteella ei ole apua kovemmalla pakkasella.
  • Tee näin: Lämmitysjakson loppupuolella, vielä kun puhaltaa täysillä eli ennen kuin siivet kääntyy yläasentoon, sammuta kaukosäätimestä. Ei tarvi osua minuutilleen, ehkä 1-10 min ennen sulatusta on vielä ok? Odota 10 min. Käynnistä uudestaan.
    • Käynnistyksen voi ajastaa kaukosäätimen kertajastimella: Timer > On > nykyhetki + 10 min tai enemmän (olettaen että kaukosäätimen kello on oikeassa).
    • Ja miksei kerta-ajastinta voisi käyttää myös sammutukseen jos tietää syklin keston: Timer > Off > Nykyhetki + syklin kesto - 10min
    • Ei ole testattu riittääkö lyhyempikin sammutus.
  • Tulos: Uudelleenkäynnityksen jälkeen seuraavat lämmitysjaksot luokkaa 1 h 30 min, ja 48 tunnin jälkeenkin vielä 1 h. Sitte taas uusi sammutus oikealla hetkellä mikäli ulkona ei ole liian kylmä.
Itse olen ajastanut Melcloudista pumpun sammumaan jokayö kymmeneksi minuutiksi, on pidentänyt sulatusvälejä huomattavasti etenkin alakerran pumpulla jossa puhallus täysillä ja pyynti 16astetta.
 

maanma

Vakionaama
Hyvin on muuten kompressorin lämpösuojaus tehty metallisen ulkokuoren suuntaan. Äsken kävin FLIR välineellä katsomassa. Kompressori ei paista ulkokuoren läpi lämmönlähteenä. Ainoa mikä loistaa on lähtöhana.
 

venalaine

Jäsen
Itse olen ajastanut Melcloudista pumpun sammumaan jokayö kymmeneksi minuutiksi, on pidentänyt sulatusvälejä huomattavasti etenkin alakerran pumpulla jossa puhallus täysillä ja pyynti 16astetta.

Ei se kyllä paljoa työtäkään tee, jos pyynti vain 16 astetta. Tai jos tuon varassa olet, niin on julman kylmä kämppä.
 

7PP

Jäsen
Itselle on tulossa todennäköisesti LN25 lähiaikoina, ja koetan tässä saada vähän ymmärrystä laitteesta etukäteen.

Mikähän lienee oikeasti laitteen oikea kylmäaineen määrä? Esitteessä todetaan, että R32 tehdastäyttö on 850 g, ja asennusohjeessa puolestaan sanotaan, että maksimimäärä on 1260 g, paitsi jos putket yli 7m, niin ainetta tulee lisätä 20 g/m.

Koska asennusohje ei puhu mitään tuosta 850 g:sta, saa asenusohjeesta käsityksen, että pitäisi ainetta lisätä jopa tuohon 1260 g:aan, jos putkien pituus menee yli 7m ("If pipe length exceeds 7m, additional refrigerant (R32) charge is required").

Lisäksi olen epätietoinen siitä, miten tuo putkien pituus pitäisi mitata (yhteen suuntaan vai edestakaksin): Eli jos sisäyksikkö on 10m päässä ulkoyksiköltä, niin onko putkiston pituus silloin 10m vai 20m?

Ja pitääkö ainetta lisätä tuohon 850g vai 1260 g tasoon nähden? Arvostaisin mieluiten mahdollisimman varmaa tietoa; villisti veikkaamalla ja "päättelemällä" kun voi päätyä satunnaisesti ihan mihin tulokseen vain...
 

hessuttaja

Aktiivinen jäsen
Itselle on tulossa todennäköisesti LN25 lähiaikoina, ja koetan tässä saada vähän ymmärrystä laitteesta etukäteen.

Mikähän lienee oikeasti laitteen oikea kylmäaineen määrä? Esitteessä todetaan, että R32 tehdastäyttö on 850 g, ja asennusohjeessa puolestaan sanotaan, että maksimimäärä on 1260 g, paitsi jos putket yli 7m, niin ainetta tulee lisätä 20 g/m.

Koska asennusohje ei puhu mitään tuosta 850 g:sta, saa asenusohjeesta käsityksen, että pitäisi ainetta lisätä jopa tuohon 1260 g:aan, jos putkien pituus menee yli 7m ("If pipe length exceeds 7m, additional refrigerant (R32) charge is required").

Lisäksi olen epätietoinen siitä, miten tuo putkien pituus pitäisi mitata (yhteen suuntaan vai edestakaksin): Eli jos sisäyksikkö on 10m päässä ulkoyksiköltä, niin onko putkiston pituus silloin 10m vai 20m?

Ja pitääkö ainetta lisätä tuohon 850g vai 1260 g tasoon nähden? Arvostaisin mieluiten mahdollisimman varmaa tietoa; villisti veikkaamalla ja "päättelemällä" kun voi päätyä satunnaisesti ihan mihin tulokseen vain...
Putkimatka on se etäisyys sisä-ulkoyksikkö eli 10m esimerkissäsi. Jos yli 7m vetoa, lisätään ylimeneville se 20g/m
 

7PP

Jäsen
Entä lisätään mihin määrään - 850g vai 1260 g:aan? Eli mennäänkö esitteen vai asennusohjeen mukaan? Vai onko asennusohje heikkolaatuisesti kirjoitettu? Ja mistä sen tietää?

Sorry paljon kysymyksiä, mutta haluaisin saada jostain kiintopisteen - eli perusteen, mistä tietää, mihin pitäisi luottaa...
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Entä lisätään mihin määrään - 850g vai 1260 g:aan? Eli mennäänkö esitteen vai asennusohjeen mukaan? Vai onko asennusohje heikkolaatuisesti kirjoitettu? Ja mistä sen tietää?

Sorry paljon kysymyksiä, mutta haluaisin saada jostain kiintopisteen - eli perusteen, mistä tietää, mihin pitäisi luottaa...
Melko usein pumpun ulkoyksikössä lukee mitä kylmäainetta siellä on ja kuinka paljon.
 

7PP

Jäsen
Eli jos pumpun ulkoyksikössä lukee, että siellä on vaikka 1000g, niin sekö onkin sitten se baseline, eikä se asennusohjeen mainitsema 1260g, vai...?
 
Eli jos pumpun ulkoyksikössä lukee, että siellä on vaikka 1000g, niin sekö onkin sitten se baseline, eikä se asennusohjeen mainitsema 1260g, vai...?
Exactly.
Check the unit outside, if it says for example: Prefilled with 1000g R32 and your pipes are up to 7 metres long, leave it on this level.
If the pipes are shorter, do NOT remove refrigerant.
If the pipes are longer than 7 metres, add the value of the manual (for example 20g/m)= 1000 + 60g (if the pipes are 10 metres long) = 1060g final filling. 1260 only, if the pipes are 20 metres long (20 metres - 7 metres = 13 metres. 13 metres * 20g = 260g).
 
  • Tykkää
Reactions: 7PP

tassu

Jäsen
Ei se kyllä paljoa työtäkään tee, jos pyynti vain 16 astetta. Tai jos tuon varassa olet, niin on julman kylmä kämppä.
Itseasiassa jos vertaa yläkerran pumpun jossa pyynti 23 ja alakerran pumpun sulatusvesien määriä niin niiden perusteella alakerran pumppu työskentelee kaksi kertaa kovemmin kun yläkerran. Molempien kerroksien pinta-ala noin 95neliötä, alakerta maanvaraisella laatalla ja huonosti eristävistä betonielementeistä tehty pääosin maanpinnan alapuolelle. Yläkerrassa toki lattialämmityksiä n. 20neliön alueella märkätiloissa
 

mksaarel

Tulokas
Hei. Ostettuna

Mitsubishi Electric LN35 HERO 2.0 sisäyksikkö valkoinen PIP-M-MSZ-LN35VG2W
Mitsubishi Electric LN35 HERO 2.0 ulkoyksikkö PIP-M-MUZ-LN35VG2HZ

3kk ollut asennettuna, mutta ei lähtenyt missään vaiheessa toimimaan. Heti alussa antoi vikakoodin, jossa 6 väläystä ja 2,5 sekunnin tauko ja sitten 6 väläystä ja 2,5 sekunnin tauko..

Myyjäliikkeen kanssa päädyttiin purkamaan kauppa, kun heillä ei ollut mitään korjausehdotusta tuohon ja suostuin tuohon kun on jo kestänyt niin kauan asian selvittely heidän puioleltaan, että en jaksa enää odottaa.

Eli hävisin asennuskuluja yms. jonkiverran tässä. Sinänsä reilua hyvittää koko laitteen hinta, mutta jatkon sumpliminen jää minun vastuulleni/laitteen hävitys.

Tekeekö tuolla paketilla mitään vai pitääkö vain romuttaa sisä ja ulkoyksikkö (toki ammattilaisen kylmäaineet talteen ottaen)? Jos tuota alkaa korjauttamaan niin ei taida olla mitään varmuutta, että saadaan kuntoon ja taas kuluu rahaa ja aiakaa.

Service manualista tavailin. että olisi mahdollisesti ulkoyksikön termistori vika. Tai painetta liikaa... Ehdotuksia?
 

jamseil

Aktiivinen jäsen
Service manualista tavailin. että olisi mahdollisesti ulkoyksikön termistori vika. Tai painetta liikaa... Ehdotuksia?
Tarinasi vaikuttaa perin erikoiselta, mutta en jaksa siitä nyt udella enempää.

Ulkoyksikön service manualin ohje vaikuttaa melko järkevältä, mitata anturien arvot irroitetuista liittimistä.

Virrat ja yläkansi on syytä poistaa ensin.;)

Jos on nollakeli, niin RT61/65/68 antureiden pitäisi näyttää noin 35 kohm vastusta. jne.
Se marketin kympin yleismittari välttää tähän hommaan, alueeksi vaikka se 100kohm tai 50 jos sellainen on.
ln35 anturit.jpg

Ensin katsoisin RT65, se on yleensä kotelon ulkopuolella kennon edessä jos on vaikka nostossa murjottu rikki.

Rikkinäinen näyttää todennäköisesti ääretöntä tai todella pientä vastusta.
Johto on irti päässä olevasta ntc vastuksesta tai jokin on oikosulussa, jolloin näkyy lähinnä mittajohtojen vastus.
 
Kannattaa katsoa että ulkoyksikön kortilla on anturien liittimet kiinni. Yksi LN on tullut vastaan jossa uutuuttaan oli kortilta anturin liitin irti.
 
Back
Ylös Bottom