Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

EskoH

Jäsen
Onko kiertovesipumppu pysäytetty aika ajoin? Eli esim. "lämmityksen pysäytys" on suhteellisen matalla. Kun pumppu on seis, tuo BT3 ja muistelin että myös menolinjan lämmöt nousevat, koska vesi ei liiku.
Lämmityksen pysäytys on näköjään jäänyt 22 asteeseen. Testailin sitä eri asteluvuilla. Tuo oli tarkoitus olla 26 astetta. 40:een en sitä halua. Kiitos huomautuksesta.

Välillä nämä säädöt PC:ltä toimivat miten sattuu. Esim. se, ettei 1.2:ssa pysty oikeasti ohjelmoimaan ilmanvaihtoa aikatauluilla. Ei vaan toimi millään. Joutuu säätämää jatkuvasti joka päivä käsin (älkääkä nyt viisastelijat kertoko, että on käsitelty täällä jo useasti ja kuuluu F470:n ominaisuuksiin :cool:). Kaikesta tästä johtuu se, etten ole vielä päivittänyt uusinta versiota, koska en ole kuullut siitä vielä mitään hyvää.
 
Viimeksi muokattu:

Kalikka

Jäsen
Ajattelin uuden laitteen asennuksen yhteydessä laitattaa Shellyn mittaamaan laitteen energiankulutusta.

Eikös tämmöisen pitäisi olla siihen hommaa sopiva peli?

Tuommoinenkin näkyy olevan, mutta jos tämän asennus ei onnistukaan heti asennuksen ohella, niin lienevätkö noi napsautettavat anturit helpompia pistää jälkikäteen.
 

oemssi

Tulokas
Tulipa hommattua talo, jossa Nibe F470 ja vesikiertoinen lattialämmitys. Kahlasin manuaalin läpi ja pläräsin valikot.

Ihmettelen, miten veden paluulämpötila voi olla 30 asteen pinnassa ja meno on nyt 24. Voiko tuossa olla mistään muusta kyse kuin anturiviasta? Painemittari näyttää 0,6 bar (vissiin ok) ja jäteilma viilenee normaalin tuntuisesti laitteen käydessä.

Huoltomanuaalista pitäisi kuulemma löytyä räjäytyskuva ja siitä löytyä tuo paluulämpötila-anturi. Osaako kukaan sanoa, miten vaikeaa tähän on päästä käsiksi ja vaihtaa itse? Paikallinen huoltoliike sanoi, että heillä on antureita varastossa, hinta olisi jotain 100 euron pintaan.

IMG20250911112511.jpg
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Tulipa hommattua talo, jossa Nibe F470 ja vesikiertoinen lattialämmitys. Kahlasin manuaalin läpi ja pläräsin valikot.

Ihmettelen, miten veden paluulämpötila voi olla 30 asteen pinnassa ja meno on nyt 24. Voiko tuossa olla mistään muusta kyse kuin anturiviasta? Painemittari näyttää 0,6 bar (vissiin ok) ja jäteilma viilenee normaalin tuntuisesti laitteen käydessä.

Huoltomanuaalista pitäisi kuulemma löytyä räjäytyskuva ja siitä löytyä tuo paluulämpötila-anturi. Osaako kukaan sanoa, miten vaikeaa tähän on päästä käsiksi ja vaihtaa itse? Paikallinen huoltoliike sanoi, että heillä on antureita varastossa, hinta olisi jotain 100 euron pintaan.

katso liitettä 108546

Onko lämmityksen kiertovesipumppu päällä silloin kun paluu on menoa lämpimämpi? Eli ettei ole kesämoodissa lämpöpumppu kun ulkona tarpeeksi lämmintä tarpeeksi pitkään.
 

oemssi

Tulokas
Mittaa vertailun vuoksi esim. IR-mittarilla putkien lämpötilat
Mittasin putket, ja tuo menolämpötila pitää paikkansa (24), paluu on asteen verran vähemmän eli 23 pinnassa, mikä on ihan looginen. Eli anturissa lienee vikaa.

Menolämpötilakin on turhan korkea kun pyynti on vain tuon 20 astetta.

IMG20250911121218.jpg
 

oemssi

Tulokas
Onko lämmityksen kiertovesipumppu päällä silloin kun paluu on menoa lämpimämpi? Eli ettei ole kesämoodissa lämpöpumppu kun ulkona tarpeeksi lämmintä tarpeeksi pitkään.
Hyvä kysymys muuten, eli ilmeisesti jos ulkolämpötila on enemmän kuin "lämmityksen pysäytys" niin pumppu pysähtyy. Eli kannattaako tuota lämpötilaa nostaa sen verran, että pumppu pysyy aina käynnissä?

Nyt on asetettu:
Lämmityksen pysäytys: 17 astetta
Lisäyksen pysäytys: 15 astetta
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Hyvä kysymys muuten, eli ilmeisesti jos ulkolämpötila on enemmän kuin "lämmityksen pysäytys" niin pumppu pysähtyy. Eli kannattaako tuota lämpötilaa nostaa sen verran, että pumppu pysyy aina käynnissä?

Nyt on asetettu:
Lämmityksen pysäytys: 17 astetta
Lisäyksen pysäytys: 15 astetta

Jos haluat lämmittää esim märkätiloja kesälläkin, niin sitten tuota kannattaa nostaa.

Itellä MLP:ssä on laitettu lämmityksen pysäytys 40 asteeseen, jolloin käytännössä MLP ei ikinä mene kesämoodiin. Tavoitteena vain pitää lattiakierto aina päällä kun on lattiaviilennys.

Sillä vaan kyselin tuota, kun meno- ja paluuanturit on siellä koneen sisällä lämpimässä, niin ne voi silloin näyttää eri arvoja kun lämmityksen kiertovesipumppu on stopissa.
 

oemssi

Tulokas
Jos haluat lämmittää esim märkätiloja kesälläkin, niin sitten tuota kannattaa nostaa.

Itellä MLP:ssä on laitettu lämmityksen pysäytys 40 asteeseen, jolloin käytännössä MLP ei ikinä mene kesämoodiin. Tavoitteena vain pitää lattiakierto aina päällä kun on lattiaviilennys.

Sillä vaan kyselin tuota, kun meno- ja paluuanturit on siellä koneen sisällä lämpimässä, niin ne voi silloin näyttää eri arvoja kun lämmityksen kiertovesipumppu on stopissa.
Kiitos tästä. Nostin pysäytyslämpötilaa ja pumppu käynnistyi, jolloin paluulämpötila laski heti. Onhan se hyvä pitää märkätiloissa pieni lämpö kesälläkin.

Varmaan nämä samat asiat kyselty tässäkin ketjussa sataan kertaan, joten pahoittelut siitä.
 

LasuA

Tulokas
Miten teillä muilla kosteiden tilojen (mukavuus)lämmittäjillä käyttäytyy menovesi ja paljonko kompressorin käynnistyksiä tulee vuorokaudessa?
Käyttövesi lämpeää minulla 2-3 krt päivässä.
Menovesi kiertää pelkissä kosteissa tiloissa ja tuloilma auki vajaa 1/4 kierrosta.
Menovesi 26 yöllä/aamupv ja 28 iltapv-ilta.

Välillä menovesi sahaa 0,5c liikettä ja välillä 1c väliä. Kompressori käy 15min pätkiä 50min välein. Käynnistyksiä tulee luokkaa parikymmentä vuorokaudessa.
Hystereesiä tai kompressorin taukoja ei taida pystyä säätämään?
Olisiko ideoita mitä lähteä kokeilemaan että saisi vähennettyä kompressorin käyntejä?
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Olisiko ideoita mitä lähteä kokeilemaan että saisi vähennettyä kompressorin käyntejä?
Kompuran käynnistyksen asteminuutteja isommille miinuksille niin kompuran käynnissäoloaika pitenee kuten myös taukoaika, joutuu sitten oikeilla lämmityskeleillä säätämään taas pienemmälle ettei sisälämpö ala heilumaan liikaa.

Toinen vaihtoehto säätää asteminuuttiasetuksista "käynnistysero lisälämpö" arvoa isommaksi. Tuo tekee sen, että kompura alkaa laiskemmin kiihdyttämään taajuutta kun asteminuutit rullaa alaspäin käynnistysrajan jälkeen. Tuotakin joutunee sitten vastaavasti säätämään takaisin alkuperäiseen päin lämmityskaudella.
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Miten teillä muilla kosteiden tilojen (mukavuus)lämmittäjillä käyttäytyy menovesi ja paljonko kompressorin käynnistyksiä tulee vuorokaudessa?
Käyttövesi lämpeää minulla 2-3 krt päivässä.
Menovesi kiertää pelkissä kosteissa tiloissa ja tuloilma auki vajaa 1/4 kierrosta.
Menovesi 26 yöllä/aamupv ja 28 iltapv-ilta.

Välillä menovesi sahaa 0,5c liikettä ja välillä 1c väliä. Kompressori käy 15min pätkiä 50min välein. Käynnistyksiä tulee luokkaa parikymmentä vuorokaudessa.
Hystereesiä tai kompressorin taukoja ei taida pystyä säätämään?
Olisiko ideoita mitä lähteä kokeilemaan että saisi vähennettyä kompressorin käyntejä?
Screenshot historiakäppyröistä auttaisi. Kun kompuran anturi laskee joko alle käyttöveden määrätyn alarajan tai lattian menoveden tasoon niin se käynnistyy ellet ole ohjelmoinnilla estänyt sitä. Jos pidän lämmitystä päällä vain pesuhuoneessa ja tuloilma ruuvi kiinni niin lähemmäksi 12h menee että kompuran anturi tippuu sinne menoveen tasoon, 26c menovedellä. Mietin lähinnä että paljonko nopeammin käppyrä laskee tuolla tuloilmaruuvin asennolla ja iltapäivän 28 menovedellä.
 

LasuA

Tulokas
Screenshot historiakäppyröistä auttaisi. Kun kompuran anturi laskee joko alle käyttöveden määrätyn alarajan tai lattian menoveden tasoon niin se käynnistyy ellet ole ohjelmoinnilla estänyt sitä. Jos pidän lämmitystä päällä vain pesuhuoneessa ja tuloilma ruuvi kiinni niin lähemmäksi 12h menee että kompuran anturi tippuu sinne menoveen tasoon, 26c menovedellä. Mietin lähinnä että paljonko nopeammin käppyrä laskee tuolla tuloilmaruuvin asennolla ja iltapäivän 28 menovedellä.
Täytyy koneella viekä ottaa paremmin mutta mulla kyllä kompressorin anturi bt18 tippuu ihan hetkessä 2-3h, kuvassa 28 ja 26 alueet eiliseltä illalta ja viime yöltä. 28 menolla tippuminen kesti 18:22-20:13 ja 26 menolla 00:28-3:33.
Tämä bt18 ei kuitenkaan käsittääkseni ole suoraan toimintaa ohjaava anturi?

Tuo yksi tasaisempi kuoppa on testi viime yöltä, oli kompressori estettynä 6-8.

Mitä tietoja kannattaisi tutkia ristiin?
 

Liitteet

  • IMG_9270.jpeg
    IMG_9270.jpeg
    74,7 KB · Katsottu: 18

LasuA

Tulokas
Mitä jos blokkaisi kompressoria päivisin ja antaisi lämmitystarpeen kertyä isommaksi? Esim. 4h kiinni ja 2h auki tms.
Kokeilin yöllä pariksi tunniksi estää kompressorin, ei kovin kauaa sen jälkeenkään lämmitä. Pakkasten tultua varmaan helpottuu sahaus kun kompura käy kokoajan joka tapauksessa
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Täytyy koneella viekä ottaa paremmin mutta mulla kyllä kompressorin anturi bt18 tippuu ihan hetkessä 2-3h, kuvassa 28 ja 26 alueet eiliseltä illalta ja viime yöltä. 28 menolla tippuminen kesti 18:22-20:13 ja 26 menolla 00:28-3:33.
Tämä bt18 ei kuitenkaan käsittääkseni ole suoraan toimintaa ohjaava anturi?

Tuo yksi tasaisempi kuoppa on testi viime yöltä, oli kompressori estettynä 6-8.

Mitä tietoja kannattaisi tutkia ristiin?
Tämmöset tiedot kannattaisi laittaa käppyrään. Tässä minun käppyrä muutaman päivän takaa kun yöllä tuloilmalle oli lämmitystä ja lattiatermareille myös. Tuossa huomaa kun parissa tunnissa dropannu kun ilman muuta kuin ph lämmitystä ja tuloilmaa se on helposti siellä 10h suunnilla. Ja illasta lämmitykset sis tuloilma oli pois, paitsi pesuhuoneessa, niin kompura ei ole dropannut yhtä nopeaa vaikka käyty pari kertaa suihkussa.

1758200120653.png
 

LasuA

Tulokas
Tämmöset tiedot kannattaisi laittaa käppyrään. Tässä minun käppyrä muutaman päivän takaa kun yöllä tuloilmalle oli lämmitystä ja lattiatermareille myös. Tuossa huomaa kun parissa tunnissa dropannu kun ilman muuta kuin ph lämmitystä ja tuloilmaa se on helposti siellä 10h suunnilla. Ja illasta lämmitykset sis tuloilma oli pois, paitsi pesuhuoneessa, niin kompura ei ole dropannut yhtä nopeaa vaikka käyty pari kertaa suihkussa.

katso liitettä 108680
Kiitos, hyvältä näyttää sulla, eihän tuossa ole kuin 8 kompuran käyntiä. Laittelen kohta vastaavan kun pääsen koneelle
 

LasuA

Tulokas
Tämmöset tiedot kannattaisi laittaa käppyrään. Tässä minun käppyrä muutaman päivän takaa kun yöllä tuloilmalle oli lämmitystä ja lattiatermareille myös. Tuossa huomaa kun parissa tunnissa dropannu kun ilman muuta kuin ph lämmitystä ja tuloilmaa se on helposti siellä 10h suunnilla. Ja illasta lämmitykset sis tuloilma oli pois, paitsi pesuhuoneessa, niin kompura ei ole dropannut yhtä nopeaa vaikka käyty pari kertaa suihkussa.

katso liitettä 108680
Noniin. Mulla käynnistyksiä 13 ja 2h oli vielä kompressori estettynä tuolla välissä.
Harmillisen lyhyitä käyntejä kompressori kyllä tekee.
 

Liitteet

  • IMG_9271.png
    IMG_9271.png
    161,5 KB · Katsottu: 24

Teemu1

Jäsen
Noniin. Mulla käynnistyksiä 13 ja 2h oli vielä kompressori estettynä tuolla välissä.
Harmillisen lyhyitä käyntejä kompressori kyllä tekee.
Kyllä niitä tuppaa tuleen tähän aikaan vuodesta. Tämä on kylläkin elokuun loppupuolelta mutta siinä näkyy kuinka erityisesti yöllä katkokäyntiä tulee kun tuo käyttövesi laskee hitaasti ja on sen verran lämmitystarvetta, että kompuran lämpö laskee nopeasti.

1758209132809.png
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Noniin. Mulla käynnistyksiä 13 ja 2h oli vielä kompressori estettynä tuolla välissä.
Harmillisen lyhyitä käyntejä kompressori kyllä tekee.
Ne tulee kuitenkin siitä kun sinun lattian ja tuloilman lämmitys vie sen verran hönkää että kompuran käppyrä laskee nopeasti ja koska lämmityksen tarve on tosi pieni niin kompura saa nostettua menoveden tosi nopeasti tarpeeksi korkeaksi. Et voi tehdä asialle mitään jos ei kärsi vetää tuloilmaa kokonaan kiinni, tai jotakin lattiakiertoja. Paitsi ehkä avata ikkunat jos ulkona on kylmä ja asunnon muut lattiatermostaatit, niin tulee enemmän lämmityksen tarvetta ja enään ei oo niin paljon katkokäyntiä kun kompura pörisee koko ajan :)
 

LasuA

Tulokas
Ne tulee kuitenkin siitä kun sinun lattian ja tuloilman lämmitys vie sen verran hönkää että kompuran käppyrä laskee nopeasti ja koska lämmityksen tarve on tosi pieni niin kompura saa nostettua menoveden tosi nopeasti tarpeeksi korkeaksi. Et voi tehdä asialle mitään jos ei kärsi vetää tuloilmaa kokonaan kiinni, tai jotakin lattiakiertoja. Paitsi ehkä avata ikkunat jos ulkona on kylmä ja asunnon muut lattiatermostaatit, niin tulee enemmän lämmityksen tarvetta ja enään ei oo niin paljon katkokäyntiä kun kompura pörisee koko ajan :)
Joo näin varmasti. Toi 0,5c korotuksen takia kompressorin käynnustäminen vajaan 10min ajaks tuntuu vaan uskomattoman tyhmältä
 

veikkaaja

Tulokas
Tervehdys kaikille,
Pahoittelut tyhmästä kysymyksestä, mutta kuinka ihmeessä toi ylivuoto astia lähtee irti (se valkoinen mihin kondenssiletku tulee sieltä ylhäältä) kiitos
 

Kermis

Jäsen
Huomenta, kysellään vähän apua kun ihmettelen miksi näin kävi. Nostin min menolämpötilaa 20->27 en tehnyt mitään muuta, niin käyttövesi tipahti 52c->36c. Mistä tämä johtuu? Emäntä tietysti saa paskahalvauksia että nyt legionellaa jne. Tuttipulloja on tiskattu hana niin kuumalla kun saa varmaan 40min päivän aikana niin loppuiko vaan lämmin vesi kesken, vai mitä ehmettiä? Laitoin veden luksustilan 6h niin oli yöllä noussut takaisin 56c..

IMG-0263.jpg
IMG-0262.jpg

IMG-0264.jpg
IMG-0265.jpg

IMG-0266.jpg


Kiitos ja anteeksi
 

Teemu1

Jäsen
Onko vastukset estettynä eli ollaan vain kompressorin varassa ja oli kylmä sää ja lattiat lämpenee nyt enemmän kun minimi on nostettu, niin energiaa meni lämmitykseen ja tenku ei riitä nostaa käyttövettä?
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Huomenta, kysellään vähän apua kun ihmettelen miksi näin kävi. Nostin min menolämpötilaa 20->27 en tehnyt mitään muuta, niin käyttövesi tipahti 52c->36c. Mistä tämä johtuu? Emäntä tietysti saa paskahalvauksia että nyt legionellaa jne. Tuttipulloja on tiskattu hana niin kuumalla kun saa varmaan 40min päivän aikana niin loppuiko vaan lämmin vesi kesken, vai mitä ehmettiä? Laitoin veden luksustilan 6h niin oli yöllä noussut takaisin 56c..

IMG-0263.jpg
IMG-0262.jpg

IMG-0264.jpg
IMG-0265.jpg

IMG-0266.jpg


Kiitos ja anteeksi
Ekana sanosin että hommaa uplink historia ja laita käppyrät tähän niin näkee mitä siinä tapahtuu. Mutta tosiaan jos 20c veden nostaa 27 niin siinä menee äkkiä pari päivää että se saa kurottua sen lattialämmön kiinni ja näin ollen ilman vastuksia ei riitä paukkuja käyttöveden lämmitykseen. Ei sen käyttöveden tarvitse koko ajan olla yli 50 saatikka 60c legionellan takia. Välillä pitää kuumentaa.
 

Kermis

Jäsen
Ekana sanosin että hommaa uplink historia ja laita käppyrät tähän niin näkee mitä siinä tapahtuu. Mutta tosiaan jos 20c veden nostaa 27 niin siinä menee äkkiä pari päivää että se saa kurottua sen lattialämmön kiinni ja näin ollen ilman vastuksia ei riitä paukkuja käyttöveden lämmitykseen. Ei sen käyttöveden tarvitse koko ajan olla yli 50 saatikka 60c legionellan takia. Välillä pitää kuumentaa.
Näinpä. Tiedostan tuon kyllä itse, puoliso vaan ei minua usko. Kamala älämölö jos paneeli näyttää alle 50c. :D no, hieman itsekin pelästyin kun 36 asteeseen laski. Mutta varmaan toimii ihan kuin pitääkin.
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Näinpä. Tiedostan tuon kyllä itse, puoliso vaan ei minua usko. Kamala älämölö jos paneeli näyttää alle 50c. :D no, hieman itsekin pelästyin kun 36 asteeseen laski. Mutta varmaan toimii ihan kuin pitääkin.
Itsellä se täyttö laskee sinne käytännössä aina kun käy suihkussa, eli joka päivä :D Varmasti teilläkin laskenut ja henki pihisee yhä :D
 

aquarius

Jäsen
Ihmettelen tuota F470 ilmausta tässä. Koestin varoventtiilit ja tuli laskettua molemmista sen verran vettä huuhdellakseni kerualtaan, että paine laski melkein nollaan. Lisäsin täyttöventtiilistä QM11 n.1bar painetta järkestelmään. Kokeilin sen jälkeen QM20 ilmausruuvista, tuleeko siitä pienestä letkusta ilmaa. Siitä tuli ensin vettä ja sen jälkeen ei ilmaa, eikä vettä. Ruuvia avatessa kuuluu kuitenkin selvää veden kohinaa jossain koneen sisällä. Mitähän tuossa oiken tapahtui?

EDIT: Alkoihan sieltä ilmausletkusta tulla sittenkin vettä. Ruuvia piti pitää auki ainakin 10s, ennenkuin vettä alkoi tulla. Voiko tuon varoventtiilistä lasketun veden ja täyttöhanan aukaisu toimenpide päästää ilmaa järjestelmää vai kertyykö sitä sinne aina vähän ajan kanssa? Järjestelmä on asennettu 2022. Ilmasin myös tuloilmapatterin, mutta sieltä ei tullu, kuin vettä n. 10s ajan, jonka ruuvi oli auki.

Ihmettelin tuota QM20 ilmausruuvikompleksia, kun koko hökötys pyöri käsin molempiin suuntiin. No sehän oli aivan löysällä ja sieltä alkoi tippua vettä, kun käänsin sitä vähän auki. No nyt on sekin kiinni.

Näyttökuva 2025-09-29 kello 15.51.19.png
 
Viimeksi muokattu:

Willy Wanka

Jäsen
Ihmettelen tuota F470 ilmausta tässä. Koestin varoventtiilit ja tuli laskettua molemmista sen verran vettä huuhdellakseni kerualtaan, että paine laski melkein nollaan. Lisäsin täyttöventtiilistä QM11 n.1bar painetta järkestelmään. Kokeilin sen jälkeen QM20 ilmausruuvista, tuleeko siitä pienestä letkusta ilmaa. Siitä tuli ensin vettä ja sen jälkeen ei ilmaa, eikä vettä. Ruuvia avatessa kuuluu kuitenkin selvää veden kohinaa jossain koneen sisällä. Mitähän tuossa oiken tapahtui?

EDIT: Alkoihan sieltä ilmausletkusta tulla sittenkin vettä. Ruuvia piti pitää auki ainakin 10s, ennenkuin vettä alkoi tulla. Voiko tuon varoventtiilistä lasketun veden ja täyttöhanan aukaisu toimenpide päästää ilmaa järjestelmää vai kertyykö sitä sinne aina vähän ajan kanssa? Järjestelmä on asennettu 2022. Ilmasin myös tuloilmapatterin, mutta sieltä ei tullu, kuin vettä n. 10s ajan, jonka ruuvi oli auki.

Ihmettelin tuota QM20 ilmausruuvikompleksia, kun koko hökötys pyöri käsin molempiin suuntiin. No sehän oli aivan löysällä ja sieltä alkoi tippua vettä, kun käänsin sitä vähän auki. No nyt on sekin kiinni.

katso liitettä 108842
Muista seurata paineita muutaman päivän ajan, mulla jäi 2018 vuoden F750 varo vähän vuotamaan aluksi.
 

masa_

Jäsen
Halpa sähkö soppari loppuu tämän kuun lopussa ja marraskuun alusta siirryn pörssisähköön. Laitoin nibesta SPA:n päälle ja ajattelin että ehtii tässä seurailla miten se toimii ja käyttäytyy. Ilmeisesti SPA ohittaa lisäyksen pysäytyksen kun tänään on vastuksilla aikaisin aamulla lämmitetty käyttövettä? Lisäyksen pysäytys mulla on +3 tällä hetkellä. F470 siis asennettu kesäkuun alussa p410 tilalle joten ensimmäinen lämmityskausi löhdössä nyt tällä pumpulla.
1759570018723.png
 

Kermis

Jäsen
Tulipa tuota rn1stä räpellettyä. Oli ihan saakelin tiukassa, aivan aukiasemtoon säädetty. Ei oma käsi tahtonut mahtua mutta 4mm kuusiokololla tuntui liikahtavan. Liikkui samalla tuo koko putki hieman aukipäin nii hieman vettä valui liitoksista? Nyt käänsin takaisin siihen miten oli tuo putki niin ei tunnu valuttavan..
 

specialist

Aktiivinen jäsen
Tulipa tuota rn1stä räpellettyä. Oli ihan saakelin tiukassa, aivan aukiasemtoon säädetty. Ei oma käsi tahtonut mahtua mutta 4mm kuusiokololla tuntui liikahtavan. Liikkui samalla tuo koko putki hieman aukipäin nii hieman vettä valui liitoksista? Nyt käänsin takaisin siihen miten oli tuo putki niin ei tunnu valuttavan..

Etupaneelin ottaa aika nopeasti pois niin saa tilaa pitää tarvittaessa muista osista avaimella kiinni.
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Jaaha. Onkohan tämä uusi ominaisuus vai en ole huomannut, tosin vuoden vanha softa. Minulla oli tuossa kuvan klo 8.30-9.30 osuudessa ohjelmoitu lisälämmön ja kompuran esto päälle kun pörssisähkö käy korkealla. Tuloilma on tuossa +10, haluttu meno 27 ja mitattu meno alimmillaan 24,8. Tämähän perkele laitto kahesti vastukset päälle. Onko joku kärryillä minkälainen turvamekanismi tässä on vaikka vastukset ja kompura olisi estettynä, että se käyttää sitten vastuksia jonkun rajan jälkeen?

1760682835382.png
 
Back
Ylös Bottom