Mistä kohtaa tuo RN1-venttiili löytyy?
Miksi tuo poistoilma käy noin alhaalla (10-12 astetta)?
Kysymyksistäsi paistaa jatkuvasti läpi, ettet ole tutustunut ohjekirjoihin tarpeeksi hyvin. Jaoin linkin ohjeisiin tässä ketjussa. RTFM.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mistä kohtaa tuo RN1-venttiili löytyy?
Miksi tuo poistoilma käy noin alhaalla (10-12 astetta)?
Jaoin linkin ohjeisiin tässä ketjussa. RTFM.![]()

Lämmityksen pysäytys on näköjään jäänyt 22 asteeseen. Testailin sitä eri asteluvuilla. Tuo oli tarkoitus olla 26 astetta. 40:een en sitä halua. Kiitos huomautuksesta.Onko kiertovesipumppu pysäytetty aika ajoin? Eli esim. "lämmityksen pysäytys" on suhteellisen matalla. Kun pumppu on seis, tuo BT3 ja muistelin että myös menolinjan lämmöt nousevat, koska vesi ei liiku.
Miksi?Lämmityksen pysäytys on näköjään jäänyt 22 asteeseen. Testailin sitä eri asteluvuilla. Tuo oli tarkoitus olla 26 astetta. 40:een en sitä halua. Kiitos huomautuksesta.
Tulipa hommattua talo, jossa Nibe F470 ja vesikiertoinen lattialämmitys. Kahlasin manuaalin läpi ja pläräsin valikot.
Ihmettelen, miten veden paluulämpötila voi olla 30 asteen pinnassa ja meno on nyt 24. Voiko tuossa olla mistään muusta kyse kuin anturiviasta? Painemittari näyttää 0,6 bar (vissiin ok) ja jäteilma viilenee normaalin tuntuisesti laitteen käydessä.
Huoltomanuaalista pitäisi kuulemma löytyä räjäytyskuva ja siitä löytyä tuo paluulämpötila-anturi. Osaako kukaan sanoa, miten vaikeaa tähän on päästä käsiksi ja vaihtaa itse? Paikallinen huoltoliike sanoi, että heillä on antureita varastossa, hinta olisi jotain 100 euron pintaan.
katso liitettä 108546
Mittasin putket, ja tuo menolämpötila pitää paikkansa (24), paluu on asteen verran vähemmän eli 23 pinnassa, mikä on ihan looginen. Eli anturissa lienee vikaa.Mittaa vertailun vuoksi esim. IR-mittarilla putkien lämpötilat
Hyvä kysymys muuten, eli ilmeisesti jos ulkolämpötila on enemmän kuin "lämmityksen pysäytys" niin pumppu pysähtyy. Eli kannattaako tuota lämpötilaa nostaa sen verran, että pumppu pysyy aina käynnissä?Onko lämmityksen kiertovesipumppu päällä silloin kun paluu on menoa lämpimämpi? Eli ettei ole kesämoodissa lämpöpumppu kun ulkona tarpeeksi lämmintä tarpeeksi pitkään.
Hyvä kysymys muuten, eli ilmeisesti jos ulkolämpötila on enemmän kuin "lämmityksen pysäytys" niin pumppu pysähtyy. Eli kannattaako tuota lämpötilaa nostaa sen verran, että pumppu pysyy aina käynnissä?
Nyt on asetettu:
Lämmityksen pysäytys: 17 astetta
Lisäyksen pysäytys: 15 astetta
Kiitos tästä. Nostin pysäytyslämpötilaa ja pumppu käynnistyi, jolloin paluulämpötila laski heti. Onhan se hyvä pitää märkätiloissa pieni lämpö kesälläkin.Jos haluat lämmittää esim märkätiloja kesälläkin, niin sitten tuota kannattaa nostaa.
Itellä MLP:ssä on laitettu lämmityksen pysäytys 40 asteeseen, jolloin käytännössä MLP ei ikinä mene kesämoodiin. Tavoitteena vain pitää lattiakierto aina päällä kun on lattiaviilennys.
Sillä vaan kyselin tuota, kun meno- ja paluuanturit on siellä koneen sisällä lämpimässä, niin ne voi silloin näyttää eri arvoja kun lämmityksen kiertovesipumppu on stopissa.
Kompuran käynnistyksen asteminuutteja isommille miinuksille niin kompuran käynnissäoloaika pitenee kuten myös taukoaika, joutuu sitten oikeilla lämmityskeleillä säätämään taas pienemmälle ettei sisälämpö ala heilumaan liikaa.Olisiko ideoita mitä lähteä kokeilemaan että saisi vähennettyä kompressorin käyntejä?
Oho, eipä näköjään olekaan asteminuutteja ohjauksessa, luulin että tuo on peruskauraa Nibellä. Aiemman pölinän voikin sitten unohtaaEipä taida onnistua tuollaiset säädöt otsikossa mainitulla F470:llä.
Joo helppoahan tää olisi jos säätöjä olisi, nyt varmaan pitää varmaan vaan kikkailla lämmöillä ja kierron säädölläOho, eipä näköjään olekaan asteminuutteja ohjauksessa, luulin että tuo on peruskauraa Nibellä. Aiemman pölinän voikin sitten unohtaa![]()
Screenshot historiakäppyröistä auttaisi. Kun kompuran anturi laskee joko alle käyttöveden määrätyn alarajan tai lattian menoveden tasoon niin se käynnistyy ellet ole ohjelmoinnilla estänyt sitä. Jos pidän lämmitystä päällä vain pesuhuoneessa ja tuloilma ruuvi kiinni niin lähemmäksi 12h menee että kompuran anturi tippuu sinne menoveen tasoon, 26c menovedellä. Mietin lähinnä että paljonko nopeammin käppyrä laskee tuolla tuloilmaruuvin asennolla ja iltapäivän 28 menovedellä.Miten teillä muilla kosteiden tilojen (mukavuus)lämmittäjillä käyttäytyy menovesi ja paljonko kompressorin käynnistyksiä tulee vuorokaudessa?
Käyttövesi lämpeää minulla 2-3 krt päivässä.
Menovesi kiertää pelkissä kosteissa tiloissa ja tuloilma auki vajaa 1/4 kierrosta.
Menovesi 26 yöllä/aamupv ja 28 iltapv-ilta.
Välillä menovesi sahaa 0,5c liikettä ja välillä 1c väliä. Kompressori käy 15min pätkiä 50min välein. Käynnistyksiä tulee luokkaa parikymmentä vuorokaudessa.
Hystereesiä tai kompressorin taukoja ei taida pystyä säätämään?
Olisiko ideoita mitä lähteä kokeilemaan että saisi vähennettyä kompressorin käyntejä?
Olisiko ideoita mitä lähteä kokeilemaan että saisi vähennettyä kompressorin käyntejä?
Täytyy koneella viekä ottaa paremmin mutta mulla kyllä kompressorin anturi bt18 tippuu ihan hetkessä 2-3h, kuvassa 28 ja 26 alueet eiliseltä illalta ja viime yöltä. 28 menolla tippuminen kesti 18:22-20:13 ja 26 menolla 00:28-3:33.Screenshot historiakäppyröistä auttaisi. Kun kompuran anturi laskee joko alle käyttöveden määrätyn alarajan tai lattian menoveden tasoon niin se käynnistyy ellet ole ohjelmoinnilla estänyt sitä. Jos pidän lämmitystä päällä vain pesuhuoneessa ja tuloilma ruuvi kiinni niin lähemmäksi 12h menee että kompuran anturi tippuu sinne menoveen tasoon, 26c menovedellä. Mietin lähinnä että paljonko nopeammin käppyrä laskee tuolla tuloilmaruuvin asennolla ja iltapäivän 28 menovedellä.
Kokeilin yöllä pariksi tunniksi estää kompressorin, ei kovin kauaa sen jälkeenkään lämmitä. Pakkasten tultua varmaan helpottuu sahaus kun kompura käy kokoajan joka tapauksessaMitä jos blokkaisi kompressoria päivisin ja antaisi lämmitystarpeen kertyä isommaksi? Esim. 4h kiinni ja 2h auki tms.
Tämmöset tiedot kannattaisi laittaa käppyrään. Tässä minun käppyrä muutaman päivän takaa kun yöllä tuloilmalle oli lämmitystä ja lattiatermareille myös. Tuossa huomaa kun parissa tunnissa dropannu kun ilman muuta kuin ph lämmitystä ja tuloilmaa se on helposti siellä 10h suunnilla. Ja illasta lämmitykset sis tuloilma oli pois, paitsi pesuhuoneessa, niin kompura ei ole dropannut yhtä nopeaa vaikka käyty pari kertaa suihkussa.Täytyy koneella viekä ottaa paremmin mutta mulla kyllä kompressorin anturi bt18 tippuu ihan hetkessä 2-3h, kuvassa 28 ja 26 alueet eiliseltä illalta ja viime yöltä. 28 menolla tippuminen kesti 18:22-20:13 ja 26 menolla 00:28-3:33.
Tämä bt18 ei kuitenkaan käsittääkseni ole suoraan toimintaa ohjaava anturi?
Tuo yksi tasaisempi kuoppa on testi viime yöltä, oli kompressori estettynä 6-8.
Mitä tietoja kannattaisi tutkia ristiin?
Kiitos, hyvältä näyttää sulla, eihän tuossa ole kuin 8 kompuran käyntiä. Laittelen kohta vastaavan kun pääsen koneelleTämmöset tiedot kannattaisi laittaa käppyrään. Tässä minun käppyrä muutaman päivän takaa kun yöllä tuloilmalle oli lämmitystä ja lattiatermareille myös. Tuossa huomaa kun parissa tunnissa dropannu kun ilman muuta kuin ph lämmitystä ja tuloilmaa se on helposti siellä 10h suunnilla. Ja illasta lämmitykset sis tuloilma oli pois, paitsi pesuhuoneessa, niin kompura ei ole dropannut yhtä nopeaa vaikka käyty pari kertaa suihkussa.
katso liitettä 108680
Noniin. Mulla käynnistyksiä 13 ja 2h oli vielä kompressori estettynä tuolla välissä.Tämmöset tiedot kannattaisi laittaa käppyrään. Tässä minun käppyrä muutaman päivän takaa kun yöllä tuloilmalle oli lämmitystä ja lattiatermareille myös. Tuossa huomaa kun parissa tunnissa dropannu kun ilman muuta kuin ph lämmitystä ja tuloilmaa se on helposti siellä 10h suunnilla. Ja illasta lämmitykset sis tuloilma oli pois, paitsi pesuhuoneessa, niin kompura ei ole dropannut yhtä nopeaa vaikka käyty pari kertaa suihkussa.
katso liitettä 108680
Kyllä niitä tuppaa tuleen tähän aikaan vuodesta. Tämä on kylläkin elokuun loppupuolelta mutta siinä näkyy kuinka erityisesti yöllä katkokäyntiä tulee kun tuo käyttövesi laskee hitaasti ja on sen verran lämmitystarvetta, että kompuran lämpö laskee nopeasti.Noniin. Mulla käynnistyksiä 13 ja 2h oli vielä kompressori estettynä tuolla välissä.
Harmillisen lyhyitä käyntejä kompressori kyllä tekee.
Ne tulee kuitenkin siitä kun sinun lattian ja tuloilman lämmitys vie sen verran hönkää että kompuran käppyrä laskee nopeasti ja koska lämmityksen tarve on tosi pieni niin kompura saa nostettua menoveden tosi nopeasti tarpeeksi korkeaksi. Et voi tehdä asialle mitään jos ei kärsi vetää tuloilmaa kokonaan kiinni, tai jotakin lattiakiertoja. Paitsi ehkä avata ikkunat jos ulkona on kylmä ja asunnon muut lattiatermostaatit, niin tulee enemmän lämmityksen tarvetta ja enään ei oo niin paljon katkokäyntiä kun kompura pörisee koko ajanNoniin. Mulla käynnistyksiä 13 ja 2h oli vielä kompressori estettynä tuolla välissä.
Harmillisen lyhyitä käyntejä kompressori kyllä tekee.
Joo näin varmasti. Toi 0,5c korotuksen takia kompressorin käynnustäminen vajaan 10min ajaks tuntuu vaan uskomattoman tyhmältäNe tulee kuitenkin siitä kun sinun lattian ja tuloilman lämmitys vie sen verran hönkää että kompuran käppyrä laskee nopeasti ja koska lämmityksen tarve on tosi pieni niin kompura saa nostettua menoveden tosi nopeasti tarpeeksi korkeaksi. Et voi tehdä asialle mitään jos ei kärsi vetää tuloilmaa kokonaan kiinni, tai jotakin lattiakiertoja. Paitsi ehkä avata ikkunat jos ulkona on kylmä ja asunnon muut lattiatermostaatit, niin tulee enemmän lämmityksen tarvetta ja enään ei oo niin paljon katkokäyntiä kun kompura pörisee koko ajan![]()
Tätä luulen itsekin, pitääkin vielä tuo vastus tsekata.Onko vastukset estettynä eli ollaan vain kompressorin varassa ja oli kylmä sää ja lattiat lämpenee nyt enemmän kun minimi on nostettu, niin energiaa meni lämmitykseen ja tenku ei riitä nostaa käyttövettä?
Ekana sanosin että hommaa uplink historia ja laita käppyrät tähän niin näkee mitä siinä tapahtuu. Mutta tosiaan jos 20c veden nostaa 27 niin siinä menee äkkiä pari päivää että se saa kurottua sen lattialämmön kiinni ja näin ollen ilman vastuksia ei riitä paukkuja käyttöveden lämmitykseen. Ei sen käyttöveden tarvitse koko ajan olla yli 50 saatikka 60c legionellan takia. Välillä pitää kuumentaa.Huomenta, kysellään vähän apua kun ihmettelen miksi näin kävi. Nostin min menolämpötilaa 20->27 en tehnyt mitään muuta, niin käyttövesi tipahti 52c->36c. Mistä tämä johtuu? Emäntä tietysti saa paskahalvauksia että nyt legionellaa jne. Tuttipulloja on tiskattu hana niin kuumalla kun saa varmaan 40min päivän aikana niin loppuiko vaan lämmin vesi kesken, vai mitä ehmettiä? Laitoin veden luksustilan 6h niin oli yöllä noussut takaisin 56c..
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kiitos ja anteeksi
Näinpä. Tiedostan tuon kyllä itse, puoliso vaan ei minua usko. Kamala älämölö jos paneeli näyttää alle 50c.Ekana sanosin että hommaa uplink historia ja laita käppyrät tähän niin näkee mitä siinä tapahtuu. Mutta tosiaan jos 20c veden nostaa 27 niin siinä menee äkkiä pari päivää että se saa kurottua sen lattialämmön kiinni ja näin ollen ilman vastuksia ei riitä paukkuja käyttöveden lämmitykseen. Ei sen käyttöveden tarvitse koko ajan olla yli 50 saatikka 60c legionellan takia. Välillä pitää kuumentaa.
Itsellä se täyttö laskee sinne käytännössä aina kun käy suihkussa, eli joka päiväNäinpä. Tiedostan tuon kyllä itse, puoliso vaan ei minua usko. Kamala älämölö jos paneeli näyttää alle 50c.no, hieman itsekin pelästyin kun 36 asteeseen laski. Mutta varmaan toimii ihan kuin pitääkin.
Muista seurata paineita muutaman päivän ajan, mulla jäi 2018 vuoden F750 varo vähän vuotamaan aluksi.Ihmettelen tuota F470 ilmausta tässä. Koestin varoventtiilit ja tuli laskettua molemmista sen verran vettä huuhdellakseni kerualtaan, että paine laski melkein nollaan. Lisäsin täyttöventtiilistä QM11 n.1bar painetta järkestelmään. Kokeilin sen jälkeen QM20 ilmausruuvista, tuleeko siitä pienestä letkusta ilmaa. Siitä tuli ensin vettä ja sen jälkeen ei ilmaa, eikä vettä. Ruuvia avatessa kuuluu kuitenkin selvää veden kohinaa jossain koneen sisällä. Mitähän tuossa oiken tapahtui?
EDIT: Alkoihan sieltä ilmausletkusta tulla sittenkin vettä. Ruuvia piti pitää auki ainakin 10s, ennenkuin vettä alkoi tulla. Voiko tuon varoventtiilistä lasketun veden ja täyttöhanan aukaisu toimenpide päästää ilmaa järjestelmää vai kertyykö sitä sinne aina vähän ajan kanssa? Järjestelmä on asennettu 2022. Ilmasin myös tuloilmapatterin, mutta sieltä ei tullu, kuin vettä n. 10s ajan, jonka ruuvi oli auki.
Ihmettelin tuota QM20 ilmausruuvikompleksia, kun koko hökötys pyöri käsin molempiin suuntiin. No sehän oli aivan löysällä ja sieltä alkoi tippua vettä, kun käänsin sitä vähän auki. No nyt on sekin kiinni.
katso liitettä 108842
Tulipa tuota rn1stä räpellettyä. Oli ihan saakelin tiukassa, aivan aukiasemtoon säädetty. Ei oma käsi tahtonut mahtua mutta 4mm kuusiokololla tuntui liikahtavan. Liikkui samalla tuo koko putki hieman aukipäin nii hieman vettä valui liitoksista? Nyt käänsin takaisin siihen miten oli tuo putki niin ei tunnu valuttavan..