Pienen tahontarpeen aikana sähkövastuksen teho reilusti 2 KW notkumiset tasoittuu selvästi. 5,6 Kw on liikaa 70l kiertovesisäiliön yläosa lämpenee nopeasti > lyhyet lämmitysjaksot. Kun 2 Kw tehot alkaa loppua jossain -10--20C laitetaan esim 4,6 Kw. Jos tukilämpöjä käytössä voi mennä vaikka koko talvi 2 Kw. Itselläni ei ainakaan toimi Niben oma vastuksen tehonsäätö.
Niin noh...
Iso kiitos neuvoistanne ja yrityksistänne auttaa, mutta mä olen heittänyt nyt omalta osaltani hanskat tiskiin tämän rakkineen kanssa. Sahaus ei näemmä ole se ainoa ongelma. Sitäkin suurempi ongelma on se, ettei laite kykene tekemään pyydettyä lämmitysvettä edes vastusten kanssa.
Ei tuohon vaikuta mitkään AutoMixit, ei kiertovesipumpun nopeudet, ei eri lämpökäyrät, ei eri vastustehot, ei ilmanvaihdot, ei tuloilmaruuvin säädöt...ei sitten niin mikään! Huoltomiestä paikalle odotellessa totean, että paska mikä paska ja ei se siitä muuksi muutu.
Olimme viikonlopun reissussa ja kotopuolessa oli sen noin -5 pakkasta viikonlopun ja kotiin tullessa pesuhuonetilat ym. oli turhan viileitä (alle 21C). Kun ei tuo värkki tunnu kykenevän edes pitämään pyydetyn lämpökäyrän mukaista menovettä rajuine sahauksineen, niin se on ihan turha lähteä kikkailemaan enää vastustehoja ainakaan siitä alemmaksi.

Jos menoveden pyynti on päälle 28 astetta, niin koko helvetin päivän se oli yrittänyt jurnuttaa iltaan asti pelkällä kompuralla ja päästen menovedessä vain 25,7 asteeseen, niin onhan se jo selvää, että menoveden jäädessä jopa kolme astetta alle pyydetyn, niin viileneehän siinä jo tilat. Se pirulainen kun ei suostu käyttämään vastuksia kuin vain ja ainoastaan käyttövettä tehdessä...
Tuosta kuvaajasta sen näkee jo tällainen aloittelijakin, että pakkasten kiristyessä lasketun menoveden pyynti jatkaa nousuaan, mutta todellinen menovesi laskee kuin se kuuluisa lehmän häntä. Ei näytä kovin toimivalta yhtälöltä!
Onneksi tuli sentään hankittua se ilppi keväällä, niin sillä on saanut huonelämpötilat pysymään yllä vielä toistaiseksi. Mitäs sitten kun tulee kovemmat pakkaset...?
Jos tätä nyt sattuu lukevan joku ko. laitetta harkitsevan, niin suosittelen harkitsemaan todella vakavasti. Mulla ei ole Nibestä tähän mennessä juuri muuta hyvää sanottavaa, kuin että se toimii suht hyvin tasan niin kauan, kun ei vastuksia tarvita ja silloin puhutaan plussan puolella olevista keleistä. Aiempi tilalla ollut 410P oli tullut tiensä päähän jo vajaassa seitsemässä vuodessa ja tilalle laitettu uudempi versio on kyllä huomattavasti hiljaisempi/teknisempi, mutta jälleen kerran jotenkin viallinen, ikävä kyllä.
Jos tykkäät siitä, että joudut jatkuvasti seurailla laitteen toimintaa ja tykkäät säätää vähän väliä, että saat asuntoon sopivan huonelämpötilan pysymään säiden vaihdellessa, niin silloin valintasi on Nibe F470!
Anteeksi sarkastisuuteni, mutta onhan tämä keväällä alkanut yhteiselo Niben kanssa ollut yksi suuri vitsi...
Mun kärsivällisyyteni loppui nyt tähän!
Kiitos ja näkemiin. Päivitän ehkä vielä jossain vaiheessa tietoa, että tuliko laite koskaan kuntoon vai ei.