pankintalonmies
Jäsen
Ei kyllä tunnu mikään lämpimältä noista jakotukin putkista.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nibe Pilppien ja muidenkin ongelma on ettei ole erilämpöistä vettä kiertoon , eli saisi kosteisiin tiloihin lämpimämpää vettä kiertämään kuin asuintiloihin.
Niin siis asennuksissa on usein tämä ongelma. Kyllähän nuo Niben pilpit saa kahdella suntilla varustettua, lisävaruste löytyy ihan suoraan Niben hyllyltä.
Rahalla sen ongelman saa korjattua.
Juu , tarkoitus oli vain yleistää ,ei ole vika Niben ,vaan yleensä se halvimman ja helpoimman asennustavan! Tietty ei olisi haitaksi jos pumpuissa olisi jo lisäshuntti ja ohjaus jo vakiona! Jälkikäteen lisäshuntti on aika hankala asennettava ,ja luulisin että moni olisi ollut valmis investoimaan aloitusvaiheessa sen muutaman satasen ,joka lämpimiin pesutilojen lattioihin olisi tarvittuJuu, ei liity sitten yhtään mitenkään PILP:iin tai Nibeen. Itseasiassa päinvastoin: Nibe on ollut edistyksellinen tässä: jo halvoista PILP:eistä lähtien on ohjaus erillisille suntille.
Mutta ei tuollaisia asennuksia vain juuri tehdä. Etenkään talopakettitaloihin.
Sivuvaikutuksena sitten kaapeli lämmittää myös kiertovettä ja sitä kautta niitäkin tiloja, joissa on muutenkin turhan lämmintä.Mukavuuslämpö olisi fiksu tehdä heti lattialaatan alle pintakaapelilla. Sen vesikierron lisäksi.
Tarkka säätö, saa miten lämmintä vain ja edullinen käyttääkin kun vesikierto alla betonista tuo oman lämpönsä.
Se sähköteho pitäisi saada siihen kiertoveteen tulopuolelle. Joku tuon kaltainen ratkaisu:Sivuvaikutuksena sitten kaapeli lämmittää myös kiertovettä ja sitä kautta niitäkin tiloja, joissa on muutenkin turhan lämmintä.
Mistä muuten johtuu noin korkea jäteilman lämpötila (22 astetta)?
Kompuralla ei ole mitään duunia ko. hetkellä. On niin jyrkkä käyrä että ilmojen lämmetessä käy pätkää kun priorisoi lämmitystä... Pitäis käynnistyä kun kompressorin anturi = laskennallinen menolämpötila. Ja sammua taas kun kompressorin anturi on 8 astetta suurempu kuin laskennallinen menolämpö.No siitä että kompura ei käy. Ihmettelin tuota tosin kun kuvassa näkyi että on lämmitys päällä eikä sulatus.
Onkohan tuo jossain raksa-asetuksissa koko vehje eli kompura estetty tms?
Kuinkahan pitkään tuon lattian lämpenemisen pitäisi kestää? Eilen illalla nostin min. menolämpötilaa ja lämpökäyrää ja ei vielä mielestäni selkeää vaikutusta kph lattian lämpöön.
Tuloilmaruuvia säädin vielä hieman enemmän kiinni, nyt noin puoli kierrosta auki ja tuloilman lämpötila (BT22) noin 22 astetta.
Tuo puoli kierrosta on melkeinpä sama kuin venttiili olisi kokonaan auki. Eli liian isolla skaalalla säädöt. Oma aparaatti reagoi kun vääntää sen kerran kiinni ja siitä lähtee avamaan noin 3mm kerralla aukipäin, niin tolla 3mm avausskaalalla asteet elää noin 2astetta.Kuinkahan pitkään tuon lattian lämpenemisen pitäisi kestää? Eilen illalla nostin min. menolämpötilaa ja lämpökäyrää ja ei vielä mielestäni selkeää vaikutusta kph lattian lämpöön.
Tuloilmaruuvia säädin vielä hieman enemmän kiinni, nyt noin puoli kierrosta auki ja tuloilman lämpötila (BT22) noin 22 astetta.
Tuo puoli kierrosta on melkeinpä sama kuin venttiili olisi kokonaan auki. Eli liian isolla skaalalla säädöt. Oma aparaatti reagoi kun vääntää sen kerran kiinni ja siitä lähtee avamaan noin 3mm kerralla aukipäin, niin tolla 3mm avausskaalalla asteet elää noin 2astetta.
Kiitos tiedosta. Mistäköhän tuon nyt tietää että jakotukki on varmasti auki? Sininen venttiili oikealla oli melkein kiinni (kireällä).
Joo, tiedän että helpoimmalla pääsisi kun ottais putkarin paikalle mutta jos tässä on joku yksinkertainen juju niin ei viittis sen takia maksellakaan.
tuloilma tällä hetkellä 17 astetta ja pienin menolämpötila sen 28 astetta. Lämpökäyrä 3 ja +1
Varsinainen ongelma siis se, ettei lattiat lämpene (varsinkin kylppäriin pitäisi saada lämpöä lisättyä).
ES 6. Toi lukema siis laitetaan asennusvaiheessa linjasäätöventiiliin ja mittaaja sitten mittaa virtaaman ja säätää laitteen lopuliseen arvoon. Jos lämpöä tulee liian vähän tai liikaa niin arvoa muutetaa.Varsinainen ongelma siis se, ettei lattiat lämpene (varsinkin kylppäriin pitäisi saada lämpöä lisättyä).
mikähän noista nyt on linjasäätöventtiilin esisäätöarvo?
Melkoisia oletuksia. Kyllä kylppäriin voi vaatia ja sinne voi toteuttaakin vaikka 40 asteisen lattian keskellä kesää. Kylppäri yksin ei koko taloa lämmitä kohtuuttomasti. Kaikki riippuu toteutuksesta.Jos talossa ei ole kylmä, niin sitten ne toimivat oikein. Ei lattialämmitys lämpimältä tunnu jaloissa jos ei pakkasta ole todella paljon. Huomaa hyvin lämpökameralla, pakkasellakin ne lattiat on n. 24C lämpimiä mitä viimeksi kurkkailin. Ei se silloin lämpimältä jalalle tunnu.
Tämä siis parketilla, laattalattialla voi tuntea hieman paremmin lämmön sitten kun mennään siellä -15C paikkeilla. Jos lattiat on jatkuvasti kuumia, niin kyllä saa kämpässäkin olla sitten +27C.
Melkoisia oletuksia. Kyllä kylppäriin voi vaatia ja sinne voi toteuttaakin vaikka 40 asteisen lattian keskellä kesää. Kylppäri yksin ei koko taloa lämmitä kohtuuttomasti. Kaikki riippuu toteutuksesta.
Kiitos. Jos lämpöä haluaa lisää, niin voinko säätää ES arvoa linjasäätöventtiilistä? Eli tällöin ilmeisesti isompaa arvoa?
ja tosiaan sinisen korkin allahan se säätö oli eikä sinisessä korkissa (vaikka siinä kierteet onkin ja + ja - merkit), ja siellä arvo 6 oli ihan oikein asetettu.