Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

karvalakki

Tulokas
Olikos edellisestä nuohouksesta kauan ja paljonko toimenpide kustanti? Mielenkiinnosta kysyisin useinko olette aiemmin vaihtaneet suodatinta?
Talomme on rakennettu 2014 ja en löytänyt talokansiosta kuin alkuperäisen mittauspöytäkirjan, joten luulen ettei ollut nuohottu kertaakaan alkuperäisen asukkaan toimesta. Meillä oli aiemmin tulossa ja poistossa G4-suodattimet ja ne on vaihdettu aina 2kk välein. Nuohous ja säätö maksoi 600, josta saa kotitalousvähennyksen.
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Mistä johtuu että tuloilma on korkeammalla kuin ulkolämpötila? Tuossa puolivälissä kuvaa oon kääntänyt tuloilmaruuvin täysin kiinni ja oikein varmistamalla yritin varmistaa että onko se kunnolla kiinni. Valskaako se / ei mene täysin kiinni jostain syystä / rikkisärki? Muistelen että aiemmin käyrät on seurannut paremmin toisiaan...

1695366120292.png
 

mikiz

Aktiivinen jäsen
Mistä johtuu että tuloilma on korkeammalla kuin ulkolämpötila? Tuossa puolivälissä kuvaa oon kääntänyt tuloilmaruuvin täysin kiinni ja oikein varmistamalla yritin varmistaa että onko se kunnolla kiinni. Valskaako se / ei mene täysin kiinni jostain syystä / rikkisärki? Muistelen että aiemmin käyrät on seurannut paremmin toisiaan...

katso liitettä 88615
Pysäytä kiertovesipumppu hetkeksi ja näet laskeeko tuloilman lämpötila. Jos on jotain vaikutusta, tiedät että tuloilmaruuvi valskaa. Mutta lämmityskausi on kohta tulossa, joten pienellä valskauksella ei ole enää mitää merkitystä.

Eikä noi lämpötilakäyrät aina yksi yhteen mene. Anturit ovat eri paikoissa - toinen talon seinässä ja toinen kanavassa.
 

mikiz

Aktiivinen jäsen
Tää kiinnostas itseäkin.
Tähän liittyvää juttua on ketjussa: https://lampopumput.info/foorumi/threads/f470-lämmöntalteenottolamellien-puhdistus-kotikonstein.29592/

Sen verran olen jaksanut aiheeseen tutustua, että kun ottaa etummaisen muovikuoren ~10 pulttia auki, pääsee puhaltimiin käsiksi. Ne saa nitkuttelemalla nostettua irti paikoiltaan, ja esille tulee kääntyvillä muovilirpaikkeilla peittyvä luukku. Siitä pääsee jonkin verran imuroimaan kapealla suulakkeella kärpäsenraatoja pois, ja esim. kännykän kameralla pääsee kuvaamaan lamellien tilannetta. Lamellien puhdistusoperaatioita ei luukusta pysty tekemään.

Olen jäänyt sellaiseen uskomukseen, että itse kennoihin pääsisi käsiksi koneen vasemmalta puolelta. En kuitenkaan ole asiasta varma. Toivottavasti joku innokas laittaa kuvakollaasin purkuoperaatiosta ennen pakkasten alkua :)

Poistoilmapuolella lamellit olivat ainakin omassa koneessani kuin uudet. Johtunee hyvästä suodattimesta myös poistopuolella, ja jatkuvasta kondenssiveden tekemästä "huuhtelusta".
 

mikame

Jäsen
Pörssisähkö nyt käytössä 1.10 eteenpäin, laittanut normaali asetuksen yölle ja siihen korkeammat lämpötilat (start 52 ja stoppi 56). Vastusten esto ollut 07-00. Eilen oli legionella päivä, se alkaa yleensä klo 02. Huomasin äsken että käyttänyt vastuksia pitkin päivää vaikka estetty 00 asti. Onko niin että legionellan korotus ei estoista välitä ja käyttää 24h aikan vastuksia kuten huvittaa?
Tai sitten tuo eston ohjelmointi ei toimi.
1696403878563.png

Tänään käyttänyt vastuksia 07:30-07:50 aikana, legionellan poistosta on jo se yli 24h joten tuon ei pitäisi vaikuttaa enää
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Pörssisähkö nyt käytössä 1.10 eteenpäin, laittanut normaali asetuksen yölle ja siihen korkeammat lämpötilat (start 52 ja stoppi 56). Vastusten esto ollut 07-00. Eilen oli legionella päivä, se alkaa yleensä klo 02. Huomasin äsken että käyttänyt vastuksia pitkin päivää vaikka estetty 00 asti. Onko niin että legionellan korotus ei estoista välitä ja käyttää 24h aikan vastuksia kuten huvittaa?
Tai sitten tuo eston ohjelmointi ei toimi.
katso liitettä 88833
Tänään käyttänyt vastuksia 07:30-07:50 aikana, legionellan poistosta on jo se yli 24h joten tuon ei pitäisi vaikuttaa enää
Legionella korotus käyttää aina vastuksia, kun ei se saa muuten porisetettua vettä niin kuumaksi. Toki siinä ei yleensä kovin montaa tuntia mene.
 

mikame

Jäsen
Näin olen ymmärtänyt legionellan toimivan joten pitäisi olla ohi jo aikoja sitten. Tänä aamuna 07:30 käytettiin lämmintä vettä joten vastusten käyttö liittyy varmastikin siihen. Esto pitäisi olla ohjelmoitu oikein, 4.9.5 menussa näkyy nyt "aktiivinen" teksti.
Onkohan tässä jokin kellonaikabugi, eli pitäisi laittaa loppuaika tyyliin 23:59 eikä 00:00?
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Näin olen ymmärtänyt legionellan toimivan joten pitäisi olla ohi jo aikoja sitten. Tänä aamuna 07:30 käytettiin lämmintä vettä joten vastusten käyttö liittyy varmastikin siihen. Esto pitäisi olla ohjelmoitu oikein, 4.9.5 menussa näkyy nyt "aktiivinen" teksti.
Onkohan tässä jokin kellonaikabugi, eli pitäisi laittaa loppuaika tyyliin 23:59 eikä 00:00?
Itse laitan ainakin korotettujen käyttävesien ohjelmointiin 00.00 tyyliin ja toimii. Tosin laitan sen nibe uplinkin kautta. Ainahan se voi joku asetus ajaa toisen ohi, niin on vähän kokeilua...
 

Huttunen

Jäsen
Kumpi on energiatehokkaampaa, jos miettii koko lämmityskautta: 13 neliön makuuhuoneen lämmittäminen vesikiertoisella lattialämmityksellä vai tuloilmalla?
Lattialämmitys siis lämmittäisi talossa vain märkätilojen lisäksi tuota yhtä huonetta, mutta tuloilma toki koko asuntoa.

Edit. Tämä siis on makuuhuone, jonka ovi pysyy yöt suljettuna, ja muualle lämpöä tuottaa ilp ja takka.
 
Viimeksi muokattu:

Mikki

Hyperaktiivi
Kumpi on energiatehokkaampaa, jos miettii koko lämmityskautta: 13 neliön makuuhuoneen lämmittäminen vesikiertoisella lattialämmityksellä vai tuloilmalla?
Lattialämmitys siis lämmittäisi talossa vain märkätilojen lisäksi tuota yhtä huonetta, mutta tuloilma toki koko asuntoa.
Lattialämmitys on fiksumpi jokatapauksessa. Tuloilma kannattaa pitää mahdollisimman viileänä etenkin jos iv-putket kulkee yläpohjassa.
 

Muu

Aktiivinen jäsen
Kumpi on energiatehokkaampaa, jos miettii koko lämmityskautta: 13 neliön makuuhuoneen lämmittäminen vesikiertoisella lattialämmityksellä vai tuloilmalla?
Lattialämmitys siis lämmittäisi talossa vain märkätilojen lisäksi tuota yhtä huonetta, mutta tuloilma toki koko asuntoa.

Edit. Tämä siis on makuuhuone, jonka ovi pysyy yöt suljettuna, ja muualle lämpöä tuottaa ilp ja takka.
Lattialämpö ja termostaatti käyttöön.
 

Asi

Jäsen
Lattialämmitys on fiksumpi jokatapauksessa. Tuloilma kannattaa pitää mahdollisimman viileänä etenkin jos iv-putket kulkee yläpohjassa.

Mikä sitten kenellekin on mahdollisimman viileää. Eilen huomasin, että vastaavassa makuuhuoneessa käy ikävä viima niskaan kun nibe puhaltaa noin 17 asteista ilmaa. Vasta joku 20 astetta on sellainen ettei tunnu kylmänä viimana.

Energiatehokkuuden takia olen kuitenkin pyrkinyt mainitsemaasi, mutta se toimii parhaiten lähinnä siinä tilassa missä ILP on päällä.
 

Roopeli

Jäsen
Miksi toi menolämpötila pömpyttelee tuolleen tuonne 30 asteeseen ja sitten tippuu ja sitten taas nostaa? Luulis että pitää tasaisesti lämpökäyrän mukaan tuota mutta nostelee noin vastuksia käyttää. Nytkin joku -2 ulkona ja 28 astetta pitäisi olla. Yöllä meni kyl reilu -5 astetta missä pitäs olla 29astetta. Vai onko normaalia kun ulkolämpötila vaihtelee

1696920639909.png
 
Viimeksi muokattu:

juhamat

Aktiivinen jäsen
Miksi toi menolämpötila pömpyttelee tuolleen tuonne 30 asteeseen ja sitten tippuu ja sitten taas nostaa? Luulis että pitää tasaisesti lämpökäyrän mukaan tuota mutta nostelee noin vastuksia käyttää. Nytkin joku -2 ulkona ja 28 astetta pitäisi olla. Yöllä meni kyl reilu -5 astetta missä pitäs olla 29astetta. Vai onko normaalia kun ulkolämpötila vaihtelee

katso liitettä 88977
Tosiaan se ilmeisesti käyttää vastuksia piikkien aikaan. Kun se laittaa lyhyellä aikavälillä paljon tehoa niin siitä voi tulla piikkiä. Oman kokemuksen mukaan noin yleisesti piikkejä saa pyöreämmiksi jos vaihdat esim 5,6kw vastuksien maksimitehon 2kw asetukseen. Itsellä vielä -5 kelillä riittää kompura ja ILP, niin ei tule sitten pahempia piikkejä.
 

eepinis88

Aktiivinen jäsen
Mikä tämän F470 kiertovesipumpun oikea asetus on vesikiertoisen lattialämmitys käytössä pumpulla?
Itsellä on tuo ollut A2.Eli oisko syytä muuttaa tuo oikean laidan toiseksi korkeimpaan pylvääseen?
Tuota tosiaan pumpun ohjeessa suositellaan
 

mikame

Jäsen
aikaisemmin kirjoitin kun on vastukset estetty päivällä (nyt pörssisähkö) niin silti uplink näyttää edelleen vastusten käyttöä. Huomasin että pilp näyttää koko talon kolmen vaiheen käyttöä, huomasi heti kun sauna päällä, joten kaikki ok, vastusten esto varmasikin toimii ok. Nyt on vastukset estetty 07-23:45, yöllä vesi nostetaan sinne 52 asteeseen ja antaa päivän tippua. Huomasin aikaisemmin ettte ollut vastuksia käyttänyt yöllä ja kompura ei jaksanut vettä nostaa joten aamulla vesi vajaat 50. Tiputin suodatusaikaa 12 ->6h mutta viime yönä sama homma, ei käyttänyt vastuksia ja vesi nyt aamulla se 48. Nyt tiputin suodatusajan 3h, lisäyksen pysäytys on edelleen 6h ja trendilaskentaraja 3. Nämä olivat hyvät 3 vuotta kun oli määräaikainen sähkösoppari.

Nuo vastuksen jarruasetukset lienee se syy miksi ei käyttänyt vastuksia viime yönä kun ka lämpötila varmaan yli sen 6 astetta, vai tuleeko muuta mieleen?

Toisena asiana, puhdistin tuulettimet viime viikonloppuna, jokaisen tuulettimen siiven hinkkasin tops puikolla kun oli jämähtänyt kerros pölyä joka ei lähtenyt imuroimalla, kesti pari 2h. Ensi kertaa (ehkä 3v päästä) pitäisi nopeuttaa ja saada koko tuuletin irti laitoksesta, nyt pidin kaapelit kiinni ja toisella kädellä laitteen ulkopuolella/tukena laitteeseen.

Saako tuon valkoisen liittimen vetää irti vai pitääkö ruuvata tuolta tuulettimen päästä ja irrottaa siitä?
Tuo valkoinen liitin lähtee irti koko piirilevyltä jos sitä alkaa vetää, siksi jätin tekemättä.

Kolmantena, nyt annan veden tippua päivällä 30 asteeseen, sitten se tarvittaessa nostaa 40 asteeseen, eli säästö asetus jossa raja 30 ja 40. Mitä teillä on ollut, tai mihin asti uskaltaa antaa tippua?
 

Liitteet

  • Tuulettimen piirilevyn liittimet.jpg
    Tuulettimen piirilevyn liittimet.jpg
    166,6 KB · Katsottu: 159

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Lämmityskausi on alkanut, joten lattiaankin tarvitaan lämpöä. Vastukset estämällä kaksoiskattilan lämpötila laskee vääjäämättä ja samalla lattiaan jää ”lämmitysvajetta”. Ehkä olisi fiksumpaa nyt ajastella lämmityskäyrään nostoa halvemmille tunneille?
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
aikaisemmin kirjoitin kun on vastukset estetty päivällä (nyt pörssisähkö) niin silti uplink näyttää edelleen vastusten käyttöä. Huomasin että pilp näyttää koko talon kolmen vaiheen käyttöä, huomasi heti kun sauna päällä, joten kaikki ok, vastusten esto varmasikin toimii ok. Nyt on vastukset estetty 07-23:45, yöllä vesi nostetaan sinne 52 asteeseen ja antaa päivän tippua. Huomasin aikaisemmin ettte ollut vastuksia käyttänyt yöllä ja kompura ei jaksanut vettä nostaa joten aamulla vesi vajaat 50. Tiputin suodatusaikaa 12 ->6h mutta viime yönä sama homma, ei käyttänyt vastuksia ja vesi nyt aamulla se 48. Nyt tiputin suodatusajan 3h, lisäyksen pysäytys on edelleen 6h ja trendilaskentaraja 3. Nämä olivat hyvät 3 vuotta kun oli määräaikainen sähkösoppari.

Nuo vastuksen jarruasetukset lienee se syy miksi ei käyttänyt vastuksia viime yönä kun ka lämpötila varmaan yli sen 6 astetta, vai tuleeko muuta mieleen?

Toisena asiana, puhdistin tuulettimet viime viikonloppuna, jokaisen tuulettimen siiven hinkkasin tops puikolla kun oli jämähtänyt kerros pölyä joka ei lähtenyt imuroimalla, kesti pari 2h. Ensi kertaa (ehkä 3v päästä) pitäisi nopeuttaa ja saada koko tuuletin irti laitoksesta, nyt pidin kaapelit kiinni ja toisella kädellä laitteen ulkopuolella/tukena laitteeseen.

Saako tuon valkoisen liittimen vetää irti vai pitääkö ruuvata tuolta tuulettimen päästä ja irrottaa siitä?
Tuo valkoinen liitin lähtee irti koko piirilevyltä jos sitä alkaa vetää, siksi jätin tekemättä.

Kolmantena, nyt annan veden tippua päivällä 30 asteeseen, sitten se tarvittaessa nostaa 40 asteeseen, eli säästö asetus jossa raja 30 ja 40. Mitä teillä on ollut, tai mihin asti uskaltaa antaa tippua?
Minulla ei ole pörssisähkö, niin en pihtaa yhtä paljon. Mutta jos olisi niin laittaisin yön viimeisille halvoille tunneille korotuksen luksukseen eli 60c, niin lämpöä riittää pitempään. Siihen se käyttää aina vastuksia, mutten ole varma ohittaako tuo asetus vastusten eston. Vähintäänkin kompuralla lataisin ns normaali tasolle eli 55 niin riittää sitä vettä pitempään.

Varmaankin kannattaa alarajana pitää 30c niin lattiat ja tuloilma lämpenee, -25 pakkasilla 35c.

Vastusten totaalikiellon sijaan ehkä voisit ohjelmoida "säästö" käyttöveden alarajan 30c ja vaihtaa automaattitilan asetuksiin lisäyksen pysäytyksen semmoiseen kohtaan että se tarvittaessa ottaa vastuksia käyttöön? Yöksi ja muuksi haluamaksesi ajankohdaksi ohjelmoit sitten käyttöveden normaali tai luksus?

Jos sulla on tuo lisäyksen pysäytys nyt esim 0c asetuksessa niin 5c ulkolämpötilassa se ei käytä vastuksia, paitsi jos lämmität veden luksukseen.
 

mikame

Jäsen
Nyt on päivällä säästö (vesi 30 ja 40) ja yöllä normi asetus (50 ja 54), jolloin vesi nostetaan tuonne 54 asteeseen, toiminut hyvin 2vko, viime yön vaan ei nyt käyttänytkään vastuksia ja ei noussut vesi pelkällä kompuralla. Kun yöllä nousee tuonne 54 asteeseen, päivän jälkeen on illallakin ollut hot water top vielä se 50, eli ok näillä keleillä (vielä ollaan plusasteilla).

Testasin tänään myös tilapäinen luxus kertakorotus manuaalisesti päälle about 06:30 ja oli stopannut klo 07, joten ohjelmallinen vastusten esto stoppaa tuon.

Pakkaselle pitää laittaa varmaankin eri asetukset, eli just tuo luksus aamuyön tunneille ja varmasti pitää myös sallia vastukset johonkin kohtaan päivää, tod näk 14-17 välillä näkyy olevan yleensä halpaa. Ja veden rajat mahd nostaa myös tuon tuloilman takia, seuraillaan ja opetellaan.

Täällä on kirjoitettu että tiputa lämpökäyrää jotta kompressorille jää enemmän tehoa kun tehdään vettä, toisaalta samalla sitten yöllä pitäisi nostaa lämpökäyrää että varastoidaan lämpöä lattiaan ja yöllähän tehdään se vesi. Tällä hetkellä en ole vielä lämpökäyrään koskenut, meillä on kämpässä muutenkin nyt vajaat 23 astetta aamulla, illalla aina yli 24 vaikka termostaatit koko päivän kiinni (pieni kämppä ja ilmavolyymi, palvelin ym. 24x7 päällä ja usein etätöissä, lämpöä generoituu).
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Nyt on päivällä säästö (vesi 30 ja 40) ja yöllä normi asetus (50 ja 54), jolloin vesi nostetaan tuonne 54 asteeseen, toiminut hyvin 2vko, viime yön vaan ei nyt käyttänytkään vastuksia ja ei noussut vesi pelkällä kompuralla. Kun yöllä nousee tuonne 54 asteeseen, päivän jälkeen on illallakin ollut hot water top vielä se 50, eli ok näillä keleillä (vielä ollaan plusasteilla).

Testasin tänään myös tilapäinen luxus kertakorotus manuaalisesti päälle about 06:30 ja oli stopannut klo 07, joten ohjelmallinen vastusten esto stoppaa tuon.

Pakkaselle pitää laittaa varmaankin eri asetukset, eli just tuo luksus aamuyön tunneille ja varmasti pitää myös sallia vastukset johonkin kohtaan päivää, tod näk 14-17 välillä näkyy olevan yleensä halpaa. Ja veden rajat mahd nostaa myös tuon tuloilman takia, seuraillaan ja opetellaan.

Täällä on kirjoitettu että tiputa lämpökäyrää jotta kompressorille jää enemmän tehoa kun tehdään vettä, toisaalta samalla sitten yöllä pitäisi nostaa lämpökäyrää että varastoidaan lämpöä lattiaan ja yöllähän tehdään se vesi. Tällä hetkellä en ole vielä lämpökäyrään koskenut, meillä on kämpässä muutenkin nyt vajaat 23 astetta aamulla, illalla aina yli 24 vaikka termostaatit koko päivän kiinni (pieni kämppä ja ilmavolyymi, palvelin ym. 24x7 päällä ja usein etätöissä, lämpöä generoituu).
Juu. Vähänhän se kans on silleen että jos haluat säästää niin pelkällä PILPillä tulee rajat pakkasella vastaan. Kannattaa olla ILP lisäksi, etetenkin jos tykkää kesällä jäähdytellä. Siinä taas sitten omat asetuksensa ja säätönsä kun käyttää ILPiä samalla.
 

EskoH

Jäsen
Tosiaan se ilmeisesti käyttää vastuksia piikkien aikaan. Kun se laittaa lyhyellä aikavälillä paljon tehoa niin siitä voi tulla piikkiä. Oman kokemuksen mukaan noin yleisesti piikkejä saa pyöreämmiksi jos vaihdat esim 5,6kw vastuksien maksimitehon 2kw asetukseen. Itsellä vielä -5 kelillä riittää kompura ja ILP, niin ei tule sitten pahempia piikkejä.
Mistä tuota maksimitehoa voi säätää? NIBE Uplinkillä vai kyljen säätötaulusta? Ja mikä kohta mahtaa olla? En ole tuollaiseen arvoon törmännyt.
 

EskoH

Jäsen
Onko kenelläkään kuvaa siitä, millainen lämpökäyrän asetus "perustilasssa" pitäisi olla? Vai onko sellaista? Tuli säädettyä ilman alkuperäisen tilanteen tallennusta. Tuota ei näköjään näe NIBE Uplinkistä kohdasta lämpökäyrä. Nyt sisälämpö jossain 25 asteen nurkilla. Kaikki termostaatit nollilla.
1697286014133.png
 

mikame

Jäsen
Mistä tuota maksimitehoa voi säätää? NIBE Uplinkillä vai kyljen säätötaulusta? Ja mikä kohta mahtaa olla? En ole tuollaiseen arvoon törmännyt.
Laitteen menusta löytyy, en muista ulkoa valikon kohtaa. Voi olla myös että on huoltovalikossa, pidät peruutus nappia pohjassa kunnes ilmestyy huoltovalikko.
 

mikiz

Aktiivinen jäsen
aikaisemmin kirjoitin kun on vastukset estetty päivällä (nyt pörssisähkö) niin silti uplink näyttää edelleen vastusten käyttöä. Huomasin että pilp näyttää koko talon kolmen vaiheen käyttöä, huomasi heti kun sauna päällä, joten kaikki ok, vastusten esto varmasikin toimii ok. Nyt on vastukset estetty 07-23:45, yöllä vesi nostetaan sinne 52 asteeseen ja antaa päivän tippua. Huomasin aikaisemmin ettte ollut vastuksia käyttänyt yöllä ja kompura ei jaksanut vettä nostaa joten aamulla vesi vajaat 50. Tiputin suodatusaikaa 12 ->6h mutta viime yönä sama homma, ei käyttänyt vastuksia ja vesi nyt aamulla se 48. Nyt tiputin suodatusajan 3h, lisäyksen pysäytys on edelleen 6h ja trendilaskentaraja 3. Nämä olivat hyvät 3 vuotta kun oli määräaikainen sähkösoppari.

Nuo vastuksen jarruasetukset lienee se syy miksi ei käyttänyt vastuksia viime yönä kun ka lämpötila varmaan yli sen 6 astetta, vai tuleeko muuta mieleen?

Toisena asiana, puhdistin tuulettimet viime viikonloppuna, jokaisen tuulettimen siiven hinkkasin tops puikolla kun oli jämähtänyt kerros pölyä joka ei lähtenyt imuroimalla, kesti pari 2h. Ensi kertaa (ehkä 3v päästä) pitäisi nopeuttaa ja saada koko tuuletin irti laitoksesta, nyt pidin kaapelit kiinni ja toisella kädellä laitteen ulkopuolella/tukena laitteeseen.

Saako tuon valkoisen liittimen vetää irti vai pitääkö ruuvata tuolta tuulettimen päästä ja irrottaa siitä?
Tuo valkoinen liitin lähtee irti koko piirilevyltä jos sitä alkaa vetää, siksi jätin tekemättä.

Kolmantena, nyt annan veden tippua päivällä 30 asteeseen, sitten se tarvittaessa nostaa 40 asteeseen, eli säästö asetus jossa raja 30 ja 40. Mitä teillä on ollut, tai mihin asti uskaltaa antaa tippua?
Suodatusajan muuttelu ei hirveästi tilanteeseesi auta. Sehän vain vaikuttaa tapaan miten keskilämpötila lasketaan, ja koska kiertovesipumppu käynnistetään.

Mainitsemasi valkoinen liitin on päästä kuvattunna tällainen:
1697358432733.png


Eli sen voi nitkutella piirilevyltä irti ilman suurempia ongelmia. Puhaltimelta piirilevylle menee toinenkin liitin, jossa on pieni lukitusleuka. Kannattaa ottaa puhallin kokonaan koneesta irti lamellien putsauksen nopeuttamiseksi. Paineilma on hyvä putsaukseen, mutta kannattaa vähän pitää lamelleista kiinni ettei mitään hajoa. Turbiininopeuksiin puhallinta ei ole taidettu suunnitella. Jos liitinleikkiin lähtee, kannattaa pimentää koko laite turvakytkimestä/sulakkeista.

Legionella kasvaa oikein hyvin veden lämpötilan ollessa 20-45 astetta. Viimeisimmän suosituksen mukaan kuuman veden lämpötilan tulisi olla yli 55 asteista joka puolella kuumavesijärjestelmää. Matalammissä lämmöissä vesiputkiin saattaa syntyä bakteerikalvo jonka alla pöpöt ovat paremmassa turvassa, ja kalvon muodostumisen jälkeen niitä onkin sitten vaikeampi ottaa hengiltä. Tältä pohjalta voi miettiä, kuinka usein kannattaa Niben lämpimän veden "säästö" -tilaa käyttää, ja kuinka alas/pitkään antaa lämmön painua. Toisaalta, tämä pohdinta koski vain käyttövettä - lämmitysjärjestelmän vesi on erillisessä tilassaan.
 

masuli

Jäsen
Suodatusajan muuttelu ei hirveästi tilanteeseesi auta. Sehän vain vaikuttaa tapaan miten keskilämpötila lasketaan, ja koska kiertovesipumppu käynnistetään.

Mainitsemasi valkoinen liitin on päästä kuvattunna tällainen:
katso liitettä 89098

Eli sen voi nitkutella piirilevyltä irti ilman suurempia ongelmia. Puhaltimelta piirilevylle menee toinenkin liitin, jossa on pieni lukitusleuka. Kannattaa ottaa puhallin kokonaan koneesta irti lamellien putsauksen nopeuttamiseksi. Paineilma on hyvä putsaukseen, mutta kannattaa vähän pitää lamelleista kiinni ettei mitään hajoa. Turbiininopeuksiin puhallinta ei ole taidettu suunnitella. Jos liitinleikkiin lähtee, kannattaa pimentää koko laite turvakytkimestä/sulakkeista.

Legionella kasvaa oikein hyvin veden lämpötilan ollessa 20-45 astetta. Viimeisimmän suosituksen mukaan kuuman veden lämpötilan tulisi olla yli 55 asteista joka puolella kuumavesijärjestelmää. Matalammissä lämmöissä vesiputkiin saattaa syntyä bakteerikalvo jonka alla pöpöt ovat paremmassa turvassa, ja kalvon muodostumisen jälkeen niitä onkin sitten vaikeampi ottaa hengiltä. Tältä pohjalta voi miettiä, kuinka usein kannattaa Niben lämpimän veden "säästö" -tilaa käyttää, ja kuinka alas/pitkään antaa lämmön painua. Toisaalta, tämä pohdinta koski vain käyttövettä - lämmitysjärjestelmän vesi on erillisessä tilassaan.
Tuo yli 55 astetta koko järjestelmässä ei millään toteudu, ellei sulla ole lämpimälle vedelle jatkuvaa kiertoa.
 

mikame

Jäsen
Kiitos liitinfosta, sen toisen liittimen tosiaan näin että klipsistä irti, mut tuo toinen oli uutta ja laitoin puhdistuksen ajaksi pilp pois päältä.

Tietääkseni trendilaskentaraja ja lisäyksen pysäytys käyttävät keskiarvolämpötilaa joka mitataan suodatusaika -asetuksen ajanjaksolta, vai olen väärässä? Määräaikaisella diilillä noita säätämällä löysin asetukset joilla vesi ei romahda liikaa myös pakkasyölläkään (vastus 2kW riittää pitkälle) ja kompura tekee töitä rajoille asti. Joten pienemmällä suodatusajalla sallitaan sitten vastukset nopeammin kun ilma kylmenee, tämä ideana jotta varmasti sitten yöllä voi käyttää vastuksia.

Se vain ei yksi yö vastusta käyttänyt ja uskon nuo trendilaskentarajan ja lisäyksen pysäytyksen suodatusajan kanssa olleen se syy, pienensin suodatusaikaa ja katsotaan tulee vie sama tilanne uudestaan.

Säästö asetuksia on olen jo alusta lähtien muuttanut korkeammaksi kuin oletusasetukset, just sen takia että on aina vähintään 50 astetta, oli olla 48 ja 52 kun oli määräaikainen sopimus.
Eli riskit nousee jos jätetään päiväksi käyttövesi tunneiksi alle 50 asteeseen, pitänee muttaa noita asetuksia ettei päivällä tipu niin alas vaikka yöllä lämmitetäänkin korkeammalle.
 

Muu

Aktiivinen jäsen
Kiitos liitinfosta, sen toisen liittimen tosiaan näin että klipsistä irti, mut tuo toinen oli uutta ja laitoin puhdistuksen ajaksi pilp pois päältä.

Tietääkseni trendilaskentaraja ja lisäyksen pysäytys käyttävät keskiarvolämpötilaa joka mitataan suodatusaika -asetuksen ajanjaksolta, vai olen väärässä? Määräaikaisella diilillä noita säätämällä löysin asetukset joilla vesi ei romahda liikaa myös pakkasyölläkään (vastus 2kW riittää pitkälle) ja kompura tekee töitä rajoille asti. Joten pienemmällä suodatusajalla sallitaan sitten vastukset nopeammin kun ilma kylmenee, tämä ideana jotta varmasti sitten yöllä voi käyttää vastuksia.

Se vain ei yksi yö vastusta käyttänyt ja uskon nuo trendilaskentarajan ja lisäyksen pysäytyksen suodatusajan kanssa olleen se syy, pienensin suodatusaikaa ja katsotaan tulee vie sama tilanne uudestaan.

Säästö asetuksia on olen jo alusta lähtien muuttanut korkeammaksi kuin oletusasetukset, just sen takia että on aina vähintään 50 astetta, oli olla 48 ja 52 kun oli määräaikainen sopimus.
Eli riskit nousee jos jätetään päiväksi käyttövesi tunneiksi alle 50 asteeseen, pitänee muttaa noita asetuksia ettei päivällä tipu niin alas vaikka yöllä lämmitetäänkin korkeammalle.
Trendilaskenta käuttää senhetkistä lämpötilaa.
 

mikame

Jäsen
Minulla lukee muistiossa liittyn lisäyksen pysäytykseen "HUOM! Ei vaikuta juurikaan trendirajan ollessa alempana." Näin ollen trendilaskentaraja on se joka sitten jarruttaa vastusten käyttöä ja minulla arvo 3. Eli jos on tuon päälle ulkolämpö, ei käytä vastuksia ja ei jaksaa nostaa pelkällä kompuralla vettä. Sitten tuota pitää nostaa takaisin vakioon eli 7.

Mihin tuo suodatusaika sitten oikeasti vaikuttaa, lisäyksen pysäytykseen? Joka taasen kumoutuu tuolla aikaisemmalla lauseella mitä foorumeilta kopioin, eli tärkein on trendilaskentaraja?
 

EskoH

Jäsen
Legionella kasvaa oikein hyvin veden lämpötilan ollessa 20-45 astetta. Viimeisimmän suosituksen mukaan kuuman veden lämpötilan tulisi olla yli 55 asteista joka puolella kuumavesijärjestelmää. Matalammissä lämmöissä vesiputkiin saattaa syntyä bakteerikalvo jonka alla pöpöt ovat paremmassa turvassa, ja kalvon muodostumisen jälkeen niitä onkin sitten vaikeampi ottaa hengiltä. Tältä pohjalta voi miettiä, kuinka usein kannattaa Niben lämpimän veden "säästö" -tilaa käyttää, ja kuinka alas/pitkään antaa lämmön painua. Toisaalta, tämä pohdinta koski vain käyttövettä - lämmitysjärjestelmän vesi on erillisessä tilassaan.
Kuulin jostain, että F470 tekisi itse silloin tällöin automaattisesti "legionalaislämmityksen" yli 55 astetta. Että ei olisi tarvetta olla koko ajan yli 55. Pitäneekö paikkansa?
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Kylmävesiputket taitaa olla helposti tuon 20 astetta kun vettä ei käytetä, vaikkapa mökkiviikonlopun aikana. Miksiköhän siitä ei olla yhtä huolissaan kuin kuumasta vedestä, joka yleensä on ainakin varaajassa niin kuumaa ettei siellä mikään kasva/elä.
 

mikiz

Aktiivinen jäsen
Kuulin jostain, että F470 tekisi itse silloin tällöin automaattisesti "legionalaislämmityksen" yli 55 astetta. Että ei olisi tarvetta olla koko ajan yli 55. Pitäneekö paikkansa?
Niin tekee, oletuksena kahden viikon välein. Mutta jos muuna ainakana pidetään veden lämpö mahdollisimman matalana säästösyistä, voi bakteeri päästä lisääntymään.

Tässä linkki ympäristöministeriön säädökseen: ympäristöministeriön asetus rakennusten vesi- ja viemärilaitteistoista
"6 § Veden lämpötila
Kylmävesijohdon on oltava suunniteltu ja asennettu siten, että kylmävesilaitteistossa olevan veden lämpötila saa olla enintään 20 celsiusastetta. Vähintään kahdeksan tunnin käyttämättömän jakson jälkeen veden lämpötila saa olla enintään 24 celsiusastetta.
Lämminvesilaitteistossa olevan veden lämpötilan on oltava vähintään 55 celsiusastetta ja sitä on saatava lämminvesikalusteesta 20 sekunnin kuluessa. Lämminvesilaitteistosta saatavan veden lämpötila saa olla korkeintaan 65 celsiusastetta."

Ja tuolta lisäinfoa aiheeseen: legionellan-kasvuun-vaikuttavat-tekijat

Eipä tuo kovin yleinen ongelma silti ole:
1697428986976.png
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Laitteen menusta löytyy, en muista ulkoa valikon kohtaa. Voi olla myös että on huoltovalikossa, pidät peruutus nappia pohjassa kunnes ilmestyy huoltovalikko.
Joo se on huoltovalikossa. Siellä on myös muutama muu säätö mistä täällä poristaan usein, niin kannattaa selata valikot sieltäkin läpi.
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Kuulin jostain, että F470 tekisi itse silloin tällöin automaattisesti "legionalaislämmityksen" yli 55 astetta. Että ei olisi tarvetta olla koko ajan yli 55. Pitäneekö paikkansa?
Tekee, jos sinulla on se asetus valittuna ja siinä 2vk välein valittuna. Ei vesi voi koskaan koko ajan olla yli 55, kun pari ihmistä käy suihkussa niin kyllä siinä kestää aikansa lämmitellä se taas 55 tasoon.
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Onko kenelläkään kuvaa siitä, millainen lämpökäyrän asetus "perustilasssa" pitäisi olla? Vai onko sellaista? Tuli säädettyä ilman alkuperäisen tilanteen tallennusta. Tuota ei näköjään näe NIBE Uplinkistä kohdasta lämpökäyrä. Nyt sisälämpö jossain 25 asteen nurkilla. Kaikki termostaatit nollilla.
Tämän perusteella sinulla menisi 25 lämpöistä vettä kiertoon kunnes ulkolämpötila on -7. Täällä meilläpäin on +3 astetta ulkona ja mulla menee nyt 27 asteista vettä kiertoon, ILP päällä ja sisällä +23 ... +20 huoneesta riippuen. Sulla nyt joku muu asia lämmittää kämppää, tai oot valinnu jotaki asetuksia minkä takia tämä lämpökäyrä ei ole käytössä. Mutta annanpa sinulle parhaan neuvon: laita Nibe nettiin ja hommaa Nibe uplink. Maksaa 50e/vuosi, mutta sillä näet mitä laitteessa tapahtuu ja voit oppia mikä vaikuttaa mihinkin. Lisäksi helpompi säädellä tietokoneella ja kännykällä asetuksia.
 

Jullikka

Jäsen
Ihan vaan muistiinpanona, mikäli jollain muullakin ongelmia lattiaverkoston paineiden kanssa.

2014 asennettu F470, nyt viimeaikoina ongelmaa paineiden kanssa, eli illalla nostettu 0,8 bar, aamulla nollissa. Vuotoa epäilin, mutta sitten katse kohdistui paisuntasäiliöön. Polkupyörän iskaripumppu kiinni nippaan ja nollaa näytti. Lattiaverkoston ilmausruuvi auki ja pumpulla painetta paisariin, kunnes näytti noin 0,8 bar painetta, sama lukema myös Niben painemittarissa. Nyt vaikuttaisi pysyvän paineet paremmin kuosissa, kun on paisuntasäiliössä taas hiukan ilmatilavuutta.

Seuraillaan vieläkö paineet tippuu, ei ole tullut tuota paisarin painetta tarkistettua 6 vuoteen, aina vain lisätty vettä tarpeen mukaan. Mahdollisia paisarin vuotopaikkoja varmaan venttiili tai sitten kalvo, vuosi sitten oli aika paljon ilmaa kierrossa.

Onko joku joutunut paisuntasäiliötä vaihtamaan Nibeen?
 

eepinis88

Aktiivinen jäsen
Ihan vaan muistiinpanona, mikäli jollain muullakin ongelmia lattiaverkoston paineiden kanssa.

2014 asennettu F470, nyt viimeaikoina ongelmaa paineiden kanssa, eli illalla nostettu 0,8 bar, aamulla nollissa. Vuotoa epäilin, mutta sitten katse kohdistui paisuntasäiliöön. Polkupyörän iskaripumppu kiinni nippaan ja nollaa näytti. Lattiaverkoston ilmausruuvi auki ja pumpulla painetta paisariin, kunnes näytti noin 0,8 bar painetta, sama lukema myös Niben painemittarissa. Nyt vaikuttaisi pysyvän paineet paremmin kuosissa, kun on paisuntasäiliössä taas hiukan ilmatilavuutta.

Seuraillaan vieläkö paineet tippuu, ei ole tullut tuota paisarin painetta tarkistettua 6 vuoteen, aina vain lisätty vettä tarpeen mukaan. Mahdollisia paisarin vuotopaikkoja varmaan venttiili tai sitten kalvo, vuosi sitten oli aika paljon ilmaa kierrossa.

Onko joku joutunut paisuntasäiliötä vaihtamaan Nibeen?
Mulla on samoja ongelmia ollut nyt syksyn. Olen saanut ilmauksen avulla paineet pysymään noin 3 päivää aina ja sitten menee nollaan.

En ole paisariin koskenut vielä, koska siihen en vielä niin paljon perehtynyt. Mielestäni siinä pitää olla 0.5 vähintään vastapainetta, jos ei ole niin tulee tilavuuden verran vettä pois tyhjennyksen kautta?

Mielestäni paine pitää mitata sitten kun verkoston paine nolla? Eli otetaan tyhjennyksessä tai varosta paineet vegee?


Lattiaverkoston ilmausruuvi auki eli ja pumpulla painetta paisariin, Tätä vähä mietin miksi sulla ilmausruuvi auki täytön aikana, sillohan paineet karkaa?

Olen kuullut että harvoin noissa paisareissa mitään vikaa ole.

Mullakin vuoden 2013 malli
 
Viimeksi muokattu:

Jullikka

Jäsen
@eepinis88 Kyllä, juuri noin niin kuin yllä. Eli minulla oli vesijärjestelmän tyhjennys auki ja pumpulla pumppasin painetta paisuntasäiliöön, kunnes sen sisäinen paine noin 0,8 bar. Vettä järjestelmästä tuli toki paljon pois, mutta ilmeisesti itsellä tilanne oli se, että vuosien aikana paisarista oli hävinnyt paineet ja vuotuisten vesien lisäyksien jälkeen paisuntasäiliön "paisuntakapasiteetti oli 0. Eli pumppaamalla paisuntasäiliöön painetta, sen ilmatilavuus kasvoi ja antoi näin ollen mahdollisuuden toimia kuten suunniteltu.

Koska paisuntasäiliö ei ilmeisesti toiminut kuten toivottua, paineet heitteli paljon ja ilmeisesti aina välillä purskautti pois varon kautta ylimääräisen paineen.
 

oltsik

Aktiivinen jäsen
Mistä tuota maksimitehoa voi säätää? NIBE Uplinkillä vai kyljen säätötaulusta? Ja mikä kohta mahtaa olla? En ole tuollaiseen arvoon törmännyt.
Pidä pitkään takaisin nappia ja aukeaa asentajan valikko jonka asetusvalikoista löytyy paikka säätää vastusten maksimitehoa
 

Asi

Jäsen
Millä säädöillä etelässä mennään kun säätilat heittelee vielä aika rajusti? Viime talvi meni ILPillä ilmaa lämmittäen ja lattiassa termarit täysin auki ja kuristettu virtaukset pienelle. Samat säädöt edelleen jakotukilla. Tuloilma niin pienelle kuin sietää.
Nyt olen availlut termareita jonkun verran mutta en ole täysin auki päästänyt. En tiiä onko tässäkään järkeä että termaria vasten kiertää pieni liru. ILP puhaltelee pienellä teholla nyt.

Sulatuksia on jo alkanut tulemaan ihan antaumuksella ja vastuksetkin päässeet käyttöön. Kulutus ottanut samalla ison piikin. En tiedä onko vältettävissäkään.
 
Back
Ylös Bottom