Perusputkityökysymyksiä

Mikki

Hyperaktiivi
iJointin kohdalla puhutaan vesijohtojärjestemistä ja maininta lämmityksestä loistaa poissaolollaan... soveltuuko lämmityverkoston tekemiseen?
Ei varmaan ole tarkoitettu mihinkään oikeisiin lämmitysverkkoihin. En usko että muovit yli 70C lämmöistä pitää ainakaan jatkuvasti. Mutta +55C luulisi menevän muovilla kuin muovilla. PP-muovia nuo ovat.

Mikki

Hyperaktiivi
Mukavat Suomi-lisät noissa i-Jointeissa. Juuri ostin kasan 40 mm koossa näitä:
Bauhaus myy tuon näköisiä kanssa. Painoltaan ainakin paljon kevyempi kuin tuo I-Joint. Kokemusta ei ole noista mutta nuo jälkimmäiset tuntee käsissään että on laatuosia. Uskaltaa vääntää vahvempikin mies kiinni ilman että muovi pettää.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Noita PEX mutkia olisi helppo tehdä, jos vielä tekisi semmoisen kevyen puisen kulman, jonka voisi asettaa siihen mutkan kohdalle putken jäähtymisen ajaksi. Kannattaa vaan huomata, että PEX turpoaa paksuuttaa aika tavalla lämmetessään, joten juuri siinä mutkan kohdalla on oltava hiukan ylimääräistä tilaa. 90 asteen mutka kannattaa tehdä mieluummin hiukan terävämpänä ja sitten vaikka aavistuksen oikaista.

Itse olen tuonut näitä hanakulmista suoraan hanoille. Kun PEXin pää on lyhyt, sen saa kätevästi jäähtymisen aikana pidettyä asennossaan laittamalla vain maalarinteipillä sen mutkan pitoon. Ensin vetää sitä PEXia reilusti yli ja tekee mutkat, sitten palauttaa sen ensimmäisein mutkan seinän sisään hanakulmarasiaan. Jää iso kasa vuotavia hiluja pois. Ja se "kalustesulku" lähtöpäähän jakotukkiin.

jmaja

Hyperaktiivi
Bauhaus myy tuon näköisiä kanssa. Painoltaan ainakin paljon kevyempi kuin tuo I-Joint. Kokemusta ei ole noista mutta nuo jälkimmäiset tuntee käsissään että on laatuosia. Uskaltaa vääntää vahvempikin mies kiinni ilman että muovi pettää.
Kaksi olen asentanut. Toisen kiristin vain käsin, kun on väliaikainen eikä haittaa, vaikka irtoaisi. Toinen meni porakaivopumppuun. Sen kiristin isoilla putkitongeilla. Ei ollut kyllä yhtään epäilyttävän tuntuinen. Noi on DIN/DVGW-hyväksyttyjä 16 bar juomavedelle.

Todella helppo asentaa.

Mikki

Hyperaktiivi
Miksi pitää putkitongeilla kiristää, eikös nuo ole käsinkiristettäviä

On joo, mutta kyllä tongeilla saa mukavan jämptin varmuuden että on taatusti kiinni jos menee hankalasti huollettavaan paikkaan.

Ihmettelen että metallisia osia edes myydään pem ja pex putkiin.

pökö

Kaivo jäässä
Minulla on tuollaiset muoviliittimet lämpöpumpun vieressä kun vedin 40mm muovilla kaivosta koneelle asti, 28 kuparia vain 60 senttiä jossa kaksi 90° mutkaa

Liitteet

• Screenshot_20210325-194434.png
    Screenshot_20210325-194434.png
    213,5 KB · Katsottu: 171

jmaja

Hyperaktiivi
Miksi pitää putkitongeilla kiristää, eikös nuo ole käsinkiristettäviä
En löytänyt ohjeita paljonko kiristetään, mutta on tuolle työkalukin, jota en ostanut. Onko tosiaan tarkoitus vain käsitiukaksi jättää?

Ensin väänsin 11/4 UK:n kiinni pumppuun ja sitten tuon putken lukittavan mutterin. En kovaa vääntänyt, mutta ei ollut muuta työkalua kuin isot putkitongit, joiden leukaväli tuolle riitti. Eipä siitä pumpusta toisella kädellä pitämällä olisi kovaa voinut vääntääkään.

VesA

In Memoriam
Minä olen laittanut pexit samoilla kuin kuparitkin kun niitä tuolla miljoonalootassa on ollut. Holkkeja siinä pitää olla. Ulkona on sitten kesävesijohdossa ( siniraitaa ) kaikenlaisia liitoksia..

Mikki

Hyperaktiivi
Ensin väänsin 11/4 UK:n kiinni pumppuun ja sitten tuon putken lukittavan mutterin. En kovaa vääntänyt, mutta ei ollut muuta työkalua kuin isot putkitongit, joiden leukaväli tuolle riitti. Eipä siitä pumpusta toisella kädellä pitämällä olisi kovaa voinut vääntääkään.

Laitoitko kierteeseen jotain? Tästä en ole varma mikä olisi paras muovi-metalli väliin.

Ihan hamppu ja kittikin tuntuu toimivan ja ilman mitäänkin on liitos tosi tiivis.

Espejot

Hyperaktiivi
Laitoitko kierteeseen jotain? Tästä en ole varma mikä olisi paras muovi-metalli väliin.

Ihan hamppu ja kittikin tuntuu toimivan ja ilman mitäänkin on liitos tosi tiivis.

En sotkisi metalli ja muovikierteitä toisiinsa. Jos metalli täytyy yhdistää muoviin niin käyttäisi HELA:n liittimiä.

Espejot

Hyperaktiivi
Aina tulee vastaan kohta missä nuo kohtaa.

Kiukaan annostelijassa oli muoviset kierteet ja siihen pomo halusi laittaa messikisen jatkon... en tiedä mitä siihen tuli mutta ei noita metalli-muovikierre yhdistelmiä joka päivä tule vastaan vaikka työmailla pyörisi 24/7. Muovisen kierteen MINÄ jatkaisin muoviosalla ja metalisen kierteen metalliosalla. Ei tartte miettiä miten tiivistää kierteen.

pökö

Kaivo jäässä
Muoviset kierteet on perinteisesti altavastaajan roolissa jos tule erimielisyyttä yhtään mistään.
Jos niitä käytetään oikeissa olosuhteissa ja sellaisissa nesteissä mihin ne on tarkoitettu niin ei ole ongelmaa.

Tietty jos jatkuvasti on esim kiehuva vesi sisässä niin huonosti voi käydä

Espejot

Hyperaktiivi
Mutta jossain kohtaa se muovi kovin herkästi yhtyy metalliin kuitenkin
Minä en sinänsä ota kantaa siihen että metallia jatketaan muovilla tai päinvastoin. Mutta metallikierteen yhdistäminen muovikierteeseen on asia mitä minä vierastan.

IMI:n PRK liitin on ainoa liitin minkä MINÄ tiedän missä metallikierre kohtaa muovikierteen. Mutta siinä kierrettä ei tarvitse tiivistää millään kun kierre ei ole tiivistävä IMO. Jos joutuu miettimään millä tiivistää kierteen niin on tekemässä jonkin sortin viritystä, yhdistämässä asioita toisiinsa joita ei ole suuniteltu yhteen. Liittimiin liittyy aina asennusohjeet ja jos sieltä ei löydy apau pulmaan niin vaihtaisin liitimet tyyppihyväksytyihin ratkaisuihin.

Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Laitoin vähän teflonteippiä. Tuntui tiiviiltä ilmankin ja tuon kanssa piti vääntää pihdeillä monta kierrosta. Mutta ei kovaa eli helppo oli pitää pumpusta kiinni.

En tiedä olisiko pumppu voinut pyörittää itsensä irti, jos ei ole tiukalla.

En kyllä ymmärrä miksei metalli ja muovikierteitä saisi sotkea. Yhtälailla voisi sitten sanoa, ettei messinkiäkään voi käyttää, kun pumppu on rosteria.

Espejot

Hyperaktiivi
Kyllä ne sopii keskenään, kaiketi kierteet eivät olisi samoja jos ei niitä saisi sekoittaa.

Se että kierteet "sopii" toisiinsa ei tarkoita mitään. R ja G kierre menee tosiinsa mutta eivät ole kaikissa tapauksiisa hyväksyttyjä ratkaisuja. Toki noita käytettään sekaisin siinä määrin että jotkut valmistajat/maahantuojat ovat sen kieltäneet.

Mutta palatakseni muovikierteisiin... valmistaja varmasti kertoo teknisessä dokumentaatiossa millä muovikierre tiivistetään jos sitä ylipäätänsä tarvii tiivistää.

Viimeksi muokattu:

Janos

Vakionaama
Töissä kemikaaliannostelu laitteissa muovi-metalliliitoksia tehdään joka päivä, ei niissä mitään ongelmaa ole. Teflonteipillä ne töissä pakataan, siellä ei oikeastaan mikään muu kyllä kelstäisikään
Loctite 55 on esim ihan tarkoitettu muovi-metalliliitoksien tekemiseen vesilinjoissa, käyttöohjeessa annetaan vielä montako kierrosta tuollaisessa pitää laittaa

Espejot

Hyperaktiivi
Puutarha & kastelujärjestelmissä myös yhdistetään messinki ja muoviosia joka päivä puolet vuodesta. Jostakin syystä lvi puolella kaikki ne ratkaisut mitä olen nähnyt on metalli-metallikierteisiä. Syitä voi olla monia esim lvi on vanhanaikainen ala ja asentajat luottavat tuttuun ja turvalliseen. Rakenuksissa liitokset jäävät useasti piiloon joten sekin voi olla syys varovaisuuteen. Minun vesiautomaatin muovikierteet oli aika rujossa kunnossa muutaman vuoden jälkeen ja jouduinkin näyttämään sahaa sille jotta sain kiinnityksen tehtyä... enkä koskaan oikein saanut sitä täysin tiiviiksi. Minun luotto metalli-muovikierteiden yhdistämiseen heikkeni entisestään tuon kokmuksen jälkeen.

Ja jäi kyllä epäselväksi mitä lisäetua se muovi-metallikierre yhdistelmä antaa - muutaman euron säästön kun pystyy käyttämään bilteeman osia tms.

Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Ja jäi kyllä epäselväksi mitä lisäetua se muovi-metallikierre yhdistelmä antaa
Itse ajattelen lähinnä toisin päin eli mitä etua metalli antaa missään välissä. Muovit kestävät pidempään, ainakin vähänkään korroosiolle alttiissa paikoissa. Vaikkapa veneissä ja uima-allasputkituksissa alkaa olla kaikki putket, läpiviennit ja palloventtiilit muovia. Messinkiset palloventtiilit juuttuvat 10-20 vuodessa.

Mikä tuon vesiautomaatin kierteet on pilannut? Jatkuva käyttö? Sellaisessa varmasti messinki on hyvä, mutta ei kai ne muovikierteet miksikään mene, kun on kerran saatu paikoilleen.

kotte

Hyperaktiivi
Itsellä oli ongelmia aikoinaan pvc-u-muovisen kierreosan ja messinkisen vastakappaleen tiivistämisessä maaliuospiirissä (vahva etanoliseos). Liitos alkoi myöhemmin tihkua, kun yritin ensin hampulla ja myöhemmin teflon-teipillä. Sen jälkeen kokeilin Loctite-577-tyylistä anaerobista (joustavana pysyvää, kellertävän ruskehtavaa, hyytelömäistä ja vain tiukasti puristetussa liitoksessa jähmettyvää) tiivisteliimaa ja sen kanssa useampikin liitos on näyttänyt pysyvän täysin tiiviinä jo vuosia. Ainettahan suositellaan lähinnä metallikierteisiin, mutta näkyy se pitävän varsin hyvin metallin ja pvc-u-kierreosan välissäkin.

siwer

Vakionaama
Tykkään tehdä PEX-putkella ja tukiholkeilla/helmiliitoksilla. Putki on edullista, osia saa tarvittaessa mistä vaan piltemasta, menee outoihin muotoihin helposti, liitos tiivistyy helposti ja helmi pureutuu muoviin niin etten kyllä pelkää sen mistään paineiskusta irtoavan.

Ainoa miinus jonka olen kuullut mainittavan on se että suoria siistejä vetoja ei voi tehdä. Koska housuissani on reikiä ja takin toisessa hihassa liimamassaa ja toisessa uretaanivaahtoa ja partakin on ajamatta, niin mulle myös miten sattuu käyrät PEX-vedot näkyvillä kelpaavat ihan hyvin ja sopivat kokonaisuuteen. Jos vieraiden silmiin sattuu, menkööt muualle hörppimään kahvia ;D

BBF

Vakionaama
Muovit kestävät pidempään,
Jaa, näytäpä joku 50v vanha muoviosa joka on yhä kunnossa eikä haurastunut, halkeillut tai muuten vaan niin heikko että hajoaa kosketuksesta. Sen ikäisiä rauta-, kupari ja jopa messinkiosia löytyy joka paikasta. Hampulla kasattu rautakierre jopa aukeaa pitkänkin ajan päästä ja on yhä käyttökelpoinen. Vanhaa kuparia voi yhä hitsata. Vanhat muoviosat voi heittää roskiin.

Mikki

Hyperaktiivi
Jaa, näytäpä joku 50v vanha muoviosa joka on yhä kunnossa eikä haurastunut, halkeillut tai muuten vaan niin heikko että hajoaa kosketuksesta. Sen ikäisiä rauta-, kupari ja jopa messinkiosia löytyy joka paikasta. Hampulla kasattu rautakierre jopa aukeaa pitkänkin ajan päästä ja on yhä käyttökelpoinen. Vanhaa kuparia voi yhä hitsata. Vanhat muoviosat voi heittää roskiin.
UV-säteily on se mikä muoviosat haurastuttaa. Ja lisäksi muoveissa on tapahtunut kovasti kehitystä, eikä varmasti 50v sitten tehdyt muoviosat ole nykyisen veroisia. Muovien vanhenemistakin testataan erilailla kuin ennen.

Olen aika varma, että muoviset viemärit esimerkiksi tulevat kestämään todella pitkään. Samoin kuin muovista vedetyt käyttövesiputket ja lattialämmitysputket. 50-vuoden käyttöajalle näitä mitoitetaan tosin, mutta en tiedä mikä ne söisi auringolta piilossa.

jmaja

Hyperaktiivi
Jaa, näytäpä joku 50v vanha muoviosa joka on yhä kunnossa eikä haurastunut, halkeillut tai muuten vaan niin heikko että hajoaa kosketuksesta
-76 talomme viemärit ovat muovia eikä niissä ole mitään vikaa. Myös porakaivoon menevä PE-putki vaikuttaa uudenveroiselta. 70-luvulla ei taidettu juuri muovisia putkiliitososia tehdä.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Kuinkahan nuo muoviset viemäriputkien tiivisteet. Liitoksia on aika paljon ja niissä jokaisessa tiivisteet. Viemäriputkissa voi lämpötilatkin vaihdella aika rajusti jos kaadellaan kuumia vesiä.

siwer

Vakionaama
UV-säteilyn lisäksi muovien kanssa kemiallinen kestävyys on ihan sikamonimutkainen juttu.

Muovien kanssa ei tapahdu korroosiota niinkuin metalleilla, mutta polymeeriketjut kyllä hajoavat ja se tapahtuu salakavalammin ja eri tavalla kuin metallin korroosio, hapertumisena mikä ei näy päälle mitenkään. Toinen osa kestää 50 vuotta, toinen hajoaa vuodessa. Kloori-ionin määrä, veden happamuus tai emäksisyys, kaikki vaikuttaa.

Tästä syystä vesisysteemeihin ei ole kuin ihan muutama muovilaji jotka toimivat, PVC, PP, PE, PEX. Esim. nylon ei toimi, POM on kaikista kauhein, hapertuu täysin muutamassa kuukaudessa sopivanlaisessa vedessä ja toisenlaisessa vedessä tuntuu kestävän.

Luulen että pelkkä oikea muovilaji ei riitä, vaan siinä täytyy olla muovin laatu viimeisen päälle kunnossa, oikeanlaiset lisäaineet ja pehmentimet, ei epäpuhtauksia.

En epäile etteikö suuri osa nyt markkinoilla olevista muovituotteista olisi varsin kestäviä vaikka 100 vuotta valolta suojattuna. Toisaalta en ole varma.

Toisaalta on niitä huonoja metallieriäkin sattunut, kuten 80-luvun lopun 30 vuodessa pilalle syöpyneet Outokummun "meillä on maailman paras laatu" ongelmakuparit.

Ei minkään tuotteen kestävyydestä oikein voi olla 100% varma.

kotte

Hyperaktiivi
Jaa, näytäpä joku 50v vanha muoviosa joka on yhä kunnossa eikä haurastunut, halkeillut tai muuten vaan niin heikko että hajoaa kosketuksesta.
Minulla on tuossa vieressä (mökillä) PE-viemäriputkia 60 vuoden takaa ja käytössä. Ihan priimakunnossa. Näkyvätpä tuolta ajalta peräisin olevat harmaat viemäriputketkin ihan kunnollisilta, eikä tuollainen valurautaisen ja em. PE-viemäriputken välissä olevan harmaakaan (pvc-u-välikappale) osoita mitään halkeamisen tai murenemisen merkkejä (toisin kuin uudenpien harmaiden viemäriputkien muovimateriaaleista tehdyt osat jo paljon nuorempina). Sen sijaan mainittu samalta ajalta peräisin oleva valurautainen viemäriputki vaikuttaa päällepäin jo melkoisen laholta (kaikki kun ovat meri-ilmastolle suoraan alttiina ulkoilmassa).

Espejot

Hyperaktiivi
Itse ajattelen lähinnä toisin päin eli mitä etua metalli antaa missään välissä. Muovit kestävät pidempään, ainakin vähänkään korroosiolle alttiissa paikoissa. Vaikkapa veneissä ja uima-allasputkituksissa alkaa olla kaikki putket, läpiviennit ja palloventtiilit muovia. Messinkiset palloventtiilit juuttuvat 10-20 vuodessa.

Mikä tuon vesiautomaatin kierteet on pilannut? Jatkuva käyttö? Sellaisessa varmasti messinki on hyvä, mutta ei kai ne muovikierteet miksikään mene, kun on kerran saatu paikoilleen.

Minä ajattelen kyllä samalla tavalla ;) metalli-muovikierteissä kumpikaan aine ei anna mitään lisäarvoa, päinvastoin ja siksi pysyttelisin kierteissä muovi-muovi tai metalli-metalli yhdistelmissä.

Metallinen kierre höylää/muovaa muovikierettä jokaisella aukaisulla/kiinnityksellä. Vesiautomaatin muovikierre lopulta antautui ja meni väärille urille.

Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Tästä syystä vesisysteemeihin ei ole kuin ihan muutama muovilaji jotka toimivat, PVC, PP, PE, PEX. Esim. nylon ei toimi, POM on kaikista kauhein, hapertuu täysin muutamassa kuukaudessa sopivanlaisessa vedessä ja toisenlaisessa vedessä tuntuu kestävän.
POMista olen täysin samaa mieltä, mutta laskisin PP:n saman kategoriaan. Valitettavasti tuota käytetään nykyisin viemärimateriaalina.

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Kuinkahan nuo muoviset viemäriputkien tiivisteet. Liitoksia on aika paljon ja niissä jokaisessa tiivisteet. Viemäriputkissa voi lämpötilatkin vaihdella aika rajusti jos kaadellaan kuumia vesiä.
Minulla oli yhdessä 70-luvun kohteessa tuollainen viemärin tuuletusputkessa, joka on tietysti pystyssä, katolle kun menee. Siitä oli tiiviste pettänyt pikkuisen, sen verran että se oli ilmeisesti vuosia tihkuttanut jolloin haisulivesi oli valunut putken ulkopuolta pitkin alaspäin ja imeytynyt rakenteisiin joista sitten tuli hajuhaittaa. Neliön verran piikkausta ja pari metriä patikkaa tuo vaati jotta tuli korjatuksi. Liitin oli yläkerran seinän sisällä. Tuosta viisastuneena en koskaan hyväksy tuommoista liitintä enää mihinkään, pitää olla sisäänmenevää mallia. 70-luvun PVC viemäriputket on muuten vielä ihan priimaa.

Back
Ylös Bottom