Harrastelija
Vakionaama
Maatelineen tapauksessa ei välttämättä jousista ole apua. Seinä/sokkeli telineen kanssa mainiot.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itsellä on Stylish H30 ja olen ajanut sitä nyt näillä pakkasilla hiljainen ulkoyksikkö päällä ja pyynti 20 astetta. Puhaltaa maksimissaan ~45 astetta ja haluaa sulattaa noin tunnin välein.Ulkona -18 astetta ja vingutettu P40:ää täysillä, jaksaa puhaltaa 45 asteista. Sulattelee miten sattuu. Pyynti 30, puhallus 5/5 ja kaikki rajoitukset pois. Ulkoyksikkö on rintamamiestalon seinässä, ääni on niinkuin joku ajaisi pappatunturilla olohuoneessa. Auttaisikohan jos vaihtaisi jouset ulkoyksikön alle kumien
tilalle?
Tutunnnäköistä käppyrääItsellä on Stylish H30 ja olen ajanut sitä nyt näillä pakkasilla hiljainen ulkoyksikkö päällä ja pyynti 20 astetta. Puhaltaa maksimissaan ~45 astetta ja haluaa sulattaa noin tunnin välein.
Ilman rajoituksia puhaltaisi yli 50 asteista ilmaa ja 10A sulake alkaisi olla kipurajalla.
Kenno on kyllä aika kuurassa, että jossain määrin tarpeeseen se sulattaa, mutta esim. nyt aamulla lämmitin takkaa, niin silti haluaa sulattaa n. tunnin välein vaikka pumpulla ei ole edes kuormaa.
Tässä alla todiste tämän vuorokauden sulatteluista. Ulkona pakkasta 18 astetta.
katso liitettä 111283
Mitsurunerin kanssa puuhanneena sanoisin että sulatuksien analysointiin auttaa huomattavasti jos tietää ulkolämpötilan ja ulkokennon loppupään lämpötilaeron (=DeltaT)Tutunnnäköistä käppyrääOn tainnut viime yönä sulatella jopa 40-50 min välein ja eipä SY siinä välissä kerkeä monta minuuttia kunnolla puhaltamaan. Kauanko puhallus on seis sulatusvaiheessa? Yleensä syytetään ilmankosteutta ja tehonottoa mutta ei kyllä nyt ole siitä kysymys. Minulle Service vastasi että rakenna tuulensuoja
![]()
Käyttöohjeessa on sellainen kuva missä on tuulensuojan ohje. Eikä sinällään ole humpuukijuttu, omat Daikinit saa sulatusekoilun aikaiseksi, kun kylmä tuuli tulee tietystä suunnasta. Tosin ne tekee sitten sulatuksia ihan peräkkäin eli menee sellaiseen sulatuslooppiin.Minulle Service vastasi että rakenna tuulensuoja
Tuo lämpötilaeroko se sulatuksen laukaisee? Vaikuttaako sulatuksen kestoon? Tavan tallaaja kuten minä ei saa tuosta deltasta tietoa koska kennoanturista ei saa mitään dataa. Ja ei se tieto paljon auttaisikaan jos ei sille osaa mitään tehdä.Mitsurunerin kanssa puuhanneena sanoisin että sulatuksien analysointiin auttaa huomattavasti jos tietää ulkolämpötilan ja ulkokennon loppupään lämpötilaeron (=DeltaT)
Alla kuva kennoanturin sijoituksesta Panassa ja deltaT /ulkolämpötila käyristä.
Kyllä se tuuli saattaa jotakin vaikuttaa ainakin ulkoyksikön ulkolämpötilan mittaukseen mutta meillä pumppu sulattelee tiheään ja kauan vaikka tuuli tulisi talon vastakkaiselta puolelta.Käyttöohjeessa on sellainen kuva missä on tuulensuojan ohje. Eikä sinällään ole humpuukijuttu, omat Daikinit saa sulatusekoilun aikaiseksi, kun kylmä tuuli tulee tietystä suunnasta. Tosin ne tekee sitten sulatuksia ihan peräkkäin eli menee sellaiseen sulatuslooppiin.
Itse kans Daikinin VILPin kanssa "löytänyt" tuon ilmeisesti saman asian, eli heat exchanger mid temperature vs outdoor temperature on ratkaiseva sulatustekijä.Mitsurunerin kanssa puuhanneena sanoisin että sulatuksien analysointiin auttaa huomattavasti jos tietää ulkolämpötilan ja ulkokennon loppupään lämpötilaeron (=DeltaT)
Alla kuva kennoanturin sijoituksesta Panassa ja deltaT /ulkolämpötila käyristä.
Miten käyttäytyy Daikin VILP:n teho sulatuksen jälkeen? Lähteekö ryntäämään? Ajaako kiinni lämpötilaa tms?Itse kans Daikinin VILPin kanssa "löytänyt" tuon ilmeisesti saman asian, eli heat exchanger mid temperature vs outdoor temperature on ratkaiseva sulatustekijä.
katso liitettä 111339
Mulla eri päin tuo eroanturi kun näyttää miinuslukuja mutta liikutaan kuitenkin juuri tuossa ~5C lukemissa ainakin täällä kun sulatukset tulee. Kuvasta näkyy myös virittelemäni offset-huijaus jolla yritän aina lykätä sulatuksia pudottamalla pyyntiä. Useimmiten toimii, joskus ei. Tän vuorokauden graafista näkyy 01 jotain että ei toiminut, 02 jotain ei toiminut, 03 ei toiminut, mutta siitä eteenpäin on saatu lykättyä sulatuksia. Tosin siitä en tiedä lopulta että onko tosta sulatusten lykkäämisestä mitään iloa paitsi ei sulata niin usein![]()
Miten käyttäytyy Daikin VILP:n teho sulatuksen jälkeen? Lähteekö ryntäämään? Ajaako kiinni lämpötilaa tms?
Jollakin tavoin pumppu käyttää tuota lämpötilaeroa sulatuslogiikassaan. Tuossa on valmistajakohtaisia eroja. Joissakin Mitsu LN pumpuissa tuo logiikka ontui pahasti ja pumppu teki paljon turhia sulatuksia. Tuon korjaamiseen kehitettiin Mitsurunner-systeemi, joka estää (turhat) sulatukset kun deltaT on alle asetetun arvon. Ei vaikuta sulatuksen pituuteen (ja ei pidäkään, koska kun sulatus tapahtuu nyt vain tarvittaessa on hyvä että se tehdään silloin kunnolla).Tuo lämpötilaeroko se sulatuksen laukaisee? Vaikuttaako sulatuksen kestoon? Tavan tallaaja kuten minä ei saa tuosta deltasta tietoa koska kennoanturista ei saa mitään dataa. Ja ei se tieto paljon auttaisikaan jos ei sille osaa mitään tehdä.
Hyvä kuulla, että parantaa juoksua. Mulla jäätyi toisesta pumpusta joskus se anturi siihen kennoon niin ei sulattanut ollenkaan ja meinasi jäätyä. Nyt mulla on molemmissa putkenpätkä päällä ja viety pois kennon läheisyydestä. Kotelon suojassa vastaava vaikutus varmaan. Näyttääkö ulkolämpötilan mittaus nyt miten vs joku muu mittari?Tuolle kennoanturille ei oikein pysty itse tekemään mitään mutta ulkoyksikön lämpötila-anturi törröttää kennon yläkulmassa. Joku oli jossain vaiheessa kääntänyt sen kotelon alle ja kokeilin hätäpäissäni nyt sitä itsekin. Ensivaikutelma on että sulatukset harvenivat selvästi yhdestä tunnista 2-3 tuntiin. Pysyyköhän ulkolämpötilan mittaus kylmempänä ja siten delta pienempänä?Voihan se olla jokin muukin juttu mutta eipä tämä minun P40 ole noin hyvin toiminut -5 asteen ja 80 % kosteuden vallitessa. Pyynti on 21 astetta, puhallus noin 40 astetta (4/5) ja Onectan mukaan ottaa noin 1 kW tehoja.
Kyllä se nyt näyttää asteen tarkkuudella samoja lukemia kuin muutkin mittarit. Ei tullut niin tarkkaan aiemmin vertailtua mutta olisiko anturi ottanut vähän lämpöä talon sisältä ulkoseinän purueristeen läpi.Hyvä kuulla, että parantaa juoksua. Mulla jäätyi toisesta pumpusta joskus se anturi siihen kennoon niin ei sulattanut ollenkaan ja meinasi jäätyä. Nyt mulla on molemmissa putkenpätkä päällä ja viety pois kennon läheisyydestä. Kotelon suojassa vastaava vaikutus varmaan. Näyttääkö ulkolämpötilan mittaus nyt miten vs joku muu mittari?
Minulle on tulossa Perfera ikivanhan Mitsu FD:n tilalle. Täytyy jo asennusvaiheessa laittaa anturointi että pääsee mittailemaan lämpötiloja ja vertaamaan Daikinin käyttäytymistä Mitsun ja Panan pumppuihin.
Olin jo kallistumassa Mitsu LN suuntaan mutta asentaja sanoi että jos välttämättä haluan LN:n niin kyllä hän sen asentaa mutta ei kyllä suosittele. Hänelle on sattunut useita vuotavia yksilöitä.Päädyitkö Daikiniin sen parempien puukotusmahdollisuuksien vuoksi kuin mitä esim. Mitsu tarjoaa?Itselle meinaan pukkaa mieleen aatosta, että ois sittenkin pitäny Daikin laittaa, kun noita kahta hyvin aktiivista ja mielenkiintoista Daikinin puukotusketjua lukee.

Väliaikatietoja? Miten sulattelee?Joku oli jossain vaiheessa kääntänyt sen kotelon alle ja kokeilin hätäpäissäni nyt sitä itsekin. Ensivaikutelma on että sulatukset harvenivat selvästi yhdestä tunnista 2-3 tuntiin.
Kiitos kysymästä, nyt on toiminut aiempaan verrattuna todella hyvin. Viimeisimmät sulatukset noin 4 tunnin välein, kestää tosin sen 18 minuuttia ennenkuin puhaltaa taas kunnolla lämpöä. Ao. kuvasta näkee että äkäisesti nostaa lämmöt sulatuksen jälkeen ja sitten tulee korjausliike. Tuota ei taida saada korjattua ilman lisäautomaatiotietämystä, ehkä QO:ta voisi kokeilla. Pyynti on 22 ja puhallus automaatilla. Kaikki rajoitukset ovat pois. Ulkona -8 astetta ja kosteus noin 75%.Väliaikatietoja? Miten sulattelee?
Jätin viime pesussa omasta ne sormisuojaritilät tai mitkä mäyräverkot olivatkaan niin kokonaan pois, läpät kyllä on ja suorassa.Minäpä oikaisin Styliksen sivuvatkaimet ääriasennosta suoraan, ja sulatusväli on täälläkin yli tuplaantunut. Vai onko sitten kuitenkin kyse olosuhteiden muutoksesta? Lämpötila ja kosteus tosin ennallaan täällä.
Se rajaa tehon max 1400W Stylish H, Perfera H 1600W.QO:ta voisi kokeilla
Kyllä se ottaa sen 19 min aikaa siitä, kun puhallin pysähtyy ja seuraavan kerran puhaltaa samaa 4 nopeutta 1020rmp.kestää tosin sen 18 minuuttia ennenkuin puhaltaa taas kunnolla lämpöä.
Sattuuko olla laittaa kuvaa minne ja miten sen lopulta käänsit? vaikka yvTuolle kennoanturille ei oikein pysty itse tekemään mitään mutta ulkoyksikön lämpötila-anturi törröttää kennon yläkulmassa. Joku oli jossain vaiheessa kääntänyt sen kotelon alle ja kokeilin hätäpäissäni nyt sitä itsekin. Ensivaikutelma on että sulatukset harvenivat selvästi yhdestä tunnista 2-3 tuntiin. Pysyyköhän ulkolämpötilan mittaus kylmempänä ja siten delta pienempänä?Voihan se olla jokin muukin juttu mutta eipä tämä minun P40 ole noin hyvin toiminut -5 asteen ja 80 % kosteuden vallitessa. Pyynti on 21 astetta, puhallus noin 40 astetta (4/5) ja Onectan mukaan ottaa noin 1 kW tehoja.
No mikä ettei, eihän nämä salaisuuksia ole ja joku muu oli sen keksinytkin. Toivottavasti auttaa, meillä ainakin toiminta parani selkeästi. Eikä sekään erään käyttäjän lanseeraama mukiviritys välttämättä ihan huuhaata ollutSattuuko olla laittaa kuvaa minne ja miten sen lopulta käänsit? vaikka yv
ihan mielenkiinnosta jos sen saa suht tuosta vain siirrettyä. en ole oman koneen sulatus väliä seuraillut mutta kenno on yleensä sen näköinen ollut kun alkaa sulattelu. että ei se ainanaan niitä aivan turhaan tee kuten aiemmin Mitsubishi teki...
Jep, täytyy laittaa päälleSe rajaa tehon max 1400W Stylish H, Perfera H 1600W.
Eli on siis ominaisuus eikä vikaKyllä se ottaa sen 19 min aikaa siitä, kun puhallin pysähtyy ja seuraavan kerran puhaltaa samaa 4 nopeutta 1020rmp.
Sulatus itsessään vie sen 10min.
No mikä ettei, eihän nämä salaisuuksia ole ja joku muu oli sen keksinytkin. Toivottavasti auttaa, meillä ainakin toiminta parani selkeästi. Eikä sekään erään käyttäjän lanseeraama mukiviritys välttämättä ihan huuhaata ollut![]()
Juu, ihan sormella taitoin. Ennen muutosta sulatusväli oli ainakin puolet lyhyempi, kostealla pikkupakkasella juuri tuollainen 15-45 min puhallus ennen seuraavaa sulatusta. Nyt puhaltelee 2-4 tuntia paitsi jos yrittää liikaa tehoa pyytää, silloin lyhenee tuntiin. Viime talvi oli ensimmäinen ja yhtä taistelua. Keväällä vaihtoivat takuuseen joitain antureita ulkoyksiköstä mutta ei se siitä parantunut.ilmeisesti ihan sormella sen tuonne taitoit?
millaista meno pumpulla oli ennen ja jälkeen tuon tempun?
äsken nimittäin katsoin kun heräilin. -22 pakkasta. niin kone alkoi sulattaa aikalailla 7:00 ja teki saman uudelleen heti vähä yli puoli. eli ehti puhaltaa noin huimat 15min tuossa välissä....ei ole kyllä aiemmin noin tehnyt.
Sepä se just onkin kun sulatusten aikana ei lämmitä eikä säästä.Antaa sulatella vaan, kyllä lämmittää ja säästää. Jos ei, niin sitten hytistään. Toimiipahan aineenvaihdunta paremmin.
Minkälaisessa paikassa on sisäyksikkö? Mitä avarampi sen parempi, itsellä ei optimipaikka mutta kyllä siinä Mitsu toimi 15 vuotta.voi voi luulin kun tähän keväällä vaihdoin että tässä ei tätä hullua sulattelu olisi....sinänsä tuntuisi aika ok oloinen laite olevan ja tehoa löytyvän...mutta ilmeisesti sulatus väli ongelmia on...ja toinen on tuo automaattinen nopeuden ohjaus vaikka käsi säätö olisikin päällä...en tykkää kyllä ollenkaan tuosta.
nyt on tosiaan hyvin kuiva kova pakkaskeli...ei varmasti kenno huurru tukkoon kovin nopeasti
Sepä se just onkin kun sulatusten aikana ei lämmitä eikä säästä.
Mulla on tuo Ruuvi sisäyksikön säleikössä, kannattaa asentaa vaikka alasiivekkeen ulkopuolelle niin ei estä siipien kiinnimenoa. Toimii bluetoothilla ja siitä näkee hyvin sulatukset yms.suht hyvä pitäisi olla. mitsu ja Toshiba siinä on jo ollut ja suhteellisen ok kummankin kanssa pärjäsi. pitäisi melkein joku anturi laitella pumpun päälle ja vähän seurata sulatus väliä ilmeisesti...onko vinkata joku hyvä ja edukas minkä datan saa suoraan kännykkään tai appsiin näppärästi