Daikin Perfera 30 ja 40

vetelin_pumppaaja

Aktiivinen jäsen
ILP tarvitsee sisätilan lämpöenergiaa sulatukseen, eli jos ylläpitolämpötila liian matala, pumppu ei saa sisältä sulatuslämpöä ja ulkoyksikkö menee jäähän, mutta jäätymisestä ei ole kyse koska kenno on aina sulatuksen jälkeen ja usein ennen sitä kohtuullisen puhdas......
Millasessa paikassa on sisäyksikkö, pääseekö imemään ja puhaltamaan tarpeeksi laajalta?
 

Mixon

Jäsen
Millasessa paikassa on sisäyksikkö, pääseekö imemään ja puhaltamaan tarpeeksi laajalta?
Ei ihan optimaalisessa paikassa, mutta asentaja ja minä päätettiin se siihen lätkästä koska vanhakin pelasi siinä.

ILP on ulko-oven päällä lyhyessä (n. 3.5m) eteiskäytävässä joka aukeaa esteettä olohuoneeseen minnekä puhallussuunta suoraan on.

Jos asennuspaikka olisi huono, niin järkeilin, että ILPin puhaltama ilmamassa jäisi pyörimään ILPin lähelle -> ILPin ilmoittama lämpötila nousisi nopeasti -> puhalluslämpötila laskisi vaikka muualla olisikin viileää.

Nythän kylmällä ulkoilmalla ei nouse ILPin ilmoittama toteutunut lämpötila eikä kunnolla puhalluslämpötila (esim. toteuma 12-astetta / pyynti 20-astetta / puhallus 32-astetta). Kait tuollaisen 8-asteen eron pyynnissä ja toteumassa pitäisi pistää vähän lisää tehoja ILPiin ja antaa kovempaa puhalluslämpöä, jos siellä on reserviä.
 

heradi

Jäsen
Ei ihan optimaalisessa paikassa, mutta asentaja ja minä päätettiin se siihen lätkästä koska vanhakin pelasi siinä.

ILP on ulko-oven päällä lyhyessä (n. 3.5m) eteiskäytävässä joka aukeaa esteettä olohuoneeseen minnekä puhallussuunta suoraan on.

Jos asennuspaikka olisi huono, niin järkeilin, että ILPin puhaltama ilmamassa jäisi pyörimään ILPin lähelle -> ILPin ilmoittama lämpötila nousisi nopeasti -> puhalluslämpötila laskisi vaikka muualla olisikin viileää.

Nythän kylmällä ulkoilmalla ei nouse ILPin ilmoittama toteutunut lämpötila eikä kunnolla puhalluslämpötila (esim. toteuma 12-astetta / pyynti 20-astetta / puhallus 32-astetta). Kait tuollaisen 8-asteen eron pyynnissä ja toteumassa pitäisi pistää vähän lisää tehoja ILPiin ja antaa kovempaa puhalluslämpöä, jos siellä on reserviä.
Miten sulla on muut asetukset, puhallusnopeudet, swingit, liikkeentunnistus? Oletko kokeillut muutella niitä? Tuohan himmailee puhalluksen voimakkuutta kun on saavuttanut tavoitelämmöt(tietty 12 astetta on aika vähän 20 pyynnillä:hmm:). Se lämpöhän pitäisi saada sieltä käytävästä reilulla puhalluksella leviämään ettei jää sinne pelkästään pyörimään. Mikä se edellinen pumppu oli? Toimiko siinä puhallusnopeudet manuaalisesti, toisin kuin Perferassa?
 

puuteknikko

Vakionaama
Käppyröissä ei taida olla imuilman lämpötilaa vaan mittaus jostain muualta? Itsellä ainakin ottaa selkeästi takkatila päällä lisää vauhtia jos kämpässä on normaali lämpötila ja yöpudotus (pyynti 23 -> 20.5) menee päälle ja suunnilleen tuolla logiikalla sen kai pitäisi säädellä puhallusnopeutta myös lämmitystilassa.

Mietin vaan, että mihin se pumppu saa tehot oikeasti menemään jos kylmäaineet ei ole kadoksissa. Jonnekinhan sen lämmön täytyisi päätyä.
 

Mixon

Jäsen
Miten sulla on muut asetukset, puhallusnopeudet, swingit, liikkeentunnistus? Oletko kokeillut muutella niitä? Tuohan himmailee puhalluksen voimakkuutta kun on saavuttanut tavoitelämmöt(tietty 12 astetta on aika vähän 20 pyynnillä:hmm:). Se lämpöhän pitäisi saada sieltä käytävästä reilulla puhalluksella leviämään ettei jää sinne pelkästään pyörimään. Mikä se edellinen pumppu oli? Toimiko siinä puhallusnopeudet manuaalisesti, toisin kuin Perferassa?
Asetukset:
Pyynti 20
Puhallusnopeus manuaali 4 (joskus 5)
Takkatoiminto päällä
Swingit pois
Ei liiketunnistusta

Kaikkia variaatioita on toki kokeiltu ja annettu uusien setuppien jälkeen tilanteen "tasaantua" vähintään 12h, jotta ei menisi ihan hämmentelyiksi muta ei mullistavaa muutosta.

Edellisen pumpun tarkkaa mallia en muista, mutta Toshiba Daiseikai "25-sarjalaisen" kokoluokkaa ja sekin mun mielestä kyllä himmaili puhallusta, eli manuaali moodi ei oikeasti ollut siinäkään manuaali.

Käppyröissä ei taida olla imuilman lämpötilaa vaan mittaus jostain muualta? Itsellä ainakin ottaa selkeästi takkatila päällä lisää vauhtia jos kämpässä on normaali lämpötila ja yöpudotus (pyynti 23 -> 20.5) menee päälle ja suunnilleen tuolla logiikalla sen kai pitäisi säädellä puhallusnopeutta myös lämmitystilassa.

Mietin vaan, että mihin se pumppu saa tehot oikeasti menemään jos kylmäaineet ei ole kadoksissa. Jonnekinhan sen lämmön täytyisi päätyä.
Imuilman lämpötila oli käppyrässä nimellä "Mökki - Alakerta inside temperature" joka on siis ILPin ilmoittama lämpötila, sama joka näkyy sisälämpötilana onecta apissa. Oletan, että pumppu mittailee sisälämpötilan imuilmasta.

Takkatila pelaa mun mielestä just sillä lailla, että jos tilan todellinen lämpötila on yli 2-astetta pyynnin, niin silloin takkatila aktivoituu ja puhallin alkaa kierrättämään sitä lämmintä huoneilmaa. Niin kauan kun lämpötilat alle pyynnin, sillä ei liene vaiktutusta. Sun tapauksessa taitaa toi yöpudotus just aktivoi sen lämpötila-eron ja takkatoiminto alkaa puhaltelemaan.

Toisaalta jos pakkasessa antaa 32-astetta puhalluslämmöksi ottoteholla 2100w ja nyt 48-astetta 2800w teholla, onhan sekin linjassa, mutta miksi ei antanut sitä pakkasella kun setupit samat?

Uudet statistiikat edeltävältä 10h ajanjaksolta:
1704727982660.png

Nythän pumppu on pelannut jatkuvia sulatuksia lukuunottamatta hyvin, koska ei ole pakkasta paljoa.

Huipputehoa pumppu ottaa (ylin kuvaaja) noiden käyrien huippukohdat eli aika tarkkaa 25min / sykli joka on aika vähän, koska "tehosyklin" pituus on huipulta huippuun n. 46min. Eli karkeasti ILP lämmittää/sulattaa suhteella 50%/50%.

Alemman kuvaajan ylin (sininen) käyrä kuvaa ILPin puhalluslämpötilaa. Anturi puhallusaukon siivekkeissä. Työntää OK lämmintä, lähelle 50-asteista.

Alemman kuvaajan punainen käyrä kuvaa pumpun ilmoittamaa lämpötilaa, samaa mitä onecta app näyttää. Oletan pumpun mittaavan lämpötilan imuilmasta.

Alemman kuvaajan jäänsininen käyrä kuvaa ulkoilman lämpötilaa.

Lopussa käyrän epäsymmetrisys johtuu siitä, kun pudotin lämpötilapyynnin 20 -> 17 ja pumppu alkoi himmailemaan.

Eli loogisesti pelaa näillä lämpötiloilla, jos ei sulattaisi noin paljon? Pitää odotella, että keli vielä vähän lämpenee ja tehdä taas 15min power resetti, joka tosin ei ole aieminkaan auttanut. Eikä tämä ratkaise sitä tiukkojen pakkasten tehojen hyytymistä.

Tästäkin saa näköjään tiedettä
 

puuteknikko

Vakionaama
En oikein itse keksi muuta ideaa kuin sen, että alhainen pyynti käsitellään logiikassa jotenkin eri tavalla. Yksi testitapa olisi laittaa pyynniksi maksimit ja rajata sitten tarveohjauksella niin voisi päästä tutkimaan, minkä verran lämpöä saa pihalle.

https://lampopumput.info/foorumi/threads/hemmo-testi-ulkolämpötila-20-astetta.11995/post-450937 tein aikanaan oman hemmotestin, nyt en pystynyt pakkasjaksolla toistamaan kun Shellyn plugi hätäsammuttaa itsensä liian nopeasti :p
 

Mixon

Jäsen
En oikein itse keksi muuta ideaa kuin sen, että alhainen pyynti käsitellään logiikassa jotenkin eri tavalla. Yksi testitapa olisi laittaa pyynniksi maksimit ja rajata sitten tarveohjauksella niin voisi päästä tutkimaan, minkä verran lämpöä saa pihalle.

https://lampopumput.info/foorumi/threads/hemmo-testi-ulkolämpötila-20-astetta.11995/post-450937 tein aikanaan oman hemmotestin, nyt en pystynyt pakkasjaksolla toistamaan kun Shellyn plugi hätäsammuttaa itsensä liian nopeasti :p

Itse havainnut vaan saman tarveohjauksesta kuten muutkin tuolla aiemmissa keskusteluissa, että se ei toimi kauhean loogisesti. 95% tarveohjaus rajoittaa suoraan ottotehon olikohan n. 1500-wattiin tms, joten sillä on turha testailla maksimeita eteenkään kylmällä.

En itsekään tajua miten alhainen pyynti käsiteltäisiin eritavalla, koska pumpussa ei varsinaista ylläpitotoimintoa ole.

Tuo sun hemmotesti vaikuttaa ihan loogiselta ja hyvältä. Noin sen kuuluisikin mennä ja kutakuinkin noilla arvoilla.

Omassa kovan pakkasen oireilussa tuo ILPin ilmoittama lämpötila on 12-astetta, jonka oletan olevan imuilman lämpötila. Miksi tähän lämpötilaan on päädytty vaikka pyynti ollut koko ajan 20-astetta on taas tehojen puute ja/tai kova pakkanen. Loppuuko pumpusta tehot vai onko siinä häiriö ja siksi se ei tuota lämpöä? Mystistä. Luonnollisesti pumpun on helpompi nostaa puhalluslämpö normaali huonelämpötilasta (23-astetta) 50-asteeseen kuin tuosta minun pakkasajan 12-asteesta.

Pitäisi löytää joku kohtalotoveri joka on ratkaissut asian. J8 jumpperin katkaiseminen ei tähän taida vaikuttaa. Ainoastaan tuplasulatuksiin.

Keskustelujen mukaan joillakin muillakin lähtenyt sulatukset laukalle... Mutta yhtään ratkaisua ei tuntunut löytyvät asiaan.
 

Mixon

Jäsen
Siellä taitaa olla vaan kostea keli-> sulatukset tulevat tarpeeseen noilla ottotehoilla.:cool:
Kosteusprosentti on aika korkea ja kastepiste kohtuu lähellä ulkolämpötilaa, joten kyllä sulatuksille on normaalia tiheämpi tarve, mutta ei nyt uskoisi, että 50% ajasta menee sulatteluun.

Nuo 2500W ottotehot on kyllä hurjia siihen nähden että ulkolämpötila on noin -3 astetta. Joku siellä mättää. Oletko tarkistanut ettei läpivienti ole unohtunut eristää ja puhalla sieltä pakkasta suoraan sisäyksikköön?
Mittasitko vanhalta pumpulta ottotehoja?
Ottotehot juuri nyt ovat korkeat, koska pakkanen laski yöllä ja pumpulla oli haastetta tuottaa lämpöä. Aamulla kun ropasin asetuksia se nosti ottotehon 2100w->2800w ja alkoi nostamaan lämpötilaa n. 12-asteesta -> 20-asteeseen, jonka se juuri saavutti. Tai ainakin tuo pumppu alkaa himmailla tehoja vasta kun pyynti +2-astetta on saavutettu.

Nyt -3 ulkolämpötila ja pumppu tavoitelämpötilassa, niin ottoteho vajaa seilailee n. 1000w. Toivoa sopii, että kun pumppu tekee nyt laiskemmin töitä, niin tällä kertaa nuo sulatuksetkin vähenisi.

Läpivienti on lattiassa, ei pumpun takana, joten sieltä tuskin vetää. Jos pumppu saisi kylmää jotain raosta, luulisi, että se silloin ylilämmittäisi, eikä alilämmittäisi.

Vanhan pumpun ottotehot olivat muistaakseni kovilla pakkasilla max 2000w. Oli pienempitehoinen pumppukin. Keskimäärin ilman sen kummempia laskelmia kyllä vei vähemmän sähköä kuin nykyinen. Esim. nykyinen kun imasee vuorokaudessa (ulkolämopötila -20 tai enemmän) maximissaan sen 45kWh, niin vanha otti 25kWh.
 

Jukka 95

Aktiivinen jäsen
Huipputehoa pumppu ottaa (ylin kuvaaja) noiden käyrien huippukohdat eli aika tarkkaa 25min / sykli joka on aika vähän, koska "tehosyklin" pituus on huipulta huippuun n. 46min. Eli karkeasti ILP lämmittää/sulattaa suhteella 50%/50%.
Sanoisin,että noista ottotehokäppyröistä näkee hetken milloin kennonlämpötila alkaa droppaamaan selvästi alle ulkolämpötilan ja samalla pumpun kompura alkaa himmailemaan kierroksiaan kunnes tulee se kriittinen piste,että sulatus liipaistaan käyntiin.
 

Mixon

Jäsen
Taas edellisen 10h statistiikat:
1704784813827.png


Eilen illalla (12h sitten) 15min powerbootin jälkeen laitettu pyynniksi 18-astetta, jonka pumppu helposti saavutti (pyynti +2 astetta = 20 astetta graafissa). Tämä OK. Kaikki säästötilat ja swingit yms pois päältä ja lämmitystila aktiivisena luonnollisesti. Puhallus man 5/5.

Todella agressiivinen säätö. Onko kyseessä nyt sitten katkokokäynti, koska aina puhalluslämpötila ei putoa dramaattisesti, kun teho käyvät minimissä. (vrt. ottoteho ja puhalämpötila) joten kyseessä ei liene sulatus.

Tulkitsen niin, että sulatus on tapahtunut, kun kuvaajassa puhalluslämpötila (ILP temperature Temperature) käy n. 20-asteessa. Tämä antaa varmaan parhaan kuvan sulatusjaksojen tiheydestä joka on karkeasti n. 1h "pohjasta pohjaan".

1704785179083.png

Ulkolämpötila on alhainen, kosteus todella korkea ja kastepiste kohtuu lähellä ulkolämpötilaa joten keliolosuhteiden perusteella sulatusta varmasti tarvitaan.

Kuvaajassa olevan punaisen pystyviivan kohdalla laitoin tarveohjauksen 90% päälle. Ottoteho putosi rajusti ja pumpun käynti "stabiloitui". Haittapuolena, että pyynti 18-astetta ei ole enää toteutudu vaan pumpun ilmoittama saavutettu lämpötila on 16-astetta. Tämä toki riittää.

Taas mysteeri on tuo tarveohjauksen toiminta. Muistaakseni 90%:lla sai max. n. 1500w ottotehon joissain olosuhteissa. Jos nyt lämpötilan toteuma on 2 alle pyynnin (16 vs 18-astetta) miksi teho rajautuu n. 600w:iin eikö pöhötä täysillä rajoitetuilla tehoilla. Vai onko tarveohjauksella joku hieno "piilo-ominaisuus", että pudottaa pyynnistä -2 kun normaalitilassa tavoite on pyynti +2? Eco modessa joku tällainen pudotus kait oli, mutta sitä en ole käyttänyt.
 

hanks

Aktiivinen jäsen
Onko kellekään muulle daikinistille käynyt että ilmalämpöpumpun sulake hyppää omia aikojaan pois päältä? Minulla kävi viime vuonna kerran, ja taas eilen. En ole keksinyt missä vika voi olla, mutta epäilen että turvakytkimeen olisi päässyt kondenssivettä kelien lauhduttua nopeasti ja se olis pompauttanut sulakkeen. Mutta en tietenkään ole varma. Samassa ryhmässä ei ole muita laitteita.

Kysäisin tässä toisessa ketjussa myös aiheesta.
 

-S.S.-

Jäsen
Sunnuntaina piti seurata Daikineita, kun lämpötila alkoi aamuyön tunteina laskea -28..-29 asteeseen.

Mutta seitsemän tienoilla kylä meni pimeäksi ! Heräsin hiljaisuuteen, kun pumpun seinähirteen johtuva hurina loppui. Sisäyksikkö jäi masentuneen näköisesti ilmanohjaimen alahuuli lerpalleen.

Lähdin välittömästi sytyttelemään tulia helloihin, uuneihin, saunankiukaaseen, ja varavoimakonetta valmistelemaan. Olin vuosi sitten ostanut Scheppach - merkkisen 2 kW aggregaatin, joka oli vielä toimituslaatikossa. Pitäisi juu, pitäisi valmistella varajärjestelmät etukäteen. Hallista haettu täyssynteettinen oli kuin räkää, ja suppiloletkun kanssa kolmen desin öljyntäyttö kesti ikuisuuden. Bensaa koneeseen ja nykimään. Ei millään. Aikani reuhdoin ja ihmettelin, että bensalätäkkö alkoi levitä koneen alla.

No, kaasuttimen tyhjennysruuvi oli auki, en kyllä huomannut sitä käyttöönotto-ohjeissa. Sitten sähkö käyntiin ja saatiin vettä taloon. Hondaa (eu 10i) myös kokeilin, se ei ulkona suostunut kuormalla käymään ilman 20% ryyppyvivun asentoa. Saatiin kuitenkin lohkolämmitin päälle. Ennen omien aggregaattien käynnistämistä samaa kuulin aukean toiselta reunalta, laihalla käyviä yskiviä päristimiä, joita eivät meinanneet saada lähtemään kuormalle. Arktisiin oloihin pitäisi varmaan rakentaa imuilman esilämmitys, niin kuin autoihin. Ja tuoda varavoimat sisälle lämpimään jo ennen sähkökatkon vaaraa.

7 tunnin katkon jälkeen kumpikin Daikin toipui, mutta sääkin lauhtui -23:een. Viitsinyt enää sitten kuulostella pumppuja, lämmintä oli ja huilasin, varmaan kymmenen pärekorillista pienin kirveellä ja kannoin aamupäivän aikana taloon. Kyllä ihmiset olivat ennen rautaa, ja lämmitettiin puulla vain. Nyt ihmiset ovat puuta ja sähkö meitä lämmittää.

-SS-
 

puuteknikko

Vakionaama
Taas mysteeri on tuo tarveohjauksen toiminta. Muistaakseni 90%:lla sai max. n. 1500w ottotehon joissain olosuhteissa. Jos nyt lämpötilan toteuma on 2 alle pyynnin (16 vs 18-astetta) miksi teho rajautuu n. 600w:iin eikö pöhötä täysillä rajoitetuilla tehoilla. Vai onko tarveohjauksella joku hieno "piilo-ominaisuus", että pudottaa pyynnistä -2 kun normaalitilassa tavoite on pyynti +2? Eco modessa joku tällainen pudotus kait oli, mutta sitä en ole käyttänyt.
Mielestäni tarveohjaus käyttää edellisen päivän huipputehoa tuon prosentin kanssa. Siinä on joku todella sumea logiikka, mutta Onectassa ohjetekstissä mainitaan noin.
 

Mixon

Jäsen
1704795921565.png


Punaisen viivan kohdalla muutettu siis tarveohjaus päälle. Tuon hetken jälkeen pumppu on pelannut kuten mielestäni kuuluisikin. Lämpötilaa ei ole nostanut 18-asteen pyynnillä yli 16-asteeseen, mutta nyt nostin pyynnin 20, joten katotaan seuraako toteuma perässä ja jos seuraa, niin mihin asti.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Elpakko

Aktiivinen jäsen
Onko normaalia Onecta -käyttäytymistä, että pitää jatkuvasti (n. 3pv välein) olla kirjautumassa uudestaan sisään. Ja olen valinnut "Keep me logged in" -täpän.
 

-S.S.-

Jäsen
Mikä on kun Perfera 40 ei ota kuin maksimissaan noin 1700 W keskimääräisen huipputehon, Perfera 30:lle sain neljän tunnin ajan suurella pyynnillä 2500 W keskitehon ? Nämä siis Onectasta. Vai onko yksiköissä eri tavalla kalibroidut laskurit ?

Ulkolämpötila kokeessa oli 0..-1 astetta, pyynti 30 (maksimi) puhallus 5 , swingit 3D, sulatukset noin 50 min välein. Kokeilen piruuttani lämmittää tämän talon kummankin kerroksen ja käytävän ja eteisen ja kylppärin, jotta sään kylmetessä ei mene heti lattialämmitykset ym. päälle, ja rakenteissa olisi lämmintä. Yksi mikä on ero näissä, että Perfera 30:ssa sisämittaus on ehkä +1 astetta verrattuna huonelämpötilaan, tässä 40:ssä on aika iso ero, +3-+4 astetta verrattuna huonelämpömittariin. Sekoitan ilmaa kahdella isolla tuulettimella, jotta sisäyksikölle menisi viileää.

Katson vielä tämä klo 16-18 tuloksen. Eli 10:ltä alku, sulatussykli osui samaan alkuhetkeen, niin kaksituntisia jaksoja oli 4, ja kulutukset Onectassa 2,9 kWh, 3,2 kWh, 3,4 kWh ja viimeinen jakso vastusti jo kun huoneissa oli lämmin, niin kului vain 3,3 kWh.

Ei kai tästä sen enempää saa ulos. Tuolla kolmikymppisellä oli 14-asteinen talo alussa ja ulkolämpötila oli alle -15 astetta, ehkäpä tehoa saa silloin enemmän irti ?

-SS-
 
Viimeksi muokattu:

puuteknikko

Vakionaama
Mikä on kun Perfera 40 ei ota kuin maksimissaan noin 1700 W keskimääräisen huipputehon, Perfera 30:lle sain neljän tunnin ajan suurella pyynnillä 2500 W keskitehon ? Nämä siis Onectasta. Vai onko yksiköissä eri tavalla kalibroidut laskurit ?

Ulkolämpötila kokeessa oli 0..-1 astetta, pyynti 30 (maksimi) puhallus 5 , swingit 3D, sulatukset noin 50 min välein. Kokeilen piruuttani lämmittää tämän talon kummankin kerroksen ja käytävän ja eteisen ja kylppärin, jotta sään kylmetessä ei mene heti lattialämmitykset ym. päälle, ja rakenteissa olisi lämmintä. Yksi mikä on ero näissä, että Perfera 30:ssa sisämittaus on ehkä +1 astetta verrattuna huonelämpötilaan, tässä 40:ssä on aika iso ero, +3-+4 astetta verrattuna huonelämpömittariin. Sekoitan ilmaa kahdella isolla tuulettimella, jotta sisäyksikölle menisi viileää.

Katson vielä tämä klo 16-18 tuloksen. Eli 10:ltä alku, sulatussykli osui samaan alkuhetkeen, niin kaksituntisia jaksoja oli 4, ja kulutukset Onectassa 2,9 kWh, 3,2 kWh, 3,4 kWh ja viimeinen jakso vastusti jo kun huoneissa oli lämmin, niin kului vain 3,3 kWh.

Ei kai tästä sen enempää saa ulos. Tuolla kolmikymppisellä oli 14-asteinen talo alussa ja ulkolämpötila oli alle -15 astetta, ehkäpä tehoa saa silloin enemmän irti ?

-SS-
Se voisi tietysti olla tuosta mittauserosta johtuvaa, tuohan himmailee kyllä puhallusta ja siten varmasti ottotehoakin jos ollaan lähempänä tavoitetta. Tässä ketjussa on jossain se huoltovalikosta tehtävä temppu, jolla voi muuttaa offsetiä. Voisi olla hyvä testata sitäkin.
 

hanks

Aktiivinen jäsen
Aloin taas pitkästä aikaa värkkääämään Home Assistantilla seuraten Perferan tilaa mökillä. Daikinin pilvirajapintahan toimii HA:ssa https://github.com/rospogrigio/daikin_residential -integraatiolla. Satuin katsomaan mitä tämän integraation diagnostiikka kertoo ja yllätyksekseni siinä oli muutama uusi sensoritieto mitä en ole aikaisemmin hoksannut. Noita voisi olla mielenkiintoista seurata, tosin tuo integraatio ei osaa noita nyt poimia HA:han, vaatis vähän koodausta.

Koodi:
"sensoryData": {
            "ref": "#sensoryData",
            "settable": false,
            "value": {
              "deltaD": {
                "settable": false,
                "value": 4,
                "minValue": 0,
                "maxValue": 11,
                "stepValue": 1,
                "unit": "\u00b0C"
              },
              "fanMotorRotationSpeed": {
                "settable": false,
                "value": 740,
                "minValue": 0,
                "maxValue": 2550,
                "stepValue": 10,
                "unit": "rpm"
              },
              "heatExchangerTemperature": {
                "settable": false,
                "value": 28,
                "minValue": -32,
                "maxValue": 95.5,
                "stepValue": 0.5,
                "unit": "\u00b0C"
              },
              "suctionTemperature": {
                "settable": false,
                "value": 16.5,
                "minValue": -32,
                "maxValue": 95.5,
                "stepValue": 0.5,
                "unit": "\u00b0C"
              }
            }
          }

Oiskohan tuo heatExchangerTemperature käytännössä puhallusilman lämpötila, fanMotorRotationSpeed tietysti puhallinnopeus.

Mitähän deltaD ja suctionTemperature olisivat?
 
Viimeksi muokattu:

Peace

Jäsen
Huoneilman lämpötila näkyy nykyisellään HA:ssa, tuo voi myös olla ulkoyksikön kennon takapuolella "imussa" sijaitseva anturi, joka siis siellä takana töröttää esillä. Sisällähän on ymmärtääkseni toinen.
 

puuteknikko

Vakionaama
Huoneilman lämpötila näkyy nykyisellään HA:ssa, tuo voi myös olla ulkoyksikön kennon takapuolella "imussa" sijaitseva anturi, joka siis siellä takana töröttää esillä. Sisällähän on ymmärtääkseni toinen.
Tuo näkyvä anturi on ulkolämpötilan anturi, sen antama tieto näkyy mm. Onectassa.

Lukema on kyllä alhainen huoneilman lämpötilaksi tuossa esimerkissä, jos tila on normaalisti lämmitetty, mutta mistä sitä tietää mikä offsetti siinä on mukana.
 

hanks

Aktiivinen jäsen
Ulkoyksikössä on itseasiassa kolme anturia, ulkoilman, lämmänvaihtimen ja poistoputken. Vois passata että suctionPipeTemperature on ulkoyksikössa olevan anturin mittaama lämpötila sisäyksiköltä palaavalle lämmön luovuttaneelle kylmäaineelle.

Tuo näkyvä anturi on ulkolämpötilan anturi, sen antama tieto näkyy mm. Onectassa.

Lukema on kyllä alhainen huoneilman lämpötilaksi tuossa esimerkissä, jos tila on normaalisti lämmitetty, mutta mistä sitä tietää mikä offsetti siinä on mukana.

Minulla on ylläpitolämmitys mökillä, pyynti 14:ssä. Tuolla hetkellä oli sisäyksikön mittaama sisälämpötila 16 astetta (tieto on yhden asteen tarkkuudella) ja ulkoilman 2, nämä näkyvät myös diagnostiikkadatassa ja ovat samat mitkä Onecta kertoo.
 

Peace

Jäsen
Tuo näkyvä anturi on ulkolämpötilan anturi, sen antama tieto näkyy mm. Onectassa.

Lukema on kyllä alhainen huoneilman lämpötilaksi tuossa esimerkissä, jos tila on normaalisti lämmitetty, mutta mistä sitä tietää mikä offsetti siinä on mukana.
Aivan, tuo ulkolämpötilahan näkyy sekin nykyisellään Home Assistantissa, kyse on siis jostain muusta anturista.
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2024-1-10 kello 12.43.23.png
    Näyttökuva 2024-1-10 kello 12.43.23.png
    107,9 KB · Katsottu: 120
Tänään kävi pumppuasentaja (iso suomenlaajuinen yritys) asentamassa Perfera 30 N:n. Tai niin ainakin luulin, mutta nyt aloin epäilemään. Onko FTXTM30M / RXLS30M nyt siis mitä mallia? Onectaan kun yhdistän niin ehdottaa, että pumppu olisi Perfera 30 H? Nepuran ainakin tilasin.

Kävin kurkkaamassa ulkoyksikköä asennuksen jälkeen pimeällä ja huomasin, että myös lamellit on rutussa yksikön alla.

Eli vaikka tämä nyt olisi oikea pumppu niin saavat käydä vaihtamassa, eihän tollasta voi korjata, ainakaan paikan päällä? Pitää katsoa huomenna päivänvalossa onko muuta rutussa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240110_191606_ONECTA - Daikin.png
    Screenshot_20240110_191606_ONECTA - Daikin.png
    60 KB · Katsottu: 280
  • 20240110_191238.jpg
    20240110_191238.jpg
    295,7 KB · Katsottu: 290

VesA

In Memoriam
Eli vaikka tämä nyt olisi oikea pumppu niin saavat käydä vaihtamassa, eihän tollasta voi korjata, ainakaan paikan päällä? Pitää katsoa huomenna päivänvalossa onko muuta rutussa.
Jos ne ei ihan tohjona ole niin ne voi kammata suoraksi eikä ole edes vaikeaa - jos on oikealla jaolla oleva työkalu, ei sitä koko vehjettä vielä tuon takia kannata alkaa vaihtamaan - mutta toki putiikki saa sen laitteenkin vaihtaa jos ei osaa niitä oikoa.
 

Peace

Jäsen
Sulla näkyy olevan myös HA käytössä, niin katoppa se device diagnostics asetusvalikosta.
Mielenkiintoista on ettei minulla löydy moista vaihtoehtoa sieltä laitteiden alta. Ihan uusi lelu itselle tämä, vasta toista päivää pyörimässä mutta osassa laitteita näkyy "download diagnostics" mutta Daikinilla ei.
 

fhat

Jäsen
Itse kun koitin googlata pikaisesti niin löysin, että olisi H malli. Mutta eikös tämä myyjä sinulle sanonut että ne H mallit oli loppu kun kauppaa teitte?

Harmittaa kyllä taas kokonaisuutena puolestasi jos tosiaan on H malli ja vielä pitää reklamoida asennuksestakin.
 

Elpakko

Aktiivinen jäsen
Tänään kävi pumppuasentaja (iso suomenlaajuinen yritys) asentamassa Perfera 30 N:n. Tai niin ainakin luulin, mutta nyt aloin epäilemään. Onko FTXTM30M / RXLS30M nyt siis mitä mallia? Onectaan kun yhdistän niin ehdottaa, että pumppu olisi Perfera 30 H? Nepuran ainakin tilasin.

Kävin kurkkaamassa ulkoyksikköä asennuksen jälkeen pimeällä ja huomasin, että myös lamellit on rutussa yksikön alla.

Eli vaikka tämä nyt olisi oikea pumppu niin saavat käydä vaihtamassa, eihän tollasta voi korjata, ainakaan paikan päällä? Pitää katsoa huomenna päivänvalossa onko muuta rutussa.
Aikamoista paskaa. Tämä on huono homma näissä isoimmissa puljuissa, niitä ei paljon paina katteettomat lupaukset eikä haittaa tehdä sutta ja sekundaa. Pienemmillä firmoilla ei yksinkertaisesti ole varaa tällaiseen hutilointiin, ensinnäkin siksi, että tilanteen korjaaminen vaatii rahaa ja resursseja. Toisekseen siksi, että mainehaitta on liian iso.

Toivottavasti hoitaisivat edes huolella sitten tämän keissin jatkon.
 

hanks

Aktiivinen jäsen
Juu,se oli helppo kolvata takaisin yhteen kun se vain katkaistiin. Mulla toi ulkoyksikkö on vaan niin tuulisella paikalla,että oli sitten vain pakko tehdä ne tuulisuojat.
Kiinnostaa, että miksi päädyit palauttamaan hyppylangan alkuperäiseen. Oliko toiminnassa jotakin ei-toivottua?
 
Jos kenno on näkyvissä koneen alta niin Perfera H kyseessä. Nepurassa pohjapelti vastuksineen. Mikähän putkikin tuossa heti kennon takana menee oudosti?
Itse kun koitin googlata pikaisesti niin löysin, että olisi H malli. Mutta eikös tämä myyjä sinulle sanonut että ne H mallit oli loppu kun kauppaa teitte?

Harmittaa kyllä taas kokonaisuutena puolestasi jos tosiaan on H malli ja vielä pitää reklamoida asennuksestakin.
Aikamoista paskaa. Tämä on huono homma näissä isoimmissa puljuissa, niitä ei paljon paina katteettomat lupaukset eikä haittaa tehdä sutta ja sekundaa. Pienemmillä firmoilla ei yksinkertaisesti ole varaa tällaiseen hutilointiin, ensinnäkin siksi, että tilanteen korjaaminen vaatii rahaa ja resursseja. Toisekseen siksi, että mainehaitta on liian iso.

Toivottavasti hoitaisivat edes huolella sitten tämän keissin jatkon.
Joo nyt aamulla paremmassa valossa kävin katsomassa. H-mallihan tämä ok kun ei ole pohjapeltiä. Kiitos teille myös asian varmentamisesta. Muistaakseni N-sarjan ulkoyksikkökin on kooltaan hieman isompi. Liitteenä paremmat kuvat.

Taas mun tuuria. Aina kun ostan jotain isompaa niin saa olla reklamoimassa. Eniten tässä hirvittää se, että mitäs jos en olisi tarkka? Entäs jos en olisi kurkkinut laitteen alle? Nämähän voivat asentaa vääriä pumppuja tietämättömille ilman, että kuluttaja edes tajuaa. Sitä paitsi niin kuin @fhat tuossa muisti, myyjä sanoi mulle, että H-sarjalaiset on heiltä jo loppuunmyyty.
 

Liitteet

  • 20240111_091620.jpg
    20240111_091620.jpg
    217,4 KB · Katsottu: 222
  • 20240111_091650.jpg
    20240111_091650.jpg
    177,5 KB · Katsottu: 224

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Taas mun tuuria. Aina kun ostan jotain isompaa niin saa olla reklamoimassa. Eniten tässä hirvittää se, että mitäs jos en olisi tarkka? Entäs jos en olisi kurkkinut laitteen alle? Nämähän voivat asentaa vääriä pumppuja tietämättömille ilman, että kuluttaja edes tajuaa. Sitä paitsi niin kuin @fhat tuossa muisti, myyjä sanoi mulle, että H-sarjalaiset on heiltä jo loppuunmyyty.
Todella harmillista sinulle. Mielenkiinnolla jään jokatapauksessa odottamaan lopputulosta. Vaihtavatko mukisematta pumpun vai kenties yrittävät päästä sovintoon rahalla. Kokeile jotain törkeää alennusta. Esim. puolet pois hinnasta. :)
 

Peace

Jäsen
Kiinnostaa, että miksi päädyit palauttamaan hyppylangan alkuperäiseen. Oliko toiminnassa jotakin ei-toivottua?
Sama, kiinnostaa täälläkin.

Tänään on vuorossa ilmanvaihdon parantaminen ulkoyksikön asennuspaikassa (terassin rivoituksista joka toinen pois) nyt kun pakkasiakin on taas luvassa, jos viimejakson jäätymisongelman saisi sillä korjattua.
 
Back
Ylös Bottom