Enervent LTR-6 koneen poistopuhallinmoottori alkoi pakkasilla ulisemaan, eikä ulina hävinnyt vaikka sulatin kuuran pois. Sain Enerventin huoltopuhelimesta vinkin, että laita tavallinen hehkulamppuroikka sinne poistopuolen moottoritilaan niin siitä tulee sen verran lämpöä että kuura pysyy pakkasilla pois, se vinkki siis toimi, mutta ulina jäi. Kone on ullakolla ja ulina kuului sisätiloihin sitä lähimpänä oleviin huoneisiin ja hiljaiseen aikaan muuallekkin yläkertaan. Talo on käyttöönotettu 02/2018 eli alle 3 vuotta kesti laakeri, todella surkeaa laatua siis. Tuonhan olisi saanut kuluttajasuojan mukaisen tuotevirheevastuun piiriin jos olisi alkanut tappelemaan, Enerventillä eivät edes vastanneet kun sanoin että tuletteko vaihtamaan moottorin vai laitatteko minulle uuden ja vaihdan sen itse. Uusi moottori maksaa melkein 600€, joten jos ei olisi saanut itse laakeria vaihdettua, niin sitten olisi pitänyt alkaa tapella, mutta en viitsinyt parin kympin laakerein takia jotka saa itsekkin vaihdettua. Sain Enerventiltä myös kuvat heidän purkamasta moottorista, josta sai sen verran selvää, että koneessa on 608Z (eli normaali rullalauta laakeri koko) ja 6000 laakeri (joita oli 2 kpl, ostin samalla molempiin moottoreihin kun kävin Kuopiolaisessa laakerikaupassa, onneksi, koska en tiennyt että 6000 laakereita on 2kpl per moottori). Tarkoitus oli siis nopeasti saada moottori takaisin toimintaan, kun talvella ei oikein viitsi tuulettaa ulos.
Moottorin irroituksen jälkeen otin suodattimet pois ja tukin tulo ja poistokanavat muovipussiin tungetuilla sohvatyynyillä, koska muuten koneen läpi virtava kostea sisäilma voi jäädyttää kennon ja siitä taas koituu uusia ongelmia. Näin kävikin meillä ennen talon käyttöönottoja ja jouduttiin kenno sisällä sulattamaan ennen kun saatiin säädettyä.
Moottorin akseli on varsin tiukassa, sitä sai aika huolella nuijia ja vähän lämmitin alumiinilohkoakin lämminilmapuhaltimella. Todennäköisesti 608 laakeri oli se joka ulinan aiheutti, sen vaihto on helppo, ei tarvitse koko konetta purkaa, riittää laakerin ulkopuolelta käytettävä ulosvetejä. Mutta moottorin sisäpuoleen toiseen laakeriin tarvitsee laakerin sisäpuolisen ulosvetäjän. Siihen käy 10mm, jolloin ulosvetäjä sarjoja löytyy varsin edukkaasti noin 50€:lla. Itselläni on tuollainen 8mm:sta alkava IKH;n sarja, joka maksaakin sitten jo 150€ luokkaa. Ulkopuoliseksi vetäjäksi käy ihan hyvin edukas pieni ulosvetäjä, itselläni on Motonetin 80-3003 12€ ulosvetäjä joka toimi oikein hyvin.
Kuvasin action cam:lla purkua, kokoamista en jaksanut enää kuvata. Ääniä ei voi jättää videoon kun oli radio päällä, mutta jos jotain epäilyttää purku, niin tuosta voi ainakin vähän vinkkiä saada.
Muuten olen koneeneen kyllä tyytyväinen, vanhassa talossa oli LTR3 ja halusin vastaavaan uuteenkin taloon. Meillä on tuossa maalämpö jäädytys (jota myöskään kaikkien valmistajien koneisiin ei saa), ja tuohon jäähdytyksen olen erittäin tyytyväinen, siinä tulee kesällä viileä ilma niin tasaisesti kaikkiin huoneisiin. Lisäksi meillä on olkkarissa kattokonvektori, kun IV kanavien kautta laskennallinen jäädytysteho ei ole niin suuri, mutta tuota kattokonvektoria ei ole kovin paljoa tarvinnut käyttää. Tuo IV koneen kautta laitettava jäähdytys on todella kallista laittaa jos ei tee kanavien eristystä itse, kun ne kaikki tulopuolen kanavat on armanfleksillä eristetty ja lisäksi vielä villalla, niin siinä on valtava määrä työtä, meillä se tehtiin itse niin kustannukset pysyi maltillisina, vaikka jo pelkkiin armanflekseihin meni muutama tonni ja konekkin oli tonnin kalliipi kuin ilman jäähdytystä. Ja eristettyä vesiputkea kans jonkin verran ja sekin maksaa aikalailla. Hintansa väärti kuitenkin. Tää vähän oftopiccia, mutta kun toi jäähdytys näkyy tossa koneen moottorin ulina videossa =)
Tuossa moottorin ulinaa:
https://youtu.be/a5xWtMc_ke4
Laakerin vaihto/Moottorin purku: