Ilmanvaihtokoneiden laakerit

Kamis

Aktiivinen jäsen
Se ulkopuolella oleva iso käynnistyskonkka. Vaikuttaa ilmeisesti myös pyörimisen aikana.
ok-kiitos.
Näissä uudemmissa Enerventin ”eco”-moottoreissa on ohjauselektroniikka moottorin sisällä ja tuota käynnistyskonkaa ei ole taikka sitä ei tarvita.
Sellaiset puhaltimet olen olettanut Pehtoorillakin olevan ja mutta laitoin noita tyyppikilpitietoja josko tieto varmistuisi.

Kamis

Aktiivinen jäsen
Näköjään tuo EC tarkoittaa, että käyttöjännite on 230VAC, mutta sitä ohjataan ja tarkkaillaan DC:llä.
joo, nopeudensäädon tarvitsema elektroniikka on puhaltimen sisällä.
Taitavat kaikki olla harjattomia moottoreita: AC tasasuunnataan ja siitä generoidaan tarvittavan taajuiset jännitteet staattorin käämeille halutun pyörimisnopeuden perusteella ...?

Tuossa äänessä on itselläkin sellaista säännönmukaisuutta, vähän kuin veto katkeasi. Mun mielestä se on ollut samanlainen molemmilla puhaltimilla, sekä uusilla että vanhoilla. En ole tutkinut sen tarkemmin että mitä tuolla tapahtuu tai mistä se tarkemmin kuuluu. Ääntä ei kuulu aina.
Luulin että ZA puhaltimien valmistus on lopetettu.
Ovat tosiaan ZA:n puhaltimia, "käytettyinä" ostettu, mutta ei käytetty. Olivat ihan avaamattomia. Tuon tehoisia ei taida saada enää uutena.
Pehtoori, vaihdoitko konkat samalla kuin puhaltimet? Mulla alkoi alle 5 vuotta vanha LTR-3 230V puhaltimilla pitämään ääntä. Paikansin poistopuhaltimeen. Vaihdoin laakerit, ääni paheni! Sitten puhallin kainalossa Espooseen. Papstin hepun kanssa oli antoisa keskustelu. Verkossa olevat jännitepiikit rikkoo tuon 400V konkan, joka sitten rikkoo moottorin noin, että alkaa ääntämään. Ostin puhaltimen ja 600V konkat, lisäksi asensin paukkusuojat sähkökeskukseen. Nyt on laitteet toimineet.
Konkkia ei kyllä pitkälläkään vilkaisulla löydy tästä puhaltimesta.. Jotakin elektroniikkaa ilmeisesti puhaltimessa on, mutta ihan perus moottorikonkkaa ei näy. Ja juu, oli mullakin paukkusuoja iv-koneessa, ja se on lauennut. Ei tainnut riittää....

Nyt täytyy yrittää miettiä, miten homma ratkeaa sähköyhtiön tai vakuutusyhtiön kanssa.
Ei ihan ilmainen tuo pandionin iv- kone kuitenkaan ole maaviileällä.
Tai en oikeastaan edes tiedä, mikä malli tuon eco EDE-CG:n nykyään korvaisi.
Jollei laakeriongelmaan löydy joku looginen korjaustapa, niin pakko kai alkaa miettimään koneen paalaamista ja uutta tilalle.

Näin näyttäisi olevan! https://www.kair.fi/images/stories/english/pdf/ec_presentation.pdf

Mutta mikähän ihme sitten Pehtoorilla rikkoo uuden puhaltimen, jos tuo AC tasasuunnataan?
...Hmmmm... paha kysymys.

Tosiaan, nuo kumpikin puhallinmoottori alkoivat seilaamaan nopeutta keväällä, ja sitä jatkui siihen asti, kun laakeraita alkoi kulumaan. Seilaaminen loppui, mutta laakereita menee.
Kokeillaanpa liittää ääni, mikä tallennettu joskus Heinäkuussa, kun selvittelin tuota puhaltimien seilaamista:

Hieman vaikea ehkä tuosta tallenteesta erottaa, mutta vieressä kuului hyvin, kun toinen puhallin alkoi madella, ja yhtäkkiä kiihdytti taas. Aika epämiellyttävä sitäkin kotosalla kuunnella 24/7.

Tuolloin ei siis vielä mennyt laakereita kun leipää.

Siikki

Aktiivinen jäsen
Vs: Ilmanvaihtokoneiden laakerit

Vallox 110 SE

2 vuotta vanha, puhaltimet R3G146-AD19-18 joissa laakereina 2 x 608 kokoiset SKF BB1-0872. Purkaantuu nätisti muutaman ruuvin avaamalla ja laakerit muovipesissä helposti irrotettavissa. Ainoa haaste oli saada lukkorengas akselin päästä kun pihtien kärjet ei oikein natsannut.

Ja Bilteman "keraamiset" laakerit ei toimi vaikka niitä saakin illalla vaivattomasti ostettua. Karsee rallatus jo aamulla.
Täällä sama puhallin:

R3G146-AD19-18
200-240 V 50/60 Hz
1.00 A 118 W 2425 min-1

Vallox 110MV. Mitkähän näihin oli kestävät ja hiljaiset laakerit? Veikkauksia edes? Hinta ei ole este, jos vain toimivat.

Soikka

Tulokas
Kannanpas oman korteni tähän kekoon. Olen nyt Pandionin tehdaslaakereiden hajoamisen jälkeen kohta kymmenen vuotta vaihtanut Wellington DC-puhaltimien laakereita puolen vuoden välein. Tehdaslaakerit kestivät siis noin 4 vuotta, vaihtolaakerit kestävät noin 0,5 vuotta.

Alussa vaihtolaakerit eivät kestäneet edes puolta vuotta ja tähän oli syynä asennusmenetelmän puutteet. Opiskelin kuitenkin oikeaoppisen asentamisen ja kehitin työkalut, joten nyt en ole itse vioittanut laakereita enää vuosiin. Tästä huolimatta olen päässyt vain 0,5 vuoden kestoon.

Laakereina olen käyttänyt SKF:n laakereita. Läpi on käyty pelti- ja kumisuojatut, LHT ja GJN rasvat sekä CN ja C3 välykset. Ainoastaan keraamisiin laakereihin en ole lähtenyt. Peltisuojatuissa on yleensä ollut ruostetta, joten olen käyttänyt mieluummin kumisuojattuja. Alkuperäiset ja pitkäikäisimmät laakerit olivat kumisuojatut Made in Singapore laakerit, mutta ilmeisesti suojauksella ei lopulta ole suurta väliä.

Mikään ei ole tähän mennessä auttanut eli laakerin vaihdosta on tullut puolivuotinen rutiini, joka ei onneksi enään kestä kuin puoli tuntia ja maksa kuin 20 euroa. Vaihtoehtona kun on DC-puhaltimien vaihto, joka kaikkineen maksaa vähintään 1000 euroa per neljä vuotta.

Tällä foorumilla on varmasti käyty läpi kaikki laakerivaihtoehdot ja tiedossa on laakereiden esikuormitukset, DC-moottoreiden yliaallot jne. En nyt lähtenyt käymään kaikkia ketjuja läpi, joten en osaa sanoa onko samaan lopputulokseen tullut jo joku muukin kuin minä.

Olen nimittäin sitä mieltä, että kyseisisten IV-puhaltimien vaihtolaakerit kestävät useamman vuoden vain ja ainostaan tuurilla eli silloin kuin puhaltimen tasapainotus sattuu menemään riittävän kohdalleen uusien laakereiden kanssa. Eli todennäköisesti ei koskaan. Ellei tasapainotusta tehdä uusien laakereiden vaihdon yhteydessä uudelleen ei laakerit tule kestämään pitkään, vaikka käyttäisi mitä tahansa laakeria. Tasapainotustarvetta tulee toki myös muiden osien kulumisen myötä, sekä lapojen puhdituksessa mahdollisesti siirtyneiden painojen vuoksi.

Onko joku tullut samaan lopputulokseen? Minulla on nyt hakusessa tasapainoitukseen soveltuvat laitteet, saas nähdä miten onnistuu.

fraatti

Hyperaktiivi
Kannanpas oman korteni tähän kekoon. Olen nyt Pandionin tehdaslaakereiden hajoamisen jälkeen kohta kymmenen vuotta vaihtanut Wellington DC-puhaltimien laakereita puolen vuoden välein. Tehdaslaakerit kestivät siis noin 4 vuotta, vaihtolaakerit kestävät noin 0,5 vuotta.

Alussa vaihtolaakerit eivät kestäneet edes puolta vuotta ja tähän oli syynä asennusmenetelmän puutteet. Opiskelin kuitenkin oikeaoppisen asentamisen ja kehitin työkalut, joten nyt en ole itse vioittanut laakereita enää vuosiin. Tästä huolimatta olen päässyt vain 0,5 vuoden kestoon.

Laakereina olen käyttänyt SKF:n laakereita. Läpi on käyty pelti- ja kumisuojatut, LHT ja GJN rasvat sekä CN ja C3 välykset. Ainoastaan keraamisiin laakereihin en ole lähtenyt. Peltisuojatuissa on yleensä ollut ruostetta, joten olen käyttänyt mieluummin kumisuojattuja. Alkuperäiset ja pitkäikäisimmät laakerit olivat kumisuojatut Made in Singapore laakerit, mutta ilmeisesti suojauksella ei lopulta ole suurta väliä.

Mikään ei ole tähän mennessä auttanut eli laakerin vaihdosta on tullut puolivuotinen rutiini, joka ei onneksi enään kestä kuin puoli tuntia ja maksa kuin 20 euroa. Vaihtoehtona kun on DC-puhaltimien vaihto, joka kaikkineen maksaa vähintään 1000 euroa per neljä vuotta.

Tällä foorumilla on varmasti käyty läpi kaikki laakerivaihtoehdot ja tiedossa on laakereiden esikuormitukset, DC-moottoreiden yliaallot jne. En nyt lähtenyt käymään kaikkia ketjuja läpi, joten en osaa sanoa onko samaan lopputulokseen tullut jo joku muukin kuin minä.

Olen nimittäin sitä mieltä, että kyseisisten IV-puhaltimien vaihtolaakerit kestävät useamman vuoden vain ja ainostaan tuurilla eli silloin kuin puhaltimen tasapainotus sattuu menemään riittävän kohdalleen uusien laakereiden kanssa. Eli todennäköisesti ei koskaan. Ellei tasapainotusta tehdä uusien laakereiden vaihdon yhteydessä uudelleen ei laakerit tule kestämään pitkään, vaikka käyttäisi mitä tahansa laakeria. Tasapainotustarvetta tulee toki myös muiden osien kulumisen myötä, sekä lapojen puhdituksessa mahdollisesti siirtyneiden painojen vuoksi.

Onko joku tullut samaan lopputulokseen? Minulla on nyt hakusessa tasapainoitukseen soveltuvat laitteet, saas nähdä miten onnistuu.
Staattinen tasapainotus lienee helppo tehdä, dynaaminen voikin olla hankalempi. Teehän ihmeessä tuosta proseduurista uusi ketju jos keksit jonkun hyvän tavan. Ihan mielenkiintoinen seurata jos keksit aiheen tiimoilta jotain.

Joskus löysin tälläisen softan. Se käyttää kännykän kiihtyvyysanturia havainnoimaan taajuuden. Tuolla pystyi mittaamaan erilaisen moottorien kierroslukuja...

Siikki

Aktiivinen jäsen
Uskaltaako tässä nyt laakereita alkaa vaihtamaan ollenkaan, jos tasapainotus menee pieleen? Onko onnistuneita laakerinvaihtoja Valloxiin?

Koneena Vallox 110MV, puhallin R3G146-AD19-18. Sain Valloxilta uudet puhaltimet ja vaihdoin ne jo viime vuonna, mutta ajattelin molemmat vanhat laakeroida uusiksi, kun poistopuhallin ulisi. Vai kannattaisiko uusia vain tuohon puhaltimeen - vaikuttaako ilmamäärien suhteeseen sitten?

Uudetkin ehkä pitää vaimeaa metallista rohinaa, mutta edellisiin verrattuna todella minimaalisesti. @pökö muistelen joskus sanoneet, että laakerit kestää kyllä, joten noiden uusien kanssa tuskin syytä hötkyillä, kun vielä riskinä tuo tasapainoitus

ML

Vakionaama
Vanhaan Rexoventtiin vaihtelin 5v väleinlaakerit,kun ei siipipyörän tasapainoitus paloihin koske ja sen puhdistaa varoen ei tasapaino ongelmia synny.
Suojakuppi pois ja yksi segeri rengas pois, niin siipi kädessä.Laakerit jää sitten kenttä osaan josta ne tuurnalla pois takaisin putkella joka ottaa laakerin ulkokehään voima ei siis mene kuulien kautta.Toki ne olivat niin löysiä,että melkein meni sormella paikoilleen.
Totesin,että laakerit pitää olla2Z mallia peltisuoja ei 2RS,koska käynnistyshetkellä takkuilee kumisuojat jarruttaa.

Lappanen

Hyperaktiivi
Oliko ne keraamiset laakerit ratkaisu tähän DC-moottorien laakerinsyöntiongelmaan, ainakin siihen suuntaan tullut asiasta luettua? Onko ne niin arvokkaita, että porukka/tehtaat ei niitä käytä vai eikö löydy kokoja? Kyselee nimimerkki: poistoilmapuhaltimen ujelluksen juuri huomannut..

kotte

Hyperaktiivi
Oliko ne keraamiset laakerit ratkaisu tähän DC-moottorien laakerinsyöntiongelmaan, ainakin siihen suuntaan tullut asiasta luettua? Onko ne niin arvokkaita, että porukka/tehtaat ei niitä käytä vai eikö löydy kokoja?
Tuli joskus kokeilluksi rullaluistimiin tarkoittuja ns. keraamisia laakereita ilmalämpöpumpun sisäyksikössä ja toteamus oli, että huonompia ei voi enää löytää, eli alkoivat äännellä jo muutaman päivän sisällä.

Keraamisuus ei ole mikään laadun tae kuten ei ole hintakaan. DC-puhaltimien aiheuttamia rasituksia parhaiten kestänevät kuullun mukaan korkealaatuiset keraamiset laakerit. Sen sijaan, on itselleni epäselvä, mistä moisia voisi luotettavasti löytää, voiko tuollaisia löytää kohtuuhintaan ja ovatko kalliit merkkituotteet laadun tae tässä kohtaa. Oma johtopäätökseni on ollut, että DC-puhaltimia on syytä välttää, vaikka sitten hiukan suuremman sähkönkulutuksen kustannuksella, koska niiden ääntelytaipumus kohtuuttoman lyhyen käyttöjakson jälkeen on ikuisuuskysymys.

pökö

Kaivo jäässä
Miten noin pienissä moottoreissa voi laakerit olla ongelma? Eihän ne rasitu just ollenkaan.
Yhtenä selityksenä on ec-moottorin "taajarin" aiheuttama sähkövuo läpi laakerin.

Minulla on ec-puhaltimessa muovipesissä tavalliset laakerit ja ongelmaa ei ole

kotte

Hyperaktiivi
Minulla on ec-puhaltimessa muovipesissä tavalliset laakerit ja ongelmaa ei ole
Itsellä taas on kokemuksia vain muovipesäisistä laakereista DC-moottoreissa ja niissä nimenomaan ovat nuo ongelmat ilmenneet. Suurissa moottoreissa toki hajavirtailmiöiden mahdollisuus on faktaa ja pitää ottaa huomioon samoin kuin metallispesäisissä laakeritukirakenteissa.

Laakeripesän joustavuudella tässä asiassa olla merkitystä, tapauksesta riippuen suuntaan tai toiseen. Tosin suurin ongelmien aiheuttaja taitaa olla laakereiden väärä mitoitus, jollaiseen olen törmännyt myös AC-puhaltimien tapauksessa savukaasuimureiden kohdalla. Jos kyse on tuosta, ei asialle voi mitään, koska puhallin on ollut susi jo syntyessään. Valitettavasti noitakin on markkinoilla.

pökö

Kaivo jäässä
Itsellä taas on kokemuksia vain muovipesäisistä laakereista DC-moottoreissa ja niissä nimenomaan ovat nuo ongelmat ilmenneet.
Meillä on sitten ihan eri kokemukset, olen laakeroinut molempia versioita. Mitoituksen en usko aiheuttavan ongelmia, jos omakotikoon ilmanvaihtokoneissa pysytään.

kotte

Hyperaktiivi
Mitoituksen en usko aiheuttavan ongelmia, jos omakotikoon ilmanvaihtokoneissa pysytään.
Saattaa olla tyypillisesti noin, mutta väärästä mitoituksesta on itselläni juuri savukaasuimureiden kohdalla elävä esimerkki, eli ruotsalaisperäinen zrs 170, jota monella tuotemerkillä myydään. Kun hajonneen yksilön purkaa alkutekijöihinsä ja katselee "sillä silmällä", niin eipä voi tulla muuhun johtopäätökseen käyttöiän ennenaikaisesta päättymisestä. Vastaavissa käyttöoloissa normaali huippuimuri kestää vuosikymmenestä toiseen ongelmitta ja ilman lisä-ääniä ja suoranaisia rääkäisyjä, kun ikää alkaa olla jo useampia vuosia.

BBF

Vakionaama
Oiskohan lämpötila ja noki ym noissa savukaasuimureissa se ongelma? Tarviisin muuten itsekin sellasen mutta noitten hinnat tuntuu aika älyttömiltä. Kuitenkin niin yksinkertainen laite. Varsinkin jos ei edes kestä.

kotte

Hyperaktiivi
Oiskohan lämpötila ja noki ym noissa savukaasuimureissa se ongelma? Tarviisin muuten itsekin sellasen mutta noitten hinnat tuntuu aika älyttömiltä. Kuitenkin niin yksinkertainen laite. Varsinkin jos ei edes kestä.
Puheena olevassa tapauksessa tuollainen hajosi muutamassa vuodessa, vaikka piippua ei käytetty laisinkaan muuhun kuin tuuletukseen koko aikana. Kokeilin myös varaosakappaletta puhaltimen tilalle (tarvikepuhaltimessa oli Pabstin tiedot, mutten voi sanoa, oliko tuo aito valmistajan leima vaiko kenties kopioitu kaiken muun mukana; samalta tarvikeosa kuitenkin näytti kuin alkuperäinenkin). Sama tulos parin vuoden käytön jälkeen, jolloin pelkkää poistoilmaa kulki ohitse. Laitteen nopeutta oli vähennetty laskemalla taajuutta välille 27 ... 33 Hz pääosan käyttöajasta (sinimuotoinen alennettu käyttöjännite taajuuteen verrannollisena) ja pienen osan ajasta 50Hz.

fraatti

Hyperaktiivi
Itsellä taas on kokemuksia vain muovipesäisistä laakereista DC-moottoreissa ja niissä nimenomaan ovat nuo ongelmat ilmenneet. Suurissa moottoreissa toki hajavirtailmiöiden mahdollisuus on faktaa ja pitää ottaa huomioon samoin kuin metallispesäisissä laakeritukirakenteissa.

Laakeripesän joustavuudella tässä asiassa olla merkitystä, tapauksesta riippuen suuntaan tai toiseen. Tosin suurin ongelmien aiheuttaja taitaa olla laakereiden väärä mitoitus, jollaiseen olen törmännyt myös AC-puhaltimien tapauksessa savukaasuimureiden kohdalla. Jos kyse on tuosta, ei asialle voi mitään, koska puhallin on ollut susi jo syntyessään. Valitettavasti noitakin on markkinoilla.
DC puhaltimien rynnätessä markkinoille on myös ilmanvaihtokoneiden energiatehokkuus parantunut -> jäteilma kylmempää. Voiko ropeliin tarttua jäätä, rasvat alkaa kinnaamaan tai välys muuttua? Joku tekijä tuossa on että miksi puhaltimien ulvominen alkaa yleensä pakkasella.

Lappanen

Hyperaktiivi
Parisen vuotta sitten mulla alkoi tuloilmapuhallin pitämään visertävää ääntä, laite oli tuolloin ollut käytössä muutaman vuoden ja tulopuhallin lämpöisellä puolella. Sain takuuseen Enerventiltä uuden, vielä ei ole alkanut uudestaan ääntämään. Nyt tosiaan sitten poistopuhallin mekkaloi, vähän samankuuloinen ääni kuin aiemmin tulopuhaltimessa, poistopuhallin LTOn jälkeen eli kylmällä puolella. Ei tuo onneksi kanavissa kuulu, varmaan kun ilmavirta tulee sitä vastaan ja LTO-kenno vielä välissä, mutta laitteen luukun läpi sen kuulee. Tulopuhaltimen viserrys kuului lähimmistä venttiileistä ja oli helppo paikantaa kun laittoi korvan koneelta lähtevään tuloilmakanavaan kiinni.

Lappanen

Hyperaktiivi
Osaako kukaan paiskata ulkomuistista tms, minkälaiset laakerit tähän mötikkään kuuluu:

Kävin äsken avaamassa koneen oven ja meteli on kuin joulupukin sorvaamossa. No ei nyt ihan, mutta sellanen metallinen vähän raaka kitinä kuuluu poistopuhaltimesta.

Pitää tuo kai pöydälle nyt pyhinä ottaa ihmeteltäväksi, mutta jos tosiaan joku osaisi heittää laakerin kokotiedot näin etukäteen niin voisin niitä valmiiksi jo ihmetellä ja varastoon hankkia.

Lappanen

Hyperaktiivi
Lähtisköhän tämmösillä kokeileen, IV-koneiden EC-moottoreihin ainakin tuon lafkan mukaan käypäsiä:

Tässä taas palailen aiheeseen. Kun laakereista on keskustelua, ja niiden asennustavasta, muistutan, että itselläni on uudet puhaltimet vaihdettu, koska laakerinvaihtorumba oli viikoittaista. Uudet puhaltimet kestivät kuukauden.. Nyt ujeltavat. Nukutaan korvatulpilla.

Parhaillaan harjoittelen oskilloskoopin käyttöä, koska olen varma, että ohjauspuoli syö jostain syystä laakerit. Mikään muu ei tee tällaista ongelmaa.

Oskilloskoopin käyttö vielä hakusessa, mutta tällaista tämä nyt näyttää.

Liitteet

• Oskilloskooppi.JPG
    Oskilloskooppi.JPG
    268,8 KB · Katsottu: 156
Omituista toiminnassa on se, että yhtenä iltana 45% teholla ujeltaa, ja kun nostat, tai lasket, hiljenee muutamaksi päiväksi. Sitten ujeltaa 47% teholla, lasket taas 45%, niin hiljenee.

kotte

Hyperaktiivi
Omituista toiminnassa on se, että yhtenä iltana 45% teholla ujeltaa, ja kun nostat, tai lasket, hiljenee muutamaksi päiväksi. Sitten ujeltaa 47% teholla, lasket taas 45%, niin hiljenee.
Ei tuo omasta mielestäni ole omituista. EC-puhaltimen kestomagneettiroottorin asentokulmaan verrannolia ja kulma kanssa voimakkaasti korreloivia kiihdytys-, hidastus- ja akselia vastaan kohtisuoria voimia syntyy aina yhdistettynä tukirakenteiden värähtelyominaisuuksiin. Tuo on sitten kuin naulahakkuri, joka aina stanssaa tietyllä kierrosnopeudesta riippuvalla kuviolla pieniä rasitusmaksimeja laakerikehille. Osittain kuulien liike myös hioo "pyykkilautaa" pois ja toisella kiertonopeudella syntyy toisenlainen "pyykkilauta". Laadukas keraaminen laakeri saattaa auttaa, koska kehät ovat äärimmäisen kovia kuin timanttiporan kärki, jolloin paikasta riippuvalla voimalla puristavat tai hankaavat kuulat eivät pysty hakkaamaan yhtä syviä uria yhtä nopeasti.

Tässä Oskilloskooppia ohjauspuolelta.

Jos vertaan mihin tahansa muuhun 0-10v ohjaukseen, ei tällaista häiriöpiikkiä ole muissa laitteissa havaittavissa.

Liitteet

• Oskilloskooppi_ohjauspuoli.JPG
    Oskilloskooppi_ohjauspuoli.JPG
    199 KB · Katsottu: 157
Ei tuo omasta mielestäni ole omituista. EC-puhaltimen kestomagneettiroottorin asentokulmaan verrannolia ja kulma kanssa voimakkaasti korreloivia kiihdytys-, hidastus- ja akselia vastaan kohtisuoria voimia syntyy aina yhdistettynä tukirakenteiden värähtelyominaisuuksiin. Tuo on sitten kuin naulahakkuri, joka aina stanssaa tietyllä kierrosnopeudesta riippuvalla kuviolla pieniä rasitusmaksimeja laakerikehille. Osittain kuulien liike myös hioo "pyykkilautaa" pois ja toisella kiertonopeudella syntyy toisenlainen "pyykkilauta". Laadukas keraaminen laakeri saattaa auttaa, koska kehät ovat äärimmäisen kovia kuin timanttiporan kärki, jolloin paikasta riippuvalla voimalla puristavat tai hankaavat kuulat eivät pysty hakkaamaan yhtä syviä uria yhtä nopeasti.
Ymmärrän näkemyksen, ja arvostan ymmärrystä toiminnasta!
Mutta käytännössä, mielestäni tuntuisi kummalliselta vaihtaa kuukauden toiminnassa olleeseen puhaltimeen laadukkaat keraamiset laakerit.

Back
Ylös Bottom