Kannanpas oman korteni tähän kekoon. Olen nyt Pandionin tehdaslaakereiden hajoamisen jälkeen kohta kymmenen vuotta vaihtanut Wellington DC-puhaltimien laakereita puolen vuoden välein. Tehdaslaakerit kestivät siis noin 4 vuotta, vaihtolaakerit kestävät noin 0,5 vuotta.
Alussa vaihtolaakerit eivät kestäneet edes puolta vuotta ja tähän oli syynä asennusmenetelmän puutteet. Opiskelin kuitenkin oikeaoppisen asentamisen ja kehitin työkalut, joten nyt en ole itse vioittanut laakereita enää vuosiin. Tästä huolimatta olen päässyt vain 0,5 vuoden kestoon.
Laakereina olen käyttänyt SKF:n laakereita. Läpi on käyty pelti- ja kumisuojatut, LHT ja GJN rasvat sekä CN ja C3 välykset. Ainoastaan keraamisiin laakereihin en ole lähtenyt. Peltisuojatuissa on yleensä ollut ruostetta, joten olen käyttänyt mieluummin kumisuojattuja. Alkuperäiset ja pitkäikäisimmät laakerit olivat kumisuojatut Made in Singapore laakerit, mutta ilmeisesti suojauksella ei lopulta ole suurta väliä.
Mikään ei ole tähän mennessä auttanut eli laakerin vaihdosta on tullut puolivuotinen rutiini, joka ei onneksi enään kestä kuin puoli tuntia ja maksa kuin 20 euroa. Vaihtoehtona kun on DC-puhaltimien vaihto, joka kaikkineen maksaa vähintään 1000 euroa per neljä vuotta.
Tällä foorumilla on varmasti käyty läpi kaikki laakerivaihtoehdot ja tiedossa on laakereiden esikuormitukset, DC-moottoreiden yliaallot jne. En nyt lähtenyt käymään kaikkia ketjuja läpi, joten en osaa sanoa onko samaan lopputulokseen tullut jo joku muukin kuin minä.
Olen nimittäin sitä mieltä, että kyseisisten IV-puhaltimien vaihtolaakerit kestävät useamman vuoden vain ja ainostaan tuurilla eli silloin kuin puhaltimen tasapainotus sattuu menemään riittävän kohdalleen uusien laakereiden kanssa. Eli todennäköisesti ei koskaan. Ellei tasapainotusta tehdä uusien laakereiden vaihdon yhteydessä uudelleen ei laakerit tule kestämään pitkään, vaikka käyttäisi mitä tahansa laakeria. Tasapainotustarvetta tulee toki myös muiden osien kulumisen myötä, sekä lapojen puhdituksessa mahdollisesti siirtyneiden painojen vuoksi.
Onko joku tullut samaan lopputulokseen? Minulla on nyt hakusessa tasapainoitukseen soveltuvat laitteet, saas nähdä miten onnistuu.