- Keskustelun aloittaja
- #201
Yritin nyt muistella mitkä olivat default-asetukset. (60 saattoi olla default 01)Voitko lisää vielä tuohon mikä on näiden default asetus.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Yritin nyt muistella mitkä olivat default-asetukset. (60 saattoi olla default 01)Voitko lisää vielä tuohon mikä on näiden default asetus.
Kiitos.Seurasin tuossa katkokäyntiä, niin nyt II-puh 20C pynnillä puhalluslämpötila nousee max noin 35C.
Ottoteho käväisee 710 W ja tippuu siitä nopeasti noin 570 W ja edelleen 400W ja lopuksi 330 W.
Kannattaa käyttää esim. II-puhallusta, niin ei katko niin herkästi. AUTO-nopeudelle kun laitoin niin hetki meni katkolle.
Tuon 56 modin vaikutus on epäselvää, ei puhalla katkolla kuin ihan hiljakseen.
Katkolla kun puhalluslämpötila lepuutusnopeudella nousee noin 32-33 C, niin laite alkaa puhaltamaan halutulla manualipuhalluksella.
Ok.
Tarkoittaa sitä että kun kompressori käynnistyy katkolla seuraavalle lämmitysjaksolle, niin huilipuhallusta/lepuutusta jatketaan niin kauan että puhallusilma on noin 32-33C (kennolämpötila noin 35-36C) sitten laite siirtyy halutulle nopeudelle. Tuosta 56 modista voisi saada sen kuvan että puhallus jatkuisi myös lepuutuksella halutulla nopeudella.Mitä tämä tarkoittaa, siis yleisesti kun on katkokäyntiä ilmoilla, niin silloin kun on päällä/lämmittää, niin tuon lämpötilavälin yläpuolella menee halutulle manuaalipuhallukselle?
Katkolla kun puhalluslämpötila lepuutusnopeudella nousee noin 32-33 C, niin laite alkaa puhaltamaan halutulla manualipuhalluksella.
Ne menee tuota rataa mitä tuossa aiemmin 11:42 raportoin jo.Tuosta 11.20 alkaneesta tunnin katkoilusta olisikin ollut mielenkiintoista nähdä hetkelliset ottotehot, että kuinka isosti rykäisee.
Aivan juu, olihan siellä mainittukin niitä hetkellisiä, meni ohi jotenkinNe menee tuota rataa mitä tuossa aiemmin 11:42 raportoin jo.
Kovasti on näissä eroa!
Ulkona oli vain pari pakkasta ja sisällä noin 19.5 ja ilpin setpoint 20 astetta. Eli ei todellakaan ollut mitään syytä repiä noin.
Mitä laite näyttää mobiili äpissä sisälämpötilaksi tuossa kohden?Ulkona +2, sisällä aluksi noin 19.5 ja setpoint 20 astetta.
Sun kannattaa sitten säätää tuo näyttämä kohdille vastaamaan toteutunutta sisälämpötilaa. Pilvinen 0 C keli on tuohon säätöön hyvä.Veikkaan ulkomuistista, että olisi voinut näyttää 21-22 astetta tuollaisessa tilanteessa.
Tosiaan joskus olen vähän ihmetellyt, että antaa mennä setpointin yli aika reilusti eli 2 tai jopa 3 astetta ilman katkolle menoa.
Voisi tehdä noin.Sun kannattaa sitten säätää tuo näyttämä kohdille vastaamaan toteutunutta sisälämpötilaa. Pilvinen 0 C keli on tuohon säätöön hyvä.
Isovanhemmille laitoin 58 Heat mode thermo shift adjustment -1 (default 0) Teillä voisi olla -1 tai -2.

Kummallista, kun tuossakin käynnistyksen jälkeiset pysyvät alle 40 asteen (yksi oli 42 astetta), kuten pitääkin. Mutta ihan loogista, kun tuossa oli ottotehokin järkevä, kun oli vain 900W. Meillä on usein alkurykäisyssä 5min keskiarvo 1200-1500W eli yhden minuutin otot varmasti isompia vielä.Täällä ei vielä näillä keleillä mennä katkolle, 380watin teholla minimillä päivällä, yöllä sitten nousee kun pakkasta on. Sulatuksen jälkeen teho on noin tuplat tai vähän ylikin 10min ajan. Pyynti 20,5astetta ja puhallus kolmosella.
Voisin kuvitella että tehonsäätö näissä laitteissa toimii niin että koko tehoskaala on käytössä esim lämpötilassa pyynti + (0 – 4). Meillä katon rajassa ilpin läheisyydessä on asteen tai pari yleensä lämpöisempää kuin ns sisälämpötila. Jos sisäyksikölle tulee alle pyyntilämpötilan olevaa ilmaa niin loogisesti laittaa täydellä höngällä lämpöä lisää ja tiputtaa sitä mukaa kun ylitetään pyynti kunnes lopulta lämmitys loppuu esim 4 astetta yli pyynnin. Näistä sinun lukemista siis ihmetyttää mistä ilppi saa anturiinsa 18 asteista ilmaa? Ettei sinne ilpin suuntaan vain tuloilmaventtiili puhaltele? Kattoa myötenhän coanda ilmiöllä se saattaa tulla yllättävän pitkänkin matkan päästä. Tietty aika pienellä älyllä pitäisi laitteen osata päätellä katkoilusta edellä mainitun logiikan pettäneen.Pyynti 20 ja talo 19.5, ulkona +1.
Laitteen oma sisälämpö oli aluksi 18 ja tuossa 49.6 asteen kohdalla se sanoi 22 astetta. Tosiaan vähän outoa ettei jo sammuta, kun menee 2 astetta yli pyynnin, mutta ettei vaikka 20.5 asteen kohdalla ala himmata tehoja, niin on todella huono asia.
Tuo +3 - +4C ylilämmitys pyyntiin nähden katonrajasta/imuilma-anturin mittaamana on normaali arvo. Tuota voi sitten pienentää muuttamalla 58 Heat mode thermo shift adjustment arvoa pienemäksi. @Husky voisi kokeilla -2 tuohon.Voisin kuvitella että tehonsäätö näissä laitteissa toimii niin että koko tehoskaala on käytössä esim lämpötilassa pyynti + (0 – 4). Meillä katon rajassa ilpin läheisyydessä on asteen tai pari yleensä lämpöisempää kuin ns sisälämpötila.
Kyllä se useimmiten tuossa 3min katkokäynnissäkin tuntuu aloittavan puhtaalta pöydältä.Vaikuttaakohan se katkoilu sitten jotenkin että laite alkaa aina "puhtaalta pöydältä" täysillä tehoilla kokeileen mikä riittää.. Hölmöä jos näin on. Alla vielä yöltä kuvaa kun sulatuksia ollut, imu- ja puhalluslämmöt + kulutus yhdeltä tunnilta. Esim tuo noin neljältä tapahtunut sulatus, ennen ja jälkeen sulatuksen mennään tasaista 360W, 3:43 huipputeho 1047W eli kyllä se aika hyvin piikittää kuitenkin..
Joo tuossa Cloudin lämpötilassa on karkea yhden asteen resoluutio.Voisin kuvitella että tehonsäätö näissä laitteissa toimii niin että koko tehoskaala on käytössä esim lämpötilassa pyynti + (0 – 4). Meillä katon rajassa ilpin läheisyydessä on asteen tai pari yleensä lämpöisempää kuin ns sisälämpötila. Jos sisäyksikölle tulee alle pyyntilämpötilan olevaa ilmaa niin loogisesti laittaa täydellä höngällä lämpöä lisää ja tiputtaa sitä mukaa kun ylitetään pyynti kunnes lopulta lämmitys loppuu esim 4 astetta yli pyynnin. Näistä sinun lukemista siis ihmetyttää mistä ilppi saa anturiinsa 18 asteista ilmaa? Ettei sinne ilpin suuntaan vain tuloilmaventtiili puhaltele? Kattoa myötenhän coanda ilmiöllä se saattaa tulla yllättävän pitkänkin matkan päästä. Tietty aika pienellä älyllä pitäisi laitteen osata päätellä katkoilusta edellä mainitun logiikan pettäneen.
Täytyy kokeilla.Tuo +3 - +4C ylilämmitys pyyntiin nähden katonrajasta/imuilma-anturin mittaamana on normaali arvo. Tuota voi sitten pienentää muuttamalla 58 Heat mode thermo shift adjustment arvoa pienemäksi. @Husky voisi kokeilla -2 tuohon.![]()
Juurikin se tasaisen lämpöinen ilma SY anturille mahdollistaisi tasaisen käynnin. Näitä antureita on sen takia siirrelty eri paikkoihin. Lämpötilan mittaus kaukosäätimessä olisi kyllä luxusta.Mutta ei ilp saa viileämpää käydessä. Nopeasti käynnin aikana tasaantuu ja nousee lukema.

Mikä oli se etäohjauksen kautta näkynyt huonelämpötila tuossa tilanteessa vs. toteutunut huonelämpötila?Laitoin 58= -2.
Nyt oli järkevä käynnistyminen. Olosuhteet suht samat kuin noissa aiemmissa mittauksissa. Ulkona +3, SP20, puhallus II.
Etäohjaus 21 ja sanoisin että huone olisi 21-21,5.Mikä oli se etäohjauksen kautta näkynyt huonelämpötila tuossa tilanteessa vs. toteutunut huonelämpötila?
Laite toimii oikein silloin kun ollaan pyyntilämpötila ja huonelämpötila kohtaavat ja invertteri ei taivu alemmaksi.Etäohjaus 21 ja sanoisin että huone olisi 21-21,5.
Mutta nyt tuo sai itsensä 3min/3min katkokäyntiluuppiin ja on jo ties kuinka mones sykli menossa![]()
Juurikin sulatus tuossa minulla oli kyseessä. Tarkoitin siis että katkon jäljiltä lähtee varmaan samanlailla rykimään kuin sulatuksen. Täällä ei nouse puhalluslämpö niin kovin kun puhallus on kolmosella ja viileää ilmaa riittää ympärillä. En jaksa alkaa koko ketjua selaamaan läpi niin onko sinun pumppu millaisessa tilassa asennettuna, jos lämmityssähköä kuluu vuodessa 10-12MWh niin ei näillä keleillä pitäisi katkoilusta olla vielä ongelmaa jos pumppu on päälämmönlähde? Täällä vuotuinen kokonaissähkönkulutus pyörii luokkaa 12-14MWh ja pumpulle riittää kyllä vielä kovastikkin töitä 24/7.Kyllä se useimmiten tuossa 3min katkokäynnissäkin tuntuu aloittavan puhtaalta pöydältä.
Ehkä tuo klo3.30 on sulatus eikä katko. Vai siellä olisi sulatuksessa noin pientä ottotehoa kuin joku 250W ja taisi yksi minuutti olla sitäkin pienempi.
Täytyy katsoa omia lukemia, mutta olisin sanonut ettei 5min keskiarvot tuollaista osoita (no on sinunkin kuvassa korkeita naapuriminuutteja, että nehän nostavat 5minuuttisia).
Tuo 1047W rykäisy on jo melkein samaa luokkaa kuin meillä. Mutta miksi se ei johda samoihin yli 50 asteen puhalluksiin, vaan tuossakin nimenomaisessa menee vain 40 asteeseen!?!
Eihän se kuumenna tupaa ja johda katkoon!
Tuon jälkeen, kun muutin takaisin 58 -2=>0, niin on nyt käynyt 2 tuntia ilman katkoa. Saattaa olla sattumaa, kun tuntuu olevan usein pienestä kiinni, että ajautuuko katkolleEtäohjaus 21 ja sanoisin että huone olisi 21-21,5.
Mutta nyt tuo sai itsensä 3min/3min katkokäyntiluuppiin ja on jo ties kuinka mones sykli menossa
Edit: vaikutti olevan never ending 3min pompotuksessa, niin vaihdoin takaisin 58 -2=>0, niin näkee mitä tekee nyt. Mielenkiintoista
Totta.Laite toimii oikein silloin kun ollaan pyyntilämpötila ja huonelämpötila kohtaavat ja invertteri ei taivu alemmaksi.
Laitetta voisi aja ajastuksella useamman tunnin sykleillä niin että välissä laite olisi pelkällä puhalluksella.
Vaihtoehtona on antaa laitteelle lisää kuormaa, kaikki lattialämmitykset OFF, LTO-jälkilämmitys OFF ja pesutilojen lämmitykset OFF (ovet auki pesutiloihin).
Ei ole sattumaa, kun nostit tasapainotilassa +2C pyyntiä. Taitaapi nyt ylilämmittää.Tuon jälkeen, kun muutin takaisin 58 -2=>0, niin on nyt käynyt 2 tuntia ilman katkoa. Saattaa olla sattumaa, kun tuntuu olevan usein pienestä kiinni, että ajautuuko katkolle
Ootas ny.@Husky pitäisi nyt kartoittaa mistä vuotaa kylmempää ilmaa sisäyksikön päälle.
Ehkä olisi pidemmän aikaa pitänyt tuota -2 tai -1 58 asetusta pitää kokeilussa.![]()

Tuo on se kaikista helpoin selitys katkoilulle. Katkolla kylmää ilmaa tulee läpiviennistä tms anturille --> Ilppi ryntäyttää lämmittäen samalla imuilman --> katko...Hitsi kun en ole huomannut 3min katkossa katsoa, että mihin tippuu Cloudin näyttö mutten usko että sen tippumisesta katkoilu johtuu, vai![]()
Joo, odotin paljon ilpiltä -5...+10 asteessa etukäteen. Että tuossa etenkin voi lämmittää koko talon ilpillä tosi hyvällä COP:lla.Tuo on se kaikista helpoin selitys katkoilulle. Katkolla kylmää ilmaa tulee läpiviennistä tms anturille --> Ilppi ryntäyttää lämmittäen samalla imuilman --> katko...
Tämän noidankehän jos saisi poissuljettua. Jos uskallat viritellä niin itse ainakin testaisin sitä anturin hidastamista siinähän ei vielä tarvitse kajota koneeseen niin että takuu raukeaa.
Tämä on nyt pakko saada selvitettyä että uskallan tilata itselleni saman ilpin.![]()