Daikin Perfera 30 ja 40

Goran^^^

Jäsen
Lämmön leviämisessä voi olla ongelmia kun laite hiljentää puhallusnopeusta pienillä ottotehoilla vaikka on valittu manualisesti kovempi puhallusnopeus. Tämä on laitteen ominaisuus.
Cold draft prevention (CDP) is why the Perfera H and N lowers down the fan speed.
But if you chose temperature lower than 18°C then it will remain the same fan speed.

Screenshot_20260403_074045_Adobe Acrobat.jpg
 

Kaimo Ärräpää

Pumppauksen suomenmestari v. 2041
No nyt kävi Daikin Premium Partner -asentaja oikein kahtomassa tilanteen ja softapäivityksiä ei ainakaan ole ja jos on, niin tulee kuulemma aina asentajille yleistiedote sellaisista asioista. Asentajan mukaan uusiin asennuksiin Daikinin ohje on aina erään jumpperin vaihto toiseen asentoon ulkopömpelin ohjausyksikössä ja sen tämä asentaja nyt myös teki. Sitähän tähän ei siis tietenkään ollut reklamaation feilanneen asentajan toimesta myöskään tehty. Jumpperi siis muuttaa pumpun sulatusta varsinkin kovilla pakkasilla, ja vaikutus nähdään sitten ensi talvena.

Ravistava tuuletinrumpu tullaan vaihtamaan asentajan mukaan valmistajan kustannuksella ja samoin vaihdetaan ennakoiden lämpötila-anturit ulko- ja sisäyksikköön. Saa nähdä, auttaako siihen lämpötilojen katoamiseen Onectasta, uskon että ei. Mutta sillä ei niin olisikaan väliä, kunhan sulatukset toimisivat kovilla pakkasilla. Siihen uskon, että se jumpperin vaihto voi hyvinkin auttaa. 👍
 

heebo1974

Aktiivinen jäsen
No nyt kävi Daikin Premium Partner -asentaja oikein kahtomassa tilanteen ja softapäivityksiä ei ainakaan ole ja jos on, niin tulee kuulemma aina asentajille yleistiedote sellaisista asioista. Asentajan mukaan uusiin asennuksiin Daikinin ohje on aina erään jumpperin vaihto toiseen asentoon ulkopömpelin ohjausyksikössä ja sen tämä asentaja nyt myös teki. Sitähän tähän ei siis tietenkään ollut reklamaation feilanneen asentajan toimesta myöskään tehty. Jumpperi siis muuttaa pumpun sulatusta varsinkin kovilla pakkasilla, ja vaikutus nähdään sitten ensi talvena.

Ravistava tuuletinrumpu tullaan vaihtamaan asentajan mukaan valmistajan kustannuksella ja samoin vaihdetaan ennakoiden lämpötila-anturit ulko- ja sisäyksikköön. Saa nähdä, auttaako siihen lämpötilojen katoamiseen Onectasta, uskon että ei. Mutta sillä ei niin olisikaan väliä, kunhan sulatukset toimisivat kovilla pakkasilla. Siihen uskon, että se jumpperin vaihto voi hyvinkin auttaa. 👍
Jumpperi taitaa muuttaa sulatukset kellosulatuksiksi. Täällä käynyt asentaja mainitsi siitä, mutta hänen mielestään siihen koskeminen ei ole hyvä idea, koska voi sanoa hyvästit pitkille sulatusväleille.
 

Kaimo Ärräpää

Pumppauksen suomenmestari v. 2041
@heebo1974 , voi olla ettei kuitenkaan kokonaan muutu pelkiksi kellosulatuksiksi. Kuitenkin tärkeintä saada tehoa sinne koville pakkasille , joissa ei juuri koskaan sulata! Ja valmistaja kuitenkin kehottanut kylmissä ilmastoissa tekemään tuon muutokse
!
 

fhat

Jäsen
Jumpperin katkaisu muuttaa sulatuksen pakkasella kolmen tunnin sykliin. Jos sulatusta ei tapahdu kolmen tunnin aikana tehdään sulatus, mutta jos UO päättää itse sulattaa, niin 3h sykli lähtee nollasta laskemaan seuraavaa pakottavaa sulatusta.

Tuo on vähän kaks piippunen juttu, koska luulen että sulattaa tällöin välillä ns. puhdasta kennoa.
 

Kaimo Ärräpää

Pumppauksen suomenmestari v. 2041
@fhat täytyy kuitenkin luottaa, että parantaa sitä kovan pakkasen toimintaa , johon tässä pitää saada korjaus. Pienemmillä pakkasilla ei ole mitään ongelmaa tehoissa / sulatuksissa . Asentajan mukaan uusissa asennuksissa tämä jumperin katkaisu tulee Daikinin ohjeen mukaan kylmissä ilmastoissa tehdä aina.
 

fhat

Jäsen
Samaa mieltä, että pumpun pitäisi pystyä itse sulattaa myös siellä n. -30c pakkasilla, mutta on vähän hölmöä että katkaisun jälkeen sulatetaan puhdasta kennoa.
 

Kaimo Ärräpää

Pumppauksen suomenmestari v. 2041
@fhat , näin on, mutta kyllä se sulattelu oli aika tiheää kuitenkin silloinkin, varmaan useammin se tuli kuin kolmen tunnin välein, kun tarvittiin tehoa. Näin ainakin haluan uskoa. Toisaalta uskon, ettei tuo modi pelkästään aiheuta kellosulatusta.
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Uusi Daikin omistaja ilmoittautuu. Hyvin toimiva kampe näin lyhyellä kokemuksella. Ei ole tehnyt toistaiseksi turhia sulatteluja kuten Mitsu mikä on hyvä kun aika paljonhan tuo COP lukemaan näyttäisi vaikuttavan. Teki siis yöllä yhden sulatuksen ja sen tunnin COP lukema tippui 4,1->2,6. Toki ei mitään laboratoriomittauksia nämä ole mutta antaa suuntaa ja jos ajattelee, että jos joka tunnin välein sulattelisi.
 

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Uusi Daikin omistaja ilmoittautuu. Hyvin toimiva kampe näin lyhyellä kokemuksella. Ei ole tehnyt toistaiseksi turhia sulatteluja kuten Mitsu mikä on hyvä kun aika paljonhan tuo COP lukemaan näyttäisi vaikuttavan. Teki siis yöllä yhden sulatuksen ja sen tunnin COP lukema tippui 4,1->2,6. Toki ei mitään laboratoriomittauksia nämä ole mutta antaa suuntaa ja jos ajattelee, että jos joka tunnin välein sulattelisi.
Kyllä minunkin Daikin P40 nyt toimii hyvin kun ilmankosteus on alhainen. Totuus selviää loka-marraskuun kosteilla pikkupakkasilla, ainakin oma laite sulattelee silloin 40-50 min välein.
 

Kaimo Ärräpää

Pumppauksen suomenmestari v. 2041
Juu, nyt on ollut meillä tuo pumppeni vielä kylmemmillä ilmoilla, tai kun aurinko ei kämppää lämppää, päällä ja onhan tuo tarkka lämpötilansäätö, kun uunia ei lämmitetä eikä takkatila ole päällä. Saattaapa muuten olla niinkin, että tuo takkatila kandeisi ottaa pois, jos lämmittelee leivinuunia.
 

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Juu, nyt on ollut meillä tuo pumppeni vielä kylmemmillä ilmoilla, tai kun aurinko ei kämppää lämppää, päällä ja onhan tuo tarkka lämpötilansäätö, kun uunia ei lämmitetä eikä takkatila ole päällä. Saattaapa muuten olla niinkin, että tuo takkatila kandeisi ottaa pois, jos lämmittelee leivinuunia.
Juu, öisin on ollut pumppu päällä eikä se taida koskaan pysähtyä vaikka kuinka aurinko lämmittäisi. Käsin tai ajastimella saa sen pois kuluttamasta turhaan sähköä. Asetus 20,5 astetta ja puhallus 4/5.
 

iro

Vakionaama
Juu, öisin on ollut pumppu päällä eikä se taida koskaan pysähtyä vaikka kuinka aurinko lämmittäisi. Käsin tai ajastimella saa sen pois kuluttamasta turhaan sähköä. Asetus 20,5 astetta ja puhallus 4/5.
Kuvassa1 Perferan katkokäyntiä:
Vaihe 1: Laite OFF, ottoteho pari vattia (mitattu Shelly PM:llä)
Vaihe 2: Laite ON, pyynti 20C, katkolla ottoteho 7W (sisäyksikön puhallljn pyörii)
Vaihe 3: Laite ON, pyynti 21C, katkolla ottoteho 7W (sisäyksikön puhallin pyörii)

Alemmassa kuvaajassa erillisillä anturilla mitatut lämpötilat (Dallas DS18B20 anturit)
  • Daiki_imu: sisäyksikön imuilman lämpö
  • Daiki_puhallus: sisäyksikön puhallusilman lämpö
  • Daiki_sisä: huonelämpö noin metri sisäyksikön alapuolella
  • NOTE: Daikinin oma sisälämpö näyttää 24...25C

"Tarpeettoman" katkokäynnin olen itse poistanut tekemällä HomeAssistant automaation:
  • Pumppu kytketään OFF kun se menee katkolle (ottoteho alle 10W), sisälämpö muistiin
  • Pumppu kytketään ON kun sisälämpö laskenut 0,5C
Kuvassa2 ottotehon kuvaaja muutaman edellisen vuorokauden ajalta.
 

Liitteet

  • Daikin-katkokäynti.jpg
    Daikin-katkokäynti.jpg
    108,6 KB · Katsottu: 37
  • Ohjattu katkokäynti.jpg
    Ohjattu katkokäynti.jpg
    45,5 KB · Katsottu: 37

Sampo22

Aktiivinen jäsen
Juu hyvät käyrät mutta itse olen niin tyhmä että en osaa niitä paljon tulkita. Katkon aikana ei tietenkään paljon kuluta mutta jos ei ole HA:ta niin pumppu puhaltaa välillä kunnolla lämmintä vaikka ollaan reilusti yli asetuksen. Ja kyllä tuolla @iro:n käyrässäkin jotain 800-1000 watin piikkejä näkyy.
 

iro

Vakionaama
Juu hyvät käyrät mutta itse olen niin tyhmä että en osaa niitä paljon tulkita. Katkon aikana ei tietenkään paljon kuluta mutta jos ei ole HA:ta niin pumppu puhaltaa välillä kunnolla lämmintä vaikka ollaan reilusti yli asetuksen. Ja kyllä tuolla @iro:n käyrässäkin jotain 800-1000 watin piikkejä näkyy.

Kyllä lämmön puhallus jossakin vaihessa loppuu, mutta ainakin minulla vasta kun sisälämpötila on huomattavasti yli pyyntilämmön.
Pyynnin ollessa 21 sisälämpö (mitattu muutaman metrin päästä sisäyksiköstä) pysyy yleensä noin 22 asteessa. Katkokäynnissä pumppu menee katkolle kun imuilman lämpötila on 24,5C ja käynnistyy kuin ko. lämpötila alle 23,5C ==> sisälämpö nousee ajottain yli 23 C..
Allaolevassa kuvassa klo 6:n jälkeen tapahtuneet lämmitysjaksot ovat tarpeettomasti nostaneet sisälämpötilaa. Katsoin että testivuorokauden aikan pumppu kulutti hiukan yli 1kWh.
==> Näin kesäaikaan (jos lämmitystä vielä tarvitsee) voisi olla ihan toimiva ratkaisu kytkeä pumppu lämmittämään vain öisin.
 

Liitteet

  • Daikin.jpg
    Daikin.jpg
    93,2 KB · Katsottu: 23

Kaimo Ärräpää

Pumppauksen suomenmestari v. 2041
Mut ei kyllä pahalta näytä Daikinin omassa käppyrässä, joka onkin ainoa, koska takuu on voimassa , eikä vielä lämmityskauden toiminnasta korjauksen jälkeen ole tietoa, niin Faikout ei myöskään ole asennettuna. Eikä välttämättä näin ollen ihan heti tulekaan , sillä asentaja lupasi, että jos vielä tulee lämpötehon romahdus -26-27 jälkeen , vaihdetaan koko ulkopömpeli takuuseen.

Nyt mennyt ihan vain muutamia kymmeniä eurosenttejä lämmitykseen päivässä. Käsitykseni mukaan Daikinin mittaus ei ainakaan aliarvioi kulutusta. Täällä on vielä lähes päivittäin tarvinnut lämmitystä. Pyynti 23, hiljainen ulkoyksikkö ja tarveohjaus 40 %.
Screenshot_20260602-074402_ONECTA - Daikin.jpg
 

iro

Vakionaama
Faikout ei myöskään ole asennettuna. Eikä välttämättä näin ollen ihan heti tulekaan , sillä asentaja lupasi, että jos vielä tulee lämpötehon romahdus -26-27 jälkeen , vaihdetaan koko ulkopömpeli takuuseen.
Eikös Faikaout kannattaisi asentaa heti niin pääsee oikeasti näkemään miten Daikin toimii... Vai arveletko että Faikoiut-asennus mitätöi takuun, (tuo kuitenkin asennetaan laitteessa olevaan kontrollitiitäntään eikä Daikin laitteeseen tarvitse tehdä mitään muutoksia ) ?
 

Kaimo Ärräpää

Pumppauksen suomenmestari v. 2041
@iro , no eihän se mitätöisi takuuta, mutta ei ole sopivaa konetta HA:lle. Nyt kuitenkin jotain iloa on ollut tuosta Onectasta, kun nuo ajastukset toimii siis offlinena yöaikaankin, vaikka kaikki nettiboksit on sammutettuna. On tosin tehty sellaiset valmistelut jo vastaisuuden varalle, että lähiverkkoreititin voi olla päällä 24/7.
 
  • Tykkää
Reactions: iro

Kaimo Ärräpää

Pumppauksen suomenmestari v. 2041
Täytyypä kysyä, kun aika higistä alkaa nyt olemaan sisällä, että mitä eroa noin käytännön kannalta on kuivaus- ja jäähdytysmoodeissa? Kuivausmoodikin puhaltaa kylmää kuitenkin, niin onko parempi vain käyttää jäähdytystilaa? Kuivattaako jäähdytystilakin huoneilmaa asetuksen saavutuksen jälkeen (tästä on Onectassa se yksi asetus, jos olen ymmärtänyt oikein)? Osaako estää "alijäähtymistä", esim. jos laitetaan 24, ei mene hirveesti sen alle?
 

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Täytyypä kysyä, kun aika higistä alkaa nyt olemaan sisällä, että mitä eroa noin käytännön kannalta on kuivaus- ja jäähdytysmoodeissa? Kuivausmoodikin puhaltaa kylmää kuitenkin, niin onko parempi vain käyttää jäähdytystilaa? Kuivattaako jäähdytystilakin huoneilmaa asetuksen saavutuksen jälkeen (tästä on Onectassa se yksi asetus, jos olen ymmärtänyt oikein)? Osaako estää "alijäähtymistä", esim. jos laitetaan 24, ei mene hirveesti sen alle?
Ainakin ne toimii hiukan eritavoin. Kuivaus puhaltaa miniminopeudella ja lämpötilaan ei voi vaikuttaa, kun taas viilennuksessä voit valita puhallinnopeuden ja lämpötilan.
 
Sinun on kokeiltava eri lämpötilakorjausarvoja ja selvitettävä, missä lämpötila vakiintuu parhaiten. Muista kuitenkin, että jäähdytystilassa tehonkulutus riippuu ulkolämpötilasta. Mitä korkeampi ulkolämpötila on, sitä suurempi on tehonkulutuksen alaraja. Siksi kannattaa asettaa arvo lähelle sammutuslämpötilaa, joka vastaa haluamaasi huonelämpötilaa.


Ilmankuivausmoodi perustuu asettamaasi jäähdytyslämpötilaan, ja sen jälkeen järjestelmä asettaa sisälämpötilan 2 °C alemmaksi kuin jäähdytyslämpötila. Jos siis haluat tehokkaampaa ilmankuivausta, laske jäähdytyslämpötilaa ennen moodin vaihtamista.
 

Luukku

Vakionaama
Osaako estää "alijäähtymistä"
Kuivausmoodi ainakin osaa. Itse käytin sitä koko viime kesän. Aamulla ei ollut kylmä eikä iltapäivällä kuuma. Osaa himmata, jos laskee lämpötila liikaa. Yksi mitsun pumpulla ajeleva tuota kuivausta kehui ja itsekin siihen tykästyin. Ei tarvinnut säätää mitään edestakaisin eikä puhalla liikaa.
 

Kaimo Ärräpää

Pumppauksen suomenmestari v. 2041
Juu... Mielenkiintoinen homma muuten, oletteko kuunnelleet koskaan ulkopömpeliä sen ollessa kuivatustilassa? Itse sattumalta kuuntelin, kun kävin katsomassa, oliko tullut saaviin vettä.

Eli sieltä kuuluu tasaisin väliajoin ikään kuin solenoidin lupsuttelua. Voisiko kuivatustila olla sellainen, että pumppeni vuorottelee lämmitys- ja viilennystilaa? Ehkä ei?
 

Kaimo Ärräpää

Pumppauksen suomenmestari v. 2041
Miälenkiintost, nimittäin tekoälliltä kysyäkseni, antoi tälläisiä vastauksia:
  1. Jäähdytystila
    • Ensisijainen toimintatapa: Lämpötilan laskeminen
    • Miten se toimii: Jäähdyttää huonetta, kompressori ja tuuletin pyörivät tällöin kovemmin, kunnes asetuslämpötilasi on saavutettu. Tällöin compressori hidastuu tai pysähtyy, kunnes huone jälleen lämpenee
    • Milloin kannattaa käyttää: Erittäin kuumina päivinä, tai jos on tarve madaltaa huoneen lämpötilaa nopeasti
  2. Kuivaustila
    • Ensisijainen toimintatapa: Huoneen kosteuden vähentäminen
    • Miten se toimii: Pömpeli toimii kuin ilmankuivain. Compressori ja tuuletin toimivat matalammilla nopeuksilla katkonaisesti, pakottaen kosteuden tiivistymään sisäpömpelin kennoon. Ilma jäähtyy siis sisäpömpelin kennossa mahdollisimman vähän. Monissa Daikinin laitteissa tavoitelämpötilaa ei voi asettaa manuaalisesti, sen sijaan järjestelmän tavoitteena on vakikosteus, noin 60 %.
Eli varsinkin tuo kuivaustilan 60 prosentin tavoitekosteus on mielenkiintoinen. Nimittäin huoneen kosteusmittaria seuraten se juurikin huojuu juuri noilla main. Jos kytkemme pömpelin pois, kosteustaso kohoaa nopeasti lähemmäs tai yli 70 prosentin.

Missä laitteessa on kosteusanturi, vai onko siinä? Jos on, ainakaan Daikinin omista (Onecta) näytöistä ei näy mistään ilmankosteus.

Ja huom.! Kuten saatoit ehkä nähdäkin dalimaisella pieteetillä tehdystä professionaalista tekstistä aiemmin, se ei ole tekoälyn suoraan tuottamaa tekstiä. Kyseessä on itse allekirjoittaneen omin kätösin ja aivonystyröin englannista suomeksi referoimaa ansiokasta proosaa.
 

iro

Vakionaama
Missä laitteessa on kosteusanturi, vai onko siinä? Jos on, ainakaan Daikinin omista (Onecta) näytöistä ei näy mistään ilmankosteus.
Service-manuaali (sivu 85) kertoo että Perferan sisäyksikössä on kosteusanturi. Dokumenttien mukaan Faikout:ssa on tuki anturin arvon liukemiseen S12 liitännästä. Faikoutin käyttäjät voinevat varmistaa toimiiko tuo ominaisuus.
 

Luukku

Vakionaama
Service-manuaali (sivu 85) kertoo että Perferan sisäyksikössä on kosteusanturi. Dokumenttien mukaan Faikout:ssa on tuki anturin arvon liukemiseen S12 liitännästä. Faikoutin käyttäjät voinevat varmistaa toimiiko tuo ominaisuus.
Daikin integraatio näyttää vaan tavoitekosteuden, Faikout saman. Laite muuttaa sitä itse, sen logiikkaa en tunne. Mitattu kosteus huoneessa on jotain muuta.
Kuvassa sininen on Daikinin arvo ja keltainen on Ruuvin mittaama.
 

Liitteet

  • IMG_7494.png
    IMG_7494.png
    99,8 KB · Katsottu: 19
  • Tykkää
Reactions: iro

Goran^^^

Jäsen
Service-manuaali (sivu 85) kertoo että Perferan sisäyksikössä on kosteusanturi. Dokumenttien mukaan Faikout:ssa on tuki anturin arvon liukemiseen S12 liitännästä. Faikoutin käyttäjät voinevat varmistaa toimiiko tuo ominaisuus.

Only Perfera floor indoor unit has humidity sensor.

Screenshot_20260608_140341_Chrome.jpg


It shows humidity in Onecta. That is Number 3 it shows 35% humidity.
Number 2 is Perfera 30 N and there is no humidity showing in Onecta because it doesn't have sensor.

Screenshot_20260608_140509_Gallery.jpg
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Onko tullut Perfera N 30 Service Manual? Ennen oli vaan H-malliin saatavilla.
Olisiko tässä?

Ulkoyksikön sulatusjumpperien katkaisut

1780995885313.png

1780995916314.png
 
Viimeksi muokattu:

Kaimo Ärräpää

Pumppauksen suomenmestari v. 2041
@janti , ei taida tuo olla. Oppaan päivämääräkin on viime vuosikymmeneltä. N-mallissa sisäyksikkö on FTXTM30A2V1B, ulkoyksikkö on RXTM30A2V1B. ☺️

Voihan niissä olla ihan samat jutut sisällä, varmaan onkin, mutta toivotaan, että löytyisi vielä se service manual tälle uudemmallekin. Vastahan tämä on kai toissa vuonna tullut, eli todella uusi malli kyseessä.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
@janti , ei taida tuo olla. Oppaan päivämääräkin on viime vuosikymmeneltä. N-mallissa sisäyksikkö on FTXTM30A2V1B, ulkoyksikkö on RXTM30A2V1B. ☺️
Kyllä tuo on N-mallille (RXTM-N) (sitähän sä edellä kyselitkin), mutta ei uusimmalle "A"-mallille (RXTM-A) :cool:
Tuossa ulkoyksiköt RXTM30N2V1B ja RXTM40N2V1B

1781001913010.png



RXTM30A2V1B ja RXTM40A2V1B ulkoyksiköille löytyy vain Data Book
 
Viimeksi muokattu:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
No ainakin sisäyksikkö on vaihtunut matkalla jo moneen otteeseen Perferassa. Onko 2 ekaa nyt "H-sarjaa" ja 2 vikaa "N-sarjaa"?
FTXTM-M => FTXTM-R => FTXTM-S => FTXTM-A

Ulkoyksiköt taas ovat menneet RXTM-N => RXTM-R => RXTM-A

Tuoreimmalle Nepura-mallille ("A") ei ole SM löytynyt.

Pitäisi perustaa oma ketju uudelle mallille ettei menisi sekaisin vanhan Perfera (H:n) kanssa tai puhua kokonaisilla tyyppikoodeilla. :)
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom